پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

دنیای سینمایی پیشین دی‌سی یا همان DCEU مملو از شخصیت‌های مهم و بزرگی بود که به دلیل تصمیمات احمقانه کمپانی برادران وارنر به ورطه نابودی کشیده شدند.

دنیای سینمایی دی‌سی که با فیلم Man Of Steel در سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز نمود، با گذشت یک دهه از کار خود نه تنها هیچ پیشرفتی حاصل نکرد، بلکه با چنان مشکلات بزرگ و پرحاشیه‌ای مواجه شد که بازیگران نقش‌های کلیدی خود را بارها از دست داد و در نهایت در سال ۲۰۲۳ برای همیشه پایان خواهد یافت.

در حالی که شخصیت‌هایی همچون آکوامن با هنرنمایی جیسون موموآ، فلش با هنرنمایی بری آلن و شزم با هنرنمایی زکری لی‌وای احتمال می‌رود که در دنیای سینمایی جدید دی‌سی زیر نظر مدیریت جیمز گان و پیتر سفران همچنان به کار خود ادامه دهند اما شخصیت‌های بسیاری در DCEU وجود داشتند که عملاً پتانسیل آن‌ها با بازیگران مناسبشان به شکلی بی‌رحمانه از دست رفت.

به همین سبب نیز در این مقاله به برخی از این شخصیت‌ها و بازیگرانشان خواهیم پرداخت و امیدواریم که در دنیای سینمایی جدید دی‌سی بتوانیم شاهد پرداخت مناسب و بازیگرانی کارکشته برای نقش چنین شخصیت‌هایی باشیم که در DCEU مورد ظلم بی‌برنامگی و حماقت دخالت‌های نابجای کمپانی برادران وارنر قرار گرفتند.

سوپرمن به تصویر کشیده شده توسط هنری کویل

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

شاید بتوان گفت که هیچ بازیگری به اندازه هنری کویل در دنیای سینمایی پیشین دی‌سی مورد ظلم و ناحقی قرار نگرفته است.

او آغازگر DCEU در سال ۲۰۱۳ بود و در ابتدا نمایانگر سوپرمنی تاریک و متفاوت نسبت به کمیک‌ها بود، وارنر در فیلم بتمن علیه سوپرمن جنبه‌های تاریک بیشتری را به وی اضافه کرد و به شکلی احمقانه این شخصیت در فیلگ لیگ عدالت جاس ویدون به یک عروسک خیمه شب بازی برنامه‌های کودکانه تبدیل شد. این حواشی سبب شد تا هنری کویل به صورت غیرمستقیم از نقش محبوب خود کنار گذاشته شود تا این که در سال ۲۰۲۲ به واسطه صحنه پس از تیتراژ Black Adam شاهد بازگشت مقتدرانه او به ژانر ابرقهرمانی بودیم. با این حال به صورت همزمان جیمز گان و پیتر سفران به عنوان مدیران DCU معرفی شده و هنری کویل را برای همیشه از نقش سوپرمن کنار گذاشتند. بازگشت او و کنار گذاشتن دوباره‌اش تنها در عرض یک ماه به وقوع پیوست؛ نتیجه بی‌برنامگی مفتضحانه وارنر و عواملش را در همین یک جمله می‌توان توصیف نمود!

شخصیت‌های فیلم Birds Of Prey

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

فیلم Birds Of Prey پروسه عجیب و غریبی را طی کرد و در نهایت نیز پتانسیل تمامی شخصیت‌هایش را به باد داد.

این پروژه در ابتدا قرار بود حول محور جوکر و هارلی کوئین ساخته شود، سپس اعلام شد که دنباله‌ای از Suicide Squad سال ۲۰۱۶ با محوریت تنها هارلی کوئین خواهد بود. با این حال فیلم اکران شد و چندین و چند شخصیت قهرمان و ضدقهرمان زن را به تصویر کشید که هیچکدام از آن‌ها به جز هارلی کوئین اجازه پیدا نکردند تا آن‌طور که می‌بایست پتانسیل خود را به معرض نمایش بگذارند. نتیجه فیلمی درهم و آشفته شد که نه تنها شخصیت‌های مهمی از کمیک‌های دی‌سی را برای سینما هدر داده بود، بلکه حتی در پیشبرد آرک داستانی هارلی کوئین نیز ناموفق عمل کرد و خیلی زود از یادها فراموش گشت.

سایبورگ به تصویر کشیده توسط ری فیشر

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

پروژه سینمایی Justice League را می‌توان به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترن پروسه‌های تولید یک فیلم در طول تاریخ سینما خطاب کرد که نه تنها زمینه‌ساز نابودی DCEU شد، بلکه آینده سایبورگ با هنرنمایی ری فیش نیز برای همیشه توسط کمپانی برادران وارنر نادیده گرفته شد.

