مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند

مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی هم‌زمان معرکه و وحشتناک هستند

آرش بوالحسنی
۱۳:۰۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند

مدیر عامل استودیوی Finji، سازنده‌ی عناوینی مثل Tunic و Overland، به تازگی نگرانی‌ها و امیدهای خود نسبت به سرویس‌های اشتراکی و تاثیر آن‌ها روی بازی‌های مستقل را به اشتراک گذاشته است.

خانم بکا سالتزمن (Bekah Saltsman)، مدیر عامل استودیوی Finji، معتقد است که صنعت بازی‌های ویدیویی برای استودیوهای مستقل یک چرخه‌ی تکرار شونده است. در حال حاضر او می‌گوید که این چرخه به مرحله‌ی انقباض رسیده و گرفتن سرمایه برای توسعه‌دهندگان مستقل ممکن است دشوارتر باشد. بخش عظیمی از این مهم به خاطر دور بودن از عرضه‌ی سخت‌افزار جدید است که دوران رشد را برای استودیوهای مستقل رقم می‌زند. البته سالتزمن گفته که با وجود Xbox Game Pass و اشتراک‌های جدید PlayStation Plus اتفاقات عجیبی ممکن است رخ دهند:

چرخه‌هایی از رشد وجود دارند که شاهد ورود و خروج دائم سرمایه هستیم. در حال حاضر در مرحله‌ی انقباض هستیم و این چرخه دوباره قرار است وارد مرحله‌ی رشد شود. به خاطر حرکت صنعت در دو سال اخیر، در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که تحت مالکیت سرویس‌های اشتراکی قرار دارند. نگرانی من این است که به خاطر تعداد مشترکین بالا و درآمد زیاد این شرکت‌ها، آن‌ها در آینده ممکن است به ما نیاز نداشته باشند.

البته سالتزمن مطمئن است که Finji به خاطر شهرت و اعتبار کسب شده‌اش دوام خواهد آورد. آن‌ها در سال‌های گذشته برخی از مشهورترین بازی‌های مستقل از جمله Night in the Woods و Tunic را توسعه داده‌اند. این بازی‌ها هم از نظر تجاری و هم از نظر هنری موفق بوده‌اند. با این حال سالتزمن به صورت کلی در مورد بازی‌ها و استودیوهای مستقل مطمئن نیست:

با توجه به افزایش هزینه‌ی ساخت بازی‌ها، آیا بودجه‌ی کافی برای ساخت بازی‌های مستقل وجود خواهد داشت؟ چرا که اگر یک جمعیت خریدار را به یک جمعیت مشترک تبدیل کنیم، منبع درآمد اصلی از هزینه‌ی اشتراک خواهد بود و به طور کلی هزینه‌ی اشتراک برای چند سال یک تیم توسعه کافی نیستند، مگر اینکه تیم شما کوچک باشد.

سرویس‌های اشتراکی به صورت هم‌زمان معرکه و وحشتناک هستند. آینده می‌تواند به هر طرفی برود. من بیشتر نگران تیم‌های مستقل کوچک هستم که هنوز نتوانسته‌اند در صنعت بازی‌های ویدیویی به ثبات برسند. آن‌ها شاید فضا یا پول کافی برای ساخت بیشتر از یک بازی را نداشته باشند.

سالتزمن به خصوص در مورد ارزشی که صاحبان سرویس‌های اشتراکی روی بازی‌های مستقل قرار می‌دهند نگران است:

اگر اکثر افراد روی سرویس شما تنها یک بازی را تجربه کنند و سرویس‌های اشتراکی برای بازی‌های سرویس‌محور مناسب‌تر باشند، آیا این سرویس‌ها قادر خواهند بود تا اختصاص بودجه به عناوینی که تعداد بازیکنان بسیار کم‌تری دارند را توجیه کنند؟

این یک سوال ریاضی واقعی است چرا که نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آن وقت باید تصمیم بگیرید که چه عناوینی روی سرویس خواهند بود چه استودیوهایی صرفا به خاطر ارزش هنری قادر به ساخت بازی خواهند بود. این فارغ از ارزش مالی یک پروژه است.

