چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا

چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
فیلم the assassin's creed

فیلم The Assassin’s Creed محصول سال ۲۰۱۶ میلادی نتوانست به هنگام اکران خود عملکرد خوبی داشته باشد و با شکست مواجه شد.

فیلم اساسینز کرید (The Assassin’s Creed) در بین اقتباس‌های ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیوئی یکی از کمترین امتیازها را دارد و دلایلی مختلفی برای استقبال کم طرفداران از آن در گیشه و واکنش‌های منفی نسبت به آن وجود دارد. این فیلم اقتباسی بر اساس فرنچایز محبوبی به همین نام است که درباره اجداد شخصیت‌های برجسته از دوره‌های مختلف شامل قرن پانزدهم میلادی در ایتالیا یا زمان جنگ انقلاب در بوستون می‌شود. نوادگان این شخصیت‌های برجسته در زمان به عقب برمی‌گردند تا اطلاعات گران‌بها را بازیابی کنند. این اقتباس سینمایی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به روی پرده سینماها آمد بر اساس هیچ کدام از بازی‌ها ساخته نشده اما اتفاقات آن در همان جهان بازی‌ها جریان دارد.

فیلم «اساسینز کرید» همه امکانات را داشت تا به اولین اقتباس واقعاً عالی از مجموعه بازی‌ها تبدیل شود. این اثر پر از ستاره‌های سینما و نامزدهای اسکار در جمع بازیگران خودش بود که شامل مایکل فازبندر، ماریون کوتیار، جرمی آیرونز و برندن گلیسون است. این فیلم همچنین کیفیت تولید باورنکردنی داشته است و در لوکیشن‌های مختلف فیلمبرداری شده و لباس‌ها و دکورهای دقیقی مطابق با دوره تاریخی برای آن ساخته شده است. متأسفانه فیلم «اساسینز کرید» در گیشه عملکرد بسیار ضعیفی داشت و با کسب امتیاز ۱۹ درصد در وب سایت راتن تومیتوز، از نظر منتقدان نیز اثری ضعیف بود.

با اینکه فیلم «اساسینز کرید» در گیشه شکست خورد اما سال‌ها بعد وقتی روی سرویس آنلاین نتفلیکس عرضه شد، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و حتی در جمع بهترین و پربیننده‌ترین فیلم‌های این سرویس آنلاین نیز جای گرفت. در ادامه این مطلب به بررسی دلایل مختلف شکست فیلم «اساسینز کرید» می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

۱۰. عدم وجود جلوه‌های بصری مهیج همانند بازی‌ها

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

بازی‌های ویدیوئی «اساسینز کرید» به دلیل جلوه‌های بصری مهیج و همچنین لوکیشن‌های مجلل از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند و این در حالی است که اتفاقات فیلم در لوکیشن‌های مختلفی همچون سویل، مالت و لندن جریان دارد اما با این وجود، به شکل شگفت‌انگیزی یکنواخت و کسل‌کننده به نظر می‌رسد.

این مسئله که نیمی از فیلم در یک آزمایشگاه می‌گذرد نیز باعث شده تا فیلم حس و حال خسته‌کننده‌تری به خودش بگیرد چراکه این سکانس‌های داخل آزمایشگاه غیر جذاب به نظر می‌رسند و هیچ چیز خاص سینمایی یا پر جنب و جوش در این صحنه‌ها وجود ندارد. فیلم «اساسینز کرید» فرصت آن را داشت تا مملو از مناظر و جلوه‌های بسیار زیبا و تماشایی باشد اما این اثر سینمایی نتوانست از لوکیشن‌ها به‌خوبی بهره ببرد و مکان‌های خارق‌العاده و جذاب را به نمایش بگذارد.

