بررسی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس - تکفارس 
بررسی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس - تکفارس 
بررسی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس - تکفارس 

بررسی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

مهدی حلوائی
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 16:34
بررسی آیفون ۱۵ پرو مکس

گوشی‌های هوشمند امروزی دیگر مانند گذشته ویژگی‌ها و ابداعات جدید و خلاقانه‌ی را ارائه نمی‌دهند و بیشتر نسخه‌‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی گوشی‌های پیشین شرکت‌های مربوطه هستند. این موضوع در مورد آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس نیز صدق می‌کند. دو پرچمدار جدید اپل تفاوت چشمگیری با مدل‌های مشابه سری آیفون ۱۴ ندارند و تنها تغییراتی کوچک اما معنادار در آنها ایجاد شده است.

همانند همیشه، نکته‌ی مهمی که در خصوص پرچمداران جدید اپل وجود دارد، قیمت آنهاست. آیفون ۱۵ پرو همانند آیفون ۱۴ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه شده اما نسخه‌ی پرو مکس امسال ۱۰۰ دلار گران‌تر از سال قبل است. نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی در حالی با قیمت ۱۱۹۹ دلار روانه‌ی بازار شده که امسال خبری از نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی برای این گوشی نیست. هرچند که نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۴ پرو مکس نیز با همین قیمت به فروش می‌رسید اما نسخه‌ی ارزان‌تر ۱۲۸ گیگابایتی آن نیز در بازار وجود داشت.

به‌طور کلی می‌توان گفت که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس برای طرفداران گوشی‌های شرکت اپل کاملاً آشنا بوده و تنها چند ویژگی جدید به آنها اضافه شده است که احتمالاً مهم‌ترین آنها، درگاه USB-C است. البته اپل علاقه‌ای به ارائه‌ی این ویژگی در گوشی‌های جدید خود نداشت و اتحادیه‌ی اروپا این شرکت را به انجام این کار وادار کرد.

طراحی

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس

هر دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس نسبت به قبل ۱۹ گرم سبک‌تر هستند که دلیل اصلی آن نیز استفاده‌ی اپل از آلیاژ تیتانیوم به جای فولاد ضد زنگ در بدنه‌ی آنهاست. هرچند که این دو گوشی به هیچ وجه سبک نیستند اما بدون شک بسیار خوش‌دست‌تر از قبل می‌باشند. این موضوع به خصوص در نسخه‌ی پرو مکس ملموس‌تر است چرا که حالا استفاده از این گوشی دیگر مثل گذشته حس کار با یک وزنه‌ی سنگین را به شما نمی‌دهد.

چهار گوشه‌ی هر دو گوشی نسبت به سال گذشته کمی انحنای بیشتری پیدا کرده اما با این حال، لبه‌های آنها به قدری صاف است که با یک نگاه بتوان تشخیص داد با سری آیفون روبه‌رو هستیم. سایز نمایشگر هر دو گوشی نیز نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نکرده و نسخه‌ی پرو از نمایشگر ۶.۱ و نسخه‌ی پرو مکس نیز از نمایشگر ۶.۷ اینچی بهره برده‌ است. البته آیفون ۱۵ پرو مکس از نظر ابعاد، یک‌ میلی‌متر کوچک‌تر از آیفون ۱۴ پرو است و همین موضوع در کنار وزن سبک‌تر آن باعث شده تا این گوشی بسیار خوش‌دست‌تر از پرچمدار قبلی اپل باشد.

ترکیب رنگ‌بندی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس شامل رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، سفید و آبی می‌شود و در این میان شاید رنگ آبی جذابیت‌ بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها داشته باشد، هرچند که انتخاب بهترین رنگ کاملاً به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد. با این وجود، پیشنهاد می‌شود که به هیچ وجه از کاورهای FineWoven اپل برای این گوشی‌ها استفاده نکنید چرا که کوچک‌ترین تماس اشتباه ناخن با کاور باعث خواهد شد تا خطی کوچک اما دائمی روی بدنه‌ی گوشی بیفتد.

مطالب مرتبط:

آیفون 15 پرو

تمامی چهار مدل آیفون ۱۵ از درگاه USB-C بهره برده‌اند – با تشکر از اتحادیه‌ی اروپا – اما این درگاه تنها در نسخه‌های پرو و پرو مکس از نوع USB 3 است. هرچند که شما با استفاده از کابل‌های ۱۰ گیگابیتی می‌توانید سرعت انتقال داده‌ی بسیار بالایی را تجربه کنید اما اپل هر دو گوشی را به همراه کابل USB 2 به بازار عرضه کرده که با توجه به قیمت فوق‌العاده بالای آنها، خجالت‌آور است!

