آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟

نصیر فرزان
۱۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

بازسازی یکی از محبوب‌ترین عناوین ژانر وحشت به زودی از راه می‌رسد. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که عرضه این بازی چه تاثیری روی آینده فرنچایز Dead Space خواهد داشت.

بازی Dead Space در سال ۲۰۰۸ توسط ویسرال گیمز (Visceral Games) توسعه داده شد و از عناوین مطرح سبک وحشت بقاء محسوب می‌شود. با توجه به آن‌چه که تاکنون از ریمیک این بازی مشاهده کرده‌ایم، Dead Space حاوی اتمسفری فوق‌العاده و محیط‌هایی خواهد بود که از پایه و با جزئیات بالا خلق شده‌اند. با این‌که عادت کردن به چهره جدید آیزاک کلارک (Isaac Clarke) اندکی زمان‌بر خواهد بود، اما المان‌های جدید از قبیل گیم‌پلی Zero-G، افکت‌های صوتی متفاوت و همچنین Intensity Director، که باعث می‌شود تا وقایع در سرتاسر بازی به صورت تصادفی روی دهند، موجب می‌شوند تا انتظار کشیدن برای Dead Space Remake دشوارتر از هر زمانی به نظر برسد. باید خاطر نشان کرد که یکی از المان‌های مهم دیگری که به بازی افزوده شده است، تحت عنوان Peeling System نام‌گذاری شده که باعث می‌شود سلاخی و قطع عضو دشمنان به مراتب از نظر بصری واقع‌گرایانه‌تر از گذشته باشد.

از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود تا نسبت به موفقیت و کیفیت بالای ریمیک Dead Space خوش‌بین باشیم، این است که توسعه‌دهندگان بازی از جمله طرفداران و علاقمندان سرسخت آن محسوب می‌شوند و ضمن افزودن المان‌های جدید به این بازسازی، تلاش داشته‌اند تا هسته اصلی گیم‌پلی دست‌نخورده باقی بماند؛ با این حال، برخی موارد در مورد آینده فرنچایز Dead Space نامعلوم بوده و می‌توانند پس از انتشار بازی باعث ایجاد دغدغه فکری برای بازیکنان شوند.

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

پس از شکست The Callisto Protocol، بازیکنان بسیاری مشتاق تجربه Dead Space هستند. گیمرهای جدید قصد دارند بدانند که چه عواملی باعث شدند تا این مجموعه به یکی از آثار کلاسیک ژانر ترسناک تبدیل شود. در عین حال، طرفداران قدیمی این فرنچایز امیدوار هستند تا انتظاراتشان از این بازسازی برآورده شود. به هر ترتیب، باید به خاطر داشت که حتی نسخه اورجینال Dead Space، در هنگام عرضه از نظر تجاری با اقبال عمومی مواجه نشد. با این‌که ۴ ماه پس از انتشار، آمار فروش اولین نسخه از این فرنچایز به یک میلیون نسخه رسید، اما در آن سال‌ها، Dead Space یک شکست تجاری محسوب می‌شد. البته که این موضوع با توجه به عملکرد کلی این فرنچایز، چندان به تیم سازنده بازی ضربه وارد نکرد و Dead Space 2 نیز ساخته شد؛ عنوانی که موفق شد تا در هفته ابتدایی انتشار خود ۲ میلیون نسخه به فروش برساند. Dead Space که به نوعی شبیه فیلم Event Horizon است و در واقع ترکیبی از Resident Evil و Metroid محسوب می‌شود، اگرچه در ابتدای انتشار خود با اقبال عمومی مواجه نشد، اما به مرور زمان گیمرها از آن استقبال کردند و از نظر تجاری به یکی از عناوین موفق ژانر وحشت تبدیل شد.

با این وجود، ما در حال حاضر در نسل دیگری از گیمینگ قرار داریم. شرایط به مراتب نسبت به زمانی که نسخه اورجینال Dead Space عرضه شد، متفاوت است. از سوی دیگر، پیش‌بینی این‌که الکترونیک آرتس (Electronic Arts)، چه آینده‌ای را برای فرنچایز Dead Space متصور بوده، کار دشواری محسوب می‌شود. آن‌ها به این اخلاق کاری مشهور هستند که عدم موفقیت تجاری یک فرنچایز را به خوبی هضم نمی‌کند. به هر ترتیب، به نظر می‌رسد که عرضه تقریبا همزمان Dead Space Remake و Callisto Protocol، اتفاقی است که در پایان به سود هر دو بازی تمام خواهد شد‌.

