بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی

آرمان زرمهر
۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

بازی های هنگام عرضه‌ی یک کنسول نقش بسیار برجسته‌ای در موفقیت آن دارند. در این مقاله قصد داریم از آثاری یاد کنیم که در زمان عرضه نام کنسول خود را خدشه دار کردند.

بازی‌های زمان عرضه یکی از مهم‌ترین محرک‌ها در چگونگی عملکرد یک کنسول در زمان عرضه‌اش است به طوری که ضعف در این حوزه می‌تواند به راحتی یک کنسول را در بازار گیمینگ زمین زده و با شکست مواجه کند. این بازی‌ها اگر انحصاری باشند عموما سعی می‌کنند خصوصیات خاص یک کنسول را به نمایش بگذارند؛ به عنوان مثال اگر به یاد داشته باشید آثار انحصاری چند سال ابتدایی زندگی PS4 پر بود از مکانیزم‌هایی که از قابلیت‌های خاص این کنسول و کنترلر آن بهره می‌بردند. برای مثال بازی InFAMOUS Second Son به خوبی از حسگر حرکتی و یا حتی بلندگوی DualShock 4 بهره می‌برد.

آثار ترد پارتی نیز از طرف دیگر سعی می‌کردند قدرت کنسول را به نمایش گذاشته و به طور کلی حجم بازی‌های یک کنسول نوپا را افزایش دهند تا خریداران دلیل منطقی‌تری برای خرید آن پیدا کنند. این مسائل همه قسمت خوش‌بینانه داستان است اما ما امروز قصد داریم به عناوینی بپردازیم که نتوانستند در این موارد موفق ظاهر شوند و حتی کاملا برعکس عمل کردند.

Knack – PS4

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

تنها چند خط بالاتر به این مسئله اشاره کردم که عموما عناوین زمان عرضه‌ی کنسول‌ها مخصوصا بازی‌های انحصاری، بر خصوصیات و قابلیت‌های تازه‌ی کنسول خود تمرکز می‌کنند. این دسته از بازی‌ها سعی می‌کنند با برجسته کردن خصوصیات تازه‌ی کنسول نوپای خود همچون قابلیت‌های تازه‌ی کنترلر آن، خصوصیات تعاملی تازه و از این دست موارد، تجربه‌ای تازه و متفاوت را ارائه دهند که روی کنسول‌های گذشته ممکن نبود؛ حال اگر به دنبال اثری می‌گردید که هیچ یک از این خصوصیات را در خود جای نداده است، Knack تجربه‌ای است که به دنبال آن می‌گردید.

همانطور که در گذشته هم در طی مقاله‌ی مروری بر ضعیف‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن هم اشاره کردم، Knack لزوما یک بازی یا تجربه‌ی بد نبود اما مشکل این است که این اثر نه تنها بر خصوصیات تازه‌ی PS4 تمرکز نمی‌کرد بلکه حتی در ارائه‌ی بسیاری از اهداف اصلی خود نیز عملکرد مطلوبی نداشت. Knack اثری بود که به راحتی می‌توانست برای کنسول PS3 عرضه شود و هیچ مانعی بر سر راهش نباشد.

شاید حتی در آن صورت می‌توانست بازخوردهای بهتری را نسبت به خود جذب کند اما زمانی که نام یک بازی به عنوان یک اثر انحصاری زمان عرضه‌ی کنسول ثبت شود، همگی انتظار دارند آن اثری تجربه‌ای را ارائه دهد که به دلیلی برای خرید آن کنسول بدل شود. تجربه‌ای که بتواند چشم اندازی برای آینده‌ی آن کنسول باشد و متمایز کننده جلوه کند، متاسفانه Knack اثری قدیمی در قبای یک بازی نسل هشتمی بود.

Combat of Giants: Dinosaurs 3D – Nintendo 3DS

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

کنسول Nintendo 3DS از آن دسته کنسول‌هایی بود که می‌توان یک مقاله‌ی اختصاصی با مضمون «آثار زمان عرضه‌ی ضعیف» برای آن نوشت، در حالی که در نهایت این کنسول به موفقیت مطلوبی دست یافت اما در زمان عرضه‌ی خود تقریبا هیچ دلیلی به خریداران در راستای خریدش ارائه نمی‌داد و کمپانی یوبی‌سافت یکی از دلایل اصلی آن بود. در حالی که این کمپانی تعداد قابل توجهی از بازی‌های مختلف از جمله Asphalt 3D یا Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars را در زمان عرضه برای این کنسول منتشر کرد اما تقریبا تمامی آن‌ها از مشکلات شدید کیفی رنج می‌بردند و Combat of Giants: Dinosaurs 3D نیز گل سرسبد آن بود.

دایناسورها همیشه مبحث جذابی در رسانه بوده‌اند و مخصوصا در سینما همیشه یکی از موضوعات جذاب برای فیلم‌ها محسوب می‌شدند چرا که این گونه‌ی وحشی از حیوانات نه تنها بسیار جذاب هستند بلکه آن قدر پتانسیل بالایی دارند که می‌توان با کمی خلاقیت، ایده‌های بسیار جذابی از آن پیاده‌سازی کرد. صنعت گیمینگ نیز از وجود دایناسورها بی‌بهره نبوده و ما امروزه از فرنچایزهای کاملی همچون Dino Crisis به لطف آن‌ها برخوردار هستیم.

در این بین یوبی‌سافت نیز تصمیم گرفت تجربه‌ای انحصاری را برای کنسول دستی نوپای نینتندو یعنی ۳DS بر پایه‌ی دایناسورها توسعه دهد که اگر بخواهیم آن را بسیار مختصر توصیف کنیم، باید گفت این بازی در بهترین حالت یک تجربه‌ی بسیار ناامیدکننده و بی‌بخار از جنگ دایناسورها را ارائه می‌دهد که چیز خاصی برای ارائه ندارد. مبارزات بسیار تکراری، گیم‌پلی خسته کننده و غیر چالش برانگیز و استفاده از ایده‌ی دایناسورها به ساده‌ترین و سطحی‌ترین شکل ممکن همگی باعث می‌شوند این بازی نیز همچون دیگر آثار زمان عرضه‌ی یوبیسافت برای این کنسول در بهترین حالت، «قابل تحمل» باشد هرچند که فکر می‌کنم این مسئله برای بسیاری در آن دوره صدق نمی‌کرد.

