گپفا ۱۰# | استودیوهای بازیسازی برتر شما
در گپفا فرصتی فراهم میشود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.
هر گیمر دلایل خاص خود را برای انتخاب استودیوهای بازیسازی مورد علاقۀ خود دارد؛ برخی اهمیت به جلوههای بصری را اولویت قرار میدهند، عدهای گیمپلی سرگرمکننده را مهمتر از همه چیز میدانند و مخاطبینی نیز هستند که روایت منسجم آنها را به بازی جذب میکند. بر اساس علاقه و سلیقه، هر کدام از ما استودیوهای مورد علاقۀ خود را داریم و کارهای آنها را دنبال میکنیم. در گپفای امروز قصد داریم به این موضوع بپردازیم، پس ابتدا از اعضای تحریریه و تیم خبرنگاری گیمفا شروع میکنیم.
محمد حسین کریمی؛ سردبیر
۱- From Software
دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که شیفتۀ بازیهای فرام سافتور شوید، اما برای من ارزشمندترین ویژگی این استودیو، اهمیت آنها به توسعۀ بازیهایی است که به آنها علاقه دارند. تا به این لحظه، آنها نه تنها ایدۀ خلاقانه و چشمانداز هنریای که برای بازیهای خود خلق کردهاند را برای عملکرد تجاری بهتر کنار نگذاشتهاند، بلکه به جای سر خم کردن در مقابل وسوسههای بازار، با الدن رینگ کاری کردند تا بازار در مقابل آنها سر خم کند. با یک رابط کاربری حداقلی و راهنمای حداقلی، در کنار گیمپلی تقریباً پیچیده و چالشبرانگیز، رسیدن به چنین سطح از موفقیتی شگفتانگیز است. فرام سافتور همیشه در میان استودیوهای افسانهای صنعت گیم باقی خواهد ماند.
۲- Nintendo
نینتندو در طراحی مرحله و ایدهپردازی پیشگام است و در زمینۀ گیمپلی و طراحی مرحله برای این صنعت سقف تعیین میکند. فکر نمیکنم توضیح بیشتری لازم باشد.
۳- Capcom
کپکام از محدود شرکتهای ژاپنی است که توانسته با تیم داخلی خود بازیهایی خلق کند که هم به مذاق مخاطب غربی خوش آید و هم بتواند گیمرهای شرقی را راضی نگه دارد. توسعۀ یک فرنچایز طولانی مانند Resident Evil و در عین حال جذاب و Relevant نگه داشتن آن با سلیقۀ دو نوع مخاطب متفاوت (گیمر قدیمی و جدید) کار هر کسی نیست، اما کپکام از عهدۀ آن بر آمده است. بخش عمدهای از بازیهای کپکام هم بهبود پیده کردهاند و هم به اصالت خود پایبند هستند.
۴- Team Ninja
استودیوی آندرریتد تیم نینجا احتمالاً از اساتید طراحی سیستم مبارزه تشکیل شده است. چه در دورۀ Ninja Gaiden و چه در عصر Nioh 1 و ۲، سیستمهای مبارزۀ خلق شده توسط این استودیو، در جمع بهترینهای صنعت گیم قرار میگیرند. از آنجایی که سیستم مبارزه در صدر المانهایی قرار دارد که به آنها اهمیت میدهم، قطعاً تیم نینجا یکی از ۵ استودیوی مورد علاقۀ من و بازی Wo Long در حال حاضر مورد انتظارترین بازی بنده است.
۵- Sucker Punch
عیان است که هدف اصلی ساکر پانچ در تمامی پروژهها «سرگرمی» بوده است، مطمئنم این استودیو برای رسیدن مکانیکهای جذاب گیمپلی، حاضر خواهد بود تا روایت را تغییر دهد. از Sly Cooper تا Ghost of Tsushima تمامی المانهای روایی، موسیقی و جلوههای بصری حاضر هستند تا گیمپلی سرگرمکننده باشد و این برای من بسیار اهمیت دارد که ساکر پانچ همه چیز را حول گیمپلی فرم میدهد.
مصطفی زاهدی؛ سرپرست تحریریه
۱- Arkane Studios
قویا اعتقاد دارم که هر جا سخن از خلاقیت، نوآوری و طراحی هنرمندانه است، استودیوی آرکین حرفهای زیادی برای گفتن دارد. از Dishonored گرفته تا Deathloop، آثار این استودیو همیشه دارای حس و حالی فوقالعاده متفاوت و جذاب هستند.
۲- Naughty Dog
یکی از ثابتشدهترین حقایق دنیای گیم این است که ناتی داگ چیزی جز آثار فوقالعاده و خارقالعاده نمیسازد و احتیاجی به دیدن تریلر یا مشاهده نمرات منتقدان نداریم.
۳- From Software
به عنوان کسی که به بازیهای هاردکور بسیار علاقهمند است، به وضوح فرام سافتور برایم ارزش و اهمیت زیادی دارد. از بلادبورن گرفته تا الدن رینگ، فرام سافتور و میازاکی با عرضهی هر اثر جدید در این زیر-ژانر، استانداردهای جدیدی خلق میکنند و به منبع الهام آثار آینده تبدیل میشوند.
امیرعلی قربانپور؛ خبرنگار
۱- Kojima Games
استودیویی که نامش با هیدئو کوجیما و Metal Gear Solid گره بخورد، عملکردی بینظیر را از خود به نمایش میگذارد. در کونامی، Metal Gear Solid خلق شد، مجموعهای که بیش از هر سری بازی دیگری، دنیای بازیها را برای من معنادار کرده است. من این تیم و استودیوی کوجیما پروداکشنز را مظهر هنر بازیسازی میدانم، هنری که میتواند پیچیدهترین عواطف انسانی را به شیواترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد. جدای از بحث فنی که مجالی برای صحبت درباره آن نیست، ساختههای این استودیو را پر از معنا، حقیقت و عشق میبینم.
