نمرات مجله EDGE به بازیهای ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳
شمارۀ جدید مجلۀ EDGE منتشر شد و همانطور که انتظار میرفت، نقد بازیهای عرضه شده طی ماه ژوئن و جولای در این شماره به نگارش در آمدهاند.
در ادامه نمرات اعطا شده از سوی EDGE به بازیهای ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ را مطالعه میکنید:
- Final Fantasy XVI [7]
- C-Smash VRS [6]
- Oxenfree II: Lost Signals [5]
- Aliens: Dark Descent [8]
- Trepang2 [7]
- Master Detective Archives: Rain Code [6]
- Synapse [7]
- Roto Force [8]
- Dordogne [7]
- Venba [8]
بخش نتیجهگیری بررسی Final Fantasy XVI از سوی EDGE را در ادامه مطالعه میکنید:
EDGE 7/10
با وجود این که بازی یک داستان گسترده و عظیم را ارائه میدهد، در عمل محدود است. بیشتر زمان خود را صرف راه رفتن میان روستاها، دشتها و جنگلها خواهید کرد که به وسیلۀ راهروها به یکدیگر متصل شدهاند. محیطها از نظر ظاهری دقیق و ظریف طراحی شدهاند، اما جهان بازی به شکل غمانگیزی کمجمعیت به نظر میرسد. پس از فصل اول بازی، ریتم Final Fantasy 16 با ماموریتهای جانبی و اصلی خستهکننده به شکل قابل توجهای آرام میشود.
عدم حضور رنگینپوستان در بازیای که حول بردهداری شکل میگیرد نیز قابل توجه است. نظریۀ تیم سازنده حول این موضوع که نژادهای رنگین پوست در اروپای قرون وسطی وجود نداشتهاند منطقی نیست، چرا که در حقیقت حضور داشتند. در حالی این اتفاق رخ میدهد که شاهد گودزیلاهای عظیمالجثه، اژدهایان یخی و مرکبهایی با شکل ظاهری مرغ هستیم!
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
یعنی بازی درباره ی برده داریه و خبری از هیچ سیاه پوستی نیست؟XD
اینا هم از اونور بوم افتادن
تو اروپا قرون وسطا برده رنگین پوست چه غلطی میکرد آخه تازه تو دوره استعمار شروع کردن از آفریقا برده ببرن
نصف خلاصه نقد مجله اج در مورد بازی ff16 راجع به عدم حضور رنگین پوستان هستش در صورتی که فاقد اهمیته.
فکر کن از یه بازی ایراد بگیری، چرا سیاه نداره؟ 💪🏿💪🏿💪🏿
یوروگیمر هم به این موضوع انتقاد کرده بود، اما بهتر این موضوع رو شرح داده بود و من قبلاً هم در رابطه با یوروگیمر توضیح داده بودم که باهاش موافقم اگرچه در حدی نیست که تاثیر قابل توجهای رو نمرۀ نهایی بازی بذاره. اگر از پسزمینۀ فکری حول FORCE کردن و چپوندن رنگین پوستان در آثاری که نامربوط هستن فاکتور بگیریم:
FF XVI شامل موقعیت کالچری منحصر به فردی میشه که نبود نژادهای مختلف به پویایی بازی صدمه میزنه. اول از همه، بازی شامل یک زیرساخت فرهنگی متمایز هست. یعنی چی؟ یعنی این که شامل چندین گروه مختلف میشه و به روایت کشمکش های این فرهنگها میپردازه. هر منطقه از بازی، شامل یک نوع از معماری یونیک میشه. بازی حاوی پوشش و معماری اسلامیه، سازههای آسیایی درش دیده میشه، سازههای آسیای میانه درش به وفور دیده میشه و … اما این تنوع محیطی به اصل قضیه یعنی انسانهایی متفاوت با ریشههای متمایز گره نمیخوره.
اگر بازی در یک محیط ثابت با معماری یکپارچه و ساختار روایی میان انسانهایی با صفات مشترک روایت میشد، هیچ مشکلی در این قضیه نیست که تنوع فرهنگی و نژادی وجود نداره. اما این که اصل LORE بازی بر پایۀ اقوام و قلمروهایی کاملاً متمایز بنا شده و این قلمروها فقط از نظر مخلوقات انسانی با هم تفاوت دارن و خود افراد تفاوت ظاهری و منحصر به فرد ندارن قطعاً به پویایی دموگرافیک بازی صدمه میزنه. در حقیقت میشه گفت، تیم سازنده خیلی بهتر میتونست از نظر فرهنگی بازی رو مطرح کنه. و صحبتش حول این که در قرون وسطی «اروپا» هیچ سیاه پوستی وجود نداشته باشه اگر حقیقتی درش نهفته باشه، با این طرح ریزی از قلمروها، کاملاً در هالهای از ابهام قرار میگیره.