Mortal Kombat Gold – Sega Dreamcast

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

وقتی درباره‌ی حضور در زمان اشتباه و در مکان اشتباه صحبت می‌کنیم، دقیقا می‌توانیم آن را به عنوان Mortal Kombat Gold تعمیم دهیم. همه‌ی ما Mortal Kombat را به دلیل استایل خاص گیم‌پلی مبارزه‌ای و کاراکترهای جذابش دوست داریم و نسخه‌ی Gold نیز لزوما از این قاعده مستثنی نبود، تنها مشکل آن بود که به عنوان یک بازی زمان عرضه برای کنسول نگون بخت سگا یعنی Dreamcast درست همچون Knack هیچ چیز خاصی را ارائه نمی‌داد و از همین رو باعث نمی‌شد کسی به خاطر تجربه‌ی آن به سراغ خرید این کنسول برود.

این بازی در واقع نسخه‌ای نسبتا بهبود یافته از قسمت چهارم این مجموعه بود. در حالی که به طور هم زمان عنوان Soulcalibur نیز به عنوان یک عنوان زمان عرضه‌ی دیگر برای این کنسول عرضه شد که حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت و در زمینه‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی مبارزه‌ای سه بعدی عالی عمل می‌کرد به طوری که توانست به برنده‌ی جایزه برترین بازی مبارزه‌ای آن سال را دریافت کند.

Mortal Kombat Gold در واقع یک اثر نسل پنجمی بود که برای یک کنسول نسل ششمی با بهبودی‌های بسیار جزئی پورت شد در حالی که Soulcalibur به راستی حس و حال یک تجربه‌ی مبارزه‌ای تازه نفس و عمیق را ارائه می‌داد که به راستی نسل ششم ژانر مبارزه‌ای را به تصویر می‌کشید.

Black Hole Assault – Sega CD

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

Sega CD در زمان خودش اکسسوری‌ای محسوب می‌شد که درهای تازه‌ای را برای بازی‌سازان در راستای ساخت آثار بزرگ‌تر برای کنسول نسل چهارمی سگا باز می‌کرد اما این مسئله لزوما به معنای موفق بودن سازندگان در این امر نبود و عنوان Black Hole Assault نمونه‌ای مناسب برای این بحث است. این اثر که در واقع یک تجربه‌ی مبارزه‌ای محسوب می‌شد شما را در نقش انسان‌هایی قرار می‌دهد که با قرار گرفتن در ربات‌های مختلف، به مبارزه با بیگانگان در سرتاسر کهکشان می‌پردازند!

حقیقتا توصیف این بازی بسیار جذاب‌تر از تجربه‌ی آن است و این مسئله‌ای بود که در دهه‌ی ۹۰ نیز صدق می‌کرد چرا که این نوع عناوین تعاملی به شدت مورد پسند جامعه‌ی گیمرها بودند اما متاسفانه Black Hole Assault یک نمونه‌ی مطلوب از آن نبود. گیم‌پلی بازی حتی نسبت به دیگر آثار هم ژانرش نسبتا سطحی بود و لزوما تجربه‌ای بسیار متفاوت و خاص را ارائه نمی‌داد و از همین رو تجربه‌ی آن لزوما یک تجربه‌ی لذت‌بخش نبود.

با این وجود این عنوان همچنان به نوعی از قابلیت اکسسوری Sega CD استفاده کرد و توانست کات‌سین‌های انیمه‌ای بسیار خوش کیفیتی را به نمایش بگذارد که به هیچ عنوان قابلیت جای گرفتن روی کارتریج‌ها را نداشتند.

Red Steel – Nintendo Wii

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

عنوان Red Steel یکی از آثار جاه‌طلبانه‌ی زمان عرضه‌ی کنسول Nintendo Wii بود که توسط یوبی‌سافت توسعه یافت و از ایده‌ی بسیار جذاب و متفاوتی نیز پیروی می‌کرد. از آن جایی که تمام روح و جسم Wii در قابلیت موشن کنترلر آن خلاصه می‌شد یوبیسافت تصمیم گرفت اثری خلق کند که به راستی پلیر را به یک مبارز همه فن حریف تبدیل کرده و اجازه‌ی استفاده از اسلحه‌های گرم و سرد همچون کاتانا را به او بدهد! ایده‌ی کلی بازی به راستی برای زمان خودش قابل تحسین بود اما متاسفانه آماده نبودن کامل تکنولوژی این کنسول باعث شد این اثر آن چنان موفق ظاهر نشود.

در حالی که استفاده از اسلحه‌ی گرم نسبتا راحت و دقیق بود اما استفاده از کاتانا به شدت دقت پایینی را به نمایش می‌گذاشت و عملکردی بسیار غیر بهینه داشت و از آن جایی که این اسلحه یکی از هسته‌های اصلی مبارزات این بازی محسوب می‌شد ضربه‌ی بزرگی به تجربه‌ی کلی آن زد. پس از گذشت سال‌ها، عرضه‌ی آثار Light Gun Shooter مختلف و البته بالاتر رفتن تجربه‌ی سازندگان در چگونگی بهینه‌سازی بازی‌هایشان باعث شد یوبی‌سافت شانسی دوباره به این IP بدهد.

همچنین از آن جایی که نینتندو اکسسوری Wii Motion Plus هم برای این کنسول عرضه کرده بود باعث می‌شد با بازدهی بسیار بهتری از کنترلر حرکتی این کنسول روبه‌رو شویم که کمک شایانی به عنوان Red Steel 2 کرد و باعث شد به یک اثر بسیار جذاب تبدیل شده و مشکلات نسخه‌ی اول خود را برطرف کند. با این وجود، نسخه‌ی ابتدایی این بازی با وجود آن که سعی بر استفاده از خصوصیات خاص این کنسول داشت اما در نهایت در این زمینه شکست خورد و نتوانست لزوما یک تجربه‌ی جذاب را ارائه دهد.

