رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra

آرمان زرمهر
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا

در این قسمت از رتروگیم قصد داریم سری به فرنچایز Contra بزنیم و ۱۰ حقیقت جالب از این سری را زیر ذره‌بین قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فرنچایز دوست‌داشتنی Contra بیش از سه دهه‌ی پیش و در سال ۱۹۸۷ با عرضه برای کنسول Nintendo NES پا به دنیای جادویی بازی‌های ویدئویی گذاشت و طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد. اما این سری در سفر ۳۵ ساله‌ی خود با فرازها و نشیب‌هایی نیز روبه‌رو بوده و تغییرات زیادی داشته است.

امروز در این مقاله به برخی از داستان‌ها و رمز و رازهای سری Contra خواهیم پرداخت.

۱۰. کد معروف کونامی

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
امروزه کد کونامی به اندازه‌ای معروف شده که نه تنها در بازی‌ها بلکه در مدیاهای دیگر نیز قابل مشاهده است.

اگر مدت زمان زیادی است که بازی‌های ویدیویی را تجربه می‌کنید، به احتمال خیلی زیاد با کد معروف کونامی آشنایی دارید. این کد که در اصل ترکیبی از دکمه‌ها است در طول سال‌ها نه تنها در بسیاری از بازی‌ها ظاهر شده بلکه در سیستم برخی از کنسول‌ها نیز به عنوان ایستراگ قرار داده شده است.

این کد آن قدر معروف و نمادین محسوب می‌شود که شما می‌توانید آن را در برخی سایت‌ها همچون Facebook و Reddit هم وارد کنید و ایستراگ‌های بسیار جالبی را مشاهده کنید.

این کد برای اولین بار در عنوانی به نام Gradius به پلیرها معرفی شد که با استفاده از آن می‌توانستید اکثر قدرت‌ها و Abilityهای بازی را باز کنید. پس از آن، شاهد حضور این کد در نسخه‌ی اول Contra بودیم و از آن جایی که این عنوان، بازی بسیار سختی بود، باعث شد این کد با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. با استفاده از این کد پلیرها می‌توانستند مقدار ۳۰ عدد سلامتی را به خود اضافه کنند.

۹. دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌ها

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
از نمونه‌های محدودیت‌های بازی‌های ویدئویی در آلمان، می‌توان به عنوان Doom 1993 اشاره کرد که تا سال ۲۰۱۱ در این کشور ممنوع بود و داشتن یک نسخه از آن در این کشور تا قبل از سال ۲۰۱۱ جرم به شمار می‌آمد.

چند هفته‌ی پیش در مقاله‌ای به بازی‌های ویدئویی ممنوع شده در برخی از کشورها پرداختم و آلمان نیز یکی از پررنگ‌ترین کشورها در آن لیست بود. کشور آلمان سال‌هاست که محدودیت‌های وسیع و سخت‌گیرانه‌ای برای بازی‌های ویدئویی در کشور خود وضع کرده و این موضوع بر کشورهایی همچون استرالیا نیز تاثیر گذاشته است.

یکی از این محدودیت‌ها به خون مربوط می‌شود که حتماً باید در نسخه‌هایی که در این کشور در دسترس قرار می‌گیرند به رنگی به جز قرمز و عموماً سبز باشد. این محدودیت‌ها گریبان بازی Contra را نیز گرفت به طوری که نام بازی به کلی در این کشور به Probotector تغییر کرد.

همچنین به غیر از بیگانگان، تمام شخصیت‌های انسان در این بازی جای خودشان را به ربات‌ها دادند. ظاهراً مشکل اصلی مقامات مربوطه در این کشور با این بازی، جنگ و آسیب رساندن انسان‌ها به یکدیگر بوده است و فکر می‌کردند که این موضوع می‌تواند بر جامعه‌ تاثیر منفی بگذارد.

پس از تغییر ظاهری و نام بازی، در برخی از بازی‌های آینده‌ی فرنچایز اشاراتی به این نسخه از اولین قسمت Contra شده است و حتی در نسخه‌ی چهارم شما توانایی بازی کردن با یکی از ربات‌های Probotector را دارا هستید.

