جنگ AMD FSR 2.0 با انویدیا DLSS؛ تیم قرمز خون به پا می کند
طی چند سال، DLSS (یا دقیقتر Deep Learning Super Sampling) انویدیا دلیلی قاطعانه برای خرید کارتهای گرافیک سری RTX این شرکت به شمار میرفت. AMD نیز اخیراً FSR 2.0 (یا همان FidelityFX Super Resolution) خود را بهبود داده تا این رویه را تغییر دهد.
Deathloop اولین عنوانی است که از این فناوری AMD پشتیبانی میکند و باید گفت با توجه به بررسیهای صورت گرفته، تیم قرمز فناوری تا حدی این کار انجام داده است.
البته، تفاوتهای فنی قابل ملاحظهای بین این فناوریها وجود دارند اما ما در این مقاله روی کیفیت تصویر و عملکرد تمرکز میکنیم.
- انویدیا DLSS چیست و چه تاثیری روی بازی ها دارد؟
- بررسی AMD رایزن ۷ 5800X3D؛ بهترین پردازنده گیمینگ
- قیمت، زمان عرضه و قدرت کارت های گرافیک RTX 40 انویدیا
FSR 2.0 اساساً نسخه برندسازی شده TSR است که اولین بار در ماه مارس سال جاری میلادی در بازی Ghostwire Tokyo به کار رفته بود. اگرچه ما باید بازیهای بیشتری را مقایسه کنیم اما نتایج بنچمارک بازی Deathloop انویدیا DLSS در مقایسه با AMD FSR 2.0 نشان میدهد که فناوری AMD از هر دو بُعد کیفیت تصویر و عملکرد، مناسب عمل میکند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
دوستان ایکس باکس سری اس از FSR 2 پشتیبانی میکنه؟؟؟؟
البته. رسماً تایید شده اما مشخص نیست چه زمانی در دسترس قرار بگیره. توجه کنید که همین حالا هم روی PC فقط بازی Deathloop از این فناوری پشتیبانی میکنه
ممنون از پاسخگوییتون🙏
صبح تو دث لوپ تست کردم پاقعا نسبت به نسخه یک پیشرفت کرده ، منتها هنوز در حد dlss نیست ، ولی اینکه رو هر کارتی قابل استفاده است یه نمره مثبته
چه خونی به پا کنه؟
در کل سری rtx بهتره چونکه فقط dlss رو نداره تازه همین dlss از fsr بهتره.
مقایسه ش برید رو سایبرپانک تست کنید
همین الان با dlss بازی گوست وایر نرخ فریم خیلی عالی میده رو رزولوشن ۱۰۸۰ با آخرین تنظیمات گرافیکی(میانگین ۱۲۴).
درحالیکه amd fsr وقتی فعال بشه میانگین فریم ریت ۱۱۶ میده.
Tsr وقتی فعال بشه عجیبه فریم خیلی بیشتری میده ۱۴۳ فریم میده.
هر سه حالت رو بالانس بود.
رو سایبر تفاوت بین دو حالت بیشتره
وقت بخیر
در تمام مقالهای که قرار دادیم، ی قسمتیش رو بولد کردم:
AMD بدون آموزش دادن مدلهای هوش مصنوعی یا استفاده از قدرت اختصاصی هستههای تنسور به این کیفیت تصویر دست یافته و همین موضوع، حیرت انگیز است.
این فناوری الان روی یک کارت گرافیک دیگه داره اجرا میشه و باز هم چنین عملکردی داره. جای تحسین داره
نکته جالب این هست که فقط کنسولهای اکس باکس میتونن FSR 2.0 رو کامل پردازش کنن چون Full RDNA2 هستن و هسته های مخصوص دارن، فقط تصور کنید چه خروجی از سریز اس با FSR 2.0 میشه گرفت. البته PS5 احتمالا بتونه FSR 2.0 رو اجرا کنه اما در حد کارت گرافیک هایی که RDNA2 نیستن یا معماری پایین تری دارن. امیدوارم برای PS5 هم منتشر بشه تا نتایج رو ببینیم.
دوست عزیز fsr 2.0 به هسته های مخصوص نیاز نداره و روی معماری های قدیمی مثل پولاریس و rdna 1.0 هم به راحتی اجرا میشه ویدیو hardware unboxed رو میتونید در این رابطه ببینید
و همین موضوع، ماجرا رو جذابتر میکنه
دوست من چنین نتیجهگیری اساساً غلطه. پلی استیشن ۵ هم میتونه از این تکنیک استفاده کنه و حتی دقیقاً هم در حد کنسولهای ایکس باکس خروجی بده. نیاز ب بحث و همچنین ی سری موارد هست ک اگر فرصت بشه در ی مقاله جداگانه بهش می پردازیم
چیزی که شما تصور میکنی اینه که اکس باکس rdna2 هست ولی ps5 نیست ولی فرقشون اینه
xbox:standard rdna2
Ps5:custom Rdna2
تفاوت dlss با fsr مثل تفاوت کنسول با pcیه
Dlss فقط مال کارت گرافیک های Nvidiaست و بهترین بازدهی رو داره چون مال یه سخت افزار مشخصه شایدfsr بتونه نزدیکش بشه ولی خیییلی سخته که ازش بهتر باشه
چون fsr یه چیز کللیه ولی dlss رو میتونن حداکثر بهینه سازی و… کنن
گرچه امیدوارم این تفاوت روزی به کمترین میزان خودش برسه و یا انقدر کم بشه که دیگه ارزش نداشته باشه پول اضافی بدی تا کارت گرافیک های گرون nvidia رو بخری
البته تفاوت کارت گرافیک های amd با nvidia شاید توی اجرای بازی ها زیاد نباشه ولی توی بحث رندرینگ Nvidiaتوی یه لول دیگس
امیدوارم مقاله رو مطالعه کرده باشید
در منبع مقاله و مشخصاً مقاله ترجمه شده ما، ب همین موضوع اشاره شده و ی نتیجه سریع هم گرفتیم.
هر چند در حال حاضر تنها ی بازی در آن واحد از این ۳ فناوری استفاده میکنه ولی حداقل داخل همین بازی میشه گفت هیچ تفاوت فاحشی بین fsr 2.0 و dlss 2.3 وجود نداره
بحث درباره رندرینگ و مباحث دیگه هم ک کلا ی مقوله جداست. ما داریم در مورد تکنیک افزایش مقیاس در دو حالت کیفیت و کارایی صحبت میکنیم
از طرفی کارتهای هر دو شرکت در ی زمینههای ی مزایای و ی معایبی دارن
همین موضوع رو دیروز دیجیتال فاندری داشت بررسی میکرد dlss هنوز هم از نظر کیفیت بهتره ولی fsr هم نسبت به نسخه اولش پیشرفت کرده و به dlss نزدیک شده در نظر داشته باشین که نسخه های جدید dlss هم در راهه amd همیشه انگار داره nvidia رو دنبال میکنه تا اینکه رقیبش باشه!