مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

فیلم The Batman روایت تازه‌ای از شوالیه گاتهام است، اما آیا بدین معنا است که از The Dark Knight بهتر خواهد بود؟

فیلم The Batman که توسط مت ریوز (Matt Reeves) ساخته شده است، به عنوان بهترین فیلم بتمن پس از The Dark Knight نام گرفته است، اما آیا از این ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan) هم می‌تواند بهتر باشد؟

بتمن شخصیتی است که در سایه‌ها زندگی کرده و فیلم‌های متعددی درباره وی ساخته شده است. با این حال The Dark Knight بود که شخصیت بتمن و ژانر ابرقهرمانی را وارد دوران تازه‌ای کرد و تمامی پروژه‌های بتمن پس از خود را تحت تاثیر قرار داد.

جدیدترین فیلم بتمن نیز وعده داد تا برداشتی واقع گرایانه از شوالیه گاتهام ارائه دهد و با توجه به استقبال خوبی که از این پروژه صورت گرفته است، در رقابت با ساخته نولان قرار می‌گیرد.

پس از آن که Batman & Robin مورد انتقاد شدید قرار گرفت و باعث سقوط این شخصیت در دنیای سینما شد، این نولان بود که بتمن را پس از سال‌ها زنده کرد و با The Dark Knight ژانر ابرقهرمانی را به طور کامل تغییر داد.

وی با تعریف جدیدی از یک قهرمان در دنیای آشوب‌زده باعث شد تا نه تنها این ژانر، بلکه صنعت سینما و حتی قوانین اسکار باعث تغییرات بسیار زیادی شود.

البته که مت ریوز نیز موفق شد تا با The Batman دنیای واقع گرایانه و خاص خودش را پایه‌ریزی نماید. با این حال واقعیت این است که سال ۲۰۰۸ بتمنی پا به سینما گذاشت که تبدیل به یک استاندارد شد و حال برای نخستین‌بار، فیلمی ساخته شده که می‌تواند بتمن نولان را به رقابت بکشاند.

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

هر دو بتمن شباهت‌های داستانی زیادی نسبت به یکدیگر دارند.

به دلیل ماهیت کلی دنیای شوالیه تاریکی، فیلم‌های بتمن دارای شباهت‌هایی نسبت به یکدیگر هستند. The Dark Knight فراتر از برداشتی تاریک از یک ابرقهرمان عمل کرد و به مباحث سیاسی همچون وقایع ۱۱ سپتامبر پرداخت و این که چگونه بتمن در یک دنیای آشوب زده رفتار خواهد کرد.

فیلم جدید The Batman نیز با روایت نقشه‌های شوم ریدلر، یادآور وقایع حمله به کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ است.

همچنین ما شاهد شباهت‌هایی میان جوکر و ریدلر نیز هستیم. هر دوی آن‌ها به دنبال از میان بردن وحشیانه مقامات فاسد گاتهام هستند، مسئله‌ای که به شیوه‌ای تکان دهنده به تصویر کشیده می‌شود. دو شروری که با طرح حملاتی از پیش تعیین شده، باعث وحشت و آشوب میان مردم شده و موجودیت گاتهام را با تهدید روبرو می‌کنند.

مت ریوز از مدت‌ها پیش وعده داده بود که بتمن او شبیه فیلم‌های کاراگاهی نوآر خواهد بود که با ساخته‌های حماسی نولان تفاوت دارد. مسئله‌ای که در رقابت میان بتمن و ریدلر واضح بوده و شاهد اثری کاراگاهی برای پیدا کردن قاتل سریالی هستیم.

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

اصلی‌ترین مسئله‌ای که درباره بتمن جدید مطرح می‌شود، مقایسه بازیگر جدید و قدیمی آن است.

رابرت پتینسون (Robert Pattinson) سومین بازیگر نقش بتمن در قرن بیست و یکم است که با موفقیت توانسته تا خود را از بتمن کریستین بیل (Christian Bale) متفاوت جلوه دهد.

با وجود این که بیل طی سه فیلم به رشد رسید و فرصت بیشتری برای اثبات خود داشت، اما پتینسون موفق شده تا در نخستین فیلم از سه‌گانه وعده داده شده، پتانسیل خود را نشان داده و حتی در مقایسه با فیلم اول بیل، بهتر عمل نماید.

کریستین بیل در نقش بروس وین، ظاهر آراسته و خوش گذرانی را ارائه کرده بود که از تجملات برخوردار بود، اما در سمت مقابل ما شاهد پتینسونی هستیم که هنوز در غم از دست دادن والدینش به سر می‌برد و با وجود این که به گاتهام اهمیت می‌دهد، اما به مسائل اطراف و کمپانی پدرش بی‌اعتنا است.