۸. اشاره‌ی عجیب و غریب به لاک پشت‌های نینجا در Contra Rebirth

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
اصولاً وقتی صحبت از کامئو و ایستراگ در بازی‌ها می‌شود، همه به اشارات مستقیم و واضح به یک عنوان، در بازی‌ای دیگر فکر می‌کنند، اما کامئویی که کونامی برای TMNT در بازی Contra Rebirth در نظر گرفته بود کاملاً مخالف با این ذهنیت بود و به همین دلیل بسیار جالب و همزمان گنگ به شمار می‌رفت.

این یکی از عجیب‌ترین و گُنگ‌ترین کامئوهایی است که در دنیای بازی‌های ویدئویی وجود دارد. داستان از این قرار است که پس از سروصدای انیمیشن Teenage Mutant Ninja Turtles در اوایل دهه‌ی نود میلادی، کونامی لایسنس این فرنچایز را برای ساخت بازی‌های ویدئویی مختلف بر اساس آن به دست آورد.

در مرحله‌ی دوم بازی Teenage Mutant Ninja Turtles 2: The Arcade Game میان برخی مبارزات فاصله‌ی کمی وجود دارد که در آن دختری روی اسکیت بورد خود، از صفحه‌ی بازی عبور می‌کند.

در عنوان Contra Rebirth که برای کنسول Nintendo Wii منتشر شد، دوباره شاهد بازگشت این دختر اسکیت‌سوار هستیم که در بین جمعی از انسان‌ها در حال فرار است. این ایستراگ به دلیل مستقیم نبودن اشاره‌ی آن به TMNT برای کسانی که آن عنوان را تجربه نکرده بودند، غیر قابل فهم بود. اما حتی کسانی که آن عنوان را تجربه کرده بودند هم این کامئو را یکی از گنگ‌ترین ایستراگ‌های بازی‌های ویدئویی می‌دانند.

۷. الگوبرداری مستقیم از Rambo، Commando و Alien

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
فیلم‌هایی همچون Rambo در طول سال‌ها الگو و الهام بخش بسیاری از بازی‌ها و فیلم‌های دیگر بوده‌اند، اما Contra را می‌توان نزدیک‌ترین الهام گیری از این عناوین در دوره‌ی خودش و حتی تا حدی در زمان حال در نظر گرفت و کونامی نیز به هیچ عنوان قصد پنهان کردن این موضوع را نداشته است.

دهه‌ی هشتاد میلادی، دهه‌ی فیلم‌های اکشن پرانفجار و شلوغ بود. بازیگرانی همچون Arnold Schwarzenegger و Sylvester Stallone برای بازی در فیلم‌هایی نظیر Commando و Rambo به محبوبیت‌ بالایی رسیده بودند. Contra نیز در آن دوره بسیار واضح سعی کرده بود از این دو بازیگر الگو برداری کند. البته این الگوبرداری بیشتر شبیه به یک تقلید بود.

کاور اولین عنوان Contra دو شخصیت بازی را نمایش می‌دهد که شباهت بسیار زیادی به شخصیت‌های دو فیلم Commando و Rambo دارند. همچنین از آن جایی که بخش گسترده‌ای از Contra مربوط به بیگانگان هم می‌شود، در این باکس آرت شاهد حضور یکی از این بیگانگان هستیم که شباهت بسیار زیادی به Xenomorphها از فیلم Alien دارد.

۶. نام مشترک، هویت متفاوت

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
عنوان Contra Force در حالی که زاده‌ی بازی Arc Hound بود، اما برای بسیاری از طرفداران تجربه‌ای بسیار متفاوت و لذت‌بخش به حساب می‌آمد. می‌توان گفت که این زنجیره‌ی اتفاقات و تبدیل شدن Arc Hound به یکی از نسخه‌های فرنچایز Contra آنچنان اتفاق ناخوشایندی نبود.