سالتزمن می‌گوید اکثر افرادی که به دنبال بازی مستقل برای پشتیبانی مالی می‌گردند صرفا طرفداران بازی هستند و به چیزهای بیشتری از درآمد و سود مالی اهمیت می‌دهند. با این حال او نگران است که این شرایط موقتی باشد:

ما نمی‌توانیم از این واقعیت صرف نظر کنیم که افراد زیادی در این شرکت‌ها هستند که صرفا بر اساس اعداد و ارقام تصمیم‌گیری می‌کنند. من همیشه نگران این افراد هستم و اینکه تصمیمات آن‌ها بر اساس اعداد و ارقام به چه معنا برای تیمی به اندازه‌ی تیم من یا حتی کوچک‌تر از تیم من خواهد بود. حتی Tunic که فروش بسیار خوبی هم داشته هم نمی‌تواند از نظر اعداد و ارقام با بازی‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

البته سالتزمن کاملا ضد سرویس‌های اشتراکی نیست. هر چه باشد استودیوی Finji یکی از بازی‌های خود یعنی Chicory را روی سرویس PlayStation Plus قرار داده است. سه بازی از این استودیو از جمله Tunic روی Game Pass هستند و بازی Overland هم روی َApple Arcade عرضه شده است.

او می‌تواند این تصمیمات را از چند جهت توجیه کند. اول از همه قرار دادن این بازی‌ها روی چنین سرویس‌هایی آگاهی از آن‌ها و تعداد افرادی که به آن‌ها دسترسی دارند را افزایش می‌دهد. البته این مهم از یک نظر می‌تواند به شما به عنوان یک توسعه‌دهنده ضربه بزند و افراد زیادی دیگر برای خرید کامل بازی هزینه نکنند. با این حال حتی افرادی که سرویس‌های اشتراکی را ندارند هم بیشتر از وجود این بازی‌ها آگاه می‌شوند، چرا که دوستان و آشنایان آن‌ها در مورد این بازی‌ها صحبت می‌کنند.

در حالی که Finji اندازه‌ی هر استودیوی مستقل دیگری در زمینه‌ی کار کردن با سرویس‌های اشتراکی تجربه دارد، سالتزمن می‌گوید که هنوز قوانین مشخصی در این زمینه وجود ندارد. این یعنی توسعه‌دهندگان نمی‌دانند که باید چقدر برای قرار دادن یک بازی روی یک سرویس پول دریافت کنند:

پاسخ این سوال برای هر بازی متفاوتی فرق دارد. جوانبی مثل پلتفرم، نوع بازی و نوع مخاطبان آن پلتفرم روی این تصمیمات تاثیرگذار هستند. تا زمانی که پول دریافتی از صاحبان سرویس‌های اشتراکی به توسعه‌دهندگان اجازه‌ی ساخت بازی‌های بیشتری را دهند، من طرفدار این سرویس‌ها هستم.

من صرفا می‌خواهم که مردم بازی‌های عجیب و غریب و جذاب بیشتری را بازی کنند. چرا که اگر در طراحی بازی خود را محدود کنید، بسیاری از جوانب جالب هنر بازی را از دست می‌دهید. تنها خواسته‌ی من این است که به تیم‌های توسعه‌ی بازی پول کافی برای دوام آوردن را بدهید.

امینفریدDARKSIRENOrinVisible 6-tigh manهادی صفائیDota2Only Xboxشبح گیمفا (کاربر حرفه‌ای)nobodyزمین 52🤘Mohsenj74Chief...Eternal...Ezio Auditore da Firenzeگیمری عادیAshen undead the bearerred-eyed Banished Knightامیر حسینmahdi12345more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • گیم پس کبیر بهترین سرویس اشتراکی تاریخ گیمینگه. اگر مایکرو کبیر استارتشو نمیرفت گدا هم هنوز ۷۰ دلار دلالی میکرد .البته سرویس سونی بدرد نمیخوره چون نه کچل ۲۰۲۲ رو میاره روز عرضه نه شبیه ساز پرواز تار به مقوا ۲ ولی از اونور استارفیلد و هلبلید ۲ روز عرضه برایه ۲ پلتفرم میان

