۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا

۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد

محمد صالح اسدی
۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
۱۰ اشتباهی که فرنچایز call of duty باید از آنها دوری می‌کرد

به جرأت می‌توان گفت یکی از مسن‌ترین و باسابقه‌ترین فرنچایزها در دنیای بازی‌های ویدیویی، مجموعه بلند Call of Duty است. خاطرات شیرین دوره Modern Warfareهای قدیمی و اولین قسمت‌های ندای وظیفه را تقریبا از زبان همه گیمرها می‌توان شنید. و حتی هنوز هم هستند افرادی که ندای طرفداریِ دو آتشه این شوتر اول شخص را سر می‌دهند.

با وجود چنین مواردی، متاسفانه Call of Duty در مسیر خود لغزش‌ها و گمراهی‌هایی را تجربه کرده؛ اشتباهاتی منحوس که عاقبت منجر به افتادن ندای وظیفه از جاده اصلی به جاده خاکی شدند و کمپین‌ها حال و هوای سالم خود را از دست دادند.

با ما همراه باشید تا ۱۰ اشتباه فرنچایز را با همدیگر مرور نماییم…

لطفا توجه داشته باشید که این اشتباهات تنها و تنها درباره کمپین‌های سری ندای وظیفه می‌باشد، نه بخش Multiplayer. همچنین، برخی ایرادات فنی ذکر شده مربوط به نسخه PC هستند.

۱. حذف Loadout در برخی قسمت‌های فرنچایز

call of duty infinite warfare loadout
Call of Duty Infinite Warfare

وقتی ویژگی خاصی به یک فرنچایز اضافه می‌شود، در آغاز کار دو حالت رخ می‌دهد: یا بازیکنان اعتراض می‌کنند و خواهان حذفش می‌گردند، یا استقبال می‌نمایند و اعتراضی در کار نیست. حال به شرط رخداد حالت دوم، ویژگی به فرنچایز به طور ثابت تزریق خواهد شد. مگر مشکلی پیش بیاید که در آن وضعیت، حذف آن صورت می‌گیرد. لیکن در ندای وظیفه انگار مسئله به شکلی دیگر است.

پیش از شرح مسئله باید بدانیم Loadout در کمپین‌ها محلی است که اسلحه‌ها و موارد همراه شخصیت بازی را معین می‌کنیم. از نارنجک‌ها گرفته تا اسلحه فرعی‌مان؛ همه آنجا مشخص می‌شوند. خب، چنین ویژگی‌ای بسیار کارآمد و مفید می‌تواند واقع بگردد، اما به شرطی که موج مکزیکی نرود!

منظورم اینست که به شکلی عجیب و غریب شاهد حذف و اضافه ویژگی Loadout در طول فرنچایز هستیم. به فرض بیایید از COD: Black Ops 2 دنباله کار را در نظر بگیریم:

  • COD: Black Ops 2 دارد
  • COD: Ghosts ندارد
  • COD: Black Ops 3 دارد
  • COD: Infinite Warfare دارد
  • COD: World War 2 ندارد
  • COD: MW 2 (2022) ندارد
  • COD: MW 3 (2023) دارد!

واقعا دلیل منطقی‌ای برای این همه حذف و اضافه Loadout معلوم نیست. اگر قرار است باشد، چرا حذف می‌شود؟ و اگر قرار نیست باشد، چرا یکهو دوباره اضافه می‌شود!؟

البته این وسط بی‌انصافی است اگر که یادی نکنیم از بهترین Loadout فرنچایز؛ یعنی همانی که در نسخه Infinite Warfare ظاهر شد و متاسفانه ادامه نیافت. در این Loadout علاوه بر پنل سلاح‌های پیشنهادی (با توجه به نوع دشمنان و منطقه‌ای که کاراکتر در آن خواهد جنگید)، سه پنل با قابلیت شخصی سازی نیز وجود داشت و از هر نظر کامل بود.

