شرکت بازیسازی برادران وارنر، میتواند گزینهای جذاب در سبد خرید سونی باشد
گسترش امپراتوری بازیهای ویدیویی سونی با خرید استودیوهای بازیسازی برادران وارنر، منطقی و آیندهنگرانه به نظر میرسد و سونی نباید این فرصت را از دست بدهد.
عمران خان (Imran Khan) به عنوان سردبیر رسانههای خبری Fanbyte با انتشار توییتی بار دیگر به نارضایتیهای استودیوهای بازیسازی شرکت برادران وارنر از کمپانی مادر این شرکت یعنی AT&T پرداخت و با مروری بر فهرست آیپیهای ارزشمند کمپانی برادران وارنر، خرید آنها را به عنوان یک شاهماهی برای شرکت سونی قلمداد کرد. البته، باید بدانید که تمامی صحبتهای به عمل آمده و مطالب نگارش شده در این مقاله تنها با استناد به شایعهها و گزارشها هستند و حتی شرکت برادران وارنر (Warner Bros) نیز تاکنون به صورت رسمی آمادگی خود برای فروش بخش مربوط به بازیهای ویدیوییاش را اعلام نکرده است.
اما با توجه به اخبار غیر رسمی، زمزمههایی مبنی بر فروش استودیوهای بازیسازی شرکت برادران وارنر از سال ۲۰۲۰ به گوش میرسید. این موضوع اخیراً با ادغام وارنر بروز مدیا (Warner Bros. Media) با دیسکاوری (Discovery) مجدداً مطرح شد و گفته میشود که استودیوهای تیتی گیمز (TT Games) و ندررلم (NetherRealm) از سوی شرکت برادران وارنر برچسب “قابل فروش” دریافت کردهاند.
شاید بتوان ادعا کرد که شرکت برادران وارنر خود مقصر این موضوع است که تمامی نشریهها در انتظار رسیدن خبر فروش برخی از استودیوهای آن هستند. در حقیقت، این شرکت مدتی پیش طی بیانیهای اعلام کرد که هیچ توسعهدهندهای از زیر مجموعههای خود را نخواهد فروخت، اما طولی نکشید که استودیوی توسعهدهندهی بازیهای موبایلی خود یعنی پلیدمیک (Playdemic) را به الکترونیک آرتز (Electronic Arts) واگذار کرد. البته، در دنیای مبهم ادغامها و تملکها، این بیانیهی مطبوعاتی به سادگی میتوانست با هدفهایی از جمله کسب اعتماد سرمایهگذاران، محافظت از ارزش سهام و برای از بین بردن شایعات منتشر شود.
اکنون کمتر از یک سال از این اتفاق میگذرد و در آن بازهی زمانی، شاهد تغییرات عظیمی در صنعت بازی بودهایم. شرکت مایکروسافت در آن مقطع زمانی پروژهی خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را با پرداخت مبلغ هنگفت ۶۸.۷ میلیارد دلار کلید زد و سونی نیز با پرداخت ۳.۶ میلیارد دلار بانجی (Bungie) را تصاحب کرد.
هزینهی خرید اکتیویژن بلیزارد در عین سنگین بودن، بستری مناسب برای چشمانداز تجاری آیندهی مایکروسافت فراهم میکند. این شرکت مستقر در ردموند واشنگتن، حساب بانکی نامحدودی دارد و از همین رو میتواند دست خود را در بسیاری از موارد بالاتر از دست رقبای خود نگه دارد. همچنین، استراتژی این شرکت نیز واضح است و بستن قراردادهای دهها میلیارد دلاری به خوبی با چشم انداز بلند مدت مایکروسافت یعنی تقویت سرویس گیم پس، کلاود و متاورس در رایانههای شخصی، کنسولها و گوشیهای هوشمند هم سو هستند. به علاوه، خرید اکتیویژن بلیزارد باعث خواهد شد تا بیش از ۱۰۰۰۰ توسعهدهندهی با استعداد در سراسر جهان رسماً به عنوان کارمند مایکروسافت شناخته شوند.
در نقطهی مقابل، خرید بانجی توسط سونی با پرداخت هزینهای که رسماً توسط بسیاری از کارشناسان با کلمهی Overpay وصف شد، بسیار عجولانه به نظر میرسید. در حقیقت، سونی چندین برابر ارزش واقعی بانجی، پول صرف خرید خالق Halo و صاحب آیپی Destiny کرده است و این موضوع با استفاده از هیچ فرمول، بند، قانون و هیچ قید و شرطی قابل انکار نیست.
به این موضوع دقت کنید که درآمد سالانهی بانجی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. حال این را با درآمد سالانهی ۷۰۰ میلیون دلاری استودیوی ریسپاون (Respawn) در مقطع زمانیای که توسط الکترونیک آرتز تصاحب شد مقایسه کنید. جالب است بدانید که الکترونیک آرتز استودیوی ریسپاون که ۷۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه داشت را با پرداخت مبلغی معادل ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و سونی برای بانجی که درآمد سالانهی ۲۰۰ میلیون دلاری دارد ۳.۶ میلیارد دلار پرداخت. در مجموع، بسیار بعید است که سونی بتواند در سالهای آتی هزینهی پرداخته شده برای بانجی را از طریق محصولات همین استودیو به حساب خود برگرداند.
با این حال، جاهطلبی سونی برای تبدیل شدن به یکپارچهترین شرکت فعال در زمینهی سرگرمی به شدت در حال متزلزل شدن است. مجموعهی رسانهای سونی شامل موسیقی و فیلم، تلویزیون، تجهیزات صوتی و بازیهای ویدیویی میشود و خرید استودیوهایی نظیر راکستدی (Rocksteady Studios)، مونولیث پروداکشنز (Monolith Productions) و آوالانچ سافتور (Avalanche Software) بسیار منطقیتر از پرداخت ۳.۶ میلیارد دلار برای بانجی خواهد بود.
در وهلهی اول، با خریداری شدن این استودیوها که تماماً زیر مجموعههای وارنر بروز گیمز هستند، ریسک تصاحب شدن آنها توسط مایکروسافت خنثی میشود. در واقع، طبیعتاً نام مجموعههایی نظیر Batman: Arkham و یا مجموعه بازیهای لگو برای تمامی شرکتهای مذکور وسوسه کننده است. البته، این موضوع را در نظر داشته باشید که این عناوین نه تنها مایکروسافت، بلکه تنسنت (Tencent)، گروه امبریسر (Emracer)، گوگل، نتفلیکس (Netfliex)، اپل و حتی آمازون را نیز به خود جلب میکنند؛ شرکتهایی که هر کدام چندین و چند برابر بزرگتر و ثروتمندتر از سونی هستند.
