بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر

در سال ۲۰۲۲ میلادی فیلم‌های برجسته و درخشانی روی پرده سینماها اکران شدند که توانستند عملکرد موفقی داشته باشند.

پس از چند سال که صنعت سینما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد، سال ۲۰۲۲ میلادی تقریبا به سال بسیار خوبی برای سینما تبدیل شد و گیشه‌ها نسبت به چند سال اخیر رونق بهتری پیدا کردند.

به لطف تام کروز، فیلم‌های فراوان مارول و بازگشت فرنچایز دنیای ژوراسیک (Jurassic World)، گیشه سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های اخیر بسیار پربارتر بود و اکران فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تاابد (Black Panther: Wakanda Forever) و فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) نیز کمک بسیار زیادی در این زمینه کرده‌اند.

با وجود گسترش فیلم‌های پخش شده در سرویس‎‌های آنلاین، به نظر می‌رسد که هنوز تجربه تماشای فیلم‌ها روی پرده سینماها در بین طرفداران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ میلادی به انتخاب کولایدر بپردازیم.

۲۵. فیلم کیمی (Kimi)

فیلم کیمی kimi
فیلم کیمی (Kimi)
  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • بازیگران: زوئی کراویتز
  • ژانر: جنایی – مهیج

استیون سودربرگ از زمان بازگشت به فیلمسازی بیشتر روی بازگو کردن داستان‌هایی با رویکرد مینیمالیسم یا ساده‌گرایی تمرکز کرده است. در نهایت نیز این فیلمساز توانست این سبک خود را با فیلم «کیمی» به شکلی موفق به کار بگیرد.

فیلم «کیمی» داستان یک کارگر فناوری آگورافوبیک به نام آنجلا با بازی خیره‌کننده زوئی کراویتز را روایت می‌کند که از طریق یک برنامه دستیار مجازی، شواهدی از جنایتی خشونت‌آمیز را پیدا می‌کند.

با وجود اینکه بیشتر اتفاقات فیلم در آپارتمان آنجلا جریان دارد اما استیون سودربرگ توانسته داستان را به خوبی گسترده کند و در کمال تعجب، خوشبینانه‌ترین فیلم عصر کووید را برای مخاطبان فراهم کرده است.

۲۴. فیلم رویای ماه (Moonage Daydream)

فیلم رویای ماه moonage daydream
فیلم رویای ماه (Moonage Daydream)
  • کارگردان: برت مورگن
  • بازیگران: دیوید بویی
  • ژانر: مستند – موزیکال

زندگی دیوید بویی آنقدر گسترده، شگفت‎‌انگیز و همیشه در حال تغییر است که هر تلاشی برای جمع کردن همه آن‌ها درون یک فیلم کاری بی‌فایده به نظر می‌رسد. اما فیلم «رویای ماه» ساخته برت مورگن در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته وسعت نبوغ این خواننده و ترانه‌سرا را نشان بدهد و زندگی‌های متعدد درون او را به تصویر بکشد.

این مستند سرشار از احساسات است و برت مورگن اجازه داده تا خود آثار دیوید بویی بازگوکننده داستان زندگی وی باشند و این فیلمساز از طریق مصاحبه‌ها، تصاویر آرشیوی، کنسرت‌ها و از همه مهم‌تر موسیقی‌های وی توانسته این اثر را بسیار جذاب و تماشایی کند.

فیلم «رویای ماه» بزرگداشتی دوست‌داشتنی و جذاب از آثار دیوید بویی به شمار می‌رود و گواهی بر زندگی و جاه‌طلبی این هنرمند خارق‌العاده محسوب می‌شود.

۲۳. فیلم تصمیم جدایی (Decision to Leave)

فیلم تصمیم جدایی decision to leave
فیلم تصمیم جدایی (Decision to Leave)
  • کارگردان: پارک چان ووک
  • بازیگران: پارک هائه ایل – تانگ وی
  • ژانر: درام – رازآلود

کارگردان پارک چان ووک در فیلم «تصمیم جدایی» توانسته ایده‌ها، انحرافات و عناصر بسیار زیادی را در کنار یکدیگر قرار بدهد و اثری بسیار زیبا را خلق کند که تماشای آن تجربه‌ای بیش از حد نفیس و بدیع به شمار می‌رود.

نه تنها پارک چان ووک در این اثر توانسته معمایی پلیسی را با یکی از بهترین داستان‌های عاشقانه ترکیب کند بلکه درون این داستان را با مسائل خنده‌دار و طنزهای تلخ پر کرده است، مواردی که به خوبی با دیگر عناصر داستان مطابقت دارد.