به هر وجه، سیاست‌های عجیب و غریب توسعه دهندگان Call of Duty مشخص نیست و جوابی هم نخواهند داد که چرا اینقدر ویژگی ذکر شده به صورت موج مکزیکی اضافه و حذف می‌شود.

۲. فراز و نشیب داشتن گرافیک

برخی اوقات وقتی نسخه‌های مختلف فرنچایز را از منظر گرافیک با هم مقایسه کنیم، ممکن است به راحتی زمان انتشارشان را اشتباه حدس بزنیم. مثلا دو تصویر زیر را ملاحظه کنید:

call of duty black ops 3 vs call of duty infinite warfare
البته شاید در تصاویر به آن شدت اختلافشان معلوم نشود | ولی در صورت تجربه هر دو عنوان متوجه تفاوت اساسی‌شان خواهید شد

سمت راست Black Ops 3 را می‌بینیم که در حقیقت چشم نوازی گرافیکش ستودنی بوده و عیب به خصوصی در آن نیست. در حالی که در سمت چپ، Infinite Warfare به چشم می‌آید؛ بازی‌ای که گرافیکش چندان Smooth (روان) و با نور پردازی قوی نمی‌باشد و صد البته در مقایسه با Black Ops 3 شکست خواهد خورد.

با توجه به اینکه Black Ops 3 در سال ۲۰۱۵ و Infinite Warfare در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، افول گرافیکی تکسچرها و دیگر نکات فرنچایز، جای خالی‌ای برای یک علامت سوال دارد. بله، شاید بگویید شرکت سازنده اولی Treyarch و دومی Infinity Ward می‌باشد؛ ولی وقتی بفهمیم که هر دو شرکت از یک موتور بازی سازی استفاده کرده‌اند، فراز و نشیب‌های گرافیکی اینجا و دیگر نسخه‌های فرنچایز جایی برای توجیه نخواهند داشت.

۳. تغییر موتور بازی سازی

call of duty vanguard bug
یکی از عجیب‌ترین باگ‌های Call of Duty Vanguard

آخرین بازی‌هایی که توسعه دهندگان ندای وظیفه با موتور قبلی ساختند، World War 2 و Black Ops: Cold War بودند. تا آنکه از دور سایه Vanguard پیدا شد و موتور بازی سازی جدید آنها به دنیای Call of Duty ورود کرد.

چنین کاری هیچ اشکالی ندارد؛ احتمالا برای پیشرفت در گرافیک و عملکرد گیم پلی هم است. اما با مقایسه صحیح نسخه‌های قدیمی مجموعه، در کمال تعجب، شاهد نتیجه دیگری هستیم.

از اشکالاتی که هیچ وقت برایش آپدیتی برای رفع آن نیامد، مسئله باگ‌های Vanguard و مشکلات گرافیکی‌اش بر سیستم‌هایی بود که علاوه بر GPU شرکت NVIDIA، یک کارت گرافیک Intel هم داشتند. گویا اولین بازی‌ای که با موتور بازی سازی جدیدشان ساخته شد، نمی‌توانست به درستی فرق Intel و NVIDIA را درک کند. نتیجه اینکه برای خودش توهمی از مصرف VRAM زیاد تولید نمود و افت فریم ریت و دیر لود شدن تکسچرها گریبان‌گیر بسیاری شدند. وحشتناک‌تر آنکه با کمک بحث‌هایی در Reddit متوجه شدم تنها راه چاره، غیر فعال کردنِ (Disable) درایور Intel بود!

برای دیگر عناوین جدید Call of Duty نیز چنین اتفاقی با قیافه‌هایی متفاوت رخ داده. صفحات بحث در Reddit و استیم گویای حرف‌هایم هستند. به شخصه برای خودم هم Shader Cache در یکی از بازی‌های جدید دردسر ساز بود و اصلا اجازه عبور از صفحه لودینگ را نمی‌داد! با وجود اینکه سیستم عاملم کاملا توانایی اجرا را داشت و با PCBenchmark بررسی کرده بودم (البته سرانجام با راهنمایی یک کاربر در استیم موفق به تجربه کامل بازی شدم.).