در طول تاریخ، عناوین زیادی بوده‌اند که در طول دوران توسعه‌ی خود دست‌خوش تغییرات کوچک و بزرگی شدند. برخی از این تغییرات توانستند نه تنها داستان و شخصیت‌های بازی بلکه مسیر کلی آن فرنچایز را متحول کنند. به عنوان مثال، فرنچایز Super Mario Bros 2 در ابتدا قرار بود یک بازی متفاوت با نام Yume Kōjō: Doki Doki Panic باشد. اما در نهایت نام بازی به Super Mario Bros 2 تغییر کرد و شخصیت‌های این فرنچایز جایگزین کاراکترهای Doki Doki Panic شدند.

سری بازی Contra نیز سهم خود را از این موضوع داشته است. داستان خلق یکی از عناوین Contra به همین شکل روایت می‌شود. عنوانی به نام Arc Hound وجود داشت که برای کنسول Famicom در ژاپن برنامه ریزی شده بود، اما در آخر لغو و نسخه‌ای از آن در آمریکا منتشر شد.

نام این نسخه به Contra Force و تبدیل به یکی از نسخه‌های فرنچایز Contra شد، اما از نظر داستانی هیچ ارتباطی با آن‌ها نداشت.

۵. دشمنان داستان آنچنان هم بد نبودند!

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
زمانی که داستان‌سرایی در بازی‌های ویدئویی به یکی از اصول این صنعت تبدیل شد، فرنچایز Contra نیز تصمیم گرفت کمی به داستان خود شاخ و برگ بدهد و در طول این پروسه یک سری حقایقی را برملا کرد که برای بسیاری از طرفداران جالب بودند.

در دهه‌ی ۸۰ و حتی اوایل دهه‌ی ۹۰، دنیای بازی‌های ویدئویی هنوز آنچنان خودش را درگیر ارائه‌ی داستان‌های عمیق و خاص نکرده بود. بسیاری از بازی‌های خاطره‌انگیز آن دوره اکثراً به دلیل طراحی کاراکترها و ارائه‌ی مکانیزم‌های خاص و متفاوت در گیم‌پلی معروف می‌شدند؛ به همین دلیل اکثر کمپانی‌ها یک داستان سطحی برای بازی خلق می‌کردند که وظیفه‌ی آن معنابخشی به تم و محیط آن بود.

اما داستان‌سرایی در ورود به نسل پنجم بازی‌های ویدئویی پررنگ‌تر شد و در نسل ششم به یک بخش بسیار مهم و کلیدی برای بسیاری از بازی‌های ویدئویی بدل گشت. نسخه‌ی اول Contra حول یک موجود بیگانه و شیطانی به نام Red Falcon روایت می‌شد که کنترل یک پایگاه را در جزیره‌ای در نزدیکی سواحل New Zealand به دست گرفته بود و قصد داشت دنیا را تصرف کند. یک داستان ساده و کار راه‌انداز درست است؟

اما با ورود این فرنچایز به نسل ششم و انتشار Contra: Shattered Soldier، حقیقت‌های جالبی درباره‌ی Red Falcon فاش شد. تا قبل از این نسخه تمام طرفداران فکر می‌کردند که Red Falcon کاملاً بی‌دلیل و از روی افکار شیطانی‌اش به زمین حمله کرده است اما در اصل اینطور نبود!

در Contra: Shattered Soldier مشخص شد که آن‌ها دلیل بسیار منطقی‌ای برای حمله به زمین داشته‌اند. داستان از این قرار است که سه انسان باستانی که با نام Triumvirate شناخته می‌شوند، یک آیتم بسیار قدرتمند به نام Moirai Relic را از این بیگانگان دزدیده‌اند و Red Falcon نیز به همین دلیل به زمین آمده تا چیزی که متعلق به وی است را پس بگیرد.

۴. برگرفته از واقعیت؟

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
فرنچایز Contra در دوره‌ای ملتهب از تاریخ متولد شد و تقریباً در دهه‌ای حضور داشت که گروهی نظامی با همین نام حسابی سروصدا کرده بود و بعید نیست که کونامی نیز از شهرت این گروه نظامی استفاده کرده باشد تا نامی آشنا و گیرا را وارد صنعت گیمینگ بکند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام Contra، از یک گروه واقعی به همین نام گرفته شده است. البته هیچ تایید رسمی از سوی سازندگان صورت نگرفته اما سرنخ‌هایی وجود دارد که به این موضوع رنگ و بوی واقعیت می‌بخشند.

