نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت

مهدی رضایی
۱۷:۰۰ ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

احتمالا تا به حال بتل‌رویال‌های زیادی را تجربه کرده‌اید؛ اما مطمئن باشید عنوان جدید Narka Bladepoint متفاوت‌ترین بتل‌رویالی است که تجربه خواهید کرد.

سبک بتل رویال با بازی PUBG به طور رسمی پایش را در صنعت بازی باز کرد و حالا بعد از گذشت پنج سال، هنوز محبوبیت خودش را دارد. بازی Naraka: Bladepoint ساخته‌ی استودیوی جدید Entertainment 24 با نشر NetEase که یکی از بزرگترین ناشران ویدیوگیم محسوب می‌شود، چند روزی است برای کنسول Xbox و مهم‌تر از آن، سرویس گیم پس منتشر شده است. با نقد و بررسی این بازی زیبا و متفاوت از گیمفا، همراه باشید.

بازی Naraka: Bladepoint برخلاف دیگر عناوین بتل‌رویال، از همان ابتدا سعی می‌کند شما را با داستان هر شخصیت همراه کند. به جز مقدمۀ اولیه که اطلاعات خوبی را از فضای کلی بازی به شما می‌‌‌دهد، با زدن دکمه LT در صفحه‌ی هر قهرمان، می‌توانید طرح‌های گرافیکی و داستان متنی بلند او را ببینید و با شخصیت‌پردازی آن‌ آشنا شوید. جالب است بدانید حتی یک حالت داستانی هم به زودی برای بازی عرضه می‌شود که به گفته‌ی سازندگان ۱۰ ساعت محتوا خواهد داشت! اگر حوصله‌ی خواندن داستان‌ها را داشته باشید؛ برخلاف دیگر بازی‌های هم سبک، شخصیت‌ها حکم ربات قاتل را برای شما نخواهند داشت.

naraka bladepoint

مهم‌ترین و گسترده‌ترین قسمت بازی، گیم‌پلی آن است. این بازی به زیبایی از عناصری از بازی‌های موفق الهام گرفته و آن‌ها را با ویژگی‌های یک بازی بتل رویال ترکیب کرده است. همچنین محیط و اتمسفر بازی کاملا متفاوت با دیگر بازی‌های هم‌‌سبک است و با قهرمانان و یک اتمسفر و حال و هوای کاملا شرقی طرف هستیم. از اسکین‌ها گرفته تا لهجه‌ی کاراکترها و عناصر نقشه‌ی بازی، همگی کاملا شرقی هستند و اگر به عناوین شرقی علاقمند باشید، خیلی زود با بازی ارتباط می‌گیرید.

وقتی وارد حالت تمرینی اجباری بازی می‌شوید، دو مورد بسیار توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد. وجود پارکور به صورت کاملا کاربردی و مهم در بازی و المان‌های RPG گیم‌پلی. شما مجهز به یک Grppling Hook هستید (البته تعدادش محدود است و باید در محیط آن‌ها را پیدا کنید) که با استفاده از آن می‌توانید تقریبا به هرجا که فکرش را بکنید آویزان شوید! همچنین شخصیت‌ها تقریبا از دیوار صاف هم بالا می‌روند و اگر به مخفی‌کاری علاقمند باشید، می‌توانید پلیرهای بخت‌برگشته‌ی زیادی را از بالا و با پرش‌های زیاد بکشید.

naraka

اگر تا به حال تنها در بازی Assassin’s Creed می‌توانستید از همه‌جا بالا بروید و از رفتن به نوک بلندترین ساختمان‌ها هم ابایی نداشتید، حالا در Naraka: Bladepoint هم می‌توانید این کار را انجام دهید. بازی اصلا شما را در مبحث پارکور محدود نمی‌کند و نقاط بلند هم به وفور در بازی یافت می‌شوند. در واقع یکی از عناوینی که به خوبی از آن الهام گرفته شده، همین بازی Assassin’s Creed است. نکته‌ی خوب دیگر در این مورد، آسیب ندیدن شخصیت‌ها در نتیجه‌ی پرش‌ از نقاط بلند است و این باعث می‌شود شما بدون ترس به هرجایی بروید و پارکور کنید.