یه مثال دیگه میزنم، ویچر ۳ و دنیای ویچر هم سیاهپوستی نداره (به جز نواحی دور) و قابل درکه چون محیطها یا کاملاً یکپارچه هستند، یا اگر متمایز هستند، به شکل دنیای واقعی طراحی نشدن. به عنوان مثال محیطی مانند یک مسجد یا گنبد وجود نداره که یادآور میدل ایست باشه و نیاز تنوع نژادی و انسانی درش دیده نمیشه ولی فاینال یکی از تمرکزهای بزرگ خودش رو روی تفاوت ها میذاره اما فقط در سازه ها خلاصهاش میکنه.
امروزه مخاطبین به خصوص مخاطبین داخل کشور ما گارد شدیدی پیرامون قضایای «فمنیستی» یا «رنگین پوستان» دارن که کاملاً قابل درکه. آثار مختلفی رو به زوال کشوندن با رویکردهای تبلیغاتی، ولی هر سناریو باید در قالب منحصر به فرد خودش تحلیل بشه.
این حرف که باید هر سناریو مجزا تحلیل بشه درسته، اما مشکل اینه به صورت پیشفرض، بردهداری و با سیاهپوستان گره زدن که خب از لحاظ تاریخی هم کاملا غلطه. تقریبا تمام تمدنهای جهان، شرق و غرب سلسلههای مختلفیشون با بردهداری گره خورده. از چین گرفته تا یونان، تقریبا هر نژادی یه دوره بردهداری رو تجربه کرده
بعدشم بازی setting خیالی و fiction داره، هر چقدر هم از معماری اسلامی یا تمدنهای واقعی الهام گرفته باشه، work of fiction محسوب میشه.
و اینکه فراموش نباید کرد که کلا آسیا و خصوصا شرق، توی یه ورژن خاص ذهنی خودشون زندگی میکنن. یک بازی ویدیویی اول از همه باید با معیار یک بازی ویدیویی سنجیده بشه، نه که بخواد ترحم بخره یا به معضلات اجتماعی تلنگر بزنه. مسابقهی گات تلنت نیست که مخاطب به واسطه گذشتهی دردناک یا اتفاقات مختلف، تخت تأثیر قرار بگیره. منتقد براش مهم نبوده فاینال ۱۶ یکی از حماسیترین نقشآفرینیهای تاریخه، ولی عدم حضور رنگین پوستا ملاکه!
خلاصهی نقدش حول محور اینه تا موارد فنی، این خودش گویای همه چیزه
کامنتی که گذاشتم در تایید صحبت Edge مبنی بر بردهداری سیاهپوستان نبود، حتی در این مورد صحبت نکردم، بلکه حول جذابیت ذاتی تنوع و پویایی / مخصوصا جایی که زمینۀ های فرهنگی بسیاری شکل گرفته صحبت کردم، چون اصلا در طول تاریخ فقط سیاه پوستان برده نبودن و در واقعیت هم برهههای زیادی وجود داشته که سفید پوستان یا زرد پوستان و … هم به بردگی گرفته شدن و با این بیانیه موافق نیستم که چرا به سیاه پوستان پرداخته نشده، چیزی که گفتم واضحه، این که بازی اگر از فرهنگ های مختلف «انسانی» در راستای معماری متفاوت «غیر انسانی» استفاده میکرد، بازی به پویایی بیشتری میرسید تا این که همۀ انسانها از هر گروه از نظر ریشه بیولوژیکی ظاهری مشابه باشن. و این که بازی فانتزی هست یا نه ربطی به قضیه نداره چون در نهایت این تصمیم سازنده هست که بازی رو پویاتر بکنه یا نه چه در قالب فانتزی چه رئال که به نهایت پتانسیل نمیرسه.
