همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا

همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا

ژانر وحشت لاوکرفتی یا کیهانی یکی از زیرژانرهای علمی تخیلی به شمار می‌رود و شامل آثار بسیار جذاب و تماشایی است.

بسیاری از مردم در درک کامل معنای وحشت لاوکرفتی (Lovecraftian Horror) مشکل دارند و همچنین ارتباط آن با سایر اصطلاحات رایج و مربوط به آن همچون کیهان، عجیب جدید و الدریچ را متوجه نمی‌شوند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید، در ادامه همراه با ما باشید تا با این زیرژانر آشنا شوید. «وحشت لاوکرفتی» به سادگی به هر اثری گفته می‌شود که از آثار نویسنده اچ پی لاوکرفت الهام گرفته باشد و باید گفت که آثار بسیار زیادی در این دسته جای می‌‎گیرند.

آثار اچ پی لاوکرفت در درجه اول پیرامون ناشناخته بودن جهان هستی قرار دارند. به عنوان انسان هر آنچه انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم که می‌فهمیم، در مقایسه با غیر قابل درک بودن وجود ما در فضایی که نمی‌توانیم درک کاملی از آن داشته باشیم، بی‌اهمیت است.

ما می‌توانیم در این زمینه تلاش کنیم اما هرگز آن طور که باید آن را به شکلی عمیق متوجه نخواهیم شد. آثار لاوکرفت نه تنها با ترس از دانش دست‌نیافتنی بازی می‌کند بلکه به این موضوع اشاره دارد که آیا دست یافتن به این دانش واقعا ارزشش را دارد. به عبارت دیگر، ما به عنوان انسان، در کیهان بی‌اهمیت هستیم.

وحشت لاوکرفتی به چه معنا است؟

فیلم نابودی annihilation
ناتالی پورتمن

از بسیاری از جهات، اصطلاح «وحشت لاوکرفتی» به دلیل میراث آثار لاوکرفت جان گرفته و مشهور شده است. در حالی که بسیاری از هنرمندان در طول سال‌ها پرسش‌های موجود در مرکز آثار لاوکرفت را قانع‌کننده می‌دانستند اما نوشته‌های او مملو از نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تعصب فراوان است.

همین نیز سبب شده تا بسیاری از افراد برای فاصله دادن خود با این مسائل جنجالی و ایده‌های مضر موجود در داستان‌های نوشته لاوکرفت، از عباراتی همچون «وحشت کیهانی» و «عجیب جدید» برای توصیف آثار خودشان استفاده کنند.

این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما تفاوت‌های ظریفی نیز بین آن‌ها به چشم می‌خورد. برای اینکه زیاد در میان تاریخچه پیدایش هر اصطلاح عمیق نشویم، باید مواردی اساسی درباره این زیرژانر را بدانید.

فیلم نابودی annihilation
فیلم Annihilation

همانطور که در بالا ذکر شده بود، «وحشت لاوکرفتی» یا بر اساس نوشته‌های خود اچ پی لاوکرفت هستند یا اینکه به نحوی از نوشته‌ها و آثار او الهام گرفته شدند. برخی از شناخته شده‌ترین ویژگی‌های آثار از لاوکرفت نیز شامل این است که شخصی در فضاهای عجیب و غریب یا وهمی سرگردان است یا پیرامون فرقه‌هایی است که خودشان را وقف موجودات برتر کرده‌اند.

این موجودات بخشی از مجموعه کاملی از موجودات به نام «قدیمی‌های بزرگ» هستند و شناخته شده‌ترین آن‌ها برای مخاطبان عام نیز احتمالا کثولهو (Cthulhu) است که چند سال پیش به نوعی به یک میم اینترنتی تبدیل شد. اغلب اوقات از این موجودات به عنوان «وحشت آلدریچ» نیز یاد می‌شود که فراتر از نحوه درک انسان از زمان و مکان هستند.