هسته‌ی گیم‌پلی بازی را مبارزات تن به تن و نبردها با سلاح سرد تشکیل می‌دهند. خوشبختانه در طی آپدیت‌هایی برای نسخه‌ی PC بازی، سلاح‌های گرم هم به بازی اضافه شدند و در نسخه‌ی Xbox سلاح‌های بسیار زیادی برای استفاده وجود دارند. سلاح‌ها به طبقات معمولی، خاص، حماسی و افسانه‌ای تقسیم می‌شوند و تنوع بسیار زیادی دارند. سلاح‌ها هرکدام بطور جداگانه سطح‌بندی دارند و با افزایش سطح، کاربرد و قدرتشان افزایش پیدا می‌کند. حتی سلاح‌های شما در حین بازی و بعد از چند مبارزه خراب می‌شود و باید با استفاده از Weaponary Chest آن را تعمیر کنید.

مدیریت Inventory یکی از عوامل کلیدی در پیروزی شما است. کوله‌پشتی شما فضای چندانی ندارد و آیتم‌های بسیار متنوع و مهمی نیز در محیط وجود دارد. از سلاح‌ها گرفته تا Souljadeها و آیتم‌های مهم برای سلامتی و Armor شما، همگی به اشکال مختلف در محیط وجود دارند و اگر هر چیزی را که سر راهتان هست بردارید در اواسط مسابقه به مشکل خواهید خورد. با D-Pad چپ و راست می‌توانید از میوه‌ها و Armorهای خود استفاده کنید که انیمیشن مرتبط به آن‌ها نیز بسیار جالب است. شما تا سقف سه سلاح در ابتدای مسابقه و ۸ سلاح در انتهای مسابقه (اگر گسترش‌دهنده‌های Inventory را پیدا کنید) می‌توانید حمل کنید.

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

هر شخصیت درخت مهارت‌های بسیار گسترده‌ای دارد. این گسترش به حدی است که می‌توان یک مقاله‌ی کامل برای راهنمایی در استفاده از درخت مهارت‌ها برای Naraka: Bladepoint نوشت و توضیح کامل آن در حوصله‌ی این بررسی نمی‌گنجد؛ اما همین‌قدر بدانید که می‌توانید برای هر شخصیت، بسته به لولتان، مهارت‌های مختلفی را فعال کنید. سه نوع درخت مهارت با توانایی‌های متفاوت در بازی وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را برای کاراکترها فعال کنید.

درخت مهارت در بازی با استفاده از واحد پول درون بازی به راحتی ارتقا پیدا می‌کند. با ارتقای سطح درخت مهارت شما، مهارت‌های بیشتری با هر بار بازی کردن با هر کاراکتر آزاد می‌شود و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. Level هر قهرمان با قهرمان دیگر بسته به اینکه چقدر با آن‌ها بازی کرده‌اید متفاوت است و با افزایش Level، توانایی آن‌ها هم زیاد خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، Talentها یا درخت مهارت‌ها در بازی بسیار بزرگ است و یکی از بهترین نقاط قوت بازی محسوب می‌شود.

مدیریت کوله‌پشتی، نوع استفاده از آیتم‌های سلامتی و Armorها، گسترش کوله‌پشتی شما به تدریج، خراب شدن سلاح‌ها و درخت مهارت‌های بسیار گسترده، همگی نشان از وجود المان‌های مناسب و لذت‌بخش از بازی‌های RPG در بازی است. قطعا با جملات بالا یاد بازی‌هایی چون The Witcher و Dragon Age افتادید و بازی Naraka: Bladepoint به خوبی توانسته المان‌های نقش‌آفرینی را در یک بازی بتل رویال پیاده کند.

