نقد و بررسی انیمیشن برادران سوپر ماریو
اقتباس، شاید مهمترین منبع الهام برای ساخت یک اثری هنری باشد. البته در این میان کتاب مهمترین و پُر اقتباسترین منبع برای این نوع از فیلمها در سینما بودهاست. اما در این سالهای اخیر ما به کرات شاهد این موضوع بودهایم که گیمها، مورد اقتباس قرار گرفته و حتی در چندین مورد، بسیار هم موفق بودهاند. حال بازی محبوب و تاریخی برادران سوپر ماریو (که دوستان دهه شصتی آنرا با نام قارچ خور میشناسند) باری دیگر مورد اقتباس قرار گرفتهاست. گفتم باری دیگر چون این بازی محبوب یکبار در سال ۱۹۹۳ مورد اقتباس قرار گرفت و چنان فیلم مزخرفی از آن ساخته شد که باعث خشم طرفداران این بازی محبوب شد. اما اقتباس از گیمها چه نیازی دارند؟ این نوع اقتباسها چگونه میتوانند مخاطب خود را راضی نگه دارند؟ اولین و شاید مهمترین مسئله برای گیمرها این است که آنها به هنگام بازی آزادی عمل دارند؛ یعنی نسبت به قابلیت و مهارت خود در این مدیوم موفق میشوند بازی را پیش ببرند. اما وقتی این بازی از مدیوم سینما ، از این طریق به مخاطبان گیم دوست نشان داده میشود، آنها یک نوع حس هیچکاره بودن را احساس میکنند. چون آنها عملا یک مخاطب ساده هستند که فقط باید تماشا کنند! پس وقتی یک گیم اقتباس میشود باید مراعات این دسته از دوستان را نیز بکند و با ساخت صحنههایی که نزدیک به خود بازی است، آنها را نیز راضی کند. انیمیشن برادران سوپر ماریو هم این کار را به خوبی انجام میدهد و با ساخت صحنههایی درست، حس نوستالژی بازی را در مخاطب برمیانگیزد.
کمپانیهای ساخت بازیهای ویدیویی یکی از اصلیترین ارکانهای دنیای سرگرمی هستند. این کمپانیهای بزرگ میلیونها دلار از هر یک بازی سود کرده و البته هوای مخاطب خود را دارند و همیشه سعی میکنند چیزی را ساخته و عرضه کنند که نیاز مخاطب امروز است. پس وقتی این نوع تفکر در این کمپانیها وجود دارد، طبیعی است که در ساخت اقتباس سینمایی هم آنرا به کار گیرند. قطعا مهمترین سوال این است که مخاطب امروز از برادران سوپر ماریو چه میخواهد؟ و پاسخ کاملا آشکار است، مخاطب دقیقا خودِ بازی را در سینما میخواهد؛ و از همین رو است که سازندگان این اثر با استفاده از موسیقی و صداهایی که کاملا متعلق به بازی است، در انیمیشن سعی میکنند این حس نوستالژی را دوباره زنده کنند و هر دو مخاطب سینما و گیم را راضی نگه دارند. البته لازم به ذکر است که سازندگان این انیمیشن نیز دقیقا ائتلافی از دنیای گیم و سینماست. ساخت این انیمیشن را شرکتهای نینتندو، ایلومینیشن و یونیورسال پیکچرز به عهده داشتهاند.
پلات یا طرح اصلی این فیلم بسیار ساده است. درواقع میشود گفت فیلم داستان آنچنانی ندارد. البته خود این موضوع دلیل دارد. اول اینکه اگر انیمیشن بخواهد وابستگی خود را به منبع از دست بدهد دیگر اقتباس نیست و الهام است. دوم اینکه خود گیم داستان خاصی ندارد چون اصلا گیم داستان محور نیست. به همین دلیل انیمیشن وابستگی خود را به داستانِ بازی نه، بلکه به فضای درون قارچ خور حفظ میکند. داستان درباره دو برادر لولهکش است که تمام سرمایه خود را برای ساخت یک ویدیو تبلیغاتی داده و خود را مسخره عام کردهاند. درواقع، در تیپسازیِ این دو کاراکتر، کارگردان سعی کردهاست آنها را سرخورده بسازد تا بعد از وررود به دنیای جادویی شخصیتهای آنها را باری دیگر از اول بسازد.