بیشتر اوقات به جای «وحشت لاوکرفتی» از «وحشت کیهانی» نیز استفاده می‌شود. این در حالی است که وحشت آلدریچ لاوکرفتی بیشتر بر محور موجودات بسیار قدیمی و باستانی است و وحشت کیهانی روی وسعت مطلق جهان تأکید می‌کند و فراتر از همه چیز را نشان می‌دهد.

این داستان‌های عجیب و غریب تمایل دارند تا همه ایده‌ها را در خود بگنجانند، ایده‌هایی که معمولا حول چیزهای ناشناخته یا نیرویی فراتر از درک ما است که به دنیای ما حمله یا نفوذ می‌کنند. همه این‌ها زیر چتر لاوکرفت قرار می‌گیرند.

سطح ابتدایی فیلم‌های لاوکرفتی

فیلم the cabin in the woods
فیلم The Cabin in the Woods

حالا شما با ژانر وحشت لاوکرفتی آشنا شدید و آماده هستید تا بیشتر در این ژانر عمیق شوید و فیلم‌های آن را بیشتر بشناسید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر در این آثار عمیق‌تر شوید، بیشتر اتفاقات و تاریکی‌های پیرامون خودتان را زیر سوال می‌برید و در مورد مسائل جهان بیشتر تفکر می‌کنید.

اینکه واقعا در زیر اقیانوس‌ها چیست؟ آیا شهری که در مسیر سفر خودتان در آن توقف کردید عجیب و غریب است یا اینکه شما وارد بُعد دیگری شدید؟ این‌ها سوالاتی هستند که شخصیت‌های فیلم‌های این ژانر با آن مواجه می‌شوند و پاسخ‌های دشواری برای آن‌ها می‌یابند. اگر قصد آشنایی با زیرژانر وحشت لاوکرفتی را دارید، بهتر است کار خود را با فیلم کلبه‌ای در جنگل (The Cabin in the Woods) ساخته درو گودارد محصول سال ۲۰۱۱ میلادی شروع کنید.

اغلب اوقات فیلم «کلبه‌ای در جنگل» به عنوان تقلیدی طنز از آثار ترسناک در نظر گرفته می‌شود اما اتفاقات بسیار زیادی در این اثر رخ می‌دهند که فراتر از تقلیدی از کلیشه‌های ژانر وحشت هستند. در این فیلم، گروهی از دوستان تصمیم می‌گیرند تا به یک سفر بروند و پس از اینکه از یک پمپ بنزین عبور می‌کنند و وارد جنگل می‌شوند، همه چیز در اطراف آن‌ها به آرامی عجیب و غریب می‌شود.

فیلم «کلبه‎‌ای در جنگل» همانند دیگر آثار ژانر وحشت، آنچه بیننده‌ها انتظار دارند را برآورده می‌سازد و داستان این گروه از دوستان را نشان می‌دهد که سعی دارند متوجه اتفاقات پیرامون خودشان شوند. این افراد از همان لحظه‌ای که وارد کلبه می‌شوند، به آرامی شخصیت‌های خودشان را از دست می‌دهند و به نمونه‌هایی از شخصیت‌های آشنای ژانر وحشت تبدیل می‌شوند که شامل باکره با بازی کریستن کانولی، ورزشکار با بازی کریس همسورث، هرزه با بازی آنا هاچینسون، احمق با بازی فران کرانز و باهوش با بازی جسی ویلیامز است.

توصیف فیلم «کلبه‌ای در جنگل» به عنوان یک اثر لاوکرفتی ممکن است آن را اسپویل کند و از همین رو، در این مطلب زیاد در آن عمیق نمی‌شویم و بهتر است این فیلم را ببینید تا بهتر آن را درک کنید. در هر صورت، فیلم «کلبه‌ای در جنگل» نمونه‌ای عالی برای ورود به ژانر «وحشت لاوکرفتی» به شمار می‌رود زیرا برای چندین دسته از طرفداران ژانر ترسناک جذابیت دارد.