۲- From Software
نام فرام سافتور، خلاقیت را برایم تداعی میکند. البته که این خلاقیت جنبههای فراوانی دارد، اما مهمترین وجوه آن برای من خلاقیت در روایت، دنیاسازی و طراحی هنری است. آثار این استودیو بیش از سایرین مرا از این جهان جدا میکند و به دنیاهایی جدید و عمیق میبرد؛ دنیاهایی که میتوانم ماهها در آنها زندگی کنم؛ قوهی تخیل خود را به چالش بکشم و از روایت بدیع اتفاقاتی که درون آن رخ میدهد، لذت ببرم.
۳- Naughty Dog
به نظر من، ناتی داگ جذابترین بازیهای اکشن ماجراجویی را خلق میکند. استودیویی که زبان تصویر را خوب میشناسد و به بهترین شکل ممکن از آن بهره میبرد. اگر این تسلط بر زبان تصویر وجود نداشت، شاهد خلق برخی از تاثیرگذارترین سکانسهای تاریخ این هنر نمیبودیم.
۴- Ubisoft Montreal
این استودیو شاید از دوران اوج خود فاصله گرفته باشد، اما همچنان خالق برترین بازیهای جهانآزادی است که تجربه کردهام. دنیاهای خلق شده توسط این استودیو، شاید عمیقترین، زیباترین یا حتی پویاترین دنیاهای خلق شده در تاریخ این هنر نباشند، اما تجربهی حضور در آنها قطعاً یکی از برترین تجارب من از دنیای بازیهای ویدیویی را تشکیل میدهد.
۵- Respawn Entertainment
اگرچه استودیوهایی نظیر اینفینیتی وارد در ساخت بازیهای تیراندازی اولشخص پرآوازهتر هستند، اما تجربهی بازی Titanfall 2 با اختلاف برترین تجربهی من در این سبک از بازیها بوده است.
محسن رضوی؛ خبرنگار
۱- Rockstar Games
شکی نیست که راکستار متخصص ساخت عناوین جهان آزاد است و هر بار که بازی جدیدی از سری GTA و Red Dead Redemption منتشر شده است، نوآوریها و خلاقیتهای خاصی در آنها دیده میشود. همه طرفداران سری GTA منتظر معرفی نسخهی ششم این فرنچایز محبوب هستند تا ببینند راکستار گیمز چه ایدههایی تازهای را به سبک جهان آزاد ارائه میدهد.
۲- Arkane Studios
اولین تجربهی من از ساختههای استودیوی خلاق آرکین به بازی Dark Messiah برمیگردد. گیمپلی، مبارزات و فیزیک بازی از نکات برجستهی این عنوان بود. اما آرکین با ساخت سری Dishonored توانایی بالای خودش در طراحی مراحل را نمایش داد. من بیصبرانه منتظر معرفی نسخه سوم از سری Dishonored هستم.
۳- Remedy
شاید بتوان گفت که بارزترین ویژگی ساختههای استودیوی رمدی، فضاسازی خاص آنها است. هر کدام از بازیهای Max Payne ،Alan Wake،Quantum Break و همچنین Control فضاسازی و داستانهای متفاوتی رو ارائه میدهند و این نشاندهنده خلاقیت بالای رمدی است.
۴- Capcom
کپکام سالهاست که با ساخت بازیهای مختلف از فرنچایزهای Resident Evil ،Devil May Cry ،Monster Hunter و … توانایی خود در ساخت بازیهای محبوب و با کیفیت را نشان میدهد. توجه به کیفیت بازیها معمولاً در عناوین این شرکت دیده شده و در بازیهای اخیر Resident Evil Village و Devil May Cry 5 نیز این موضوع مشهود است.
۵- Santa Monica
ریسکپذیری بالای این استودیو در تغییر سبک و گیمپلی فرنچایز God of War برای من بسیار قابل تحسین بود. هر چند سینمایی شدن بازی God of War 2018 به مذاق برخی از طرفداران این سری خوش نیامد، اما به نظر من این تغییر سبک برای فرنچایز God of War نیاز بود. حال باید ببینیم تا سانتا مونیکا در ادامهی ماجراجویی کریتوس و آتریوس در بازی God of War Ragnarok، چه چیزهایی را برای طرفداران در نظر دارد.
ابوالفضل منافزاده؛ خبرنگار
۱- Nintendo
بازیهای نینتندو لحظه به لحظه سرگرمکننده هستند و حتی ثانیهای از این سرگرمکننده بودن فاصله نمیگیرند تا در نهایت یک ویدیو گیم واقعی تعریف شود. در این بازیها نه خبری از گرافیک فکبرانداز است، نه خبری از سکانسهای سینمایی و نه قرار است که با طرفداری از آنها برای خود دشمن بتراشیم. در حقیقت، کافی است که یک ساعت به یکی از بازیهای نینتندو زمان بدهید و مشاهده کنید که چگونه معزه میکنند.
۲- Turn 10
به عنوان یک طرفدار بازیهای ریسینگ و خصوصاً ریسینگ شبیهساز که هزاران ساعت را صرف تجربهی بازیهایی مثل Forza Motorsport و Gran Turismo کرده است، به هیچ عنوان نمیتوانم استودیوی پلیگراند گیمز و مجموعهی Forza Motorsport را تحسین نکنم.
