مت بوتی: دوران خلق بازیهای AAA توسط یک استودیو گذشته است
رئیس استودیوهای ایکس باکس (Xbox Game Studios) طی مصاحبهی اخیر خود گفت دیگر یک استودیو روی بازیهای بزرگ کار نمیکند و دوران این روش بازیسازی به سر آمده است.
طی مراسم PAX West 2022 که در انتهای هفتهی گذشته برگزار شد، از مت بوتی (Matt Booty) پرسیدند که آیا دلیل اصلی افزایش شمار تأخیرها در عرضهی بازیهای چند سال اخیر همهگیری ویروس کرونا است یا خیر. او ضمن اشاره به اینکه همهگیری کرونا نقشی مهم ایفا کرده است، پاسخ داد که شیوهی کنونی بازیسازی دارای ویژگیهایی است که احتمال تأخیر عرضهی بازی را افزایش میدهد.
سه ویژگیای که او نام برد شامل دشواری عادت به نسل جدید سختافزارها، چالشهای آزمایش تضمین کیفیت بازیهای پیچیدهتر و مشارکت چندین استودیو در ساخت بازیهای بزرگ جدید، میشوند.
بوتی در توضیح پاسخ خود گفت:
شیوهی خلق بازیها در حال تکامل است. اینکه تنها یک تیم زیر یک سقف بخواهد بازی بسازد دیگر خیلی کم اتفاق میافتد. برای شما مثالی میزنم. تیم سازندهی Perfect Dark در شهر سانتا مونیکا که The Initiative نام دارد، همکاری عظیمی را با کریستال داینامیکس (Crystal Dynamic) شروع کرد و پس از آن، دیدم که برخی در اینترنت نوشته بودند:«حتماً باید مشکلی پیش آمده باشد.» در واقع، برعکس این گزاره درست است. کریستال داینامیکس استودیویی بزرگ در ساخت بازیهای AAA است و بیش از ۱۰۰ عضو باسابقه در اختیار دارد. البته که میخواهیم با آنها همکاری کنیم؛ به خصوص که ساخت عنوانی مشابه را در کارنامه دارند. اینگونه است که وظایف ما افزایش مییابد.
مت بوتی
او در ادامه مثالهای بیشتری میزند و به چالشهای این شیوه از بازیسازی میپردازد:
بازی Age of Empires 4 که پاییز گذشته منتشر شد، با همکاری استودیوی رلیک (Relic Studios) در شهر ونکوور ساخته شد؛ یک همکاری عالی. حتی برای Flight Simulator هم با استودیویی فرانسوی به نام آسوبو (Asobo) کار کردیم. این شیوهی توسعه در همکاری با استودیوهای سرتن افینیتی (Certain Affinity)، آیرون گلکسی (Iron Galaxy) و بلک برد اینتراکتیو (Blackbird Interactive) نیز وجود داشت و بخش مهمی از خلق محصولاتمان بود. در عین حال، این روش هم پیچیدگیهای خاص خود را دارد. اگر یکی از استودیوها به مشکل بخورد، برنامهی زمانی ساخت بازی نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. بنابراین، دورانی که میگفتیم:«همهی تیم را در کافهتریا جمع کنید تا بگویم که این چهارشنبه باید سختتر کار کنیم»، گذشته است. مدتها از آن دوران میگذرد. شرایط بسیار پیچیدهتر از قبل شده است.
مت بوتی
کریستال داینامیکس که سابقهی ساخت بازی Marvel’s Avengers و مجموعهی Tomb Raider را در کارنامه دارد، همکاری خود با ایکس باکس را در سپتامبر ۲۰۲۱ برای توسعهی ریبوت Perfect Dark آغاز کرد. در ادامه و طی ۱۲ ماه گذشته اما، بسیاری از اعضای ارشد استودیوی The Initiative از آن جدا شدند و تقریباً نیمی از سازندگان اولیه به کار خود ادامه دادند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
حق گفته👌🏻
#حرف_مفت
#حرف_چرت_و_پرت
فیل اسپنسر و مت بوتی همیشه در حال چرندیات بافتن هستن. یکی باید خود کریستال داینامیکس رو از این منجلاب در بیاره با اون بازی هاش. اینسامنیاک داره هم زمان چند بازی AAA رو توسعه میده. اون وقت این داره چرت و پرت میگه.