Kabuki Warriors – Xbox

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

بازی Kabuki Warriors نیز درست همچون Knack تجربه‌ای است که در گذشته درباره‌ی آن صحبت کردیم اما برخلاف Knack این عنوان به راستی یک تجربه‌ی ناکامل، غیر جذاب و ضعیف بود که از قضا یکی از بازی‌های زمان عرضه‌ی اولین کنسول مایکروسافت یعنی Xbox نیز به شما می‌آمد. از هر زاویه‌ای به این اثر نگاه کنید با یک تجربه‌ی مبارزه‌ای ناکامل روبه‌رو هستید که خودش هم نمی‌داند دقیقا می‌خواهد چگونه جلوه کند گویی که سازندگان در هنگام ساخت آن کاملا گمراه بودند و هیچ‌گونه تصویر نهایی از بازی خود در سر نداشتند.

گرافیک و انیمیشن‌های بازی حتی در زمان خودش نیز به شدت مصنوعی و غیر طبیعی بودند، ضربات هیچ‌گونه وزنی نداشتند و وجود برخی مکانیزم‌ها در بازی کاملا بیهوده بود به طوری که استفاده از آن‌ها به هیچ عنوان توسط سازندگان توجیه نشده بود. از طرف دیگر بازی به شدت سعی داشت حس و حالی طبیعی و محلی را القا کند از همین رو بسیاری از بخش‌های منو و یا حتی نام کاراکترها به زبان ژاپنی نوشته شده بود که باعث گیج شدن پلیرها می‌شد.

در نهایت Kabuki Warriors نه تنها از قدرت بالای کنسول مایکروسافت استفاده نکرده و لزوما یک اثر لانچ مناسب برای این کنسول نبود بلکه به طور کلی به عنوان یک تجربه‌ی تعاملی در ژانر مبارزه‌ای شکست می‌خورد و به شدت ضعیف عمل می‌کرد.

Mobile Suit Gundam: Crossfire – PS3

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

کنسول PS3 به طور کلی شروع آن چنان موفقی در بازار کنسول‌ها و مخصوصا در مقابل دو رقیب دیگر خود نداشت و اگر از قیمت بالای آن فاکتور بگیریم یکی دیگر از مشکلاتش نبود بازی‌های زمان عرضه‌ی جذاب و به اصطلاح System Seller بود. حال جالب است بدانید حتی برخی از همان آثاری که در زمان عرضه این کنسول را همراهی کردند نیز نتوانستند حداقل به عنوان یک اثر نسل هفتمی جلوه کنند.

گاهی اوقات عجله‌ی کمپانی‌ها و استودیوهای مختلف در راستای رساندن بازی در دست توسعه‌ی خود به روز عرضه‌ی یک کنسول باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی برای آن اثر می‌شود، به عنوان مثال ناقص بودن آن! عنوان Mobile Suit Gundam: Crossfire اثری بود که گویی در حال توسعه برای کنسول PS2 بود اما زمانی که سازندگان متوجه عرضه‌ی کنسول نسل هفتمی سونی شدند تصمیم گرفتند آن را صرفا به همان شکل برای همین کنسول پورت کنند. این دومین باری است که شاهد عرضه‌ی عنوانی روی کنسول نوپای سونی هستیم که بیشتر مناسب کنسول نسل پیشین اوست نه کنسول قدرتمند نسل جدیدش.

Mobile Suit Gundam: Crossfire نمونه‌ی یک بازی ناکامل، خام و بسیار خسته کننده است. طراحی مراحل این بازی به شدت سطحی بود و رسما از Draw Distance برخوردار نیست به طوری که دور دست‌ها بیشتر با مه پوشیده شده‌اند، چیزی که برای بهینه کردن حجم لود بازی‌های دو نسل قبل کنسول PS3 استفاده می‌شد! به غیر از آن، این مراحل از لحاظ ظاهری نیز هیچ‌گونه خصوصیات خاصی را به خود اختصاص نمی‌دادند که باعث می‌شود به سرعت خسته کننده جلوه کنند. مشکلات دیگری از جمله مشکلات دوربین سوم شخص این بازی نیز به تجربه‌ی کلی آن لطمه وارد می‌کرد.

به طور کلی کسانی که در ابتدا به قصد تجربه‌ی یک بازی با ربات‌های غول‌پیکر و تجربه‌ی جنگ‌های تمام عیار جذاب بین آن‌ها این بازی یا حتی این کنسول را خریداری کردند به سرعت ناامید شده و این موضوع برای کنسولی که در زمان عرضه با مشکل کمبود آثار جذاب روبه‌رو است اصلا مسئله‌ی خوش‌آینده نبود.

Kileak: The DNA Imperative – PS1

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

دهه‌ی ۹۰ دهه‌ی ظهور و گسترش لحظه به لحظه‌ی آثار شوتر اول شخص بود به طوری که فرنچایزی همچون Doom به تنهایی چندین و چند نسخه‌ی مختلف و متعدد در این طی این دهه به بازار عرضه کرد.

مسلم است که وقتی یک کمپانی نوپا قصد ورود به رقابت کنسولی در این دهه دارد سعی می‌کند تمرکزش را روی آثار و ژانرهای داغ بگذارد و کمپانی سونی نیز دقیقا همین کار را در قبال اولین کنسول خود یعنی PS1 کرد اما به جای اینکه همچون بسیاری دیگر از کمپانی‌ها صرفا DOOM را برای کنسول خود پورت کند، تصمیم گرفت خود یک اثر شوتر اول شخص انحصاری برای آن ساخته و در زمان عرضه همراه با این کنسول عرضه کند، عنوانی که در نهایت Kileak: The DNA Imperative نام گرفت.

این اثر در حالی که لزوما یک تجربه‌ی بد نبود اما قطعا تجربه‌ای بسیار یک‌نواخت و خسته کننده بود و دلیل آن نیز طراحی مراحل به شدت تکراری آن بود در حالی که آثاری همچون DOOM در این زمینه زبان‌زد جامعه‌ی گیمینگ بود. شما در این بازی در نقش Matt Coda فرمانده‌ی تیم White Lightning بازی می‌کنید که قصد دارد جلوی Dr. Kim در انجام آزمایشات خطرناک ژنتیکی بگیرد. تقریبا تمام مدت زمان تجربه‌ی این بازی شما در حال قدم زدن در راه‌روهای خاکستری بسیار بی‌روح و یک‌نواخت هستید و پس از نابود کردن دشمنان یک منطقه از طریق آسانسوری به طبقه‌ی دیگری منتقل می‌شوید که باز هم دقیقا به همین شکل است!

