نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل

مهدی رضایی
۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

بازی موبایل مربی‌گری OSM چند ماهی می‌شود که در کشور‌ ما به محبوبیت بالایی رسیده است. با معرفی و بررسی آن همراه باشید.

بازی‌های موبایل چه در بازار ایران و چه در مقیاس جهانی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این عناوین به دلیل دسترسی بسیار آسان برای تمامی رده‌های سنی، کاربران زیادی دارند. یکی از عناوین معروف و محبوب این روزها که میلیون ها کاربر در سراسر جهان و کشور عزیزمان دارد، Online Soccer Manager یا به اختصار OSM است.

بازی OSM یک عنوان تماما آنلاین و رایگان مربی‌گری فوتبال است. در این بازی مثل یک مربی واقعی، هدایت تیم فوتبال خود را در دست می‌گیرید و باید تا پایان فصل به اهداف مورد نظر مدیران باشگاه یا در صورت توان، فراتر از آن، دست پیدا کنید. بسته به عملکرد شما در طول فصل، جوایز مختلفی را در قالب سکه‌هایی مخصوص به نام Boss Coin ( جم در دیگر بازی‌ها) دریافت می‌کنید.

OSM در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد و شاید خیلی آن را پیشِ پا افتاده و غیرواقعی ببینید؛ اما بعد از مدتی کوتاه متوجه می‌شوید این بازی عنوانی است که می‌توان برای سرگرمی بازی کرد، اما برای عملکرد بهتر باید در آن استاد بشوید؛ عنوانی که نکات زیادی در بطن آن پنهان شده‌اند. برای شروع شما را با بخش های مختلف بازی آشنا کرده و سپس نقاط قوت و ضعف آن را برای شما بازگو می‌کنیم.

osm

در ابتدا، بازی از شما می‌خواهد که یک باشگاه را انتخاب کنید. شما می‌توانید از میان ۴۰۰ باشگاه مختلف که تماما هم با اسامی واقعی، لباس و استادیوم‌های لایسنس شده در بازی حضور دارند، قدم به باشگاه بگذارید. در گوشه‌ بالا سمت راست، می‌توانید کشو را بکشید و بخش های مختلف را نگاه کنید. اسامی و اطلاعات کامل بازیکنان، بخش های مختلف استادیوم برای ارتقاء، زمین تمرین، اسپانسرها، لیست خرید و فروش، دکتر و وکیل باشگاه و … قابل بازدید و تغییر هستند.

بنا بر باشگاهی که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید هدف مورد نظر مدیران را نگاه کنید. تیم های بسیار قدرتمند اهداف اول تا سوم جدول را دارند، تیم های متوسط رتبه‌های پنجم تا نهم را می‌خواهند، ضعیف‌تر ها تا دوازدهم و تیم های بسیار ضعیف هم رتبه شانزدهم را یک موفقیت برداشت می‌کنند. قدرت دفاع، هافبک، حمله و گلر تیم نیز در قسمت Roster قابل مشاهده است.

یکی از نقاط قوت و شاید بزرگترین آن، رابط کاربری بسیار دوستانه و ساده است که در چند ثانیه کاملا آن را درک خواهید کرد. خبری از منوهای تودرتو و پیچیده‌ Football Manager نیست و خیلی راحت می‌توانید از بخش های گفته شده سر در بیاورید. بازیکنان شما یک قدرت دفاعی، یک قدرت هجومی و یک قدرت کلی که میانگین این دو محسوب می‌شود را دارا هستند. از این قدرت ها باید به دقت در گیم‌پلی و چیدن تاکتیک‌ و ترکیب خود بهره ببرید و به آن ها توجه کامل داشته باشید.

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

بازی ۲۰ نوع چینش مختلف دارد. حتی ترکیب‌هایی که در فوتبال امروز کمتر استفاده می‌شود (۶۳۱,۴۲۴,۵۲۳) نیز در بازی وجود دارند تا یک تجربه‌ تاکتیکی کامل را داشته باشید. این ۲۰ ترکیب مختلف به شما کمک می‌کنند تا با در اختیار داشتن هر نوع تیمی، بتوانید با تاکتیک و ترکیب درست حریف خود را به چالش بکشید. شکست دادن یک تیم قدرتمند با یک تیم ضعیف و یا متوسط کاملا در بازی میسر است.

