قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -

قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن

محمد حسین کریمی
۲۲:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -

به طور خلاصه، «بیگ وینر» یا «پرافتخارترین» بازی سال به اثری تعلق می‌گیرد که در بستر یک سری قوانین، بیشترین جایزۀ «بهترین بازی سال» از دیدگاه رسانه‌های مختلف را دریافت کند، اما چه کسی این قوانین را مطرح می‌کند؟ آیا لقب پرافتخارترین اعتبار دارد؟

قرار بر این نیست که تصمیمی آشکار و روشن حول این قضیه اتخاذ کنیم. در قبال این مبحث، مواردی را مطرح و قوانین سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ را با هم مقایسه خواهیم کرد (زیرا دو اثر پرافتخارترین تاریخ در این سال‌ها عرضه شدند) و نتیجه‌گیری را به شما واگذار خواهیم کرد. واضح است که وقتی مدیران این وبسایت‌ها تغییر می‌کنند، قوانین را خاص خودشان را در نظر بگیرند. حتی شخصی که در چند سال اخیر به جمع‌آوری جوایز مشغول بود، در سال جدید قصد تغییر قوانین را داشت.

۱- هیچ منبع، مراسم و در نتیجه قانون مشخص و مبرهنی برای پیروی وجود ندارد

پرافتخارترین بازی سال توسط یک تیم داوری ناظر بر سایت‌ها یا یک وبسایت معتبر انجام نمی‌شود. طرفداران بازی‌ها هر سال به دنبال جوایز GOTY اعطا شده از گوشه و کنار اینترنت می‌گردند و در نهایت آن‌ها را در فهرستی با یکدیگر جمع می‌زنند. این طرفداران آثار هستند که به دنبال جوایز خواهند بود. در گذشته، وبسایتی با نام Gotypick.blogspot این وظیفه را برعهده داشت، سپس منبعی تحت نام gameawards.net این مسیر را دنبال کرد و حالا وبسایت گیمفا با همکاری مستقیم و بهره‌گیری از قوانین ریست‌اِرا این کار را انجام می‌دهد. در مورد هر دو وبسایت قدیمی، شایعه‌های بسیاری وجود دارد که طرفدار پلتفرم یا اثری خاص بوده‌اند و در طی ۳ روزی که وبسایت جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم، این اتفاق برای ما نیز رخ داده است، حتی با وجود این که با پیروی و مشورت چندین عضو ریست‌اِرا جمع‌آوری صورت می‌گیرد. اما امروز اصلاً قصد نداریم به این موضوع بپردازیم که سایت‌های قدیمی منصف بودند یا خیر. در هر صورت از بند اول نتیجه آن می‌شود که به دنبال قانون نگردید، بیگ وینر یا پرافتخارترین بازی حاصل جمع‌آوری جوایز توسط گیمرها است و اصولاً گیمرهایی وقت خود را صرف این کار می‌کنند که به بازی مورد نظر علاقه داشته باشند. همان قوانین دست و پا شکسته‌ای هم که وجود دارد در خلال ثبت صدها وبسایت ممکن است رعایت نشود.

۲- قوانین ثابت نیستند

حتی وبسایت Gameawards.net که به جمع‌آوری جوایز در سال‌های اخیر از جمله ۲۰۲۰ مشغول بود، دو قانون جدید را برای سال ۲۰۲۲ مطرح کرد که موجب کاهش جوایز در سال‌های پس از ۲۰۲۰ می‌شود، اما به محض آغاز سال، بنا بر دلایلی نامشخص، دیگر این علاقه را کنار گذاشت. دو قانونی که کنار گذاشته شدند، از این قرار هستند:

  1. از سال ۲۰۲۲ جوایز باید پس از ۱۵ نوامبر اعطا می‌شدند و به عبارتی نوعی Cut off Date اعمال شد
  2. از سال ۲۰۲۲ مقالاتی که تنها یک نویسنده برای آن‌ها ثبت شده است، یا با مطالعۀ آن‌ها مشخص شود که TOP 10 یک نفر هستند، دیگر به فهرست راه پیدا نخواهند کرد. باید به طور مشخص اعلام شود که بازی سال آن وبسایت توسط دو نفر یا بیشتر انتخاب شده است.