شما می‌توانید کابل تاندروبولت ۴ اختصاصی اپل را با قیمت ۶۹ دلار به‌صورت جداگانه خریداری کنید اما پیشنهاد می‌شود چنین کاری را انجام ندهید چرا که کابل‌های ۱۰ گیگابیتی USB-C در آمازون با قیمت ۱۵ دلار به فروش می‌رسند. خوشبختانه تمامی گوشی‌های آیفون ۱۵ از کابل‌های USB-C شخص ثالث پشتیبانی می‌کنند. باید اعتراف کرد که این موضوع با توجه به سابقه‌ی اپل بسیار عجیب و غیرمنتظره بوده است.

زمانی گفته می‌شد که آیفون ۱۵ فاقد هرگونه کلید فیزیکی خواهد بود و هرچند که بعید نیست اپل چنین طرحی را در گوشی‌های بعدی خود مورد استفاده قرار دهد اما خوشبختانه نه تنها در حال حاضر چنین چیزی اتفاق نیفتاده بلکه آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس به یک کلید جدید به نام کلید اکشن نیز مجهز شده‌اند. این کلید، جایگزین کلید قطع و وصل صدای گوشی‌های قبلی اپل شده و در حالت پیش‌فرض، عملکرد همان کلید را ارائه می‌دهد. با این حال، شما می‌توانید با شخص‌سازی عملکرد این کلید از آن برای باز کردن اپلیکیشن دوربین، فعال‌سازی حالت فوکوس و چندین مورد دیگر استفاده کنید.

کلید اکشن همچنین به شما اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم وارد میان‌برهای خود شوید، هرچند که برای این کار باید ابتدا میان‌برهایی را برای آن مشخص کنید. علاوه بر این، حالا آیکون جدیدی برای قطع و وصل کردن صدا در بخش «کنترل سنتر» گوشی قرار داده شده تا شما با خیال راحت، عملکرد کلید اکشن را شخصی‌سازی کنید. این کلید به فناوری بازخورد لمسی مجهز شده که به کمک آن شما می‌توانید متوجه شوید که گوشی روی کدام یک از حالت‌های سایلنت یا زنگ قرار دارد.

عملکردی که برای کلید اکشن تعریف می‌کنید، تنها زمانی فعال خواهد شد که کلید را برای چند لحظه نگه دارید. این موضوع باعث شده تا قطع و وصل کردن صدای گوشی نسبت به قبل با کمی تاخیر انجام شود. همچنین محل قرارگیری کلید اکشن نیز کمی بالاتر از کلید قطع و وصل صدا در آیفون ۱۴ پرو بوده و به همین دلیل بسیاری از مواقع ممکن است به جای این کلید، به اشتباه از کلید تنظیم صدا استفاده کنید.

اتصالات و شبکه

آیفون 15 پرو

اپل امسال در گوشی‌های جدید خود از مودم X70 شرکت کوالکام استفاده کرده که برای اولین بار فناوری وای فای ۶E را به این گوشی‌ها اضافه می‌کند. وای فای ۶E، برخلاف باندهای ۲.۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی قبلی، فوق‌العاده سریع است اما ناتوانی در عبور از دیوارها و موانع به عنوان ضعف اصلی آن شناخته می‌شود. شما می‌توانید در بخش تنظیمات گوشی وای فای ۶E را خاموش یا روی حالت خودکار قرار دهید. در حالت خودکار، گوشی در صورت ضعیف یا کند بودن سیگنال‌ها از باندهای ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتزی استفاده خواهد کرد.

در آزمایش‌های انجام‌شده، آیفون ۱۵ پرو موفق شد تا با استفاده از وای فای ۶E به سرعت دانلود و آپلود حدودی ۷۰۰ تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دست پیدا کند که برای گوشی‌های هوشمند، سرعت چشمگیری به حساب می‌آید. با این وجود، با جابه‌جایی روتر و قرار دادن آن در اتاقی دیگر، سرعت گوشی نیز به چیزی حدود ۶۰ تا ۹۰ مگابیت کاهش پیدا کرد. این موضوع ضعف اصلی فناوری وای فای ۶E را به خوبی نشان می‌دهد. خوشبختانه سرعت دانلود و آپلود گوشی پس از اتصال آن به شبکه‌ی وای فای ۵ به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه رسید که عدد قابل قبولی است.