حواشی ایجاد شده حول محور ری فیشر با جاس ویدون و رفتارهای غیرحرفه‌ای این کارگردان در پشت صحنه ساخت فیلم Justice League سبب شد تا این بازیگر جوان به واکنش‌های تندی بر علیه وارنر روی بیاورد. علی‌رغم این که زک اسنادر سعی کرد تا با Zack Snyder’s Justice League پتانسیل‌های از دست رفته سایبورگ در دنیای سینمایی پیشین دی‌سی را بازسازی نماید، که روایت جذابی را نیز حول محور او ترتیب داده بود اما مشکلات پشت صحنه بسیار بزرگتر و شدیدتر از آن بود که زک اسنایدر بتواند کاری از پیش ببرد.

بلک آدام به تصویر کشیده شده توسط دوئین جانسون

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

دوئیم جانسون راهی بسیار طولانی، غیرممکن و قابل تقدیری را برای حضور بلک آدام در سینما طی کرد که در نهایت یک سقوط دراماتیک را تجربه نمود.

دوئین جانسون با تمامی انتقادات اما سوپراستار بزرگی در سینما محسوب می‌شود که هر کمپانی فیلم‌سازی برای داشتن او قطعاً هزینه زیادی خواهد کرد. با این حال او برای بیش از ۱۰ سال به پروژه بلک آدام در دنیای سینمایی دی‌سی وفادار ماند و یک تنه صفر تا صد این پروژه را طی نمود و حتی هنری کویل را نیز به عنوان سوپرمن به DCEU بازگرداند. با این حال مشکلات داخلی برادران وانر و استودیو دی‌سی و پروسه جنجالی ساخت این فیلم ضدقهرمانی در نهایت سبب شد تا این شخصیت به راحتی توسط جیمز گان و همراهانش کنار گذاشته شود تا DCU با شخصیت‌های جدیدی کار خود را آغاز نماید.

آلفرد به تصویر کشیده شده توسط جرمی آیرونز

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

شخصیت بتمن دنیای سینمایی دی‌سی با هنرنمایی بن افلک سرشار از پتانسیل‌های زیادی بود که یکی از آن‌ها الفرد با هنرنمایی تماشایی جرمی آرونز می‌باشد.

علی‌رغم فرصت کمی که در اختیار این بازیگر بزرگ قرار گرفته بود اما او آلفردی مصمم، با اراده، قدرتمند و منحصر به فردی را به تصویر کشید که تاکنون در سینما سابقه نداشته است. استفاده مناسب از لحن کمدی در عین وفاداری به بتمن کاری دشواری بود که جرمی آیرونز در دنیای تاریک و سیاه زک اسنایدر به نحو احسنت رقم زد و در کمال تاسف پس از تنها ۲ فیلم از DCEU کنار گذاشته شد.

مارشن من‌هانتر به تصویر کشیده توسط هری لنیکس

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

زمانی که برنامه‌های زک اسنادیر برای ساخت فیلم Justice League اعلام می‌شد، او فاش کرد که ۷ نفر در یکپارچگی این گروه نقش خواهند داشت. با این حال در نهایت ما شاهد ۶ نفر بودیم و طرفداران دی‌سی سال‌ها رای دیدن نفر هفتم انتظار کشیدند.

در نهایت به واسطه فیلم Zack Snyder’s Justice League موفق شدیم تا شاهد نفر هفتمی باشیم که می‌توانست به منحصر به فردترین عضو دنیای سینمایی دی‌سی بدل گردد. هری لنیکس که از سال ۲۰۱۳ با فیلم Man Of Steel در DCEU حضور پیدا کرده بود، در نهایت شخصیت واقعی خود را فاش کرد و او کسی نبود جز مارشن من‌هانتری که تنها در ۱ الی ۲ سکانس فرصت نقش‌آفرینی شخصیت واقعی خود را پیدا نمود و عملاً حکم یک پیام بازرگانی را از سوی کمپانی برادران وارنر پیدا کرد. اگر که DCEU طبق برنامه مناسبی پیش رفته بود و وارنر از عجله و پرهیز فاصله می‌گرفت، مارشن من‌هانتر ممکن بود تا به یکی از شگفتی‌های ژانر ابرقهرمانی در سینما بدل گردد.

هاوک‌من به تصویر کشیده شده توسط آلدیس هاج

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

عجیب است که وارنر عادت دارد تا شخصیت‌های مهم کمیک‌های دی‌سی را به عنوان نقش‌های فرعی در فیلم‌های DCEU به نمایش بگذارد، اتفاقی که گویا درس عبرت این کمپانی نشده و باز هم در فیلم Black Adam به وقوع پیوست.

در این فیلم ما شاهد شخصیت‌های مهمی همچون هاوک‌من یا دکتر فیت بودیم که هر کدام پتانسیل فیلم یا سریال اختصاصی خود را دارند، با این حال به صورت یک پتانسیل از دست رفته در فیلم بلک آدام به تصویر کشیده شده و نه تنها در چنین پروژه شلوغ و آشفته‌ای فرصتی برای عرض اندام پیدا نکردند، بلکه تنها و تنها برای یک پروژه به ایفای نقش پرداخته و متاسفانه مانند باقی بازیگران نام برده شده، به شکلی احمقانه و تاسف‌بار به واسطه شکل‌گیری دنیای DCU از نقش‌های خود کنار گذاشته شدند. این مسئله در قابل آلدیس هاج بیش از پیش می‌تواند تاثیرگذار جلوه نماید، زیرا او در همان فرصت کمی که در اختیار داشت نیز جلوه جذاب و تماشایی از کارتر هال را به ارمغان آورد.