در قسمت تاکتیک، می‌توانید ۵ سبک مختلف مانند بازیسازی با وینگ‌ها، پاسکاری، ضدحمله، ارسال‌های بلند و شوت‌زنی از پشت محوطه را انتخاب کنید. انتخاب این قسمت هم به سلیقه و هم به کیفیت بازیکنان شما بستگی دارد؛ مثلا یک‌تیم ضعیف معمولا باید از سیستم هایی با خلاقیت و دشواری کمتر مانند ارسال های بلند از زمین خودی یا ضدحمله استفاده کند تا شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

اگر پایین‌تر بروید، تاکتیک های خطی را مشاهده میکنید. در این قسمت تعیین می‌کنید که خط حمله، هافبک و دفاع چگونه در بازی و اللخصوص مواقعی که توپ را حریف در اختیار دارد، عمل کنند. مهاجمین می‌توانند تا وسط زمین یا یک سوم خودی برگردند و به هافبک ها و مدافعین کمک کنند، هافبک ها می‌توانند جلو یا عقب بروند و بازی را هجومی‌تر یا دفاعی‌تر کنند و مدافعین گوش نیز می‌توانند به هافبک یا مهاجمین کمک‌ برسانند. انتخاب گزینه‌های این قسمت علاوه بر قدرت تیمی شما، به بازیکنان هرخط نیز بستگی دارد. مهاجمی که قدرت دفاعی خوبی دارد ( ۲۵ به بالا)، می‌تواند کمک‌ خوبی برای هافبک یا مدافعین باشد. همین قضیه برای دیگر خطوط نیز صادق است.

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

داوران مختلفی با اسامی واقعی در بازی وجود دارند که تفاوت اصلی‌شان باهم تعادل اعصاب و روانشان است! این مورد به صورت نوار سبز( بسیار مهربان) تا قرمز( بسیار بی اعصاب) نمایش داده می‌شود. در قسمت تنظیم تاکتیک‌ها هم یک مورد به نام میزان تکل و کلا خشونت بازی شما وجود دارد که می‌توانید با توجه به داور بازی از بادقت (Careful) تا بی‌احتیاط (Reckless) آن را قرار دهید. همچنین، هرچه خشونت بازیکنانتان بیشتر باشد، تمرکز آن ها برای گل نخوردن بیشتر و برای گلزنی کمتر میشود و بالعکس.

در نهایت، به مهم ترین بخش بازی یعنی تنطیم سه نوار تاکتیک می‌رسیم. نوار اول میزان پرس تیم شما، نوار دوم میزان هجومی یا دفاعی بازی کردن تیم و نوار آخر سرعت پاسکاری تیم را تعیین می‌کند. این قسمت بسیار گسترده است، به طوری که برای جزئیات تنطیم آن‌ها صدها کانال در یوتیوب و آپارات وجود دارد که می‌توانید از آن ها بهره ببرید؛ اما از من بشنوید که بهترین مربی برای تیمتان خودتان هستید و سعی کنید به جای ماهی گرفتن از این وبسایت‌ها ماهی‌گیری را یاد بگیرید و به جای حفظ چند عدد در موقعیت‌های مختلف، خودتان نحوه‌ بازی حریف را بفهمید و به تناسب ترکیب خود و ترکیب حریف، آن‌ها را با درک قوی مثل یک مربی واقعی بچینید. کپی‌ کردن در این بازی و یا هر عنوان دیگری فقط تا جایی جوابگو هستند و بعد ناامید خواهید شد.

