۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا

۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
10 کلیشه آزاردهنده دنیای سینما

از مهمات بی‌پایان تا مرگ‌های دروغین؛ در این مطلب قرار است نگاهی به ۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما داشته باشیم.

کسانی که به سینما علاقه دارند و فیلم‌های زیادی دیده‌اند، مطمئنا این حس دژاوو را داشته‌اند؛ اینکه قبلا این الگو را مشاهده کرده‌اند. در کل، بینندگان این مسئله را پذیرفته‌اند که برخی از نکات و الگوها در فیلم‌ها بارها و بارها استفاده می‌شوند. این موارد، همان کلیشه‌های سینما هستند.

با این حال، این کلیشه‌ها تا حدی قابل تحمل هستند و پس از گذشت مدتی، آزاردهنده می‌شوند و نباید از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه همراه با ما باشید تا ۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما را به شما معرفی کنیم.

۱۰. مهمات تمام نشدنی

جان ویک john wick

بسیاری از فیلم‌های اکشن، در پایان خود دارای یک تیراندازی بزرگ بین قهرمان و شخصیت شرور هستند و در طی این نبردهای حماسی، هیچ کدام خشاب اسحله خود را عوض نمی‌کند یا مهماتش تمام نمی‌شود. به نظر می‌رسد که تمام ستاره‌های اکشن به مهماتی بی‌پایان دسترسی دارند.

البته باید توجه داشت که یک منطق قابل‌درکی برای این موضوع وجود دارد؛ فیلم‌سازان از این کلیشه استفاده می‌کنند زیرا تعویض خشاب اسحله به طور مداوم، باعث کاهش آن جنب و جوش و هیجان صحنه می‌شود.

از همین رو، کارگردانان برای اینکه هیجان را به بیننده بدهند، واقع‌گرایی را قربانی می‌کنند و امیدوارند که طرفداران زیاد به آن‌ها در این رابطه خرده نگیرند. با این حال، فیلم‌هایی همچون مجموعه فیلم‌های جان ویک (John Wick)، رویکردی واقع‌گرایانه‌تر در این رابطه در پیش گرفته‌اند که برای بینندگان جالب توجه و جذاب بوده است.

۹. لباس‌های بی‌نقص

فیلم دنیای ژوراسیک jurassic world

با اینکه بسیاری از قهرمانان اکشن مرد بسیار مجهز و دارای لباس بسیار مناسب هستند اما این موضوع در مورد کاراکترهای زن صدق نمی‌کند. لباس نامناسب کاراکترهای زن در فیلم‌های اکشن و آخرالزمانی برای بسیاری از بینندگان آزاردهنده است.

یکی از نمونه‌های بارز این موضوع نیز کاراکتر برایاس دالاس هاوارد (Bryce Dallas Howard) در فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) است که با کفش پاشنه بلند و لباس سفید، به این سمت و آن سمت می‌رود.

در تریلر منتشر شده برای فیلم دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic World: Dominion)، این کاراکتر لباس منطقی‌تر را بر تن داشته است و به نظر می‌رسد که فیلم‎سازان سرانجام این موضوع را درک کرده‌اند و از این کلیشه آزاردهنده دیگر استفاده نکرده‌اند.

۸. مرگ‌های دروغین

فیلم جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد star wars the force

مردن کاراکترهای دوست‌داشتنی در یک فیلم، برای طرفداران و بینندگان بسیار ناراحت‌کننده است اما برای برخی از بینندگان، حضور مجدد این کاراکترها به صورت معجزه‌آسا در ادامه فیلم، واقعا آزاردهنده است.

یک کلیشه آزاردهنده در دنیای سینما، همین است: اگر یک کاراکتر در یک فیلم کشته شد و مرگ او به تصویر کشیده نشد، پس مطمئنا بدانید که او همچنان زنده است و در ادامه داستان، حضور پیدا خواهد کرد.

