نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023

مهدی رضایی
۱۸:۲۱ ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

Football Manager 2023 نیز طبق رسم هرساله عرضه شد و زمانش فرا رسیده تا پیشرفت‌های آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم. با نقد و بررسی این بازی همراه گیمفا باشید.

سری بازی‌های Football Manager شاید در ایران محبوبیت چندانی نداشته باشند؛ با این حال در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، محبوبیت و شهرت بسیار زیادی دارند و از دسته بازی‌های موردانتظار در این مناطق محسوب می‌شوند. با این وجود، این مجموعه تا قبل از عرضه‌ی نسخه‌ ۲۰۲۲ چند سالی را در سراشیبی به سر می‌برد و کمتر اخباری به خود اختصاص می‌داد، اما توانست با برطرف کردن مشکلاتش دوباره در دل هواداران فوتبال جا باز کند. در این مقاله به نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 که جدیدترین نسخۀ این مجموعه می‌باشد، می‌پردازیم.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

بدون حرف اضافی به سراغ گیم‌پلی بازی می‌رویم. در ابتدای امر بگویم که اصلا نباید توقعی هیجانی همچون هیجان بازی FIFA 23 را از این عنوان داشته باشید. در این بازی نه قرار است بازیکنی را کنترل کنید و با او گل بزنید و نه دغدغه‌ی مدیریت یک باشگاه را دارید. شما در Football Manager 2023 یک مربی هستید که باید وظیفه‌ی خود را در موفقیت باشگاه و کسب رتبه‌ی مناسب در جام‌های مختلف با توجه به توان بازیکنان و بودجه‌ی باشگاه به دست آورید. در این بازی نه دغدغه‌ی اسپانسر و تهیه‌ی بودجه را دارید نه یادگیری تکنیک‌های مختلف برای دریبل زدن! این بازی آمده است تا به شما ثابت کند مربیگری یک باشگاه در عین سادگی چقدر می‌تواند دشوار باشد.

یک مربی در باشگاه خود چه وظایفی دارد؟ مذاکره با بازیکنان جدید جهت خریداری و تمدید قرارداد بازیکنان با مشورت کادر فنی تیم، چیدن تاکتیک مناسب هر بازی، ایجاد وظایفی برای هر بازیکن در زمین و توضیح آن‌ها، تغییر تاکتیک و تعویض به موقع حین بازی، آنالیز دقیق حریف، مدیریت تمرین‌ها و مصدومین تیم و احتمالا پاسخ به سوالات چالشی خبرنگاران. این‌ها مواردی است که ریز به ریز با دقیق‌ترین جزئیات در Football Manager 2023 تجربه کرده و باید آن‌ها را انجام دهید.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

در ابتدا وقتی وارد بازی می‌شوید دو بخش آفلاین و آنلاین را مشاهده خواهید کرد. بخش آفلاین بازی شامل مربیگری در یک تیم واقعی مثل آرسنال و شرکت در لیگ‌های معتبر اروپایی، ساخت باشگاه، مربیگری آن و نبرد یک به یک است. هر کدام را که انتخاب کنید، باید چهره‌ی مورد نظر مربی تیم را بسازید که اتفاقا با ادیتور بازی که کیفیت و جزئیات نسبتا مناسبی دارد، بازی لذت‌بخش می‌شود. بعد از آن وارد قسمت پیش فصل که شامل بازی‌های دوستانه و نقل و انتقالات است و آموزش بازی می‌شوید.