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

قسمت مهم بعدی بازی تمرین دادن است. تمرین دادن معمولا به بازیکنان جوان و زیر ۲۵ سال تاثیر بیشتری دارد و از آنجایی که هر تمرین ۸ ساعت واقعی طول می‌کشد، شاید صرف زمان برای بازیکنان پیرتر و پیشرفت کمتر آن‌ها خیلی به صرفه نباشد. با این‌ حال، رویدادهایی گاه و بی‌گاه در بازی پدید‌ می‌آیند که می‌توانند زمان تمرین را به ۴ یا ۲ ساعت تقلیل دهند، پیشرفت بازیکنان پیر را بسیار بیشتر کند یا کلا پیشرفت چندبرابری در ازای هر تمرین به تمام بازیکنان اهدا کند. توجه به این مورد برای پسرفت نسبت با رقبا بسیار مهم است؛ بنابراین، حتماً به نوتیفیکشن‌های بازی دقت کنید.

استادیوم شما ۳ بخش ظرفیت، زمین تمرین و کیفیت چمن را برای ارتقا دارد. ارتقای بخش تمرینی منجر به پیشرفت بیشتر بازیکنان شما در هر جلسه‌ تمرین می‌شود. ارتقای چمن شانس پیروزی تیمتان را ۲ تا ۶ درصد افزایش می‌دهد و از بخش های حیاتی بازی به حساب می‌آید. ظرفیت نیز در صورت افزایش سطح، درآمد شما از هر بازی را بالاتر می‌برد. اسپانسرها نیز می‌توانند بسته به جایگاه و نوع، درآمد شما را از هر بازی را تا سقف ۱۰ میلیون نیز افزایش بدهند.

دکتر و وکیل باشگاه وظیفه‌ درمان مصدومین و کاهش محرومیت محرومین را بر عهده دارند. درمان هر روز دوری از میادین مصدومین ۸ ساعت طول می‌کشد. مدت کاهش هر روز از محرومیت بازیکنان نیز ۸ ساعت است ( محرومین ۱ روزه کاهش محرومیت ندارند). این مدت زمان نیز می‌تواند در رویدادهایی مانند زمان ارتقای استادیوم و تمرین‌ها تا ۲ ساعت کاهش یابد.

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

یکی دیگر از بخش های مهم بازی، بتل‌ها یا مبارزات است. طی آن دو کلن مختلف که متشکل از ۵ مربی است به جنگ با یکدیگر می‌روند و در یک لیگ کوچک ۱۰ روزه، تکلیف رتبه‌ها مشخص می‌شود. افزایش سطح کلن شما با پیروزی در بتل‌ها میزان جوایز آن را افزایش می‌دهد و البته رقیبان شما را نیز به مرور سخت و سخت‌تر می‌کند. در کنار شرکت در لیگ‌های معمولی، می‌توانید در بتل‌ها هم شرکت کنید و محدودیتی وجود ندارد.

شما تا سقف ۴ باشگاه را بسته به تجربه‌تان می‌توانید مربی‌گری کنید. در ۱۰ روز اول فقط یک باشگاه و بعد از آن به تدریج اسلات‌ها برای مربیگری تیم‌های بیشتر باز می‌شوند. البته محدودیت در تعداد باشگاه‌ها، صرفا برای لیگ‌های عمومی است و همان روز اول می‌توانید با گرفتن دعوت از ادمین لیگ‌های خصوصی، ۴ باشگاه داشته باشید. اتفاقا بیشترین لذت بازی هم وقتی است که با تعداد زیادی از دوستانتان اقدام به تاسیس لیگ و مثل فوتبال و دو مربی واقعی، در یک لیگ برای کسب رتبه‌ بهتر تلاش می‌کنید. البته آنالیز ترکیب دوستتان را قبل از بازی فراموش نکنید تا بتوانید به تناسب آن ترکیب خود را بچینید.

یکی از ویژگی‌های بازی این است که حین انجام بازی هیچ تغییری نمی‌توانید در تیم خود اعمال کنید. این مورد هم خوب است ‌‌و هم بد. خوب از آن نظر که لزوم به آنلاین بودن در هنگام برگزاری بازی وجود ندارد و فرد آنلاین برتری‌ای در کسب نتیجه ندارد؛ بد از آن نظر که در صورت اخراج یا مصدومیت، بازی به طور خودکار از بین نیمکت‌نشینان انتخابی شما، بازیکن مصدوم را تعویض می‌کند که شاید چندان جالب نباشد. از آنجایی که هر روز یک بازی در لیگ دارید، احتمالا این مورد نهایتا به آسودگی شما ختم شود چون بازی در وضعیت فعلی نیز برای ساختن یک تیم قوی نیاز به گذاشتن زمان دارد و یک عنوان بسیار اعتیادآور محسوب می‌شود.

