نقد و بررسی بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom؛ کلاس درس بازیسازی
سرانجام دنباله Breath of the Wild، یعنی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom، عرضه شد. امروز قصد داریم به بررسی جدیدترین بازی انحصاری نینتندو بپردازیم.
نینتندو شرکت عجیب و غریبی است! درست در زمانی که احساس میکردم حتی خود نینتندو هم نمیتواند تجربهای به مانند Breath of the Wild خلق کند، با Tears of the Kingdom مواجه شدم. ناسلامتی، BOTW استانداردهای جدیدی را برای یک اثر جهان بازِ ماجراجویی تعریف کرده بود و تجربهای کامل و کم نقص بود و تکامل آن ممکن به نظر نمیرسید، مگر قرار بود چه تغییر به خصوصی در روند بازی صورت بگیرد که سازندگان تصمیم گرفتهاند برای آن یک دنباله خلق کنند؟
در بررسی Tears of the Kingdom، قصد داریم پاسخ سوال مطرح شده را پیدا کنیم.
شاهزادهای سوار بر اسب سفید، به دنبال پرنسس همیشگی
TOTK شروع مرموزی دارد و از همان ابتدا لینک (کاراکتر اصلی) را به همراه پرنسس زلدا به درون یک سیاهچال مرموز میفرستد تا در رابطه با گذشته جهان هایرول (Hyrule) و موجودات کهن آن یعنی Zonaiها اطلاعات کسب کند. در همین حین، او با یک مومیایی خبیث آشنا شده و به صورت اتفاقی باعث بیدار شدن او میشود. این مومیایی به شکلی جدی به بازوی لینک آسیب وارد میکند و پرنسس زلدا را به عمق قلعه میفرستد. پس از این اتفاقات، لینک نیز بیهوش شده و به مکانی دیگر منتقل میشود.
در ادامه، رویدادهایی باعث میشوند تا بازوی لینک با یک بازوی به جا مانده از Zonaiها پیوند بخورد. در ادامه، به مانند دیگر آثار این مجموعه، قرار است تا شوالیه جوان ما پرنسس سرزمینش را از دست یک هیولای خبیث نجات دهد. حال این هیولا کیست، بازوی لینک چگونه پیوند خورده و این که در گذشته چه بر سر سرزمین Hyrul آمده است، همگی سوالاتی هستند که در طول مسیر پاسخ آنها را دریافت خواهید کرد.
بسیاری از افراد ممکن است اینگونه برداشت کنند که داستان بازی بسیار ساده و سرراست است، اما باید بدانید که هدف اصلی TOTK آن است که شما خود داستانتان را خلق کنید و اتفاقاً در این راه موفق عمل میکند. شما میتوانید بعد از به پایان رساندن مقدمه بازی که خود ۴ تا ۵ ساعتی وقت شما را میگیرد، به صورت مستقیم به باس اصلی بازی حمله کنید و اگر کمی خوششانس و البته با استعداد باشید، او را شکست دهید اما اصلا هدف زلدا چیز دیگری است.
آشنایی با دوستان جدید و قدیمی در سرزمین هایرول، کشف رمز و رازها و داستانهای پنهان این سرزمین، آزمون و خطا کردن ایدههایی که در سر دارید و تعامل با دنیای بازی؛ همگی از اصلیترین دلایلی هستند Tears of the Kingdom را به یک تجربه منحصر به فرد و خاص تبدیل میکنند.
اما آیا داستان واقعا آنطور که به نظر میرسد سرراست و ساده است؟ ابداً؛ چرا که اگر از بازیکنان قدیمی این سری باشید، حسابی با ایستراگها و کاراکترهای قدیمی سری ارتباط برقرار میکنید و اگر از بازیکنان جدید باشید، علیرغم آن که کلیت داستان را به خوبی متوجه میشوید، آن قدری جهان بازی پویا و جذاب است که حتی مشتاقانه به سراغ تجربه آثار قبلی این سری خواهید رفت. دلیل اصلی آن است که بازی به خوبی میتواند شما را در قبال رویدادها و روایت کنجکاو کند.
TOTK داستان شما است و این شما هستید که در نقش لینک قرار گرفتهاید و قرار است زلدا را نجات دهید. حال ترجیح میدهید از همان ابتدا شمشیر خود را تیز کرده و به سراغ مبارزه نهایی بروید یا دوست دارید که بعد از ۱۰۰ها ساعت گشت و گذار و کشف رمز و رازهای بازی، در حالی که به یک جنگجوی افسانهای تبدیل شدهاید، پرنسس را نجات دهید؟ انتخاب با شما است.
تجربه معماری و ساخت و ساز در ابعاد جهان Hyrule
شاید بتوان گفت که کلیت گیمپلی TOTK مشابه BOTW (نسخه قبلی) است. کماکان شاهد سیستم دانجنها هستیم و در این بین نمیتوان از فعالیتهایی چون شکار، آشپزی، اسب سواری، بالا رفتن از موانع و کوهنوردی (Climbing) و غیره غافل شد. اما ویژگیهایی که بازوی جدید لینک به او میدهد، یک تجربه خلاقانه و شدیدا سرگرم کننده را ارائه میدهد؛ به طوری که بازی را به یک اثر شدیدا تکرارپذیر تبدیل میکند؛ سندباکس و زمین بازی غنی و خارقالعادهای که تا به امروز شاهد آن نبودهاید.
همانطور که گفتم، در طول ماجراجویی خود و مراجعه به معبدها و آشنایی با کاراکترهای جدید، یک سری قابلیت جدید برای بازوی لینک باز میشود که زمینۀ یک زمین بازی و سندباکس سرگرمکننده را ایجاد میکند. مثلا قابلیتی به نام Fuse وجود دارد که این امکان را به شما میدهد که هر، تکرار میکنم «هر» آبجکت یا شیء قابل تعاملی را با سلاح خود ترکیب کنید.
یک سنگ بزرگ میبینید و در دست خود فقط یک تکه چوب دارید؟ ایرادی ندارد، این تکه سنگ را به چوب خود وصل کنید و حالا یک گرز فوقالعاده دارید. یا شاید بهتر است تا شمشیر خود را به یک واگن قطار، یا یک تنهی درخت وصل کنید و از آن به عنوان یک وارهمر استفاده کنید؟ بازی هیچ محدودیتی ندارد و همانطور که گفتم میتوان همهچیز را با هم ترکیب کرد.