نبود تنوع ظاهری یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین مشکلات Kileak: The DNA Imperative بود اما اگر از من بپرسید به طور کلی تجربه‌ی آثار اول شخص شوتر روی PS1 مخصوصا تا قبل از عرضه‌ی کنترلرهای DualShock به هیچ عنوان بهینه نبود. این مسئله را به عنوان کسی مطرح می‌کنم که مدت زمان زیادی را صرف تجربه‌ی Resident Evil Survivor کرده است و اگر راستش را بخواهید بعید می‌دانم مخاطبان امروزی حتی بتوانند لحظه‌ای عناوین اول شخص این کنسول را تحمل کنند.

Fighting Street – TurboGrafx-CD

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

همه‌ی ما می‌دانیم که نسخه‌ی دوم فرنچایز Street Fighter یکی از انقلابی‌ترین عناوین ژانر مبارزه‌ای بود که حتی تا همین امروز هم در قالب کالکشن‌ها و پورت‌های مختلف برای کنسول‌های مدرن در دسترس قرار می‌گیرد چرا که تاریخ ثابت کرده است طرفداران این مجموعه هرگز از تجربه‌ی این اثر روی کنسول‌های جدید خود خسته نمی‌شوند اما شاید در این برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا هیچوقت شاهد پورت شدن نسخه‌ی ابتدایی این فرنچایز نیستیم؟ جوابش بسیار ساده است، چون کپ‌کام هنوز در این نسخه موفق به پیدا کردن فرمولی با بازدهی بالا و ارائه‌ی گیم‌پلی‌ای لذت‌بخش نشده بود.

حال جالب است بدانید همین شروع نه چندان قوی باعث شد لایسنس این سری برای مدتی در دست کمپانی NEC، سازنده‌ی کنسول TurboGrafx-16 قرار بگیرد که تصمیم داشت این اثر را برای اکسسوری CD-ROM این کنسول در زمان عرضه پورت کرده و همراه با آن عرضه کند از همین رو ما شاهد تغییر نام این IP به Fighting Street بودیم که توانست تجربه‌ی این اثر را از دستگاه‌های آرکید به کنسول‌های خانگی بیاورد هرچند که در این زمینه آن چنان موفق عمل نکرد.

دلیل این موضوع نیز تنها این بود که هنوز کپ‌کام موفق به رسیدن به فرمول نسخه‌ی دوم نشده بود و نسخه‌ی ابتدایی نیز لزوما یک بازی بسیار مطلوب نبود و مسلما یک پورت از آن نیز آن چنان عالی عمل نمی‌کرد.

سخن پایانی

در آخر باید گفت که بازی‌های زمان عرضه‌ی یک کنسول به راستی نقشی حیاتی در راستای موفقیت آن دارند و همانطور که در طول این مقاله مطالعه و مشاهده کردید، شکست برخی از این عناوین می‌تواند نام یک کنسول را خدشه‌دار کرده و از همین رو ضربه‌ی مهلکی به فروش ابتدایی آن در بازار کنسول‌ها وارد کند و کنسول‌های ۳DS و یا PS3 نیز یکی از برجسته‌ترین این موارد هستند. البته بازی‌های بسیاری نیز وجود داشتند که در زمان عرضه به شدت کنسول خود را برجسته کرده و به دلیلی برای خرید آن تبدیل شدند که شاید روزی در طی مقاله‌ای دیگر به آن‌ها نیز بپردازیم.

آیا شما هیچ‌یک از این عناوین را تجربه کرده‌اید؟

Haj_Hossein77منم یکی مثل خودتmh.priversideFernandoDARKSIRENمصطفی زاهدیA SlashPARASITE EVE 2موز سخنگوfarshadxCameraMannobodyMincraftHajEsiفریدمحمدامین حیدریCYRUSDota2more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا
بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Spider-Man گفت:

    اسپم
    آقا کی قبول داره که زمین گرده ؟؟؟؟
    من که به هیچ عنوان قبول ندارم . نمیگم که چون ناسا گفته ، الکیه ولی واقعا خیلی از اطلاعتش غلطه و خیلی از عکس ها و فیلم هاش فیکه .
    بعضی ها میگن که وقتی یک قایق یا کشتی وقتی از نقطه ای که ما در آنجا ایستادیم دور میشه و این قایق همینطور دور میشه و میره پایین و از دید ما خارج میشه . هیچ میدونستید ابن اطلاعات کلا غلطه ؟؟؟؟
    شما اگر یک تلسکوپ بسیار قوی داشته باشید میتونید با زوم بسیار زیادی اون قایق رو ببنید . خب اگه کره زمین کروی هست چطور میشه با زوم کردن قایق قابل مشاهده باشه ؟؟؟ مگه نباید قایق به سمت پایین بره خوب اینطوری هرچه قدر تلسکوپ قوی داسته باشید قایق دیده نمیشه .
    اگر باور نمیکنید میتونید از اینترنت ویدوهاش رو دانلود کنید .
    اصلا ما فرض کنیم که کره زمین کروی هست
    خب اگه ناسا میگفت کره زمین تخت هست ، کی فکرشو میکرد که کره زمین کروی هست ؟؟؟؟
    من برای همین دلیل ها نمیتونم بگم که کره زمین کروی هست یا تخت یعنی جز اطلاعات ناسا هیچ سندی نیست که بگه کره زمین کروی هست
    البته هیچ کدوم از حرفام به دنیای سرگرمی ربطی نداره ولی خواستم نظرم رو به شما در میان بگذارم که شاید براتون جالب باشه

    MincraftHaj_HosseinarmanM.O.H.3.E.Nمنم یکی مثل خودتhamed2007Love GameDanteHoseeinFernandomore
    • Babayaga گفت:

      فک کن بعد از اینکه ما مردیم همه متوجه بشن ک کروی بودن زمین فقط ی دروغ بوده

      MincraftWalleR MaNSpider-ManFernandoAlucardbaSolo
    • 1988halflife گفت:

      یه سوال
      اگر زمین صافه پس چرا از غرب و هم شرق امریکا میشه رفت ژاپن؟!