از سوی دیگر، می‌توان انتظار داشت که عملکرد ناامیدکننده Callisto Protocol از نظر تجاری روی ریمیک Dead Space تاثیرگذار باشد. با توجه به این‌که خالق هر دوی این عناوین یک فرد مشترک است، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازیکنان رغبت کمتری برای تجربه یک عنوان سای‌فای دیگر از خود نشان بدهند. موضوع نگران‌کننده برای Dead Space این بوده که ریمیک آن تبلیغات چندان گسترده‌ای نداشته و EA تا حدودی نسبت به آن خساست به خرج داده است. با این‌که تیم توسعه‌دهنده بازی چندین استریم زنده از این اثر برگزار نموده و در عین‌حال بازیکنان را با گیم‌پلی آن آشنا کرده، به راحتی می‌توان متوجه شد که میزان تبلیغات این عنوان در قیاس با Callisto Protocol به مراتب ناچیز بوده است. به خاطر داریم که Callisto Protocol در پادکست Helix Station، بارها به بحث‌ گرفته شد و به صورت مکرر اخبار و تصاویر جدیدی از آن به اشتراک گذاشته می‌شد. شاید چنین تصور کنید که این موضوع اهمیت چندانی ندارد اما اگر به آمار فروش Need For Speed Unbound نگاهی بیندازیم، دیده می‌شود که میزان تقاضا برای این اثر در بریتانیا نسبت به نسخه قبلی یعنی Need For Speed Heat، که از قضا با استقبال منتقدین مواجه نشد، ۶۴ درصد اُفت داشته است. بر کسی پوشیده نیست که EA در بازاریابی برای NFS Unbound چندان موفق عمل نکرد؛ از سوی دیگر، این شرکت راجع به احتمال عرضه به‌روزرسانی برای این عنوان نیز برخورد شفاف و واضحی نداشته است.

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

گذشته از همه این مسائل، سوال حیاتی‌ای که مطرح می‌شود، این است که در صورت موفقیت Dead Space Remake و استقبال منتقدین و بازیکنان از آن، واکنش EA چه خواهد بود؟ آیا این شرکت دستور تولید بازسازی Dead Space 2 و Dead Space 3 را نیز به صورت آنی صادر خواهد کرد؟ باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشید که استودیوی مُتیو، فرآیند ساخت بازی Iron Man را نیز روی دست دارد. آیا کار ساخت دنباله‌های فرنچایز Dead Space به استودیوهای دیگری سپرده خواهد شد؟ آیا EA حاضر خواهد شد تا چنین ریسکی کند؟ با توجه به این که Dead Space 2 از نظر ابعاد نسبت به نسخه اول وسیع‌تر و گسترده‌تر بود، آیا استودیوی سازنده موفق خواهد شد تا یک بازسازی شایسته از آن بازی را به بازیکنان تحویل دهد؟

از طرف دیگر، Dead Space 3 نیز خود یک معضل بزرگ محسوب شده و پیرامون آن، سوالات بسیاری می‌تواند مطرح شود. جدای از این‌ که در زمان عرضه سیستم پرداخت‌درون‌برنامه‌ای صدمه جدی به آخرین نسخه از فرنچایز Dead Space وارد کرد، این اثر برخی تفاوت‌های کلیدی با نسخه‌های پیشین داشت و این خود موجب شد تا با استقبال مناسب بازیکنان مواجه نشود. سوالی که مطرح ‌می‌شود این است آیا EA دست به ایجاد تغییراتی اساسی در Dead Space 3 خواهد زد و یا این‌که با حذف برخی المان‌های آزاردهنده، هسته کلی بازی قبلی را حفظ خواهد نمود؟ پاسخ به این سوال دشوار است اما از حالا می‌توانیم بگوییم که اگر Dead Space 3 با تغییرات اساسی مواجه نشود، احتمالا یک شکست دیگر را برای EA به ارمغان خواهد آورد. با توجه به این‌که انتشار Dead Space 3 عملا باعث مرگ این فرنچایز شد، ممکن است فارغ از تغییراتی که در این بازی ایجاد می‌شود، بازیکنان به دلیل تجربه ناخوشایند بازی قبلی روی خوش به آن نشان نداده و از تجربه‌اش صرف‌نظر نمایند.