گرافیت بسیار بالا و چشم نواز انیمیشن از همان ابتدا خود را نمایان میکند. سازندگان و متخصصین پرده سبز جوری با دقت بالا جزئیات فیلم را ساختهاند که اگر از قصد آنرا کاریکاتوریزه نمیکردند به راستی تشخیص اینکه همه اینها پرده سبز یا کامپیوتری است، سخت میشد. داستان در پرده اول و سکانس افتتاحیه صرفا سعی در شناساندن دو کاراکتر اصلی خود یعنی ماریو و لوئیجی دارد. شخصیتهایی که صداپیشگی آنان را به ترتیب کریس پرت و چارلی دی به عهده داشتهاند. لازم به ذکر است که کریس پرت در صداپیشگی این شخصیت به راستی گل کاشته و با اضافه کردن کمی لهجه ایتالیایی به آن، تداعی کننده همان قارچ خوری است که همه ما میشناسیم. داستان درواقع بعد از ورود به دنیای جادویی شروع میشود. ورودی که کمی شبیه کرم چاله بود!
در این دنیای رنگارنگ و چشم نواز، دو برادر از یکدیگر جدا شده و هرکدام در کشوری متفاوت سقوط میکنند. حال ماریو مجبور است به جنگ با لاکپشت شرور برود و برادر خود را از چنگ او برهاند. در این مرحله از فیلم، سازندگان سعی میکنند با اضافه کردن تم کمدی اجازه ندهند تا فیلم زیاد از حد جدی شود. و این کمدی یکی از اصلیترین جنبههای این فیلم بود. که به نظر بنده کاملا هم درست از آب درآمده بود.
داستان با اضافهکردن دو شخصیتِ به شدت جذاب، زیبایی فیلم را دوچندان میکند. شخصیت اول دانکی داگ است، این کاراکتر فرعی با کمدی به شدت دوستداشتنی و بامزه، از فرعی بودن شخصیت خود فاصله گرفته و حتی جاهایی تبدیل به شخصیت مهم میشود. کاراکتر دوم پرنسس است که صداپیشگی آنرا آنا تیلور جوی به عهده داشته است؛ این شخصیت برخلاف دیگر موجودات این سیاره ناشناخته، انسان است. فیلمساز با فلش بک به عقب خیلی کوتاه به مخاطب میگوید که او از دنیای انسانها به صورت اتفاقی آمده و به صورت اتفاقی نیز ملکه شدهاست. البته در تیپسازی، سازندگان عملکرد خوبی را از خود نشان دادهاند، البته به غیر از شخصیت منفی و شرور یعنی باوزر؛ در کل طول داستان برای مخاطب مشخص نمیشود که انگیزه او چیست. قبل از این کجا بوده؟ و چگونه چنین ارتش منظم و قدرتمندی را جمعآوری کرده است؟ شاید این سوالات در این دنیای کودکانه این انیمیشن بسیار مهم نباشد. اما بهتر میبود سازندگان به جای اینکه تا مدت زیادی ما را محو گرافیک بالا و چشم نواز اطراف میکردند، به این سوالات در طرحریزی فیلمنامه اهمیت میدادند. در واقع فیلم بیش از حد سعی میکند ما را محو زیبایی دنیای درون انیمیشن بکند. و اینکار گاهی باعث خستگی مخاطب از اینهمه رنگ میشود! داستان در پایان، برخلاف شروع؛ سادگی خود را از دست میدهد و در آن سکانس پایانی بیش از حد ریخت و پاش میکند. و همین ریخت و پاش کلی باگ در فیلمنامه ایجاد میکند؛ اما خب این اشتباهات کوچک و کم شمار هیچ از زیبایی این انیمیشن ماجراجویی و خوب کم نمیکند.