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

وضعیت سرورهای بازی نسبتا خوب است؛ اگرچه، گاهی بی دلیل از سرور بیرون می‌افتید و باید مجددا وارد شوید، اما اغلب اوقات اقدامات شما ذخیره می‌شوند و مجبور به تکرار کاری نخواهید بود. همچنین، خوشبختانه بازی با اینترنت کشور ما کاملا سازگار است و مشکل تحریم و فیلتر در OSM وجود ندارد.

یکی دیگر از خبرهای خوب برای کاربران ایرانی این است که به لطف کاربران بسیار زیاد بازی در ایران، نسخه‌ کاملا فارسی آن نیز به صورت لایسنس شده از شرکت سازنده، در مارکت‌های ایرانی وجود دارد. در نسخه‌ فارسی نیز مانند ورژن اصلی، از لیگ ایران و دیگر لیگ‌های حاشیه‌ خلیج فارس پشتیبانی شده و هیچ کم‌ و کاستی‌ای نسبت به نسخه اصلی ندارد. در این ورژن، امکان خرید Boss Coin یا جم با کارت های بانکی ایرانی و با ریال و با قیمتی بسیار کمتر از نسخه انگلیسی بازی به صورت کاملا قانونی وجود دارد که فوق العاده است.

طراحی منوها و بخش های مختلف بازی مدام با آپدیت‌های جدید بهتر می‌شوند و از نظر بصری با بازی زیبایی روبه‌رو هستیم. همچنین موسیقی مناسبی برای بازی درنظر گرفته شده اما تعداد آن به همان یک عدد محدود می‌شود که می‌تواند خسته‌کننده شود.

بهترین ویژگی بازی امکان تاسیس لیگ با دوستانتان است. با تعداد مشخصی جم، می‌توانید از لیگ ایران گرفته تا برترین لیگ‌های جهان را با دوستانتان تاسیس و با یکدیگر رقابت کنید. سیستم نقل و انتقالات بازی نیز بسیار خوب طراحی شده و اگر بازیکنانتان خریداری نداشته باشند، خود سیستم بازی آن‌ها را در ساعات مشخصی از شما می‌خرد.


Online Soccer Manager

به جز چند مشکل جزئی، بازی OSM یک اثر سرویس‌محور زنده و جذاب است که تمامی فوتبال‌دوستان را راضی می‌کند. همین حالا می‌توانید بازی را از مارکت‌های مختلف ایرانی و خارجی نصب کنید و از پشتیبانی خوب آن از بازیکنان ایرانی لذت ببرید.


نکات مثبت:

  • ارائه‌ تجربه‌ای کاملا قابل درک و روان از مربیگری فوتبال
  • تاثیر بسیار زیاد تاکتیک‌ها در بازی و مهارت‌محور بودن آن
  • رابط کاربری عالی
  • طراحی بصری مناسب
  • سیستم جذاب نقل و انتقالات
  • امکان تاسیس لیگ‌های خصوصی با دوستان
  • وجود بیش از ۴۰۰ باشگاه و لایسنس کامل لیگ ایران
  • وجود زبان فارسی و پرداخت با ریال در بازی
  • امکان مدیریت کامل یک باشگاه

نکات منفی:

  • عدم امکان تغییر در ترکیب بازی در زمان برگزاری بازی‌ها
  • صامت بودن گزارشگر
  • سرورها گاها ناپایدار هستند

۸.۵

𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻ParhamCODAlbert Weskerjupiterهادی صفائیAMIR WAZOWSKImarioAmir :))GBموز سخنگوعقابArthur Morganhander16The Fireflymeysambامیر حسینThe last Elden ringKratosFinal seyedmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا
نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی OSM؛ شبیه‌ساز مربی فوتبال برای موبایل - گیمفا