جیمز گوردون به تصویر کشیده شده توسط جی.کی. سیمونز

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

در دنیای سینمایی پیشین دی‌سی، به حدی در قبال بتمن و شخصیت‌های مرتبط به او ظلم شده که می‌توان گفت شاهد قتل‌عام خانواده شوالیه تاریکی در سینما توسط وارنر و دوستان بوده‌ایم.

شخصیت جیمز گوردون یکی از مهمترین المان‌های داستان‌های بتمن به شمار می‌رود که نقش مهم و تاثیرگذاری در نبرد بین خیر و شر شهر گاتهام دارد. با این حال تمام اهمیت حضور او در DCEU عملاً به سخره گرفته شد؛ زیرا از یک سو در فیلم لیگ عدالت تنها شاهد حضور چند دقیه‌ای او بر پشت بام یک ساختمان برای دیالوگ‌های سطحی با باقی اعضای لیگ بودیم و از سوی دیگر نیز فیلم Batgirl که در نظر داشت که او را به صورت جدی‌تری به تصویر بکشد نیز چنان پروسه فاجعه‌آمیز و فیلم‌نامه ضعیفی داشت که خود دیوید زسلاو به عنوان مدیر کمپانی برادران وارنر دیسکاوری شخصاً مداخله کرد تا ساخت آن را توقیف نماید.

دث‌استروک به تصویر کشیده شده توسط جو منگنیلو

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

شخصیت دث‌استروک یکی از بی‌رحم‌ترین و چالش‌برانگیزترین شرورهای داستانی‌های شوالیه تاریکی می‌باشد که رویارویی او با حافظ شهر گاتهام در سینما می‌توانست به رویدادی شگفت‌انگیزی منتهی گردد.

جو منگنیلو که ایفای نقش دث‌استروک را در صحنه‌های کوتاهی از فیلم‌های DCEU بر عهده داشت، در آغاز به عنوان شرور اصلی فیلم بتمن معرفی شد که قرار بود تا رویارویی خونینی را با بتمن منحصر به فرد بن افلک به ارمغان بیاورد. با این حال کنار گذاشتن زک اسنایدر و عدم برنامه‌ریزی مناسب کمپانی برادران وارنر نه تنها فیلم بتمن و بن افلک را به صورت کامل کنار گذاشت، بلکه جو منگنیلو نیز در قامت دث‌استروک به فراموشی سپرده شد و دیگر عملاً کسی او را به عنوان یکی از اعضای کلیدی برنامه‌های نخست DCEU به یاد نمی‌آورد.

شوالیه تاریکی به تصویر کشیده شده توسط بن افلک

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

شوالیه تاریکی که توسط بن افلک به تصویر کشیده شد، شاید که مهمترین قانون این شخصیت را زیر پا گذاشت ولی همین خشونت و بی‌رحمی وی بود که مسبب هیجان زیاد طرفداران برای آثار مرتبط با وی در آینده شده بود.

بتمن بن افلک می‌توانست زمینه‌ساز ایجاد داستان‌هایی حول محور رستگاری او و پیدا کردن دوباره امید نسبت به بشریت بشود تا حتی شاهد پایبندی دوباره وی به قانون عدم کشتنش نیز باشیم. حتی فیلم‌نامه لو رفته از قسمت‌های دوم و سوم لیگ عدالت نیز حاوی روایاتی حماسی و تاثیرگذار حول محور بتمن DCEU بود که در سینما می‌توانست سر و صدای زیادی را به پا نماید. با این حال در تکرار اعمال غیرمنطقی کمپانی برادران وارنر، شاهد کنار گذاشتن بن افلک و بتمن وی از آثار دنیای سینمایی پیشین دی‌سی بودیم که می‌توان گفت او بزرگترین پتانسیل از دست رفته یک دهه اخیر دنیای سینمایی آشفته و عجیب و غریبی می‌باشد که تنها و تنها حسرت طرفداران دی‌سی را پی داشته است.


آیا شخصیت دیگری را می‌توان نام ببرید که در DCEU مورد ظلم قرار گرفت و پتانیلش از دست رفت؟ به نظر شما جیمز گان و پیتر سفران می‌توانند ناکامی یک دهه اخیر دی‌سی در سینما را جبران نمایند؟ اگر که دنیای سینمایی پیشین دی‌سی به راه خود ادامه می‌داد، شاهد رقم خوردن چه نتیجه می‌بودیم؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

KratosDARKSIRENParsaJETRANGکچل در زمستانSepehrMincraftGrandWardenMaster bladered-eyed Banished KnightBatman Arkham knightArtin_Gamearایلیا عسگریEzio Auditore da FirenzemeysambShark Gamerکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا
پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت‌های DCEU - گیمفا