اگر بخواهم روراست باشم باید بگویم اگر بار اول است که این سری را تجربه می‌کنید، قطعا در ابتدا در بخش مدیریت ترکیب سردرگم می‌شوید. بازی در قسمت آموزشی خود به طور کامل تمام تاکتیک‌ها همچون تیکی‌تاکا، پرس شدید، ضدحمله و … را توضیح می‌دهد؛ اما به لطف وجود چند تاکتیک جدید که شاید نشنیده باشید، درک کامل این قسمت کمی زمان‌بر است. به جز تعیین تاکتیک و ترکیب کلی بازی، شما می‌توانید جایگاه کلی خط دفاع، هافبک و حمله را مشخص و نوع، جهت و سرعت حرکت بازیکنانتان در خطوط مختلف را تعیین کنید.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

تقریبا هر آنچه در زمین بازی انجام می‌شود، در بخش چینش تاکتیک در Football Manager 2023 وجود دارد. حتی نوع پاس‌های گلر و بازیکنان و شدت تکل موردنظر خود توسط بازیکنان را می‌توانید تعیین کنید. به جز این موارد، می‌توانید نقش هر ۱۱ بازیکن ترکیب خود را تعیین کنید و برای آن‌ها دستورات اختصاصی قرار دهید. این نقش‌ها بسته به پست بازیکن تغییر می‌کند و می‌تواند تعداد زیادی داشته باشد. مثلاً، برای پست هافبک وسط می‌توانید نقش Box To Box، Deep Lying Playmaker، Advanced Playmaker، Mezalla و … را قرار دهید که هرکدام نوع بازی هافیک وسطتان را تغییر خواهد داد.

جزئیات تعیین تاکتیک‌های کلی، خطی و بازیکنی بازی به همین جا ختم نمی‌شود. شما اجباری برای قراردادن دستورات پیش فرض هر نقش مثل Box To Box را برای هافبک خود ندارید و می‌توانید دستورات دلخواه خود برای هر نقشی که می‌خواهید را برای هر بازیکنی که می‌خواهید قرار دهید (به شرطی که نقش‌های انتخابی، او را از پست کلی خود یعنی هافبک خارج نکنند). برای مثال، شما Rodri را در نقش Ball Winning Midfielder قرار می‌دهید؛ از دستورات کلی این نقش، «میل کم به پیشروی» و «قطع ارتباطات» است؛ شما می‌توانید دستور او را هجومی‌ قرار دهید و حتی قطع ارتباط او را کاهش دهید تا طبق میل شما و موقعیت تیمتان بازی کند. در واقع Football Manager 2023 شما را در چینش تاکتیک اصلا محدود نمی‌کند.

تمام اعمالی که در ترکیب انجام می‌دهید به وضوح در مسابقات هم قابل مشاهده هستند. این گونه نیست که شما نقشی دفاعی یا هجومی در مناطقی خاص از زمین را به بازیکن داده باشید، اما او در زمین کار خودش را بکند و توجهی به نقش تعیینی شما نداشته باشد؛ البته گاها ممکن است در شرایط بحرانی و هیجانی بازیکنان دست به چنین کارهایی بزنند، اما این وظیفه شماست که به آن‌ها انگیزه بدهید و با صحبت‌هایتان درکنار خط، آن‌ها را مجددا هوشیار کنید و به حالت طبیعی بازگردانید.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

در حین بازی شما می‌توانید نحوه‌ی تماشای مسابقه را تعیین کنید و سرعت و دوربین آن را نیز مشخص کنید. خوشبختانه دست شما درحین بازی برای تغییرات اصلا بسته نیست و می‌توانید کار مورد نظرتان را انجام دهید. در ابتدای تجربه‌تان، بازی به شما می‌گوید چه زمانی فلان بازیکن را تعویض کنید چون خسته شده یا روحیه‌اش کاهش یافته است؛ با پیشروی در بازی این شما هستید که باید به این مسائل توجه کنید و مشتی بازیکن خسته و بی‌روحیه و مصدوم را بعد از بازی تحویل نگیرید. متاسفانه اکثر بازی‌های مربیگری به انتقال حس مربی بودن حین مسابقه و تغییرات لازم در حین آن توجه نمی‌کنند، اما Football Manager 2023 با ارائه‌ی نمایشی اتمسفریک از مسابقه کاملا در این امر موفق است.