اما برگ برندهی سونی نسبت به رقبای خود، حضور بلند مدت در صنعت تلویزیون، سینما و بازیهای ویدیویی است و کیفیت بسیار بالای محصولات این شرکت نیز بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، این شرکت میتواند به خوبی از تمامی پتانسیلهای یک آیپی در چندین پلتفرم استفاده کند. برای مثال، فیلم Uncharted به عنوان یک محصول مشترک بین بخش سرگرمیهای تعاملی سونی و سونی پیکچرز بود.
مرور کردن مجموعههای عظیم برادران وارنر چیزی نیست که به حضور ذهن نیاز داشته باشد. مجموعههایی از جمله Lord of the Rings و Harry Potter از جمله بهترین اهدافی هستند که سونی میتواند از آنها به نحو احسن بهره بگیرد. در واقع، هر دو مورد میتوانند در قالب بازیهای ویدیویی و فیلم و سریال به حیات و سودآوری خود ادامه دهند و این موضوع با سیاستهای سونی کاملاً منطبق است. با این حال، عمران خان در توییتی نوشت که برادران وارنر قصد ندارند تا به همراه استودیوها، آیپیها را نیز واگذار کنند. در نتیجه، حتی اگر سونی راکستدی را تصاحب کند، برای ساخت عناوین جدید مجموعههای پیشین این استودیو به مجوز DC نیاز خواهد داشت.
بنابراین، بدون هیچ تعارفی اگر سونی به دنبال سودآوری در آینده است، باید توسعهدهندههای مستعدی که آیپیهای مطرحی در کارنامه دارند را خریداری کند، وگرنه بازهم با میمهای تمسخر آمیز مربوط به پرداخت آن ۳.۶ میلیارد دلار مواجه خواهد شد.
البته، سونی با مفهوم مجوز مالکیت معنوی اصلاً بیگانه نیست و خود یکی از سردمداران کسب درآمد از این طریق به شمار میرود. در واقع، در حالی که شرکتهای رسانهای بزرگ در سراسر جهان در بازار محتوای استریم رقابت میکنند، سونی در لیگ خود همچنان روی فروش محتوا تمرکز دارد. شرکت سونی به جای مشارکت در سرمایهگذاری پیشبینی شدهی ۱۴۰ میلیارد دلاری در بخش استریم توسط شرکتهایی مانند نتفلیکس، HBO و دیزنی پلاس، به درآمدزایی از طریق صدور مجوز مالکیت معنوی محصولاتش میپردازد. این شرکت اخیراً ۳ میلیارد دلار حق پخش محصولات مختلف را به دیزنی پلاس و نتفلیکس فروخته است و به این پلتفرمها مجوز ارائهی محتوای انحصاری تا سال ۲۰۲۶ را داده است.
زمان نشان خواهد داد که این رویکرد «دلال گونهی» سونی در زمینهی استریمینگ چقدر زیرکانه خواهد بود. با توجه به کاهش تعداد مشترکان نتفلیکس، استراتژی سونی به نظر یک استراتژی عالی است. همچنین، قرار گرفتن آیپیهای سینمایی برادران وارنر زیر چتر سونی، فرصتی عالی برای کسب درآمد بیشتر از طریق این استراتژی خواهد بود. در دنیایی که پلتفرمهای استریم مبالغ گزافی را بدون وجود هیچ تضمینی برای بازگشت و سودآوری خرج میکنند، شیوهی سونی که شباهت زیادی به دلالی اسلحه دارد از همه کارآمدتر به نظر میرسد.
از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم که سودآور بودن سیاست سونی در زمینهی سینما و تلویزیون، در سال ۲۰۲۱ رسماً تایید شد که صد البته این موفقیت تا حدود زیادی با موفقیت فیلم Spider-Man: No Way Home گره خورده بود. اما به هر ترتیب، شرکت سونی به وضوح میداند که کدام طرف نانش کَرهای است. علیرغم خرید مشکوک و عجیب بانجی، پس از سالها از هم گسیختگی در بخشهای رسانهای، به نظر میرسد که سونی بالاخره تمرکز خود را بر مسیری که باید روی آن قدم بردارد، معطوف کرده است.
مدیر عامل شرکت ودبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) یعنی مایکل پکتر (Michael Pachter) که خود یک تحلیلگر با سابقه است، بر این باور است که مجموعه استودیوهای بازیسازی برادران وارنر انتخابی عالی برای سونی خواهد بود، اما در صورتی که حق امتیاز بازیهای برگرفته شده از کمیکهای DC نیز به همراه این استودیوها به سونی داده شود. وی چنین گفت که “استودیوهای برادران وارنر بدون حق بهرهبرداری از مجموعه کمیکهای DC ارزش خاصی ندارند.”
به عنوان آخرین نکته، همچنان نمیدانم که آیا این ادغامها و تصاحبهای زنجیرهای به نفع صنعت بازیهای ویدیویی خواهند بود یا خیر، اما به نظر میرسد که در آینده تنها چند شرکت مالک تمامی استودیوهای فعال در جهان خواهند بود. در زمینهی بازیهای ویدیویی، این موضوع میتواند اندکی پیچیدهتر شود. برای مثال، ممکن است که شاهد فناوریهای جالب نظیر VR باشیم و یا شاید انحصاری بودن هر بازی به یک موضوع عادی تبدیل شود. در صنعتی که فروش محتوا حرف اول را میزند، وابستگی بیش از حد به سختافزار ممکن است دردسر ساز شود و سونی احتمالاً چارهای برای این موضوع خواهد اندیشید.
منبع: Gamingbolt
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
ایشالا مایکرو میخره دلتونو خوش نکنین و خیلی شیک و مجلسی دکمه ی دیسلایک رو فشار بدید
شما اکس فنا چرا فکر میکنید ماکرو هلک و هلک میره استودیو و ناشر میخره؟!همین الانم زیر مدیریت استودیوهاشون زائیدن.تو۲۰۲۲یه کراس فایر فقط داشتن و تو۲۰۲۳الا ماشاالله بازی دارن.اینا همش بخاطر مدیریت بد و تعداد بالای استودیو هاست😐وگرنه سونی تعداد استودیوهاش خیلی کمتره.
