جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود

یوسف قربانی
۱۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

اکنون حدود ۴ سال از انتشار PS5 می‌گذرد و عدم امکان تغییر تِم‌ (Theme)، یکی از کمبودهای این کنسول نسبت به PS4 است که باعث شده در طول زمان، کار کردن با رابط کاربری PS5 خسته‌کننده شود.

چند هفته قبل و وقتی که در حال استفاده از گوشی خود بودم، یک ایمیل از پلی‌استیشن دریافت کردم: «در کمتر از پنج دقیقه، به ما بگویید چه چیزی درباره پلی‌استیشن ۵ وجود دارد که می‌توانیم آن را بهبود دهیم؟»

من به یاد نمی‌آوردم آخرین باری که از ایمیل برای ارسال پیام استفاده کردم کِی بود، اما وقتی که این ایمیل را دریافت کردم، بدون لحظه‌ای فکر کردن و با کلیک روی گزینه Reply در پایین اعلان این ایمیل، چیزی در مایه‌های «تِم‌ها را برگردانید!» نوشتم و سپس بر روی گزینه ارسال کلیک کردم! البته، اکنون که در حال نوشتن این مقاله هستم و به سراغ ایمیل مذکور بازگشته‌ام، متوجه شدم که برای پاسخ دادن به این سوال، باید بر روی لینکی که در انتهای ایمیل وجود داشته و شما را به یک پرسش‌نامه هدایت می‌کند، کلیک می‌کردم، اما در هر حال، شرح این اتفاق، بهانه خوبی برای صحبت کردن درباره رابط کاربری PS5 و تاثیر منفی است که عدم وجود تم‌ها، بر روی تجربه استفاده از این کنسول داشته.

من ظاهر رابط کاربری PS5 را دوست ندارم! این دوست نداشتن ربطی به مواردی همچون کارایی یا سهولت استفاده رابط کاربری این کنسول ندارد و صرفا درباره ظاهر آن است. بسیاری ظاهر رابط کاربری PS5 را به یک سرویس استریم تشبیه کرده‌اند که کاملا درست و بجا است! پر شدن حدود چهار پنجم صفحه با تصویر بازی که بر روی آن هستید و یا تغییر موسیقی پس‌زمینه به‌هنگام رفتن بر روی بازی‌های مختلف، شاید در اوایل کار با کنسول جالب باشد، اما بعد از مدتی نه‌چندان طولانی خسته‌کننده خواهد شد.

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

احتیاجی به گفتن ندارد، اما به عنوان یک بازیکن، شما چه بخواهید و چه نه، قرار است مدت زیادی را در منوی کنسول خود بگذرانید؛ چک کردن لیست تروفی‌ها، ارسال یا دریافت پیام و یا صرفا انتظار برای دانلود شدن و یا به‌روزرسانی بازی‌ها، تنها برخی از کارهایی است که با کنسول خود انجام می‌دهید. تم‌های مختلف موجود برای رابط کاربری PS4 و امکان تغییر دادن تصویر و موسیقی پس‌زمینه، باعث می‌شد که برای انجام کارهای مختلف با کنسول، بتوانید فضای دلخواه خود را انتخاب کنید؛ شاید در حال تجربه یک عنوان خاص هستید و می‌خواهید حتی در زمان نبودن در بازی نیز از حس و حال آن خارج نشوید، قرار دادن تم آن بازی می‌تواند در چنین کاری به شما کمک کند! شاید برای یک بازی خاص هیجان‌زده یا به اصطلاح هایپ هستید و می‌خواهید در چنین وضعیت ذهنی بمانید و همواره به یاد آن بازی باشید، می‌توانید تم آن بازی خاص را بر روی کنسول قرار دهید!

حتی اگر این موارد را نادیده بگیریم نیز، صرفا تغییر دادن تصویر و موسیقی پس‌زمینه، باعث می‌شود که وقت گذراندن در منوی کنسول کاملا یکنواخت نشود و هر چند وقت یک بار عوض کردنِ تم رابط کاربری، به انجام این کار تازگی می‌بخشد.

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

شاید روی کاغذ این‌طور به نظر برسد که تصاویر و موسیقی‌های مختلف مربوط به هر بازی که در حین گشتن در منوی PS5 پخش می‌شود نیز، همچون عوض کردن تم در PS4 عمل کرده و باعث حفظ تازگی استفاده از رابط کاربری PS5 می‌شوند؛ اما اصلا این‌طور نیست!

وقتی که من می‌خواهم کاری خاص در منوی کنسول انجام دهم، به‌صورت اتفاقی تصمیم نمی‌گیرم که بروم بر روی یک بازی که چند ماه پیش آن را تمام کرده‌ام و با این کار، تاثیر عوض شدن تصویر پس‌زمینه و موسیقی را حس کنم، من مستقیما می‌روم به سراغ کار خاصی که قصد انجام آن را دارم! رابط کاربری PS5 و تغییر دائمی تصاویر و موسیقی‌های پس‌زمینه‌ مختلف در آن، باعث می‌شود که گشت و گذار در منوی کنسول یک تجربه آشفته و غیریکپارچه از تصاویر و موسیقی‌هایی باشد که به مدت یک چشم به هم زدن پخش شده و سپس سریعا قطع می‌شوند! امکان تغییر تم و انتخاب یک تصویر و موسیقی پس‌زمینه ثابت که در PS4 ممکن بود، باعث می‌شد که گشت و گذار در منوی کنسول یک تجربه یکپارچه و با حال و هوای مشخص باشد که خودتان می‌توانید به دلخواه آن را انتخاب کنید.