عمل بسیار مهم دیگر شما به عنوان مربی، خرید بازیکنان جدید و تمدید قرارداد با بازیکنان قبلی است. برای خرید بازیکن می‌توانید مستقیما او را با مشخصاتش جست‌وجو کرده و پیدایش کنید و بعد از مشاهده‌ی وضعیت قراردادش، با او و باشگاهش مذاکره کنید. اگر باشگاه او حاضر به مذاکره باشد، می‌توانید رقم مورد نظر خود را اعلام و بعد از قبول آن با بازیکن در مورد حقوق و بندهای مختلف صحبت کنید. مورد جالب در پیشنهاد شما به باشگاه بازیکن این است که حتما مجبور نیستید طبق بودجه باشگاه پیشنهاد بدهید؛ اگر پیشنهاد شما بالاتر از بودجه باشگاه باشد، می‌توانید بعد از ارائه‌ی پیشنهاد از باشگاه تقاضای پول کنید یا حتی این پول را در ۳ قسط به باشگاه مقصد بپردازید!

مشکل این بخش نبود یک قسمت جداگانه و واضح برای مشاهده‌ی بودجه نقل و انتقالات و درخواست بودجه است. در واقع تا شما وارد بخش ارائه‌ی پیشنهاد به یک بازیکن نشوید نمی‌توانید بودجه‌ی باشگاه را ببینید که در نوع خود و در این سبک واقعا عجیب است! همچنین، جست‌وجو بین منوهای بازی به دلیل گستردگی بالای بازی با کنترلر کمی دشوار است و احتمالا بازی تجربه‌ی بهتری را با ماوس ارائه بدهد؛ اگرچه بعد از مدتی به این موضوع عادت خواهید کرد. با این حال، طراحی منوها و UI بازی می‌توانست جمع و جورتر و واضح‌تر صورت بگیرد.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

استعدادیاب‌ها و مربیان آکادمی شما نیز نقش مهمی در نقل و انتقلات دارند. مثل Career بازی فیفا ۲۳، شما می‌توانید این افراد را برای پیدا کردن بازیکنان حرفه‌ای و جوان به کار بگیرید و در سطح پیشرفته‌تری به شکار بازیکن حرفه‌ای و با استعداد بپردازید. نقش این افراد بسیار حیاتی بوده و حتی می‌توانید برای مقاطعی که سرتان شلوغ است، کل کار خرید و تمدید را به این افراد بسپارید و خودتان مشغول کارهای مهم دیگر شوید.

شما در قامت یک مربی فوتبال، حضور موثری در شبکه‌های اجتماعی خواهید داشت. به جز توانایی کنترل کامل شبکه‌ی اجتماعی خود و دنبال کردن یا توقف دنبال‌کردن هر اکانتی، می‌توانید سطح پیگیری یک اکانت را نیز مشخص کنید. برای مثال اگر مدتی به طور خیلی جدی صفحه‌ی بایرن‌مونیخ یا هر بازیکنی را دنبال کنید، شاهد شایعاتی مبنی بر علاقه‌ی شما به آن باشگاه یا فرد در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خواهید بود. همچنین قبل از شروع بازی می‌توانید نظرات مردم را نسبت به ترکیب تیم خود مشاهده کنید و از راضی یا ناراضی بودن آن‌ها از ترکیب مطلع شوید.