یک نمونه برجسته از این موضوع نیز در فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens) وجود داشت. در این فیلم، کاراکتر پو دامرون که تصور می‌شد در جاکو مرده است، در پایان فیلم، در حال پرواز دیده می‌شود. استفاده بیش از حد از مرگ‌های دورغین کاراکتر، باعث شده تا بسیاری بینندگان از آن خسته شوند.

۷. رابطه‌های عاشقانه خطرناک

فیلم دفترچه the notebook

فیلم‌های کمدی و عاشقانه به ندرت رابطه‌های عاشقانه واقع‌گرایانه‌ای به تصویر می‌کشند؛ اما در سال‌های اخیر، رابطه‌هایی بسیار خطرناک و سمی به عنوان رابطه‌های عاشقانه در دنیای سینما به تصویر کشیده شده‌اند.

اینکه یک شخص، یک زن زیبا را تعقیب می‌کند و سعی دارد تا هر طور که شده، نظر او را جلب کند، یکی از کلیشه‌های دنیای سینما به شمار می‌رود که آزاردهنده است.

نمونه بارز این کلیشه نیز فیلم دفترچه (The Notebook) است. در این فیلم، کاراکتر نوآ با بازی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) سعی دارد تا توجه الی را جلب کند و برای این کار، حتی او را به پریدن از بالای یک چرخ و فلک تهدید می‌کند. عکس این موضوع نیز در فیلم بی‌خواب در سیاتل (Sleepless in Seattle) دیده شده است. امید می‌رود که این کلیشه آزاردهنده دیگر مورد استفاده قرار نگیرد.

۶. برداشتن عینک

فیلم مرد عنکبوتی spider man

یکی از کلیشه‌هایی که بسیار استفاده می‌شود، برداشتن عینک برای جذاب شدن است. عملا، هر کاراکتر اصلی یک فیلم که دارای عینک است، با برداشتن عینک خود، به شخص جذاب‌تری تبدیل می‌شود. این موضوع را در مورد کاراکتر میا در فیلم خاطرات شاهزاده (The Princess Diaries) می‌توان مشاهده کرد.

البته، برداشتن عینک و جذاب شدن در مورد کاراکترهای مرد نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، در فیلم مرد عنکبوتی (Spider-Man)، پیتر پارکر با بازی توبی مگوایر (Tobey Maguire) پس از برداشتن عینکش، مورد توجه مری جین قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد که این کلیشه بیش از حد استفاده شده و بینندگان از آن خسته شده‌اند.

۵. صدای خشن

فیلم بتمن the batman

ظاهرا قهرمانان فیلم‌های اکشن گرفتار یک کلیشه عجیب شده‌اند؛ به نظر می‌رسد که شخصیت‌های اصلی همیشه دارای یک صدای خشن و گوش‌خراش هستند. برجسته‌ترین نمونه نیز صدای بتمن در فیلم‌ها است.

با توجه به تریلری که برای فیلم بتمن (The Batman) با بازی رابرت پتینسون (Robert Pattinson) منتشر شده، به نظر می‌رسد که این کلیشه همچنان ادامه دارد. البته، بتمن تنها قهرمانی نیست که به این کلیشه دچار است.

در مجموعه فیلم‌های ربوده شده (Taken)، لیام نیسون (Liam Neeson) به کرات در صحبت‌های خود از صدایی خشن استفاده کرده است. احتمالا فیلم‌سازان از این صدای خشن برای انتقال حس تهدید و ارعاب استفاده می‌کنند و استفاده از این کلیشه باید متوقف شود.

۴. جو قابل تنفس سیاره‌های بیگانه

فیلم بیگانه کاوننت alien covenant

ژانر علمی-تخیلی، دارای کلیشه‌های بسیار زیادی است اما یکی از خسته‌کننده‌ترین کلیشه‌های آن، این است که تقریبا بیشتر سیاره‌های بیگانه دارای یک جو قابل تنفس هستند. با این حال، این کلیشه به همینجا ختم نمی‌شود. پس از اشاره به این موضوع، کاراکترها بدون هیچ گونه حفاظت و احتیاطی، از سفینه خارج می‌شوند و پا در این سیاره بیگانه می‌گذارند.