از دیگر قوانین Gameawards.net می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پادکست‌ها باید دامینی داشته باشند که مالکش است.

پس از تعطیلی این وبسایت که به محض اعمال قوانین بود، در ریست‌اِرا گروهی که همیشه این کار را از روی علاقه انجام می‌دادند، جوایز را ثبت کردند و سپس goty.gamefa.com با رعایت قوانین این منبع شکل گرفت. به هر حال، موضوع آن است که وقتی ناظری رسمی و سازمانی مشخص روی این قضیه نظارت ندارد، نمی‌توانید به صورت کامل پرافتخارترین‌ها را جدی بگیرید. اما توجه کنید که هم قوانین (بخش Guidelines) و هم فهرست سایت‌ها به همراه لینک منبع در اختیار شما است، آزادانه می‌توانید بررسی و با منبع انتقاد کنید یا نقض قوانین را به ایمیل بخش CONTACT US گزارش دهید.

۲- قوانینی که در سال ۲۰۲۲ برای بیگ وینر رعایت می‌شوند

در سال ۲۰۲۲ هم قوانین جدید وجود دارند که به نفع بالا رفتن تعداد جوایز هستند و هم قوانین جدید سایت gameawards.net اعمال شده‌اند که روی کاهش جوایز تاثیر می‌گذارند (بستر کلی همان قوانین قدیمی است). قوانین جدید، به شکلی سخت‌گیرانه روی سایت‌های تک‌نفره تاثیر می‌گذارند و حالا نشانه‌های بیشتری می‌توانند از ثبت‌ آن‌ها جلوگیری کند، در حالی که در گذشته چنین پیش‌نیازهایی وجود نداشت. همچنین، حالا اگر مقالۀ بهترین‌های سال وبسایتی جمع‌بندی کلی نداشته باشد، مجموع رای اعضای تحریریه برنده را مشخص می‌کند که طبیعی است، همیشه اعضای تحریریه باید GOTY را انتخاب کنند. از سوی دیگر، پادکست‌های مشهوری در گذشته ثبت نمی‌شدند، زیرا دامین اختصاصی نداشتند. هر چه پیش می‌رویم، بنای رسانه‌های بیشتری بر اساس Patreon و بستر‌های پادکست شکل می‌گیرد و به همین خاطر، نظر افراد مهمی مانند اعضای سابق Polygon یا Eurogamer و Giant Bomb که حالا پادکست کوچک و بزرگ خود را دارند، برای بسیاری مهم است؛ چندین و چند داور مراسم The Game Awards در حال حاضر به صورت پادکست فعالیت داشته و دامینی در اختیار ندارند. پیش‌نیازهایی برای ثبت پادکست در قوانین جدید جا خوش کرده‌اند؛ به عنوان مثال، پادکست باید یا بالای ۲۵۰ دنبال‌کننده داشته باشد یا مدت زمان یک سال فعالیت منظم کرده باشد یا از اعضای تاثیرگذار صنعت گیم تشکیل شده باشند. اما این قوانین به چه میزان روی جوایز تاثیر می‌گذارند؟ در ادامه به این موضوع پاسخ خواهیم داد.

  • این قوانینِ هم محدود کننده و هم گسترش‌دهندۀ جدید، به چه میزان سال ۲۰۲۲ و بازی پرافتخارش را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند؟

تا پیش از ۲۰۲۲، اگر «یک شخص» از وبسایت X جایزۀ بهترین بازی سال را به اثری اعطا می‌کرد و آن جایزۀ نهایی مجله یا وبسایت مورد نظر بود، این افتخار ثبت می‌شد اما در سال ۲۰۲۲ اگر مشخص شود که لیست «شخصی» است یا از کلمۀ «من» برای فهرست استفاده شده باشد، حتی اگر بازی سال نهایی یک وبسایت باشد، آن بهترین بازی سال ثبت نخواهد شد.

