بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا

بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بهترین انیمیشن‌ های دهه 90 میلادی

به لطف استودیوهای انیمیشن‌سازی، دهه ۹۰ میلادی یک نقطه اوج در انیمیشن‌‌های سینمایی به شمار می‌رود.

بدون شک،‌ دهه ۹۰ میلادی، زمان خاصی برای انیمیشن‌های سینمایی بوده است. این دوران، دوره رنسانس دیزنی به شمار می‌رود و استودیو پیکسار نیز یک سطح جدیدی از جلوه‌های ویژه و همچنین داستان‌هایی احساسی را ارائه کرده بود. استودیو جیبلی نیز آثار کلاسیک خود را ارائه داده است. همه این موارد سبب شده تا دهه ۹۰ میلادی یک دوران عالی برای انیمیشن باشد.

در این مطلب،‌ قرار است یک انیمیشن از هر سال از دهه ۹۰ میلادی را به شما معرفی کنیم. این فهرست بر اساس نظر کاربران وب سایت لترباکسد است. با ما همراه باشید.

انیمیشن کلاه‌ شعبده‌باز (The Magician’s Hat)

انیمیشن کلاه‌ شعبده‌باز the magician's Hat)

اولین سال از دهه ۹۰ میلادی، آثار کلاسیک برجسته و بزرگی را به خود ندیده است که طرفداران همچنان در مورد آ‌ن‌ها صحبت کنند. با این حال، چندین اثر دیگر شامل امدادگران زیرزمینی (The Rescuers Down Under)، فیلم داستان اردک (Ducktales The Movie) و چند انیمیشن از مجموعه دراگون بال زد (Dragon Ball Z) در سال ۱۹۹۰ میلادی روی پرده سینماها اکران شدند.

با این حال، در میان تمام انیمیشن‌های سال ۱۹۹۰ میلادی، انیمیشن کمتر شناخته شده «کلاه شعبده‌باز» در رده بالاتری قرار گرفته است. این کشور، محصولی از کشور یوگوسلاوی است. این انیمیشن که دنباله‌ای برای انیمیشن جنگل نارون شاعر (The Elm-Chanted Forest) به شمار می‌رود، داستان یک گروه از شعبده‌بازان با دوستان حیوانی خود را روایت می‌کند که در حال مقابله با جادوگران و یک امپراتور شرور هستند.

انیمیشن دیو و دلبر (Beauty And The Beast)

انیمیشن دیو و دلبر beauty and the beast

کمپانی دیزنی با بازگو کردن داستان‌های افسانه‌ای و قدیمی، توانسته تا موفقیت بسیار زیادی بدست بیاورد. بهترین اثر در همین راستا را نیز می‌توان انیمیشن «دیو و دلبر» دانست. این انیمیشن، داستان یک دختر شیرین را دنبال می‌کند که زندانی یک شاهزاده می‌شود. این شاهزاده، طلسم شده و شبیه به یک هیولاها است.

نه تنها انیمیشن «دیو و دلبر» یکی از بهترین انیمیشن‌های دیزنی به شمار می‌رود بلکه یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ محسوب می‌شود. این انیمیشن سینمایی،‌ اولین انیمیشنی به شمار می‎‌رود که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار شده است. موسیقی عالی و جلوه‌های زیبا همچنان پس از این سال‌ها جذاب و دیدنی هستند.

انیمیشن پورکو روسو (Porco Rosso)

انیمیشن پورکو روسو porco rosso

انیمیشن «پورکو روسو» در سال ۱۹۹۲ میلاید روی پرده سینماها به اکران درآمده بود. این انیمیشن توانسته تا با کنار زدن انیمیشن علاءالدین (Aladdin) به عنوان برترین انیمیشن سال ۱۹۹۲ میلادی شناخته شود. این انیمیشن، پایه دوره رنسانس دیزنی به شمار می‌رود و تا به امروز، در میان طرفداران، دوست‌داشتنی باقی مانده است.

این انیمیشن، به نویسندگی و کارگردانی فیلم‌ساز برجسته هایائو مییازاکی (Hayao Miyazaki) است. این انیمیشن، داستان یک خلبان جنگنده را روایت می‌کند که طلسم شده و شبیه خوک شده است. او اکنون به عنوان یک شکارچی جایزه‌بگیر به دنبال سارقان هوایی است. داستان عجیب و غریب این انیمیشن، آن را بسیار تماشایی و خاص کرده است.