او چنان درگیر خشم و انتقام است که به وجهه بروس وین اهمیتی نمی‌دهد.

در پایان فیلم The Dark Knight Rises مشاهده کردیم که بیل موفق شد تا بتمن را به فراتر از یک ناجی، بلکه به عنوان یک نماد به مردم و دنیا ثابت کند. بتمن پتینسون نیز در نخستین فیلم خود به عنوان یک نماد شناخته می‌شود، با این تفاوت که او نماد ترس و وحشت است.

مت ریوز با ساخت دو فیلم از مجموعه Planet of the Apes موفق شد تا جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان بلاک باستر عصر مدرن تثبیت نماید و با ساخت فیلم The Batman سبک روایی خودش را به رخ کشیده است. با وجود این که ساخته او نسبت به The Dark Knight از اکشن کمتری برخوردار است، اما در برخی از موارد موفق شده تا از ساخته نولان پیشی بگیرد.

او موفق شده تا جنبه‌های ترسناکی از بتمن را به مخاطب نشان دهد که در ساخته‌های نولان کمبود آن احساس می‌شد. در ساخته مت ریوز ما شاهد موجودی ترسناک هستیم که در تاریکی شب شکار خود را تعقیب کرده و در جای مناسب انتقام خونین و وحشیانه خود را عملی می‌کند.

مت ریوز توانسته تا سکانس تعقیب و گریزی را کارگردانی کند که نه تنها می‌تواند با سکانس تعقیب و گریز کامیون ۱۸ چرخ نولان رقابت کند، بلکه حتی شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین سکانس تعقیب و گریز تاریخ بتمن را به نام خود ثبت کرده است.

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

به لطف فیلم‌برداری بی‌نظیر گرگ فریزر (Greig Fraser)، شاهد جو نوآر مثال زدنی‌ای هستیم که به یکی از ستاره‌های کمتر پرداخته شده دنیای بتمن می‌پردازد و آن خود شهر گاتهام است. زادگاه شوالیه تاریکی که در ساخته نولان کمتر به آن پرداخته شده بود.

برخلاف بتمن نولان که به مانند یک شهر عادی جلوه داده شده بود، در ساخته مت ریوز شاهد دنیای گوتیک و عجیب غریبی هستیم که یادآور گاتهام تیم برتون (Tim Burton) است.

با تمامی توصیفات، فیلم The Batman با وجود ویژگی‌های مثبتی که با خود همراه دارد، اما موفق نمی‌شود که The Dark Knight را شکست دهد.

ریدلر مت ریوز، شخصیت شرور جذابی است ولی در قسمت پایانی فیلم ضعیف عمل می‌کند. زمان ۳ ساعته فیلم منجر شده تا نقشه نهایی ریدلر آن‌طور که می‌بایست از جذابیت کافی برخوردار نباشد. با این حال جوکر در The Dark Knight لحظه به لحظه به تنش فیلم اضافه نموده و در نقطه پایانی خود، ضربه نهایی را به بتمن وارد می‌کند. جوکر نولان چنان تهدید آمیز و خطرناک جلوه می‌نماید که به یک استاندارد در بین آثار ابرقهرمانی تبدیل می‌شود. مسئله‌ای که ریدلر مت ریوز با وجود جذابیت‌های خود، نمی‌تواند در حد و اندازه جوکر ظاهر شود.

بتمن نولان از دو ویژگی جذابی برخوردار بود که بازیگران بتمن مت ریوز با وجود هنرنمایی‌های خوب خود، موفق به ارائه آن نشدند. جیمز گوردون و آلفرد دو شخصیتی هستند که نولان و بازیگران آن‌ها، به بهترین شکل ممکن آن را به مخاطب نمایش دادند.

با وجود این که فیلم جدید بتمن توانایی مقابله با ساخته سال ۲۰۰۸ نولان را ندارد، ولی قطعاً اثر بهتری نسبت به Batman Begins و The Dark Knight Rises خواهد بود.

مت ریوز دنیایی را آغاز کرده که طبق گزارشات رسمی، به یک سه‌گانه ختم خواهد شد. بتمن او با وجود کاستی‌هایی که دارد، اما شروع قدرتمندی را رقم زده که می‌تواند طی فیلم‌های بعدی به پتانسیل واقعی خود برسد.

منبع: اسکرین‌رنت

the big bossگیمر خسته از بی پولیsnowgirlDARKSIRENLonesome guyAtomic SoldierP.morgan 𔓙meysambGramy k

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight
مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه دو فیلم The Batman و The Dark Knight