طرفداران اسلشر و همچنین آثار لاوکرفتی در حین تماشای این فیلم نسبتا روشن و سبک، به طور یکسان از وجود عناصر مختلف و مورد پسند خود در آن لذت می‌برند. از بسیاری جهات، این اثر به عنوان ادای احترامی به فیلم مرده شریر (The Evil Dead) ساخته سم ریمی، موقعیت خودش را به عنوان یک فیلم لاوکرفتی تثبیت می‌کند. فیلم «مرده شریر» نیز نمونه بسیار خوبی برای ورود به زیرژانر وحشت لاوکرفتی به شمار می‌رود.

یکی دیگر از فیلم‌ها لاوکرفتی مناسب برای افراد تازه‌وارد در این زیرژانر، فیلم زیر آب (Underwater) محصول سال ۲۰۲۰ میلادی ساخته ویلیام یوینکس است که در آن کریستن استوارت نقش‌آفرینی می‌کند.

فرسنگ‌ها زیر سطح اقیانوس، خدمه یک ایستگاه حفاری پس از اینکه ایستگاه با آب پر می‌شود، خودشان را در موقعیتی بسیار وخیم می‌بینند. در تلاش برای زنده ماندن، آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا برای رسیدن به شاخه اصلی تلاش کنند. آن‌ها در مسیر خود نیز با چیزهایی روبه‌رو می‌شوند که اصلا باورکردنی نیستند.

فیلم‌های «کلبه‌ای در جنگل» و فیلم «زیرآب» مرز بین ترسناک کلاسیک و زیژانر لاوکرفت را به خوبی برای افراد تازه‌وارد مشخص می‌کنند و نشان خواهند داد که شما در کل از این آثار خوشتان می‌آید یا خیر.

سطح متوسط فیلم‌های لاوکرفتی

همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
فیلم The Empty Man

حالا که بیشتر در زیرژانر وحشت لاوکرفتی عمیق شدیم، همه چیز جالب‌تر می‌شوند. یکی از آثار جذاب و تماشایی در زیرژانر وحشت لاوکرفتی، فیلم مرد توخالی (The Empty Man) محصول سال ۲۰۲۰ میلادی نام دارد.

فیلم «مرد توخالی» سفر گروهی از دوستان به بوتان را نشان می‌دهد که در یک کوهستان در حال کوهنوردی هستند و به مجسمه بسیار بزرگی برخورد می‌کنند. سال‌ها بعد در ایالات متحده، کاراکتر اصلی با بازی جیمز بج دیل به هنگام جستجو برای پیدا کردن دختر گمشده همسایه‌اش با فرقه‌ای برخورد می‌کند که هدفش احضار موجودی مرموز است.

در ادامه این فیلم آشکار می‌شود که هر چیزی که تاکنون دیده‌ایم، به طور مرموزی به هم مرتبط هستند. فیلم «مرد توخالی» نمونه‌ای عالی برای بینندگانی است که به وحشت آلدریچ لاوکرفتی علاقه‌مند هستند.

فیلم «مرد توخالی» نه تنها یکی از بهترین شروع‌های دلهره‌آور و سرد پنج سال اخیر دنیای سینما را دارد بلکه به طرز ماهرانه‌ای توانسته حس ناامیدی واقعی را به بیننده القاء کند که نیرویی شرور همچنان در حال گسترش نفوذ خودش است و ما مطلقا هیچ کاری نمی‌توانیم درباره آن انجام بدهیم. بدتر از آن اینکه کمتر کسی می‌تواند آن را به طور کامل درک کند.

این فیلم توانسته تعادل بسیار خوبی بین سوالات وجودی و کلی که اکثر ما با آن‌ها آشنا هستیم، برقرار کند و در عین حال به طور یکپارچه آن‌ها را با افسانه‌های قابل تشخیص از آثار لاوکرفت ترکیب کند تا فضایی قانع‌کننده را خلق کند. این فیلم شامل ارجاع‌های بسیار زیادی به مورادی است که مطمئنا طرفداران وحشت لاوکرفتی از آن‌ها بسیار لذت خواهند برد.