    فریدAAS(بازگشته است)PASARGADDota2Ali 0zadeOnly XboxLu BuAbolfazlTlou part 2 game of the centuryBaBa Wossmore
    • سونی بازی هایی مث گاد و میزاره واسه فروش چون میدونه اینقدر کیفیت بالایی داره بازی هاش که میفروشه نه مث یه سری شرکتا مجبورن با این کار گدایی مخاطب کنن حالا یه سوال از جعبه فنا کدومتون حاضر بود شصت دلار واسه بازی مث هیلو خرج کنه؟ فکر نمیکنم به ده درصدم برسه ولی چون اومد روی گیمپس همگی برچسب شاهکار بهش زدن ولی خب ماه پشت به ابر نمیمونه بعد از خوابیدن جو اولیه همه فهمیدن این بازی چه فاجعه و چه هایپ مسخره ای پشتش بود ولی خب چون روی سرویس بود شد شاهکار صنعت گیم سرویسا بد نیستن ولی باعث میشه به خاطر رایگان بودن بازی ها به هرچیزی برچسب شاهکار بزنن صرفا چون رایگان

      mahdi12345Tlou part 2 game of the centuryپدر بزرگ دانته و ویرجیلاپوزوسیون گیمفاگیمری عادیmohsengamerPASARGADRezayenneferHitasepmore
      • چپ دست گفت:

        خودتم ۱ سال مزه دی وان بره زیر زبون
        و بعد اون بگن خرج کن معلوم میشه چقد برا بازی خرج‌میکنی

        بیا پایین سرمون درد گرفت وقتی عادت داری ک ۷۰ تا بدی
        نیا بگو سرویس فلانه

        هرچند ایرانی اخرش میخای ظرفیتی بزنی

        Tlou part 2 game of the centuryHitasepMega...Eternal...
      • I'm Predator گفت:

        فاجعه اون شبیه ساز تبرزنی بود که زیر دست و پای الدن رینگ چنان له شد که فکر کنم به این زودی سونی نسخه ی جدبذی ازش بسازه اگرهم بسازه سالی میسازه که بازی بزرگی توش نباشه

        Tlou part 2 game of the centuryپدر بزرگ دانته و ویرجیلگیمری عادی
      • ™️Ellie گفت:

        هیلواینفینیت اصلا فاجعه نبود
        بخش انلاین ضعف داشت فقط

        mahdi12345Tlou part 2 game of the centuryپدر بزرگ دانته و ویرجیلاپوزوسیون گیمفا
        • mohsengamer گفت:

          اشغال محض بود من هیلو پنج بازی کردم ولی اینفینیت واقعا گندی بود که نمیشد جمعش کرد.اقرا کن .بلند بگو یا لست اف اس

          mahdi12345Tlou part 2 game of the centuryپدر بزرگ دانته و ویرجیل
          • ...Eternal... گفت:

            آخه تو ایستگاه فن از هیلو چی میفهمی برو فیلم سینماییتو بازی کن باو🤣
            از نظر من یکی که تمام انحصاریای سونی به غیر از گاد که شاهکاره، آشغال که سهله چیزی هستن که اصلا نمیتونم اسم ببرم ازش بلا نسبت اینجا چیزی بگم دور از ادب میشه!

            Tlou part 2 game of the century
            • ™️Ellie گفت:

              یه سوال،اگه فکر میکنی حرفی که میزنی درسته تکلیف امثال من چی میشه که هم عاشق اون (فیلم سینمایی) هاست هم پوستر مسترچیف تو اتاقشه؟ وقتی به بازی های اون ور بگی زباله خوب معلومه به بازی هایی که تو دوست داری هم همین رو نسبت میدن
              حداقل بگو من دوست ندارم

              mahdi12345
      • Hitasep گفت:

        شاید باورت نشه ولی بخش عمده ای از کسایی که پلی استیشن میخرن کژوال گیمرن و اصلا گاد و لست و اینا براشون اهمیت نداره
        نمونش فروش ps4 رو نگاه کن فروش گاد ۲۰۱۸ هم نگاه کن میبینی حتی به نصف هم نمیرسه
        اما فروش ایکس باکس وان رو نگاه کن فروش هیلو رو نگاه کن بیشتر از شصت تا هفتاد درصد خریده بودن
        والا این شمایین رو هر بولشتی اسم شاهکار میزنین ابهت و معنای واقعی این کلمه افتاده
        و اینم بگم الان یه گیمی مثل هورایزن همین امسال اومد و الان رو سرویسه من ۸۰ درصد کسایی که دیدم قانونی میخرن هورایزن رو نخریدن و رو سرویس اونو تجربه کردن پس هورایزن اشغاله طبق استدلال خودت

        mahdi12345Amir_NNTlou part 2 game of the centuryshojai...Eternal...
        • mohsengamer گفت:

