حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست

حق با راکستار است؛ ریمیک کردن در شأن این شرکت نیست

ابوالفضل مناف زاده
۱۲:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست

راکستار ایده‌هایی که از سوی تیک-تو مبنی بر ریمیک کردن بازی‌ها دریافت می‌کند را برون‌سپاری خواهد کرد، چرا که معتقد است این عمل در شأن این استودیو نیست.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition به اندازه‌ی نامش نچسب و بد بود. این مجموعه حتی برخلاف چیزی که ادعا می‌کند یک سه گانه نبود و تنها سه بازی قدیمی را در کنار یکدیگر در قالب یک پک عرضه می‌کرد. همچنین، در حد پسوند The Definitive Edition هم نبود و تنها یک تحریف فانتزی از این سه بازی به شمار می‌رفت.

بخش بزرگی از این امر به این دلیل صورت گرفت که مجموعه مذکور توسط راکستار گیمز (Rockstar Games) توسعه نیافت، بلکه با برون‌سپاری آن به استودیوی گرو استریت گیمز (Grove Street Games) ساخته شد. طبق گزارش‌ها، توسعه‌دهندگان استودیوی راکستار چنین احساس می‌کردند که ساخت ریمیک و ریمسترها در حد و شأن این استودیو نیست و اگر حقیقتش را بخواهید، حق با آن‌ها بود!

شرکت تیک-تو (Take-Two) و استودیوی راکستار همیشه حس عجیبی نسبت به یکدیگر داشته‌اند. در حالی که تیک-تو ترجیح می‌دهد تا همواره از گاو شیرده خود یعنی GTA Online پول بدوشد، راکستار سعی می‌کند تا تمرکز بیشتری روی ساخت یکی از جاه‌طلبانه‌ترین بازی‌های تاریخ و شاید جاه‌طلبانه‌ترینِ آن‌ها یعنی GTA VI معطوف کند.

بازی Red Dead Redemption 2 هشت سال در حال توسعه بود و به طور قطع با سیاست مورد پسند تیک-تو یعنی «درآمدزایی سریع و کم‌هزینه» در تضاد است. این که GTA Online (و تا حدودی Red Dead Online که اخیراً برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد) راه آسان‌تری برای کسب درآمد را طی می‌کنند و احتمالاً این موضوع به پروژه‌ی جدید راکستار کمک خواهد کرد نیز بر کسی پوشیده نیست، اما در دوره‌ای که استودیوهای مطرحی چون ناتی داگ جرات گفتن نه به شرکت‌های مادر خود را ندارند، این اقدام راکستار ستودنی است.

تعریف پورت شدن بازی GTA 5 برای تمامی پلتفرم‌های موجود در کهکشان راه‌ شیری چیزی بیش از یک به‌روزرسانی برای جذب مخاطب بیشتر است. در واقع، پورت شدن یک بازی عرضه شده در سال ۲۰۱۳ برای پلتفرم‌هایی که یک دهه بعد از آن عرضه شده‌اند، به مراتب کار ساده‌تری از توسعه‌ی یک بازی جدید است و بدون هیچ تردیدی توسعه‌دهندگان استودیوی راکستار و ناتی داگ می‌توانند این کار را با چشمانی بسته نیز انجام دهند و به پر شدن خزانه‌ی تیک-تو و سونی ادامه دهند.

هر چند که ساخت ریمیک‌ها زمان و انرژی بیشتری طلب می‌کنند، اما باز هم این عمل برای راکستار یا ناتی داگ یک پروژه‌ی پیش پا افتاده قلمداد می‌شود. در مجموع، داستان از این قرار است که شرکت تیک-تو به راکستار دستور ساخت یک ریمیک را داده و راکستار این دستور را نوعی درخواست تعبیر کرده و با اعتماد به نفس کامل آن را نپذیرفته است.

حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست

بدون شک سرنوشت Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition می‌توانست با دستان راکستار به گونه‌ای دیگر رقم بخورد، اما ممکن بود تا GTA Online رویداد جدیدی را میزبانی نکند و تاریخ انتشار GTA VI نیز تاخیر بخورد. زمان همیشه برای توسعه‌دهندگان محدود است و اگر بازی‌ها را یک محصول هنری قلمداد کنیم، باید سازندگانشان را هنرمند بنامیم. این هنرمندان باید آزاد باشند تا بتوانند چیزهای جدیدی خلق کنند، نه اینکه آثار قبلی را جلا داده و دوباره بسته‌بندی کنند تا شرکت مادرشان بتواند از آن‌ها درآمدزایی کند.