اپل تا به حال چندین دستگاه‌ مجهز به وای فای ۶ را به بازار عرضه کرده اما آیفون ۱۵ پرو اولین دستگاه قابل حمل این شرکت است که از فناوری یادشده پشتیبانی می‌کند. با این وجود انتظار می‌رفت که پرچمدار جدید اپل با یک نشان‌گر، مشخص کند که در حال استفاده از کدام باند وای فای ۶E است چرا که در حال حاضر چنین نشانگری هنگام استفاده از وای فای ۵ نمایش داده می‌شود.

مطالب مرتبط:

عملکرد

آیفون 15 پرو

اپل در دو گوشی پرچمدار جدید خود از پردازنده‌ی A17 پرو استفاده کرده که از تراشه‌ی گرافیکی جدیدی بهره می‌برد. این تراشه از فناوری رهگیری پرتوی مبتنی بر سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند و توانایی اجرای بازی‌های مدرن و سنگینی مانند Resident Evil Village را دارد. خوشبختانه گوشی هنگام اجرای بازی در مقایسه با زمانی که در حال فیلم‌برداری با آن هستید، چندان گرم نمی‌شود.

با توجه به قدرت بالای A17 پرو و وجود درگاه USB-C در آیفون ۱۵ پرو، شاید با خود فکر کنید که اپل احتمالاً قابلیت استفاده از این گوشی به عنوان محیط دسکتاپ هنگام اتصال آن به نمایشگرهای اکسترنال را نیز به شما می‌دهد اما متاسفانه چنین موضوعی صحت ندارد و قابلیت Dex گوشی‌های سامسونگ کماکان در این بخش، بی‌رقیب هستند.

باتری

آیفون 15 پرو

هر دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس عمر باتری قابل قبولی دارند و شما با یک بار شارژ می‌توانید یک روز کامل از آنها استفاده‌ی سنگین کنید. با این وجود، نکته‌ی نگران‌کننده‌ای که در خصوص باتری این گوشی‌ها وجود دارد، احتمال کاهش سریع عمر آنهاست چرا که بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که عمر باتری گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس آنها تنها پس از گذشت یک سال به ۹۰ درصد و حتی کمتر رسیده است. اپل در خصوص این موضوع هیچ نظری نداده اما در صفحه‌ی پشتیبانی وب‌سایت خود اعلام کرده که عمر باتری گوشی‌های آن پس از ۵۰۰ بار شارژ به ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

با این وجود، عمر باتری گوشی‌های قدیمی‌تری مانند آیفون XR پس از گذشت چند سال هنوز هم حدود ۹۰ درصد است و هرچند که نحوه‌ی شارژ و استفاده از گوشی نیز در این موضوع تاثیر دارد اما به‌نظر می‌رسد که گوشی‌های جدید این شرکت از مشکل نامشخص دیگری رنج می‌برند.

علی‌رغم پشتیبانی از درگاه USB-C، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس همانند آیفون ۱۴ پرو شارژ باسیم ۲۷ واتی، بی‌سیم ۱۵ واتی (مگ سیف) و ۷.۵ واتی (Qi) را ارائه می‌دهند. همچنین آی او اس ۱۷ دارای قابلیت جدیدی به نام حالت استندبای است که هنگام شارژ گوشی، اطلاعات مفیدی را روی صفحه به نمایش می‌گذارد. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی باید قابلیت نمابشگر همیشه روشن گوشی را فعال کنید.

دوربین

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس

آیفون ۱۵ پرو مکس در بخش دوربین، پیشرفت‌ چندانی نداشته و مهم‌ترین تغییر آن، استفاده از دوربین تله‌فوتو با زوم ۵x به جای زوم ۳x است که باز هم در نسخه‌ی پرو مورد استفاده قرار گرفته است. این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی از فناوری فوکوس خودکار ترکیبی و لرزش‌گیر سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند. ترکیب سایر دوربین‌های این گوشی‌ها شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.8، فوق عریض ۲.۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/2.2 و سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.9 می‌شود.

دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس سایز کوچکی داشته و به همین دلیل مشکل نویز در تصاویر محیط‌های روشن آن کمی بیشتر قابل مشاهده است. گوشی همچنین در برخی محیط‌های تاریک از دوربین اصلی و در برخی محیط‌های کم‌نور دیگر از دوربین تله‌فوتو برای ثبت تصاویر زوم استفاده می‌کند. همانند همیشه، اپل به شما اجازه‌ی تغییر مستقیم این عملکرد را نمی‌دهد و شما برای استفاده از دوربین تله‌فوتو در تمامی محیط‌های تاریک باید از اپلیکیشن‌های شخص ثالث استفاده کنید.