پارک چان ووک با پرداختن به موارد مختلف در فیلم «تصمیم جدایی» بار دیگر ثابت کرده که کارگردان و فیلمسازی بسیار برجسته و توانمند است که توانسته کار دشوار ترکیب کردن این عناصر مختلف را بسیار ساده و آسان جلوه بدهد.

۲۲. فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

فیلم آواتار راه آب avatar the way of water
فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: زوئی سالدانا – سم ورثینگتون – کیت وینسلت – سیگورنی ویور
  • ژانر: اکشن – علمی تخیلی

فیلم «آواتار: راه آب» به خوبی به ما یادآور می‌شود که از لحاظ اندازه، جاه‌طلبی و تماشایی بودن، هیچ کارگردانی همانند جیمز کامرون نیست. این فیلمساز زمانی که بهترین کارهای خودش را ارائه می‌کند، تجربه‌ای خارق‌العاده و بی‌همتا را برای بیننده‌ها فراهم می‌کند که همانندش را اصلا تجربه نکرده‌اند.

جیمز کامرون به خوبی می‌داند که چطور یک صحنه اکشن عالی بسازد؛ او نه تنها این صحنه را مهیج و از لحاظ احساسی، قدرتمند و جذاب می‌کند بلکه نحوه عملکرد آن را نیز تغییر می‌دهد که فراتر از دیگر کارگردانان اکشن به نظر می‌رسد.

سیزده سال پس از معرفی بیننده‌ها به سیاره پاندورا می‌گذرد و حالا جیمز کامرون با فیلم «آواتار ۲» بازگشته تا نه تنها نقاط ضعف فیلم اول را برطرف کند و کاراکترها و فیلم‌نامه را بهبود ببخشد بلکه یکی از خارق‌العاده‌ترین تجربه‌های سینمایی را برای بیننده‌ها رقم بزند.

۲۱. فیلم در جبهه غربی خبری نیست (All Quiet on the Western Front)

فیلم در جبهه غربی خبری نیست all quiet on the western front
فیلم در جبهه غربی خبری نیست (All Quiet on the Western Front)
  • کارگردان: ادوارد برگر
  • بازیگران: دنیل برول – فلیکس کامرر
  • ژانر: ضد جنگ – حماسی

فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» محصول سال ۱۹۳۰ میلادی احتمالا یکی از بهترین فیلم‌های جنگی ساخته شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود و این در حالی است که نسخه بازسازی شده آن محصول سال ۲۰۲۲ میلادی ساخته ادوارد برگر نیز توانسته به خوبی وحشت بی‌امان و غم اجتناب‌ناپذیر موجود در این داستان را به تصویر بکشد.

هر دو فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته اریش ماریا رمارک ساخته شده‌اند. اقتباس ساخته شده توسط ادوارد برگر کاری می‌کند که بیننده به خوبی تلخی جنگ را احساس کند و همانند کابوسی بی‌پایان، در زیر پوست بیننده نفوذ می‌کند و او را به وحشت می‌اندازد.

فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» حتی در لحظات شاد نادر خود نیز آن وحشت و ترسی که پیرامون این سربازان را احاطه کرده است، فراموش نمی‌کند. جنگ همانند جهنم است و ادوارد برگر در این فیلم کاری کرده تا بیننده به خوبی آن را حس کند.

۲۰. فیلم اتفاق (Happening)

فیلم اتفاق happening
فیلم اتفاق (Happening)
  • کارگردان: آدری دیوان
  • بازیگران: آناماریا وارتولومئی – لوآنا باجرامی
  • ژانر: درام – مهیج

فیلم «اتفاق» زمانی روی پرده سینماها اکران شد که مهم‌تر و ضروری‌تر از همیشه احساس می‌شد و حتی بدون این حس اضطرار نیز این فیلم ساخته شده توسط کارگردان فرانسوی آدری دیوان درباره سقط جنین و کسانی که در آن دخیل هستند، بسیار جالب‌توجه و به‌جا به شمار می‌رود.

اتفاقات فیلم از دیدگاه شخصیتی به نام ان با بازی آناماریا وارتولومئی روایت می‌شود و این فیلم نشان می‌دهد که این تصمیمی دشواری است که هیچ فردی نباید به تنهایی با آن روبه‌رو شود و گرفتن این تصمیم نیز خودش به اندازه کافی دشوار است.