قسمت آنلاین بازی نیز همان تجربه‌ی بخش آفلاین را با بازیکنان واقعی در اختیارتان قرار می‌دهد و از سرورهای پایداری هم بهره می‌برد. همچنین یک قسمت جدید به نام Fantasy Draft در این بخش وجود دارد که می‌توانید بازیکنان دلخواه خود را با محدودیت‌هایی انتخاب و با سایر بازیکنان جهان در یک لیگ رقابت کنید که بسیار جذاب است. به طور کلی بخش آنلاین بازی جذابیت‌های خود را در دنیای مربیگری دارد.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

یکی از مشکلات بازی که احتمالا هم کمی در ذوقتان می‌زند، لایسنس نبودن تیم‌های معتبری چون رئال و مادرید و بارسلونا است. با این حال، تیم‌های زیادی در لیگ فرانسه و انگلیس تا حد زیادی لایسنس هستند. البته از لایسنس نبودن منظورمان صورت و اسم فیک نیست؛ بلکه منظور عدم لایسنس پرچم و اسم تیم است. امیدواریم در ادامه SEGA تیم‌های بیشتری برای این مجموعه لایسنس کند. نبود گزارشگر صوتی نیز یکی دیگر از مشکلات بازی است که نقش زیادی را در افزایش هیجان بازی در صورت اضافه شدن خواهد داشت.

کیفیت بصری Football Manager 2023 نسبت به نسخه سال قبل پیشرفت خاصی نکرده و عمده‌ی تغییرات را در جزئیات گیم‌پلی شاهد بودیم. با این حالt گرافیک بازی با حجم ۴ گیگابایتی خود، کاملا راضی‌تان می‌کند و از تمام شبیه‌سازهای مربیگری که تاکنون عرضه شده کیفیت بیشتری دارد و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. انیمیشن‌های بازیکنان نیز در حین بازی راضی‌کننده است و چمن نیز کیفیت و رنگ مناسبی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت این بازی، نرخ فریم کاملا ثابت است که در ارائه‌ی تجربه‌ای لذت‌بخش در بازی‌های ورزشی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

متاسفانه همان‌طور که بالاتر گفته شد، نبود گزارشگر نقش مهمی را در عدم القای هیجان در برخی بازی‌ها دارد و گزارشگر متنی در پایین صفحه در حین بازی دردی را دوا نمی‌کند. همین‌طور در بسیاری از اوقات، منوی بازی هیچ موسیقی‌ای ندارد و به نظر در این بخش به جز صدای ورزشگاه، سخت‌گیری خاصی انجام نشده است. امیدواریم مشکل نبود گزارشگر در آینده با ارائه‌ی آپدیت‌هایی برطرف شود.


Football Manager 2023

Football Manager 2023 یک تجربه‌ی دقیق از حرفۀ مربیگری محسوب می‌شود و نمونه‌ای مشابه در بازار ندارد. این بازی دقیقا چالش‌های یک سرمربی را پیش پایتان می‌گذارد و شما را در ناحیۀ آنالیز و بررسی یک مسابقۀ فوتبال غرق می‌کند. در صورتی که به مربیگری و مدیریت یک باشگاه علاقه دارید و می‌خواهید دقیقا جای یک مربی باشید؛ Football Manager 2023 را با وجود تمام مشکلاتش تجربه کنید.


نکات مثبت:

  • تجربه بسیار نزدیک به واقعیت مربیگری یک باشگاه فوتبال
  • منویی گسترده و قابلیت های زیاد مربیگری
  • پیاده سازی تاکتیک های دلخواهتان با ریزترین جزئیات
  • تاثیرات واضح تصمیمات شما روی نحوه ی بازی تیم و روحیه ی بازیکنان
  • صداگذاری خوب ورزشگاه ها
  • بخش های متنوع و جذاب قسمت آنلاین

نکات منفی:

  • لایسنس نبودن بعضی از تیم های بزرگ مانند رئال مادرید و بارسلونا
  • رابط کاربری می‌توانست بهتر باشد
  • جست‌وجو در بین منوهای زیاد بازی گیج‌کننده است
  • عدم وجود بخشی جداگانه برای بررسی بودجه نقل و انتقالات و درخواست بودجه
  • نبود گزارشگر

۷.۵

این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

امینDota2متینDARKSIRENVisible 6-tigh manGGکوروشLonesome guymahdi12345شبح گیمفا 👣کاکاسنگیSpider-Man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Football Manager 2023 - گیمفا