۴. نبود دکمه Retry برای اتصال مجدد

تصور کنید وسط فلان مرحله حساس کمپین در COD: MW 2 (2022) هستید و با بدبختی نصف مرحله را پیش رفته‌اید. آن وقت همین که کاراکترتان می‌خواهد درب را باز کند و حساب هوش مصنوعی دشمن را برسد، ناگهان یک صفحه شیک جلوی شما پدیدار می‌شود: «اتصال به سرورها از دست رفت.»

call of duty modern warfare 2 bugs
البته حتما هم نیاز نیست برای پراندنِ حال و هوای جذاب بازی اتصال قطع شود | گاهی هوش مصنوعی همراهان و مشکلات دیگر گیم پلی شما را از این لحاظ راضی‌تر می‌کنند

اکنون هیچ راهی ندارید جز خروج یا شروع دوباره (Restart). ما شروع دوباره را انتخاب می‌نماییم، بعد دو تا پنج دقیقه انتظار می‌کشیم تا صفحه Splash لانچر بازی خودش را بیدار کند، سپس اسکرول می‌کنیم تا به دکمه Campaign برسیم و آن وقت ضمن یک نفس عمیق و فکر اینکه “راحت شدم. الان  بازی شروع می‌شود.” ناگهان متوجه می‌شویم که نخیر؛ باید دوباره Restart دیگری را نیز بزنیم تا لانچر کمپین زحمت بکشند و خودشان را بگشایند.

لانچر اصلی خودش را بست. حالا منتظر باشیم تا صفحه Splash لانچر کمپین به نمایش گذاشته شود که باز هم دو تا پنج دقیقه وقت می‌برد. در نهایت لانچر کمپین هم باز شد. لیکن همینک بنشینیم تا لودینگ ندای وظیفه از ما پذیرایی نماید! لودینگی که در مقایسه با Battlefield بسیار دیرتر خداحافظی می‌کند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد برنامه نویسان Call of Duty توانایی اِعمال چند خط کد ساده برای ایجاد دکمه Retry در اتصال را ندارند؛ شاید هم نمی‌خواهند.

۵. جلوه‌های ویژه غیر منطقی در داستان

call of duty world war 2
Call of Duty WWII

از مشهورترین ویژگی‌های فرنچایز ندای وظیفه، همین جلوه‌های ویژه جذاب و نفس گیرش است. صحنه‌هایی که گاهی با Slow Motion همراه شده و هیجان سرشاری را در ذهن بازیکن ایجاد می‌نمایند. هر چند برخی از آنها وقوعشان احتمال اندکی را دارد، اما منطقی به نظر می‌رسند.

از طرفی دیگر، جلوه‌های جذابی نیز داریم که اصلا با عقل جور در نمی‌آیند. البته احتمالا فکر می‌کنید دارم سخت می‌گیرم که مثلا “به پرواز در آمدن یک قطار با انداختن یک جیپ ساده جلوی آن” را باور نمی‌کنم. یا اینکه فلان شخصیت برعکس شد، با بند به هلیکوپتر آویزان ماند، سرش تا آسفالت فاصله اندکی داشت و هیچ ماشینی به او نزد و قشنگ دشمن‌ها را توانست بکشد.

حقیقتاً، فرنچایز Call of Duty بهتر بود از چنین جلوه‌های ویژه غیر منطقی‌ای که ذکر شد، دوری می‌کرد تا فضای بازی را واقع گرایانه‌تر کند؛ نه اینکه به بهانه تزریق هیجان یا جبران کمبود در داستان، جلوه ویژه عجیب و غریب نشانمان دهد.