لحن انعکاسی و آرام آدری دیوان در این فیلم تنها باعث شده تا وحشت محض این وضعیت بیشتر به چشم بیاید و در آن، محدودیت‌ها و تابوهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که باعث شدند این جهان بی‌رحم و ترسناک به نظر برسد.

۱۹. فیلم آر آر آر (RRR)

فیلم آر آر آر rrr
فیلم آر آر آر (RRR)
  • کارگردان: اس اس راجامولی
  • بازیگران: رام چاران – ان تی جونیور
  • ژانر: اکشن – درام

فیلم هندی «آر آر آر» داستانی غم‌انگیز از دوستان جدید، انقلابیون، سکانس‌های اکشن دیوانه‌کننده، آهنگ‌های بسیار زیبا، حیوانات وحشی و هر آنچه است که می‌توانید تصور کنید. کارگردان اس اس راجامولی همه چیز را در این فیلم خود جای داده است و باید آن را دید تا این موضوع را باور کرد. با این حال، رابطه دوستی بین شخصیت‌های اصلی در مرکز داستان فیلم سبب شده تا این اثر بیشتر از یک نمایش خارق‌العاده باشد و به یکی از بهترین فیلم‌های سال تبدیل شود.

۱۸. فیلم مارسل صدف کفش به پا (Marcel the Shell With Shoes On)

فیلم مارسل صدف کفش به پا marcel the shell with shoes on
فیلم مارسل صدف کفش به پا (Marcel the Shell With Shoes On)
  • کارگردان: دین فلیشر کمپ
  • بازیگران: جنی اسلیت – ایزابلا روسلینی
  • ژانر: کمدی – درام

انیمیشن «مارسال صدف کفش به پا» در ظاهر دوست‌داشتنی و لذت‌بخش به نظر می‌رسد و در حقیقت همینطور نیز است اما در درون آن، چیزهای دیگری نیز وجود دارند و دشواری‌ها و تراژدی‌های زندگی از دیدگاه صدفی به ارتفاع یک اینچ روایت می‌شوند.

دین فلیشر کمپ و جنی اسلیت توانستند تا داستان مارسال و احتمالات دنیای او را به گونه‌ای جذاب و تماشایی گسترش بدهند و  و دنیای ما را از منظر کاملا جدیدی روایت کنند. فیلم «مارسل صدف کفش به پا» اثری با جاه‌طلبی‌های عظیم و احساساتی بزرگتر از آن است.

۱۷. فیلم تیل (Till)

فیلم تیل till
فیلم تیل (Till)
  • کارگردان: چینونی چوکوو
  • بازیگران: جیلین هال – دانیل ددوایلر
  • ژانر: بیوگرافی – درام

کارگردان چینونی چوکوو در فیلم «تیل» سعی کرده تا داستان مرگ وحشتناک امت تیل با بازی جیلین هال را برای مخاطبان به تصویر بکشد و به لطف نقش‌آفرینی خیره‌کننده و جذاب دانیل ددوایلر در نقش مامی تیل، این داستان به بهترین شکل ممکن به نمایش در آمده است و سرزنده احساس می‌شود. دانیل ددوایلر یکی از بهترین نقش‌آفرینی خودش را در فیلم «تیل» به اجرا گذاشته است، نقشی‌آفرینی‌ای که در آن باید بدون اینکه سروصدای زیادی بکند، ظریف و قدرتمند به نظر برسد.

داستان مامی تیل واقعا دلخراش و غم‌انگیز است و داستانی به شمار می‌رود که در آن، بدترین ترس‌های یک مادر به حقیقت می‌پیوندند. این در حالی است که او در این وضعیت کابوس‌وار، تمصمیم می‌گیرد تا همه چیز را بدهد تا مطمئن شود دیگر این حادثه وحشتناک برای شخص دیگری رخ ندهد.

چینونی چوکوو داستانی را در فیلم «تیل» به تصویر کشیده که پرداختن به آن بسیار دشوار است و نقش‌آفرینی خیره‌کننده دانیل ددوایلر نیز سبب شده تا بیننده‌ها تا مغز استخوان خود، غم غیر قابل تصویر این مادر را درک کنند.

