نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy

یوسف قربانی
۱۴ مهر ۱۴۰۲ - 18:05
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

ساخت عنوانی با همکاری سازندگان Drakengard و خالق فاینال فانتزی می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند؛ اما این فرصت از دست رفت!

رونمایی

در ۲۸ آذر ۱۳۸۴ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۵) و در جریان رویدادی مطبوعاتی در توکیو، کمپانی AQ interactive (.Marvelous inc فعلی) از بازی Cry on رونمایی کرد؛ عنوانی در سبک اکشن-نقش‌آفرینی که با همکاری دو استودیو‌ی Cavia (سازنده Drakengard) و Mistwalker، استودیوی خالق فاینال فانتزی (Hironobu Sakaguchi) که در آن زمان تازه تاسیس شده بود، در دست ساخت بود و نام‌های بزرگی در ساخت آن نقش داشتند:

  • موسیقی‌متن: نوبوئو اوئِماتسو (فاینال فانزی ۱ تا ۹)
  • طراحی شخصیت: کیمیهیکو فوجیساکا (سری Drakengard)
  • سناریو‌نویس و تهیه‌کننده: هیرونوبو ساکاگوچی (کارگردان فاینال فانتزی ۱ تا ۶)

بازی با بودجه ۱ میلیارد یِن (در آن زمان معادل ۸/۵ میلیون دلار) و برای کنسول XBOX 360 در دست ساخت بود.

تصاویری از مراسم رونمایی بازی:

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

هیرونوبو ساکاگوچی درباره دلیل انتخاب Cry on (به معنی «اَشک بریز/گریه کُن» ) برای نام این عنوان گفت:

«اشک‌ها به هنگام تجربه شدیدترین حالت از احساساتی اعم از غم و شادی سرازیر می‌شوند. امیدوارم با Cry on عنوانی خلق کنم که در طول تجربه آن، بازیکنان چنین احساسات مختلفی را تجربه کنند.»

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

مدتی بعد و در مصاحبه‌ای با نشریه فامیتسو (Famitsu)، ساکاگوچی اطلاعات بیشتری از داستان و گیم‌پلی Cry on به اشتراک گذاشت.

عنوان Cry on در دنیایی فانتزی و با ظاهری مشابه با قرون وسطی روایت می‌شود که در آن ماشین‌آلاتِ صنعتی نیز وجود دارند. در این دنیا، موجوداتی به نام باگل (Bogle) وجود دارند؛ باگل‌ها موجوداتی قدرتمند و با ظاهری سَنگ‌مانند هستند که زمانی در کنار انسان‌ها زندگی می‌کردند، ولی اخیرا این موجودات توسط انسان‌ها «بی‌روح» (Soulless) خطاب می‌شوند. با آموختن توانایی خاص، انسان‌ها می‌توانند باگل‌ها را به موجوداتی غول‌آسا تبدیل کرده و با انجام این کار، از باگل‌ها برای جنگ استفاده کنند. داستان بازی وقتی آغاز می‌شود که سَلی (Sally)، شخصیت اصلی بازی، این قابلیت ویژه را از پدرش دریافت کرده و با یک باگل که بر روی شانه‌اش می‌نشیند راهی سفر می‌شود.

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
تصویری از سَلی و باگل که بر روی شانه‌اش نشسته

در Cry on بازیکن کنترل سَلی را بر عهده دارد و به انجام کارهایی همچون کوه‌نوردی، بالا رفتن از درختان و سایر کارهایی که برای یک دختربچه دشوار است، خواهید پرداخت. با دریافت آیتمی خاص، باگل به موجودی عظیم تبدیل می‌شود و با قرار دادن سَلی بر روی شانه‌اش، بازیکن کنترل باگل را در دست می‌گیرد. تبدیل شدن باگل به شکل‌ها و روش‌های مختلفی انجام می‌شود و حاصل تبدیل شدن او همیشه یکسان نخواهد بود؛ برای مثال، باگل می‌تواند سازه‌های سنگی اطراف را تخریب کند و با جذب کردن آن‌ها، شکلی متفاوت و در عین حال بزرگ‌تر از قبل به خود بگیرد. ساکاگوچی افزود که هدف او از ایجاد تفاوت در روش‌های مختلفی که باگل می‌تواند تغییر شکل دهد، دریافت حس یک موجود زنده و مرموز توسط بازیکنان از باگل است، به‌جای اینکه تغییر شکل دادن و نحوه کارکرد او صرفا مثل یک ربات به‌نظر برسد.