  • هم‌اکنون حدود ۸ تا ۱۰ وبسایت در قالب یک نویسنده و نظر شخصی، GOTY خود را به Elden Ring اعطا کرده‌اند که ثبت نشده‌اند.
  • در حال حاضر ۷ تا ۱۳ وبسایت ثبت شده‌اند که نتیجه‌گیری نهایی ندارند و در قالب یک مقاله، اعضای تحریریه GOTY خود را اعلام کرده‌ و بازی‌ای که بیشترین رای را آورده، به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شده است.
  • بازۀ تقریبی پادکست‌های معتبر با دنبال‌کنندگان بالا که دامین ندارند، و ثبت شده‌اند ۴ تا ۷ عدد است.
  • به طور کلی میزان تغییری که تا به این لحظه قوانین جدید به وجود آورده‌اند، در بدترین حالت بین ۱۰ تا ۲۰ جایزه از ۳۲۳ جایزه است. که بیشتر به مورد دوم مربوط می‌شود.

دسته‌بندی و قضاوت این وبسایت‌ها پروسه‌ای طولانی است که توسط عده‌ای از روی علاقه انجام می‌شود و همیشه احتمال اشتباه وجود دارد و در چند روز اخیر وبسایت‌های زیادی از goty.gamefa حذف یا اضافه شده‌اند. این یک جنبش رسمی نیست و تیمی متعهد در اختیار ندارد و نمی‌تواند رسمی باشد.

تفاوت میان TOP 10 و Best Games

فهرست «بهترین بازی‌ها» زمانی که رتبه‌بندی شده باشد در زیرمجموعۀ Top 10 قرار می‌گیرد، اما TOP 10 همیشه یا از بدترین به بهترین است یا به صورت مشخص رتبۀ یک و ده را مشخص می‌کند. در مجموع، موارد مبهم حدود ۲ تا ۳ وبسایت را در میان سایت‌های ثبت شده به خود اختصاص داده‌اند. اصولاً «بهترین بازی‌های سال» که ترتیبی نداشته باشند، در نتیجه بهترین بازی سالی ندارند و یک سری پیشنهاد هستند، اما اگر Top 10 در تیتر آمده باشد، یا اولین بازی فهرست از بالا با عدد ۱ مشخص شده یا اگر مشخص نشده فهرست مطابق استانداردها، از بدترین به بهترین است.

کلام آخر

حقیقت ماجرا آن است که بیگ وینر و «پرافتخارترین بازی سال یا تاریخ» چندین حفره دارد. نه فقط ۲۰۲۲ و طرفداران سولز، بلکه در ۲۰۲۰ و طرفداران ناتی داگ مشغول جمع‌آوری جوایز بودند. ناظر و داوری بر این جمع‌آوری وجود ندارد و مهم‌تر از هر چیز سال‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و شاید تنها با درصدگیری کمی قضیه بهتر شود. در حقیقت برای رسیدن به یک نتیجۀ عادلانه، باید از تمامی وبسایت‌های جهان درخواست کرد که از میان تمام بازی‌های پرافتخار هر سال، یکی را انتخاب کنند. از سوی دیگر اکثریت مقالات به زبان‌های مختلف هستند و گاهی اوقات در بررسی صدها سایت که زبانشان را بلد نیستید، اشتباهاتی رخ می‌دهد. با این وجود، جمع‌آوری جوایز و صحبت کردن در مورد فهرست‌های مختلف، بسیار سرگرم‌کننده است و طرفداران بسیاری هم دارد؛ سعی کنید با آن سرگرم شوید ولی چندان به آن اهمیت ندهید.