۳- Gearbox
گیرباکس از جمله استودیوهایی قلمداد میشود که تنها به خاطر یک مجموعه یعنی Borderlands به آن علاقهمند هستم. این مجموعه سالهاست که در قلب من جای داره و همیشه به عنوان یکی از بهترین بازیهایی که تجربه کردم از آن یاد میکنم.
۴- Ubisoft (قدیم!)
استودیو یا به بیان بهتر استودیوهای یوبیسافت زمانی بازیهایی خلق میکردند که میتوانستند کاندید بهترین بازی سال باشند، ولی امروز تنها چیزی که از این استودیو میبینیم تکرار مکررات است. حتی بازی AC Valhalla با اینکه تغییرات عظیمی نسبت به نسخه قبلی داشت، اما باز هم از همان هستهی سابق بهره میبرد. به نظر من یوبیسافت باید قید چندین و چند مجموعهی خودش را بزند و به سراغ خلق بازیهای جدید برود. Immortals Fenyx Rising یک مثال عالی برای این استودیو قلمداد میشود که علیرغم شباهتهای انکارنشدنی به Zelda، اما باز هم به عنوان یک آیپی جدید، تجربهای فوقالعاده لذت بخش را ارائه میکند.
۵- Bethesda
علاقه به سبک نقشآفرینی جهان آزاد با محتوای فراوان باعث شده تا از استودیوی بتسدا به عنوان یکی از سازندگان مورد علاقه خود نام ببرم. بازیهایی مثل Fallout و Elder Scrolls عناوینی هستند که به تنهایی میتوانند یک استودیو را به اوج شهرت برسانند و من هم به عنوان عاشق این دو مجموعه، همواره این استودیو را تحسین میکنم. امیدوارم در ادامه، Starfield هم مسیر باشکوه قبلی را ادامه دهد و به سومین سری مورد علاقه من از بتسدا تبدیل شود.
آریا مقدم؛ نویسندۀ تحریریه
۱- Capcom
میتونم بگم که کپکام بود که باعث شد شیفتهی بازیهای ویدیویی بشم. Resident Evil 4 هنوز هم یکی از بهترین بازیهای کل عمرمه و سری Devil May Cry جایگاه خاصی بین آثار موردعلاقهام داره. وقتی سازندهی یه بازی کپکامه، بدون هیچ تعللی اون بازی میره توی لیست خریدم و تا حالا هم از این کار پشیمون نشدم. برای من کپکام یه شرکت خاص با بازیهای جادوییه.
۲- Naughty Dog
والتر وایت توی یکی از قسمتهای بریکینگ بد میگه «یعنی واقعاً میخوای تو یه دنیای بدون کوکاکولا زندگی کنی؟». مشابه همین جمله رو میتونم برای ناتی داگ بگم. دنیای بازیهای ویدیویی بدون شاهکارهایی مثل The Last of Us و Uncharted برام بیمعنیه. میدونم که شخصاً دوست ندارم تو دنیایی زندگی کنم که ناتی داگ توش بازی نمیسازه.
۳- Blizzard
برای من بلیزارد تجلی معنای «خلاقیت» در دنیای بازیهاست. بلیزارد جوری بلده شما رو توی بازیهاش غرق کنه که اصلاً متوجه گذر زمان نشید. از استارکرفت بگیر تا وارکرفت و هارتاستون، دنیاهای بازیهای بلیزارد جوری آدمو میبلعن و قورت میدن که یادت میره اون بیرون یه دنیای واقعی هم وجود داره! اعتقاد دارم شما بعد از امتحان کردن یکی از بازیهای بلیزارد، دیگه هیچوقت همون آدم سابق نمیشید!
۴- Rockstar Games
به نظرم هر بار که راکستار بازی میده، استانداردهای دنیای بازی عوض میشن. بعد از بازی کردن (بخونید خوردن!) رد دد ردمشن ۲، تا یه مدت طولانی نمیتونستم سراغ هیچ بازی اوپن ورلد دیگهای برم. مگه میشه آدم هنر راکستار رو توی طراحی ریزترین جزئیات ببینه و توی ناخودآگاهِ ذهنش بقیهی بازیها رو با بازیهای این شرکت مقایسه نکنه؟
۵- Bethesda
در عجبم که یه شرکت چطور میتونه انقدر IPهای جذاب خلق کنه. تکتکِ بازیهای این شرکت کاراکتر دارن و کیفیت اکثرشون انقدر بالاست که آدم سرگیجه میگیره! بتسدا نه تنها از بُعد خلاقیت و نوآوری، که از بُعد تجاری هم کمنقص و هوشمندانه عمل کرده. اگه دور چندتا از عناوینی که این شرکت منتشر کرده رو خط بکشیم، یه لیست سرتاسر شاهکار میمونه که همهی عناوینش به نحوی دنیای بازی رو برای همیشه تغییر دادن. مگه میشه بتسدا رو دوست نداشت؟
حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظر پاسخهای شما به سوال مطرح شده هستیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
ولو و نینجا تئوری چون قصه و هارمونی خیلی برام مهمه!
خطر اسپویل:
اینها طوری یک بیماری رو بیان کردن توی هل بلید که شما هم می فهمیدی و هم درد می کشیدی. و این اصلا چیز کوچیکی نیست
نینجا تئوری کارش درسته داداش با بودجه یه بازی ایندی یه بازی AAA تحویل داد .
کوجیما پروداکشنز
فرام سافتور
راکستار
بتسدا
برای من بهترین استودیو ها هستن
دوستان اگر وجدان بیدار دارید خواهشا فرام سافتور و راکستار در کنار هم قرار ندهید که راکستار شایسته چنین ظلم بزرگی نیست یا حق .