ای خدا یادته گفتم منو آناناس کن ولی نزار دیگه جوک های فن بوی هارو نشنوم
امروز فهمیدم نه تنها یه مشکلن بلکه برای آینده گیمینگ ایران خطرناکن با این حرف هاشون
آخه مردک نا به خرد نگفته دوران بازی های داستان محور تموم شده میگه بیشتر از یه استودیو باید رو این بازی ها کار کنه
این چیز جدیدی نیست خود سونی هم این کارو میکنه مثالش ساخت انیمیشن صورت الی تو هورایزن وست ناتی داگ کمک کرد
و یویسافت سر والهالا کلا چیز جدیدی نیست شما حتی تیتر هم نخوندی مستقیم اومدی کامنت ها هیت بدی
اولا درست صحبت کن و خجالت بکش. دوما تو برو یه چشم پزشکی و مغزتو درست کن که وقتی کامنتمو میخونی خوب درک کنی و بفهمی چی نوشتم. این مردک مت بوتی داره میگه یه استودیو دیگه نمیتونه به تنهایی یک بازی AAA رو توسعه بده. و من تو کامنتم نوشتم اینسامنیاک نه تنها یک بازی بلکه چند بازی AAA رو داره همزمان توسعه میده. سوما اون مثال آخریت چه ربطی داشت. ناتی داک تو نسل هشتم به تکنولوژی در زمینه کیفیت تکسچرها دست یافت که هیچ استودیویی تا حالا مثلشو نداره. کوچکترین حالات صورت و تغییر احساسات که الان هم تو نسل نهم ارتقا دادش و ریمیک لست ۱ دیدیم و فقط از نظر فنی از استودیوهای خود سونی یه کمک جزئی به خودش دیدیم. ولی استودیو Initiative از نظر توسعه به مشکل بر خورده و حالا بخش عظیمی از بازی رو کریستال داینامیکس داره توسعه میده و دست به دامنش افتاده. یکم از فن بویی دست بکش
اینجور که معلومه تو اصلا دوست نداری از خواب بیدار شی کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد استفاده از چند تا استودیو برای یک بازی چیز عجیبی نیست صد تا مثال دارم خود سونی این کارو میکنه
من فن بویی نمیکنم کار سونی رو قبول دارم
واقعا اینکه مت بوتی همچین حرفی رو زده نمیدونم چی داره که شماها میاین هیت میدین
من جدیدا سعی کردم فقط تو پست هایی بیام که مربوط به علاقه خودمه و هیت ندم ولی شما سونی فنا تو هر پستی دعوا به پا میکنین
اگه گیمرین برین گیم بزنین ببینین کلا در حال دعوایین
شما مخت کلا تاب داره اصن فهمیدی چی گفته میاد چرتو پرت میگی
فشار بخور😂😂😂
آره دا میدونم داره چند تا رو همزمان با هم توسعه میده😐
چی زدی؟
به قول خودت حرفه مفته مطمئن باش الان چندتا استودیو دارن کمکش میکنن تو تا حالا چه استثدیویی دیدی همزمان رو چندتا بازی کار کنه😂😂 فشار بخور😂😂😂😂😂
مفت ترین حرف ممکن۔۔۔که دوزار نم ارزه۔۔پایان بازی داستان محور یلAAA یعنی پایان دنیای گیم۔۔ماکروسافت ب دلیل عدم بصیرت و کفایت لازم تو ساخت بازی های داستانی۔۔۔همیشه در حال سرکوبه این عنوان هاس۔۔۔۔
کی گفته پایان دوره بازی aaa, متن رو بخون بعد نظر بده 😐
میگه روش ساخت بازی aaa تغییر کرده و اونا یعنی ایکس باکس تو دوره ایی هستن که از روش سنتی دارن عبور میکنن و به روشی جدید برای ساخت بازیaaa متوصل شدن !
همین گاد آف وار داره با چند استودیوی پشتیبان ساخته میشه یعنی اونا هم آدمای مفتین؟
یه بار درست عبارت رو بخون نگفته aaa نمیسازیم گفته الان بازی های aaa باید با همکاری چند استودیو ساخته بشه و یک استودیو نه اینکه نشه ولی کارشون رو سخت می کنه
اصلا نگفته aaa نمیسازیم نمیدونم شما از کجای عبارت اینو برداشت کردی
چی میگی نگفت پایان بازی های داستان محور
گفته پایان وقتی یه استودیو رو یه بازی AAA کار میکنه
مثال برات میزنم تو ساخت انیمیشن صورت الی ( تو هورایزن وست ) ناتی داگ کمک کرد
البته اون الوی هست نه الی
متاسفم برای گیمینگ ایران که گیمر هاش حتی تیتر یه خبر رو هم درست نمیخونن میان که هیت بدن
گیمای 3a برن چیزی از دست نمیدیم ماها خیالت راحت
بازم این یه میکروفن دید و شروع کرد به چرت و پرت تفت دادن آخه مگه مجبوری حرفی بزنی که آخرش مثه همیشه برعکس چیزی که میگی بشه.
آقای بوتی باور کن تمام استدیو هات رو هم بذاری رو هم عمرا بتونن کاری در حد کارای ناتی داگ و سانتا و گوریلیا و اینسومنیاک و.. بسازن پس بی خودی زور الکی نزن برار
والا اگه تویی مثه جیز تو گل کیر کردن انشیتیو و به دست و پای کریستال دینامیک رو هم میخوای نقطه قوت نشون بدی
“تمام استدیو هات رو هم بذاری رو هم عمرا بتونن کاری در حد کارای ناتی داگ و سانتا و گوریلیا و اینسومنیاک و.. بسازن”
اینکه سهله داش!
اکتیویژن، بلیزارد، بتسدا، ایکس باکس گیم استودیوز <<< یک تار موی گندیده نیل دراکمن
.
پ.ن: مرزهای اغراق و بزرگنمایی توسط این کاربر جا به جا شد. (همین کارها رو می کنید که بعضی چیزها اورریتد می شوند)
والا از نظر اکشن ادونچر هم استودیوی هم سطح و یا حتی بهتر از ناتی داگ هم داریم
مثال بزن.