۹. تمرکز بیشتر روی جنبه‌های علمی تخیلی

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

 در حالی که سری بازی‌های ویدیوئی «اساسینز کرید» عناصر علمی تخیلی مختلفی را در سکانس‌های دوران مدرن جای داده است اما باید گفت که تقریباً بخش عمده‌ای از گیم پلی بازی در گذشته جریان دارد. با این حال، نیمی از اقتباس ساخته شده بر اساس این بازی‌های ویدیوئی در دوران مدرن جریان دارد و صحنه‌های آن نیز مملو از فناوری‌ها و آزمایشگاه‌های علمی با ظاهری آینده‌نگرانه است؛ از همین رو، باید گفت که فیلم بیش از حد روی این جنبه از داستان متمرکز شده است.

با اتخاذ این رویکرد، جذاب‌ترین بخش فرضیه داستانی فرنچایز نادیده گرفته شده است. البته ناگفته نماند که داستان به خودی خودش جالب است چراکه کل با بازی مایکل فازبندر باید یک شیء را پیدا کند و جلوی استفاده از آن توسط فرقه تمپلار برای به بردگی گرفتن بشریت را بگیرد. این یک داستان مهیج و جذاب به نظر می‌رسد اما تأکید بیش از اندازه فیلم «اساسینز کرید» روی جنبه‌های علمی تخیلی داستان سبب شده تا این اثر به یک فیلم علمی تخیلی تبدیل شود.

۸. فقدان حس ماجراجویی

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

خط داستانی فیلم «اساسینز کرید» سال ۲۰۱۶ برای ساخت یک فیلم اکشن و ماجراجویی مدرن بسیار عالی است و می‌تواند بسیار جذاب و جالب باشد اما فیلم «اساسینز کرید» به خاطر فقدان حس ماجراجویی‌اش بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. بازی‌های این فرنچایز حس ماجراجویی و مقیاس عظیمی و خارق‌العاده‌ای را به گیمرها می‌دهند چراکه گیمر این فرصت را دارد تا هر گوشه از این جهان باز را کاوش و اسرار مختلف را کشف کند.

گیمرها می‌توانند سوار بر اسب شوند، با شخصیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنند، از روستاییان دزدی کنند و حتی در داخل یونجه‌ها پنهان شوند. همین نیز باعث می‌شد تا این بازی‌ها همه جانبه و سرگرم‌کننده باشند. متأسفانه فیلم «اساسینز کرید» هیچ کدام از این عناصر را درون خودش نداشت و فقدان حس ماجراجویی نیز باعث شده تا عملکرد ضعیفی در گیشه داشته باشد.

۷. فقدان پارکور بازی‌ها

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

یکی دیگر از نکات برجسته و برتر درباره فرنچایز «اساسینز کرید» پارکور موجود در آن بود. گیم پلی پارکور کلاسیک بازی‌های «اساسینز کرید» در آن زمان واقعاً منحصربه‌فرد بود و با اینکه دیگر بازی‌ها نیز تلاش کردند تا از پارکور استفاده کنند اما هیچ کدام به روان بودن پارکور این بازی‌ها نمی‌رسیدند. این در حالی بود که دیگر بازی‌های جهان باز به اندازه بازی‌های «اساسینز کرید» تعاملی نبودند و بسیاری از شخصیت‌های بازی نمی‌توانستند با چنین سرعت چشمگیری حرکت کنند.

پارکور در «اساسینز کرید» حس سرعت بسیار خوب و مهیجی را ارائه می‌کرد که اقتباس سینمایی آن می‌توانست از پتانسیل بسیار بالای آن بهره ببرد. این فیلم اقتباسی می‌توانست مملو از بدلکاری‌های مهیج و خطرناک باشد اما این اثر اصلاً از این پتانسیل استفاده نکرده و در نهایت نیز هیچ پارکور مهیجی در آن به چشم نمی‌خورد.