      MincraftمحمدHaj_HosseinWalleR MaNTomcatجول دوست داشتنی1988halflifeمنم یکی مثل خودتFernandodarkwarrior
      • Solo گفت:

        سلام
        دوست من اگر زمین گرده پس موقع پرواز هواپیما خلبان باید همیشه یکم به سمت پایین پرواز کنه چون اگه مستقیم بره به مرور به دلیل انحنای زمین از جو خارج میشه درسته؟؟؟
        شما یه خلبان بیار که بگه موقع پرواز همش زاویه رو به پایین داره، همشون مستقیم پرواز میکنن
        من نمیگم زمین تخته ولی چیزایی هست که به هیچ عنوان با کروی بودن زمین قابل توجیه نیست و در تضاده، یکیش همین قضیه کشتی و میدان دیده که دوستمون گفتن، در واقعیت هم اگر یه کشتی فاصله ی زیادی از بندر بگیره دیگه با چشم قابل دیدن نیست ولی اگه با یه دوربین قوی زوم کنید کل بدنه کشتی به وضوح روی آب دیده میشه در صورتی که اگر انحنای زمینو در نظر بگیریم چنین چیزی غیر ممکنه و اون کشتی باید پایین تر از میدان دیدمون قرار بگیره
        حرفای هر دو طرف جای تفکر و بحث داره و نمیشه گفت کدوم یکی کاملا درست میگن، حرفای رمین تختی ها هم بعضا بعضی جاها متناقضه ولی خیلی جاها هم با عقل جور در میاد

        Mincraftarmanجول دوست داشتنیM.O.H.3.E.N
        • 1988halflife گفت:

          دقیقا همین مثالی که زدی خودش کروی بودن زمین رو اثبات میکنه
          جاذبه نیرو مرکز گرا هست برای هواپیما و اگر سرعت هواپیما ثابت باشه تا جایی که سوخت داشته باشه در یک مدار ثابت به دور زمین میگرده (مگر در مکان هایی که g تغییر میکنه مثل قطب های زمین) خیلی قضیه ساده ست
          من خودم به سازمان های جهانی اعتماد ندارم و دروغ خیلی میگن ولی قضیه به این سادگی ها هم نیست

          Mincraftمحمدarman
        • arman گفت:

          یک جواب ساده که کروی بدون زمین رو احساس نمیکنم اینکه :

          Why can’t we feel the Earth as a sphere?

          Since the Earth rotates at a near-constant speed (that is, it doesn’t speed up or slow down in any way noticeable to us), we simply spin with it and don’t feel a thing.

          Mincraft
          • Solo گفت:

            دوست من چندین سال پیش فیزیکدانی یه دستگاه ساخته بود که از طریق سرعت پرتو نور داخل اون دستگاه اثبات میکرد زمین ثابت و بدون حرکته ربطی به احساس کردن یا نکردن اون حرکت توسط انسان نداره طبق معادلات علمی اینو ثابت کرده بود چندین فیزیکدان بزرگ هم تایید کرده بودن حالا اسمشون رو حضور ذهن ندارم برید یکم سرچ کنید پیداش میکنید

            من نمیگم زمین تخته میگم دلایل اونطرفیارم باید شنید، این که زمین گرده رو از بچگی به هممون گفتن هممون هم به عنوان فکت پذیرفتیم، هیچ ایرادی نداره یه نفر یه درصد به این فکت شک کنه
            حرف من اون یه درصد شکه!!

            Mincraftarman
    • Solo گفت:

      موضوعی که شما مطرح کردی یه مدت مدیدی من درگیر جوابش بودم و کلی دربارش تحقیق کردم ولی آخرش به این نتیجه رسیدم که به حرفای هیچکدوم از دوطرف یعنی نه زمین تختی ها نه ناسا به طور کامل نمیشه اعتماد کرد!!!
      به یه نتیجه دیگه هم رسیدم اونم اینه که ناسا بشدت دروغگوئه و بشدت گنده گو!!!
      فیلمای زیادی از آتوهای ناسا توی ویدیو های زنده از ایستگاه فضایی یا آموزش فضانوزداش تو اینترنت میتونید پیدا کنید که بعد از دیدنش قطعا به ساده لوحی بشر و قدرت رسانه پی میبرید!!
      سازمانی که ادعا میکنه نیم قرن پیش آدم فرستاده فضا ولی خب موقع برگشتن یه نفرو جاگذاشتن که فقط از پرواز سفینه و بلند شدنش از سطح ماه فیلم بگیره حالا دیگه نمیدونم اون فیلم بعدا چجوری بدست ناسا رسیده یا شایدم طرف با اسنپ برگشته خدا عالمه!!!!!!!!
      حتی توی یکی از همین ویدیو ها عکسی که ناسا از کره زمین گرفته بود و توی سایت خود ناسا بود برداشت زوم کرد روش حتی ابر ها هم توی خیلی جاهاش شکل یکنواختی داشتن جوری که انگار فقط سریع کپی پیستشون کرده یا همون عکس رو اگه با فتوشاپ باز کنید و زوم کنید روش بعضی از نواحیش پیکسلی میشه که نشان از ساختگی بودن عکس داره!!!
      در کل کاری ندارم زمین گرده یا تخت ولی با چیزایی که بهش برخوردم اصلا بعید نیست تخت باشه، ناسایی که تو دوران جنگ سرد همچین دروغ بزرگی سر هم کرد که انسان فرستاده به ماه هیچ بعید نیست اینهمه سال همه رو ایستگاه کرده باشه
      در کل دلایل و مستندات زمین تختی ها هم جای بسی تآمل و تفکر داره چون اصلا بیراه نمیگن، من خودمم اوایل بخاطر فان قضیه پیگیرش شدم تا به حساب خودم به حماقت اینا بخندم که بعد اینهمه سال هنوز فک میکنن زمین تخته، تحقیق که کردم دلایلشونو دیدم کاملا به شک افتادم و به فکر فرو رفتم چون بعضا خیلی محکم و قانع کنندن
      کاری نداره هر کی فک میکنه قانع کننده نیست زحمتش یه چن تا سرچ و چن ساعت تحقیق و پیگیریه
      حتی پشت قانون نسبیت انیشتین هم داستان های زیادی هست که اصلا اطلاعی نداشتم و وقتی فهمیدم جریانش چیه دود از کلم بلند شد(بطور خلاصه یه فیزیکدانی که اسمش خاطرم نیست از طریق سرعت انتقال نور تونسته بود ثابت کنه زمین ثابته و در حال حرکت نیست و انیشتین هم طی سلسله فرمول هایی برای اینکه ثابت کنه زمین در حال حرکته آخرش قانون نسبیت رو علم کرد که پیشنهاد میکنم حتما در موردش تحقیق کنید چون به نتایج و حقایق جالبی میرسید)
      در کل طی این سالها واقعا به قدرت رسانه و ماتریکسی که میتونن خلق کنن ایمان آوردم و در حال حاظر بنظرم قدرتمند ترین سلاح بشریت علیه هم نوع خودش همین رسانه ست!!!
      به هیچ عنوان به حرفای رسانه ها اعتماد نکنید و طبق استدلال و استنتاج خودتون پیش برید که ضرر نمیکنید
      به امید آگاهی نوع بشر🙏