فیلم بیگانه: کاوننت (Alien: Covenant)، از جمله فیلم‌های علمی-تخیلی است که از این کلیشه استفاده کرده است. علاوه بر این، حتی پروپاقرص‌ترین طرفداران سریال استار ترک (Star Trek) نیز قبول دارند که این سریال از این کلیشه به کرات استفاده کرده است. در این سریال، کاراکترها به دفعات بسیار زیاد بدون هیچ گونه حفاظتی به سیاره‌های دیگر سفر می‌کنند.

۳. سرفه مرگ

فیلم مولین روژ moulin rouge

در دنیای سینما، کاراکترهای زیادی در فیلم‌های اکشن می‌میرند و یکی از کلیشه‌ای‌ترین روش‌ها برای به تصویر کشیدن مرگ یک کاراکتر، آن است که این کاراکتر شروع به سرفه کردن می‌کند و خون بالا می‌آورد.

در دنیای سینما، وقتی که یک کاراکتر سرفه خونین می‌کند، مطمئنا در آستانه مرگ است. البته، در دنیای واقعی، این شخص باید به دکتر برود و لزوما به معنای مرگ نیست. این کلیشه را می‌توان در انواع ژانرها پیدا کرد: از کاراکتر لوکی در فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) تا کاراکتر استین در فیلم مولین روژ (Moulin Rouge)، هر کاراکتری که سرفه خونین بکند، به احتمال بسیار زیاد به پایان زندگی خود رسیده است.

۲. همه چیز رویا بوده است

فیلم تلقین inception

زمانی که بینندگان در تماشای یک فیلم غوطه‌ور می‌شوند، تمام توجه خود را به این داستان می‌دهند و اتفاقات رخ داده را باور می‌کنند و اعتماد دارند که تمام این اتفاقات، بخشی از داستان هستند. همین باعث می‌شود تا صحنه‌های رویامانند برای بسیاری از طرفداران آزاردهنده باشد.

زمانی که فیلم‌سازان یک سکانس را در طی فیلم به نمایش می‌گذارند و در ادامه، نشان می‌دهند که آن صحنه یک رویا بوده است، یک ریسک بزرگ را قبول کرده‌اند؛ چراکه بینندگان ممکن است احساس فریب‌خوردگی داشته باشند.

با این حال، در فیلم تلقین (Inception) ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، از این کلیشه به شکلی هوشمندانه استفاده شده است. با اینکه بخش زیادی از اتفاقات این فیلم در عالم رویا رخ می‌دهند اما پایان مبهم این فیلم، تصمیم را به بینندگان واگذار کرده تا مشخص کنند که همه چیز یک رویا بوده است یا خیر.

۱. اتحاد مجدد تیم

فیلم انتقام‌جویان جنگ ابدیت avengers

بسیاری از فیلم‌ها از فرمول استاندارد «اتحاد مجدد تیم» در درون داستان خود استفاده می‌کنند. فیلم یازده یار اوشن (Oceans 11) یک نمونه برجسته از این موضوع به شمار می‌رود. در ابتدای این فیلم، گردهم آمدن اعضای متفاوت و غریبه یک گروه سرقت به تصویر کشیده می‎‌شود.

با این حال، در فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت»، از این کلیشه به عنوان طرح اصلی داستان فیلم استفاده شده است. در بیشتر مواقع در این فیلم، ابرقهرمانان در حال جمع کردن نیروهای خود و اتحاد مجدد هستند. ظاهرا بینندگان از گردهم آمدن این دوستان قدیمی بسیار لذت بردند و با اینکه گاهی اوقات این کلیشه آزاردهنده است اما مطمئنا در آینده نیز از آن استفاده خواهد شد.