۶. Call of Duty: Ghosts

call of duty ghosts

بی‌هیچ تردیدی می‌توانم مدعی بشوم که دلیل ساخت بازی ندای وظیفه: ارواح دلیل عقلانی‌ای نداشت مگر به خاطر استقبال طرفداران از شخصیت Ghost. «حالا که همه از Ghost خوششان آمده، یک زیر مجموعه جدا مثل Black Ops و Modern Warfare می‌سازیم. هفت هشت‌تا روح هم داخلش می‌چپانیم! آن وقت حتما همه چند برابر خوششان می‌آید.» با این حال، نه تنها به مذاق طرفداران فرنچایز ندای وظیفه خوش نیامد، بلکه خود اکتیویژن هم خجالت کشید و ترجیح داد ادامه ارواح را فعلا رها کند (منتها واژه فعلا در سخن ما معنای ده سال (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳) می‌دهد.).

Ghosts می‌توانست یک Call of Duty خاص باشد؛ به خصوص اینکه پر از جلوه‌های ویژه جذاب و دوست داشتنی بود و شما را به یاد فیلم‌های اکشن هالیوودی می‌انداخت. لاکن داستان ارواح همه چیز را از ریشه خراب کرد. مثلا اینکه آنتاگونیست خفن، جای خود را در کیف رمزگذاری شده و به صورت جی پی اسی جا می‌گذارد یا فلان مرکزِ تحت حفاظت حتی یک دوربین ندارد و به راحتی با پوشیدن لباس دشمن وارد می‌شوند و غیره، از مسائلی هستند که منطق و عقلانیت را از داستان دور می‌کنند.

به علاوه، در صورت مقایسه ارواح با حریف آن موقعش (Battlefield 4) چه از دید گرافیک و چه از ابعاد دیگر، کیفیت بسیار مفتضحانه‌ای را متوجه خواهیم شد که برای بازی ویدیویی‌ای در چنان هنگامه‌ای مایه شرم است. Call of Duty: Ghosts باید جزء بازی‌های قدیمی‌تر فرنچایز می‌بود. آن وقت شاید می‌شد اندکی چشم پوشی نمود و کیفیتش را قابل قبول یا مناسب دانست، شاید.

۷. فرستادن یکهویی بازیکنان به سوی بی‌نهایت و فراتر از آن

call of duty infinite warfare
Call of Duty Infinite Warfare

از بدترین اشتباهات فرنچایز Call of Duty به زمانی باز می‌گردد که اکتیویژن به وجهی نابه‌هنگام و زود موقع طرفداران ندای وظیفه را به فضا و کهکشان‌ها فرستاد. به ویژه Infinite Warfare به شدت زیر بار انتقاد اکثریت گیمرها کمرش حسابی شکست و فروش بازی به حدی که باید و شاید نرسید.

با وجود اینها، ایده‌های گیم پلی در فضا اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم، قطعا برای مجموعه COD مکانیک‌هایی جدید و خلاقانه محسوب می‌شدند. به عنوان مثال، بسیاری از نکات گیم پلی در Starfield شباهت غیر قابل انکاری با COD: Infinite Warfare دارد. یا در Black Ops 3 گیم پلی شبیه Bioshock مدرنیزه شده بود. مثلا فرستادن حشرات رباتیک برای حواس پرتی و نابود کردن دشمنان، مرا یاد آن قدرت کلاغ‌هایی انداخت که بوکر ضمن تیر اندازی می‌توانست بفرستد.

منتها تنها داستان فضایی عقلانی در میان بازی‌های کهکشانی و آینده‌وار ندای وظیفه، مربوط به Infinite Warfare می‌باشد و الهام ماجراجویی‌اش از اتمسفر فیلم‌های Star Trek (به خصوص هنگام پرواز با سرعت نور) و بازی‌های Mass Effect کاملا واضح است. اگر چه عیب و نقص هم دارد، ولیکن بسیار بسیار کمتر از باقی رفقایش آبروی فرنچایز Call of Duty را می‌بَرد.

در هر صورت، هر چقدر هم بخواهیم از خوبی‌های فضا و کهکشان بگوییم، نکته‌ای هست که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت: «فرنچایز ندای وظیفه یکهویی و بدون ساخت پیش زمینه کافی، بازیکنان را به آینده و فضا فرستاد.» می‌گویم، بهتر بود حداقل آرام آرام چنین اتفاقی رخ می‌داد تا پذیرش فضای کهکشانی و دنیای آینده برای طرفداران آسان‌تر شکل بگیرد؛ وگرنه معلوم است که تبدیل سریع فضای جنگ زمینی به آینده دور و منظومه شمسی بازیکن را دچار شوک می‌کند.