۱۶. فیلم بابیلون (Babylon)

فیلم babylon
فیلم بابیلون (Babylon)
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: مارگو رابی – برد پیت – توبی مگوایر
  • ژانر: کمدی – درام

فیلم «بابیلون» داستانی از هالیوود قدیمی و گذار از فیلم‌های صامت به فیلم‌های ناطق را روایت می‌کند. این اثر که ساخته دیمین شزل است، یک عیاشی و جنون به شمار می‌رود که یادآور ماجراجویی‌های وحشیانه فیلم گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) و فیلم شب‌های عیاشی (Boogie Nights) است.

فیلم «بابیلون» سه ساعت و اندکی زمان دارد و در این مدت زمان خودش نیز اغلب مضحک و دیوانه‌وار به نظر می‌رسد و دائما نیز به مواردی می‌پردازد که از لحاظ تاریخی درست نیستند. این آشوب و هرج‌ومرج سبب شده تا این فیلم جالب‌توجه باشد و دیمین شزل نیز داستان آن را با شخصیت‌هایی پر کرده که شکنندگی زندگی در کانون توجه را به تصویر می‌کشند و نشان می‌دهند که چقدر به آسانی انسان‌ها از کنار برخی از ستاره‌های سینما عبور می‌کنند و آن‌ها را پشت خود می‌گذارند.

با این وجود، برداشت پوچ‌گرایانه دیمین شزل از این دوره جدایی‌ناپذیر از تاریخ سینما، چندان به جزئیات توجه ندارد و بیشتر با همراه شدن با آن می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش داشت، تجربه‌ای که به یکی خاص‌ترین تجربه‌های سینمایی سال جاری میلادی تبدیل شده است.

۱۵. فیلم چا چا ریل اسموت (Cha Cha Real Smooth)

فیلم چا چا ریل اسموت cha cha real smooth
فیلم چا چا ریل اسموت (Cha Cha Real Smooth)
  • کارگردان: کوپر رایف
  • بازیگران: داکوتا جانسون – کوپر رایف
  • ژانر: کمدی – درام

کوپر رایف در فیلم اول خودش به نام خانه کثیف (Shithouse) و فیلم تازه خودش یعنی فیلم «چا چا ریل اسموت» داستان‌هایی با عشق، دلگرمی و احساسات را بازگو کرده است. فیلم‌های این کارگردان صادقانه و باز هستند که اصلا در این گونه آثار چنین مواردی دیده نمی‌شوند. وابستگی کارگردان نسبت به کاراکترهای داستان سبب شده تا بیننده‌ها نیز به آن‌ها وابسته شوند و برای آن‌ها دلسوزی کنند.

کوپر رایت تنها با همین دو فیلم خودش ثابت کرده که یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان امروزی به شمار می‌رود که داستان‌ها را به شکلی صادقانه و سرزنده روایت می‌کند و هیچ گونه ادعا یا مهربانی گستاخانه در آن‌ها جای نمی‌دهد.

فیلم «چاچا ریل اسمیت» نه تنها توانایی‌های کوپر رایف به عنوان نویسنده و کارگردان را نشان می‌دهد بلکه توانایی او به عنوان بازیگر را نیز به رخ می‌کشد، کسی که توانسته آسیب‌پذیری و ساده‌لوحی شخصیت را به خوبی تجسم ببخشد.

۱۴. فیلم کله‌خر برای همیشه (Jacka** Forever)

فیلم jackass forever
فیلم کله‌خر برای همیشه (Jacka** Forever)
  • کارگردان: جف ترمین
  • بازیگران: جانی ناکسویل – استیو او
  • ژانر: کمدی – اکشن

فیلم‌های فرنچایز «جک‌اس» همیشه گواهی بر دوستی‌های بزرگسالان، تحقق ایده‌های دیوانه‌کننده و انعطاف‌پذیری بدن انسان است. فیلم «جک‌اس برای همیشه» نیز مبتکرانه، منجرکننده و یکی از خنده‌دارترین فیلم‌های امسال به شمار می‌رود که از آن می‌توان به بزرگداشتی شگفت‌انگیز از این کله‌خراب‌ها و گذشته آن‌ها با یکدیگر یاد کرد.

این فیلم پایانی برای این گروه به شمار می‌رود که در دهه ۵۰ زندگی خودشان قرار دارند و این فرنچایز خارق‌العاده و خنده‌دار را به شکلی مناسب برای جانی ناکسویل و بقیه اعضای تیم اصلی به پایان رسانده است.  