داداش اینا این چیزا رو نمیدونن بعدشم x فن واقعی این حرفا رو نمیزنه اینا نه مطالعه دارن نه هیچی اینکه ناتی داگ تو یک نسل دوتا شاهکار داد بخاطر این بود که با ساکر پانچ برای ساختن سیاتل و موشن کپچر اسب کم گرفتن از طرفی همین ساکر پانچ با گوریلا سر ساخت چمن ها و اینجور چیزها کمک گرفت و تو محیط با یک حرکت کل درخت ها تکان میخوره حالا به اینا چی دادن بازی کنن بازی هایی که کلا مپ رو نگاه میکنی امکان یک تیکه سنگه که کلا دوتا درخت بدون حرکت گذاشتن تازه همون گوریلا با کوجیما پروداکشن سر موتور بازیسازی چقدر همکاری کردن.
درود بر شما 👏👏👏…
بهترین پاسخ ممکن …
داداش ip مگه اهمیت داره بازی که ساخته میشه مهمه وگرنه جایگاه بازی اونجرز و حتی بازی گاردین تو صنعت گیم معلومه فعلا هم مایکرو حالا حالا ها سرش گرم خرید اکتیوژن هست بقیه هم به اندازه کافی ip دارن و داشتن همونا براشون کافیه مثل تنسنت.
مایکروسافت کل دنیا رو هم بخره باز شما بازی ندارید. تو توییتر انگلیسی مایکروسافت به این معروفه که محصولی رو میخره و میذاره تو قفسه تا خاک بخوره و نابود بشه.
پلی گراند:فیبل. بتسدا(استودیو):استارفیلد. ارکین:ردفال. ابسیدین:پنتیمنت،اوتر ورلدز۲،اوود،گروندد. انقدر زیادن دیگه حوصله ندارم بنویسم
پس توی توییتر فعالیت داری……
قبلا برام سوال بود که این حجم از فشار و ناراحتی از کجا میاد
ممنون که برام مشخص کردی
👏👏👏👏
شما بزار فعلا تابستون سال بعد برسه
بعد در خواب خرگوشی سر کن
خریدن مهم نیست ، نتیجه ای که از اون خرید تحویل میده مخاطب مهمه. اول صبر کن ببین نتیجه ی خرید اکتیویژن چی هست ، به ساخت آثار پر فروش بدل میشه یا تباهی و فراموشی ای پی های قدیمیش رو به همراه میاره ، بعد بیا با غرور حرف از از تصاحب های بیشتر بزن… در ضمن ما سونی فنا هم تا همین الان هم خرید هامون موفق بوده و هم نتایج خرید هامون و سر خودت رو نمیتونی شیره بمالی و منکر بشی! اگه برادران وارنر رو خرید که چه خوب ولی اگه نخرید نیازی بهش نداره.
بعنوان فن ایکس باکس اصلا دوست ندارم ….این برند بعد از اکتیویژن سریع یک ناشر یا یک استدیو بخره …..بجاش دوست دارم هزینه کنه روی استدیو ها خودش ….واقعا ایکس باکس نیازی به خرید نداره این نسل اگه خوب مدیریت کنه و کمک های مالی بع بتسدا و اکتیویژن و بلیزارد کنه میتونه یک نسل طلایی رو ایجاد کنه این سه اسم چیز کمی نیستن حتی استدیو کوچک ایکس باکس هم با کمک میتونن خیلی پیشرفت کن همین سازنده هلبلید چه بازی خفنی هستش و کل ی پتانسیل داره یا همین هیلو بازی که میتونه یک تجربه خاص از بازی های بتل رویال رو ایجاد کنه …. و یک بخش داستانی بسیار سرگرم کننده مثل نسخه های دو و سه ایجاد کنه …..گیرز هم که بازی بشدت خوبی هستش که هیچ استدیو بازی ساز تا به امروز نمیتونه اینقدر خوب از موتور انریل استفاده کنه و میدونید چه قدر خوب میشه اگه ایکس باکس یک نویسنده عالی برای این بازی در نظر بگیره …تنها مشکل گیرز ۵ داستانش هستش …نه گرافیکش کمه نه گیم پلیش مشکل داره ….فقط داستانش …میگم در کل ایکس باکس اینقدر ایپی خفن خودش داره که نیازی به خرید نداره و فقط باید مدیریت و پشتیبانی خوبی کنه ….و بجای اینکه بیاد ناشر بخره مثلا فورام سافتر اینها بیاد بهترین بازی هاشو قرارداد ببسته بیاره روی گیم پس میدونید چقدر میتونه کمک کنه ….(البته این مثال بود کل ی شرکت های دیگه هستن که،میتونه باهاشون قرارداد ببسته)
ضمن عرض خسته نباشید به آقای مناف زاده.
من با اون بخش متن که گفته شده سونی عجولانه و بدون هدف استدیو بانجی خریده مخالفم و اصلا هم اینطور نیست چون سونی داره سیاست و هدف خودش رو به سمت ساخت بازی های کو آپ میبره و صد در صد در این راه نیاز به استدیو هایی مثل بانجی که تجربه خوبی در ساخت چنین بازی هایی دارند داره تا بتونه بازی های کو آپ موفقی بسازه بنابر این باتوجه به هدفی که سونی در پیش گرفته خرید استدیو های بازی سازی مثل بانجی کاملا منطقی هستش.
منم با شما موافقم
سونی هیچ زمینه ایی در بحث بازی های سرویس محور نداره
وجود بانجی می تونه کاملا این خلا رو پر کنه حالا اینکه ۳.۶ میلیارد می ارزه یا نه رو زمان مشخص می کنه
“عمران خان در توییتی نوشت که برادران وارنر قصد ندارند تا به همراه استودیوها، آیپیها را نیز واگذار کنند.“
آی پی ها، مساله اینست🧐
ایشون نگفتن این خبر ترجمه است احر خبر هم لینک منبع خبر هست
حرفتون کاملا درسته خرید بانجی با توجه با سیاست های اخیر سونی جزو حساب شده ترین خرید های صنعت گیم هست و امثال اقای مناف زاده در اینده نزدیک متوجه این خواهند شد
👌🏻🔥
بابا دهنتون سرویس فک کردم واقعا خرید 😂
آره خب گزینه خوبیه ولی وارنر نمیفروشه پارسال که به فکر فروشش بودن به این نتیجه رسیدن که بخش بازی سازی وارنر ارزشش بیشتر از این حرفاس الانم که زسلاو شده رئیس وارنر دیسکاوری گفته رو بخش بازی سازی بیشتر سرمایه گذاری میکنه
اون مساله ارزش و اینا که زیاد درست نیست. تا جایی که متوجه شدم، وارنر بابت آی پی هاش با مشتری هاش به توافق نرسیده (و احتمالا نمی رسه).