      Mincraftarman77M.O.H.3.E.NSpider-ManHernanezArman
      • Arman گفت:

        منم شنیده بودم اون سفر به فضا آمریکا یک نمایش بیش نبوده ،اما خب الان که کشور های دیگه غیر آمریکا هم به فضا سفر میکنند و کروی بودن زمین تایید شده است ،علاوه بر اون اگر زمین کروی نباشه پس چرخه شبانه روز چگونه به وجود میاد ؟اطلاعات ما به اطلاعاتی که همین سازمان ها و کشور ها میدن وابسته است با هیچ منتغی نمیشه نه انتقاد کرد نه قبول کرد

        Spider-ManMincraftarman77M.O.H.3.E.NLove Game
        • Solo گفت:

          درسته کشور های دیگه هم به فضا سفر میکنن ولی ممکنه مسئله کروی بودن زمین یه توافق بین المللی بین ابرقدرت ها باشه در راستای ایجاد همون ماتریکسی که گفتم، بالاخره کنترل ذهن مردم عام منافعی داره که مهمتر از دعوا های سیاسی بینشونه!!
          در کل اینا همش احتمالاته ولی به هیچ عنوان نمیتونم تصور کنم تو دوران جنگ سرد انسان به کره زمین فرستادن
          اصلا کافیه مصاحبه اون سه فضانوردی که امریکا به ماه فرستاده بود رو بعد از برگشتنشون رو تو یوتیوب برید ببینید
          کاملا مشخصه از لحن و بی میلیشون به حرف زدن که دارن دروغ میگن و خودشون هم خجالت زدن، حتی نحوه بلند شدن اون سفینه از روی ماه هم خنده داره، اصلا سالم گذشتن انسان از کمربند ون آلن اون زمان با اون تکنولوژی با اون همه تشعشعی که اونجاست رو نتونستن توجیه کنن، مسخرست
          اما چرخه شبانه روز:
          طبق گفته های زمین تختی ها زمین ثابته و تمام ستاره ها و ماه و خورشید به دور زمین میچرخن، طبق گفته هاشون گردش خورشید دور زمین مدار و الگوی خاص خودشو داره که طبق اون چرخه شبانه روز و تغییر فصول رو توجیه میکنن، بازم میگم من از هیچ کدوم طرفین دفاع نمیکنم ولی زمین تختی ها دلایل جالب و حرفای جدیدی برای زدن دارن که پیشنهاد میکنم خودتون اگه خواستین برید دنبالش و ببینید حرفشون چیه
          من خودمم اوایل خندم میگرفت از اینکه بعضیا هنوز فک میکنن زمین تخت و ثابته ولی جلوتر که رفتم خیلی چیزا واسم روشن شد یکیشم اینه که بشر خیلی کوچیکتر و ناتوان تر از اونیه که ادعا میکنه…

          Mincraftarman77ArmanM.O.H.3.E.NSpider-Man
          • arman گفت:

            اسپس چرا نمیری ناسا چند سال دیگه میخوان برن ماه شاید اونجا بفهمی

            Mincraft
            • Solo گفت:

              ناسا که قبلا ماه رو با آپولو یازده فتح کرده:))))
              تازه باد میزد پرچمشونم به اهتزار در اومده بود!!!
              از کمربند ون آلن هم چون با سرعت نور رد شدن میزان تشعشعاتی که فضانوردا جذب کردن هیچوقت از حد استاندارد بالاتر نرفت!!!
              هیچ تاخیری هم بین مکالمات فضانوردا با زمین وجود نداشت!!

              تازه از کمربند ون آلن رد شدن رفتن رو ماه فرود اومدن هیچ کدوم از تشعشعات خورشیدی و کیهانی به هیچکدوم از فضانوردا هیچ آسیبی وارد نکرد!!!