من به عنوان یه سونی فن حرف آقای بوتی را قبول دارم
همون ناتی داگ که شما میگی قبلا از استدیو هایی که کمک میگرفت، نام میبرد. مثلا تیتراژ انچارتد ۱ را که ببینی، اخرش از استدیو هایی مثل سانتامونیکا، ساکر پانچ و حتی مدیا مولکول تشکر میکنه ولی الان دیگه اعلام نمیکنه
اصلا خوده سونی اعلام کرد که چند تا از استدیو هاش، نقش ساپورت و پشتیبان به استدیو های اصلی را دارن مثل استدیو سن متئو یا ویژوال آرتز
چرا راه دور بریم. همین لست ریمیک که هفته پیش اومد، اول پروژه استدیو کمکی ناتی داگ بود اما سونی از اون استدیو بازی را میگیره و مستقیم به ناتی داگ میده
معمولا این استدیو ها اجازه ندارن اعلام کنن به چه استدیویی و تو چه پروژه ای دارن کمک میکنن
همین الان کوجیما اعلام کرد که واسه موشن کپچر داره از سانتا مونیکا کمک میگیره. ساکر پانچ واسه پوشش گیاهی تو گوست او سوشیما از گوریلا کمک گرفت. فورزا چرا اینقدر بازی خوبیه؟! چون ترن ۱۰ و پلی گراند باهم ساخت بازی را پیش میبرن
والا تا جایی که من تو پادکست های گیمینگ شنیدم و جاهای مختلف خوندم، استدیو های پلی استیشن معروفن که رابطه خوبی با هم دارن و به هم کمک میکنن
حالا خیلی احساسی نشو، هیچ کدوم از بازی های استودیو هایی که اسم بردی اخیرا بخش آنلاین نداشتن،یه استودیو برای رسوندن کیفیت بخش داستانی به سطح بالا و هم زمان ارایه یک بخش آنلاین خوب نمیتونه با دویست نفر ظرف سه سال به کیفیت ایده آل برسه و نتیجتا یک بخش بازی میلنگه،مثل هیلو اینفینیت که اگر از اول پشتیبان داشت به مشکل برمیخورد. این که این آقا الان داره این حرف رو میزنه نکته خوبی محسوب میشه که بالاخره به این نتیجه رسیدن.
ناتی داگ ، فرامسافتور ، گوریلا گیمز و کلی استودیو مستقل و غیر مستقل دیگه : اها
اینکه چندتا استودیو روی یک بازی کار کنن و توی زمینه ای که تخصص دارن به بازی کمک کنن خیلی خوبه، اما اینکه بگیم دیگه یک استودیو توانایی توسعه یک بازی AAA رو نداره چیزی جز شر و ور نیست
دوست عزیز نگفت که دوره ساخت بازی AAA تمام شد
گفته دوره ای که یک استودیو صفر تا صد ساخت بازی رو خودش انجام میداد تمام شد
چون حجم و پیچیدگی ساخت پروژه ها(به خصوص با گرافیک بالا) رفته بالا همین هم هماهنگی رو سخت تر میکنه و پروسه ساخت هم طولانی تر میشه .. تاخیرها به خاطر همینه !!
ناتی داگ تنهایی نمیسازه کلی استودیو پشتیبان هست راک استار چندین استودیو رو درگیر میکنه اکتیویژن دیگه کم مونده واحد آبدارچی هم مشغول کمک به استودیوهاش کنه و ….
فرام سافتور حتی اگر خودش تنهایی بسازه از یه چیزی میزنه که بتونه
فرام سافتور اگر بخواد گرافیک در حد بهترین های نسل بسازه دیگه نمیتونه ۲ یا ۳ سال یه بازی بده خودش هم تنها بسازه
منظورشو فهمیدم اتفاقا، ساخت بازی های AAA که هیچوقت متوقف نخواهد شد.
ببین فرق هست بین استودیو پشتیبان و همکاری بین دو استودیو بزرگ. برای مثال کوالیشن در ساخت state of decay 3 به undead labs کمک میکنه. خب کوالیشن یه استودیو پشتیبانه؟! قطعا نه. اینکه استودیو های پشتیبان در روند توسعه کمک کنن که خیلی معموله ولی اینکه بگیم یک استودیو دیگه توانایی توسعه یه بازی رو نداشته باشه و مثلا ناتی داگ برای آنچارتد ۵ نیاز به کمک سانتا مونیکا داره ، درست نیست
البته همین ناتیداگ که گفتی خودش برای ساخت TLOU2 از nتا استودیو کمکی استفاده کرد!
منظور من همکاری دو استودیو بزرگ بود. منظور مت بوتی هم همین بود چون همکاری The Initiative و کریستال داینامیکس رو برای perfect dark مثال زد. قطعا کریستال یه استودیو پشتیبان نیست. وگرنه همکاری استودیو های پشتیبان در روند توسعه که خیلی اتفاق معمولیه ، خود اینسامنیاک n تا استودیو پشتیبان داره
گوریلا گیمر خودش از ناتی داگ کمک میگرفت
همه بازیای اخیر این استودیوها با کمک چند استودیوی دیگه بوده از د لست تا همین گاد آف وار پس داره درست میگه
اگه نمیدونستی خود پلی استیشن یک عالمه استودیوی پشتیبان داره
خود لاست اف اس دو با همکاری یک عالمه استودیوی پشتیبان ساخته شد این روزا هم گاد اف وار رگناروک داره با همکاری valkyrie ساخته میشه
حتی خود پلی استیشنم حرفشو قبول داره لذا یک عالمه استودیوی پشتیبان انیمیشن محیط و غیره ساختن
لیست استودیوهای پشتیبان پلی استیشن تو ویکی پدیا هست
اینم حرفش همینه چیز دیگه ای نمی گه
بعدشم این خودش میگه منظورم aaa هست نه ایندی یا بازی های aa پس نمی تونی بازی های مستقل رو مثال بزنی
یکم خبر هارو دنبال کن میبینی
سر انیمیشن کاراکتر الی ( تو هورایزن وست ) ناتی داگ کمک کرد
ایشون هم راست گفته معلومه دارن طرز فکرشون رو تغییر میدن که نشونه خوبیه برای ایکس باکس
حرفش درسته ها ولی تو مثالش خیلی مناقشه هست. یه سرچ ساده توی گوگل که بزنیم تعداد خیلی زیادی استودیو پیدا میشن که بهشون می گن استودیوی پشتیبان. تعدادشونم خیلی خیلی زیاده.