رو بخش بازی سازی گفته سرمایه گذاری میکنه با هدف آی پی های دی سی
پس احتمالا استودیو هایی که نتونن برا ساخت بازی های آینده دی سی کارآمد باشن فروخته خواهند شد یک نمونش هم TT games که کارش فقط ساخت بازی لگو بوده
و همیشه یه بخش از درآمدش میره تو جیب لگو
یا همین اواخر لگو استارواز داشتیم که پرفروش هم شد ولی بخشی از درآمدش رسید به لگو و دیزنی
در کل برید ببینید استویدو ها که استعداد ساخت بازی دی سی ندارن کدومان….همونا فروش میرن
ممنون اقای مناف زاده
بله واقعا معلوم نیست ک ب نفع دنیای گیم هست این خرید ها یا نه
من ک می گم اصلا خوب نیست
اگه امروز سون وارنر و یا یوبی سافت رو بخره من خودم ناراحت می شم چرا ک سونی در انحصار گرایی رو دست نداره و این یعنی محروم کردن قشر میلیونی از بازی بعدی راک استادی
( البته با انتشار بازی های انحصاری روی پی سی کمی جو رو عوض کرده ولی باز هم نمی شع گفت سونی انحصار گرا نیست)
مانند ماکرو ک با خرید نینجاتئوری افراد زیادی رو از نسخه ی دوم بازی هلبیلد محروم کرد
جدا این بحث . بحث انتظارات از بازی بعدی وارنر پیش می اد
اگه سونی وارنر رو بخره مثلا انتظارات از بازی بعدی مونولیث شاید چند برابر بشه و انتظارات بالا معمولا خوب نیستن
(مثلا اتفاقی ک برای دیزگان افتاد)
در نهایت بهتره همه شرکت ها ب جای این کار ها وقت و سرمایشونو روی ای پی های جدید و حتی تاسیس استادیو های بهتر بزارن
سونی چون گاد اف وار داره نیازی به این خریدا نداره
جان؟چه ربطی داره؟میخواد هر سال ۴/۵ تا گاد بسازه؟نیاز به ایپی نداره. اقا این باید قطعا کامنت هفته شه
is this کامنت برتر هفته؟
بسی فان بود😂😂😂😂😂😂😂
سونی بیشتر باید بره سمت خرید استودیو شوتر ساز چون توی شوتر عملا هیچ بازی ای نداره
بانجی هم بیشتر تمرکزش رفته رو ساخت بازی موبایل😐
نینتندو هم عملا نه مث سونی اکشن ادونچر داره نه مث ماکروسافت شوتر داره
با این حال هرموقع بازی بده همه بالای بیست میلیون نسخه میفروشن و هم متا نود به بالا همشونم یا پلتفرمرن یا متروید ونیا و یا اوپن وورلدایی مث سری زلدا
هر کنسولی نیاز نیس بل اجبار از هر سبکی بازی داشته باشه ملت پلیستیشنو برا همون آی پی های سوم شخصش میخوان
ایکس باکسم بیشتر برا همون شوترش میخرن
مخصوصا الان که بتسدا اومده زیر دستش
بزار بخره بعد فکت صادر کن یک استودیو با اون همه جمعیت فقط بنظرت رو یک بخش کار میکنن؟الان ریسپاون داره محتوا برای اپکس لجندز بیرون میده جدای فالن اوردر بعدی رو داره میسازه یک بازی سینگل پلیر از اپکس میخواد بسازه بازی موبایل اپکس لجندز هم ساخته تو از کجا میدونی که فقط بازی موبایل میسازن و بیخیال شوتر برای کنسول میشه ترو خدا ماشین زمانت رو قرض بده.
(بانجی هم بیشتر تمرکزش رفته رو ساخت بازی موبایل)
چون دو تا خبر از ساخت بازی موبایل اومد دلیل نمیشه که ۱۳۰۰ نفر بشینن بازی موبایل بسازن اونم بعد از ترکوندن دستینی و بسته های الحاقیش
فکر کنم باید سازنده کراس فایر رو بخره
برو بشین سرجات
سطح مقاله از کامنت های سایت هم پایین تر هست با کلی ایراد که با یه سرچ گوگل میشه فهمید
اولا ea ریسپاون رو با ۷۰۰ میلیون دلار نخرید ۳۱۶ میلیون دلار بود(In November 2017, Electronic Arts acquired the company for US$151 million in cash and up to US$164 million in equity.[21] The acquisition was completed on December 1, 2017.[22])
دوما سود سالانه ریسپاون بعد از انتشار ایپکس لجندز ۷۰۰ میلیون دلار شد نه زمانی که ea خریدش یعنی دوسال بعد خرید
سوما آیپی ارباب حلقه ها مال وارنر نیست
چهارما دلیل خرید بانجی مشکوک و غیر منطقی نیست که چندبار تو مقاله تکرارش کردین بلکه جواب سوال اخر مقاله هست(در صنعتی که فروش محتوا حرف اول را میزند، وابستگی بیش از حد به سختافزار ممکن است دردسر ساز شود و سونی احتمالاً چارهای برای این موضوع خواهد اندیشید.) هدف خرید بانجی قدم برداشتن سونی برای مولتی پلتفرم شدن و کمک به ساخت ۱۰ بازی سرویس محورش هست
و در اخر مایکل پکتر در بهترین حالت اندازه استاد رائفی پور با سابقه و معتبر هست
حلالت باشه منم تعجب کردم ریسپاون تازگی ها آنقدر به درآمد رسید اونم با اپکس که دو سال و نیم بیشتر نیست ساخته شده وگرنه مغز دانکی مگه خوردن استودیو با۷۰۰میلیون درآمدرو ۳۱۶میلیون بخرن الان میلیاردی پولشه.
هر کی بخره براش خوب هست نیاز به این همه مقاله نوشتن نداره
اما این خرید جایی بد میشه که هیچ کدوم از ip هارو نمیفروشن
و برای چند تا استودیو بدون هیچ ip هم قیمت گزافی میخوان
اخرین قیمت برای استودیو ها بدون هیچ کدوم از ip ها ۴.۵ میلیاد دلار بود
حالا بانجی یه ip داشت و درامد داره ازش اما این استودیوها چی؟!