به طور کلی، دنیا با تفاوتها زیباست. قضیه رو حتی اگر از فرم نژادی خارج کنیم، این که ظاهر انسانها با هم تفاوت داره و هر کس یک نوع لباس پوشیدن و یا یک نوع از حرف زدن یا یک شکل از زندگی کردن رو میپسنده جذابه. جذابیت قابل توجهای به فرهنگها، شهرها و کشورها میده، حالا هر چقدر تفاوت ها اساسی تر و ریشهای تر باشه موضوع میتونه پیچیده تر و جذاب تر بشه و یک clan رو جذاب تر هم بکنه. این که در نقطهای از جهان ژاپنیها کلاً شکل و شمایل زندگی متفاوتی دارن خیلی جذابه، یا این که در اروپا انسانها ظاهر متفاوتی دارن. چیزی که گفتم خیلی ساده بود: FF 16 که مناطق مختلف با فرهنگهای منحصر به فرد خلق کرده، اگر انسانهایی با ظواهر فرهنگی و نژادی متفاوت هم خلق میکرد، خیلی جهان پویاتر و جذابتری میداشت.
همانطور که نقطه قوت Cyberpunk 2077، همین تفاوتهای فرهنگی در جهانسازی بازی هست از voodooها گرفته تا ژاپنیها و میهن پرستان نماینده راست گراهای آمریکا و …. باعث میشه نایت سیتی حداقل از نظر lore به پویایی قابل توجهای برسه.
این موضوع هم به صورت باینری نیست بلکه یک طیف وجود داره. اگر ظاهر کاراکترها متفاوت بشه پارامتری هست که پویایی رو افزایش میده اگر نژادها و فرهنگ ها و پیش زمینه های روایت تفاوت های معنادار داشته باشه پویا بودن محیط رو گسترش میده و به همین روال کلی المان وجود دارن که میشه ازشون برای «دنیاسازی» استفاده کرد. نژاد و فرهنگ به لطف مناطق گوناگون هم میتونست المانی باشه که در این راستا FF XVI رو پویاتر کنه. هر چه این المان ها رو از جوامع واقعی یا دنیاهای خیالی بگیریم بیشتر به سمت رباتیک شدن میل میکنه.
کاش از اول خودتونو فن دو آتیشه edge معرفی نمیکردید که حالا مجبور بشید برای چرندیاتش دو صفحه طومار دفاعیات بنویسید که مطمعنم توی دل خودتون هم بهش باور ندارید من مطمعنم اگه edge به قطع نشدن بامبوها هم گیر میداد بازم دو صفحه دفاعیه براش مینوشتید تعصب روی یه مجله بریتانیایی دیگه آخر تعصب هاست ما انسان ها بدون اشتباه نیستیم یه کلام بگید چرند گفته باور کنید زیر سوال نمیرید این طومار دفاعیات از چرندیات edge فقط به اعتبار خودتون لطمه میزنه چون من شخصا نود درصد حرفاتونو قبول دارم و شخصا دوستتون دارم 🥰 حیفه لطفا تجدید نظر کنید
سلام،
https://gamefa.com/950938/%d9%86%d9%82%d8%af%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d9%86%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%aa-final-fantasy-16-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86%d8%af/
همانطور که گفتم، در پست بالا (یک ماه پیش از انتشار نقد و بررسی edge) موافقت خودم رو با مشکلات نژادی و فرهنگی حاضر در بازی اعلام کرده بودم، پس به کل چیزی که در مورد طرفداری از اج گفتید باطله. بازیها با تنوع فرهنگی به پویایی میرسن و هر چه دور از این قضیه قرار بگیرن، پتانسیلهای خودشون رو از دست میدن مثل بازی FF که پتانسیلهای خلق شده توسط محیط متنوع و کالچرهای گوناگون رو تا حدودی از دست میده. چیز خاصی هم نیست، به جای این که با شنیدن کلمات «سیاه پوست» و «نژاد» دهنمو باز کنم همه چیز رو زیر سوال ببرم. نشستم نقد یوروگیمر رو خوندم ببینم واقعاً چی نوشته و دیدم مشکلی که مطرح کرده حقیقت داره و میتونه روی پویایی محیط تاثیر بذاره. این که هر چیزی در رابطه با نژاد و فرهنگ گفتن شما داد و فریاد راه بندازی و منفی صحبت کنی و لایک بگیری باعث نمیشه «خفن» و «باحال» به نظر برسی، بعضی وقتا باید برخلاف جمع، یکم دنبال قضیه بری ببینی چرا این ایده شکل گرفته.
آقای کریمی جدا کامنتشو خوندی؟ این بسته زبون چندوقته هی طومار مینویسه هیچکی بهش محل نمیزاره .