در مطلب بالا، ۱۰ مورد از کلیشه‌های آزاردهنده دنیای سینما را به شما معرفی کردیم. نظر شما در مورد این کلیشه‌ها چیست؟ چه کلیشه‌ای باعث آزار شما به هنگام تماشای فیلم شده است؟

منبع: اسکرین رنت

Communistکاپیتان قیمتDARKSIRENvafadarSquatlatexM.MTJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)Amirboldمتأثر گشتهGAMER 1995MEYSAMB300حاج عرفان🤘Mohsenj74Lucciola BalladJin sakaialinerdmo701100یوهانجیمmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا
۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sonicer گفت:

    از این کلیشه ها که خیلی زیادن. مثلا: قهرمان فیلم ۱۰ تا تیر بزنه، ۹تاش به هدف میخوره. اما ۱۰۰ تا دشمن بهش ۱۰۰۰ تا تیر بزنن، ۱دونه هم نمیخوره. اگر هم بخوره، سطحی زخم میشه.
    قهرمان فیلم نمیمیرد و حتی اگه کشته شد، آخر فیلم زنده میشه و برمیگرده تا فیلم رو تموم کنه.
    ارتش آمریکا در همه سطوح قویترینه، حتی در جنگ با فضایی ها!
    در صورتیکه بازیگر زن نقش مهمی تو فیلم داره، باید حتما سکانس رمانتیک داشته باشه، حتی در وسط مبارزات بسیار خشن و حیاتی!
    هوش مصنوعی تو بازیها، از هوش شخصیتهای منفی تو فیلمها بالاتره.
    و ….

    سجادRIP_Alireza_sunglassesfox.DARKSIRENRebel2292SquatlatexREZA_OXDr.GamerAmirboldLone Batmore
    • Nathan گفت:

      «هوش مصنوعی تو بازیها، از هوش شخصیتهای منفی تو فیلمها بالاتره»
      😂👌 دقیقا

      سجادRIP_Alireza_sunglassesfoxAtomic Soldier.alinerdSquatlatexfarshidJin sakaimarioاتزیو آدیتورهmore
    • CARNAGE گفت:

      و یکی از رو مخ ترین کلیشه های مربوط به شخصیت های منفی که باعث میشه فحش بدی بهشون اینکه طرف در طول کل فیلم خودشو پاره میکنه تا به شخصیت مثبت فیلم پیروز بشه و اونو بکشه ولی وقتی شخصیت مثبت رو به دام میندازه و میتونه فقط با شلیک یه گلوله اونو بکشه شروع میکنه به حرف زدن و چرت و پرت گفتن اینقدر حرف میزنه و اینقدر فس فس میکنه تا یه اتفاقی بیوفته و شخصیت مثبت نجات پیدا کنه 😐

      سجادBoy Gamerarshia.ya.moاتزیو آدیتورهHaj_Hossein.shojaiNathanSquatlatex
  • Nathan گفت:

    مسخره ترین اینه که ویلین داستان جایی ک می‌تونه شکست بده پروتاگانیست رو این کارو با خنگ بازی انجام نمیده بعد پروتاگانیست یه کام بک میزنه و برنده میشه

    سجادRIP_Alireza_sunglassesfoxHaj_Hossein.Jonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)AmirboldرضاmarioMohamad4Aاتزیو آدیتورهmore
  • G_man گفت:

    یه لشکر آدم،قهرمان اصلی رو محاصره کردن ولی به عقلشون نمیرسه که باهم حمله کنن..
    نوبت به نوبت حمله میکنن تا قهرمان اصلی کتکشون بزنه

    سجادSiRSiNaHaj_Hossein.vafadarREZA_OXAmirboldرضاAshen undead the bearerMohamad4Amore
  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید اقای محمدپناه. به موارد خوبی اشاره کردید و باهاشون موافقم جز ۳ و ۵. ایناها معمولا کمک میکنن فیلم جذاب تر باشه، البته منکر این نیستم بعضی وقت ها میره رو اعصاب ولی اینکه همش ازاردهنده باشه نه. ۶ هم اصلا ازار دهنده نیست واقعا
    ولی با باقیشون موافقم. همه این چیز میز های ازار دهنده رو میشه توی مارول دید، مخصوصا زنده شدن شخصیت ها!