ولی این مثالی که زده اصلا مثال خوبی نیست. کریستال داینامیکس استودیوی پشتیبان نیست. وقتی شما رفتی سراغ یه استودیو که خودش رهبر ساخت بازیه یعنی مشکل برات پیش اومده.
من خیلی وقته منتظر یک همکاری عظیم بودم
مثل Rage 2 که تبلیغ میکردن بازی AAAA با همکاری Avalanche و Id Software ولی متاسفانه در حد تبلیغ هاش ظاهر نشد…
ایشون هرمان هالست xbox هستند. حالا فهمیدید چرا اوضاع استودیوهای xbox اینقدر آشفتهست و سگ صاحابشو نمیشناسه و همش تاخیر پشت تاخیره؟
ولی تو خوب صاحبتو میشناسی ~D
Insomniac
من خودم حرف این آقا رو قبول ندارم و بهنظرم داره توجیه میکنه، ولی مثالنقض شما هم مثال خوبی نیست.
۳ بازی اخیر اینسامنیاک:
اسپایدرمن: یک بازی اوپن ورلد با یک کمپین کوتاه، که بعد اتمام کمپین عملا محتوای خاصی نداره(البته کمپینش واقعا عالیه)،مراحل فرعی شدیدا سطحی و دمدستی، جهانش خالیه و شهر پویایی لازم رو نداره، هیچ فعالیتی خاصی تو جهان بازی وجود نداره.
مایلز: یک کمپین حتی کوتاهتر از بازی اصلی، استفاده از بافتها و مدلهای آماده نسخه قبلی، ولی با بهبود جهان بازی.
رچت: یک بازی خطی با کمپین ۱۱ساعته، بدون هیچ پیچیدگی خاصی در المانهای گیمپلی.
اینهارو نگفتم که بگم اینسامنیاک ضعیفه یا بازیهاش بدن، اتفاقا من شخصاً خیلی کارهاشون رو میپسندم و تحسینشون میکنم، ولی نمیشه برای استودیوهای دیگه هم مشابه اینسامنیاک نسخه نویسی کرد. یک بازی RPG درحد استارفیلد، یا یک بازی با جزئیات دیوانهکننده مثل TLOU 2 ، قطعا به نیروی کمکی خارجی نیاز داره.
کمک خارجی ، نه یه استودیو اصلی دیگه . همین بازیهای اینسامنیاک هم چند استودیو پشتیبان دارن
اینسامیناک : دوران آفرینش چند بازی AAA همزمان توسط یک استودیو آغاز شده است .
آبسیدین: همزمان ۳تا AAA و ۲تا AA میسازم، فعلا خداحافظ!
پ.ن: طبق لینکدین خودشون گفتم.
شنیدن کی بود مانند دیدن
رفیق این استودیو مگه تک پره؟
زیر مجموعه پلیستیشنه
یکی از مدیریت های استودیو های پلیستیشن که خودم خیلی باهاش حال میکنم پشتیبانی دیگر استودیو ها نسبت به همه ، اینسامینیاک هم از این قائده مستثنا نیس و هرگاه به مشکلی بربخوره استودیو های دیگه ی پلیستیشن به عنوان پشتیبان کنارش ظاهر میشن
مت بوتی داره میگه ی استودیو به تنهایی نمیتونه عنوان AAA بسازه نه که بدون پشتیبانی هم نتونه
اینا تا حالا چه بازی درست حسابی ساختن که نظر جانانه هم عرض می کنند ، اونی که باید در زمینه نطق خطاب کند سونی است که استودیو هایش مدام پشت سر هم شاهکار عرضه می کنند .
یه گاد آو وار ساختن حالا اومدن اینجا فاز پادشاهی برداشتن
برادر این مشکل همه جانبس سونیو ماکروسافت نداره
بعدم منظور مت بوتی این نبود که دوران ساختن AAA به دست استودیو ها تمومه و فقط باید ناشر پشتشون باشه
منظورش اینه که برای ساختن ی عنوان AAA باید چندین استودیو درش نقش داشته باشن
اقای بوتی شما و دوست عزیزت فیل حرف نزنین نمیگن لالین .
این شکل همکاری خیلی مزایا داره مثلا شاید کاهش کرانچ کاری و کاهش تاخیر بازیا
اما وقتی استودیوهایی که تو ساخت یه بازی همکاری دارن بالانس نباشن، به محصول نهایی میتونه آسیب بزنه
نمونه ای که الان به ذهنم اومد همکارای id سافتور و آوالانچ تو ساخت بازی ریج ۲ هست که نتیجش شد یه شوتر فوق العاده جذاب دست پخت idسافتور و یه بازی با المان های جهان باز پوچ و عقب افتاده دست پخت آوالانچ !
خب زمان خلق آیپیهای بزرگ گذشته!!
