نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما!

مصطفی زاهدی
۱۶:۵۲ ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا

بازی NBA 2K23، جدیدترین نسخه از فرنچایز محبوب NBA است که چند روزی می‌شود در دسترس قرار گرفته. آیا باز شاهد تکرار مکررات هستیم؟

بازی NBA 2K23، یک قدم دیگر این فرنچایز‌ را به واقع‌گرایی نزدیک کرده است؛ روندی که دو یا سه نسخه‌ای می‌شود شاهدش بودیم. اگر مثل من تجربه‌ی بازی نسخه‌های قدیمی‌تر این سری مانند NBA 2K14 را داشته باشید، کاملا سیر تغییرات این سری را متوجه خواهید شد. در نسخه‌های قدیمی‌تر، حرکات فانتزی و نمایشی بسیار رایج‌تر بودند و انجام آن‌ها نیز به مراتب ساده‌تر بود. سرعت کلی بازی بیشتر و بازیکنان قوی‌تر آن دوره مانند Lebron James و Kevin Durant، تقریبا غیرقابل مهار بودند.

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
لحظاتی قبل از Alley oop!

اما با تغییر استودیوی سازنده به Visual Concepts، کم کم شاهد تغییرات بنیادین در هسته گیم‌پلی این سری بودیم. سرعت حرکات بازیکنان و ریتم کلی بازی کمی کاهش یافت. بازیکنان قوی‌تر با وجود آن که هنوز فوق‌العاده موثر بودند، اما دیگر به شکل سابق غیرقابل مهار نبودند و یک بلاک (Block) یا توپ ربایی به موقع، می‌توانست توپ را از چنگ قوی‌ترین بازیکنان در بیاورد.

در بازی NBA 2K23 گیم‌پلی به مراتب واقع‌گرایانه‌تر شده و خصوصا انیمیشن‌های حرکتی بازیکنان هنگام Floater، Free Throws, Dunks و پرتاب‌های منطقه‌ای روان‌تر و واقعی‌تر شده است. یک اصل کلی وجود دارد؛ وقتی در یک اثر، المان‌های واقع‌گرایانه زیاد می‌شوند و بازی به سمت واقعی‌تر شدن پیش می‌رود، یک سری ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد که اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. سرعت کلی گردش توپ کمی کاهش یافته، حرکات نمایشی هنگام دانک‌ها و Layup‌ها کمتر و ساده‌تر شده و در کل ریتم جابه‌جایی توپ کاهش داشته است. البته همانند تمامی نسخه‌های دیگر، مخاطب می‌تواند مواردی مانند سرعت حرکت، میزان شتاب، شانس گل شدن پرتاب‌ها و بسیاری از موارد دیگر را شخصی‌سازی کند، اما این موارد هسته‌ی اصلی گیم‌پلی را تغییر نمی‌دهند.
پس در قدم اول، انتظار بسکتبالی سنجیده‌تر، منطقی‌تر و تاکتیکی‌تر را داشته باشید. خصوصا اگر آخرین تجربه شما مربوط به سال‌ها پیش است.

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
بخش ویژه‌ای به مایکل جردن افسانه‌ای اختصاص پیدا کرده که ۱۵ بازی مهم Career او را شامل می‌شود و ما در نقش تیم مایکل جردن در تاریخ‌ها و زمان‌های مختلف، مهم‌ترین اتفاقات بسکتبال او را تجربه می‌کنیم.

یکی از ویژگی‌های جدید NBA 2K23، معرفی Pro Stick به عنوان ویژگی جدید است. برای سال‌ها، دانک زدن، با ترکیب سرعت و شوت انجام می‌شد و دکمه جداگانه‌ای نداشت؛ اما امسال، آنالوگ سمت راست به شکلی ویژه به حرکات دانک اختصاص داده شده است. برای مثال وقتی که به حلقه نزدیک هستید، بالا دادن آنالوگ سمت راست دانک دو دست را به همراه دارد، سمت راست آنالوگ دانک با دست قدرتی بازیکن و ترکیب‌های دیگر آنالوگ، نتایج مختلفی در پی خواهند داشت.