خسته نبایشد میگم به همه اعضای تحریریه
این شما و این حاکمان بزرگ از نظر بنده:
1_santa monica
2_from software
3_capcom
4_naughty dog
5_remedy
6_rockstar
خیلی استودیوی دیگه مثل ارکین یا ایدسافتور یا کوجیما هستن که نشد قرار بدم، همون راکستار هم اضافی گذاشتم.
آره بهتر بود اصلا نمیزاشتی رتبه ۶ در حق راکستار کم لطفیه مخصوصا وقتی فرام سافتور رتبه ۲ لیست رو اشغال کرده باشه
فشار از یک نظر شخصی؟ خجالت اوره
داداش من که با شخص شما نه مشکلی دارم شخصی هم برخورد نکردم توهینم بهتون نکردم فقط سلیقه گیمیم رو بیان کردم چون با هیچ میزان و پیمانه ای راکستار رو نمیتونم ۵ رتبه پایینتر از فرامسافتور بدونم . شما به من میگی باید خجالت بکشم ! فکر کنم سوتفاهم شده ولی به هر حال اگه باعث ناراحتیت شدم عذر میخوام .
جاست نینتندو و بیزارد کبیر
بیلیزارد با انتشار وارکرفت یه دین خیلی بزرگی رو ادا کرد به صنعت گیم که خیلی از کاربرای سایت هنوز حتی به درکش نرسیدن
عجب !
Poverty
وقتی حتی گیمی از بلیزارد پلی نداده و حتی نمیدونه گیم های پیسی به چه حد از استراتژی مدیون یه شرکت هستن
میره هیت میکنه و منفی میده XD
ترول خوبی میکنی انشاله بن که شدی مام میخندیم حیف اون ماست وانتد که مال نید فور اسپید بود و به خاطر کمی پول بیشتر گند خورد به نسخه ۲۰۱۳
با منی ؟ پاورتی کیه ؟
اصلا میدونی موضوع مقاله چیه عمو جون !؟
۵ شرکت سازنده بازی یا تعداد بیشتر که خیلی مورد علاقه بازی بازها هستند .
تو در مورد درک نکردن کاربرای سایت از اندازه دین صنعت گیم به وارکرفت که مربوط به ناشرش بایزارد….
آقا یه مترجم مورد نیازه
حالا از کجا مثلا فهمیدی که بازیهای بلیزارد تجربه نکردم !؟
ناراحت نشو عمو سهراب و عمه هیدی فدات دیس لایکمم ورداشتم ولی خداییش نمیفهمم با کی هستی اصلا چی میگی !؟ ترول مام ماست وانتد !
فرامسافتور_راکستار_ناتیداگ
داداش مرحمت کن لطف کن فرام سافتور رو کنار اون دو تا سلطان نذار حالا من نمیگم آشغال ویدئو گیمینگه ولی در حق راکستار و ناتی داگ خیلی ظلمه شرافتا .
دیگه نهایتا میتونی زیر TECKLAND قرارش بدی .
جناب عذر میخوام خب من راستش بیشتر قصدم شوخی بود درهر صورت سلیقه همه و همینطور شما محترمه . ضمنا منفی و دیس لایک چه کم چه زیاد برام اهمیتی نداره جهت اطلاع جناب valve !
خواهش میکنم رفیق
نظر شمام قابل احترامه
سخت نگیر
بهرحال سلیقهتون متفاوته و این خوبه
ابسیدین رو دوست دارم.چون همیشه با محدودیت هایی که داشته کارای بزرگی کرده.
بتسدا رو دوست دارم. چون بازی هایی که ساختن منو بیشتر از هر بازی دیگه ای تو دنیای خودش شون نگه داشتن طوری که انگار گذر زمان تو بازیی مثل اسکایریم معنایی نداره. و بیشتر از هر بازی دیگه ای طی سالها دوباره منو به دنیای خودشون برگرداندند.
بایوور رو دوست دارم. چون با کیفیت ترین بازی تاریخ در ژانر مورد علاقه ی منو با تمام عشق و علاقه ساخته.(مس افکت)
فرام سافت ور، رو دوست دارم. چون به باقیه سازندهها نشون داد گیمر ها نئاندرتال نیستن، و جدا از اون سبکی رو بوجود آورد که امروزه بدون اون، تصور دنیای گیم خیلی خیلی سخته.
سانتامونیکا رو دوست دارم. چون کریتوس رو خلق کرده! چون در دوره ای تونستن یک سری سوالات رو برای من به وجود بیارند که روند فکری منو برای همیشه تغییر داد.
ابسیدین همیشه تو محدودیت بوده ولی بازم تمام تلاششون رو میکردن،ابسیدین و بتسدا رقبا قدیمی هستن،فقط دوست دارم استارفیلد خراب کنه و اوود شاهکار شه🤣
اوود رو میشه با اسکایریم مقایسه کرد. احتمال میدم در زمینه نقش آفرینی انعطاف پذیر تر از اسکایریم میشه اما در باقیه موارد زیر سایه اون قرار میگیره.دقیقا مثل فال اوت نیو وگاس و فال اوت ۳. استارفیلد هم از اوتر ورلدز بهتر میشه.(اینا رو بر اساس سوابق تاریخی شون میگم)
با سلام کاربر جدید هستم با اسم hamidreza77 و لقب geladiator میخواستم بگم valve رو چرا هیچکی نگفت؟ و همچنین فور اِ گیمز سازنده سری بازی های مترو.
وَلو مثل هیچکسه … تاثیرگذار و مهم بودن، اما الان کار نمیدن :دی هر از چندگاهی با پروژه جدیدی که خیلی هم پروژه جدید نیست میگن ما هم هستیم.
با عرض پوزش ولو محلی از اعراب نداره خیلی وقته منقرض شده .