الان ایدهی شما چیه
بعد از خوندن تیتر و کامنت گذاشتن حالا نوبت خوندن متنه رفیق (:
نگفته ای پی بزرگ نمیسازیم گفته بازی های بزرگ با همکاری چند استودیو ساخته میشه
این تیتر گیمفا هم خیلی جنحال برانگیزه باید تیتر بهتری انتخاب می کردن چون مخاطب فقط به خوندن تیتر بدون متن خبری اکتفاء می کنه
آخه مشکل اینجاست که خود کریستال داینامیک تو کارهای خودش مونده چطوری میخواد به اینیشیتیو کمک کنه، خودش الان چند تا پروژه داره که معلوم نیست که اصلا پروسه ساختش تموم میشه یا نه ،بعد اینها میخوان به اینیشیتیو کمک کنن🤔
بعدش انتظار دارین که بگیم ساخت بازیتون به بهترین شکل داره انجام میشه استغفر الله😒
طرز تفکر این کجا
هرمن هالست کجا
اینسامنیاک برات میارم همزمان ۳ تا بازی AAA بسازه 😂
با چند تا پشتیبان؟
خب مایکی جونتون جای خریدن ناشر پشت سرهم یکم استودیو پشتیبانی واسه استودیوهاش میخرید به مراتب سودآوری و ارزشش از خریدن ناشر بیشتر بود براش🤔
مگه من گفتم مایکی پشتیبان نباید داشته باشه،ولی هیچ استودیویی تنها نمیتونه سه تا aaa بسازه،حتما پشتیبان داره
پلی استیشن یک عالمه استودیوی پشتیبان داره
بعدشم مایکرو هم بیشتر استودیوهاش چند پروژه ای هستن مثل پلی گراند ابسیدین کوالیشن نینجا تئوری آرکین استودیو
بنده خدا خیلی سعی داره رو بی عرضگی استودیوهایی داخلیش ماله بکشه .اینکه اکثرا استودیوهایی بزرگ برای پروژه هاشون همکاری های با سایر سازندگان دارند یک چیز عجیب و غریبی نیست که تازه باب شده باشه این موضوع خیلی وقته وجود داره اما اینکه این بنده خدا می خواد بحران های Initiative پشت همکاری استودیوها پنهان کنه خیلی خنده داره هنوز هم با تمام دشواری های توسعه بازی یک تیم بعنوان توسعه دهنده اصلی عمل می کنه این حرف های مت بوتی شاید برای استودیوهایی بی عرضه ایکس باکس صادق باشه اما برای بقیه اینطور نیست
فقط یک سوال اگه مایکروسافت بی عرضه ست چرا دومین کمپانی بزرگ جهان که براحتی و آب خوردن سونی رو با جاش بخره و اگه سونی انقدر با عرضه ست چرا ارزش برندش یک پنجم تنسنت و هیچی نیست؟ اگه انقدر با عرضه ست چرا اندازه اپل و مایکروسافت و آمازون و گوگل و بقیه بزرگ نمیشه ؟
این نسل نسلی خواهد بود که سونی زیر پست و پای ثروت بی انتهای مایکروسافت له خواهد شد فقط میخوام بدونم بعد نهایی شدن قرارداد اکتیویژن سراغ کدوم ناشری میره؟ فقط میخوام بعدیم رو هم انحصار کنه تا شما نتونین پلی بدین و این لذت بزرگی خواهد بود
مایکروسافت باید کاری کنه که پلیستیشن فقط بدرد فرست پارتی های خودش بخوره
کاملا میشه فهمید چرا ۹۸ درصد کسایی که به پست دیس دادن سونی فنن ، ولی حتی سونی هم با اینکه شیوهٔ کارش کلاسیک مونده ، بازم حرف ایشون دربارش صدق میکنه و خیلی موارد بوده که بجای بازی سازی فقط تو یه استودیو ، از تیم های ثانویه و بازوهای خارجی در پیشبرد کارش استفاده کرده – همین Valkyrie entertainment تا قبل از خریداری شدنش یه بازوی پشتیبان خارجی به حساب میومد که روی گاد ۲۰۱۸ هم کار کرده بود – یا سازندگان دیزگان یکی از تیم های کمکی تو ساخت لست ۲ بودن – امروز دیگه هیچ پروژه ای رو یه استودیو یه تنه جلو نمی بره – از دموی ماتریکس آنریل ۵ بگیرید که با همکاری کوالیشن ساخته شد تا برسید به پروژه های دیگه مثه استارفیلد که علاوه بر بتسدا مریلند ، تیم های دیگه ای از خود بتسدا (مثه اید سافتور و بتسدا دالاس) دارن روش کار میکنن – پس لطفا بفهمید طرف داره چی میگه
عزیزم انگار متوجه نشدی داره چی میگه
منظورش خلق همزمان بازی توسط دو تا استودیوعه
مثل کریستال داینامیک و Initiative یا اید سافتور و اوالانچ ..این استودیوها اصلا استودیو کمکی و پشتیبان نیستن بلکه دخالت مستقیم تو ساخت دارن و هرکدوم یه بخشی رو انجام میدن مثلا ریج ۲ قسمت شوتینگ و گان پلی رو اید سافتور درست کرده بود و شاهد کیفیت خوب گان پلی بودیم ولی دنیا سازی بر اساس استودیو اوالانچ بود که شاهد یه افتضاح بودیم
مقایسه اشتباه یه دمو به نام ماتریکس و مقایسه اشتباه استودیو های پشتیبان
استودیو های پشتیبان از قدیم وجود داشتن مثل بند استودیو که اول تیم پشتیبان بوده یا ویژوال ارت که داره بازی خودشو میسازه
(این شیوهی توسعه در همکاری با استودیوهای سرتن افینیتی (Certain Affinity)، آیرون گلکسی (Iron Galaxy) و بلک برد اینتراکتیو (Blackbird Interactive) نیز وجود داشت و بخش مهمی از خلق محصولاتمان بود. در عین حال، این روش هم پیچیدگیهای خاص خود را دارد. اگر یکی از استودیوها به مشکل بخورد، برنامهی زمانی ساخت بازی نیز تحت تأثیر قرار میگیرد)
این حرفش کاملا داره از خلق کردن حرف میزنه نه پشتیبانی و کمک رسانی
استودیو پشتیبان اگه به مشکل بخوره که برای بازی مشکلی پیش نمیاد بلکه فوقش با یه استودیو پشتیبان دیگه همکاری میکنن فقط در صورتی پروژه به مشکل میخوره که اون استودیو جزوی از تیم باشه و قسمتی از بازی رو در حال ساخت داشته باشه
اشتباه برداشت خودت و تعصب رو به بقیه نسبت نده
بازوی پشتیبان، نه کریستال داینامیکس.