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

اما کیفیت نبردهای تن به تن در بازی چگونه است؟ تا به حال از المان‌های پارکور و نقش‌آفرینی در بازی صحبت کردیم و حالا نوبت مبارزات است. ابتدا این را بگویم که برخلاف اکثر بازی‌های بتل‌‌رویال، در Naraka نمی‌توانید همیشه فرار کنید و حتی بدون Kill گرفتن، بتوانید پیروز مسابقات باشید. ساختار نقشه‌ی بازی و شخصیت‌ها و سرعت بالای بازی، به گونه‌ای است که شما مجبور به درگیری می‌شوید و باید توانایی مبارزه را داشته باشید. این مورد در مسابقات دو یا سه نفره بیشتر به چشم می‌آید و شما به محض تکان خوردن، خود را در یک مسابقه خواهید دید.

مبارزات تن به تن بازی واقعا لذت‌بخش است. با RB حملات سبک و با RT حملات سنگین انجام میدهید و با LB نیز بلاک و Parry خواهید کرد. وقتی Roll کردن و قابلیت‌های حرکتی هر قهرمان را نیز به مبارزات اضافه کنیم، متوجه می‌شوید که بازی واقعا نبردهای خود را جدی می‌گیرد و اصلا با پلیرهایش شوخی ندارد. با فشار دادن دکمه RT و آبی شدن شخصیت، می‌توانید از قابلیت مخصوص سلاح خود استفاده کنید که بسته به Level و نوع سلاح، دمیج وارد‌شده از آن متفاوت خواهد بود. حتی می‌توانید از قلاب خود برای نزدیک‌شدن به دشمن استفاده کنید و در کل، بازی مبارزات زیبا و پرجنب و جوشی دارد.

بازی naraka bladepoint

انیمیشن‌های مبارزات برای هر کاراکتر متفاوت است و مبارزات Naraka: Bldepoint از نظر بصری نیز زیبا هستند. تعویض سلاح‌ها در مبارزات نیز بسیار سریع صورت می‌گیرد و به راحتی می‌توانید از دو سلاح Equip کرده‌ی خود در حین مبارزه بهره ببرید. سلاح‌های گرم در بازی به اندازه‌ی سلاح‌های سرد کارشده نیستند و مشکل مهم آن‌ها عدم قابلیت نشانه گرفتن با آن‌ها است. شما فقط می‌توانید با زدن دکمه‌ی RT با آن‌ها تیراندازی کنید و دیگر قادر به نشانه‌گرفتن به صورت جداگانه نخواهید بود. با این حال، این سلاح‌ها تنوع زیادی به بازی داده‌اند و کار کردن با آن‌ها هم لذت خودش را دارد.

بازی از ۱۲ قهرمان بهره می‌برد که هرکدام یک قابلیت و Ultimate مخصوص به خود را دارند. جالب است بدانید که حتی این موارد در بازی قابل ارتقا هستند و با افزایش سطح کاراکتر، می‌توانید آن‌ها را پیشرفت دهید. این قابلیت‌ها به قهرمانان بازی هویت داده است و بسته به نحوه‌ی بازی شما (مخفی‌کاری، هجومی، دفاعی و …) باید شخصیت خود را انتخاب کنید. ۵ شخصیت در ابتدای بازی برای انتخاب باز هستند و بقیه را باید با واحد پول بازی یا Gold (پول واقعی) باز کنید. خوشبختانه باز کردن قهرمانان بازی مبلغ چندان زیادی از پول درون بازی را نمی‌طلبد و در ازای چند مسابقه می‌توانید هر کدام را باز کنید.