در طول دهه‌ی ۸۰ میلادی گروه نظامی Contras در کشور نیکاراگوئه توسط CIA تامین مالی می‌شد. آن‌ها در آن دوره چندین حمله‌ی نظامی علیه رژیم سوسیالیسم این کشور انجام دادند. زمانی که کنگره آمریکا پشتیبانی مالی این گروه را قطع کرد، دولت رئیس جمهور وقت آمریکا، رونالد ریگان، به طور مخفیانه این گروه را تامین مالی می‌کرد.

طبق اطلاعات در دست، ظاهراً دلیل انتخاب این اسم برای این فرنچایز، معروف شدن نام Contras در دهه‌ی ۸۰ بوده است و همچنین یکی از سرنخ‌هایی که به شایعه‌ی ارتباط این نام با نام فرنچایز Contra اشاره دارد، یکی از ساندترک‌های نسخه‌ی آرکید Contra است که Sandinista نام دارد. این عبارت، نام گروهی است که Contras با آن‌ در جدل بود.

۳. Contra در جامه The Expendables

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
بازی ساخته شده برای The Expendables کاملاً سعی بر کپی کردن فرمول Contra داشت و سازندگان آن نیز هیچ‌گاه سعی نکردند این موضوع را پنهان کنند و در اصل سعی داشتند ادای احترامی به فیلم‌ها و بازی‌های اکشن کلاسیک داشته باشند. کونامی نیز احتمالاً به همین دلیل هیچ اقدامی در قبال متوقف کردن انتشار این بازی انجام نداد.

احتمالاً همه‌ی شما کاربرانی که هم‌اکنون در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید فیلم‌های دوست‌داشتنی The Expendables را می‌شناسید. این سری فیلم‌ها در اصل ادای احترامی به اکثر بازیگران فیلم‌های اکشن قدیمی بودند و سعی داشتند اکثر آن‌ها را در کنار یکدیگر جمع کنند و یک گروه نوستالژیک و به اصطلاح «خفن» را شکل بدهند.

سری The Expendables با استقبال خوبی از سوی بینندگان روبه‌رو شد و Contra هم یکی از فرنچایزهایی است که بیش از هر چیزی از این بازیگران و فیلم‌های اکشن کلاسیک الگو گرفته است. از همین رو، در ابتدای شروع تبلیغات اولین فیلم The Expendables، یک بازی فلش با همین نام منتشر شد.

این بازی دقیقاً شبیه سری Contra بود، اما با این تفاوت که به شما اجازه می‌داد در نقش شخصیت‌های Sylvester Stallone، Jet Li و Jason Statham بازی کنید. با وجود تمام شباهت‌هایی که بین این عنوان و بازی Contra وجود داشت، کمپانی کونامی هیچوقت دست به شکایت از سازندگان آن نزد!

برخی می‌گویند دلیل آن است که این عنوان به صورت رایگان عرضه شده و برخی دیگر می‌گویند از آن جایی که کونامی خود این فرنچایز را بر پایه‌ی همین آثار اکشن و این بازیگران بنا کرده دست به شکایت از این عنوان نزده است.

۲. پیروزی به چه قیمت؟

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
ارائه‌ی یک پایان غمگین و ناراحت‌کننده در بازی‌ها نیازمند آماده‌سازی‌های مختلف در بسیاری از بخش‌های بازی است که عنوان Gryzor هیچ قدمی در این راه بر نداشت و تقریباً در پایان بازی حس بدی را به پلیر القاء می‌کند.

گاهی اوقات بازی‌ها تصمیم می‌گیرند به جای تحویل دادن یک پایان خوش به پلیرهای خود، یک پایان غم‌انگیز و ناراحت کننده را برای آن‌ها تدارک ببینند. این موضوع به تنظیم ساختاری مناسب بازی در بخش‌های مختلف نیاز دارد. یکی از بازی‌هایی که به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهد Telltale The Walking Dead است.