۶. تمرکز روی شخصیت تازه به جای دزموند مایلز

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

فرنچایز «اساسینز کرید» فقط یک شخصیت اصلی جذاب و خارق‌العاده ندارد بلکه چندین مورد از آن‌ها در این فرنچایز به چشم می‌خورند و هر کدام از بازی‌ها نیز شخصیت قابل بازی متفاوتی را دنبال می‌کند. با وجود اینکه فیلم‌نامه نویس مایکل لسکی مجموعه‌ای از شخصیت‌ها را در اختیار داشته و می‌توانسته از بین آن‌ها برای این اثر سینمایی یکی را انتخاب کند، یک شخصیت کاملاً جدید خلق کرده است. این تصمیم نویسنده سبب شد تا بسیاری از منتقدان و بیننده‌ها به این مسئله اشاره کنند که کال هیچ هویت و خصوصیات شخصی جالب ندارد.

این یک مشکل رایج در اقتباس‌های ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیوئی به شمار می‌رود و در فیلم مورتال کامبت (Mortal Kombat) محصول سال ۲۰۲۱ نیز دید شد. در این فیلم، شخصیت اصلی به نام کول یانگ نیز یک شخصیت اصلی است و او نیز مورد همین انتقادها قرار گرفته است. ولی فیلم مورتال کامبت توانست جنبه‌های دیگر خودش را جذاب کند و به بازی‌ها وفادار باشد اما فیلم «اساسینز کرید» نتوانست این کارها را انجام بدهد و همین نیز سبب شده تا بیننده به‌خوبی با شخصیت کال ارتباط برقرار نکند.

۵. فیلم خودش را خیلی جدی می‌گیرد

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

موفق‌ترین فیلم‌های اقتباسی بر اساس بازی‌های ویدیوئی آثاری سرگرم‌کننده هستند، خواه انیمیشن برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie) باشد و خواه فیلم آنچارتد (Uncharted). در حالی که فیلم «آنچارتد» آزادی عمل بیشتری در اقتباس از منبع داشته اما همچنان یک فیلم ماجراجویی سرگرم‌کننده و پر از طنز است. با این حال، فیلم «اساسینز کرید» به قدری برداشتی جدی از این بازی ویدیوئی است که لذت را از این فرنچایز بیرون می‌کشد و باعث می‌شود تا ارتباط با شخصیت‌ها سخت باشد.

این فیلم بر اساس یک فرنچایز بازی‌های ویدیوئی است که در آن، شخصیت‌ها در ذهن خود به گذشته سفر می‌کنند، از پشت بام‌ها به پایین می‌پرند و در نبردهای بزرگ درگیر می‌شوند که همه آن‌ها سرگرم‌کننده است و همین نیز باعث شده تا بسیاری انتظار اثری سرگرم‌کننده را از فیلم «اساسینز کرید» داشته باشند نه یک برداشت بیش از حد جدی و شکسپیری.

۴. دیالوگ‌های تفسیری

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

یکی از مهم‌ترین قوانین نویسندگی «توضیح نده، نشان بده» است؛ این به معنای آن است که به جای اینکه یک رویداد یا مسئله را کاراکتر از طریق دیالوگ توضیح بدهد، بهتر است که آن را از طریق صحنه‌های مختلف نشان داد و همین نیز فیلم را مهیج‌تر می‌کند. با این وجود، فیلم «اساسینز کرید» پر از شخصیت‌هایی است که داستان‌هایی را تعریف می‌کنند که جالب نیستند یا اینکه در حال بازگو کردن جنبه‌های بی‌اهمیت علمی تخیلی هستند.

دیالوگ برخی از شخصیت‌ها نیز کاملاً تشریحی است چراکه آن‌ها برخی مسائل فناوری و علم پشت اتفاقات در حال وقوع را توضیح می‌دهند. به نظر می‌رسد که فیلم از ساخت و ساز جهانی خودش آگاه است و بیننده نیز این موضوع را می‌داند و دیالوگ‌های بیهوده فقط باعث شده تا بیننده و مخاطب حس سردرگمی بیشتری داشته باشند و جلوی اکشن‌های جذاب گرفته شود.