یعنی شما حداقل ۴.۵ میلیاد دلار میدید برای استودیوهایی که هیچ درامدی هم ندارن
البته به نظر من ip هارو هم میفروشن حداقل حق بخش گیمشون و نه فیلم و سریال چون خود دیسکاوری و وارنر به بخش فیلم و سریال نیاز دارن و اینقدر هم احمق نیستن که اینارو بدن بره
اما مسئله اصلی اینجا قیمت ip هایی هست که فقط بخش گیم دست شما خواهد بود و اینجوری که من میبینم برای همین بخش هم قیمت زیادی رو مد نظر دارن
خیلی بیشتر از ۴.۵ میلیارد دلار
حالا بماند که استودیوهاش خیلی وقته بازی ریلیز نکردن و به نظر میرسه افت شدیدی هم کرده باشن
بیزینس و خرید استودیو فقط به داشتن آی پی نیست وگرنه Bungie الان توسط سونی هیچوقت خریداری نمیشد چون آی پی آنچنانی به جزء Destiny نداره
سونی اگه حتی یه درصد بخش گیم وارنر رو بخره صاحبه چند تا از مهم ترین استودیو های صنعت میشه که همشون تو سبک های خودشون جزء Masterpiece ها حساب میشن و اسمشون به تنهایی برند هست نمونش Rocksteady Studios یا NetherRealm Studios و میتونه باهاشون عملا تو ژانر Action Adventure و Fighting مانور زیادی بده مثل مایکروسافت که تو ژانر RPG غربی و Shooter از سونی جلوتره
چیزی که میگی وقتی درسته که سونی خودش Action Adventure نداشته باشه
بیشتر استودیوها سونی تو این ژانر دارن بازی میسازن و به نظرم هیچ نیازی به استودیوهایی که این ژانر میسازن نداره
نمیدون چرا بانجی رو نمیتونید به درستی ببینید
بانجی دوتا از بزرگترین نقطه ضعف های سونی رو پوشش میده
اولیش ژانر شوتر هست و دومیش بازیهای سرویس محوره
هر جوری هم حساب کنید بانجی هر شوتری ساخته عالی شده
اما راکستدی و میخواد چیکار کنه؟! مگه خودش ناتی داگ و سانتا مونیکا و گوریلا گیمز و اینسامنیاک و ساکرپانچ نداره؟!
این حماقت هست تو ژانری که قویترین هست بازم سرمایه گذاری کنه چون چیز جدیدی گیرش نمیاد
سونی باید روی شوتر و rpg و پلتفرمر سرمایه گذاری کنه
البته گفتم اگر ip هام روش بود و قیمت هم اینقدر بالا نبود واقعآ ارزش داشت حتی ip تنها هم برای سونی خیلی با ارزش هست چون Action Adventure ساز های خودش به راحتی میتونن یه چیزی مثل بت من رو در بیارن حتی اینسامنیاک و ساکر پانچ هم این توانایی رو دارن
اما فکر نمیکنم هیچ کدوم از استودیوهای سونی بتونه مثل بانجی یه شوتر شاهکار بسازن
یا یه rpg شاهکار این چیزایی هست که سونی کم داره و باید رو اینا سرمایه گذاری کنه
ربطی نداره مگه فقط خرید رو برای نیاز داشتن به سبک سراغش میرن
الان EA خودش این همه استودیو داره ولی رفت Codemasters هم خرید تا درآمدش از بازار ریسینگ رو بیشتر بکنه این برای تمامی شرکت ها صدق میکنه
Bungie رو خرید تا اولین قدمش رو تو زمینه بازی های لایو سرویس محکم بکنه که یه حرکت به شدت نیاز بود ولی بقیه خرید هاش در اون حد چیزی نیستن که بگیم اگه سونی نکنه الان تو خطر جدی میافته چون طبیعتا بازار بازی های لایو سرویس و آنلاین خیلی بیشتر از بازی های تک نفرست و اونقدر هم استودیو هست که مشکلی پیش نمیاد ولی از اونطرف اون استودیو های وارنر همشون همونطور که گفتم جزء Masterpiece ها هستن و خریدشون حتی میتونه بیشتر از اون خرید هایی که میگی تاثیر بزاره و بیشتر جایگاه سونی رو تو اکشن ادونچر محکم کنه
Rocksteady Studios جزء تاپ های ژانر ابرقهرمانی درکنار Insomniac Games هست و تو زمینه اکشن ادونچر و بیتم آپ هم به شدت استودیو قوی هست و اگه آزادی عمل سونی کنارش باشه میتونه بازی های فوق العاده ای بسازه
“اما راکستدی و میخواد چیکار کنه؟! مگه خودش ناتی داگ و سانتا مونیکا و گوریلا گیمز و اینسامنیاک و ساکرپانچ نداره؟!”
باهاش میتونه تو همون چیزی که ازش از مایکروسافت جلوتر هستش جلوتر از قبل بیافته همونطور که مایکروسافت با خرید ZeniMax Media و تصاحب Bethesda Softworks از سونی تو شوتر و RPG بیش از قبل جلو افتاد
تو زمینه شوتر هم که داره بازی میسازه
از پروژه دوم Guerrilla Games بگیر که کارگردان Rainbow Six Siege داره میسازتش تا بازی Deviation Games و Firewalk Studios
Housemarque هم با توجه به سابقش احتمالا دوباره شوتر بسازه
پس میمونه یه RPG که اونم تو زمینه شرقی Final Fantasy رو داره و فقط تو بخش RPG غربی مشکل داره که برای اونم میتونه امثال استودیو هایی مثل Larian Studios یا Humanoid Studios که استودیو تازه تاسیس کیسی هادسون خالق Mass Effect هستش رو بخره
Guerrilla Games و Insomniac Games هم قبلا با سری Killzone و Resistance پتانسیلشون رو تو ساخت عناوین شوتر نشون دادن و احتمال اینکه دوباره بسازن بازی شوتر هست
آره منم با این موافقم که چند تا استودیو برای شوتر و RPG بخره اون گزینه هایی هم که بهت گفتم به نظرم بهترین انتخاب ها میتونن برای سونی باشن
اقای مناف زاده شما برای ستارفیلد خیلی هایپ بودین
بعد از نمایش بازی ندیدم چیزی در موردش بگید دوست دارم نظرتون رو بدونم درباره بازی
سلام
بله همینطوره، بازی همونی بود که انتظار داشتم، حتی منتظر فیزیک خشکش هم بودم. البته، وسعت بازی و شباهت عجیبش به نو منز اسکای(ریم) یکمی غافلگیر کننده بود، اما در مجموع بازی احتمالاً همون چیزیه که بتسدا بلده بسازه و قطعاً میلیونها نفر رو به خودش جذب کنه و بعید بدونم یه غافلگیری بزرگ در اون ببینیم.