          هورایزن حالت تریال ۲ ساعته رو سرویس داره …هنوز هم روی پلاس نیومده

          Tlou part 2 game of the century
        • Abolfazl گفت:

          نمیشه انتظار داشته باشیم همه ی ps دار ها گاد بخرن !!
          فروش ردد۲ هم روی ps4 بیشتر از ۲۰ تا نبود
          هیچ کالافی هم روی ps4 بالای ۲۰ تا نفروخته
          منظورت از هیلو نسخه ۵ هست ؟؟
          اون مگه روی pc نیومده ؟؟ 🤔
          ببخشید اینجوری میگم ولی انحصاری های ایکس وان واقعا کم بودن گیمرا چاره ای جز خرید هیلو ۵ نداشتن
          جالب اینجاست که هیلو ۵ یه بازی نسبتا ضعیف ( نسبت به اسم هیلو ) محسوب میشه ولی همونجوری هم بیشترین فروش یک انحصاری در تاریخ ایکس باکس رو داشته ( البته فک کنم از نظر تعداد پلیر رکوردش تو این نسل شکسته شده ولی از نظر میزان فروش هنوز اول هست البته حدس میزنم )
          در ضمن هورایزن ۱ روی ps4 حداقل ۱۰ میل و روی pc حداقل ۵ میل فروش داشته این آمار به هیچ وجه ضعیف نیست !!!
          ” این شمایین رو هر بولشتی اسم شاهکار میزنین ابهت و معنای واقعی این کلمه افتاده ”
          برای خودم عجیبه که قصد مخالفت با این جمله رو ندارم
          البته که این جمله کاملا درست نیست ولی خوب حداقل میشه درباره اش فکر کرد ……

          Tlou part 2 game of the century
          • Hitasep گفت:

            هیلو پر فروش ترین فرنچایز ایکس باکس هست ولی نه این جدیدا هیلو های بانجی
            یه بار از یکی (که فن ایکس باکس هم نبود ) میگفت اون زمان با فروش جی تی ای رقابت میکرد

            • Abolfazl گفت:

              اون احتمالا اشتباه میکرده
              خود ماکرو آمار منتشر کرد که آمار فروش هیلو تا قبل از اینفینیت ۸۰ میل بوده که اگه ۲۰ تای نسخه ۵ رو ازش کم کنیم ۶۰ تا میمونه برای نسخه های قبلی و به هر کدومشون کمتر از ۱۰ تا میرسه البته این آمار فوق العاده است چون در نسل های ۶ و ۷ کمتر بازی انحصاری ای به بالای ۵ تا میرسیده
              در مورد جی تی ای هم نمیدونم
              شاید جی تی ای در نسخه های قبل از ۵ اینقدر فروش نداشته

              Hitasep
  • علی گفت:

    به نظر من این جوری نیست اتفاقا مشترکین سرویس های پلاس و گیم پس بالا‌تر برن به این معنی نیست که خریدار کمتری برای بازی های شما میاد بلکه فرصتی هست برای تعداد بیشتری از آدم ها که بازی ات رو تجربه کنن. و حالا با توجه به پیش بینی از قرارداد ها هرچقد یع بازی استقبال بیشتری بشه ازش مطمعنا مزایای بیشتری برای سازنده داره
    تجربه توسط طیف وسیع تری از گیمر ها =کمک به پیشرفت و محبوبیت استودیو های بازی سازی