یکی دیگر از مهمترین چیزهایی که سازندگان با دقت بالا از آن استفاده کردند، کاری که نوعی اعلام وفاداری به نسخه گیم بود؛ عملکرد دقیق در دکوپاژ و صداگذاری بود. سازندگان دقیقا همان صداهایی را استفاده کردند که در نسخه بازی برادران ماریو به کار گرفته شدهبود. صداهایی که مثلا به هنگام از دست دادن قدرت جادویی آنرا میشنویم.
در پایان میشود گفت انیمیشن برادران سوپر ماریو یک اقتباس بسیار موفق و دوستداشتنی است که هم مخاطبان سینما و هم مخاطبان گیم را از خود راضی نگه خواهد داشت. این فیلم تا به کنون موفق شدهاست به فروش باورنکردنی ۱ میلیارد دلار برسد! نظر شما درباره انیمیشنِ برادران سوپر ماریو چیست؟
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- بررسیهای پلی استیشن ۵ پرو منتشر شدند
نظرات
بنظر میاد مخاطب ها و تا حدودی منتقدین این فیلم رو پسندیدن
فیلم زیبایی بود و گرافیک بشدت بالایی داشت (حتی بالاتر از پیکسار) . کلی رفرنس به نینتندو و بازی هاش شده بود اما بی ایراد هم نیست. داستانش بشدت کلیشه ای بود و چیز جدیدی نداشت. یه چیز که منو اذیت میکرد این بود که پرنس پیچ اون پرنس پیچی نبود که ما تو بازی ها دیدیم و تحریف شده بود. هم چنین دانکی کانگ. اینکه بیان اینقدر پرنس پیچو کماندو نشون بدن، خیلی در تضاد با داستان دنیای ماریو هست. چه کسی توی ماشروم کینگدوم به پیچ چنین مهارت هایی یاد داده؟ چرا باید برخورد اولش با ماریو به این شکل باشه ( در برخورد اول پرنس پیچ با اولین نگاه به ماریو میپره و لگد میزنه بهش) این دیدگاه مرد ستیزانه واقعا داره خفم میکنه. با این حال امیدوارم همکاری نینتندو با ایلومیشن بیشتر باشه اگه انیمیشنی قراره بر اساس دنیای بازی های نینتندو ساخته بشه، این کارو ایلومیشن انجام بده بجز زلدا. بنظرم زلدارو بدن به دریم ورکس بهتره. چون شناخت کافی با اینجور دنیا ها دریم ورکس بیشتر داره
دلم برا دورانی که ۲۴ ساعت کارتون میدیدم تنگ شده
باب اسفنجی و تام و جری و پلنگ صورتی…
واقعاً کودکی بهترین دوران زندگیه ، نه استرسی نه مشکلی و نه…
اینم ببینم بعد مدتها یه انیمیشن دیده باشم نقد که خوبه.
پ.ن: تام و جری جدید درست میشه ؟
زمان ما ، خاله شادونه بود و بستنی ها . دیوونه ی برنامه کودک بودم. عمو قناد هم اوکی بود و مسابقه ی محله هیجان بالایی داشت .
اونا که جای خود دارد
واقعاً دوران ما خوب بود این شدیم
این دهه نودیا و صفریا چی بشن
فک نکنم اینا بهشون بگن دهه صفری😂
زمان ما سوسمار می کردیم تو قوطی آتیش میزدیم زیرش
خیلی حالا میداد
خخخخ
پنگول شبکه پنج برنامه کودک شبکه دو کل روز منتظر اینا بودم
یادش بخیر
فقط بیگ مسعود و مسابقه محله🥳👍
خیلی شیطونیا . اون یارو بد آموزی داره😄
کوچه به کوچه خونه به خونه از این محله به اون محله میاییم محله هاتون حالا بازی شادی خنده …
وای فقط اون اهنگ کوچه به کوچه
عموپورنگ نمیدیدی؟
عمو پورنگ ، بعد از خاله شادونه بود . یعنی جدید تر بود . ولی انتخاب من خاله شادونست .