بسته به اینکه در حال کنترل کدام شخصیت هستید، گیم‌پلی متفاوت خواهد بود. بازی به‌ هنگام کنترل سَلی بیشتر بر روی حل پازل و المان‌های نقش‌آفرینی تمرکز خواهد کرد، و با کنترل باگل می‌توان انتظار لحظاتی با تمرکز بیشتر روی اکشن را داشت؛ اما حتی به هنگام کنترل باگل نیز، بازی تماما اکشن نخواهد بود و می‌توان سناریوهایی مانند نجات دادن جان مردم در خط اصلی داستان و بلند کردن یک کشتی از دریا را انتظار داشت.

ساکاگوچی بر روی روش‌های متفاوت کنترل برای کارهای مختلفی که در بازی انجام می‌دهید کار می‌کند؛ برای مثال با کشیدن هر دو آنالوگ به سمت عقب، می‌توان کارهایی مانند برداشتن اشیا را انجام داد. یکی از اهداف ساکاگوچی، این است که بازیکنان بتوانند به‌خوبی تفاوت‌هایی که در مقیاس و نحوه برقراری تعامل با جهانِ بازی به‌هنگام بازی کردن در نقش سَلی و باگل وجود دارد را حس کنند. ساکاگوچی تایید کرد که نیمی از سناریو بازی تکمیل شده و انتظار می‌رود مدت زمان گیم‌پلی بازی بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت باشد. توسعه بازی ۱/۵ تا ۲ سال دیگر زمان می‌برد.

تصاویر مصاحبه با ساکاگوچی درباره Cry on در مجله فامیتسو:

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
باگل در حالت کوچک

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
باگل در حالت بزرگ و تبدیل‌شده که اگر دقت کنید می‌توانید سَلی را در دستش ببینید

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

بعد از این مصاحبه، بازی به سکوت خبری طولانی مدت رفت و خارج از سوالات جزئی که توسط نشریات و سایت‌های مختلف از سازندگان پرسیده می‌شد، تقریبا هیچ‌ اطلاعاتی از Cry on منتشر نشد.

در سال ۲۰۰۷، Manabu Kusunoki جایگزین Kimihiko Fujisaka در سِمَت طراحی شخصیت شد. وب‌سایت Gamersyde با هیرونوبو ساکاگوچی که در آن زمان برای رویداد Japan Expo در پاریس حضور داشت، مصاحبه‌ای انجام داد و او دلیل تغییر طراحِ شخصیت را «خواستن واقع‌گرایی بیشتر» توصیف کرد. این آخرین خبر قابل‌توجه‌ای بود که از Cry on منتشر شد.

در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷ (۵ ژانویه ۲۰۰۹) ناشر بازی، AQ interactive، اعلام کرد بازی Cry on به دلایل «نبود اطمینان از پتانسیل تبدیل به یک فرنچایز» و «وضعیت اقتصادی فعلی جهان (اشاره به بحران مالی ۲۰۰۸)» لغو شده و پیام زیر را منتشر کرد:

«خطاب به تمامی کسانی که منتظر این عنوان بودند، باید بگوییم که ما عمیقا متاسف هستیم‌.»

چرا Cry on کنسل شد؟

به خاطر «نبود اطمینان از پتانسیل تبدیل به فرنچایز» و «وضعیت اقتصادی فعلی جهان»، این را ناشر بازی گفت، نه؟ بله، این موارد احتمالا در کنسل شدن بازی نقش داشته‌اند، ولی موارد دیگری نیز وجود دارند که احتمالا در کنسل شدن بازی بی‌تاثیر نبوده‌اند.