چرا سعی داری رو ماله کشی ایشون ماله بکشی؟
منظورش استودیوی پشتیبانی نیست که همه میدونن پشت اکثر کارهای بزرگه استودیوهای بزرگ یک یا چند استدیو پشتیبان هست و چیز تازه ای نیست که ایشون بخوان دربارش داستان سرائی کنن، منظور ایشون ترکیب و کار دو یا چند استدیو همزمان روی یک آیپی هست و کاملا مشخصه قصدش از این حرف فقط و فقط مخفی کردن ضعف مدیریتی استدیو انشیتیو هست که مجبورشون کرده دست به دامن کریستال داینامیک بشن اونم نه بخاطر عالی بودن کریستال دینامیک بلکه بخاطر اینکه مدیری که اتفاقا مشگل اصلی استدیو هستش قبلا مدیر کریستال دینامیک بوده 😂
جالبی داستان اینجاست که ایشون هم داره خیلی قشنگ روش ماله میکشه و نه تنها طبیعی جلوش میده بلکه داره به عنوان مزیت و یه کار جدید نشونش میده و گندکاری و عقب گرد انشیتیو رو پیشروی خلاقانه جلوه میده 😳 جادگریه واسه خودش، شما هم اومدی رو حرف ایشون ماله میکشی موندم کی قراره بیاد رو ماله تو ماله بکشه
چه ماله تو ماله ای شد
یه کلمه بگو استودیوهامون توانایی تنها ساختنو نداره این چرت پرتا چیه مثلا تو ساخت لست ۲ به ناتی داگ چه استودیویی کمک کرد یا بازی هورایزن فوربیدن وست یا گاد رگناروک و…….
لست ۲ و ناتی داگ با پشتیبانی گوریلا گیمز بودن
گاد آف وار هم نسخه ۲۰۱۸ هم رگناروک هردو با پشتیبانی Valkyrie Entertainment
امیدی به صنعت گیم نیست دیگه
این از مایکروسافت که کلا از نسل پیش تو دیواره
اونم از سونی که داره میره سمت سرویس محور و بازی موبایل و ریمستر ریمستر ۷۰ دلاری
همکاری استودیو ها برای ساخت یک ایپی واقعا کار خوبیه و این باعث میشه مشکلاتی از قبیل باگ و لگ و حتی تاخیر هم کمتر بشه مثل همکاری استودیو bend و ناتی داگ ولی واقعا حیف شد bend رو کردن پشتیانی استعداد خوبی داشت به هر حال به امید موفقیت همه استودیو های مایکروسافت و سونی
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده .
دقیقاً، مثل کسی که دستش به Xbox، گیمپس، بازیهای بتسدا، اینگزایل، نینجا تئوری و… نمیرسه و چارهای جز هیت نداره.
چه ربطی داره اخه قربونت برم معیار سودمند بودن ی سرگرمی به درامدزاییشه کالاف متای جالبی نمیگیره ولی همیشه پرفروش ترین گیم سال میشه….
فک کردی نمیتونن ۶ سال روش کار کنن ک ا شاهکارای سونی بهتر شه؟
بخدا میتونن مایکروسافتم میتونه ولی کلا تو فکر اینجور بازیا نیستن چون سود تو سرویس محوره حالا شما هی بگو سونی خوب مایکرو بد فعلا ک خوب بودن سونیو تو چاپوندن فناش با ریمستر ریمستر ۷۰ دلاری دیدیم که چندین نمره متاش ا ارجینالش کمتر شد….
حقیقت
باسه، ولی این توجیه خوبی نیست برای اینکه id، مشین گیمز و کوالیشن تبدیل به استودیو کمکی بشن.
باز خوبه پوشش دادین مت بوتی تو این مصاحبه کلی حرف زده
از فیبل و اینگسایل گرفته تا استارفیلد و پرفکت دارک و….
دقیقاً. مثل صحبتهای مثبتش راجع به FM رو که شدیداً امیدوارم کنندست موشش نمیدن، ولی اخبار منفی در کوتاهترین زمان ممکن روی صفحه سایت قرار میگیرین.
الان دوران پنتیمنت سازیه
با تیم ۱۲ نفره بازی اندرویدی بسازیم بعنوان بازی کنسولی قالب کنیم به خلق الله
الان دوران خندیدن به افرادیه که تو سال ۲۰۲۲ فکرمیکنن بازی حتما باید AAA باشه و گرافیک فوتوریلستیک داشته باشه.
امثال شما دنبال هنر و زیبایی نیستن، دنبال این هستن که وقتی روی صورت کرکتر اصلی بازی زوم میکنن، بگن:”وای پسر، چقدر چهرهاش واقعیه!”.
پنتیمنت پروژه فرعیشونه، مثل گراندد، وقتی Awoved و TOW2 منتشر بشن عیار واقعیشون مشخص میشه.