۸. وجود تناقض، نقص و حفره داستانی در برخی کمپین‌ها

دقت کنید که در زیر این عنوان، قرار است تعدادی از بازی‌های فرنچایز اسپویل شوند.

احتمالا استفاده‌ام از واژه “برخی” کار درستی نباشد؛ آخر برخی یعنی ۷۰ الی ۸۰ درصد فرنچایز جای خود را به تناقض‌ها، نقص‌ها و حفره‌های داستانی داده‌اند (نگران نباشید، اصلا با سری Modern Warfareهای قدیمی کاری نداریم!).

لطفا در نظر بگیرید که از هر بازی فقط یکی دو مثال زده شده. وگرنه متاسفانه مقاله جدایی برای ذکر تک تک ایرادات و تناقضات داستانی می‌توان نوشت.

برخی از تناقض‌های فرنچایز به شرح زیر هستند:

call of duty black ops 1

Black Ops 1: هنگامی که Mason پشت Reznov و شخص دیگری که در حال هل دادن واگنی هستند پناه گرفته، همه روسی‌ها فقط خودش را با گلوله هدف می‌گیرند؛ هیچ کدامشان Reznov و بغل دستی‌اش را نمی‌زنند. البته احتمالا کارگردان محترم این گونه به نیروهای روسی دستور داده، تا بلکه Mason بتواند راحت پشتشان سپر بگیرد، تک نفره همه نگهبانان زندان را بکشد (!) و نقص داستان را زیرکانه در پشت پرده‌های قرمز و مجذوب کننده‌اش بخواباند.

Black Ops 3: وقتی در پایان ماجراجویی‌مان، آنتاگونیست بازی را ملاقات می‌کنیم، او خودش را معرفی می‌نماید؛ یک هوش مصنوعی که پس از مرگ افرادِ متصل به او، جریان زندگی را در دنیای مجازی می‌اندازد (چیزی شبیه به اعتقاد ادیان به زندگی پس از مرگ). بنابراین فرد به شکلی مجازی زنده است.

پنج دقیقه‌ای گذشت. هوش مصنوعی دانشمندِ خالقش را جلوی شما کشت و اجازه ادامه زندگی در دنیای مجازی را به وی نداد. به نظر می‌رسد ارواح افرادِ متصل به AI واقعا در اینجا زندگی می‌کنند، چون حتی روح یکی از همراهانتان شما را یاری می‌کند. در حالی که دو دقیقه بعد، همین هوش مصنوعی، در دیالوگی می‌گوید: «من نمی‌توانم افراد را زنده نگه دارم!»

خب، بدون شک اگر از حق نگذریم، ایده‌های Black Ops 3 و جلوه‌های تخیلی‌اش فوق العاده بودند. ولیکن اینقدر داستانش به قول خودمانی شیر تو شیر و گیج بود که شک کردم خود Treyarch فهمیده باشد چه چیزی را تحویل گیمرها داده.

World War 2: اگر بگذریم از اینکه بانوان جنگجو با صورت‌های تمیز و آرایش کرده از وسط خرابه جنگ بیرون می‌آیند، لاکن مردها همیشه صورتشان کثیف است، به مسئله مورد توجه دیگری می‌رسیم.

call of duty world war 2

مرحله‌ای از بازی بدین شرح است که بانویی فرانسوی به عنوان جاسوس می‌خواهد وارد معرکه نازی‌ها شود و برای این کار شناسنامه جعلی و ظاهر آلمانی‌ای را ترتیب داده. تا اینجا که مشکلی نیست. هم‌اکنون به سمت درب ورودی می‌رویم. آقای سرهنگ نازی می‌خواهد مطمئن شود که این بانو واقعا نازی باشد و جاسوس نیست.