به یاد داشته باشید، ادعایی در اعتبار وبسایت شکل گرفته یا انجمن ریست‌اِرا وجود ندارد، جوایز به مانند یک منبع Open Source در دسترس هستند و اعتبارشناسی، یا استاندارد بودن یا نبودن قوانین به خود شما بازمی‌گردد.

Amir RingoDaniyal Bleszinskiata.expressMmfb🏴red-eyed Banished Knightشرک77فریدArminDARKSIRENgreatR????Z2656علیAmir_NNبهزاد سالمی𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉محمدرضا نوروزیThe Firefly˝Kianmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -
قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Master blade گفت:

    کلا بیگ وینر یه چیز چرته زیاد جدیش نگیرید

    ولی کاش یه منبع رسمی وجود داشت که فقط مراسم ها و سایت های گیم مطرح رو ملاک قرار میداد
    اینجوری کار راحت تر و سر راست تر میشد

    Amir RingoDaniyal Bleszinski77DARKSIRENMmfb🏴Dĥeebvj⁷UklAMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)Ali 0zadefarshadxmore
    • mahdy گفت:

      کاملا با شما موفقم کاش قوانین ثابت و رسمی در این مورد وجود داشت که نداره!!!

      Amir Ringolegendboy77AMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)گیمری عادیMahyarMsmSpider-ManAbolfazlموز سخنگوmore
    • Loligager گفت:

      سایت گوتی پیکز بود که فقط سایت های معروف و رسمی رو از ۲۰۱۶ حساب میکرد ولی از ۲۰۲۰ به بعد دیگه فعالیت نکرد

    • جالب اینجاس تا وقتی اون بازی انحصاری لقب پرافتخارترین رو پیشونیش زده بودن همه معتقد بودید ولی الان به محض اینکه با چنین مقاله هی برخورد میکنید فازه منطقی برتون داشت یدفعه؟!!!
      چی شد اون بازی سونی فنا مگه پرافتخارترین نبود؟؟ ای خدا،
      البته این موضوع برا خوده منم هیچوقت اهمیت خاصی نداشت چون هردفعه کسی این حرفو میزد مسخرش میکردم 🤣
      همونطور که قبلا هم گفتم پرافتخارترین بازی اونیه که تو هر زمینه رکورد بزنه و من مطمئنم که الدن رینگ بیشتر از هر بازی دیگه ای در طول تاریخ ویدئوگیم این کارو انجام داده بنابراین الدن رینگ نه فقط پرافتخارترین بلکه برترین بازی تاریخ عه
      تعظیم کنید دربرابرش خخخخخخ

      Amir RingoBatman Arkham knightAbolfazltommy vercettishojai
  • mahdy گفت:

    اقای کریمی صحبت خوب و مفیدی رو انجام دادید
    ولی با تمام این حرف ها اینکه کدوم بازی بهترین بازی در تمام ادوار محسوب بشه کار بسیار سختی هست(از نظر جایزه)
    ولی چیزی که اشکار هست اینه که هم elden ring و هم the witcher 3 و هم tlou 2 بازی های بسیار با کیفتی هستند و کسی اگه حتی لحظه ای با ین سه بازی در ارتباط باشه نمیتونه منکر این حرف بشه

    Amir RingoGehrmanAmir(PC & PS4)77AMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)Ali 0zadeBehnam.Hzhگیمری عادیM.Khmore
  • Abolfazl گفت:

    چقدر بیخودی بحث کردیم سر پرافتخارترین بازی 😑😅

    Amir Ringo77AMIR WAZOWSKI.Brainiac(خداحافظ)Ali 0zadeگیمری عادیM.KhSpider-Manهادی صفائیmore
  • mahdy گفت:

    حقیقتا چیزی که وجود داره اینه اینکه تو پست قبلی خیلی ها اومدن به tlou 2 توهین کردند!!
    واقعا این جور چیز ها قلب هر گیمری رو به درد میاره چون tlou 2 بازی هست که بازی های خیلی کمی به سطحش میرسن ولی از یک نظر خوشحلم که میازاکی به چیزی که سال ها قبل حقش بود رسید

    Ali_pxAmir RingoGehrmantommy vercettiBatman Arkham knightshojai77AMIR WAZOWSKI.Master blademore
  • Bahram گفت:

    چیزی بی ارزش تر، بی در و پیکرتر، فاقد اهمیت تر، پوچ تر، توخالی تر و پوشالی تر از بیگ وینر و واژه پرافتخارترین نداریم!
    امیدوارم دوستانی که پافشاری می کردند تا این جور چیزا رو مهم و دارای اهمیت جلوه دهند با خوندن این مقاله به راه راست هدایت شده باشند.

    Amir RingoDaniyal BleszinskiKdKdAMIR WAZOWSKIArmin...Eternal....𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Dream in Red (Playstation T)Master blademore
  • A,,sh گفت:

    جدای از تمامی اینها وقتی ما داریم جوایز سال های دیگرو با یسری از سال های دیگه مقایسه میکنیم خودش قضیرو کاملا متفاوت نشون میده چون رقبای هر سال بازیا باهم فرق دارن برای همین اینکه جایزه های بازی یه سال رو با جایزه های بازی یه سال دیگه مقایسه کنیم چندان درست نیست بهترین حالتش اینه که جوایز بازیایی که فقط تو یه سال اومدن فقط باهم مقایسه بشن مثلا ویچر سال خودش بیشترین جایزو برده پس بهترین بازی سال ۲۰۱۵ هست یا الدن امسال بیشترین جایزه رو برده پس بهترین بازی امساله و یه مورد اینکه حداقل تمام بازیایی که سال خودشون بیشترین جایزه رو کسب کردن و بیگ وینر شدن بازیایی بودن که حرفی برا گفتن داشتن و ۹۰ درصدشون هم گوتی همون سال شدن فکر کنم فقط ۳ سال بوده که گوتی سال با بیگ وینر فرق داشته بقیه سال ها بازیی که تو گیم اواردز برنده شده با اختلاف نسبتا زیادی هم اکثر وبسایت ها و مراسمای دیگه هم بازی سالشون کردن نمونش همین ۲۰۲۰ ۲۰۲۲ و ۲۰۱۵ که اختلاف جایزه های بازیای اول با بازی دوم زیاد بوده خلاصه میشه گفت بازیایی که به این موفقیت رسیدن بازیای سطح بالایی بودن و یه بازی معمولی نبودن و البته من بشخصه گیم اواردز رو از بیگ وینر خیلی معتبر تر و بهتر میدونم چون یه مراسم رسمیه با بیش از ۱۰۰ داور و منتقد بازی ساز رسمی که جایزه میدن

    Amir RingoGehrmanMaster bladeBrainiac(خداحافظ)god of warWitcher Geraltگیمری عادیM.Khنیتن دریک پیر
  • درود بر کریمی عزیز بابت روشن‌سازی و رفع ابهام در مورد لقب پرافتخارترین بازی صنعت گیمینگ و…