قابلیت دیگری در بازی وجود دارد که این امکان را به شما میدهد تا تمام آبجکتهای بازی را به مانند قطعات لگویی یا مکعبهای ماینکرفت به هم متصل کنید و با استفاده از تکنولوژیهای به جا مانده از Zonaiها، آنها را به ماشینها و ابزار مختلف تبدیل کرده و در خانهای که از قبل ساختهاید قرار دهید!
۴ عدد چرخ و چند تخته چوب بردارید و با استفاده از ۲ پنکه (فن) آن را به یک اتوموبیل تبدیل کنید! راضی نشدید، کافی است تا با افزودن چند پارچه به بالای آن و یک شعله افکن، آن را به یک بالن تبدیل کرده و یا با متصل کردن یک گلایدر از آن یک هواپیما بسازید. البته باید حواستان باشد که شعله آتش به پارچه یا تکه چوبها نگیرد، زیرا میتواند باعث یک آتشسوزی بزرگ شود و حال باید با استفاده از یک ژل سرمازا که با کشتن دشمنی خاص به دست آوردهاید، این آتشسوزی را قبل از آن که دیر شود خاموش کنید!
باور کنید که خیلی سخت است تا بتوان جادوی TOTK را شرح داد؛ شما باید خود بازی را تجربه کنید تا متوجه ایدههای خارقالعادهی موجود در آن شوید، ایدههایی که در کنار یکدیگر بسیار دقیق عمل میکنند. راستی، قابلیتهای دیگری هم در بازی وجود دارد که به مرور زمان به دست خواهید آورد. برای مثال، میتوانید زمان را برای برخی از آبجکتها برگردانید و یا این که به سمت یک سری آبجکت پرواز و به مانند روح از درون آنها گذر کنید.
حال که با این ویژگیها آشنا شدید، خودتان فرض کنید که مبارزات بازی تا چه حد میتوانند سرگرم کننده باشند و چه استراتژیهای متفاوتی، چه با استفاده از ماشینها و چه با استفاده از سلاحها و ترکیب آنها خلق خواهد شد.
Tears of the Kingdom پای خود را از این هم فراتر میگذارد و یک جهان کاملاً پویا را به کاربر هدیه میدهد. برای منی که از آثار جهان باز و جهانهای خالی موجود در آنها خسته شدم، TotK یک امید دوباره بود. هایرولی که از قبل دیدهایم، تغییرات تازهای به خود دیده و امکان ندارد تا به بخشی از این جهان پهناور سفر کنید و آیتم یا رمز و راز تازهای دستتان را نگیرد.
بازی به بازیکن احترام گذاشته و در هر گوشه از نقشه، جوایزی پنهان کرده که بازیکنان دوست خواهند داشت تا رازهای آن را کشف کنند. جهان اثر به شدت پرمحتوا و غنی است و به هیچ عنوان ناحیهای را پیدا نخواهید کرد که از محتوایی هوشمندانه پر نشده باشد.
فلان ریل قطار در اواسط مسیر مسدود شده و نمیتوانید مسیر را ادامه دهید؟ کافی است تا یک قلاب را بالای واگون متصل و از آن به عنوان تلهکابین استفاده کنید! فلان آبشار آنقدر جریانش تند است که نمیتوانید به سمت غار موجود در دل آن شنا کنید؟ زمان را روی کنده چوبی که از بالای آبشار به پایین افتاده معکوس کنید تا بر خلاف جریان حرکت کند و خود روی آن سوار شوید. معماهای متفاوتی در بازی وجود دارد که هیچیک شبیه به هم نیستند و از طرفی پاسخهای متعددی برای هر یک وجود دارد که بازیکن میتواند با توجه به سلیقه خود به آنها پاسخ دهد و این واقعا شگفتانگیز است.
از طرفی، بد نیست از امکانات شخصیسازی مختلف لینک بگوییم؛ امکاناتی که صرفا جنبه تزئینی ندارند. برای مثال، اگر لباس بسیار گرم بپوشید، ممکن است در آب و هوای آفتابی هایرول گرمازده شوید و اگر لباس نپوشید، در صورت ورود به کوهستانها سرما خواهید خورد که البته میتوانید با پخت یک سوپ فلفل آتشین برطرف شود.
دستور پختهای متنوعی در بازی وجود دارد که باز خود بازیکن است که باید با ترکیب مواد غذایی و یا غیر خوراکی (!) موجود در هایرول، آنها را کشف و ویژگیهای مختلف آنها را امتحان کند. اگرچه تمامی موارد گفته شده به شکلی در نسخه قبلی بازی هم وجود داشتند، اما TOTK آمده تا آنها را در ابعادی بزرگتر و کاربردیتر به تصویر بکشد و در این راه نیز موفق شده است.
تنوع دشمنان بازی بسیار بیشتر شده و شاهد باسفایتهایی هستیم که خود به شکل یک پازل عمل میکنند. کافی است تا مقداری از خط سلامتی یکی از آنها را کم کنید تا کاملا روش مبارزه و یا حتی شکل ظاهری خود را تغییر دهند و مجبور شوید تا با سلاحی دیگر و یا حتی تیر و کمان حساب آنها را برسید.
آیا بازی چالشبرانگیز است؟ بله و این حس چالش برانگیز بودن بازی در صورت کم بودن خط سلامتی لینک (تعداد قلبها) یا سلاحهای شما تشدید میشود و باید همواره حواستان به دفاعها و یا جایخالی دادنهای به موقع و البته پر بودن کیفتان از غذاهای مقوی و غیره باشد تا بتوانید سریعا در طول مبارزات تغییر استراتژی بدهید.
از حیث بصری و ظاهری، با وجود آن که در TOTK از رنگهای سرد و تاریکتری به نسبت Breath of the Wild استفاده شده، کماکان شاهد یک دنیای شدیدا زیبا و انرژیبخش هستیم که چرخه شب و روز بسیار پویایی دارد.