یکی از بهترین نکات بازی، اسکین‌های بسیار زیادی است که برای هر شخصیت تدارک دیده شده است. همچنین این اسکین‌ها، کیفیت و زیبایی بسیار بالایی دارند و با توجه به سوم‌ شخص بودن بازی، واقعا ترغیب به خرید آن‌ها خواهید شد. بعضی از اسکین‌ها با پول درون بازی، بعضی با پول واقعی و بعضی نیز فقط در Loot Box ها پیدا می‌شوند. یکی از نکات منفی در بخش اسکین‌ها، نبود معادلی برای پول درون بازی برای اسکین‌هایی است که فقط با Gold می‌توانند خریداری شوند. این مورد باعث شده که اگر یک اسکین به شدت چشمتان را گرفت، تنها راه خرید آن، خرج‌کردن پولتان باشد؛ این سیاستی است که باید برای بازی‌های موبایلی به کار گرفته شود؛ نه یک عنوان کنسولی. هرچند این موارد در نسخه‌ی ۵۰ دلاری بازی بسیار کم‌تر است و نسخه‌ی پایه‌ی بازی هم فقط ۲۰ دلار قیمت دارد.

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

شخصی‌سازی، چیزی است که Naraka: Bladepoint را چندین و چند قدم از بازی‌های هم سبکش جلو می‌اندازد. صورت و آرایش، مدل مو، قلاب، لباس و هرچیزی که فکرش را بکنید در این بازی قابل Customize شدن است و اصلا در این موارد محدودیتی ندارید. صورت شخصیت خود را در ادیتور بازی می‌توانید تغییر دهید و موارد بسیار زیادی را به آن اضافه، حذف یا ویرایش کنید. اگر سری به اینترنت بزنید و شخصیت‌های ساخته شده توسط بازیکنان را ببینید و با چهره‌ی پیش‌فرض آن شخصیت مقایسه کنید، قطعا متعجب خواهید شد. تا ریزترین جزئیات در این بازی قابل تغییر هستند و واقعا ادیتور بازی فوق‌العاده است.

بازی سرورهای بسیار مناسبی دارد و چه برای پیدا کردن مسابقه و چه در حین مسابقات، اصلا دچار لگ و مشکلات سرور نخواهید شد. با این حال یک مشکل مهم در حین مسابقات وجود دارد و آن هم عدم امکان خروج از آن مسابقه و بازگشت به منوی اصلی است! در مسابقات، فقط توانایی دیدن نقشه‌ی بازی به صورت بزرگ شده و Inventory خود را خواهید داشت و تنها راه خروج از بازی، بستن آن به صورت کلی بوده که کمی عجیب است. همچنین این بازی برای ایرانیان تحریم بوده و باید با نرم‌افزارهای گذر از تحریم آن‌ را تجربه کنید.

به جز Herald’s Trial یا حالت بتل‌رویال اصلی بازی، حالات دیگری هم برای بازی وجود دارد. حالت Bloodbath که مانند Free For All در بازی‌های شوتر است و هر کسی برای خودش باید بیشترین تعداد Kill را بگیرد، یکی از حالت‌های محبوب بازی است. Shadow’s Surge نیز یک حالت بسیار سرعتی بوده که در آن نقشه‌ی بازی بسیار کوچک‌تر است و به محض شروع به کوچک شدن، دیگر طوفان متوقف نمی‌شود و باید در همان حین با بقیه بجنگید که بسیار جالب و جذاب است. همچنین حالت Omni’s Nightmare بازیکنان را به دو دسته‌ی قهرمان و شیطانی تقسیم می‌کند و با یک‌دیگر مبارزه می‌کنند اما به نظر می‌رسد این حالت برای بسیاری مشکل دارد و Matchmaking بسیاری از بازیکنان مثل من انجام نمی‌شود.