              برای کسی که یه چیزو صد در صد قبول داره صد تا دلیل برای نقضش بیاری بی فایدست منم نمیگم صد در صد مطمئنم زمین گرده یا فلانی رفته ماه یا نرفته ماه!!!
              بحث سر اینه که هیشکی یه درصدم حاضر نیست به چیزایی که از بچگی تو مغزمون فرو کردن شک کنه!!!
              همه رسانه ها و تمام علوم هم در خدمت بشره نه در خدمت پول!!!
              ممنون میشم بحث همینجا تموم شه

              • arman گفت:

                این رو تو نمیتونی ثابت کنی که اونا رفتن یا نه ولی از نظر تئوری میشه راحت به ماه رفت با امکانات الان . مثل پرواز کردن انسان که همه فکر میکردن غیر ممکنه ولی ….. و دوم اینکه آمریکا دست کم نگیر و خوب بشناسش و الکی بهش نمیگن قدرت دنیا و…. سه اشعات خورشید رو میشه با پوشیدن لباس مناسب دفع کرد !
                و در آخر صاف بودن زمین هیچ سودی واسه اونا نداره و بعدشم خیلی چیز ها گزد بودن زمین رو اثبات میکنه از جاذبه بگیر تا زمان . کاش یکم فیزیک میخوندی و فیلم هاش رو نگاه میکردی تو آنجا قشنگ با چیز های ساده و ماکت گرد بودن زمین رو نشون میدن

    • Hamed گفت:

      Spider-Man@ دوست عزیز اطلاعات جالبی بود، اما جسارت نباشه بر فرض مثال کره زمین تخت باشه یا کروی یا مربع باشه با دونستش چی بهمون اضافه میشه دقیقا یا چه تاثیری داره تو زندگیمون، راجع به چیزای مفید صحبت کنید چهارتا چیز که بدردمون بخوره یا یه چیزی بهمون اضافه بشه که بعدن بتونه بهمون کمک کنه اینارو بزارین به عهده همون دانشمندایی که رو این چیزا مطالعه دارن یا کسایی که میرن فضا به کار ما نمیاد اینا

      Haj_Hossein1988halflifeمنم یکی مثل خودتHoseeinFernando
      • Solo گفت:

        عجب حرفی!!!
        پس یعنی چون هیچ منفعتی توش نیست هیشکی نباید بره دنبال حقیقت و عقل و منطق هم باید آکبند بمونه
        اصلا اگر انسان نسبت دنیای پیرامونش فکر نکنه چه فرقی با سایر حیوانات داره؟؟
        حقیقت جویی و میل انسان به فهمیدن حقایق یکی از ویژگی های ذاتی انسانه نمیدونم چطور این ویژگی ذاتی انسان رو زیرسوال میبرید!!

        ArmanarmanSpider-Man
        • Hamed گفت:

          Solo@ دوست عزیز حالت خوبه؟ من ویژگی انسان رو زیر سوال بردم چی میگی یه نفس عمیق بکش آروم باش من نمیفهمم مگه من توهینی کردم مودبانه کامنت گذاشتم حرفمو زدم لازم نیست انقدر تند برخورد کنی من نگفتم عقلت آکبند بمونه شما آزادی تو هرچیزی بخوای بری تحقیق کنی حقیقت رو بفهمی اما تو یک چیزایی تحقیق کن که عقل انسان توانایی و قدرت درکش رو داشته باشه اطلاعات زیاد داشتن درباره هرچیزی خیلی خوبه اما تو یک چیزی اطلاعات کسب کن که مفید باشه برات تمرکزت رو بزار رو اون قضیه زمین که سالها پیش حل شده رفته بعدشم اینجا سایت گیمینگه نه سایت علمی

          • Solo گفت:

            کجای کامنت من تند بود دوست عزیز
            فک کنم این شمایی که داری تند برخورد میکنی و به نفس عمیق داری
            اینجا هم محل تبادل نظره اگر توان تحمل نظرات دیگران رو نداری لطفا کامنت نزار دوست گلم
            اصلا اشتباه از منه که ریپلای زدم
            حالا خوبه صد بار لا به لای حرفام گفتم من اعتقادی به صاف بودن زمین ندارم فقط مسائلی مطرحه که با گرد بودن زمین در تضاده همین

            • Hamed گفت:

              Solo@ ببین پسر خوب حدسم درست بود واقعا حالت خوب نیست اولا اینکه شما بار اول به من ریپلای زدی من نزدم دوما این جمله که میگی اگر توان تحمل نظرات دیگران رو نداری لطفا کامنت نزار رو باید به خودت بگی نه من چون من مشکلی ندارم، من اصلا طرف حسابم اون بنده خدا بود نه شما، کامنتای شمارو هم نخوندم چون موضوع زمین برام اهمیت نداشت همین یدونه کامنتت رو جواب دادم که به من ریپلای زدی اشتباه کردم اگر میدونستم شخصیتت اینطوریه کلا ریپلای نمیزدم موفق باشی

    • darkwarrior گفت:

      برای اثبات کروی بودن زمین و مشاهده انحنای کره زمین نیازی به حرف و گفته های دیگران نیست و خودتم به راحتی قادر به مشاهده هستی
      کافیه بری جاده ۲۰۰۰و بری تا نزدیکی انتهاش و یه رستورانی هست سمت چپ جاده ک نمای رو به دریا داره و کافیه خوب تماشا کنی تا بتونی انحنای کره زمین رو در امتداد وسعت دید تماشا کنی

      منم یکی مثل خودت
      • Solo گفت:

        اگر زمین کروی باشه و چشم انسان و میدان دید اندکش قادر به تشخیص این انحنا، باید همه جا قابل روئیت باشه وگرنه خطای دیده!!!

        darkwarriorarmanM.O.H.3.E.N
        • darkwarrior گفت:

          باید محدوده دید هم داشته باشی
          اگر زمین تخته چطور ازین طرف به اون طرف میشه سفر کرد
          اگر تا به حال سوار بر هواپیما به کشور دیگری رفته باشید، به ویژه در سفرهای طولانی، به دو واقعیت درباره هواپیما و کره زمین پی می‌برید:
          هواپیماها می‌توانند برای مدت زمانی طولانی در یک خط تقریبا مستقیم حرکت کنند و از هیچ لبه‌ای منحرف نشوند. آنها همچنین می‌توانند بدون توقف دور کره زمین بچرخند.
          اگر در طول یک پرواز طولانی فرا اقیانوسی از پنجره به بیرون نگاه کنید، در اکثر مواقع می‌توانید انحنای زمین را در افق ببینید.
          هنگامی که در نیویورک ساعت ۱۲ ظهر است و خورشید در وسط آسمان می‌درخشد، در پکن ساعت ۱۲ شب است و خورشیدی دیده نمی‌شود؛ در همان هنگام، در آدلاید استرالیا ساعت ۱.۳۰ نیمه شب است؛ یعنی ۱۳ ساعت جلوتر از نیویورک و تا ساعاتی دیگر ساکنان آدلاید باید شاهد طلوع مجدد خورشید و شروع روزی تازه باشند.