برای کسانی که شیفته مضامین سنگین‌تر هستند که به وضوح ریشه در جنبه کیهانی دارند، فیلم نابودی (Annihilation) ساخته الکس گارلند نیم نگاهی خارق‌العاده به درون مکانی به نام منطقه ایکس ارائه می‌کند که در آنجا، پدیده عجیبی اتفاق افتاده و دانشمندان را گیج کرده و آن‌ها نمی‌توانند آن را درک کنند یا اینکه چطور جلوی گسترش آن را بگیرند. این فیلم همچنین به شکلی واقع‌گرایانه و رضایت‌بخش نشان می‌دهد که چطور تلاش نهادهای دولتی برای رسیدگی به یک ناهنجاری کیهانی و غیر قابل توضیح ممکن است روندی خوب نداشته باشد.

در ادامه به دو فیلم می‌پردازیم که می‌توانند وحشت کیهانی و همچنین آلدریچ را برای بیننده‌ها به ارمغان بیاورند. برای کسانی که بیشتر به جنبه پوچی کیهانی تمایل دارند، فیلم باشکوه (Glorious) محصول سال ۲۰۲۲ میلادی و ساخته ربکا مک‌کندری انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌رود. در این فیلم، مردی با موجودی مرموز روبه‌رو می‌شود که تنها از طریق یک سوراخ در سرویس بهداشتی صحبت می‌کند.

برای کسانی که ممکن است هوس وحشت کیهانی بیشتری را داشته باشند، بهتر است به سراغ تماشای فیلم بی‌پایان (The Endless) محصول سال ۲۰۱۷ میلادی بروند. یک فرقه مشکوک، خدایان مرموز، اتفاقات طبیعی عجیب، کمی شوخ طبعی و اندکی عشق برادرانه از جمله مواردی هستند که در این فیلم به چشم می‌خورند.

سطح حرفه‌ای فیلم‌های لاوکرفتی

فیلم the color out of space
فیلم The Color Out of Space

فیلم‌های وحشت لاوکرفتی که در سطح بالاتری قرار دارند، با حضور فرقه‌ها هستند و در حقیقت، آثار لاوکرفتی در رابطه تنگانگی با فرقه‌ها قرار دارند. در ابتدا باید به فیلم خلاء (The Void) محصول سال ۲۰۱۶ میلادی اشاره کرد.

فیلم «خلاء» داستان یک شب سرنوشت‌ساز را روایت می‌کند که در آن، فرقه‌ای با شنل‌هایی بسیار زیبا گروهی از مردم را در بیمارستان به دام می‌اندازند. با این حال، باید به تماشای این اثر نشست تا دلیل این اتفاق را متوجه شد.

این فیلم را می‌توان ترکیبی از فیلم افق رویداد (Event Horizon) محصول سال ۱۹۹۷ میلادی و فیلم از آن سو (From Beyond) محصول سال ۱۹۸۶ میلادی توصیف کرد. نه تنها جلوه‌های عملی این فیلم به معنای واقعی کلمه فراتر از این جهان است بلکه میزان خشونت آن نیز به قدری بی‌رحمانه است که واقعا نشان می‌دهد تا چه اندازه زندگی انسان‌ها بی‌اهمیت است، حتی جان کسانی که بیشترین ارزش را برای ما دارند.

اگر به دنبال آثار وحشت لاوکرفتی بیشتری هستید، باید به تماشای دو فیلم از کارگردان پانوس کاسماتوس یعنی فیلم آنسوی رنگین کمان سیاه (Beyond the Black Rainbow) محصول سال ۲۰۱۰ و فیلم مندی (Mandy) محصول سال ۲۰۱۸ میلادی بنشینید. هر دو فیلم نه تنها آثار هنری فوق‌العاده‌ای هستند بلکه طراحی صدا و روش‌های فیلمبرداری آن‌ها واقعا ذهن شما را به چالش می‌کشد.