محیطهای جدیدی نیز به بازی اضافه شدهاند که با گشت و گذار در نقشه بسیار بزرگ بازی، به مرور آنها را کشف خواهید کرد و هر یک از نظر زیست بوم، دما، رویدادها و باسفایتها، تجربه متفاوتی ارائه میدهند. کوهستانها، مردابها، سازههای کهن شناور در آسمان، قبایل کوچک و آتشفشانها از مناطقی به شمار میروند که هر یک قابل اکتشاف بوده و اسرار تازهای را برای شما آشکار میکنند.
بازی از حیث هنری به مانند یک تابلوی نقاشی بوده که هر بخش از آن میتواند تبدیل به یک تصویر پسزمینه فوقالعاده شود و ظاهر کاراکترهای اصلی و فرعی، دشمنان و باسفایتها و دیالوگهای بازی به شکلی ساده، اما استادانه انتخاب شدهاند.
البته بازی در بخش فنی کمی آزار دهنده عمل میکند که مقصد آن را میتوان سختافزار ضعیف کنسول سوییچ و محدودیتهای ایجاد شده برای سازندگان دانست. در حال حاضر، تنها امکان تجربه بازی به صورت ۳۰ فریم وجود دارد که بسته به مکانیزمهای بازی میتواند اندکی تاثیر منفی روی تجربه شما بگذارد.
در آخر نیز به بخش موسیقی میرسیم که به مانند تمامی آثار منتشر شده از سوی نینتندو، در یک کلام فوقالعاده است. از آن نواهای پیانوی پخش شده به هنگام یافتن آیتمها و یا صندوقهای جدید گرفته تا موسیقی کوتاهی که به هنگام مرگ لینک پخش میشود. از سوی دیگر، موسیقی متن بازی بسیار به یاد ماندنی است. میتوان ساعتها روی یک تپه یا در ارتفاع نشست و به هنگام تماشای غروب آفتاب سرزمین هایرول، به موسیقی متن بازی گوش کرد و یک قهوه داغ نوشید!
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Tears of the Kingdom یک تجربه جهان آزاد و سندباکس بیمانند است که علاوه بر معرفی ویژگیهای جدید، قابلیتهای بازی قبلی را به شکلی گسترده بهبود میدهد. این عنوان یک تجربه متکی بر خلاقیت بوده و دستتان را باز میگذارد تا با ساختن سازهها و به کار بردن استراتژیهای جدید، جهانش را کشف کنید و حتی بعد از گذراندن صدها ساعت از آن خسته نشوید.
نکات مثبت:
- طراحی هنری بینظیر و مناظر زیبا
- استفاده از نوتها و موسیقی فوقالعاده با تمی آشنا و خاطرهانگیز
- استفاده از یکایک نقاط نقشه برای ارائه محتویاتی گوناگون مانند رمز و رازها و آیتمهای جذاب جدید
- مبارزات چالشبرانگیز و حساب شده
- امکان ساخت و ساز و ترکیب آیتمها به شکلی کاملاً آزادانه
- طراحی بینظیر باسفایتها و دشمنان فرعی
- ارائه جهانی پویا با استفاده درست از المانهای موجود در نقشه قدیمی
- پازلهای سرگرمکننده و خلاقانه
- استفاده از فیزیک و قواعد مشخص برای ساخت و ساز که نتایج جالبی را به ارمغان میآورد
- آزادی عمل بسیار خوب بازی هم در بحث گیمپلی هم در بحث روایت
نکات منفی:
- مشکلات حول نرخ فریم ۳۰ و افت آن در مناطق شلوغ یا حین مواجهه با افکتهای زیاد
۱۰
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
تکرار نشدنی ترین فرانچایز تاریخ بشر
و دست نیافتنی ترین برای جوان ایرانی
(میرود در یوتیوب و ادامه واکثرویش را میبیند🥲…
و منی که سوییچ رفیقمو تو مهمونی از کیفش ورداشتم و شمارشو بلاک کردم تا آخر تابستون🗿🍺
ما که فهمیدیم این داستان واقعی بود ولی اگه واقعا اینکارو کردی انشالله کنسول تو دستت منفجر شه
بله . واقعا این کار رو کرده . من اونجا بودم . زیر مبل . خودم خواستم بگیرم ولی حاج حسین خیلی بلاست . یه پاش رو گزاشت روی دمم . نزاشت حرکت کنم . انقدر فشار داد تا مدت ها کنترل حرکتی نداشتم 😐
دمتو میکندی خب 😂😂
مارمولکا دم خودشونو میندازن 😂
تسلیم شدم تو مرام من نیست . من تحملم بالاست .
جناب سوسمار.این رفیقم قبلا یه مدت طولانی دسته اضافه کنسولمو ازم قرض گرفته بود.منم قراره آخر تابستون کنسولشو بهش برگردونم.