بنابراین برای انجام دادن دانک‌های فانتزی و نمایشی، باید کاملا با حرکات و ترکیبات Pro Stick آشنا باشید. نکته بسیار مهم این است که هر نوع دانک، ترجیحا باید در شرایط مناسب خود انجام شود و این ویژگی فقط برای حرکات نمایشی نیست. یعنی اگر شما در شرایط خاص و غیر مناسب که مدافع نزدیک حلقه قرار دارد اقدام به دانک دو دست نمایشی کنید، احتمال بلاک شدن یا موفق نشدن زیاد است.
در واقع بهتر است زمانی به Flashy one hand dunk یا Flashy two hand dunk اقدام کنید که مدافعی در منطقه Paint حضور ندارد و یا شما در زمان ضدحمله هستید.

هوش مصنوعی واقعی‌تر
در زمینه هوش مصنوعی، شاهد پیشرفت‌ها و تغییرات مناسبی در NBA 2K23 بوده‌ایم. از حرکات بهتر و منطقی بازیکنان هنگام حمله گرفته، تا جای‌گیری مناسب مدافعان و جابه‌جایی درست و هوشمندانه هنگام پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف. دیگر مانند سابق نمی‌توانید با یک بازیکن قدرتمند به اطراف بدوید و مدافعان را جا بگذارید. هوش مصنوعی بازیکنان به خوبی یارگیری، دفاع فشرده زیر حلقه و اقدام به توپ‌ربایی را انجام می‌دهد و در کل رقابت با ai نیز جذاب و لذت‌بخش است. هر چند همچنان کمی درصد موفقیت آن‌ها، حتی روی درجات سختی میانی غیرمنطقی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
اگر بخواهید به صورت عادی سکه کسب کرده و پک‌های مختلف را خریداری کنید، واقعا به وقت بسیار زیادی نیاز دارید، چرا که بازی‌های آنلاین ۱۶ دقیقه‌ای هستند که اگر زمان تلف شده که بسیار قابل توجه هست را نیز اضافه کنید، هر مسابقه حداقل سی دقیقه به طول می‌کشد. پک‌های اهدایی بازی نیز آن چنان ارزشمند نیستند‌.

کامل‌ترین بخش NBA 2K23، بلاشک مود My NBA است. امکانات شخصی‌سازی و Customization، آن قدر عمیق، متعدد و جامع هستند که جای بحث و صحبتی باقی نمی‌گذارند. قبل از شروع فصل، شما می‌توانید تمام قوانین داخلی و خارجی را تغییر دهید! بله درست شنیدید، حتی قوانین خود بازی را! می‌توانید زمان مالکیت از ۲۴ ثانیه را تغییر دهید، زمان هر کوارتر را بین یک تا دوازده دقیقه تعیین کنید، تمامی قوانین مربوط به Trade مانند سقف حقوق بازیکنان، فیرپلی مالی، سختی مذاکرات، میزان و مکرر بودن Trade‌ها، انتخاب اعضای فنی تیم مانند کادر فنی، تمامی گزینه‌های مربوط به Drafting و Preseason و تقریبا هر چه که فکرش را بکنید را می‌توانید تغییر دهید یا غیرفعال کنید! امکان ویرایش کامل اعضای تیم‌های مختلف نیز وجود دارد و هم‌چنین می‌توانید دهه‌ها و دوره‌های مختلف را برای تجربه انتخاب کنید. از دوره فیزیکی دهه هشتاد گرفته تا دوران مایکل جردن و کریم عبدالجبار و در نهایت دوره کنونی یا Modern Era. ویژگی‌های متعدد آنلاین بخش My NBA که البته انتخابی هستند، این امکان را به شما می‌دهد که با دوستانتان به تجربه بپردازید و یا با دیگران رقابت کنید.

بخش‌های My Team و My Player همان هسته اصلی خود را حفظ کرده‌اند و متاسفانه تا حد زیادی حول محور پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌چرخند. پیشرفت خصوصا در My Team نسبتا کند است و از آن جایی که هر بازی معمولی این بخش در لیگ، حداقل ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد، وقتی که شما باید برای به دست آوردن جوایز به صورت داخل بازی صرف کنید، نسبتا زیاد است. همانند FIFA Ultimate، پیشرفت در جوایز هر فصل وابسته به انجام Quest‌های روزانه، هفتگی و دیگر Quest‌های مختلف است.