آبسیدین یه استودیو بزرگه و انتظار میره بازی بزرگ بسازه
۱۰۰۰ تا استودیو ایندی واسه ساخت پنتیمنت وجود داره
کوچیک کردن بازیا و مناسبسرویسسازی بازیا سیاست کثیفیه که مایکروسافت دنبال میکنه و هدفش اینه که فروش بازی رو از بین ببره و به طبع اون ساخت بازی بزرگ و پرخرج صرفه اقتصادی نداشته باشه و هرکی که گیمر باشه و کیفیت بازی براش مهم باشه جلوی این سیاست وایمیسته
من تعجب نمیکنم اگه اوود و اوترورلدز ۲ هم دوتا بازی کوچیک و کمخرج باشن بهرحال سیاست مایکروسافت کم کردن هزینه رو میطلبه ، چیزی هم که نشون ندادن هرکدوم فقط یه سی جی
حداقل این بازی قرار نیست هم قیمت آشغال هاب سر تا پا چرند مثل شبیه ساز عنکبوت و عنکبوت ادم نما ۷۰ دلار قیمت داشته باشه چون قراره رو گیم پس مردم مفت پلی بدن
یعنی چون رو گیمپس هست کیفیتش مهم نیست؟؟
جواب ترول رو با ترول نده!
چون درصد تاثیر گذاری اش = صفر هستش …
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده!.
از این حرفا زیاد شنیدیم از اساتید X یکی میگه دوران بازی های تک نفره گذشته یکی میگه دوران فلان گذشته. آقا یک کاری رو بلد نیستید بگید بلد نیستیم چرا اصل اون کار رو زیر سوال میبری؟
عموجون اول قشنگ بخون ببین چی گفته ، بعد بیا کامنت تفت بده !!!
یارو داره میگه دوره ساخت بازی aaaتوسط یک استودیوگذشته باید همکاری صورت بگیره !
نگفته دوره بازیه تک نفره گذشته ،
خداییش تو مدرسه هم درساتونو اینجوری روخونی میکردین 😐🤣
البته که آقای بوتی داره ، وضعیت افتضاح اینشیتیو رو درست نشون میده ، اما حرفش تقریبا صحیحه ….
پروفسور اون که من نقل کردم از گوهر افشانی های گذشته ی عمو فیل بود تو یا آلزایمر داری یا جوجه ای که این حرف رو نشنیدی.
درضمن زمانی که من تحصیلاتم تمام شد فکر کنم تو هنوز بدنیا نیومده بودی!
میدونی کاربرد تیتر چیه؟
خلاصه کردن و پوشش دادن کلی یه مطلب
تو نه تنها مطلب رو نمیخونی بلکه حتی تیتر هم نمیخونی
میگه چند تا استودیو باید رو به بازی AAA کار کنن نمیگه دوران این بازیها تموم شده
برای گیمینگ ایران متاسف شدم
به نظرم بیشتر بستگی داره که استودیوی دوم یا سوم چه نقشی داشته باشند
اگه قرار باشه بخشی از بازی رو هرجور دوس دارن بسازن و استودیو دیگه بخش دیگه ای از بازی رو به سبک خودشون خب مسلما بازی جالب در نمیاد مثل ریج ۲
اینکه Initiative رو مثال زد بیشتر مغالطه بود این استودیو بخاطر اینکه تعداد بسیار زیادی از اعضای خودشو از دست داد مجبور شد از استودیوی دیگه کمک بگیره
بیشتر ترجیح میدم استودیوهای دیگه کمکی باشن و صرفا وظیفه بهینه سازی رفع باگ و کامل کردن نقاطی که نیاز به زمان طولانی هست کمک کنم که از قدیم چنین استودیو هایی وجود داشته و همیشه جوابگو بوده
ولی دوتا تیم دوتا ایده دو تا تفکر و عقیده بشینن سره یه بازی جالب در نمیاد به قول معروف اشپز که دوتا شد غذا یا شور میشه یا بی نمک
(راستی تازه یکی از مسئول های سایت vgc گفت Initiative مشکل اساسی داره..اینکه مت بوتی درموردش دروغ گفت یا قصد مخفی کردن این موضوع رو داشت جالبه حالا vgc دروغ میگه یا مت بوتی؟ )
اینکه بازی های AAA الان پر خرج تر شدن و به تیم بیشتری نیاز دارن درست ولی اینکه سعی میکنه سیاستی که برای خودشون به واسطه مشکلاتی که تو The Initiative پیش اومده و همکاریشون رو با Crystal Dynamics اینطوری ماستمالی کنه هیچجوره برای من یکی قابل دفاع نیست
ضمنا همین Insomniac Games و خیلی از استودیو های دیگه هستن که بازی هاشون رو خودشون میسازن و حرف ایشون رو لغو میکنن
ازیو سال ۲۰۲۰ مایکروسافت انحصاری نداره
ازیو سال ۲۰۲۲ مایکروسافت انحصارطلب
خخخ
Siapredator در نیمه اول ۲۰۲۲ : بازیای سونی ی مشت آشغال سینماتیکن
Siapredator در نیمه دوم ۲۰۲۲ بعد از عرضه عنوان انحصاری زمانی (که رو موبایلم اومده) تمامن سینماتیک و ایندی Immortality : ی شاهکار ترد پارتی انحصاری ماکرو ، سونی فنا فعلا باید در حسرتش باشن
درسته ولی سونی هم بازی ها بزرگش توسط یه استویدو خلق نمیشه ولی چون استویدو ها پشتیبانش مال خودشه یعنی ویژوال ارتس گروپ ، استویدو مالزی ، استویدو فابریکشن و بقیه استودیو های بی نام دیگه
توجه دارید؟ سونی استویدو ها پشتیبانش مال خودشه برا همین کنترل داشتن اوضاع روی بازی راحت هست براش و خیلی کم مشکلی پیش میاد براش از این جهت برعکس بقیه ناشران دنیا
کاش مایکروسافت هم بیاد این روند رو از سونی یاد بگیره و خودش استویدو ها پشتیبان خودش رو داشته باشه اینجوری حتی احتمال لیک شدن گیم از منابع خارجی هم کمتر و کمتر میشه
با عرض پوزش فکر میکنم کل حرفاش فقط ماله کشی رو عدم تواناییش توی مدیریت استودیوهاست
مایکروسافت بیشترین تعداد استودیو رو داره ولی کمترین خروجی بازی رو میگیره.