۱۳. فیلم استخوان‌ها و همه چیز (Bones and All)

تیموتی شالامی bones and all
فیلم استخوان‌ها و همه چیز (Bones and All)
  • کارگردان: لوکا گوادانینو
  • بازیگران: تیموتی شالامی – تیلور راسل – مارک رایلنس
  • ژانر: عاشقانه – درام

به نظر می‌رسد که لوکا گوادانینو داستان عاشقانه فیلم مرا با نامت صدا کن (Call Me By Your Name) و درون مایه‌ آزاردهنده فیلم سوسپیریا (Suspiria) محصول سال ۲۰۱۸ را برداشته و آن‌ها را در فیلم «استخوان‌ها و همه چیز» در قالب یک سفر جاده‌ای ترکیب کرده است.

لوکا گوادانینو در این فیلم به بررسی آدم‌خواری می‌پردازد و در آن به سفری برای خودشناسی، ارتباطات از دست رفته و همچنین نشناختن برخی از افراد به شکلی واقعی اشاره می‌کند. او در این فیلم به این موضوع اشاره دارد که حتی با وجود مقدار بسیار زیاد عشق بین دو نفر، ممکن است آن‌ها نتوانند به بهترین شکل ممکن یکدیگر را بشناسند.

فیلم «استخوان‌ها و همه چیز» داستان آدمخوار جوانی به نام مارن با بازی تیلور راسل را روایت می‌کند که به همراه فردی به نام لی با بازی تیموتی شالامی در آمریکا سفر می‌کنند. مارن دوست دارد به یک حالت عادی دست پیدا کند اما زندگی او را در مسیری قرار داده که باید با آن سازگار شود یا از بین برود.

۱۲. فیلم بتمن (The Batman)

تاپ ۱۰ بررسی ویدیویی ۱۰ نکته از فیلم the batman
فیلم بتمن (The Batman)
  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون – زوئی کراویتز – کالین فارل
  • ژانر: اکشن – ماجراجویی

بیننده‌ها تاکنون برداشت‌های مختلفی را از بتمن و جهان او مشاهده کرده‌اند ولی مت ریوز موفق شد تا با فیلم «بتمن» جهانی غنی را به نمایش بگذارد که سرشار از کاراکترهای آشنا و جدید است. مت ریوز در این فیلم، شهر گاتهام را به شکلی به تصویر می‌کشد که همانند آن را قبلا مشاهده نکردیم و از سوی دیگر نیز توانسته به خوبی دنیای اطراف بروس وین را به نمایش بگذارد.

به جای پرداختن به قهرمانان و تبهکاران به صورت سیاه و سفید، مت ریوز در این برداشت خود از شهر گاتهام به کاراکترهای خاکستری می‌پردازد. فیلم «بتمن» شخصیت اصلی را به نحوی برای بیننده‌ها نشان می‌دهد که جدید احساس می‌شود. در حالی که بسیاری از فیلم‌های قبلی روی قهرمانی تمرکز کرده بودند که از تاریکی‌ها بیرون می‌آید، این فیلم روی تاریکی درون این قهرمان متمرکز بوده و همین نیز باعث تفاوت این فیلم با دیگر آثار شده است.

۱۱. فیلم حرف‌های زنانه (Women Talking)

فیلم حرف‌های زنانه women talking
فیلم حرف‌های زنانه (Women Talking)
  • کارگردان: سارا پلی
  • بازیگران: کلیر فوی – رونی مارا – فرانسیس مک‌دورمند
  • ژانر: درام

فیلم «حرف‌های زنانه» اولین اثر سارا پلی در یک دهه گذشته به شمار می‌رود که از آن می‌توان به عنوان یکی از مسحورکننده‌ترین و دلهره‌آورترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ میلادی یاد کرد، فیلمی که یکی از بهترین فیلم‌نامه‌ها و بازیگران سال را در اختیار دارد.

سارا پلی در فیلم‌های قبلی خودش همچون فیلم جایی که می‌رویم (Away We Go)، فیلم این والس از آن تو (Take This Waltz) و مستند داستان‌هایی که می‌گوییم (Stories We Tell) سنگینی تصمیمات عاطفی را نشان داده اما این تصمیمات در فیلم «حرف‌های زنانه» حسی فوری و اضطرار دارند.

سارا پلی با فیلم «حرف‌های زنانه» که بهترین فیلم وی تا به امروز به شمار می‌رود، به روی صندلی کارگردانی بازگشته و نگاهی مهیج و قدرتمند نسبت به حقوق زنان، دشواری‌های تصمیم درست گرفتن و همچنین راهکارهای ما برای اجتناب از حقیقت داشته است.