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

حتی اگر تصاویر و موسیقی‌های پس‌زمینه متغیری که به‌هنگام عبور از روی بازی‌های مختلف پخش می‌شوند را نادیده بگیریم و فقط موسیقی و تصویر پس‌‌زمینه پیش‌فرض PS5 را در نظر بگیریم نیز، وضعیت چندان بهتر نیست؛ چونکه تصویر پس‌زمینه خاکستری‌رنگ و موسیقی پیش‌فرض کنسول سریعا خسته‌کننده می‌شوند! بحث این نیست که تصویر و موسیقی پس‌زمینه PS5 خوب نیستند؛ بحث این است که هر چیزی که به مدت چند سال با آن سر و کله بزنید، بالاخره جذابیت خود را از دست خواهد داد و بار دیگر، در مقایسه با PS4 که در آن می‌شد تم‌های مختلف با موسیقی و تصویر پس‌زمینه متفاوت انتخاب کرد و در نتیجه، تجربه گشتن در منوی کنسول را تازه نگه داشت، کمبود‌های رابط کاربری PS5 به چشم می‌آید.

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

وجود تم‌ها فقط برای بازیکنان خوب نیست، بلکه برای سازندگان نیز مفید است و می‌تواند در تبلیغ بازی به آن‌ها کمک کند! در سال‌های استفاده از PS4، دفعات زیادی وجود داشت که صرفا برای تنوع، یک تم رایگان مربوط به یک بازی را دانلود کردم و انجام این کار باعث شد که آن بازی تا حدودی نظر من را به خود جلب کند! برای مثال، چیزی که من را به تجربه بازی همچون Nioh مجاب کرد، تم رایگان آن بازی بر روی PS4 بود! تا قبل از آن و با توجه به تریلرها، بازی Nioh برای من چندان جالب به‌نظر نمی‌آمد، اما دیدن تصاویر بازی در کنار موسیقی انتخاب شده در تم این عنوان، یک حال و هوای بسیار خاص و جالب حول بازی ایجاد می‌کرد که بهتر از هرگونه تریلری باعث شد بخواهم این عنوان را تجربه کنم و ببینم بازی چه‌طور است!

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

چیزی به سادگی قرار گرفتن یک نما در کنار یک موسیقی خاص، می‌تواند یک تصویر ذهنی جالب از یک بازی را در ذهن مخاطب ایجاد کند و حس کنجکاوی او را برانگیزد! نکته جالب این است که چنین چیزی، به شکلی طبیعی توجه مخاطب را به سمت یک بازی خاص جلب می‌کند و اینکه یک بازیکن با میل خود تم مربوط به یک بازی را دانلود کند و با انجام این کار، درباره آن بازی کنجکاو شود، می‌تواند بسیار موثرتر از یک تبلیغ و برای مثال، رفتن به فروشگاه پلی‌استیشن و دیدن «فلان بازی Available Now»، یک نفر را به تجربه یک بازی مجاب کند!

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

تم‌های PS4 بخشی از رابط کاربری کنسول بودند که تا قبل از رفتن‌شان، نمی‌شد متوجه اهمیت آن‌ها شد و حدودا ۴ سال بعد از عرضه PS5، جای خالی آن‌ها حس می‌شود. سوالی که شاید برای شما پیش آمده باشد، این است که دلیل نوشتن این مقاله چیست؟ چرا من باید درباره مشکلی که بسیاری از آن آگاه هستند اما در نهایت زیاد بزرگ نیست و برای اکثر بازیکنان اهمیت چندانی ندارد، غُر بزنم؟ آیا من انتظار دارم که جیم رایان به گیمفا سر بزند و با دیدن این مقاله به فکر بازگرداندن تم‌ها بیوفتد؟ البته که نه! ایمیلی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، نه‌تنها یک بهانه خوب برای صحبت درباره این موضوع بود، بلکه یک نقطه خوب برای به اتمام رساندن مقاله نیز محسوب می‌شود! اگر یک حساب کاربری پلی‌استیشن دارید، احتمالا شما نیز این ایمیل را دریافت کرده‌اید؛ بروید و به پلی‌استیشن بگویید که تم‌ها را برگرداند! حتی اگر رابط کاربری فعلی PS5 را دوست دارید نیز، انجام این کار ضرری ندارد و این‌طور نیست که با اضافه شدن قابلیت انتخاب تم، شما چیزی از دست بدهید! اضافه شدن تم‌ها یک سناریو برد-برد است! با کلیک بر روی لینک زیر، می‌توانید به پرسش‌نامه سونی بروید و درخواست خود درباره بازگرداندن تم‌ها و یا هرگونه چیز دیگری که به‌نظر شما، موجب بهبود تجربه استفاده از پلی‌استیشن ۵ می‌شود را به سونی پیشنهاد دهید؛ از کجا معلوم، شاید این کار جواب داد!

Nemesis The GreatDaniel Wayneآرمان زرمهرامیر عزیزنژادBarsamRealBig Boss🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻SepehrARSHIAAAAMommy Malenia𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)ViboroAMIRALI MORGAN 💔 Elise De La SerreDARKSIRENA0seyed0Abroken from the insideArthurBehzad zargaryBerlin_ARmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا
جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جای خالی تم‌های PS4 در PS5 حس می‌شود - گیمفا