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
در همین صحنه که در لحظه ابتدایی بازی نیز هست، نحوه یارگیری (Marking) مدافع بیرون Paint قابل‌توجه است. بهبود‌های هوش مصنوعی در حمله و دفاع مشهود است، اما همچنان شاهد برخی جای‌گیری‌های نامناسب و یا عدم همکاری هنگام حملات از سوی ai هستیم.

حقیقت این است اگر شخصی بخواهد به صورت حرفه‌ای My Team یا My Player را دنبال کند، باید وقت قابل توجهی را روزانه صرف آن‌ها کند‌؛ چرا که باید Quest‌ها را مرتبا انجام دهد، در رویدادهای مختلف (Events) حضور داشته باشد و تمام جوایز ممکن که بازی در بخش‌های مختلف اعطا می‌کند را کسب کند. یا این که گزینه دوم را انتخاب کند و دست به جیب شود که البته همانطور که می‌دانید مانند چاهی است که پایان ندارد!

گرافیک بازی، همانند همیشه در سطح بالا قرار دارد و در کل سری NBA 2K، سال‌ها در زمینه گرافیکی و بصری پیشگام در میان آثار ورزشی مختلف بودند و نسخه‌ی ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طراحی چهره‌ها گرفته، تا احساسات نمایان شده در صورت یا همان Facial Expressions، قطرات عرق روی بدن و صورت بازیکنان، همگی کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. البته این کیفیت فوق‌العاده‌ و کیفیت کلی بازی، باعث شده حجم کلی بازی روی PS5، نزدیک به ۱۵۰ گیگابایت باشد که عددی فوق‌العاده زیاد است.

در طی حدود بیست ساعت تجربه بازی، باگ، مشکل گرافیکی یا فنی و در کل ضعف مشهودی در بخش گرافیکی بازی مشاهده نکردم‌. تنها یک نکته لازم به ذکر می‌باشد و آن نیز این است که هنگام ورود به The City که نقش hub بخش My Player را ایفا می‌کند، به خاطر ازدحام جمعیت، فریم بازی تقریبا نصف می‌شود که البته از آن جایی که این بخش به گیم‌پلی ارتباطی ندارد، نکته منفی به شمار نمی‌آید.
در پایان باید به گزارشگری بی‌نظیر بازی نیز اشاره کنم. بدون هیچ شکی، ترکیب Kevin Harlen و Klark Kelogg، بهترین گزارشگری در کل آثار ورزشی و مسابقه‌ای به شمار می‌آید. هیجان و جذابیتی که به لطف گزارشگران به بازی تزریق می‌شود، فوق‌العاده در روند و لذت بخش بودن گیم‌پلی اثر مثبت گذاشته است.


NBA 2K23

بازی NBA 2K23 تجربه بسیار جذابی است که به لطف گزینه‌های متعدد شخصی‌سازی، حرکات و انیمیشن‌های روان و گرافیک چشم‌نواز، یکی از بهترین آثار ورزشی نسل نهم را ارائه می‌دهد. شاید اگر تأثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای کمتر بود و برخی مشکلات هوش مصنوعی رفع می‌شدند، می‌توانستیم شاهد تجربه‌ای فوق‌العاده‌تر هم باشیم.


نکات مثبت:

  • گیم‌پلی جذاب، استاندارد و روان
  • قابلیت Pro Stick
  • حرکات واقعی و نرم بازیکنان هنگام حمله و دفاع
  • گزینه‌های پرتعداد شخصی‌سازی در بخش‌های مختلف
  • گرافیک هنری چشم‌نواز
  • گزارشگری هیجان‌انگیز و حرفه‌ای

نکات منفی:

  • بخش‌های My Team و My Player بیشتر بر اساس پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای طراحی شده‌اند
  • پیشرفت کند در My Team
  • با وجود بهبود نسبت به نسخۀ قبلی، هنوز برخی مشکلات و عدم تعادل حرکات در هوش‌مصنوعی به چشم می‌خورد

۸.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

Moein MM2یه گیمر سادهGidoravahid gamermeysambDARKSIRENjust_abolfazl_✎﹏ȏṃıԀTUPAC🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉PorfosorPC GAMER🤘Mohsenj74Visible 6-tigh manmarioSpider-Manمحمد حسین کریمی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا
نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی NBA 2K23؛ توپ و حلقه در دستان شما! -گیمفا