جناب کریمی خیلی مطمئن نباشین دوران افت فرام سافتور ( از لحاظ تجاری و تعداد طرفدارها و بازی بازهاش و میزان فروش ، والا که تا کپکام و راکستار و یوبیسافت وجود دارن به لحاظ ارزشی هنری فنی لیاقت و شکوه بازی های فرام سافتور نه توانسته اند عرض اندام کنند نه خواهند توانست بدون تردید ) شروع شده و ۵ یا ۶ سال دیگه عملا جز یه نوستالژی متعصبانه چیزی ازش باقی نخواهد ماند( حتی اگر یک تکراری دیگر مثلا دمون سولز ۵ بسازد ) دنیای ویدئو گیم در طول حیاتش خیلی الکی گنده شده های توخالی رو زمین زده و لگدمال کنان ازشون رد شده . دنیای ویدئوگیم آثار باشکوه و اصیل که اصالتشون رو از دست دادن در دراز مدت تاب نمیاره به عنوان مثال اسسینز کرید که بعد از شاهکار سیندیکیت تمام شکوه و جلال و اصالتش رو مثل زباله دور ریخت و شد یک کلون از صدها نقش آفرینی تخیلی تکراری مثل بقیه . یا رزیدنت ایول با نسخه ۷ تمام اصالت شکوه ، عظمت و هویت خودش رو به باد داد هرچند ریمیک ۲ با اصالت و شکوه یک رزیدنت ایول ظاهر شد اما نسخه های شماره دار جدید از دست رفته است که دلیل اصلی اش خیانت و ناجوانمردی منتقدین و بازی بازها در حق شاهکار کپکام والاترین بازی وحشت بقای مدرن و حتی یکی از والاترین و قابل احترام ترین بازی های خطی داستان محور ۱۲ ، ۱۳ سال اخیر یعنی رزیدنت ایول ۶ بزرگ بود . خود کرده را تدبیر نیست !
از اون موقعی که این کامنت گذاشته شده :دی ارزش فرام سافتور تقریباً ۴ برابر شده :دی د عرض یک سال. بی نظیر.
عه منم که geladiatorم
البته از بانجی سازنده هیلو هم یاد کنیم
۱.راکستار گیمر
۲.کپکام
۳.رمدی
۴. ۲کی گیمز
۵.بتسدا
نظرت عالی و قابل احترامه دمت گرم .
۱. Naughty Dog
بهترین اکشن ادونچر ساز عمرم که بازی های متفاوت با داستان های رئالیسم و واقع گرایانه میسازه و همیشه سعی میکنه بهترین تجربه رو ارائه بده
2. Santa Monica Studio
بهترین هک اند اسلش ساز حال حاضر بخصوص تو زمینه غربی که یه سری تموم شده رو دوباره زنده کرد و ازش یه شاهکاری مثل نسخه ۲۰۱۸ ساخت
3. Rockstar Games
بهترین اوپن ورلد ساز تاریخ که با هر بازی استاندارد های جدیدی به ویدئو گیم اضافه کرده
4. CD Projekt Red
بهترین RPG ساز تاریخ که تو زمینه داستان اهمیت زیادی به شخصیت هاش و لور بازی هاش میده و همیشه سعی در بهترین محتوا رو برای پلیر میکنه
5. Remedy Entertainment
استودیویی که با اختلاف زیاد بهترین شوتر های سوم شخص رو میسازه که همشون تو زمینه داستان نویسی جزء بهترین هان که اون هم بخش زیادیش مدیون ذهن خلاقه سم لیکه
6. id Software
استودیویی که بهترین سری شوتر عمرم رو ساخته و هر بار که نسخه جدیدش میاد یه سری استاندارد به این سبک اضافه میکنه
7. Respawn Entertainment
استودیویی که خودش رو نه تنها توی ژانر شوتر بلکه تو ژانر اکشن ادونچر هم ثابت کرده و جزء پرچم دار های این سبک محسوب میشه
8. Insomniac Games
استودیویی که تقریبا توی هر سبکی بازی ساخته و همیشه بهترین کیفیت ممکن رو ارائه داده و بهترین بازی اسپایدرمن و مارول رو ساخته
9. Playdead
استودیویی که هر بار با بازی هاش صنعت گیم رو تکون میده و همه رو تو شوک فرو میبره
10. Telltale Games
که بهترین استودیو Interactive Drama سازه
۶ تای اول رو خوب اومدی .
۱:From Software مطلبی که باعث میشه این استودیو برای من بهترین باشه طرز دیدی است که به این صنعت دارن شاید عجیب باشه اما میازاکی و تیمش اصلا به این اهمیت نمیدن که من گیمر چی می خوام یا فروش بازی برای ناشر چقدر اهمیت داره تنها چیزی که برای شون مهمه پیاده سازی ایده های رمزآلودشون با یه ساختار خلاقانه است
۲:santa monica: برای من پلی استیشن با God of war معنی پیدا می کند
3 :capcom: اسم کپکام گره خورده با آثار کم نقص و بی نظیری که برای من سرشار از خاطرات دوران کودکی است از DMC3 تا RE4 و onimusha و SF
4:Team Ninja:اینقدر سری Nioh رو بازی کردم حسابش از دستم در رفته
دلیل نبود ناتی داگ:افتی است که با dlc آنچارتد ۴ و لست ۲ و ریمیک است ۱ بهش دچار شدن.دلیل نبود راکستار خسته کننده بودن ردد ۲ بود( حوصله سه ساعت تربیت اسب ندارم) دلیل نبودن گوریلا گیمز هم مسخره بودن forbidden west بود یعنی چی مگه اخه میشه اینقدر گیم پلی نسخه ۱ و ۲ کپی هم باشن کسی که فقط نسخه اول بازی کرده باشه و قید نسخه دوم بزنه هیچی از دست نداده یه بنده خدایی نوشته بود گوریلا با این بازی انگار کت و شلوار تن یه مترسک کرده واقعا این حرفش با گوشت و خونم تو بازی حس کردم
تیم نینجا در رتبه ۴ ؟!