    mahdi12345Mmfb🏴mohsengamerDota2BaBa WossBrainiac(خداحافظ)گیمری عادی
    • علی جان حرفت درسته ولی به شرطی که بازی بعدش خریداری بشه. برای مثال منی که روی گیمپس یا پلاس به یه بازی دسترسی دارم نمیرم اون بازی رو جداگانه پول بدم و بخرم مگر اینکه خیلی از بازی خوشم بیاد. به نظرم سرویس های اشتراکی باید یه تغییراتی درشون اجرا بشه. برای مثال یه سطح جدید به گیمپس اضافه بشه که مثلا ۲۰ دلار گرون تره ولی کسی که این سطح رو خریده میتونه تمام بازی ها رو تماما بازی کنه ولی دیگر سطح ها که پول کمتری دادن، بتونن یه مقدار از بازی رو مثلا ۳ الی ۴ ساعتش رو بازی کنن بعد اگه خوششون اومد، برن با مثلا ۱۰ دلار تخفیف بازی رو بخرن و از جایی که تو سرویس بازی رو تموم کرده بودن ادامه بدن. اینکار رو تقریبا سونی با سطح پریمیوم پلاس انجام میده ولی به نظرم سونی هم یه سطحی اضافه کنه که سالانه ملت ۱۸۰ دلار پول بدن و همونکاری رو که بالاتر گفتم انجام بدن(تمام بازی رو بتونن روز عرضه بازی کنن). البته درسته که این اتفاق برای ما ایرانی ها که از لحاظ درآمدی مشکل داریم اتفاق خوبی نیست و همین رویه الآن اگه ادامه پیدا کنه به سود ما ایرانی هاست ولی برای اون فرد اروپایی و آمریکایی تفاوتی نداره و به این شکل بازی ها تمام پول و سودشون رو در میارن

      mahdi12345پدر بزرگ دانته و ویرجیلmohsengamer
      • علی گفت:

        داداش با تمام احترام ولی با نظرت مخالفم
        آدم پول میده بازی کامل و تجربه کنه دیگه اگه قرار باشه ماهی ده دلار بدی بتونی فقط دمو بازی کنی چیشد دیگه اون
        نگران سود استودیو بازی ساز هم نباش معمولا همون اول هزینه کامل توسعه بازی رو میگیرند بازی میفته رو دور سود(بعضی بازیا)

        mahdi12345گیمری عادی
  • “نگرانی من این است که به خاطر تعداد مشترکین بالا و درآمد زیاد این شرکت‌ها، آن‌ها در آینده ممکن است به ما نیاز نداشته باشند.”
    اینو راست میگه ، از مخصوصا مایکروسافت بعید نیست
    الآن التماس فردا فراموش

    mohsengameryenneferammar_iraqiTlou part 2 game of the centuryBaBa WossBrainiac(خداحافظ)A.Offگیمری عادیمحمدامین حیدریred-eyed Banished Knight
  • legendboy گفت:

    درسته کسایی که بازیتو تجربه کردن پول بازی تورو ندادن و پول اشتراک دادن و روی کاغذ عملا درآمد کمتری بنظر میرسه ولی چون سرویسهای اشتراکی پروموت و تبلیغات به مراتب وسیعی دارن خب طبیعتا تعداد گیمر بیشتری بازیتو تجربه میکنن و اینجوری اون گپ ایجاد شده پر میشه، بخصوص برای بازیای مستقل سیستم فوق العاده ای محسوب میشه
    البته با اون بخشی که میگه این سرویس ها برای بازیهای سرویس محور بهتر هستن واقعیت تلخیه که کاملا باهاش موافقم چرا که متاسفانه و متاسفانه دورنمای صنعت گیم بازیای سرویس محوره و سرویسای اشتراکی از پایه برای این نوع بازیها برنامه ریزی بلند مدت شدن

    گیمری عادی
  • ammar_iraqi گفت:

    موضوع سروریس ها بستگی به نوع و سبک بازی هم مربوطه
    در کل برا مخاطب خیلی عالیه از جمله game pass که بازیهای خوبی روز عرضه اورد رو سرویسش
    اما برای بعضی سازندها ممکنه خوب نباشه
    در سال های اینده مشخص میشه این سرویس ها به نفع و یا به ضرر چه استودیوهایی شده.

    Hitasepگیمری عادی
  • Abolfazl گفت:

    سروبس های اشتراکی برای بازیهای مستقل مثل بهشت میمونن چون این بازیها برای کسب درآمد ساخته نمیشن بلکه ساخته میشن تا سازنده شون به چشم بیاد و بتونه نظر ناشر های بزرگ رو جلب کنه تا سرمایه بهش بدن واسه یه بازی بزرگ و خب اومدن رو سرویس کارشون رو راحت میکنه
    اما برای بازی های AAA فک نکنم ایده ی گذاشتنشون رو سرویس از روز عرضه چندان درست باشه
    بجز بازی های خود ماکرو آیا بازی AAA ای هست که از روز عرضه در گیم پس موجود باشه ؟؟