“رفیقم قبلا یه مدت طولانی دسته اضافه کنسولمو ازم قرض گرفته”
این توجیه مناسبی برای پا گزاشتن روی دم من نیستا😥جانم داشت در میرفت😁
میخواستم ببینم مارمولکا چجوری دم خودشونو میکنن😂🍺
کم کم داره باورم میشه که انسان نیستی و سوسماری😂
میتونی رو PC راحت اجرا کنی
متاسفانه بهینه نیست حتی با سخت افزار قوی
من روی 10750h و GTX 1650ti با yuzu و sync خاموش نزدیک ۱۰۰فریم گرفتم اتفاقاً خیلیم عالی اجرا میشه
من تو سیستم به مشخصات gtx 1650 و cpu نسل ۱۰ نصب کردم ۳۰ fps بیشتر نمیده نمیدونم yuzu تنظیمات خاصی داره یا نه
30fps کاملا کافیه برای این بازی، مهم لگ نداشتن و استیبل بودنه که الان کاملا استیبله بازی (به غیر از چندتا کرش)، با چندتا مود تا 60fps میشه گرفت ولی باگ داره اگه میتونی با همون ۳۰ بازی کن
من برای شیردر کش دانلود کردم و API رو گذاشتم رو vulkan
Yuzu نسخه ۱۴۳۴
سلام
میشه بگی شیردر کش رو از از کجا دانلود کردی؟
سلام من از اینجا دانلود کردم
https://www.mediafire.com/file/5v08it2mr230diq/Tears_of_the_Kingdom_vulcan_shaders.rar/file
بعد از اکسترکت فایل رو کپی میکنید
Yuzu رو باز و روی آیکن بازی کلیک راست میکنید
بعد
Open transferable pipeline رو انتخاب میکنید و فایل رو اونجا کپی میکنید
من با 1660ti و i5 9600k این بازیو نصب نکردم صرفا خواستم بگم منم پیسی دارم 😂😂😂 بدرود
داداش دیگه امیولیتوره بیشتر از ۳۰ فریمم نباید بگیری
همینی که داریو قدر بدون بنظرم پلی بده عشق کن
بخوایم نصب کنیم بازی رو باید اوریجینال بخریم یا میشه دانلودش کرد؟
اگه رو pc میخوای نصب کنی باید از شبیه ساز نینتندو سویچ مثل yuzu استفاده کنی ونیازی نیست که بخری تو سایت های ایرانی نسخه کرک شده آماده دانلود هست
به این راحتیام نیست
جناب «ندارد»
دو دقیقه بعد از عرضه مطلب همش رو مطالعه کردید؟xD
خودمونم زیاد از این کارا کردیم
در مورد متن نقد که نظر نداد
فرانچایز زلدا رو توصیف کرد
شوخی بود
متاسفانه وضعیت اکثر گیمرای ایرانی همینه،خیلیا تو پلی استیشنش موندن,نینتندو پیشکش
همون خارجم اگه برین از زندگیشون مطلع بشید پلی استیشن یه چیز گرون و خفنه براشون . طرف کلا سه هزار دلار حقوقشه کلی خرج و قسط و کرایه باید بده .یا مثلاً طرف کلا سالی یه فیفا میخره یه بازی دیگه که عوضش میکنه گاهی
و تو ایران همون شغل داره ماهی ۲۰۰ دلار حقوق میگیره و تقریبا همون مخارج رو داره. حتی گاها بیشتر.
نصف جوونای ایرانی همون فیلتر شکن هم گیر نمیارن برن یوتیوب واکترو ببینن
از جمله خودم xd
دادا VPN خوب بخوای شنزو VPN خیلی خوبه
دلم سوخت برات
بهم پیام بده بهت یکی معرفی کنم 😂😂
I live in spain but without s ☕
اینکه وضعیت خرابه رو همه میدونیم و واردش نمیشم.
حالا تو این شرایط بد اگر کسی می خواد بازی کنه به نظرم بهترین راه تهیه گروهی بازیا و کنسولاست. همین گیمفا کامیونیتی خوبیه برای شروع. جاهای دیگه ای مثل گیم نتا هم همینطور. حتی فروشگاهای بازی هم خوبن. اینجاها میشه افرادی رو پیدا کرد واسه این کار.
–
پ.ن.یادمه قبلا گیمفا یه مقاله در مورد ارزونتر بازی کردن کار کرده بود. امیدوارم یه بار دیگه مفصل به این موضوع بپردازن.
چرا دست نیافتنی ؟ روی پی سی هم میشه پلی داد با شبیه ساز
بهترین بازی سال
الان زوده برا قضاوت
فعلا باید ببینیم استارفیلد و اسپایدرمن چه میکنن
هرچند بعد از ردفال امیدمو نسبت به استارفیلد از دست دادم😐
نمیفهمم این دوتا چه ربطی به هم دارن مردم هم خوب بلدن جو بدنا
آقا یه سوال از کسایی که فن زلدا و خوره این بازی هستن
تعصبو از بین ببرید، انصافو بزارید وسط و این سوالو منطقی جواب بدید:
به نظر شما نمره کامل ۱۰/۱۰ حق این بازیه؟ اصن کاری به BOTW ندارم چون اون بازی به نظرم ۱۰/۱۰ باید میگرفت حقش بود.
اما این یکی، به نظر شما به عنوان یک دنباله اونقدر قوی ظاهر شده که بتونه ۱۰/۱۰ بگیره؟
نمره یک عدده فقط ولی جای تردید نداره واسم که بی بدیله، حتی به عنوان یک بازی مجزا اونقدر ناب و خاصه که بدون توجه به جذابیت هاش هم جای نه تنها تبریک بلکه قدردانی داره. ما واژه سندباکس زیاد شنیدیم در جهان باز، ولی اولین باره یک تیم این کلمرو گرفته و تا جای ممکن بهش پرداخته، اونم بهونه ای که حالا حالا ها جا برای خلاقیت و اکتشاف های واقعی توش وجود خواهد داشت. منظور easter egg و مکانیزم های پنهان نیست، تا مدت ها می شه با اختیارات و قوانین فیزیکی این اثر مشغول بود. و اینا تازه پیش از اینه که به ارزش های روتین بازی بپردازیم، مثل داستان، جهانسازی، معما ها، راز ها، شخصیت ها، تعاملات و… و مهمتر از همه لول دیزاین یا طراحی مرحله این بازی که هر بار سنگی جذید تو این مسیر بنا میکنه. یک مصاحبه در همایش صنعت گیم ژاپن ازشون بود که مدت هاست پاک شده از سطح وب حداقل، اونجا به گونه ای از لول دیزاین صحبت می کردن و استاندارد اونقدر بالایی داشتن سازندگان نینتندو که باور پذیر نبود. دفعه بعد که در هایرول به دنبال یک برج یا قله به سمتی رفتید و ۷ ساعت بعد خودتون توی یک اکتشاف شخصی زیبا غرق دیدید به یاد بیارید که اینها همگی طی سال ها تحقیق برای بار اول در این بازی ها طی صد ها پلی تست و دیدگاه موشکافانه و خلاق طراحان شجاع نینتندو با بالا ترین وسواس طراحی شده… بله حقشه. نه فقط نمره، بلکه ماندگاری برای مخاطب و مهمتر از اون خود صنعت سازندگی بازی.