به راستی چه مشکلی داشتیم که ارزو کردیم بزرگ بشیم
۲۴ ساعت کارتون میدیدی پس کی میخوابیدی؟ :))))
سدیم کلرید:
برای سلامت روح و روان کودکان و بزرگسالان مضر است
تو خودت برای ایران مضری
👍🏻حق پلاس
سلام.
متاسفانه نظر منتقدان بعضی مواقع تحت تاثیر فضا قرار میگیره(منظورم گیمفا نیست، به طور کلی میگم)
این انیمیشن هم همین بود. انقدر فضای هیجان و نوستالژی حول محور این بازی زیاد بود که هیچ کس بدی هاشو ندید و اکثرا فقط تعریف و تمجید!
از نظر من دو تا ایراد بزرگ داشت این انیمیشن. یکی سرعت بالای روایت و جا افتادن خیلی از چیز ها. بدون معرفی شخصیت ها و بدون پرداخت خوب داستان، خیلی سریع دو تا برادر وارد گود مبارزه با باوزر میشن. من ترجیح میدادم کمی بیشتر درباره شخصیت ها و داستانشون توضیح میدادن.
و مورد دوم موسیقی. ظاهرا میخواستن برای القا حس نوستالژی تا میتونن از موسیقی های نوستالژیک بازی استفاده کنن ولی خیلی زیاده روی کردن! از اول تا آخر انیمیشن ۲ دقیقه هم سکوت وجود نداره، مدام موسیقی. موسیقی متن باید بالا پایین داشته باشه، یه جاهایی سکوت کنه و به گوش مخاطب استراحت بده، نه اینجور!
اما غیر از این دو مورد، انیمیشن خیلی خوبی بود.
راستی تو مقاله نوشتید دانکی داگ! درستش دانکی کنگ هست.
انیمیشن عالی بود فقط تنها مشکلی که شخصاً باهاش داشتم صداپیشگیه کریس پرت و آنیا تیلور جوی بود که اصلا به ماریو و پرنسس نمیومد ای کاش برای این دو شخصیت صداپیشههای بهتری انتخاب میکردن
ولی صدای جک بلک برای بروزر عالی بود و خیلی خوب صداش روش نشسته بود
حداقلش از صدای دوبله فارسی برای ماریو و پرنسس که بهتر بود . مثلا الان با این که دوبله خوب گروه سورن اومده اما بازم صدای ماریو ، از نظر من ، اصلا جالب نیست .
Overrated
راستش اصلا به منبع وفادار نبود صرفا از نظر ظاهری و چند تا رفرنس به گیم های ماریو زده بود وگرنه کاملا به اورجین و داستان ماریو رو خراب کرده بود و شبیه کلیشه های همیشگی”شخصیت اصلی بی عرصه ست بعد اخرش مشخص میشه قهرمانه” بود شخصیت ها هم دقیقا حول همین کلیشه ها ساخته شدن و به شخصیت های منبع اونهمه هم نزدیک نیستن
انیمیشن خوش رنگ و لعاب و نوستالژی با داستان سطحی و ریتم تند اما درکل قشنگ و سرگرم کنندس منو بزاری چندبار میبینمش سبک انیمیشنیش جذابه و کارکترا دوستداشتنی طراحی شدن
واقعا از دیدنش لذت بردم و یکی از بهترین انیمیشنایی بود ک این چندوقت دیدم چه از لحاظ گرافیک چه از لحاظ داستانی
واقعا انیمیشن خوبی بود انگار که بخش استوری مود بازی ماریو رو ساخته بودند حتی بهتر، من با ماشین اون قارچ کوچوله حال کردم..
فبلم باحالی بود ولی حس میکنم یکم کوتاه بود
چرا جدیدا شخصیت قهرمان اولش بی عرضه هست؟دیگه داره لوس میشه این قضیه مثل کلیشه اینکه بچه که در آخر قهرمان معرفی میشه،تو مدرسه کتک خور و حمال بقیه است
اینو اسپایدرمن مود کرد
قشنگ بود ولی داستانش یخته کلیشهای بود ولی خوب بود ارزش دیدنو داره