الان از خودشونم بپرسی میگن جزو ۱۰ تای اول نیستیم !
باید عرض کنم قصدم کاملا مزاح بود و تصور میکردم از کامنتم متوجه نشین !
اصلاحیه …. از کامنتم متوجه بشین !
آنچارتد لاست لگاسی و لست آف آس ۲ از نظر جنابعالی افت حساب میشه !؟ رد دد ۲ خسته کننده حساب میشه !؟ گیم پلی رد دد ۱ و ۲ کپی هم هستن !؟
بعضی وقتها کامنت ها و سلیقه هاانقدر عجیب ! هستن من دیگه جوابی یهشون نمیدم یعنی اصلا جوابی واسشون وجود داره !
valve واسه هافلایف و پورتال
ناتی داگ واسه last
سانتا واسه گاد
بانجی واسه ریچ
راکستار واسه gta iv
اپیک واسه فورت و گیرز
سازندگان fatal frame 2
thq واسه کشتی کچ ها
اکتیویژن (قدیم) واسه گیتار هیرو ها
دیوید جفی واسه توییستد متال ۲
یوبی (قدیم) پرینس ها
راستی ، کوجیما واسه متال گیر ۳ مارخور .
۱- cdpr
2- valve
3- fromsoftware
دلیلات منو کشته !
سه برتر من
بتسدا
اید سافتور
سیدی پراجکت
تو اینارو نگی کی بگه؟
نمیدانم
واقعا ؟ کپکام ، یوبیسافت ، راکستار ، کونامی ، اسکوئر انیکس و آیداس ، ناتی داگ ، رمدی ، راک استدی ، اپیک گیمز ، حتی تری آرک و کرایتریون هیچن ؟!!!!!
خب هرکسی یه سلیقه ای داره دیگه و البته محترم .
به شرطی که فرام سافتور رو نچپونن کنار کپکام و راکستار و یوبیسافت .
راستیتش من استودیو های مورد علاقم اینان وگرنه اینایی که شماهم گفتی تجربه های شاهکاری بهم دادن از rdr2 , DMC و بتمن بگیر تا بازی های دیگه اما تجربه هاشون به شاهکاری بازی های بتسدا برا من نبودن
داداش منظورم به wounds بود نه تو ، اشتباه شد .
داداشم سوتفاهم شد منظورم کلا به wounds بود واسه بتسدا احترام زیادی قائلم بحث فرام سافتور یه چیز دیگه است کلا فرق داره بتسدا هرچند بازیهاش مورد علاقه من نیستن ولی یه فال اوت چهارش به کل فرام سافتور میرزه .
جناب نظر و سلیقه تون واسم محترمه ، همینطور که بالاتر هم عرض کردم با وجود عجیب بودن انتخابهاتون هرکس یه سلیقه ای داره و البته محترم .
سلام و درود
راکستار
بتسدا ( واقعاً عشقمه) با بازیاش زندگی میکنم
کپکام
یوبیسافت قدیم
سیدی پراجکت رد
البته ناتی داگ و نینتندو و اکتی هم جزو مورد علاقه های منن
یوبی سافت جدیدم خوبه داداش . فار کرای ۴ و ۵ ، اسسینز کرید ۳ ، سیندیکیت و یونیتی ، واچ واگز ۲ و گوست ریکان وایلد لندز .
هر ۷ تاشون بازی کردم و لذت بردم .
انتخاب هات حرف ندارن
برای من پلی گراند و ملتی داگ و راکستار و موجانگ
بنظرم نمیشه گفت کدوم استدیو بازی سازی بده چون سلیقه ها متفاوته ممکنه از بازی که من خوشم نیاد ولی خیلی ها خوششون بیاد بنظرم من همه استدیو خوب هستن درکل .اما از نظر شخصی من استدیو اینسامینیاک و راک استار و پلی گراند و بتسدا و کپ کام بهترین استدیو ها هستن و البته سانتا مونیکا چون با خدای جنگ ۳ ریمستر خیلی حال کردم البته اینو خداییش بدون تعصب میگم کلا از تعصب خوشم نمیاد
آفرین ایول داری داداش خیلی با ادب و بدون ذره ای تعصب و منصفانه نظرتو گفتی دمت گرم .🙂
الان این منفی بابت چی بود دقیقا !؟
مورد علاقه ترین ها برا من:
۱_ناتی داگ
۲_راکستارگیمز
۳_اینسامنیاک گیمز
۴_striking distance( اگه بتونه همینجوری بازیایی مثل کالیستو پروتکل بسازه)
۵_استودیوی تِکلند
عجیبه اسمی از سوپرجاینت گیمز کبیر نیاوردین
ولو؟
تیم چری؟
انتخاب سختیه . چون ما گیمرهای دیروز و امروز اثرهای ارزشمندی از تمام این استودیو ها دیدیم .
همشون به نوعی ما رو عاشق گیم کردن .