۱۰. فیلم همه چیز همه جا یکباره (Everything Everywhere All at Once)

فیلم همه چیز همه جا یکباره everything everywhere all at once
فیلم همه چیز همه جا یکباره (Everything Everywhere All at Once)
  • کارگردان: دانیل کوان و دانیل شاینرت
  • بازیگران: میشل یئو – استفانی هسو – جیمی لی کرتیس
  • ژانر: کمدی – درام

این دو کارگردان که با نام هنری دانیلز شناخته می‌شوند، از زمان ساخت فیلم مرد ارتشی سوئیسی (Swiss Army Man) در سال ۲۰۱۶ میلادی، به مدت ۶ سال در حال ساخت، توسعه و فیلمبرداری این شاهکار درباره جهان‌های چندگانه بودند و باید گفت که این فیلم واقعا توانسته برجسته و موفق باشد.

فیلم «همه چیز همه جا یکباره» بدون اینکه بیش از حد اشباع شده یا مضحک به نظر برسد، توانسته جسورانه و بی‌پروا باشد و همین نیز یکی از دلایل موفقیت آن به شمار می‌رود. حضور بازیگران برجسته و توانمند نیز در این فیلم کمک شایانی به آن کرده است و در این میان نیز میشل یئو توانسته نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای در نقش اصلی این فیلم داشته باشد.

۹. فیلم بازگشت به سئول (Return to Seoul)

فیلم بازگشت به سئول return to seoul
فیلم بازگشت به سئول (Return to Seoul)
  • کارگردان: دیوی چو
  • بازیگران: جی مین پارک – او کوانگ روک
  • ژانر: درام

دیوی چو در فیلم «بازگشت به سئول» به بیننده‌ها نشان می‌دهد که ما در این زندگی خودمان، چندین زندگی مختلف را تجربه می‌کنیم. این فیلم داستان فردی به نام فِردی با بازی خارق‌العاده و تماشایی جی مین پارک را دنبال می‌کند که در کودکی به فرزندخوانندگی پذیرفته شده و در کشور فرانسه بزرگ شده است.

حالا او پس از این همه سال، به کره جنوبی بازگشته است. تجربه این سفر به شکلی غیرمنتظره او را تغییر می‌دهد و در سفرهای بعدی که در طول چندین سال رخ می‌دهند، تغییرات بیشتری در او صورت می‌گیرد.  دیوی چو در این فیلم خود، تلاش برای بازگشت به خانه را نشان می‌دهد، آن هم در زمانی که دیگر خانه‌ای وجود ندارد.

۸. فیلم نُچ (Nope)

فیلم نُچ nope
فیلم نُچ (Nope)
  • کارگردان: جوردن پیل
  • بازیگران: دنیل کالویا – کیکه پالمر – استیون ین
  • ژانر: ترسناک – علمی تخیلی

فیلم «نُچ» سومین فیلم ساخته شده توسط جوردن پیل به شمار می‌رود و این فیلمساز نیز در بهترین و ماجراجویی‌ترین حالت خودش این فیلم را ساخته است. دو بازیگر اصلی این فیلم یعنی کیکه پالمر و دنیل کالویا نیز نقش‌آفرینی خارق‌العاده‌ای در این فیلم داشتند.

جوردن پیل در این فیلم توانسته سبک فیلم‌های مربوط به بیگانه‌ها را با تصاویر آزاردهنده و داستانی شگفت‌انگیز و هوشمندانه ترکیب کند و در عین حال نیز مقداری کافی از طنز را در آن جای بدهد تا اندکی از تنش‌ها بکاهد.

فیلم «نُچ» اثری سرگرم‌کننده و تماشایی به شمار می‌رود و جوردن پیل پس از ساخت دو فیلم ترسناک، توانسته با این اثر، فیلمی سرگرم‌کننده و رضایت‎‌بخش را برای بیننده‌ها خلق کند که شبیه به فیلم‌های استیون اسپیلبرگ همچون فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind) یا فیلم آرواره‌ها (Jaws) است.

جوردن پیل با فیلم «نُچ» ثابت کرده که او یکی از جالب‌ترین فیلمسازهای امروزی در ژانر وحشت به شمار می‌رود که مطمئنا در آینده می‌تواند آثار جالب‌توجهی را خلق کند.