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

به باور من، عرضه دنباله برای فرنچایز Dead Space به صورت غیرضروری و برای مدتی طولانی به تاخیر افتاده است. دنیای Dead Space پتانسیل بسیار بالایی دارد و در برزخ نگه داشتن آن برای مدتی طولانی، یک موضوع ناامید‌کننده محسوب می‌شود. هنوز مسائل روایی حل‌نشده بسیاری راجع به نکرومورف‌ها (Necromorphs)، Unitology و آینده بشریت در دنیای Dead Space وجود دارد.
با این‌که ما وقایع این مجموعه را از دید آیزاک کلارک مشاهده می‌کنیم، Dead Space در واقع ماجراجویی فضایی همه‌ی ما در یک دنیای ترسناک و پر رمز و راز است؛ دنیایی که در طی این سال‌ها، هیچ بازی دیگری موفق نشده تا اتمسفر خاص و منحصر‌ به‌ فرد آن را بازآفرینی نماید. با این‌که پایان Dead Space 3 خوشایند نبود، هنوز انسان‌های دیگری هستند که بتوانند ماجراجویی در دنیای این بازی را ادامه داده و پرده از اسرار آن بردارند. انتشار یک دنباله برای Dead Space 3 با پروتاگونیستی جدید، آن هم در حالی که وقایع داستان چندین سال بعد از پایان نسخه قبلی روی می‌دهد، یک ایده هیجان‌انگیز است و اگر کیفیت خوبی داشته باشد، به طور قطع با استقبال علاقمندان به Dead Space مواجه خواهد شد؛ به خصوص اگر نکرومورف‌های ترسناک نیز یک بار دیگر روی صفحه مانیتور بازیکنان ظاهر شوند.

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

سناریوی دیگری که دنباله‌ی Dead Space 2 می‌تواند در پیش بگیرد، این است که مقابله آیزاک و نکرومورف‌ها را زمانی که چندین سال به عمر این شخصیت اضافه شده روایت کند؛ آن هم در شرایطی که او قصد دارد تا یک بار برای همیشه دنیا را از وجود آن‌ها پاک‌سازی کند. سناریوی دیگری که می‌توانیم برای Dead Space 4 متصور باشیم، این است که همه‌ی عالم از وجود آن‌ها مملو شده باشد و فقط یک تمدن کوچک توسط سلاح‌های ابتدایی خود از هجوم آنان در امان مانده و برای بقا در تلاش باشند.

دیگر عناوین ژانر وحشت از قبیل Resident Evil و Silent Hill با وجود این‌که بارها فراز و فرود را در طی این سال‌ها تجربه کرده‌اند، آینده روشنی در انتظارشان بوده و می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که دنیای‌ آن‌ها گسترش پیدا خواهد کرد. این در حالیست که چنین موضوعی راجع به فرنچایز Dead Space صدق نکرده و وضعیت آن مبهم‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. این‌که EA به عنوان یک IP جدی به Dead Space نگاه می‌کند یا خیر، در هاله‌ای از بهام قرار دارد؛ به نظر می‌رسد که موفقیت یا عدم‌ موفقیت ریمیک Dead Space تا حد زیادی به این سوال پاسخ خواهد داد‌.


بازی Dead Space Remake در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۱ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۳) برای کنسول‌های نسل نهم سونی و مایکروسافت و همچنین پلتفرم PC عرضه خواهد شد. امیدواریم که این بازی بتواند موفقیت‌های نسخه اورجینال را تکرار کرده و یک‌ مسیر روشن و مشخص برای آینده فرنچایز ایجاد نماید.

MincraftDARKSIRENگیمر غمگینHunTeR007IrNAhmad_bkEzio Auditore da FirenzeSpider-ManmeysambRubyTlou part 2 game of the centuryاپوزوسیون گیمفا.Ali_pxPouria_gamer_gotynobodyامیر حسینMaster bladeParhamSoosmar (بازنشسته)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا
آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آینده فرنچایز Dead Space چه خواهد شد؟ - گیمفا