    Amir RingoDream in Red (Playstation T)Master bladeDĥeebvj⁷Uklبهزاد سالمیBrainiac(خداحافظ)گیمری عادینیتن دریک پیرSpider-ManAbolfazlmore
  • یه چیزی تو دلم هست دلم میخواد بگم
    من به عنوان پی اس فن و فن گاد اف وار الدن رینگ رو دوست دارم و عاشق میازاکی و فرام سافتور هستم ولی لطفا مقایسه نکنید پر افتخار ترین شد نوش جونش ولی این لقب هر دو الی پنج سال یکبار عوض میشه شما چرا داریدنهمین بازی میازاکی رو با سومین بازی دراکمن و دومین بازی بارلوگ و اولین بازی اریک ویلیامز مقایسه میکنید . هر بازی با یه هدف متفاوت ساخته شده به هیچ عنوان نمیشه رد دد. ویچر. گاد . د لست . الدن رینگ و … رو مقایسه کرد لطفا هر چی دوست دارید و فن هر پلتفرمی هستید این کار رو نکنید . هی هم ربطش ندید به فمنیسم و … برید مثلا منتقدان ۲۰ .۳۰ صفحه در مورد این بازیا نقد میکنن اونارو بخونین ببینین چی مد نظرشونه هیچکس نمیاد بگه این بازی دو تا دختر عاشق هم بودن من مجبورم نمره بالا بدم منتقدان سختگیر ترین افراد هستن به این چیزا گیر نمیدن. اصلا براشون مهم نیست
    و البته به عنوان فن گاد اف وار به دوستانی که هیت میدن به نکته رو یاد آوری میکنم که سال ۲۰۱۰ بازی گاد و رد دد ۱ تو رقابت تنگاتنگ بودن و رد دد گوتی شد و همه مثل شما به گاد توهین کردن و ۸ سال بعد دوباره همین اتفاق افتاد و گاد رد دد رو شکست داد . کی میدونه شاید ۸ سال دیگه دوباره بازی های میازاکی و گاد باهم تو رقابت افتادن و گاد برد .

    Amir RingoBatman Arkham knightMaster bladeA,,shMJ89Brainiac(خداحافظ)Ali 0zadeگیمری عادینیتن دریک پیرAbolfazl
    • Ladon گفت:

      این جوایز و بیگ وینر کلا باید ریخت تو آشغالی به نظرم هدف اولیه ش این بود که صنعت گیم جدی تر دنبال بشه ولی الان شده تیتر زدن سایت های خارجی برای گرفتن کلیک بیشتر اینفلوئنسر ها میان پول میگیرن تعریف میکنن که بازی شون فروش بره سیستم نمره دهی ها از بیخ اشتباهه
      بعدش شما خیلی راحت کلمه فمنیست و به کار میبری بحث خود فمنیست اصلا چیز بدی نیست اما تند رو ها دارن تو همه چی نفوذ میکنن تو هالیوود این نهایت میشه به خراب شدن و بی ارزش شدن اون صنعت برای همین یهو میشنوی سوپر من زن سیاه پوست داریم جیمز باند زن داریم اسکار کلا شد یه چیز بی ارزش تمام این ادم های تند رو دوست دارن چون تب این قضیه داغه خودشونو بچسبونن و مورد تایید بشن این تو بازی به نظرمم داره وارد میشه اگر نقدی میشه من توقع دارم گیم از این کثافت جور بازی ها پاک بشه ژانر همه گیر شدن صرفا چیز خوبی نیست تو سینما مارول که بحث های فیلم و به لجن خالص کشید و باعث شد فیلم های مفهومی از گیشه برن یا با استقبال رو به رو نشن تو گیم هم داره این اتفاق ها میوفته شعار و سمپل های مسخره من دوست دارم این یه هنر زیبا تو این مدیوم خودمون بمونه و قاطی این چیزا نشه گیم اگر قبلا خیلی سطحی دیده شده الان جزو هنر حساب میشه همه چی گردن فمنیست نیست ولی توقع هم داریم نیان حداقل دامان این صنعت پاک بمونه اطلاع رسانی و نقد بهترین روشه

      Batman Arkham knightMJ89
  • بی اهمیت ترین چیز ممکن همین قضیه ی بیگ وینر هستش ، به نظرم غیر از گوتی ، چیز دیگه ایی اعتباری برای گیم محسوب نمیشه

    همونطور که قبلا هم گفتم ، تپه ها رو فتح میکنن ،هرکسی که میتونه راه بره ، راه همواره برا تپه نوردی ، اهمیت ندین که بالای تپه س