۷. فیلم تار (TÁR)

فیلم تار tÁr
فیلم تار (TÁR)
  • کارگردان: تاد فیلد
  • بازیگران: کیت بلانشت – مارک استرانگ – نوئمی مرلان
  • ژانر: روانشناختی – درام

تاد فیلد ۱۶ سال پس از ساخت فیلم بچه‌های کوچک (Little Children)، حالا با ساخت فیلم «تار» به عرصه فیلمسازی بازگشته است و باید گفت که کمتر کسی همانند او می‌تواند درامی آرام را به شکلی جذاب و جلب‌توجه خلق کند.

در این فیلم، کیت بلانشت نقش رهبر ارکستری به نام لیدیا تار را بازی می‌کند که در این زمینه مهارت بسیار زیادی دارد و به دنبال آن است تا کنترل زندگی و اطراف خودش را در دست بگیرد. با این حال، در این فیلم به توطئه‌ها، تهاجم‌های ریز و افرادی اشاره می‌شود که لیدیا تار از آن‌ها عبور کرده تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند.

فیلم «تار» از آن دسته فیلم‌ها به شمار می‌رود که تماشای دوباره آن می‌تواند بیننده را بیشتر به داستان و شخصیت‌های اصلی نزدیک کند و از سوی دیگر، باید گفت که کار تاد فیلد و کیت بلانشت در این اثر فوق‎‌العاده بوده است.  

۶. فیلم بعد از آفتاب (Aftersun)

فیلم بعد از آفتاب aftersun
فیلم بعد از آفتاب (Aftersun)
  • کارگردان: شارلوت ولز
  • بازیگران: پاول مسکل – سلیا راولسون هال
  • ژانر: درام

فیلم «بعد از آفتاب» همانند داستانی واقعی، شخصی و پر از معنی از نویسنده و کارگردان شارلوت ولز احساس می‌شود که داستان آن در مورد طرز نگاه و تفکر به شمار می‌رود. این فیلم به ما نشان می‌دهد که چطور شکل یک اتاق می‌تواند باعث شود تا ما همه چیز را به شکل متفاوتی ببینیم.

اتفاقات فیلم «بعد از آفتاب» پیرامون پدری با بازی پاول مسکل و دختری با بازی فرانکی کوریو است که به همراه یکدیگر به یک تعطیلات می‌روند. در این اثر، شارلوت ولز به بررسی افسردگی، عشق و خاطره می‌پردازد، به نحوی که همه چیز سرزنده و واقعی احساس می‌شود.

۵. فیلم گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز (Glass Onion: A Knives Out Story)

فیلم knives out
فیلم گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز (Glass Onion: A Knives Out Story)
  • کارگردان: ریان جانسون
  • بازیگران: دنیل کریگ – دیو باتیستا – جسیکا هنویک – ادوارد نورتون – کاترین هان
  • ژانر: جنایی – رازآلود

فیلم «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» ساخته ریان جانسون یکی از لذت‌بخش‌ترین فیلم‌های اکران شده امسال به شمار می‌رود که به خوبی توانست با داستان مرموز خودش توجه بیننده‌ها را جلب کند.

در این فیلم تازه، ریان جانسون بار دیگر فراتر از انتظارات ظاهر شد و به شکلی کاملا منحصربه‎‌فرد و با پنهان کردن عناصر کلیدی و همچنین پنهان کردن سرنخ‌ها در معرض دید، عناصر ژانر معمایی را متحول و از نو تعریف کرده است.

از سوی دیگر، حضور بازیگران برجسته و توانمند نیز به ریان جانسون کمک کرده تا بتواند به بهترین شکل ممکن داستان را به جلو حرکت بدهد. فیلم «چاقوکشی ۲» گواهی بر آن است که ریان جانسون یکی از فیلمسازان توانمند امروزی به شمار می‌رود.

۴. فیلم بنشی‌های اینیشرین (The Banshees of Inisherin)

فیلم بنشی‌های اینیشرین the banshees of inisherin
فیلم بنشی‌های اینیشرین (The Banshees of Inisherin)
  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: کالین فارل – برندن گلیسون – بری کیوگان
  • ژانر: کمدی تلخ – درام

مارتین مک‌دونا از جمله فیلمسازهای برجسته به شمار می‌رود که از استعداد قابل توجهی برخوردار است. او در فیلم‌نامه خارق‌العاده فیلم «بنشی‌های اینیشرین»، جوک‌های خنده‌دار، لحظات تأمل‌برانگیز و استعاره‌ای جذاب از جنگ داخلی را جای داده است.