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

از نکات منفی قابل توجه بازی، امکان پیشرفت در آن با پول واقعی است. درست است که پیشرفت در بازی با پول بازی نیز چندان کند نیست، اما اگر بخواهید، می‌توانید با خرج کردن پول واقعی، خیلی سریع قابلیت شخصیت‌ها را ارتقا دهید و درخت مهارت‌ها را بزرگ‌تر کنید. همچنین رابط کاربری بازی جای کار دارد و گاهی نوشته‌ها به صورت عجیبی جای مناسبی در تصویر ندارد و بازی باید این مورد را با به‌روزرسانی‌های بعدی اصلاح کند. وجود ربات‌ها در اولین مسابقات شما نیز چیز چندان جالبی نیست و این سیاست‌ها باید برای بازی‌های موبایل به کار گرفته شود! حتی بازی این مورد را به شما نمی‌گوید و خودتان در اولین مسابقه‌ها متوجه بات بودن اکثر بازیکنان خواهید شد. بتل‌پس نیز قیمت بسیار بالا و غیرمنطقی‌ای دارد.

کیفیت بصری و فنی بازی کاملا راضی‌کننده است. می‌توانم بگویم بین بتل رویال‌ها، این بازی بهترین کیفیت بصری را دارد و در حد بازی‌های داستانی نسبتا باکیفیت نسل هشتم ظاهر شده است. شخصیت‌ها جزئیات زیادی دارند و کیفیت محیط و تکسچرها هم بسیار خوب است. با این حال، افکت‌هایی چون انفجار جای کار بیشتری دارند. نرخ فریم بازی در شلوغ‌ترین نبردها هم کاملا ثابت است و کوچک‌ترین مشکلی از این نظر حس نخواهید کرد. به طور کلی گرافیک نسخه‌ی کنسولی نسل نهمی بازی، در حد نسخه‌ی PC ظاهر شده و اگر این دو را باهم مقایسه کنید، متوجه تفاوت چندانی نمی‌شوید.

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

موسیقی و صداگذاری بازی کیفیت بسیار خوبی دارد و شاهد نواهای باکیفیتی در بازی هستیم. شخصیت‌ها گاها جملاتی می‌گویند و از صداگذاران خوبی برای آن‌ها استفاده شده است. همچنین موسیقی بازی در منو و متن به خوبی استفاده شده و شاهد تنوع خوبی هم در آن‌ها هستیم. کیفیت موسیقی و صداگذاری بازی تقریبا در حد آثار AAA است و کمبود خاصی در آن مشاهده نمی‌شود.


Naraka: Bladepoint

بازی Naraka: Bladepoint، یکی از بهترین آثار بتل رویال حال حاضر بازار است که با وجود مشکلات ریز و درشتش، تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی برای شما خواهد بود. اگر به عناوین شرقی، مبارزات تن به تن و آثار بتل رویال علاقه دارید، حتما این بازی را در گیم پس تجربه کنید. قیمت ۲۰ دلاری آن نیز معقول به نظر می‌رسد.


نکات مثبت:

  • یک محیط و پیش‌زمینۀ بسیار متفاوت از دیگر بازی‌های هم سبک
  • پیاده سازی بسیار خوب پارکور در گیم‌پلی
  • نبردهای لذت بخش تن به تن که بخش عمده‌ی بازی را تشکیل می‌دهد
  • وجود المان های نقش آفرینی در یک بازی بتل رویال برای اولین بار
  • شخصی‌سازی کاراکتر با جزئیات زیاد
  • سرورهای مناسب
  • کیفیت بصری عالی همراه با نرخ فریم مناسب

نکات منفی:

  • امکان پیشرفت سریع تر کاراکترها با خرج‌ کردن پول واقعی
  • خراب بودن حالت Omni’s nightmare از زمان لانچ برای ایکس باکس
  • رابط کاربری می‌توانست بهتر باشد
  • عدم امکان خروج از بازی یا باز کردن منوی بازی بعد از آغاز یک مسابقه
  • وجود ربات در اولین مسابقات شما
  • بتل پس بسیار گران
  • کار با سلاح های گرم کمی بدقلق است

۷.۵

AminHdriگمنامMoein MM2AlishzGGDARKSIRENAMIR WAZOWSKIRezag1meysambامیر حسینجیمAshen undead the bearerLonesome guy

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا
نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Naraka: Bladepoint؛ یک بتل‌ رویال متفاوت - گیمفا