Contra هم به نوبه‌ی خودش سعی کرد در نسخه‌ای که برای Amstrad CPC منتشر شد، این کار را انجام دهد اما آن‌چنان منطقی و حساب شده نبود. همانطور که بالاتر متذکر شدم، نسخه‌ی اروپایی و استرالیایی این سری Probotector نام داشت و کمی متفاوت با نسخه‌ی اصلی بود، اما این موضوع تنها برای نسخه‌هایی که برای کنسول‌های نینتندو عرضه می‌شد صدق می‌کرد.

نسخه‌هایی که برای پلتفرم‌های دیگر همچون Amstrad CPC عرضه شدند، Gryzor نام داشتند. در پایان این نسخه ما شاهد نتایج شکست Red Falcon بوده و می‌بینیم که پس از شکست او، سیستم منفجر کردن دنیا فعال می‌شود. شما رسما با پیروز شدن در این بازی، سیاره را نابود می‌کنید!

۱. حضور Simon Belmont از فرنچایز Castlevania

contra
کونامی عاشق ایستراگ، کامئو و کراس‌اورهای مختلف در عناوین خودش است و قطعاً حضور Simon Belmont در عنوان Contra: Hard Corps یکی از برجسته‌ترین و به یادماندنی‌ترین آن‌ها برای طرفداران دو فرنچایز Contra و Castlevania محسوب می‌شود.

سگا جنسیس یکی از دوست داشتنی‌ترین کنسول‌های تاریخ است که میزبان عناوین خاطره‌انگیز و خوش‌ساخت زیادی بوده است. یکی از این عناوین، بازی محبوب Contra: Hard Corps است که به نظر بسیاری از گیمرها برترین نسخه‌ی این فرنچایز محسوب می‌شود.

یکی از جالب‌ترین خصوصیات این نسخه، ایستراگی از فرنچایز Castlevania بود که برای پلیرها جذابیت زیادی داشت. برای دسترسی به این ایستراگ، نیاز است قبل از ورود به باس فایت استیج ۳، از دیوار بالای در ورودی آن بالا بروید که شما را به یک محیط مخفی هدایت می‌کند. پس از صحبت با فرد مرموزی که در آنجا ایستاده است، شما به یک رینگ مخفی هدایت می‌شوید، جایی که با شخصیت Simon Belmont از فرنچایز Castlevania روبه‌رو خواهید شد.

اما این Simon با Simonای که در Castlevania دیده‌اید کمی متفاوت است! او پوستی تیره‌تر و موهای فر داشته و همچنین به ماهی علاقه‌ی زیادی دارد. این خصوصیات اشاره به Simon Masato یکی از موسیقی‌دانان مشهور ژاپنی دارد و ماهی‌هایی که به سوی شما پرتاب می‌کند نیز به یکی از آهنگ‌های او که درباره Taiyaki یا همان کیک ماهی است، اشاره می‌کند.

از این خصوصیات متفاوت ظاهری که بگذریم، روش مبارزه‌ی Simon مشابه با عناوین Castlevania بوده و ساندترکی که در این بخش پخش می‌شود نیز یک نسخه‌ی تغییر یافته از موسیقی Vampire Killer است که به همین فرنچایز تعلق دارد.


اکثر فرنچایزهای رترو و قدیمی علاوه بر خاطرات خوش، داستان‌های جالب و اتفاقات عجیبی را در کوله‌بار زمان خود حمل می‌کنند. در این قسمت از رتروگیم سری زدیم به فرنچایز دوست‌داشتنی Contra و برخی از حقیقت‌های مرتبط با آن که شاید شما از آن‌ها خبر نداشتید.

نظر شما درباره‌ی این فرنچایز چیست؟ نسخه‌ی مورد علاقه‌تان کدام است؟ جواب این سوالات را به همراه نظر خود درباره‌ی این قسمت از رتروگیم در بخش نظرات با من و دیگر کاربران گیمفا به اشتراک بگذارید.

Svendorکاپیتان قیمتAlirezadeathwingsDARKSIRENmatrix4221489wildhuntJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)Pagan min (گیم پس باز سابق)علیMahyarMsmایمان غلامی مهرآبادیمحمد حسین کریمیMEYSAMB300P.morgan 𔓙Jin sakai🤘Mohsenj74محمدامین حیدری🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد سری بازی Contra - گیمفا