    Tlou part 2 game of the centuryBrainiac(خداحافظ)HitasepA.Offگیمری عادی
    • Lu Bu گفت:

      بله ا پلگ تیگل .پرسونا پنج .اسنایپر الیت .هیتمن .گاردین گلکسی .چندتای دیگ ک الان یاد نیس واسه امسال هم ک ولونگ .اتومیک هارت .لیز اف پی، مانستر هانتر و چندتای دیگ قراره بیان

      Tlou part 2 game of the century
      • نمیدونستم پرسونای پنچ و هیتمن و گاردین گلکسی روز عرضه روی گیمپس بودن.
        ولی پلیگ تیل و اسنایپر الیت بودن

        Tlou part 2 game of the century
      • Abolfazl گفت:

        بیشتر این بازی ها از دسته A و AA هستن و مثل بازی های AAA پرخرج نیستن و بعضیاشون هم مثل مانستر و پرسونا دی وان نیستن
        خلاصه حرفم این بود که ناشر های دیگه بجز خود ماکرو تقریبا هیچ وقت حاضر نمیشن یه بازی پرخرج و AAA ( که شاید بیش تر از ۱۰۰ میلیون واسش خرج کرده باشن ) رو دی وان بذارن رو گیم پس چون این بازی ها بدون گیم پس سودآوری شون بیشتره ( برخلاف بازی های متوسط )
        مثلا همین فورزا ۵ اگه رو گیم پس نبود میتونست راحت تا ۳۰ میلیون نسخه بفروشه بنابراین شاید گذاشتن بازی های بزرگ از روز عرضه در گیم پس اشتباه باشه ( البته من برای ناشرا میگم وگرنه برای گیمر ها که هر چی بیشتر بیان گیم پس بهتره )

    • بله زیاد هستن ا پلیگ تیل که امسال اومد یا ارک۲ که سال دیگه میاد دو نمونش

  • Master blade گفت:

    Game Pass در حال حاضر بهترین مکان برای بازی های مستقله ولی در آینده که بازی aaa بیشتری روی گیمپس عرضه بشن این احتمال وجود داره که بازی های مستقل زیر فشار بازی های پر خرج دیده نشن و له بشن

    ...Eternal...Brainiac(خداحافظ)A.Offگیمری عادی
  • BaBa Woss گفت:

    ما ک تو ایران راضییم و به سود گیمرع . عایا بده این که کمتر پول میدی 🤔😑

    Tlou part 2 game of the centuryBaBa Wossmohsengamer
  • ...Eternal... گفت:

    همین که برای هیت دادن از واژه فقیر استفاده میکنی نشون میده چجور آدمی هستی! هر چند ازت غیر از اینم انتظار نمیره👍
    در ضمن اینجا تو سونی فنا اکثرا بازیا رو از دم غیر قانونی تجربه میکنن پس الکی فاز نگیر، اونا رو چی باید بهشون گفت؟ بعدشم اینو میگم آویزه گوشت کن پلاس سونی تو خوابم نمیتونه به گرد پای گیمپس برسه برو سال اول گیمپس رو با پلاس مقایسه کن تازشم بازیایی که میاد رو پلاس یا قبلا رو گیمپس بوده و رفته یا بوده و هست! پلاس هیچ بازی فرست پارتی و بزرگ زمان عرضه ای نداره، این بازیایی هم که میاد روش قبلا اکثرا رو گیمپس بودن و الان دیگه از دهن افتادن و تاریخ مصرفشون گذشته شما سونی فنا هم که تا وقتی اینا میومدن رو گیمپس میگفتید اینا آشغاله حالا براشون سر و دست میشکنید که میان رو پلاس!
    گیمپس تا ابد بهترین سرویس گیمینگ خواهد موند البته پلاسم به نسبت خودش پیشرفت میکنه و بهتر میشه! الانم بذار فرست پارتی ها از راه برسن تکلیف اکتیویژنم معلوم بشه ببین چطوری دست مایکرو برای توسعه بیشتر گیمپس باز میشه!

    Tlou part 2 game of the centuryxbox.homeshojaiچپ دستTodd Howard
مدیر عامل Finji: سرویس‌های اشتراکی معرکه و وحشتناک هستند