فلذا شناسنامه را از او گرفته، نگاهی می‌اندازد و می‌پرسد: «اسم؟» زن نیز اسم جعلی آلمانی‌اش را می‌گوید. «آهان! خودت هستی! برو تو!» این از نظر Sledgehammer Games معنای بازرسی می‌دهد. شناسنامه جعلی خود جاسوس را بگیرد و مثل والدین کودک اول دبستانی بپرسد: «اسم خودت، فرمانده‌ات و فلانت که داخل شناسنامه نوشته را از حفظ بگو» و اگر اینها مطابق با شناسنامه باشند، جاسوس نیست. به راستی که برای جلوگیری از نفوذ دشمن بسیار تکنیک هوشمندانه و به سزایی است. یاد بگیریم!

Modern Warfare 2 (2022): در کات سین بازجویی از حسن، دیالوگ‌های عجیب و غریبی رد و بدل می‌شود. او از کاراکترها می‌پرسد آیا عربی یا فارسی صحبت می‌کنند یا نه. Graves جواب منفی می‌دهد. حسن نیز در واکنش می‌گوید: «معلوم است! چون زبان انگلیسی…» و خلاصه توهین‌های بی‌در و پیکری نثارِ زبان انگلیسی می‌نماید و دست آخر، تنها زبان فارسی و عربی را برترین زبان‌های جهان اعلام می‌دارد!

چند مرحله بیایید عقب‌تر برویم. کسی که اینقدر دشنام و ناسزا نصیب زبان انگلیسی می‌کند، چطور در ویدیوی تبلیغاتی برای پیروان خودش به زبان عربی و انگلیسی حرف می‌زند، ولی ابداً یک کلمه هم به فارسی نمی‌گوید!؟ عجیب‌تر اینکه به زبان انگلیسی یک چیز و به زبان عربی یک چیز دیگر می‌گوید!

از این گذشته، هنگام بازجویی، حسن می‌گوید: «کارتان غیر قانونی است. شما مرا گروگان گرفته‌اید.» بعد می‌بینیم رییس نیروهای ویژه آمریکا می‌گوید: «ای خاک بر سر ما! راست می‌گوید. برش گردانید تا بعدا مدرکی را گیر آورده و دوباره دستگیرش بفرماییم!» بله، نیروهای CIA، SAS و Shadow Company و غیره اینقدر نادان و بی‌خبر هستند که باید مثلا یک تروریست به آنها یادآوری کند کارشان غیر قانونی است.

۹. استفاده افراطی از اخبار روز به جای خلق داستان جدید

call of duty modern warfare 2 2022

زمانی عاشق خواندن اخبار به زبان انگلیسی بودم که خوشبختانه رهایش کردم. گاهی آدم بی‌خبر، راحت‌تر نفس می‌کشد و از زندگی لذت می‌برد. در هر حال، ای کاش این نکته را Infinity Ward رعایت می‌کرد؛ به جای استفاده افراطی از اخبار روز، چقدر خوب می‌شد اگر داستان جدیدی را می‌آفرید.

برای کسانی که اهل اخبار نیستند، احتمالا داستان کلیشه‌ای قسمت ۲۰۲۲ فرنچایز Call of Duty نو و هیجان انگیز جلوه می‌نماید. البته برای فردی مثل من (که از قضا اخبار آن روزگار را می‌خواند،) کاملا تکراری و قابل پیش بینی بود. چون می‌دانستم خط به خط خبر چه نوشته بودند و در نتیجه، به چه شکل در ندای وظیفه نمود پیدا خواهد کرد.

یافتن موشک آمریکا که توسط فلان کشور دزدیده شده، تبادل سلاح بین روسیه و کشور ایکس و انتقام آسان (!) و غیره، تمامشان در اخبار وجود دارند. گویا Infinity Ward علاقه خاصی به هیجانات روز دارد و با این کار، از شر زحمت ایده جدید با چسباندن مشتی ورق روزنامه راحت شد.