انیمیشن پاتلابور ۲ (Patlabor 2: The Movie)

انیمیشن پاتلابور ۲ patlabor 2 the movie

انیمیشن برتر سال ۱۹۹۳ میلادی به انتخاب کاربران، انیمیشن «پاتلابور ۲» است. این انیمیشن، یکی از شوکه‌کننده‌ترین موارد این فهرست به شمار می‌رود؛ چراکه در این سال، چندین اثر برجسته دیگر همچون انیمیشن کابوس قبل از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) و بتمن: نقاب شبح (Batman: Mask of the Phantasm) روی پرده سینماها اکران شدند و از جمله آثار برجسته محسوب می‌شوند.

انیمیشن «پاتلابور ۲»، محبوبیت این مجموعه را ادامه داده است و یک اثر اکشن جذاب و تماشایی است و با دیگر انیمیشن‌های سال ۱۹۹۳ میلادی تفاوت دارد. این انیمیشن، با ترکیب کردن موضوعات سیاسی، مبارزه‌های رباتی و موارد دیگر، توانسته تا اثری خلاقانه را شکل بدهد.

انیمیشن شیر شاه (The Lion King)

انیمیشن شیر شاه the lion king

کاربران، انیمیشن شیر شاه را به عنوان برترین انیمیشن سال ۱۹۹۴ میلادی انتخاب کرده‌اند. کمپانی دیزنی با اینکه در طی این سال‌ها، آثار بسیار موفق و بزرگی را راهی سینماها کرده است اما انیمیشن «شیر شاه» را می‌توان موفق‌ترین اثر آن‌ها دانست. این انیمیشن نه تنها موفق شد تا در گیشه بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد بلکه توانست تا به یک فرنچایز بزرگ تبدیل شود که بر اساس آن چندین دنباله،‌ سریال تلویزیونی و حتی یک بازسازی لایو اکشن ساخته شود.

فیلم اصلی روی یک توله شیر تمرکز دارد؛ عموی او، این توله را مقصر مرگ پدرش می‌داند و از همین رو، او از خانه خودش پا به فرار می‌گذارد. با این حال، او در نهایت باز می‌گردد و سرزمین خود را بازپس می‌گیرد. انیمیشن «شیر شاه» از جمله آثاری است که می‌توان بارها و بارها آن را تماشا کرد. این انیمیشن موفق شد تا دو جایزه اسکار بدست بیاورد و اغلب اوقات به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ از آن یاد می‌شود.

انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story)

انیمیشن داستان اسباب بازی toy story

انیمیشن داستان اسباب بازی به عنوان بهترین انیمیشن سال ۱۹۹۵ میلادی انتخاب شده است. این انیمیشن محصول پیکسار است. این استودیو برای مدت‌ها روی ساخت انیمیشن‌های کوتاه تمرکز داشت تا اینکه وارد دنیای انیمیشن‌های سینمایی شد و توانستند تا بر آن سلطه پیدا کند. در طی سال‌ها، استودیو پیکسار موفق شده تا انیمیشن‌های خارق‌العاده‌ای را خلق نماید و همه این‌ها با انیمیشن «داستان اسباب بازی» شروع شده بود. این انیمیشن، آغازگر یک مجموعه فیلم بود که شامل چهار انیمیشن است.

انیمیشن «داستان اسباب بازی»، رابطه دوستی یک اسباب بازی کابوی و یک اسباب بازی اسپیس رنجر را دنبال می‌کند؛ آن‌ها در تلاش هستند تا عنوان محبوب‌ترین اسباب بازی صاحب خود به نام اندی را بدست بیاورند. همین نیز آن‌ها را به ماجراجویی‌ها می‌برد که این دو را از رقیب به دوست تبدیل می‌کند. این انیمیشن از لحاظ جلوه‌های بصری، پیشگام بوده است اما این داستان جذاب و گیرای آن بوده است که توانسته تا مخاطبان را به خود جذب نماید.

انیمیشن گوژپشت نتردام (The Hunchback Of Notre Dame)

انیمیشن گوژپشت نتردام the hunchback of notre dame

در سال ۱۹۹۶ میلادی، هیچ اثر بزرگی از استودیو جیبلی یا پیکسار منتشر نشده بود و همین باعث شده بود تا برترین انیمیشن سال ۱۹۹۶ میلادی، انیمیشن «گوژپشت نتردام» محصول دیزنی انتخاب شود. با اینکه این انیمیشن در مقایسه با دیگر آثار این فهرست، امتیاز کمتری از مخاطبان گرفته اما همچنان نسبت به دیگر آثار اکران شده در سال ۱۹۹۶ میلادی همچون هرج و مرج فضایی (Space Jam) و جیمز و هلوی غول پیکر (James and the Giant Peach) در رده بالاتری قرار گرفته است.