آخرین فیلم که در این لیست به معرفی آن می‌پردازیم، تنها فیلم در این فهرست به شمار می‌رود که اقتباسی واقعی از آثار اچ پی لاوکرفت است. فیلم رنگی از فضای ناشناخته (The Color Out of Space) محصول سال ۲۰۱۹ میلادی ساخته ریچارد استنلی تجسم یک رویای آشفته و پیچیده در تباهی تکنیکال است و حس مضحکانه‌ای دارد که فقط نیکلاس کیج می‌تواند آن را تداعی کند.

استنلی را می‌توان یک فرد بسیار خبره و از جمله طرفداران سرسخت آثار لاوکرفت دانست، به خصوص اینکه او مسئول ساخت فیلم‌های لاوکرفتی زیادی همچون فیلم Re-Animator محصول سال ۱۹۸۵ و فیلم Dagon محصول سال ۲۰۰۱ میلادی بوده است.

داستان فیلم «رنگی از فضای ناشناخته» نسبتا ساده است؛‌ در این فیلم، یک شهاب سنگ در مزرعه یک خانواده فرود می‌آید و رنگی را با خودش به ارمغان می‌آورد که تا به حال کسی آن را ندیده است. به زودی، مجموعه کاملی از پیامدهای بهم ریخته که از توهم گرفته تا محصولات مرده را شامل می‌شود، از راه می‌رسند و در نهایت، چیزی شکل می‌گیرد که از آن فقط به عنوان همجوشی ناخواسته می‌توان یاد کرد.


در این مطلب به معرفی زیرژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای پرداختیم. نظر شماره درباره این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)nobodyunknownCameraManorange1100aliushakaramazof...Mohammad...77Hitmanققنوس آسمانSoosmar (بازنشسته)neo loyedO2meysamb.شبگرد طلوع تاریکی🤘Mohsenj74_RAQUARIUSmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا
همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • hamed 66 گفت:

    ممنون بابت مقاله خصوصا معرفی فیلم ها
    بریم برای دانلود 🌹

    Dante1100Ali 0zade...Mohammad...77
  • Solo گفت:

    ممنون بابت مقاله
    عاشق این زیرژانرم
    اکثر فیلمایی که نام بردید دیدم ولی the mist یه چیز دیگه بود
    From beyond هم عالی بود
    Event horizon محشر بود

    اودیسه فضایی هم بشدت پیشنهاد میشه برای کسایی که ندیدن، بشدت اثر جذابیه

    ولی هیچکدوم از اینا alien نمیشه، با اینکه المان هاش یخورده از هسته وحشت لاوکرفتی فاصله میگیره و فیلم تلاش میکنه موجود فضایی و تلاشش برای بقا رو طبیعی و منطقی جلوه بده که خلاف هویت این ژانره ولی باز هم بنظرم وحشتی که از کیهان و ناشناخته هاش القا میکنه فوق العادست، مخصوصا حقایقی که توی دو فیلم پرومتئوس و alien covenant برملا میشه آدمو بیشتر گیج میکنه که خاصیت اصلی فیلمای این ژانره

    nobodyunknownNRG-soulsn'zoth the corruptorDante1100Ali 0zadehamed 66...Mohammad...77more
  • مثل اینکه این ، فقط در مورد فیلم و سریال و ایناست ، چون همچین زیرژانری ، من حداقل در بازی ها ندیدم

    nobody
    • چون یه زیرژانره
      بازی های مثل بلاد بورن و call of cthulhu dark corners of the earth توی این زیرژانر قرار میگیرن

      nobody110077Alucard
    • AQUARIUS گفت:

      اگر اشتباه نکنم:
      Fahrenheit
      Death stranding
      میتونن جزو این ژانر باشن

      nobodyDeleted accountesmaaiel
    • esmaaiel گفت:

      ببین یه مسئله ایی هست که مقاله ژانر ترسناک لاوکرفتی رو با ترسناک کیهانی/فضایی اشتباه گرفته.
      ژانر ترسناک لاوکرفتی به ژانری میگن که از داستانهای هوارد فیلیپس لاوکرافت نویسنده آمریکایی الهام گرفته.
      اتفاقاً تو گیم که زیاد داریم. مثل گیمهای:
      Call of Cthulhu
      Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
      The Sinking City
      Conarium
      Sherlock Holmes: The Awakened
      The Shore
      در ژانر ترسناک لاوکرفتی توش هیولاهای باستانی مثل Cthulhu وجود دارن. Cthulhu یکی از هیولاهای باستانی دنیای لاوکرفت محسوب می‌شود که نژادشان گریت الد وانز (Great Old One) یا قدیم‌باشندگان متعال نام گرفته است. گفته شده که کثولهو، مثل دیگر گریت الد وانز، پیش از آن که بشریت به وجود آید از ستاره‌ها به زمین آمده است. اکثر آن‌ها در شهری به نام ارلیه (R’lyeh) ساکن شدند که بناهایش با سنگ‌های غیرزمینی ساخته شده بود. حتی گفته می‌شود این شهر به طور همزمان در چند بُعد دنیا وجود دارد و بنابراین از قوانین فیزیکی و طبیعی پیروی نمی‌کند. به مرور یا بر اثر اتفاقی، گریت اولد وانز به خواب رفتند و شهر آن‌ها به زیر آب‌های اقیانوس آرام رفت. با تمام این اوصاف، گریت الد وانز به قدری قدرتمند هستند که حتی در حالت خواب با استفاده از تلپاتی با انسان‌ها در رویاها و افکارشان ارتباط برقرار می‌کنند. به این ترتیب، عده‌ای از انسان‌ها فرقه‌ای را پایه‌گذاری کردند که شامل پرستیدن این نژاد و در رأس آن‌ها کثولهو (به عنوان رهبر و کشیش گریت الد وانز در زمین) می‌شود. این فرقه برای سال‌های طولانی وجود داشته است و در مراسمات خود دست به اقدامات نفرانگیزی جهت پرستش معبود خود می‌زنند. اعضای فرقه کثولهو اعتقاد دارند که این موجود باستانی و هم‌نژادی‌هایش صاحبان اصلی زمین هستند. به اعتقاد آن‌ها، گریت الد وانز روزی که ستاره‌ها در راستای درست قرار بگیرند دوباره از خواب برخواهند خواست و بازمی‌گردند تا دنیای خود را پس بگیرند.

      ولی ژانر ترسناک کیهانی/فضایی به داستانها، فیلمها و گیمهایی مثل Alien میگن که داستانشون در فضا و با موجودات ناشناخته فضایی اتفاق میوفتن یا مثل فیلم Color Out of Space و Annihilation یه موجود یا عامل ناشناخته وارد زمین میشه و وحشت می آفرینه.

      nobodyn'zoth the corruptor
      • اساسا هر داستانی که توش از اسرار باستانی یا کیهانی استفاده بشه به طوری که با ناشناخته بودن و کشف قسمتی از حقیقت و قطع مسیر کشف موجب وحشت بشه جزو آثار وحشت لاوکرفتی محسوب میشه
        برای همین فیلم های قدیمی سری Alien که قطعا نه، اما پرمتئوس و کاوننت بعضا از تکنیک های لاوکرفت استفاده کردن حس وحشت نسبت به شخصیت دیوید یا فضای فیلم پرمتئوس کاملا به همین روش ناشناخته بودن و کشف فقط چند پازل از حقیقت شکل گرفته
        شاو که توی پرمتئوس کپی شخصیت های اصلی داستان های لاوکرفت هست

        nobody
    • Alucard گفت:

      اتفاقا معروفه که این سبک رو فیلم و سریال‌ها نتونستن به خوبی بازی‌ها نشون بدن.
      Bloodborne از بهترین جهان‌های وحشت لاوکرفتی در تمام مدیاهای فیلم و سریال و بازیه.
      Returnal هم باز توی همین سبکه و فوق‌العادست واقعا.

      nobodyorange
    • بهترین گیم تو این زمینه دارک وود هستش جدای اون بلادبورنم تا حدود بسیاری تو این زمینه موفقه

      1100
  • کتاب شناسی اچ.پی لاوکرفت رو هم بگذارید و اینکه چطور میشه این آثار رو تهیه کرد…
    نسبت به این نویسنده خیلی کنجکاو شدم…

    nobody
    • esmaaiel گفت:

      تا جائیکه میدونم کتابهای خیلی کمی از هوارد فیلیپس لاوکرافت(اچ. پی. لاوکرافت) به فارسی ترجمه شدن.
      احضار کطولحو
      خاستگاه تاریکی
      کلید سیمین
      سایه ای بر فراز اینزموث
      رنگی از دنیای ناشناخته
      مقبره
      تنها کتابهایی بودن که ازش به فارسی ترجمه شده دیدم. نسخه الکترونیکی برخی از این کتابها رو میتونی از سایتهایی مثل: کتابراه، طاقچه و فیدیبو تهیه کنی.

      nobody
    • لاوکرفت کلا آدم عجیبی بود، پدر و مادرش هر دو دیوانه شدن و در تیمارستان مردن، وقتی بچه بود پدر بزرگش براش داستان های ترسناک قدیمی تعریف میکرد
      «نسبت به این نویسنده خیلی کنجکاو شدم…»
      اگر آدم شادی نیستی داستان های لاوکرفت رو نخون
      عموم آثار لاوکرفت مستقل هستن تنها نقاط اشتراک و اشارات به اساطیر جهانش برمیگرده برای همین اگر میخوای بخونی اهمیت زیادی نداره از کجا میخوای شروع کنی برای آشنایی نسبت به اساطیر و موجودات باستانی هم نکرونومیکون رو میتونی اول مطالعه کنی
      پیشنهاد میکنم با اینها شروع کنی
      Dagon
      The call of Cthulhu
      The Shadow over Innsmouth
      The Whisperer in Darkness
      At the Mountains of Madness

      nobodyAminTSLn'zoth the corruptor
  • Behzaad گفت:

    مقاله خوبی بود. مشابه با همین مقاله آقای علی غروبی یک ویدئو هم در گیمفا قرار داده بودند که اون هم عالی بود. چه موزیک دارک امبینت خوبی هم داشت.

  • AQUARIUS گفت:

    ممنون مقاله جالبی بود خوشم اومد.
    آثار لاوکرافتی خیلی منو به خودشون جلب میکنن و تا وسطای فیلم ته لذت رو میبرم ولی وقتی فیلم تمام میشه حس بدی بهم دست میده نمیدونم چرا تقریبا همیشه همینجوری میشه

    aliushakaramazof
  • Ninja theorey گفت:

    خود کیهان و فضا همینطوریش ترسناک و مبهم هست فقط کافیه داستان و سوژه مناسب داشته باشی

    تی‌تاپ طلایی
  • Hitman گفت:

    این یکی از زیرژانر های مورد علاقه منه 👍
    ممنون بابت مقاله عالی🙂

  • farhadqp گفت:

    چه عجب یه مقاله درباره لاوکرفت دیدیم و اشاره ای به نژاد پریستیش نشد. بنده خدا آخر عمری چندین جا گفته بود که از عقایدش پشیمونه اما هنوز ملت گیرن

    nobody
  • orange گفت:

    ترسناک ترین نوع ترس به نظرم همین ترس کیهانیه

    SoloBehzaad
  • nobody گفت:

    بازی بلادبورن من را به‌طور مشخص با این ساب‌-ژانر آشنا کرد.

همه چیز درباره ژانر وحشت لاوکرفتی و بهترین آثار آن - گیمفا