به نظرم نسبت به فالوت ۴ و اسکایریم هم گرافیک و هم فیزیک خیلی بهتر شده بودن
نظرتون درباره اون ۱۰۰۰ سیاره چیه؟!(البته اگر از اون دروغ های شیرین تاد نباشه)
oblivion سال ۲۰۰۶ اومده و اون موقع تعداد کارمندای بتسدا کمتر از ۱۰۰ نفر بود
اسکایریم سال ۲۰۱۱ اومده و اون موقع تعداد کارمندای بتسدا ۱۱۰ نفر (اگر اشتباه نگم) بوده
یعنی ۵ سال ۱۱۰ نفر اسکایریم رو ساختن
الآ نزدیک ۵۰۰ نفر کارمند داره بتسدا و بازی هم بیشتر از ۵ ساله در دست ساخته
به نظرم میشه با استناد به این امار گفت واقعآ استارفیلد بزرگترین بازی بتسدا خواهد بود
و اینکه بجز تیمی که احتمالآ دارن بازی رو پولیش میکنن
به نظرم همین حالا دارن رو الدر بعدی کار میکنن
تو این مقاله به این اشاره شده که سونی شرایطش متزلزل شده درصورتی سونی در بهترین شرایط در تاریخ خودش قرارداره!!!
کسی طرف وانر واسه خرید نمیره حداقل سونی و مایکروسافت چون دی سی صد در صد لایسنس هاشو نمیفروشه و بدون اون ها هیچ ارزشی واسش نداره.در مورد خرید بانجی کی گفته بی پایه و اساس بوده این چیزی بوده که بهش احتیاج داشته و خرید هوشمندانه ای بوده یعنی ماها ببشتر از اونا میدونیم که اون بالاها نشستن با عده زیادی از تحلیل گر و مشاور اقتصادی و… همینجوری رفته ۳/۶ میلیارد چک بکشه بیاد. اونم سونی شرکتی رو بخره که ارزش خریدش نسبت به سهامش ۱۵ برابر گرونتر بخره اونم سونی🤔😏😂
آره احتمالش خیلی کمه
ولی واقعاً خرید بانجی خرید فکر شده و درستی بود
فقط یه مشت آدم فن بوی میگن بی پایه و اساس بود
خیال خوش
شتر در خواب بیند
دیس بدید سونی فنا
لایک دادم فشار بخوری.
تو هم تو خوابت کراس فایر بازی کن و لذت ببر
من کاری ندارم سونی می خواد یا نمی خواد ، اصلا راجبش فکر کرده یا نه ولی ، چون از لحاظ درآمد مایکروسافت خیلی دستش بازتره ، سونی باید انتخاباش دقیق باشه
اگه مایکرو برای خرید این اقدام کنه فکر نکنم سونی بتونه بخرتش چون شرکت ها دوست دارن زیر مجموعه شرکت های بزرگ برن ..
خدا رو چه دیدی ، یهو سونی اومد خریدش ..
بدون آی پی مفتش گرونه وقتی insomniac رو داره ولی بانجی رو خرید تا تو بخش سرویس محور و آنلاین هم حرفی برای گفتن داشته باشه و میشه گفت تنها نقطه ضعف بخش گیمینگ سونی محسوب میشه و قراره مرکز بخش آنلاین سازی سونی و ادامه دادن محتوای آنها باشه با توجه به همکاری استودیو های سینگل پلیر سونی این حرفو میزنم و اگه بتونی ip هارو هم تصاحب کنه خیلی جلو میافته نه اینکه کامل بخره مدت دار قرارداد ببنده و تو متن هم به خوبی به این موضوع اشاره شد سونی همیشه بهترین قرارداد هارو با ناشر ها میبنده الانم هیچ کس فکرش رو نمیکرد سونی برای تقویت سرویسش از ip های قدیمی یوبی استفاده کنه ip ها و بازی هایی که همه گیمر ها دوست دارن مثل فارکرای ۳ و اساسین هایی مثل black flag و…
برادران وارنر بدون آی پی هاش بفروش میرسه و بعد هرکس خواست باید پول بده مثل دیزنی آی پی هاشو برا ی مدت بخره اگه بصورت کلی فروخته میشد ماکروسافت زودتر از همه میخریدش
تقریبا با بیشتر محتوای مقاله مخالفم ظاهرا وبسایت گیمینگ بولت در تحلیل وقایع روز نگرش خیلی متفاوتی داره ، خیلی کوتاه بگم همین الان پلی استیشن نیازی به هیچ خریدی نداره و کلا شرکت های بزرگ الان کامل هستن بعید میدونم دیگه خرید غیر قابل پیش بینی شاهد باشیم ، مایکروسافت الان تکمیل هست یه مقدار از
تکمیل هم رد شده ، سونی و شرکای گیمینگش باقدرت دارن میرن جلو ، راک استار و ea هم که موفق دارن عمل میکنن و شرکت های نظیر cdpr و بقیه هم برنامه هاشون مشخصه، ظاهرا فقط وبسایت گیمینگ بولت دنبال اینه چطوری تحلیل کنه که نونش کَره ایی بشه ، اینکه خرید بانجی یا هر شرکتی در این مبالغ بالا از طرف هر شرکتی عجولانه خوانده میشه خودش نشون دهنده یک نگاه سطحیه، فکر کن شرکت های بزرگ میلیارد دلاری خرج کنن اونم عجولانه …
اینم بگم با توجه به جو آروم کنونی حدس میزنم خرید غیر قابل پیش بینی و خیلی بزرگ رو شاهد نباشیم هر چند همیشه احتمالش وجود داره ، ولی خب احتمال خریدن تک استودیو ها و یا قابل پیش بینی ها خیلی بیشتره دیگه به نظرم احتمال اینکه خرید غیر منتظره ایی همچون اکتیویژن بلیزارد یا بانجی رو شاهد باشیم کم هست ، وارنرز برادرز هم بدون حق آی پی های کمیکش تقریبا هیچ ارزشی نداره ولی با حق آی پی هاش پتانسیل بالایی داره برا هر شرکتی