بعله حتی بالاتر از نسخه قبلی، چون تکامل اون نسخه روو همون کنسول فقط و فقط از دست استودیوی epd برمیومد و بس
من که نه پولش رو دارم تا nintendo switch بخرم
نه pc در خوری تا بازی رو روش simulate کنم
اگه پولش رو داشتم همه ی کنسول ها رو از جمله xbox series , switch میخریدم(الان ps5 دارم)
دکتر لازم نیست که همه بازی های دنیا حتی اگر خوب باشن رو بازی کنی
چون اون موقع وقت برای کار های دیگه ات کم میاری
میشه به جای گلایه از نداشتن بازی های همه پلتفرم ها از بازی های خفن همون پلتفرم لذت حداکثری برد و تمام محیط بازی رو کشف کرد (البته اگه بازی بدردبخوری باشه)
اگر هم که مدام بازی های درجه یک تجربه کنی دیگه از بازی های سطح پایین تر دیگه هیچ لذتی نمیبری
دوستان ایکس باکسی برای این حرکت باید تا اومدن استارفیلد صبر کنن 🙃
این حرف برای کنسول (جعبه ایکس) کبیر،درست است
ولی سونی باید سیاست کثیف انحصار طلبانه اش را درباره (ایستگاه بازی) تغییر بدهد وگرنه توسط قسمت عظیمی از گیمر ها تحریم میشود
بنده هم به عنوان فرد اول تحریم میکنم!
بنده هم به عنوان فرد اول تحریم میکنم😐😂
نکن این کارو سونی ورشکست میشه گناه داره
سونی انحصارگراست ؟ پس چطور مایکرو بازی که اصلا انحصاری نیست رو دنبالش رو انحصاری میکنه اونم دنباله آیی که هیچ کاری روش انجام نداده ( هلبلید ۲ ) انحصارگرانیست بعد سونی که خودش بازی رو میسازه و انحصاری ش میکنه و یا خرجش رو میده و فقط ۱ سال انحصارش میکنه انحصارگراست ؟ همین stray اگه الان دست مایکرو بود هیچوقت برای سونی نمی اومد چقدر خوب که از اول برای سونی انحصاری شد که البته زمانی بود چون داره براتون میاد ولی مایکرو اعتقادی به انحصاری زمانی و اینا نداره سازنده هاش هر بازی میسازن باید براش انحصاری باشه حالا چه بازی رو قبل از خرید شرکت اصلا داشتن میساختن ( استارفیلد ) یا بازی که بعد از خرید میسازن مثل هلبلید ی که اصلا انحصاری نبود یهو نسخه دوم انحصاری
متن تان زیاد بود به طور کلی نخواندم
دفعه ی بعدی لطفا کمترش کنید بنده هم بتوانم از سخنانتان فیض ببرم
تشکر🌹
مشکلی نداره که نمیتونید متن رو بخونید چون به طور معمول یک بچه ی کلاس اول نمیتواند یک متن بخواند و از نظر منم مشکلی نداره هروقت بزرگتر شدی و به کلاس دوم و سوم و خواندن و نوشتن رسیدید بیاید پیام من رو بخونید و جواب بدید تا اون موقع تکالیفتون رو درست انجام بدید تا بتونید کلاس اول رو با موفقیت امسال تموم کنید
متأسفانه این دفعه هم متن تان زیاد بود،باز هم نخواندم
سعی کنید کمترش کنید تا پیرمردی همچون بنده هم حوصله اش بکشد تا بخواند
بعد کسی که کنسول نداره چه کنه؟XD
pc
خب فکر کن pc هم نداره و گوشی مناسبی هم نداره و میخواد گیم بزنهXD
سی هزار تومن بده بره دو ساعت گیم نت گیم بزنع
دو ساعت تقریبا میشه ۱۰۰ یا۱۵۰ ولی|:
کجا زندگی می کنید که دو ساعت پی اس فور میشه صد و پنجاه؟
اینجا دو ساعت فیفا با چهارتا دسته پنجاه تومن نمیشه
الان پرسیدم نه ۱۰۰ میشه.والا باور نمیکنی برو من رفتم اصفهان (والا دقیق نمیدونم کجا)گیم نت کاملی بود ولی دو ساعت pes با دو دسته ۱۰۰
نقد خوبی بود آقای نوروزی
ممنون قورباغه جان🌸
👏👏👏
زبون از توصیف این سری قاصره
نمره قابل پیشبینی بود چون حقش واقعا همینه
حالا فرض کن اگه ۶۰ فریم بود و مشکل افت فریم نداشت دیگه چی می شد.
البته بنظرم این بازی باید رو همین کنسول ادامه بده و همونجا هم تموم بشه(که قطعا همینطوره)
“Tears of the Kingdom پای خود را از این هم فراتر میگذارد و یک جهاk fhc شدیدا پویا را به کاربر هدیه میدهد.”
؟!
بینظیر ترین بازی امسال
بی نظیر ترین سری بازی تاریخ. عشق است جهان Hyrule.
واقعا چه دنیایی ساختن! نظیر نداره
شانس اول گوتی امسال این بازیه👍شانس دوم فاینال فانتزی
اصلا معلوم نمیکنه و نمیشه راجع به بازی هایی که نیومدن حرف بزنیم، اما با توجه به سابقه استودیوها و تخصصشون قطعا استارفیلد شانس بیشتری از فاینال داره، ولی فاینال قطعا بهترین بازی مجله فامیتسو میشه البته بعد از زلدا، چون فامیتسو پیش اومده که دوتا بازی رو انتخاب کرده برای سال،، اینو میتونم بهت وعده بدم
فینال! شانس گوتی 😂
سی ثانیه پس از عرضه نقد یک نفر رندوم:نقد عالی
پ ن:خسته نباشید به اقای نوروزی
پ ن ۲: رفتم قیمت بازی رو نگاه کردم ۴ میلیون تومن بود و خود کنسول هم ۱۷ تومن حدودا قیمت داشت.
ایران تنها جایی هست که مردمش بری یه تفریح ساده باید سه ماه از حقوق خودشون بزنن و تازه حسرت هم بخورند و اخر هم مسئولیتش طلبکار باشند.ما که ناشکر نیستیم ولی امیدوارم تمام افرادی که ندارند و توانایی تهیه ندارند و دلشون میخواد یه روزی بدون هیچ دغدغه ای بشینن گوشه ی خونه بدون نگرانی از دلار و سکه و گوشت و مرغ و ماشین و …بازی کنند.