این انیمیشن همانند بسیاری از آثار دیزنی، اقتباسی از یک داستان خاطره‌انگیز است. این انیمیشن، داستان یک رانده‌شده را روایت می‌کند که سعی دارد تا توسط جامعه پذیرفته شود؛ او با یک کولی مهربان کار می‌کند تا یک رهبر ظالم را سرنگون کنند. جلوه‌های بصری، موضوعات تاریک و موسیقی، از جمله بخش‌های برجسته این انیمیشن به شمار می‌روند.

انیمیشن نئون جنسیس اونگلیون: پایان اونگلیون (Neon Genesis Evangelion: The End Of Evangelion)

انیمیشن نئون جنسیس اونگلیون پایان اونگلیون neon genesis evangelion the end of evangelion

انیمه «نئون جنسیس اونگلیون»، از جمله برجسته‌ترین انیمه‌ها محسوب می‌شود. این انیمه، سرشار از کیفیت و برجستگی در بخش‌های مختلف است. همین موارد را نیز در مورد فیلم‌های ساخته شده بر اساس آن می‌توان گفت. انیمیشن سینمایی «نئون جنسیس اونگلیون: پایان اونگلیون» محصول سال ۱۹۹۷ میلادی، برترین انیمیشن این سال انتخاب شده است.

این انیمیشن، یک پایان دیگر برای این انیمه سریالی محبوب بوده است و به نحوی، پایان اصلی انیمه را بهتر کرده است. این انیمیشن، یکی از بهترین انیمیشن‎‌های سال ۱۹۹۷ میلادی به شمار می‌رود و بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

انیمیشن مولان (Mulan)

انیمیشن مولان mulan

انیمیشن «مولان» توانسته تا عنوان بهترین انیمیشن سال ۱۹۹۸ میلادی را از آن خود کند. بسیاری از انیمیشن‌های ابتدایی دیزنی، داستان یک شاهدخت را دنبال می‌کردند که عاشق می‌شدند و اغلب اوقات نیز نیاز داشتند تا یک مرد آن‌ها را نجات بدهد. یکی از آثاری که به طور کامل این رویکرد را از بین برده بود، انیمیشن «مولان» است. در این انیمیشن، یک شخصیت زن تصمیم می‌گیرد تا در جنگ شرکت کند تا بدین شکل، پدر مسن‌اش به جنگ نرود.

این انیمیشن، یک شخصیت زن قوی را به تصویر می‌کشد که همچنان در میان مخاطبان محبوب است. سکانس‌های اکشن و همچنین موسیقی متن بسیار شنیدنی این اثر، آن را به یک اثر برجسته تبدیل کرده است. انیمیشن «مولان» در دو مراسم اسکار و گلدن گلوب نامزد شد. یک بازسازی لایو اکشن از آن در سال ۲۰۲۰ میلادی اکران شده بود.

انیمیشن غول آهنی (The Iron Giant)

انیمیشن غول آهنی the iron giant

پایان دهه ۹۰ میلادی با انیمیشن‌های زیادی همراه شده بود. با این حال، انیمیشن «غول آهنی» موفق شده تا عنوان بهترین انیمیشن سال ۱۹۹۹ میلادی را از آن خود کند. این انیمیشن توانسته بود تا در مقابل محبوبیت انیمیشن «داستان اسباب بازی ۲» مقابله کند.

اتفاقات انیمیشن «غول آهنی» در سال ۱۹۵۷ میلادی رخ می‌دهد و داستان یک پسر جوان را روایت می‌کند که با یک ربات بیگانه و آهنین دوست می‌شود. آن‌ها یک رابطه بسیار دوست‌داشتنی با یکدیگر شکل می‌دهند. این انیمیشن در گیشه چندان خوب عمل نکرده بود اما همچنان یک اثر کلاسیک برجسته به شمار می‌رود و جزو بهترین انیمیشن‌های سینمایی تاریخ محسوب می‌شود.

منبع: اسکرین رنت

Spider-Mah04BahramsonySamantavakoliP.morgan 𔓙meysambalinerdایمان غلامی مهرآبادیHunTeR007IrNArnaldJin sakai.vergil2maxیوهان

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین انیمیشن‌ های دهه ۹۰ میلادی - گیمفا