مطمئن باش مایکروسافت حداقل یک ناشر دیگه رو خریداری میکنه
عجب سطحی هستی
سونی الان وضعش خوبه ولی بیا بریم ۱۰ سال دیگه
توسعه بازی ها سخت تر شده و ساخت آیپی جدید ینی ساخت فیزیک جدید است(asset) جدید تکسچر های کاملا نو انیمیشن های کاملا جدید و هزینه و زمان توسعه به شدت زیاد میشه و شکست یه آیپی جدید ینی تیر تو پای خودت بزنی (این مورد شامل دیزگان نمیشه چون دیزگان محتوای ریسایکل زیادی داشت)
به خاطر همینه ما توی نسل قبل به نسبت بازی کمی از سونی دیدیم(بازی فوق بزرگ تریپل a واقعی )(البته یه امتیاز مثبت برای سونی که قرار داد های انحصاری فوق العاده بسته بود از اسکوئر انیکس تا سگا و فرام سافتور)
و باز یکی از دلایل شکست سایبرپانک هم آیپی جدید بودن بود از فیزیک اسب مکانیک مبارزه شمشیر و جادو و محیط قرون وسطی به فیزیک ماشین و ماشین پرنده و مکانیک مبارزه تفنگ و محیط شهر های آینده و سایبرپانکی سوییچ کرد و نتونست این کار رو خوب انجام بده(از شانس بد سی دی رد خیلی سر ویچر۳ محبوب شد بیشتر از حد و پتانسیلش)
حالا ۱۰ سال دیگه سونی باید تعدادی استودیو داشته باشه که بتونه برای سخت افزارش یا لانچرش روی پی سی یا سرویس استریمش هم آی پی های کهنه رو نسخه جدید بده از هورایزن و لست و گاد و گوست آف سوشیما تا آیپی های جدید، نمیشه که تا ابد تو چرخه ریمیک و اسپایدی و گاد و لست موند
مایکروسافت با خرید اکتیویژن بلیزارد تازه پتانسیل رسیدن به رویایی که میخواد رو به دست میاره
سیاست سونی کامل معلومه نیست هنوز الان تو دوره انتقال از انحصار پلی استیشن به دوران پلی استیشن و کامپیوتره و هنوز نمیدونیم قدم بعدش چیه و اگه نخواد مسیر مایکروسافت رو ببره از محبوب ترین و سر اسم ترین شرکت گیم به یه شرکت معمولی مثه حد و اندازه اسکوئر انیکس تو وضعیت کنونی تبدیل میشه(هیت نمیکنم، الان اسکوئر انیکس با آیپی های گذشته و تک نفره زندس )
EA منم بعید میدونم خرید کنه چون یسری منبع دوشیدن داره و داره همونا رو تا جون دارن میدوشه
راکستار احتمال خرید به نظر من داره چون هم نیاز داره(همه پروژه ها رو کنسل میکنه تا یک پروژه رو ببره جلو که هم به گرون و سخت شدن توسعه بازی ها اشاره داره و هم به تعداد کم نیرو نسبت به نیاز شرکت ) حالا کی رو میخره نمیدونم ولی جالب میشه یوبیسافت رو بخره😂
خرید بانجی رو واقعا زمان مشخص میکنه مثل خرید موجانگ
موجانگ هم با یه مبلغ هنگفت فکر کنم ۲.۵ میلیارد دلار خریده شد واسه استودیویی کوچیک و تک آیپی ولی الان از جی تی ای وی هم حتی پر فروش تر و موفق تره و چندین نسخه از اجوکیشن و دانجن و نسخه ای که توی رویداد آخر معرفی شد داره
خب این یکی از خرید های خوب و عجیب بود
اگه بانجی بتونه برای سونی مثل و بهتر از موجانگ باشه که ۳.۶ میلیارد هم حتی کم بوده
در مورد عجولانه بودن یک خرید هم مایکروسافت برای خرید اکتیویژن خیلی سریع تصمیم گرفت و بداهه بود پس نمیشه بگیم یک خرید خیلی هم درست باشه، نه میگم غلط هستن و نه میگم درست هستن چیزی که میگم اینه که زمان مشخص میکنه
سونی استودیو سازنده زولا رو هم بخره ازش یه شاهکار ساز درمیاره
آره اینم لیست بازیای احتمالیش
زولا ریمستر
زولا دایرکتور کات
زولا ۲
زولا مولتی پلیر
زولا vr
زولا در برف(گاد رگناروک)
زولا ری تریسیتگ(اسپایدی ریمستر)
زولا زیر آب(فوربیدن وست)
زولا ریمیک
زولا باگ(دیزگان و نسخه پی سی هورایزن)
بازم بگم؟!
خیلی اینور اونور دیدم که میگن خرید بانجی توسط سونی غیر منطقی بوده، اما من شک ندارم این خرید با چنین هزینه ای قطعا سیاستی پشتش بوده، به هر حال داریم درباره سونی حرف میزنیم، یه شرکت چند تریلیون دلاری فعال در تمام حوزه های فناوری
آخرش هم مایکروسافت میخرتش
سونی پول اینکار هارو ندارها
فعلا تو گدایی و ۱۰ دلار گرفتن بابت دایرکتور کات مونده
سونی فوقش یک زباله ساز دیگه مثل بانجی رو میخره
سونی فقط ۳ میلیارد بخاطر اسم بانجی خرج کرد وگرنه همه استعداد های بانجی مثل جوزف استاتن الان داخل ۳۴۳ هستن
دستنی هم مولتی پلتفرم باقی میمونه
خب مایکروسافت هم ۶۸ تا داد اکتیویژن خرید که همه استعداد هاش تو دویشن هستن و مولتی پلتفرم خواهد موند 🗿
فقط امیدوارم یه کمپانی بزرگ بیاد راک استدی رو از چنگ وارنر بیرون بکشه حالا فرق نمی کنه چه سونی باشه چه مایکرو …
اصلا دوست ندارم راکستدی دست کمپانی ای باشه؛ای کاش میشد به یه استودیوی مستقل تبدیل بشه.