*چند پاراگراف بعدی گمانه‌زنی بر اساس اطلاعات موجود است.*

یکی از نشانه‌های وجودِ دلایل دیگر در لغو شدن Cry on، صحبت‌‌های ساکاگوچی در مصاحبه سال ۲۰۰۵ با فامیتسو بود که در آن گفت «توسعه بازی ۱/۵ الی ۲ سال دیگر زمان می‌برد.» ۱/۵ الی ۲ سال بعد از این گفته، نه تنها بازی منتشر نشد، بلکه در آن زمان طراحِ شخصیت بازی تعویض شد! نیازی به شرلوک هلمز نیست که بتواند تشخیص دهد عنوانی که در زمان مقرر برای عرضه، تازه طراح شخصیت، یکی مهم‌ترین عوامل ساخت بازی را عوض می‌کند، احتمالا در پشت‌پرده به مشکلات توسعه برخورده است!

در زمان ساخت Cry on، استودیوی Cavia در حال توسعه چند عنوان دیگر از جمله Bullet Witch و احتمالا NieR نیز بود. از آن سو تیم Mistwalker روی عناوین Blue Dragon و Lost Odyssey کار می‌کرد. شلوغ بودن برنامه کاری استودیوهای سازنده بازی بدون‌ شک توسعه Cry on را سخت‌تر کرده بود؛ موردی که ساکاگوچی نیز در مصاحبه‌ای منتشر شده در سال ۲۰۰۶ توسط وب‌سایت ژاپنی ITmedia، آن را تایید کرد. او توسعه چند بازی عظیم در آن واحد را برای تیم سازنده دشوار خواند.

مورد دیگری که می‌توانسته در کنسل کردن Cry on موثر واقع شده باشد، وضعیت نه چندان خوب بسیاری از عناوین ژاپنی در نسل هفت بود. این موضوع می‌تواند مقاله اختصاصی خود را داشته باشد، اما بدون ورود بیش از حد به جزئیات، مواردی همچون وفق گرفتنِ سختِ بسیاری از بازی‌سازان ژاپنی با تغییرات بازی‌سازی HD و نبود ترندهای محبوب نسل هفت در بسیاری از این عناوین، باعث شد که در آن زمان بسیاری از رسانه‌ها و بازیکنان غربی به عناوین ژاپنی علاقه‌ای نداشته، و گاها با لحنی تند و تحقیر‌آمیز راجع به بازی‌های ژاپنی و به‌ویژه عناوین JRPG صحبت کنند! مواردی که منجر به ایجاد بحران هویتی برای بخش عظیمی از از بازی‌سازان ژاپنی شد و بسیاری از آن‌ها سعی کردند با کارهایی همچون دنبال کردن کورکورانه ترندهای رایجِ آن دوران برای جلب توجه بازار غرب، سپردن بازی‌های جدید فرنچایزهای ژاپنی به استودیوهای غربی (مانند DMC و Castlevania LOS) و یا گاها خریدن استودیوهای غربی، با تغییرات بازار کنار بیایند! در حال حاضر بازی‌سازی ژاپن این دوران را پشت‌ سر گذاشته، ولی بعید است که جَو ساکن در آن زمان برای سازندگان یک بازی اکشن-نقش‌آفرینی ژاپنی برای XBOX 360، کنسولی که سهمی بسیار ناچیز از بازار ژاپن را داشت و تقریبا تمامی دارندگان آن در غرب هستند، انگیزه‌بخش بوده باشد.

در کنار دلایل ذکر شده توسط ناشر، موارد فوق نیز می‌توانند در لغو شدن Cry on موثر بوده باشند.

بعد از لغو شدن

در سال ۲۰۰۹ و تنها چند ماه بعد از کنسل شدن بازی، وب‌سایت Originalsoundversion با نوبوئو اوئِماتسو مصاحبه‌ای انجام داد و در آن راجع به Cry on و نظر او در باره کنسل شدن بازی سوال شد. اوئِماتسو گفت:

«راستش را بخواهید، من خوشحال شدم که بازی کنسل شد، در آن زمان خیلی بیش از حد مشغله داشتم (با خنده).»