    اتزیو آدیتوره🤘Mohsenj74
  • دلم خواست دوباره Inception رو نگاه کنم

    untitled gamer🤘Mohsenj74Jin sakaiMahyarMsm
  • mo70 گفت:

    لباس زن های ابر قهرمان که بیشتر بنظرم برای کلوب ها شبانه مناسب هستن
    این خیلی رو مخ من هستش

    سجادSquatlatexAmirboldJin sakaiاتزیو آدیتوره
    • Ilia گفت:

      یکی از بی مغز ترین و سطحی ترین ایرادات لباس کلر در نسخه اول دنیای ژوراسیک بود. تو این قسمت تیپ کلر آرایش و رسمی بودنش اونو صد برابر قلمرو جذاب تر کرده بود علت پوشش این مدل لباس هم غرور زیاد این کارکتر و اهل کلاس گذاشتنش بود که در اواخر فیلم هم دیدیم چقدر کثیف و شلخته شد و در قسمت دوم که لباسای عادی پوشیده بود اون غرورش فروکش کرده بود و مهربون تر شده بود.. بهر حال نمیدونم چرا عقل نویسنده نرسیده ولی تو دنیای ژوراسیک کلر یکی از جذاب ترین تیپ هارو داشت و قرار نبود لباسای چالشی بپوشه چون قرار نبود حوادث اکشن پیش بیاد! خلاصه رفته هرچی فیلم گولاخه رو نقد کنه شرط میبندم بقیرو نمیشناسه خخ حالا گیم ک کلا ایراده پیش سینما

  • alinerd گفت:

    مزخرف ترین اینه که قهرمان داره از شخصیت اصلی شکست میخوره،ولی تا عشقش/دوستش/خانواده اش…رو میبینه قدرت هالک به دست میاره 😑

    سجادBoy Gamerarshia.ya.mo.SquatlatexAmirboldJin sakaiMahyarMsmMohamad4Aاتزیو آدیتورهmore
  • Nathan گفت:

    یکی دیگه هم اینکه یکی به صندلی بسته شده ولی یه جوری خودش رو آزاد می‌کنه

    سجادarshia.ya.mo.Mohamad4ASquatlatexAmirboldJin sakaiMasoud.shاتزیو آدیتورهحاج عرفان
  • نقش منفی فیلم سالها تمرین کرده و نقشه کشیده و کلی مهمات جمع کرده تا به خاستش برسه
    اما قهرمان داستان با قدرت عشق و دوستی برندس😂😂
    مثل واندر وومن
    که به نظر من یکی از بی محتوا ترین فیلم های تاریخه ولی بخاطر موج سواری خوب فروخت
    کارگردانش فکر کرد واسه قسمت دوم هر آشغالی بسازه مردم میبینن که شکست خورد

    سجادarshia.ya.mo.MRIPDeleted account
  • Mohamad4A گفت:

    کلیشه ای ترین مطلب تو همه فیلما اینه که همیشه یه سمت آدمهای شیطانی هستن یه سمت آدمای خوب و با اینکه در عمل آدمهای بد قدرتشون بیشتر نشون داده میشه، آخر فیلم شکست می خورن و فیلم هم به خوبی و خوشی تموم میشه.