با مقایسه‌ی تصاویر زوم ۵x آیفون ۱۵ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو می‌توان دید که دوربین تله‌فوتوی پرچمدار اپل عملکرد قابل قبولی دارد. هرچند که دقت رنگ تصاویر زوم گوشی پیکسل ۷ پرو در محیط‌های کم‌نور بهتر است اما به‌نظر می‌رسد که جزئیات تصاویر ثبت‌شده از محیط‌های سرسبز در گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس بهتر می‌باشد.

با این وجود، برای متوجه شدن تاریک‌تر بودن تصاویر دوربین تله‌فوتوی پرچمدار اپل نیازی به ذر‌ه‌بین نخواهید داشت. همچنین گوشی گلکسی S23 اولترای سامسونگ در بخش زوم ۵x عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دو رقیب اصلی خود داشته اما در عوض، قابلیت زوم ۱۰x دوربین تله‌فوتوی آن در هیچ یک از گوشی‌های گوگل و اپل وجود ندارد.

آیفون 15 پرو

دوربین اصلی نسخه‌های پروی آیفون ۱۵ امسال دارای سه لنز ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی‌متری است و شما می‌توانید با لمس آیفون ۱x در اپلیکیشن دوربین، بین آنها سوییچ کرده و یکی از آنها را به عنوان لنز اصلی مشخص کنید. همچنین حالا تصاویر پیش‌فرض دوربین اصلی این گوشی‌ها، از نوع ۲۴ مگاپیکسلی است. این موضوع باعث می‌شود تا تصاویر زوم کراپ‌شده از دوربین اصلی، کیفیت بهتری نسبت به تصاویر معمولی زوم دیجیتالی داشته باشند.

به‌گفته‌ی اپل، تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس هنگام استفاده از لنز ۲۴ میلی‌متری از طریق ترکیب فریم‌های ۱۲ مگاپیکسلی و اطلاعات یک فریم بزرگ ۴۸ مگاپیکسلی و استفاده از هوش مصنوعی برای پر کردن جاهای خالی ساخته می‌شوند. با این وجود، هنگام استفاده از لنز ۳۵ میلی‌متری، گوشی نیازی به اطلاعات فریم ۴۸ مگاپیکسلی ندارد.

هرچند که به‌نظر می‌رسد هنوز هم زوم دیجیتال نسبت به زوم اپتیکال عملکرد ضعیف‌تری دارد اما حالا می‌توان گفت که این فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته و می‌توان با آن تصاویر فوق‌العاده‌ای را به ثبت رساند. اپل امسال علاوه بر تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی ProRAW، امکان ثبت تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی فشرده (در هر دو فرمت JPEG و HEIF) را نیز در گوشی‌های جدید خود فراهم کرده است.

این تصاویر در مقایسه با نمونه‌های ProRAW حجم بسیار کمتری از گوشی را اشغال می‌کنند. برای مثال، یک تصویر ۴۸ مگاپیکسلی فشرده‌ی HEIF و JPEG به‌ترتیب حدود ۴ مگابایت و ۹ مگابایت حجم دارد اما حجم تصویر مشابه ProRAW به ۷۰ مگابایت نیز می‌رسد.

آیفون 15 پرو

تا پیش از عرضه‌ی سری آیفون ۱۵، شما برای ثبت تصاویر پرتره باید ابتدا دوریین را روی حالت مربوطه قرار می‌دادید اما اپل در سری آیفون ۱۵ این مشکل را برطرف کرده و شما می‌توانید افکت پرتره را پس از ثبت تصاویر روی آنها اعمال کنید. حالا هر زمان که گوشی، چهره‌ی انسان یا حیوانات را تشخیص بدهد، به‌طور خودکار اطلاعات عمق میدان را در فایل تصویر ذخیره می‌کند.