وارنر نمیده نه به سونی نه به مایکرو خدا کنه هم نده
عزیز خودوارنر برادرز گفتن ما حاضریم بخش گیمینگمون رو به فروش بزاریم اگه مایلید بیاین سر میز مذاکره
استودیو ها به حراج گذاشته شدن فقط مونده یکی راه بده به خرید
“مدیر عامل شرکت ودبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) یعنی مایکل پکتر (Michael Pachter) که خود یک تحلیلگر با سابقه است”
از نظر من کار بسیار منطقی هست خصوصا
استودیو هنرمند راکستدی شاید
سونی به دنبال احیای بتمن آرخام هست
ولی اگه این اتفاق بیفته خیلی خوبه
ولی احتمالش کمه
ادم بهش فکر میکنه موهای تنش سیخ میشن دنیای دی سی و هری پاتر در اختیار سونی و تازه کراس اور با مارول
اگه سونی بخره براش برد خالصه چون چند تا از مهم ترین استودیو های اکشن ادونچر ساز رو بدست میاره و از همه مهم تر صاحب NetherRealm Studios میشه که در حال حاضر به عقیده خیلی ها بهترین استودیو فایتینگ سازه
امیدوارم خرید بزرگ سونی یا Capcom باشه یا بخش گیمینگ وارنر
امیدوارم اسکوئر رو بخره😹
فشار بخور 😋
کپکام چرا باید فروش بره ؟اصلا فکر میکنی حرف میزنی
کپکام دستگاه چاپ اسکناسه خودت باشی این کار میکنی
چه ربطی داره ؟
کپکام هنوزم میتونه فروخته بشه همونطور که بانجی درآمد خوبی داشت ولی خودشو فروخت بعدشم من صرفا نظرم رو گفتم
من متوجه نشدم مقاله در مورد خرید استودیو های بازی سازی و توسعه دهنده هاشون هست یا خرید دی سی کامیکس چون خرید دی سی کامیکس و استفاده از این آی پی ها قضیش متفاوته و هزینه جدایی میطلبه !!! کما اینکه امبریسر گروپ ایداس و کریستال داینامیکس رو خرید اما گاردین اف گالاکسی و اونجرز همچنان صاحب دارن !!!
به نظرم سونی هیچ احتیاجی به این ای پی ها نداره دقت کنید محصولات استودیو های فرست پارتی سونی رقیب ندارن
بببنین فقط فن بوی های مایکرو چقدر فشاری شدن کلا دیسلایک زدن
به عنوان یه سونی فن سابق چندتا نکته به نظرم باید گفته بشه ببینید دوستان تنها راه ورود به نسل نهم با مبلغ زیر ۱۰ میلیون تومن فقط سریز اس هستش من خودم تا همین نسل نهم ایکس باکس رو کوبیدم ولی امسال اومدم یه گرافیک بگیرم دیدم با توجه به سیستم باید همه چیو ارتقا بدم که هزینه ۳۰ ۴۰ میلیونی برام آب میخورد که هیچ رقمه پولشو نداشتم و تنها گزینه روی میز برای ورود به نسل نهم سریز اس بود الان از خریدم واقعا راضیم حالا توضیح میدم چرا اولین دلیلم برای خرید سریز اس ورود به نسل نهم بود چون فقط انحصاری ها نبودن که ارزش خرید ایجاد میکرد کلی بازی مولتی پلتفرم دیگه قرار بود بیاد که دیگه روی پلی ۴ امکان نداشت عرضه بشن چون توانش رو نداشت این اولین دلیلم بود دومین دلیلم دیدم سونی دیگه کم مونده لباس زیرشم روی پی سی عرضه کنه و به عنوان یه مخالف عرضه انحصاری روی پی سی دیدم بعد چند سال میشه انحصاری هارو روی پی سی همین اینکه مثلا توی یه نسل سونی میخواد چندتا انحصاری بزنه خوب فوق فوقش به خاطر اون انحصاری ها کنسول پلی ۵ کرایه میکنم از اونورم تو نسل نهم موندم دلیل بعدیم گیمپس بود حقیقتا خیلی مخالفش بودم تا اینکه الان با ۸۰ تومن دارم اورج بازی میکنم و دغدغه هکی و کرکی و بن شدم ندارم هیچ یه دنیا بازی بود که از نسل هفتم به بعد تو کفشون مونده بودم جونم براتون بگه سه گانه اول گیرز قسمت دوم و سوم رو هیچوقت نشده بود خودم برم بازی کنم بالاخره موفق شدم این شاهکار های کلیف بی رو بازی کنم و بازی های جدید گاردین آف گلکسی – فورزا ۵ – استاروارز جدای فالن اوردر و کلی بازی دیگه رو با ۸۰ هزار تومن بازی حقیقتا برگام از به صرفه بودن این کنسول برای قشر کم درآمد و نرمال جامعه ریخته یعنی درنگ نکنید به خاطر انحصاری سونی ها دست دست نکنید سریز اس بخرید فوق فوقش یه کنسول کرایه میکنید اینقدر بازی مولتی پلتفرم هست که ارزش خرید ایجاد میکنه مخصوصا گیمپس خدا پدر مادر اسپنسر رو بیامرزه که با ۸۰ تومن اورج میزنیم و آنلاین گزینه بعد خود کنسول واقعا کنسول سریع و قوی دوستان یه آیتمی که نظرمو به شدت جلب کرده خنک کننده کنسول دستگاه رو خاموش کردم دیدم فنش داره کار میکنه تا کنسول کامل خنک بشه واقعا با این سیستم کولینگ حال کردم وحشتناک بی صداست و حرارت کنسول بعد ۸ ساعت بازی ناچیز و فوق کم خلاصه دست مایکرو واسه سریز اس درد نکنه واقعا دمشون گرم باعث شدن با تموم گرانی ها و مشکلات کشور یه نسل دیگه ام بتونیم اونم تقریبا مجانی گیم بزنیم
به نظرم نه وقتش هست نه پولش. سونی فعلا که بازیهای خوبی عرضه کرده.پس نیاز نبود مثل مایکروسافت که اکتیویژن رو خرید یک خرید بزرگ رو داشته باشه.
قابل توجه هم هست که خرید فقط مهم نیست بلکه استفاده و پشتیبانی هم باید باشه.
در حد یه فانتزی مطلب خوبی بود
این آی پی ها و استدیو ها اونقدر ارزشمند هستن که کسی نمیفروشه
سونی هم پولشو نداره
اصلا بهش اجازه هم نمیدن که بخره چون مونوپولی به مراتب سنگین تر از خریدن اکتیویژنه
ارزش خرید بانجی برای سونی خیلییی بیشتر از این حرف هاست …حوصله توضیح ندارم ولی بانجی بهترین و ارزشمندترین خریدی بودی سونی میتونست انجام بده فقط در همین ۴ یا ۵ سال آینده متوجه میشید و تمام هزینه ای انجام داده با سودش بر میگرده ….
به شخصه باهوش تر از مدیران سونی ندیدم ..مخصوصا بعد از اینکه تصمیم گرفتن بازیهای انحصاری قبلی رو برای پیسی منتشر کنن اوج باهوشی و خلاقیتشون رو نشون میده …