۳. فقدان جذبه بین بازیگران

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

فیلم «اساسینز کرید» از حضور بازیگران برجسته و ستاره بهره می‌برد، بازیگرانی که ثابت کرده‌اند که هم در درام‌های برنده جایزه و هم در ژانرهای دیگر بازیگرانی توانمند هستند. مایکل فازبندر در فیلم گرسنگی (Hunger) توانست نقش‌آفرینی احساسی و جذابی را ارائه بدهد و همچنین نشان داد که چقدر می‌تواند نقش‌آفرینی‌اش در نقش مگنیتو در فرنچایز ایکس من (X-Men) جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

برندن گلیسون نیز در فیلم بنشی‌های اینیشرین (The Banshees of Inisherin) بازی قدرتمندی ارائه کرد و در عین حال، سابقه بازی در فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter) را نیز در کارنامه هنری خودش دارد. با این حال، همین بازیگران در فیلم «اساسینز کرید» چندان جذاب و تماشایی نیستند و جذبه‌ای شگفت‌انگیز نیز بین دو بازیگر اصلی یعنی مایکل فازبندر و ماریون کوتیار حس نمی‌شود.

۲. سرعت بسیار بد

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

برای یک فیلم اکشن و حتی یک فیلم علمی تخیلی، فیلم «اساسینز کرید» بسیار کند است و این در حالی است که داستان و جهان‌سازی آهسته لزوماً چیز بدی نیست اما خود مایکل فازبندر گفته که فیلم «اساسینز کرید» سه شروع متفاوت دارد. در حقیقت، این اثر سعی دارد تا به مسائل مختلف بپردازد و همین نیز از سرعت آن کاسته است و این در حالی است که سکانس‌های اکشن آن نیز هیچ کمکی به سرعت بخشیدن به آن نکردند.

۱. رقابت در گیشه با دیگر فیلم‌ها

فیلم the assassin's Creed
فیلم The Assassin’s Creed

فیلم «اساسینز کرید» در فروش جهانی خودش تنها به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد. قاعده کلی آن است که یک فیلم برای سودآوری باید ۲.۵ برابر بودجه خود فروش داشته باشد و این به معنای آن است که فیلم «اساسینز کرید» برای اینکه وارد مرحله سودآوری شود باید حداقل به فروش ۷۰ میلیون دلاری دیگری نیز دست پیدا می‌کرد.

با اینکه دلایل و مشکلات مختلف فیلم «اساسینز کرید» در شکست این اثر در گیشه سهیم بودند اما باید گفت که یکی از دلایل بزرگ شکست آن، رقابت با دیگر آثار سینمایی بوده است. این اثر سینمایی همزمان با انیمیشن آواز (Sing) و فیلم مسافران (Passengers) روی پرده سینماها اکران شد و این در حالی بود که یک هفته قبل از آن نیز فیلم روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان (Rogue One: A Star Wars Story) اکران شده بود.

با وجود فیلم‌های پرمخاطب و جذابی که در آن زمان در دسترس مخاطبان قرار داشتند، فیلم «اساسینز کرید» برای شروع خود در گیشه نبردی سخت در پیش داشت. نتیجه این رقابت سنگین نیز شکست این اثر در گیشه بود که باعث شد فیلم «اساسینز کرید ۲» هیچ گاه ساخته نشود و فیلم سال ۲۰۱۶ میلادی در حال حاضر تنها اقتباس سینمایی از این فرنچایز باشد.


در این مطلب به بررسی دلایل مختلف شکست فیلم «اساسینز کرید» چه از لحاظ مالی و چه از نظر منتقدان و بینندگان پرداختیم. به نظر شما چه چیزی باعث شد تا این فیلم به موفقیت نرسد؟

منبع: اسکرین رنت

Behzad zargaryهالک ایرانی (دیوانه عظمت استارفیلد کبیر گوتی 2023)shhKhafilul-book77DARKSIRENbroken from the inside.StalkerFernandoخستهmilad sameysambHaj_Hosseinسبحان کورلئونهrecidivistStar Lordهادی صفائیCameraManmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چرا فیلم The Assassin’s Creed شکست خورد؟ - گیمفا