درسته
موافقم ولی شرکتهایی مثل راکستار و یوبیسافت از قدیم تا همین امروز بازیهای خوب تحویل ما گیمرها دادن ، اما خب کپکام کبیر برای نسل های جدید به نسبت نسل هفت به قبل بازیهای عالی کمتری در اختیار بازیبازها قرار داده ولی گیمرهای قدیمی تر مثل من با ده ها شاهکار متنوع و زیبای کپکام ماه ها و سالها خاطرات شیرین ساختیم و حتی باهاشون زندگی کردیم . بسیاریشون کاندید بهترین بازی سال و حتی گوتی شدن اما به نسلهای جدید حق میدم که براشون کپکام فقط معادل رزیدنت ایول و دویل می کرای باشه .
بنظرم مقایسه اشتباهه هر استادیویی تو یچیزی تبحر داره
مثلا راکستار تو ساخت بازی های جهان باز تبحر داره
فرام سافتور توی بازی های سولزلایک تبحر داره
بتسدا توی بازی های role play
۱-ناتی داگ
۲-سانتامونیکا
۳-پولی فونی دیجیتال
۴-گوریلا گیمز
۵-اینسامنیاک گیمر
۶-ساکر پانج
۷-بند استودیو
۸-XDev
۹-هاوس مارک
۱۰-تیم آسوبی
۱۱-وتمام استودیو های از قلم افتاده سونی که در مقال نمیگنجد. اعم از استودیو های ایندی ساز . استودیو های کمک کننده و پورت کننده های سونی و بقیه استودیو های سونی و و….
۱۲-راکستار گیمز
۱۳-بعضی از آیپی های استودیوهای ترد پارتی
۱- Rockstar Games
۱. یوبیسافت
۲. ولیشن
راکستار به خاطر ساخت بازی های شاهکار اوپن ورلد
یوبیسافت به خاطر بازی های خیلی خیلی جذاب
سانتا مونیک به خاطر گاد آف وار
و ناتی داگ به خاطر شاهکار ساختنش(لست آف آس، آنچارتد)
اکتیویژن سری کالاف دیوتی
راکستار 😍
عشقمه این کمپانی
راکستار برای من رتبه یکو داره. تا ابد هم همینطور خواهد بود. شرکتیه که با بازیهاش بزرگ شدم!!! اولین گیمی که تو عمرم زدم gta vice city بود سال ۸۳. کلا راکستار منو گیمر کرد. بعد از اون هم ناتی داگ، سانتا مونیکا، فرام سافتور، رمدی و کپکام مورد علاقم هستن
۱. تاتی داگ
۲. راک استار نورث
۳. کپ کام
۴. سانتا مونیکا ( ولی اصلا با گاد آف وار حال نمی کنم)
۵. اینسامنیاک گیمز
درود بر همه حتی شما ترولِ عزیز😂😂
اول اینو بگم کمکم داشتم از اینکه تنها منم که بهترین تجربه fpsم تا الان titanfall 2 بوده احساس تنهایی میکردم ، امیرعلی قربانپور اومد ما رو از تنهایی درآورد.درود بر امیرعلی عزیز
.
.
بدون ترتیب خاصی
ناتی داگ
راکستار
4a games
رمدی
ریسپاون
کپکام
۱-FROMSOFTWARE
2-Irrational games فقید
3-Arkane Studios
4-Nintendo
5-Capcom
6-PlayDead
7-SantaMonica
Valve رو یادم رفت.
اینم اضافه کنم که مورد ۲ و ۶ خیلی ثباتشون بهم ثابت نشده و صرفا بخاطر دوتا بازی تو لیستم گذاشتمشون!
به شخصه راکستار و پلی گراند و ترن ۱۰ و بتسدا و کپکام رو خیلی تحسین میکنم همیشه کارشون فوق العاده بود و با گیم هاشون یه خاطره به یاد موندنی درس کردن یوبی سافت هم همین طور مخصوصن با سری اساسین ها و فار کرای یوبی قدیم!
ایول داری داداش دمت گرم انتخاب هات منصفانه بود . یوبیسافت درسته اسسینز کریدش نابود شد ولی با فار کرای ۵ و گوست ریکان وایلد لندز هنوز هم میشه سرگرم شد لذت برد و از یوبیسافت ممنون بود .
راکستار و سی دی پروجکت رد فقط شاهکار میسازن و چون برای گیمرها احترام قائلن برای هر بازی چند سال زحمت میکشند و متقابلا به هر دو بینهایت احترام قائلم وقتی ویچر ۳ بازی میکنم یا جی تی ای ۵ بازی میکنم برای ساعتها و روزها . اما برای من گیمر که تفریح دیگری در دسترس ندارم در خلال این سالها یوبیسافت بهت کمک و یاری میرسونه .
برای من به شخصه
1.santamonia
2.fromsoftware
3.insominiac
بعد ریمستر های فاجعه جی تی ای سه و وایس سیتی دیگه راکستار توی استدیو های محبوبم نیست چون سرم کلاه گذاشت خیلی کیفیت باز سازی نازل بود
بدتر از اون بلیزارد خاک بر سر بود با warcraft reforg که کاملا کلاه برداری محض بود چهل دلار سرم کلاه رفت اونم تو این شرایط اورواچ هم که با هر اپدیت بدتر میشد الانم که تقریبا مرده بیست دقیقه match making داره
بلیزارد سر وارکرفت به هرکی که خاست پولشو پس داد والا ما ام پس گرفتبم! اگه خودت نگرفتی دیگه کم کاری از خودته داداش
فرام سافتور
بلیزارد
وسلام ..
😶😱🤪 و دیگر هیچ .
به به عالی سلیقه و حرف های تمام نویسنده ها برام باحال بود😎😌🤝
ناتی داگ
راکستار
بتسدا
کپکام
یوبیسافت
با تشکر از ساکرپانچ ، اینسامنیاک، سانتامونیکا، باندای نامکو، ریسپاون
انتخاب هات عالین اگه سی دی پروجکت رد و اسکوئر انیکس و آیداس هم اضافه میکردی عالی تر هم میشد .ایول داری .