ما که ندار نیستیم خدا هم شکر میکنیم ولی انصافه مایی که دستمون به دهنمون میرسه نمیتونیم پنج تومن برای یه بازی بدیم اونی که نداره چیکار کنه؟
مسئولینش*
کمک کن به اونی که نداره، بلید چندوقت یبار چندتا سری اس و گیم پس یک ساله برای بهزیستی میگیره، خواستی بهش پیام بده برای دور بعدش همکاری کن باهاش
بلید و پیروانش ذاتا انقدر نمکن یا که خاصیت خیار شور اینطوریه؟xD
حالا حتما باید سری اس باشه شاید طرف دلش نینتدو خواست:/
😐😐😐 میگم اینسری بری نظرسنجی کنه ببینه توو هر خانه سبز کدوم کنسول محبوب تره همون رو بخره، اصلا یهو دیدی استیم دک یا پی سی خواستن ها؟؟ حالت خوبه؟؟ سری اس هم قیمتش مناسبه هم تهیه بازیاش راحت تره سخت بود واقعا درکش؟؟ شاید طرف نینتندو خواست؟؟ طرف کیه؟ دو سه تا دونه کنسول برای بازی کردنه بیست تا بچه ست دفعه بعدی یسری به بهزیستی بزن چیزی نمیخواد بخری همینطوری برو یه عشق بده یکم ببینی آشنا شی اینجوری ضایس
والا تو اگر مهمون میری بهزیستی میری میای والده من یه مدت برای کارش اونجا میرفت خودم هم باهاش بودم و کاملا فضا رو درک میکنم.
یک اینکه من فکر کردم داری ترول میکنی که گفتی بهزیستی چون اصولا بچه های بهزیستی اصلا شرایط فیزیکی مناسبی برای بازی کردن با دسته و کنسول ندارند مگر اینکه تو معلول های ذهنی و عقب مانده ها رو گرفته باشی،خیلی از کودکان بهزیستی توانایی دستشویی رفتن هم به تنهایی ندارند البته شاید منظورت کودکان بی سرپرست بوده.
در ضمن گفتم که فکر کردم داری ترول میکنی چون با عقل جور در نمیومد برای من که برای کودکانی که حتی راه هم نمیتونن بروند کنسول بازی بگیریم و منظورم از نینتدو هم شخص خاص بود نه یک جمعیت کودک
خیلی قبل تر از اینکه تو اشنا بشی من با همشون اشنا شدم
*در نظر گرفتی
نع بابا ترول چیه مگه اینجور چیزا جای شوخی داره آخه هموطنم، نع کودکان صرفا بی سرپرست رو دارم میگم نع معلول ها، ولی خب ایده خوبیه به فکر معلول ها هم بود کنترلرهایی برای این منظور تهیه شده قبلا.
خب اگر منظورت ترول نبوده و جدی بودی که دمتم گرم خیلی هم کار پسندیده ای هست ولی به نظرم اول ما باید نیاز های اولینشون رو فراهم کنیم بعد به سراغ کنسول بازی بریم چون کنسول جزو فرعیات هست اما چیز هایی مثل پوشاک،غذا و… در اولویت هست
انشالله اگر عمری بود و تونستیم حتما اینکار رو خواهم کرد ، تا الان در حد وسع خودم سعیمو کردم انشالله هممون انقدر داشته باشیم که تا میتونیم اهدا کنیم چون وظیفس
البته ایراد هممونه ها، هی میشینیم به تاریکی لعنت میفرستیم تا یکی یه شمع میده دستمون میگه بیا خب جا لعنت اینو روشن کن، سری راهمون رو کج میکنیم و میزنیم توو مغلطه، با ایشالا ماشالا و لایک و کامنت هیچ اتفاقی نمیوفته و هیچی درست نمیشه
بجاش ….. بقیشو خودتون میدونید
والله من ،هم شغل خوبی دارم هم نسبتا ساپورت خانوادگی هم دارم منتها نمیتونم ۵ میل به بازی بدم یعنی اگر این کار رو بکنم درواقع تمام ماه باید از خیلی چیزا بزنم. حتی وقتی نصف این پول رو به یه بازی میدم آخر ماه با محدودیت مواجه میشم. دوست دارم سوییچ بگیرم اما بعد گرفتنش موضوع بازی ها مطرح هست ، برا همین ایکسباکسش با زد و بند بازی میگیرم… این که میگی اونایی که ندارن چه میکنن واقعا درد آوره. گاهی میبینم که یکی نمیتونه بازیی رو بخره واقعا ناراحت میشم یا فکر این که خیلی ها بخاطر قیمت ها دست از بازی کردن کشیدن ناراحتم میکنه. شاید باورت نشه اما هم اکانت ایکسباکسم هم اکانت پی اس انم دست دو نفر آدمه کاملا غریبه اس! منظور این که تو نت آشنا شدیم!. ولی دادمش که اونا از چیزی که هست کم یا زیاد استفاده کنن. یاد نسل ۷ بخیر بازی ps3 بود ۶۰ هزار تومن، ایکسباکس هم مفت بود عکس دوطرفه اش رو میگرفتم ۱۰ هزار تومن😁. نسل هشت هم باز تا جایی خوب بود و میشد راحت خرید کرد ولی الان فاجعه شده.
دقیقا منظورم همین بود سورنا
از اون طرف هم که الحمدالله هیچ جای دنیا مارو به کتفشون هم نمیگیرن،از تمام زبان های دنیا پشتیبانی میشه اما فارسی نه، از این همه واحد پول میشه اما ریال بی ارزش ما نه.
“شاید باورت نشه اما هم اکانت ایکسباکسم هم اکانت پی اس انم دست دو نفر آدمه کاملا غریبه اس”
حالا شدم غریبه 🤨هزار بار بهت گفتم من رو با اون نفر اول ، جمع نبند . اکانت تو حقه منه . یعنی عملا اون داره از اکانت من و تو استفاده میکنه که البته من از اولش مخالف بودم . لطفا پسوورد رو عوض کن . من سختمه .اقا م ن . س خ ت م ه 😐یکم به حریم شخصی آدم احترام بزارین 🙄تازه کلی هم پشت سرت حرف زد که بهت نگفتم .