گفته‌ای که به «شلوغ بودن برنامه کاری سازندگان به‌خاطر کار روی چند بازی» به عنوان یکی از دلایل کنسل شدن بازی قوت می‌دهد.

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

در سال ۲۰۱۱، یکی از طراحان محیط که در زمان ساخت Cry on در استودیوی Cavia مشغول به کار بود، در پروفایل Linkedin خود تایید کرد که ساخت نسخه PS3 بازی در برنامه بوده است.

در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Siliconera، ساکاگوچی گفت که برخی از دشمنان ساخته شده برای Cry on، در Terra Battle، بازیِ در آن زمان جدیدِ استودیوی Mistwalker برای پلتفرم گوشی‌های هوشمند، استفاده شده‌اند.

از اینکه یوکو تارو (Yoko Taro) در ساخت بازی نقشی داشته یا نه اطلاعاتی موجود نیست. جالب است بدانید که در اطلاعات موجود از بازی، هیچ اشاره‌ای به اینکه کارگردان بازی چه کسی است نشده!

در حین انجام تحقیق برای این مقاله و در بیش از یک مورد، در بین هواداران صحبت‌هایی راجع به ارتباط Cry on و Drakengard وجود داشت و گفته می‌شد که Cry on دنباله‌ای بر پایان C در Drakengard 1 است! اینکه منشا این باور از کجاست معلوم نیست، ولی با در نظر داشتن اینکه چنین گفته‌ای در بیش از یک مورد مشاهده شد، احتمالا دلیلی برای آن وجود دارد.

گفته می‌شود که تصاویر زیر مربوط به عنوان Cry on هستند. شخصا نتوانستم مدرکی برای این گفته پیدا کنم و از زمان اولین پیدایش این تصاویر در سال ۲۰۰۸، آن‌ها صرفا با حدس و گمانه‌زنی به عنوان Cry on نسبت داده می‌شدند! با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که تصاویر زیر از معدود اطلاعات موجود از بازی باشند.

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

میراثِ Cry on

بعد از لغو شدن Cry on، ساکاگوچی، اوئِماتسو و فوجیساکا برای ساخت بازی بعدی استودیوی Mistwalker یعنی The Last Story بار دیگر با هم همکاری کردند. استودیوی Mistwalker همچنان پا برجا است و آخرین ساخته این استودیو، یعنی Fantasian، در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و مورد پسند بسیاری قرار گرفت. متاسفانه این مورد درباره Cavia صدق نمی‌کند. عنوان Bullet witch که در کنار Cry on در دست ساخت بود فروش ضعیفی داشت و بازی بعدی این استودیو یعنی NieR نیز نتوانست عملکرد تجاری راضی‌کننده‌ای داشته باشد (طبق اطلاعات موجود، NieR در ۴ ماه ابتدایی عرضه حدود ۳۴۰ هزار نسخه فروش داشته) و در جولای ۲۰۱۰ استودیوی Cavia تعطیل شد.

در حال حاضر عنوان Cry on با گذر زمان به فراموشی سپرده شده. ساخت بازی توسط سازندگان عناوینی همچون Drakengard و Nier و خالق فاینال فانتزی می‌تواند توجه بسیاری را جلب کند، ولی اطلاعات موجود باعث می‌شوند Cry on همچون بازی درست در زمان نامناسب به‌نظر برسد. در پایین تنها تریلر موجود از بازی را مشاهده می‌کنید که نزدیک‌ترین ایده ممکن از حال و هوای بازی را به ما می‌دهد؛ اینکه تجربه بازیِ کامل چگونه خواهد بود را احتمالا هرگز نخواهیم دانست.

neo loyedCambyses The ThirdLove story gamesJoel MorganriversideRezzDARKSIRENMaster bladeAliParsa13eautyNiko_BladeRubyYohanaابوالفضل چمنیSepehrمصطفی زاهدیv-alkalinesefirot2011mediummore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا
نگاهی به CRY ON؛ بازی لغو شده سازندگان NieR و خالق Final Fantasy - گیمفا