برخی از استودیوها موفق به توسعه‌ی بازی‌های ریمیک و ریمستر بسیار موفقی شدند، اما این به هیچ عنوان در شأن آن‌ها نیست. برای مثال، ویکاریوس ویژنز (Vicarious Visions) با اعضای با استعداد خود موفق به خلق ریمیک Crash Bandicoot و Tony Hawk’s Pro Skater شد، اما در هیاهوی Call of Duty از دید اکتیویژن (Activision) به دور ماند و در نهایت امروزه دیگر استودیویی با این نام وجود خارجی ندارد. در نقطه‌ی مقابل، استودیوی گرو استریت از شانس خود استفاده نکرد.

در مجموع، من مخالفتی با بازسازی بازی‌ها ندارم، اما این که استودیوهای بزرگ وقت خود را صرف جلا دادن نوستالژی‌های از پیش خلق شده‌ی خود کنند کاملاً بحث برانگیز است. این استودیوها می‌توانند به دنبال خلق چیزهای جدید باشند و بسیار خوشحالم که راکستار به عنوان یکی از بهترین و شاید بهترین تیم بازی‌سازی دنیا، استوار و محکم به این موضوع نه می‌گوید.

استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) یکی از معدود تیم‌هایی است که تقریباً به اندازه‌ی راکستار شهرت دارد، اما به وضوح در یک سال اخیر عقب گردی در برنامه‌های آینده‌ی خود داشته است. ما قرار بود تا در سال ۲۰۲۰ بازی Factions را در دسترس ببینیم و حالا ناتی داگ در مورد انتخاب سال ۲۰۲۳ به عنوان زمان اطلاعات بیشتر در مورد آن صحبت می‌کند. ویترین بازی‌های آینده‌ی ناتی داگ خالی است، Uncharted به نظر می‌رسد که به پایان راه خود رسیده باشد، اما آیا ما شاهد بازی TLOU3 متمرکز بر شخصیت اَبی خواهیم دید؟ آیا Jack and Daxter باز خواهد گشت؟ آیا یک آی‌پی جدید توسط این استودیو خلق خواهد شد؟

حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست

من هیچ ایده‌ای در این زمینه ندارم، اما می‌دانم در حالی که منتظر معرفی بازی جدید یکی از محبوب‌ترین استودیوهای جهان بودیم، ورق برگشت و شاهد عرضه‌ی بازی داستان‌محوری بودیم که داستانش را بارها و بارها شنیده‌ایم. ناتی داگ در ابتدا حتی تصمیمی مبنی بر بازسازی این بازی نگرفته بود، اما گویا شرح قرارداد به گونه‌ای بوده است که ناتی داگ توان رد کردن آن را نداشته و در نهایت این موضوع باعث شد تا تاریخ انتشار یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ حداقل یک یا دو سال و شاید بیشتر به تعویق بیفتد.

همانطور که اشاره شد، The Last of Us از جمله بازی‌هایی است که به معنای واقعی کلمه به عنوان اشانتیون در دسترس دارندگان کنسول‌های پلی استیشن قرار گرفت و نیازی به بازسازی نداشت. در این مرحله، تفاوت‌ها ملموس‌تر می‌شوند و در حالی که ناتی داگ به شکوه سال‌های گذشته‌ی خود خیره شده است، راکستار قصد ندارد تا آینده‌سازی را رها کند. در مجموع، ریمیک‌ها می‌توانند راهی فوق‌العاده برای احیای یک مجموعه باشند و فرصت خودنمایی به استودیوهای کوچک‌تر را فراهم کنند. اما ریمیک The Last of Us هیچ کدام از این دو موضوع را شامل نمی‌شود و تنها وقت نوابغ این استودیو را هدر داد و ما را بیشتر در انتظار انتشار عناوین جدیدش نگه داشت.

ریمیک‌ها و ریمسترها به کلی نسل گذشته را تحت تاثیر قرار داده بودند و گویا قرار است تا این روند با شدت بیشتری در این نسل ادامه پیدا کند. ما امیدواریم که این راه کسب درآمد مطمئن و بی دردسر جای خود را به ریسک‌ها و خلق تجربیات جدید بدهد.

منبع: TheGamer

ZodiacP.morgan 𔓙Visible 6-tigh manهفت آسمانHosseinnobodyriversideDARKSIRENTES fanAlborzمحمدامین حیدریArmageddonReza77ThunderDoomCharlie ChaplinDaniyal🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉snowgirlCameraManmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست
حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حق با راکستار بود، ریمیک کردن در شأن این استودیو نیست