    اتزیو آدیتوره.REZA_OXMRIPAmirboldNathan
  • Ali11086 گفت:

    کلیشه بدتر اینه که آدم خوبه که خیلی خوبه بدست

    .
  • Amirbold گفت:

    مقاله خوبی بود یه مقاله هم در مورد کلیشه های بازیها برید

    .
  • 20000panda گفت:

    بدترین کلیشه اینه که همیشه قهرمان داستان و طرف خوب داستان برندس.خیلی کم فیلمی پیدا میشه که طرف بد و منفی داستان برنده شه و کشش ندن کامبک الکی نزنن.تنها فیلمی که یادم میاد DOLL CEMETERYهست برید ببینید حتما

    Boy Gamer.
  • ELECTERO گفت:

    که خوراک سریال کره ای هاست.

    .
  • بدترین کلیشه اینه که آنتاگونیست کل نقشش رو توضیح میده درحالی که میتونه همون لحظه قهرمان رو بکشه

    .
  • REZA_OX گفت:

    جالبه بدونید که یکی از بازی گران inspection، آقای مایکل کین از کار گردان می پرسه که آخر این فیلم واقعی بود یا این هم رویا بود، کارگردان در جواب به او گفت در هر قسمتی که تو بودی واقعی بود و هیچ کسی تو رویا نبود.

  • 30nabhl گفت:

    کلیشه میخواین فقط سریال کره ای ببینین 😅😂
    یعنی یه سریال پیدا نمیکنین که توش این سکانس نباشه: دختره در حال سر خوردنه و پسره میگیرتش بعد نگاهشون تو هم میوفته
    دختره و پسره اتفاقی زمین میخورن و صورتشون نزدیک هم میوفته بعد یه نگاه به همدیگه میکنن بعد خجالت میکشن
    کلیشه پسرپولدار دختر فقیر هم که خیلی وقتا هست

    اتزیو آدیتوره
  • milad.sha گفت:

    یکی از کلیشه ای ترین اتقاق های فیلم های اکشن اینه شخصیت اصلی دستگیر میشه دستشو میبندند و براحتی باز میکنه .

    اتزیو آدیتوره
  • Unknown گفت:

    بعضی از چیزا اجتناب ناپذیره و کاریشم نمیشه کرد اگه بخواید خیلی واقعی گرایانه به موضوعات نگاه کنید خب تو بازی های کامپیوتری باید شخصیت اصلی با یه تیر بمیره!
    دوست دارید همچین اتفاقی بیفته؟😂

    .
  • Armageddon گفت:

    تو فیلمایی که توشون هیولا هست معمولا هیولا سیاهی لشکر را و بدون معطلی نوش جان میکنه ولی نوبت بازیگرای اصلی که میشه دچار تردید میشه که الان بزنه تو رگ یا بذاره برای یه ساعت دیگه با زن و بچه دلی از عزا در بیارن. تو همین حین که داره با خودش کلنجار میره اون یارو هم فلنگ و میبنده. تو فیلمای زیادی این اتفاق افتاده
    یا مثلا مرده میمیره زنه میره بالا سرش تنفس دهان به دهان میده 🥰🥰 مرده زنده میشه اینم تقریبا تو همه فیلما اتفاق میوفته

  • یه کلیشه دیگه هم هست اینه که همیشه کمک میاد یعنی مثلاً تو یه تیکه فیلم شخصیت اصلی داستان سینه خیز میشه میخواد اسلحه بگیره ولی شخصیت منفی یا همون دشمن سریعتر به اسلحه میرسه یا در آخرین لحظه میخواد تیر خلاص بزنه به شخصیت اصلی که شخصیت اصلی رو بکشه ولی از پشت یهو صدای تیر میاد بعد میبینم که دشمن یهو کشته میشه و دوست شخصیت اصلی داستان اومد کمک یعنی این کلیشه مارو دیوانه کرد قبلاً میترسیدیم و می‌گفتیم اخی الان شخصیت اصلی میمیره الان که اصلا برای ما مهم نیست

۱۰ کلیشه آزاردهنده دنیای سینما - گیمفا