برده داری تقریبا در تمام جهان به نژاد سیاه گره خورده. و البته سیاه پوست ها در تاریخ اروپا (به جز انگلوساکسونها که تمدن شهر نشینی به صورت مابقی اروپا نداشتن) همه جا وجود داشتن. نمونه خوبش تمرین های نقاشی هنرمندان قرون وسطی که شاید رنگین پوست ها نهایتا به نقاشی های دیوار کلیساها نرسیدن، اما توی تمرینات و کافذهایی که نقاش فقط روشون اسکچ کرده حضور فعال دارن. فرانوش هم نکنیم که مسل بشر فعلی مستقیما از آفریقا اومده و همه اجداد امسان سیاهپوست هستن و تغییرات درشون به دلیل محیط زندگی رخ داده، و بی منطق هست که بپذیریم اروپایی که خودش از مهاجرت آفریقایی ها شکل گرفته، بعد از تغییرات ظاهری در مسل های مختلف، هیچ فرد رنگین پوستی نداشته.
در مورد این بازی هم با اینکه شخصا فوق العاده بازی رو دوست دارم، اما نبود نژادهای مختلف در بازی تنها توجیهی که برای من داره راحت تر فروختن اکشن فیگورهاست که معمولا کارکترهای زن در قدم اول و سپس مرداندسفیدپوست بالاترین می ان فروش رو دارن.
به هر شکل، من با این نقد که نبود رنگین ووست ها به بازی ضربه زده کاملا موافقم. نبود نژادها جهان وسیع بازی رو در حد یک روستای کوچک پایین آورده و انگار همه با هم خویشاوندن.
چیزی که از دیسلایک ها مشخصه اینکه خیلی از دوستان با شما هم نظر نیستن
اگر قرار باشه بر اساس موافقت اکثریت و جلب نظر بقیه دیدگاه بذاریم که باید هر بار قبل از کامنت گذاشتن چک کنیم آیا عقیدمون محبوب هست یا نه.
اما با این وجود، خیلی ها هم گویا موافق هستند و این موضوع خیلی شوکهکنندهتر از مخالفها هست. چون چیزی که از پیش مشخصه، تهاجم به حق اکثریت مخاطبین به قضایای نژادی و فمنیستی هست، بدون این که پیش زمینه و موقعیت مطلب طرح شده رو بررسی کرده باشن. چیزی که به نظرم باید باعث تعجب و عامل کامنت گذاشتنتون میشد، اینه که چطوری این کامنت ۳۸ تا لایک گرفته در صورتی که اکثریت مشخصاً مخالف دیدگاه یوروگیمر و اج هستند.
برای من و اکثر بازیبازها دیدگاه یوروگیمر و اج مهم نیست
مهم محتوای سرگرم کننده بازی
از جمله گیم پلی گرافیک کلیت داستان شخصیت پردازی ب نحوی که ب خوبی بشه باهاش ارتباط برقرار کرد موسیقی های حماسی و … هست
دامن زدن به مسائل مربوط ب برده داری و فمنیستی چ موافقان ماجرا چه مخالفان باعث بروز مشکل و عقبگرد صنعت گیم میشه
ما سالها گیم بازی کردیم و بدون وجود این مسائل لذت بردیم اشک ریختم خندیدیم و سرگرم شدیم
صنعت گیم هرچقدر از این مسائل دور باشه باعث پیشرفتش خواهد بود
سرگرم کنندگی مهم ترین عامله در یک بازی ویدیویی، ولی پیامی که اثر داره یا عمق روایی یا تاثیرگذاری یا شگفت زده کردن مخاطب از نظر پویایی و خیلی موارد دیگر هم اهمیت داره به خصوص بعد از گذر از عناوین کلاسیک، حالا در برههای از زمان قرار داریم که داستان و روایت کلیدیتر از همیشه نقش بازی میکنه و فاینال فانتزیای که روی روایت و گروهها و فرهنگها «تاکید» داره نه صرفا هک اند اسلش سرگرم کننده. این که مهم نباشه از نظر دموگرافیک یا از نظر روایی بازی به چه مواردی میپردازه فقط و فقط باعث تضعیف میشه. این که با چه منطقی بازی سیستم روایی خودش رو شکل داده مهمه قطعاً. سرگرمکنندگی هم جای خودش مهمه.