سوسمار…
تنها کسی که حال ادمو خوب میکنه😂😍
برا همین ایکسباکسش با “زد و بند” بازی میگیرم
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
پ.ن. واقعا متاثر شدم اونجایی که گفتی اکانتتو دادی به دو نفر👍👍👍
فدا.
زنده باشی
به نام خدا
اینجانب نینتندو سوییچ دارم ولی با این قیمتا حاضر به خرید بازی زلدا با قیمت ۴ میلیون تومانی نیستم لذا به خواندن همین نقد و بررسی کفایت می کنم
اینجانب بهت پیشنهاد میکنم نینتندو سوییچت رو تو دیوار بزار برای فروش
@Dastan
دلم نمیاد با بازی زلدا سال ۲۰۱۷ خریدمش دو میلیون و دویست هزار تومان
اینجانب پیشنهاد میکنم که دستگاهت رو کپی خور کن
اینجانب بشما میگه هر دستگاهیی کپی خور نمیشه، البته یجا دیدم میگفت همه نسخه هارو کپی خور میکنه ولی پپپننننجججج میلیون تومان وجه رایج کشور جمهوری اسلامی ایران رو دریافت میکنه برای اینکار 😐😐
بله سری های جدیدتر مثل اولد و لایت سخت افزاری کپی خور میشن
منکه از روز عرضش تا الان شبانه روزی پاشم کلا حدود ۴۰ ساعت بازیش کردم،شما چقدر بازی کردید که براش بررسی نوشتید؟؟؟
تایم پلیو ول کن سید.
میگم تو هم ازین آثار خلاقانه تو TOTK درست میکنی یا نه؟
https://s8.uupload.ir/files/screenshot_20230514-235336_twitter_2n9a.jpg
آثار خلاقانت یه وقت باعث فی.ل.تر شدن گیمفا نشه استاد:))
میگم راهی هست بازیشو رو روی پی سی انجام بدیم؟ نرم افزاری بشه نصب کرد
@Dastan
برو سایت دی ال فاکس نسخه فشرده و سالم بازی بدون نیاز به اجرای هیچ برنامه اضافی گذاشته داخلش
من خودم طرفدار پر و پا قرص اثار پلی استیشن مثل گاد و انچارتدم و حتی اثری مثل لست رو بقدری دوست دارم که چند بار گفتم:از زندگی تو دنیایی که نابغه ای مثل دراکمن توشه به خودم میبالم
ولی حرفای بعضی دوستان که هیچ تجربه ای ازین اثر ندارن و فکر میکنن بچه گانه و کارتونیه بشدت ناراحتم میکنه،اینکه با تمسخر میگن تا وقتی اثاری مثل لست و گاد و آنچ هست کی اینو بازی میکنه…
تو یه جمله بهتون بگم:اینکه توقع داشته باشید بدون تجربه ی کامل این بازی روی سوییچ بتونید عظمتشو بفهمید عین اینه که توقع داشته باشید کسی که فقط روی موبایل کلش و انگیری زده، عظمت اثاری مثل لست و گاد رو درک کنه
سید، چرا از کامنتات کاپی پیست میگیری، چند بار کامنتشون میکنی؟ یه سه-چهار باری این کامنت رو فرستادی :))))
نقد خوبی بود
خدارو شکر بعد از نقد ردفال نقد همچنین بازی خوبی گیرتون اومد xD
آره خدایی، شست برد
ولی جدا این آثار رو روی تلویزیون بازی کنید،بازی کردن رو صفحه ی فسقلی و دو زاری سوییچ به هیچ وجه اونطور که باید و شاید حق مطلبو ادا نمیکنه،از طرفی شخصا وقتی جوی کان ها به دو طرف کنسول وصلن به هیچ وجه تسلطی که موقعی که توی جوی کان گریپ هستن روشون دارم رو ندارم
امیدوارم بررسی ویدیویی هم براش درست کنید
استارفیلد و اسپایدرمن باید کاری فراتر از معجزه بکنن تا بتونن گوتی رو ببرن،اگه متاشون زیر ۹۰ بشه که صد درصد باختن
دوست دارم تجربش کنم اما حیف
چجوری با دست پیوند خورده شاهزاده رو مخ میکنه 😶💔 شوخی
لینک و زلدا دقیقا چی هستن؟؟؟با توجه به گوشاشون بنظرم انسان نیستن
هیلین ها ساکنان اصلی هایرول هستن
زلدا و لینک هم هیلینن
انسانن نژادشون هیلنه
خسته نباشید تشابه فامیلی ، نقد عالی👌
تجربه bad link بدون نوشابه سیاه و سون آپ
اوه فانتا هم نداریم
به به مبارک فن های عزیز کنسولnintendo switchنقد هم عالی بود..
اینجاست که نینتندو پلیرا برد میکنن
رگمو میذارم وسط، نصف اینایی که به به چه چه میکنن تاحالا هیچ کدوم از زلدا ها رو بازی نکردن،خرده ای هم نیست،وضعیته اقتصادیه مزخرفیه که تقصیره ما نیست،ولی لطفا اط روی شنیده ها حداقل انقدر قاطع نظر ندید،تا خودتون انشالله یه روز بازی کنین،شاید به سلیقتون بخوره شایدم نه
سلام و خسته نباشید.
چقدر زود نقدش کردید واقعا عالیه این روند.
یه شاهکار دیگه از نینتندو.