سپس زمانی که وارد اپلیکیشن دوربین می‌شوید، به گزینه‌ای برای اعمال افکت پرتره روی تصویر دسترسی خواهید داشت. شما همچنین می‌توانید با کمک این قابلیت، فوکوس دوربین را روی بخش دیگری از تصویر قرار دهید. هرچند که این قابلیت با حالت شب سازگار نیست اما امکان استفاده از آن در دوربین‌های تله‌فوتو و سلفی وجود دارد.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که اپل در بخش دوربین، پا به پای گوگل و سامسونگ در حال حرکت است. در بین سه گوشی آیفون ۱۵ پرو ، پیکسل ۷ پرو و گلکسی S23 اولترا، پرچمدار شرکت گوگل در محیط‌های تاریک، تصاویر بهتری را به ثبت می‌رساند و گلکسی S23 اولترا نیز بهترین عملکرد را در ثبت تصاویر پرتره دارد اما دقت رنگ تصویر در آیفون ۱۵ پرو بهتر است. به‌طور کلی، کیفیت تصاویر دوربین اصلی این سه گوشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و در واقع می‌توان گفت که هر سه گوشی از این نظر، عملکرد یکسانی دارند.

آیفون 15 پرو

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو امسال قابلیت فیلم‌برداری با پروفایل لاگ را نیز دریافت کرده‌اند. این پروفایل تصویری به ویدیوگرافرها امکان کنترل ظاهر ویدیوی نهایی را می‌دهد. البته ویدیوهای لاگ با کدک ProRes در گوشی ذخیره می‌شوند که فضای بسیار زیادی از آن را اشغال می‌کند. با این وجود، شما می‌توانید یک حافظه‌ی SSD را از طریق درگاه USB-C به گوشی خود وصل کرده و ویدیوها را به‌طور مستقیم روی آن ذخیره کنید.

پرچمداران جدید اپل قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K در ۶۰ فریم، ۴K در ۲۴ فریم و ۴K در ۳۰ فریم را نیز دارند. همچنین قرار است در آینده، امکان فیلم‌برداری ۳ بعدی نیز به این گوشی‌ها اضافه شود. اپل اعلام کرده که شما می‌توانید این ویدیوها را در هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو آپلود کرده و مورد استفاده قرار بدهید.

جمع‌بندی

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس

هرچند که بعید است دیگر شاهد پیشرفت‌ چشمگیری در گوشی‌های هوشمند جدید باشیم اما با این حال، برخی سال‌ها پیشرفت این دستگاه‌ها نسبت به سال‌های دیگر ملموس‌تر است. این موضوع در مورد آیفون ۱۵ پرو نیز صدق می‌کند. این گوشی از نظر طراحی از پرچمداران قبلی اپل بهتر است، درگاه USB-C آن در طولانی‌مدت زندگی را برای شما آسان‌تر خواهد کرد، کلید اکشن آن تقریباً هر وظیفه‌ای را انجام خواهد داد و استفاده از قابلیت‌های دوربین آن، برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

جمع‌بندی

در نهایت آیفون ۱۵ پرو محصول انقلابی و ساختارشکنی نیست. گوشی‌های اندرویدی سال‌هاست که از درگاه USB-C استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها دارای دوربین، قابلیت مولتی تسکینگ و دستیار صوتی بهتری هستند اما این اولین باری است که تمام ویژگی‌های یادشده در آیفون ارائه شده و به همین دلیل برای کاربران اکوسیستم آی او اس، لحظه‌ی مهمی به حساب می‌آید.

نیروهای متعددی خارج از کوپرتینو، چه رقبا و چه قانون‌گذاران، به شکل‌گیری آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس کمک کردند و حالا نتیجه‌‌ی نهایی، دستگاهی است که از نظر ظاهری همان آیفون همیشگی است اما در مجموع، محصولی بهتر از پیشینیان خود است. این موضوع چه برای طرفداران اپل و چه برای طرفداران اندروید باید خوشحال‌کننده باشد.


نکات مثبت:

  • درگاه USB-C
  • قابلیت شخصی‌سازی کلید اکشن
  • پیشرفت خوب دوربین‌ها
  • سبک‌تر و خوش‌دست‌تر

نکات منفی:

  • فقدان دوربین تله‌فوتوی ۵x
  • عدم پشتیبانی کابل USB داخل جعبه از سرعت بالا برای انتقال داده‌
  • قیمت بالاتر نسبت به سال گذشته

۹/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سپاهی گفت:

    اینایی که آیفون می‌خرن فقط حماقت میکنن
    اکثریت بچه‌ها اینجا آیفون ۱۴ خریدن پرو مکس ! از شکری که خوردن پشیمون شدن رفیقم ۹۶ میلیون خریده حالا میگه ۸۵ می‌خرن تو بخر