صنعت گیم اصلا نباید دور باشه از مسائل فرهنگی و کالچر، گیمرها از همین کالچرهای مختلف اومدن و براشون جذابه که از نقاط مختلف جهان اطلاعات کسب کنن، نه این که به صورت تک بعدی فقط سرگرم بشن وقتی پتانسیلی فراتر از سرگرم شدن وجود داره و میشه فرصت های یاددهی تاریخ و … رو فراهم کرد اتفاقا این موارد بخش بزرگی از بازی ها رو باید شکل بدن اما به شکل منطقی خودش نه به صورت Force شده. چرا نباید از دموگرافیک های مختلف از بازی ها بهره برد تا یه جهان متنوع و جذاب رو خلق کرد؟ سری GTA، بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ و خیلی از عناوین دیگه که با جوامع گره خوردن، از این تنوع استفاده به جایی کردن.
مشکل همین جاست که با هر چیزی نباید سرگرم شد و خندید و گریه کرد
توجه به شعور مخاطب هم چیزه مهمیه
نمیتونیم به بهانه “سرگرم” شدن، به یک قومیت خاص توهین یا اجهاف کنیم.
در این بازی هم دقیقا همین مورد نقد قرارگرفته چیزی که در بازی دیگه ی square enix هم بعضا دیدیم(مخصوصا triangle strategy که با اون تنوع فرهنگی از قاره zemoria و محتوای به ظاهر ضد فاشیست گونه ش هیچ رنگین پوستی در بطن بازی وجود نداشت).
پ.ن: با این وجود با آقای کریمی کاملا موافقم، این نکته نمیتونه باعث کم شدن نمره ای از بازی بشه بلکه باید به توسعه دهنده و ناشر گوشزد بشه.
همین مونده بود استودیو ژاپنی بیاد بازیشو با اینجور چرندیات خفه کنه. دم ژاپنیا گرم که سیاستای اینچنینی وارد انیمه و بازی هاشون نکردن
البته که استودیو های ژاپنی احترام بسیاری به اقلیت ها گذاشتن و میگذارن که البته از نظر بنده حقیر چرندیات هم نیست
از بازی trails in the sky در سال ۲۰۰۵ و پروتاگونیست خانم.
از بازی shin megami tensei و محتوای ضد نژادپرستانه ش.
تا حتی خیلی از نکات موجود در بازی های همین ناشر
یعنی واقعا نفهمیدی به خاطر حمایت از سیاهپوستان تو بازی ازشون استفاده نکردن؟ اصلا فهمیدی کی به کیه🤔😂
ببین تو دیگه کی هستی
حتی نفهمیدی که اینا بهونشون بوده تا بازیرو بایکوت نکنن. با کیا شدیم ۸۵ میلیون
واقعن ایراد بنی اسرائیلی همینه که میگن
از این به بعد باید گفت ایراد مجله اجی
نمره واقعی FF16 همین هست. ضعیف ترین فاینال فانتزی تاریخ.
امیدوارم روزی از دست نمرات و جوایز ساختگی به محصولات تحت حمایت شرکتی خاص نجات پیدا کنیم.
عدم حضور رنگینپوستان🤡
“عدم حضور رنگینپوستان در بازیای که حول بردهداری شکل میگیرد نیز قابل توجه است. نظریۀ تیم سازنده حول این موضوع که نژادهای رنگین پوست در اروپای قرون وسطی وجود نداشتهاند منطقی نیست، چرا که در حقیقت حضور داشتند. در حالی این اتفاق رخ میدهد که شاهد گودزیلاهای عظیمالجثه، اژدهایان یخی و مرکبهایی با شکل ظاهری مرغ هستیم!”
این مجله عالیه.
خودتون برید یه بازی بسازید کلا همرو سیاه کنید.
برای تاثیر بیشتر حتی میشه یه بازی کلا با صفحه سیاه بسازن فقط دیالوگ داشته باشه.
چه کامنت سمی 😂🤣
یه ورجیل واقعی
این مجله هم یه چیزیش میشه ها
به Aliens: Dark Descent هشت داده بعد به ff16 هفت داده
فکر نکنم “نمرات” دو بازی که سبک، بودجه و قیمت و …. هاشون با هم فرق داره رو بشه با هم مقایسه کرد و کار درستی باشه
دلقکی به نام Edge
مجله مزخرف با نمره های مزخرفش
یه پیام واضح
اگر سیاست های مارو نپذیرید ما هم به نا حق نمرتونو کم میکنیم تا فروشتون کمتر شه.قشنگ دارن دنیا به سمت لجنزار هل میدن