          این تنها در شرایطی قابل توضیح است که دنیای ما گرد باشد و حول محور خود بچرخد. در یک زمان مشخص که خورشید در بخشی از کره زمین وسط آسمان می‌درخشد، در گوشه دیگری از دنیا تاریکی حاکم است و برعکس. همین باعث می‌شود تا تفاوت‌های زمانی و مناطق زمانی مختلف به ویژه در برخی موارد حتی بیش از ۱۲ ساعت وجود داشته باشند.

          نکته دیگر در مورد مناطق زمانی، زمین و خورشید این است: اگر خورشید یک نور کانونی بود و نور آن مستقیما به منطقه‌ای خاص می‌تابید و زمین مسطح بود، ما حتی اگر خورشید بالای سر ما نمی‌تابید، باز هم آن را می‌دیدیم (دقیقا مثل تصویر زیر). اما شما می‌توانید نوری را ببینید که از یک نورافکن روی صحنه تئاتر بیرون می‌آید، حتی اگر جمعیت در محیطی کاملا تاریک نشسته باشند. تنها راه برای ایجاد دو منطقه زمانی کاملا مختلف و متفاوت که یکی کاملا در تاریکی باشد و دیگری غرق در نور، این است که زمین کروی باشد.

    • Niessoh گفت:

      نقض کوتاه و مختصر تختی زمین: تفاوت شب و روز و ساعت در نقاط مختلف زمین در یک زمان.

      M.O.H.3.E.N
    • arman گفت:

      خوبی داداش ؟ دیگه گرد بودن زمین هم یک بچه هم میتونه بفهمه و فقط ناسا نگفته . اینکه زمین گرده ۱۰۰۰ سال پش کشف کردن.حوصله ی توضیح ندارم

    • 30nabhl گفت:

      اینکه چون یه قایق وقتی دور میشه نمیره پایین با زوم میتونی ببینیش پس زمین صافه
      شما زمین رو خیلی کوچیک فرض کردی

      • Solo گفت:

        اولا کشتی نه قایق!!!
        ثانیا اون کسی که چنین شبهه ای به کروی بودن زمین وارد کرده احتمالا به اندازه شما از جبر و ریاضی سر در نمیاورده که محیط زمین و مساحتش رو با فاصله اون کشتی از ساحل و انحنای زمین حساب کنه ببینه تا چه حدی اون کشتی باید از ساحل دور بشه تا دیده نشه همینجوری رو هوا یه چیزی گفته دیگه!!!

        مشکل اینجاست شما این جماعتو تهی مغز تصور کردی خب منم اول همین فکرو دربارشون میکردم که دارن حرف رایگان میزنن، پیگیر که شدم دیدم نه خیلی هم حساب شده و علمی دارن شبهه وارد میکنن که کنجکاو تر شدم
        این بحث جاش اینجا نیست و هر کسی یه خورده تفکر سیال داشته باشه میدونه چیکار باید بکنه و کجا دنبال جواباش بگرده

        پوزش از همه دوستان بخاطر اسپم!!!

    • خوب مگه بقیه سیاره ها گرد نیستن
      زمینم گرده
      دیگه دلیل از این منطقی تر

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    والا با توجه به تیتر مقاله و سوالی که آخرش پرسیدین بنده خیلی مفتخر هستم که بگم هیچکدوم رو بازی نکردم 😆

    Haj_HosseinWalleR MaNTomcat77mh.pFernandoDARKSIRENAlucardbagod of warAli 0zademore
  • به شدت جایه کچل خان و الوی دختری در مزرعه دوتا از دی ال سی های سونی تو این لیست احساس میشه

    بیگ اسموکHaj_HosseinWalleR MaNLove Game
  • harvey bent گفت:

    بازیه knack انقد شاهکار بود که دوشم دادن
    دوستان سونی فن فراموش نکنن این شاهکارو لطفا مرسی :/

    بیگ اسموک
  • AQUARIUS گفت:

    من mortal kombat gold رو بازی کردم انصافا بازی خوبی بود کلی کاراکتر به mk4 اضافه کرده بودن

    بیگ اسموک
  • به هر حال هر شرکتی هر کنسولی روزای بد و خوب دارن..همچنین بازی های انحصاری ضعیف متوسط و خوب دارن این طبیعیه طی چندین نسل پیش میاد…ولی فقط این میمونه روح صنعت گیم سونی و ماکروسافت هستن دو کنسول کامل و عالی هستن..و با بهترین بازی های انحصاری دارن…

    بیگ اسموکWalleR MaNHameddodoProfessor genki
  • Hasan0930 گفت:

    منطقه کشتن یا killzone هم باید می بود
    کلا PS4 دوسال اول تا قبل بلادبورن انحصاری شاخی نداشت و همه شاخ ها بعد ۲۰۱۵ منتشر شدن
    مثلا درایو کلاب اصلا خوب نبود یا نک
    برعکس ایکس باکس وان تونست با عرضه فرزا هرایزن ۲ و بازی سانست اور درایو در ۲۰۱۴ بهتر عمل کنه
    ولی بعد ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ کلا فقط انحصاری های پی اس شاخ بودن

    Haj_HosseinhalkerMahdi SamMasuod EnayatiReza
  • Hamed گفت:

    من به شخصه هیچکدوم از اینارو تجربه نکردم اما تعجبم از سونیه بخاطر بازیه نک (Knack) چون سونی اولویت اولش متاس بعد فروش این بازی متاش شده ۵۴ نمیدونم چطور چراغ سبز داد برای نسخه دوم که اونم متاش شده ۶۹ کلا فکرکنم بخاطر همین بود که استودیو ژاپن (Japan Studio) رو تعطیل کرد چون دیگه زیادی خرابکاری کردن، حیف واقعا به همچین بازی چراغ سبز داد که نسخه دومش ساخته بشه اونوقت به نسخه دوم دیزگان (Days Gone) چراغ سبز نداد

  • ThunderDoom گفت:

    جالب هیچ کدوم رو بازی نکرده بودم

بدترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های بازی - گیمفا