۱۰. تقلید بی‌جا و مضحک از Battlefield

call of duty vanguard
Call of Duty Vanguard

اولین باری که مجموعه Battlefield وزنه مخفی کاری را در ترازوی فرنچایزش سنگین‌تر کرد، در نسخه Battlefield Hardline بود. چون شخصیت اصلی یک افسر پلیس عدالت طلب است، بازی تاکید ویژه‌ای بر دوری از سلاح و کشتن دارد. به طوری که با امتیاز بیشتر برای دستگیری مجرمان یا پنهان ماندن، بر مخفی کاری تاکید بیشتری می‌گذارد.

آن وقت حالا فرنچایز ندای وظیفه انتظار دارد در زمینی محدودتر و تنگ‌تر از زمین‌های باز و وسیع Battlefield (دیوارهای نامرئی COD را فراموش نکنید!)، مخفی کاری‌ای با همان عمق و مکانیک‌ها حتما وجود داشته باشد! موردی که بدین شکل و قیافه در رگ‌های Call of Duty جریان نداشت، اما رسماً از World War 2 شروع شد. حداقل اگر هم بخواهیم ادعا کنیم که “نخیر، قبلا بوده.” با نگاهی به مکانیک‌های کپی پِیست شده از Battlefield نگاه دیگری به مسئله خواهیم داشت.

مورد فاحش تقلیدی دوم، دستور به زیر دستان است. در Battlefield 4 می‌توانستیم به همراهان دستور بدهیم که به فلان نقطه حمله کنند. چیزی که دقیقا در Vanguard با چهره‌ای ناآراسته ظاهر گردید. آخر در Battlefield 4 تا حدی لااقل هجوم می‌بردند و مشکل حل می‌شد؛ از سوی مخالف، این Vanguard بود که باگ داشت و هوش مصنوعی همراهان توانایی شلیک صحیح را نداشتند.

این داستان ادامه دارد. اما به همین قدر بسنده می‌کنیم…

آیا شمع ندای وظیفه خاموش می‌شود؟

call of duty black ops 3
Call of Duty Black Ops 3 | نمی‌دانم فقط من هستم که اینطور فکر می‌کنم یا آنکه واقعا لوگوی روی دیوار شبیه لوگوی شرکت سایپاست❓

بالاخره هر فرنچایزی عیب‌های خاص خودش را دارد. لاکن از بخش داستانی ندای وظیفه، ما بیشتر از این حرف‌ها انتظار داریم؛ اگر چه اکثر فروش نسخه‌ها منحصر به وادی مالتی پلیر Call of Duty به نظر می‌رسند و احتمال می‌دهم که همین حقیقت تلخ موجب کاهش کیفیت کمپین‌ها شده باشد.

عقربه قطب نامه سیاست‌های هر شرکت بیشتر به سمت فروش بالا و پول بچرخد، تولیدات با کیفیت و ریسک‌ها در عرصه نو آوری کم می‌شوند. چنان که هر سال شاهد ندایی هستیم که بارها قبلا شنیده شده و گوش‌ها را از این به بعد آزار می‌دهد.

در حقیقت، یک توسعه دهنده شجاع نیاز است تا مرده‌های متحرکی (فرنچایزهای متحرکی) همانند COD را زندگی ببخشد و از جاده خاکی کنونی‌اش او را به سمت جاده اصلی بیرون بکشد… امیدوارم شاهد چنین روزی باشیم…

۱۰ اشتباهی که فرنچایز call of duty باید از آنها دوری می‌کرد

نظر شما چیست؟

آیا به نظرتان در آینده ندای وظیفه از اشتباهات خود درس خواهد گرفت؟

شما چه ایرادهای دیگری را در فرنچایز دیده‌اید؟

ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز 🌹

موفق و تندرست باشید

COBALTDota2ExplorerCameraManmh.pNimaRondaM.MTARYAPSAMGCyrus94LeroxPc Gamer (سهام دار سونی و ماکروسافت ترکیبی)امیر حسینDARKSIREN77AHCmohammad reza gamerARTHUR MORGAN✎﹏ȏṃıԀSalvador09more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا
۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آن‌ها دوری می‌کرد - گیمفا