بن دیویس نیز با فیلمبرداری بسیار زیبا و خارق‌العاده خودش توانسته خط ساحلی ایرلند را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. این در حالی است که بازیگران خارق‌العاده این فیلم یعنی کالین فارل و برندن گلیسون توانستند نقش‌آفرینی بسیار خوبی داشته باشند و در کنار آن‌ها نیز کری کندن و بری کیوگان در نقش‌های مکمل خوش درخشیدند.

۳. فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

فیلم تاپ گان ماوریک top gun maverick
فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)
  • کارگردان: جوف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز – مایلز تلر – جنیفر کانلی
  • ژانر: اکشن – درام

فیلم «تاپ گان: ماوریک» دنباله‌ای بسیار مورد انتظار برای فیلم اصلی آن به شمار می‌رود که توانست ستایش بینندگان و منتقدان را بدست بیاورد و از هر لحاظ نیز نسبت به فیلم اصلی بهبود پیدا کرده است.

فیلم «تاپ گان ۲» بدون شک برخی از بهترین سکانس‎های اکشن و مهیج در آسمان را دارد و تام کروز نیز توانسته به بهترین شکل ممکن این نقش خودش را بازآفرینی کند و بار دیگر به ما یادآور شده که چه بازیگر توانمند و دوست‌داشتنی‌ای است.

فیلم «تاپ گان: ماوریک» یکی از بهترین دنباله‌های ساخته شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود که توانسته اوقات بسیار خوشی را برای بیننده‌ها رقم بزند و فروشی بیش از یک میلیارد دلار را کسب کند.

۲. فیلم بعد از یانگ (After Yang)

فیلم بعد از یانگ after yang
فیلم بعد از یانگ (After Yang)
  • کارگردان: کوگونادا
  • بازیگران: کالین فارل – جودی اسمیت ترنر
  • ژانر: علمی تخیلی – درام

اولین تجربه فیلمسازی کوگونادا با فیلم کلمبوس (Columbus) بود و فیلم «بعد از یانگ» نیز همانند این اثر، در استخوان‌های بیننده‌ها نفوذ می‌کند و تا مدت‌ها در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند. کوگونادا توانسته داستانی فوق‌العاده زیبا و آرام در مورد فقدان، تاثیر زندگی ما بر جهان و معنای انسان بودن را بسازد. او در این فیلم با کمترین دیالوگ، خیلی مطالب را بیان می‌کند و اجازه می‌دهد تا احساسات شخصیت‌ها، داستان را بازگو کنند.

فیلم «بعد از یانگ» با وجود موضوعات سنگین خودش، تازه، طراوت‌بخش و سبک باقی می‌ماند و کوگونادا نیز به خوبی می‌داند تا چگونه یک صحنه را کادربندی کند تا چشم‌گیر به نظر برسد. این در حالی است که کالین فارل که در سال جاری میلادی در چندین فیلم دیگر نیز بازی کرده، توانسته در این فیلم نیز نقش‌آفرینی درخشانی داشته باشد.

۱. فیلم خانواده فابلمن (The Fabelmans)

فیلم خانواده فابلمن the fabelmans
فیلم خانواده فابلمن (The Fabelmans)
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: میشل ویلیامز – پل دینو – جولیا باترز – ست روگن
  • ژانر: درام

استیون اسپیلبرگ بدون شک یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ به شمار می‌رود که تاکنون توانسته فیلم‌های بسیار موفقی را برای بیننده‌ها به ارمغان بیاورد و به بسیاری از افراد نشان داده که تا چه اندازه فیلم‌ها می‌توانند جادویی و زیبا باشند.

این فیلمساز در فیلم «خانواده فابلمن» نگاهی به کودکی خودش داشته و در آن نشان داده که چطور او نسبت به سینما و فیلم‌ها علاقه پیدا کرده است. او در این فیلم به زندگی پدر و مادرش و همچنین داستان‌هایی می‌پردازد که او را به چنین فیلمساز بزرگی تبدیل کرده‌اند.

 فیلم «خانواده فابلمن» را می‌توان به عنوان داستان خاستگاه یکی از ماهرترین فیلمسازان هالیوودی دانست که سطح جدیدی از توانایی‌هایش را در این فیلم برای ما آشکار کرده است و بدون شک، این فیلم شایسته عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ میلادی است.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ میلادی به انتخاب وب سایت کولایدر پرداختیم. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

موز سخنگوMehran.BaDARKSIRENEzio Auditore da FirenzeDota2Behzaadزمین 52Boogiman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب کولایدر - گیمفا