من استودیوی amanita design رو خیلی دوست دارم. همه ی بازی های که ساختن علاوه بر بازی شاهکارهای هنری هستن.
راکستار
سانتا مونیکا
ساکرپانچ
سی دی پروجکت
فرام سافتور
یه ایده ی خوب: قابلیت رای گیری رو هم به پنل وبسایت اضافه کنید.کلی میشه باهاش مانور داد. کلی ایده ی جدید. امیدوارم این کامنت رو بخونید و این ایده رو اجرا کنین، مرسی 🌹
ایده عالی هست
ناتی داگ
راکستدی
ساکر پانچ
یوبیسافت
بتسدا
۱- Betsheda
2- Rockstar
3- Remedy
4- FromSoftware
درود گرامی
در طبقه بندی من وضعیت حال حاضر هم ملاک قرار داده شده
1- Capcom
با این کمپانی وارد دنیای داستان محور شدم هرچی از RE4 تعرف کنیم حق مطلب ادا نمی شود
2-Naughty Dog
استاد جزئیات هست بدون شک
3-Santa Monica
استاد خلاقیت و تعادل
4-Rockstar Games
استاد جهان باز
5-Sucker Punch
استاد تینیجر (اکشن و هیجان)
6-Housemarque
خلاقیت
استاد روانشناسی
اون حس خوف که من با Returnal داشتم فقط و فقط با RE4 داشتم مو بر تن آدم سیخ میشه به نظرم استدیو آینده داری هست
انتخاب هات عالین ایول داری .
۳>
۱-ناتی داگ
۲-راکستار
تامااااام
۱ from sofware
2 rock star
3 play ground
4 capcom
ای کاش فرامسافتور پایینتر از کپکام و راکستار قرار میدادی ولی در کل سلیقه ات محترمه .
چرا کسی از استودیو منادیان بصیرت اسم نبرد؟
Rockstar Games
Capcom
Crytek
ناتی داگ و بتسدا از همه بهترن بعدش راکستار
بهترین و برترین استودیوهای بازیسازی در جهان: راکستار، یوبیسافت ، ناتی داگ ، اکتیویژن ، کپ کام ، کونامی ، سنتا مونیکا، سیدی پروجکت، فرام سافتور، نینتندو
داداش کلا همشو باهات هم عقیده هستم سلیقه گیمیت عالیه فقط یه اشتباه جهت یادآوری : اکتیویژن و نینتندو بازی ساز نیستند فقط بازی هارو منتشر میکنند .
من تو لیستم پلی گراند گیمز ، وارنر برادرز ، کرایتریون و سازنده سری بازی جذاب گیرز آف وار فراموش کردم .
همینطور تری آرک گوریلا گیمز که تیم خلاقی هستن
Activision
2K game’t
scs software
SEGA
فقط پلاتینیوم گیمز ،
نیئر اتوماتا شاهکاریه که ساخت اون فقط با همکاری یوکو تارو و پلاتینیوم بر میومد ،
البته بایوتنای بینظیر هم از یاد نره
اول با تشکر از گیمفا به خاطر مقالات جذاب و متنوعش . دوم چند تا نکته لازم برای طرفدارهای فرام سافتور و عاشقان سینه چاک میازاکی :
۱ فکر میکنین بازی سخت ساختن کار خیلی استثنائی و دشواریه ؟! نخیر همه میتونن بازی نقش آفرینی یا اکشن ادونچر یا هر سبک دیگه با سختی وحشتناک خلق کنن مثلا دویل می کرای ۳ بعضی باس هاش اگه با درجه سختی بالا بازی کنین چندین بار خواهید مرد تا ادامه بدین یا بازی ترس بقای سایرن بسیار دشواره . سخت کردن فقط و فقط مبارزات اتم شکافتن نیست . حتی سختی شامل پازلهای خوب و کارشده هم نمیشه !
۲ بازی خوب با درجه سختی سنجیده نمیشه ! بازی خوب که فقط و فقط مبارزه تک به تک طاقت فرسا نیست داستان و روایت خوب ، گیم پلی جذاب و متنوع ، گرافیک بالا و … مجموعا اگه سطح بالا باشن نتیجه یه گیم خوب حاصل میشه .
۳ مجموعه دارک سولز و بلاد بورن هیچ المان شاهکاری نه به عنوان نقش آفرینی نه در حالت کلی ندارن حقیقت محض ! چرا چون به عنوان rpg از لحاظ تنوع ماموریت ، حل معما ، دیالوگهای جذاب ، ارتباط با ان پی سی ها ، شخصیت پردازی عالی و … با فاصله بسیار زیاد پایینتر از ویچر ۳ قرار میگیرند اصلا چرا ویچر ۳ به لحاظ المانهای نقش آفرینی نظیر انتخابهای تاثیرگذار ، شخصی سازی واقعا موثر کاراکتر ( در عمل ) ، پایانهای مختلف و … سطحشون از سری مس افکت ، سری دراگون ایج ، فال اوت ۴ و کلا بازیهای بتسدا خیلی پایینتره . حتی فرنچایز دیابلو با دوربین ایزومتریکش .
۴ از دید یه بازی اوپن وورد مپ هاش چه به لحاظ بزرگی و چه به لحاظ محتوا و تنوع فعالیت های قابل انجام قابل مقایسه با بازیهای راکستار و یوبیسافت نیستند . انحصاری فوق العاده عالی و جدید سونی ۴ یعنی Ghost of Tsushima به تنهایی از تمام نسخه های دارک سولز و بلادبورن در کنار هم باارزشتره .