اینشیتیو هم دیدم کل اعضای خفنی که جمع کرده بودن رفتن چون مدیر استودیو( که مدیر سابق کریستال داینامیک) بود نمیتونست با تیم کنار بیاد.
فعلا که آمار و ارقام چیز دیگه ای رو میگه و بهترین ناشر سال ۲۰۲۱ همین مایکروسافت شد
به سونی فن ها حق بدید خدایش منم بودم فشار میخوردم فک کن عصر خواب بودی پاشدی دیدی بزرگترین ناشر صنعت گیم دست حریف ات افتاده
به قول دیوید جفی :
بهترین ناشر ۲۰۱۹ کی بود ؟
بهترین ناشر ۲۰۲۰ کی بود ؟
معلومه که نمیدونی چون اصلا قبل از ۲۰۲۱ به این موضوع اهمیتی نمیدادین
درضمن ، زمان حال رو نگاه کن نه سال پیش ، ای کاش همونطور که سال پیش به بهترین ناشر ۲۰۲۱ اهمیت میدادین ، به ۲۰۲۲ هم اهمیت بدین
گریه کن
مایکروسافت قراره فکر کنم پول crystal dynamics رو از جیب شما دوستان سونی فن بده انگار که انقد ناراحتین و زیر بار فشار و سختی کمرتون داره خم میشه
بشین بینیم بابا ماست مالی نکن 🙃 بلد نیستی
مدیریت کنی میتونی راحت بری 😉 کمی هم آدم
عرضه داشته باشه بد نیست 🙂
الان خودت چی خیلی عرضه داری؟ اگه داری پاشو تو سونی کار کن چرا وقتت رو اینجا تلف میکنی ؟
میتونی دربارش گریه کنی
حرف شما کاملا متین
ولی چرا فقط شما صداتون در این باره دراومده و استودیو های دیگه حتی توئتشونم نمیزنن؟(:
مثنکه آستانه تحمل درد در سونی فن روز به روز در حالکاهشه
چه خبره اینقد سونی فن فشاری تو یه پست :))
بابا کله دنیا و خود سونی از استدیو پشتیبان داره استفاده میکنه بعد شما میای میگی درست نیست ؟
خود ناتی داگ یه gdc کامل درباره کار با استدیو های خارجیواسه لو پولس کردن مدل های آنچارتد ۴ صحبت کرد :))
الحق سونی فن بی فکر ترین موجود دنیاست
به عنوان یک ایکس باکس پلیر میگم که:
بلند بلند شو…… خجالت بکش……..
آخه مرد حسابی اینم حرف شد
ایکس باکس من میگم و همه هم میدونیم اگ نظارت بالا سرش باشه و یکم از اون پولا رو به جای خرید بدن به استودیو که بازی رو بهتر عرضه کنن و امیدوار باشن میشن بازی AAA ساخت…..
آقای بوتی شما بخواه که بسازن اگه اونا نتونستن بگو نمیتونیم بسازیم
اینکه عصرش گذشته دیگ چ حرف مستهجنی هست….
اگه کاربران ایکس باکس ذره ای عقل و شعور داشتن این فرد این حرف رو نمیتونست این فرد بزنه. وقتی برای ۱۰ دلار ۵۰۰ بازی مفت گیر میاری. انتظارتم در همین حد باید مفت باشه . البته مشکلی نیس برای ما گیمر های اصیل واقعا دردناکه که DOOM.ولفنشتاین . کالاف رو ۶۰ دلار بدیم ولی اشغال تحویل بگیرم. این ویروس ایکس باکس نتنها داره صنعت رو نابودی میبره بلکه باعث تخریب سطح سونی هم خواهد شد
نکشیمون گیمر اصیل🤣
اینم یه نمونه دیگه از یه سونی فن منطقی که نشون میدن چقدر فن بیسشون مظلوم و بیگناهه😉
این از طرز حرف زدنش اونوقت بعضیا میان میگن چرا همه رو با هم جمع میبندی؟ الان تو این پست فقط یه سونی فن دیدم که داشت منطقی صحبت میکرد و بس و بقیه همه از دم هیترای اکس باکس بودن که قد ارزن اطلاعات نداشتن و فقط با خوندن تیتر اومده بودن از این فرصت مثلا به نفع خودشون استفاده کنن تا سمت مقابلو تخریب کنن👎
تایید لطفا
حرفی که زده درسته ولی بهونه قابل قبولی برای ضعف مدیریتیش نیست
از مت بوتی خوشم نمیاد ولی خب تیتر خبر رو جوری زدین که ادم فکر میکنه مت بوتی گفته دوران خلق بازی های AAA سر اومده
در حالی که فقط گفته کم کم شیوه ساخت بازی ها داره به سمتی میره که چندتا استودیو باهم باید همکاری کنن تا بازی AAA بدن بیرون