با کمال احترام نقد و بررسی ضعیفی بود، جا داشت که به موضوعات بیشتری توجه بشه و بررسی/تحلیل تخصصی تری راجبشون نوشته بشه، مثلا راجب انمی دیزاین، پترن های مختلف حرکتیشون، سیستم لول بندی و تفاوت های انمی تو شب و روز و…. میتونستین بیشتر بنویسید و بررسی کنید
مورد بعدی مربوط به طراحی شراین ها،دانجن ها و مقایسه با نسخه قبلیه، تو متن نقد صحبت خاصی راجبشون نشد و به تفاوت هاشون با نسخه قبل اشاره ای نشد صرفا یه بخش کوچکی از متن راجبشون بود
طبق چیزی که میدونم TOTK تونسته فرمول جدید سری که برای اولین بار تو برث پیاده شد رو با فرمول قدیمی ترکیب کنه، بررسی این مسئله خودش به تنهایی متنی با نصف حجم این پست رو طلب میکنه که به اینم تو نقد اشاره خاصی نشده
موارد دیگه ای هم مثل reward ، بررسی عمیق تر اپن ورلد افقی و عمودی بازی، نگاه جدید TOTK به اکسپلوریشن،progression و تعادل برقرار کردن بین اونا و دادن آیتم ها به پلیر و… بود که تو بررسی حرفی راجبشون زده نشد در کل جا داشت که خیلی طولانی تر باشه
ولی در هر صورت خسته نباشید و ممنون بابت بررسی
سلام و تشکر بابت کامنتت
یه سری موارد مثل انمی دیزاینها و چرخه روز و شب در متن هم بهشون اشاره شده بود
از طرفی شیراینهای بازی تونستن پازلهای جدیدی در دسترس بازیکن قرار بدن و صرفا متناسب با ویژگیهای جدید بازیکن عمل میکنن و کلیتشون اونقدری تفاوت نکرده که بشه راجع بهش اون قدری که میفرمایید متن نوشت.
از طرفی بازی ۱۰۰ ساعت گیمپلی داره و اگه من قرار باشه که به تک تک مکانیزمهای بازی بپردازم، هیچکسی حوصله نمیکنه که تا انتهای این نقد رو مطالعه کنه و باید متن جوری تناسب داشته باشه که همه از خوندنش لذت ببرن و طبیعتا در آینده، مقالات بیشتری منتشر خواهد شد که به بررسی جزئیتر مکانیزمهای مختلف بازی بپردازه که از این نقد و بررسی خارجه.
در هر صورت ممنون، زنده باشی
نقد رو تا انتها خواندم و نمره با توجه به نقد هم خوانی داشت. پیشر گفته بودم کاش این بازی روی پلتفرم قوی تری ساخته میشد چون تو بحث طراحی ها تیم سازنده همین الانش معجزه کرده و اگر قدرت بالاتری در اختیار میداشتن قطعا از این هم فراتر میرفتن…
باور کنید که خیلی سخت است تا بتوان جادوی TOTK را شرح داد؛ شما باید خود بازی را تجربه کنید تا متوجه ایدههای خارقالعادهی موجود در آن شوید، ایدههایی که در کنار یکدیگر بسیار دقیق عمل میکنند.
داشت ایده و پیاده کردنش یه مسئله اس و چگونه کار کردنش یه مسئله ی دیگه. اینجا تونستن به این عمل دقیق برسن، من با این حرف تون کاملا موافقم. البته خودم بازی رو تجربه نکردم منتها سه ساعتی تو یوتوب بازی رو نگاه کردم.
حتی اگه سوئیچ هم بخریم پول بازیش هم داشته باشیم به شخصه زورم میاد ۴ تومن بدم برای بازی
عالی ترین بازی سال یکی از شانس های گوتی امسال 👌🏻
اقا راهی هست بشه اینو یا نسخه قبلی رو pc بازی کرد ؟ من نسخه قبلی رو سوییچ برادرم بازی کردم و یکی از بهترین بازی های زندگیم شد متاسفانه سوییچ دیگه در دسترس نیست و نمیخوام رو حسرت این بمونم
ی خسته نباشید میگم به آقای محمد نوروزی نقد خیلی خوبی رو نوشتید
بله دیگه کم تر از اینم انتظار نداشتیم حیف که سوویچ ندارم حیف باید برم یوتیوب واکترو بازی رو ببینم 😂 شاهکار مگه میشه کمتر از ۱۰ هم بگیره ؟
خیلی ممنون، لطف داری
فرنچایز لجند اف زلدا با هر نسخه صنعت گیمو رو به جلو میبره در حال حاضر مکانیزم خلاقانه بیلد کردن خودش انقلابی در ژانر اپن ورلده باید تبریک گفت به سازنده ها بابت خلق چنین شاهکاری و طرفداران این فرنچایز بابت تجربه این شاهکار ما که نمیتونیم تجربش کنیم🥲
با این تفاسیر شانس اول گوتی امسال زلداست
نه کچل بود نه ادعای تبرزنی داشت اما با سلاح ایمان شهرو بهم ریخت
هنوز کسی نگفته چرا شخصیت اصلی حرف نمیزنه پس بدرد نمیخوره؟
شت من تا الان نمیدونستم اینو
خدایی چنین چیزی برای سال ۲۰۲۳ قابل قبول نیست
متاسفانه چند وقتی هست نقد های گیمفا ضعیف شده و کوتاه . هم نقد استاروارز هم نقد زلدا اصلا و ابدا نقد های خوبی نیستن . البته توقعی هم نیست . تیم حرفه ای قبلی رفتن و جای خودشون رو دادن به افراد جوون و بی تجربه تر .
کوتاه و معرفی گونه بود .
خسته نباشید اقای نوروزی به خاطر این نقد و بررسی.
“باور کنید که خیلی سخت است تا بتوان جادوی TOTK را شرح داد” از این به بعد هر کی از من پرسید چرا انقدر سری زلدا رو دوست داری این جمله رو براش میفرستم.
اقای نوروزی شما سوئیچ داری یا رو شبیه ساز رفتین فقط چون فضولم میپرسم
بسیار عالی،ممنون بابت نقد.
کلا هیچ عیبی نداره.. اون عیب هم به خاطر کنسول هست بیشتر و تقصیر بازی نیست
همه چیز رو با هم داره…
شاهکاری به اسم زلدا از پدربزرگ صنعت گیم یعنی نینتندو
اینایی که میگن ما ایرانیا بدبختیم و گیمر ایرانی پول نداره و فلان . همون خارجم اگه اوضاع خیلی خوب بود سونی و مایکرو مثل هم میفروختن نه با این همه تفاوت تو بازار آمریکا و اروپا . و فروش بازی ها هم اینقدر کمتر نمیشد الان که اقتصاد اروپا به چوخ میره. و اگه اینطور بود که همه چی براشون فراهم و ارزونه فروششون بالا بود دیگه نگران فروش رفتن و نرفتن کنسول و بازی نبودن
واقعا شرکت های ژاپنی نبودن چیکار میکردیم
کاش می تونستم این بازی رو تجربه کنم.