    Mmfb🏴Amir Ringotommy vercettiXERXESMaster bladeبهزاد سالمیAli 0zadefarshadxکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون که انقدر شفاف توضیح دادین 🙏 والا این قضیه بیگ وینر بیشتر فان هست و خب بدم نیست بدونیم کدوم بازی از نظر سایت های دنیا بیشترین موفقیت رو داشته به نظرم این به بازی اعتبار هم میده به هر حال سایت های زیادی تو دنیا به عنوان بازی برتر انتخابش کردن ولی خب اینکه ناظری نیست و حاشیه های همراهشم هست ولی این که بخوایم به بیگ وینر اتکا کنیم و اون رو دلیل برتری بدونیم از نظر من کار درستی نیست
    .
    یادمه سر ویچر ۳ این قضیه پر افتخارترین رو مدام فنهاشون( ۹۰٪ فن بوی ها و دکل نوردان 😂 یه سری ها هم شاید با روند بیگ وینر آشنا نبودن ) میزدن تو سر بقیه سر لست ۲ هم همون اشخاص لست ۲ رو میزدن تو سر بقیه امیدوارم سر الدن رینگ این چرخه ادامه نداشته باشه :)))

    بهزاد سالمیA,,shgod of warگیمری عادیMahyarMsmنیتن دریک پیرAbolfazl
    • Loligager گفت:

      نه اتفاقا الان شروع شده وقتشه تلافی این دو سال رو سر فنای لست ۲ در بیاریم

      انقدر تو این دو سال کلمه پرافتخارترین گیم تاریخ لست ۲ و به لست نمیرسه رو شنیدم که دیگهدبه این کلمه حساسیت پیدا کردم

      BlackmarshesAbolfazlBatman Arkham knight
  • A.k_Rock گفت:

    آقا گل گفتی
    امیدوارم این مسخره بازیا و دکل نوردیا از طرف هر دو سمت طرفدارای لست و طرفدارای الدن تموم شه با این توضیحات شما. برید گیمتونو بزنید حالا اومدیم من با بازی که حتی ۱ جایزه نبرده بیشتر حال کردم تا بیگ وینر سال . خب که چی ؟ تموم کنید این بچه بازیا رو

    عقاب سیاهبهزاد سالمیrecidivistگیمری عادیکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)نیتن دریک پیر
  • MahyarMsm گفت:

    توضیحاتِ مفید و خوبی بود، خسته نباشید
    اگه چندتا قانون مشخص و قوی در اینباره وجود داشت خیلی بهتر میشد، اینطوری بعضی ها اینقدر الکی سر و کله همدیگه نمیزدن😄
    به نظرم کلا خودتونو درگیر اینا نکنید اصلا معیاری نیست که بگیم کدوم بهتره، اینا انتخاب های یکسری گیمر دیگه اس که با توجه به سلیقشون یه بازی رو به عنوان بهترین بازی سال انتخاب کردن. هرکی هرچی خودش حال کنه، مثلا من میگم gow 2 بهترین بازی تاریخه

    Ezio Auditore da Firenzeنیتن دریک پیرArmin🤘Mohsenj74بهزاد سالمی
  • Dastan گفت:

    اصلا بازی چیز سلیقه ای هست نمره ای به بازی اشتباه هستش
    مثلا مثل DMC آخری من اصلا باهاش حال نکردم ولی قبلش بهتر بود

    Dĥeebvj⁷Uklبهزاد سالمی
  • Alireza گفت:

    مقاله به جایی بود
    خسته نباشید❤️

    بهزاد سالمی
  • god of war گفت:

    اولین بازی که دیدم یکی از تعداد جوایز بازی سال استفا ه کنه سونی بود که برای تبلیغ لست ریمستر توی تریلر ها و کاور بازی نوشتن که بیش از ۲۰۰ جایزه بازی سال
    قبلش ندیده بودم حالا شاید هم دقت نکرده بودم
    ولی در کل ارزش یک بازی برای شخص بنده تعداد جوایز نیست
    مقدار کمی به متا بازی هست ولی اون هم ممکن هست برای من مشکل داشته باشه چرا که می تونم چندین مثال خوب بزنم
    به هر حال همون طور که گفتن جمع اوری‌حوایز سرگرم کننده هست ولی به نظرم برای افرادی که تازه وارد گیمینگ شدن نکته خوبی هست که بدون توجه به خیلی مسائل می رن می شینن ویچر رو بازی می کنن . لست رو بازی می‌کنن . حیف هست این بازی ها در تاریخ گم‌ بشن

    بهزاد سالمی
  • Codmw2 گفت:

    تا به قبل از بهترین شدن الدن رینگ،من این نکات را به دوستان یاداوری می کردم منتهی هیچ کس قبول نمی کرد و دوستان من را فشاری خطاب می کردند اما الان که الدن رینگ لقب پر افتخار ترین را گرفت همه ژست منطقی گرفتند و این لقب را نقد می کنند

    red-eyed Banished Knightarshia.ya.moST.rangerDĥeebvj⁷UklMJ89The Firefly
  • Ramin گفت:

    چه جالب! امسال که رکورد ها شکسته شد و تعداد جوایز بازی رتبه ی یک ، چند برابر بازی رتبه ی دوم شده ، به یک باره اهمیت این جوایز در دیدگاه بعضی ها کم شده

    arshia.ya.moMaster bladeDĥeebvj⁷UklMJ89
  • xbox.home گفت:

    و اینگونه بود که کاربر سونی هوم خفقان گرفت و ب غار خویش بازگشت

    Jesse pinkman(ریک اند مورتی سابق)shojai
  • Loligager گفت:

    امسال پادکست های یوتیوبر ها هم اضافه شده بودن سر همین جوایز خیلی زیاد شد الدن هم راحت پرافتخارترین شد

    این اکانت 1 خرداد حذف میشه
  • پر افتخارترین، بهترین، باحال ترین، عالی ترین بازی سال یا کلا در جهان گیم رو “شما” برای “خودتون” طبق تجربتون مشخص میکنین، نه جا یا کسی دیگه، نمونش برای من بهترین بازیام فعلا در حال حاضر: Resident Evil 4 و Red Dead Redemption 2

    Batman Arkham knightA.k_Rockgod of war
  • TekkenGod گفت:

    به نظر من سیستم نمره دهی به بازیها کلا مشکل داره . یه سری بازیها چون عامه پسندن و بیشتر افراد تجربه اش میکنن از طرف هر کسی نقد و بررسی میشه از جمله کسانی که طرفدار اون بازی یا سبک هم نیستن . ولی یه سری بازیها چون همه پسند نیستن به گفته خیلی از همین سایتها کار نقد و بررسی اون بازی به طرفدار دو آتیشه اون بازی سپرده میشه . به نظر من اگه از ده منتقد بازی نه نفرشون علاقه ای به انجام یه بازی ندارن و جذابیتی براشون نداره باید به نحوی این عدم جذابیت یا مشکلاتی که این بازی براشون داره در نمره نهایی سایت لحاظ بشه نه اینکه صرفا طرفدار دو آتیشه بازی نمره کامل رو بده به اون بازی . اگه نمره هر بازی برآیند نمرات تمام اعضای تحریریه سایت میبود به نظر من انصاف بیشتری رعایت میشد . نیازی هم نبود حتما تمام اعضا اون بازی رو تکمیل کنن . حداقل با یه ساعت تجربه بازی هم بر ا خیلیا معیاری برای نمره دهی به دست میاد .

    shojaiDĥeebvj⁷Ukl
  • این عناوین از امسال به بعد دیگه زیاد مهم نیستن
    مثل بازیهای Bethesda که از دوسال پیش دیگه خوب نیستن

قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن -