رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید

آرمان زرمهر
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا

امروز قصد داریم نگاهی به ۱۰ قابلیت کمتر شناخته شده‌ی کنسول محبوب PS1 بیندازیم که ممکن است بسیاری از شما کاربران عزیز از آن‌ها بی‌خبر باشید.

بنده شخصاََ دوران گیمینگ خود را با کنسول Atari 2600 شروع کردم و از همین رو علاقه‌ی بسیار زیادی به دوران کلاسیک گیمینگ یا به اصطلاح Retro Gaming دارم و از همین رو به طور مداوم به سراغ کنسول‌های قدیمی‌ام می‌روم، به پای تجربه‌ی عناوین کلاسیک مورد علاقه‌ام می‌نشینم و در خاطرات و نوستالژی‌های خودم غرق می‌شوم. یکی از این کنسول‌های خاطره‌انگیز پلی استیشن ۱ است.

کنسول PS1 یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های ۳ دهه‌ی اخیر به شمار می‌رود که نه تنها نام سونی را در صنعت گیمینگ مطرح کرد، بلکه همراه با کنسول Nintendo 64، بازی‌های سه بعدی را به ارمغان آورد و باعث پیشرفت گسترده‌ی این صنعت شد. اما این کنسول‌ها دارای برخی قابلیت‌هایی هستند که افرادی همچون بنده و دیگر دارندگان این کنسول ممکن است از آن‌‎‌‎ها بی‌خبر بوده باشند. امروز قرار است به ۱۰ مورد از آن‌ها بپردازیم.

۱۰. پشتیبانی از GunCon

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
اسلحه‌های GunCon نه تنها مکمل بسیار خوبی برای عناوین Light-Gun بودند، بلکه لذت تجربه‌ی آن‌ها را چندین برابر می‌کردند و یکی از دلایل پیش‌روی و محبوبیت این ژانر در دو نسل بعد نیز همین اسلحه‌های دوست‌داشتنی بودند.

در آن دوره عناوین شوتر Light-Gun به شدت محبوب بودند، به طوری که در برخی از شهربازی‌های کشور خودمان نیز شاهد وجود برخی بازی‌های آرکید Light-Gun بودیم. عناوین Light-Gun تمرکزشان بر ارائه‌ی یک تجربه‌ی شوتر بود که در آن شما به عنوان پلیر وظیفه داشتید به هر چیز تهدید آمیزی که روی صفحه می‌بینید شلیک کنید.

کمپانی نامکو (Namco) نیز از این محبوبیت استفاده کرد و یک اسلحه‌ی بازی را با نام GunCon برای کنسول PlayStation عرضه کرد که در اکثر موارد به صورت باندلی همراه با عناوین سری Time Crisis که یکی از فرنچایزهای محبوب ژانر Light-Gun بود عرضه می‌شد.

لازم به ذکر است که GunCon در آینده برای کنسول‌های بعدی سونی یعنی PS2 و PS3 نیز عرضه شد.

۹. یک دستیار کوچک در جیب شما!

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
امروزه داشتن یک کنسول کوچک در جیبتان که دارای امکانات مختلف است و همچنین توانایی اجرای بازی‌ها را نیز دارد، آنچنان موضوعی انقلابی‌ نیست، اما در گذشته و زمانی که PocketStation عرضه شد، این ایده به شدت هیجان انگیز بود و حسابی مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان حتی تصور این که روزی بتوانیم بازی‌‌هایمان را روی کنسول‌های قابل حمل تجربه کنیم مانند یک رویای دست نیافتنی بود.

سونی در سال ۱۹۹۹، دستگاهی جذاب به نام PocketStation را به طور انحصاری در ژاپن عرضه کرد که به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت. این دستگاه شامل سیستم صوتی، فلش مموری و یک ساعت بود. شما با وصل کردن این دستگاه به کنسول PlayStation خود می‌توانستید از برخی قابلیت‌های خاص در بازی‌های خود استفاده کنید و همچنین توانایی دریافت برخی برنامه‌ها و بازی‌ها را از کنسول خود برای این دستگاه را داشتید.

کمپانی سونی حدود شصت هزار واحد از این کنسول دستی را در ژاپن عرضه کرد که به سرعت به فروش رفتند و در حالی که این کمپانی قصد عرضه‌ی این دستگاه را در کشورهای دیگر نیز داشت، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. از محبوب‌ترین بازی‌های این کنسول می‌توان به Doko Demo Issyo اشاره کرد.

همچنین عنوان Final Fantasy VIII نیز جزو بازی‌هایی بود که می‌توانستید در این کنسول تجربه کنید. متاسفانه ساخت این دستگاه در ماه جولای سال ۲۰۰۲ پس از فروش پنج میلیون واحدی متوقف شد.

۸. توانایی ساخت بازی با استفاده از این کنسول

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
این کنسول در ابتدا “The Net Yarouze” نام داشت که در اواخر سال ۱۹۹۶ نام آن به “The Net Yaroze” تغییر کرد. کلمه‌ی مذکور به معنای “بیایید با هم انجامش دهیم” بود و دعوتی برای سازندگان مستقل محسوب می‌شود.

در سال ۱۹۹۶ سونی ورژنی از کنسول PS1 را با نام The Net Yaroze عرضه کرد که جامعه‌ی برنامه نویسان کامپیوتری را هدف می‌گرفت. این کنسول با قیمت ۷۵۰ دلار و در رنگ مشکی عرضه شد و بسیاری از وسایل و قابلیت‌های مورد نیاز برنامه نویسان برای ساخت بازی‌های PS1 را شامل می‌شد.

در حالی که این اولین کنسول با این دسته از قابلیت‌ها نبود، اما به بسیاری از سازندگان مستقل کمک کرد تا قابلیت‌ها و توانایی‌های PS1 را بسنجند. پس از آن نیز سونی سیستم عامل لینوکس را برای کنسول PS2 منتشر کرد و در حالی که دقیقاََ هدفش پیروی از راه The Net Yaroze نبود، اما بسیاری از امکانات مشابه را ارائه می‌داد.

۷. نسخه‌ی قابل حمل PS One

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
ورژن قابل حمل کنسول PS1 یک پیشرفت قابل توجه در زمینه‌ی کنسول‌های قابل حمل محسوب می‌شد. برخلاف PocketStation، این کنسول در تعداد انبوه و در سراسر دنیا تولید و عرضه شد و قدمی بزرگ برای سونی در راستای ساخت یک کنسول قابل حمل بی‌نقص و کامل بود.

به نظر من کنسول PS One بسیار جذاب بود. این کنسول در اصل حالت اسلیم پلی استیشن یا به اصطلاح PSX به حساب می‌آمد که در سال ۲۰۰۰ عرضه گردید و به محبوبیت فوق‌العاده بالایی دست یافت؛ به طوری که حتی در بازه‌ای از زمان کنسول جدید سونی یعنی PS2 را در زمینه‌ی فروش پشت سر گذاشت.

این کنسول با کوچک‌تر شدن ابعادش حسابی برای طرفداران PS1 جذاب بود و همچنین از نظر ظاهری نیز نظرها را به خود جلب می‌کرد، اما سونی همچنان ایده‌های جالبی در سر داشت. برخی از نمونه‌های اولیه‌ی این کنسول شامل یک صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۵ اینچی، هدفون و اداپتور اتصال به فندک ماشین نیز بودند که به شما اجازه می‌داد از آن به عنوان یک کنسول دستی در سفرهای خود استفاده کنید.

از آن جایی که سونی تا زمان عرضه‌ی PSP به عنوان یک سازنده‌ی کنسول‌های همراه شناخته نمی‌شد، می‌توان از این نسخه از کنسول PS One به عنوان اولین کنسول همراه این کمپانی یاد کرد.

۶. تجربه‌ی بازی‌های چند نفره با اتصال کنسول‌ها

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
استفاده از این قابلیت نیازمند پیش‌نیازهای مختلفی بود که به دنبال آن مخاطب هدف به شدت محدود می‌شد، اما در آن دوره که بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین وجود نداشتند، این قابلیت حسابی هیجان‌انگیز بود و همچنین راه خوبی برای تجربه‌ی عناوین چندنفره به صورت عادلانه محسوب می‌شد.

همانطور که احتمالا به یاد دارید، در آن دوره و زمانی که هنوز عناوین چندنفره خلق نشده بودند، بسیاری از بازی‌ها از قابلیت تجربه‌ی چند نفره به صورت Split Screen روی یک دستگاه بهره‌مند بودند. در این حالت، پلیرها به دلیل نگاه کردن به یک تلویزیون می‌توانستند دوستان خود و مکان آن‌ها را ببینند و تقلب کنند.

یکی دیگر از متعلقات جذاب PS1، کابلی بود که به شما اجازه می‌داد دو کنسول را به یکدیگر متصل کنید و به پای عناوین چند نفره بنشینید. اما این قابلیت نیازمند دو کنسول، دو تلویزیون و همچنین دو نسخه از آن بازی‌ای بود که شما قصد تجربه‌اش را داشتید. این موضوع کمی باعث سخت‌تر شدن استفاده از این قابلیت می‌شد.

اما اگر در آن زمان از همه‌ی این امکانات بهره‌مند بودید، می‌توانستید یک تجربه‌ی دو نفره‌ی جذاب، سرگرم کننده و به دور از تقلب داشته باشید.

۵. توانایی اجرای CDهای موسیقی

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
CDها در طول دهه‌ی ۹۰ رشد چشم‌گیری را تجربه کردند، به طوری که فروش آن به رقم‌های میلیونی رسیده بود و این موضوع در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ نیز به اوج خود رسید. سونی از آن جایی که در ابتدای ورود خود به دنیای بازی‌های ویدیویی بود و همچنان به عنوان یک تولید کننده‌ی بزرگ لوازم صوتی تصویری شناخته می‌شد، در اولین کنسول خود یک پخش‌کننده‌ی موسیقی نیز تعبیه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و مزیت بزرگ این کنسول نسبت به کنسول‌های کارتریجی محسوب می‌شد.

سونی قبل از این که وارد صنعت گیمینگ شود، با وسایل الکترونیکی و صوتی و تصویری خود همچون تلویزیون‌ها و پخش کننده‌های موسیقی شناخته می‌شد و ما شاهد رد پای برخی از این محصولات و تجربیات قبلی کمپانی سونی در کنسول پلی استیشن بودیم.

کنسول PS1 توانایی اجرای CDهای موسیقی را نیز داشت که خود در آن زمان یک خصوصیت بسیار کاربردی و مهم به شمار می‌آمد؛ به طوری که بسیاری این کنسول را به عنوان یک دستگاه پخش موسیقی تهیه می‌کردند (بسیاری از بچه‌ها نیز به بهانه‌ی خرید یک دستگاه پخش موسیقی والدین خود را به خرید این کنسول ترغیب می‌کردند).

CDها در دهه‌ی ۹۰ بسیار محبوب شدند و به همین دلیل، این خصوصیت کنسول PS1 نه تنها آن را نسبت به کنسول‌هایی که همچنان از کارتریج‌ها استفاده می‌کردند محبوب‌تر کرد، بلکه سونی نیز با یک تیر دو نشان زد و حسابی از این ایده‌ی خود سود برد.

۴. هدست واقعیت مجازی

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
هدست Glasstron اولین تجربه‌ی سونی در ساخت هدست‌های واقعیت مجازی نبود، پیش از این هدست سری Visortron نیز عرضه شده بود. ساخت این سری از هدست‌های واقعیت مجازی را می‌توان آزمایشی برای ورود به این تکنولوژی دانست. با وجود متوقف شدن تولید این سری، حال شاهد عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی پلی استیشن هستیم که در اصل پیروی معنوی این سری هستند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کنسول PS1 قابلیت پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی را داشته است. خانواده‌ی Glasstron یک سری از هدست‌های واقعیت مجازی هستند که توسط سونی ساخته شده بودند. در اصل PlayStation VR را می‌توان حاصل تجربیات سونی از این سری از هدست‌های واقعیت مجازی دانست و این نشان می‌دهد که کنسول PS1 در زمان خود و در مبحث تکنولوژی از کنسول‌های دیگر جلوتر بوده است.

این هدست‌ها شامل یک LCD و همچنین یک جفت هدفون می‌شدند که به پلیر اجازه می‌دادند بیش از پیش در تجربه‌ی بازی‌ها غرق شوند و تجربه‌ای عمیق‌تر داشته باشند.

یکی از عناوینی که از این هدست پشتیبانی می‌کرد، بازی MechWarrior 2: 31st Century Combat بود که شما را در نقش کنترل‌کننده‌ی یک ربات غول پیکر قرار می‌داد و باعث می‌شد که از نزدیک شاهد میدان جنگ باشید. در نهایت با وجود آن که سونی به ساخت این هدست‌ها ادامه نداد، اما این قدمی بزرگ در راستای تکنولوژی واقعیت مجازی محسوب می‌شود.

۳. پشتیبانی از موس اختصاصی

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
به عنوان شخصی که در طول سال‌ها بین کنسول‌های مختلف و PC سفر کرده‌ام، همیشه با معضل انتقال بین کنترلر و موس و کیبورد روبه‌رو بوده‌ام. امروزه کنترلرها در حال پیشرفت چشم‌گیری هستند که این انتقال را راحت تر می‌کنند، اما در گذشته و مخصوصا سری اول کنترلرهای کنسول PS1 که بدون جویستیک بودند، حفره‌ی بزرگی بر سر راه تجربه‌ی عناوین شوتر ایجاد می‌شد که سونی با ساخت این موس سعی بر پر کردن این حفره و آسان‌تر کردن تجربه داشت.

کنسول PS1 در دوره‌ای به بازار آمد که PC گیمینگ نیز حسابی در حال رواج پیدا کردن بود. به همین جهت، سونی تصمیم به ساخت و عرضه‌ی یک موس اختصاصی برای کنسول خانگی‌اش گرفت که علاوه بر کنسول پلیرها، بتواند PC پلیرها را نیز به خرید کنسول‌ خود ترغیب کند.‌

در حالی که این کنسول با کنترلر DualShock خود شناخته می‌شود، اما تجربه‌ی برخی از عناوین Point And Click و همچنین بازی‌های شوتر روی این کنسول مخصوصا با کنترلرهای ابتدایی بدون جویستیکش بسیار مشکل بود و این موس توانایی ارائه‌ی تجربه‌ا‌ی روان‌تر و آسان‌تر را داشت.

۲. تجربه‌ی بازی‌های چند نفره با بیش از دو نفر

ps1
زمانی که PS1 پا به دنیای بزرگ بازی‌های ویدیویی گذاشت، تجربه‌ی بازی‌ها به صورت Split Screen حسابی رایج بود؛ اما محدودیت این کنسول در تعداد پورت‌های کنترلر باعث می‌شد که شما و دوستانتان (بیش از دو نفر) نتوانید به تجربه‌ی یک بازی به صورت چند نفره بپردازید. این آداپتور مشکل یاد شده را حل می‌کرد.

کنسول PS1 راه‌های مختلفی را برای تجربه‌ی بازی‌ها به صورت چندنفره ارائه می‌داد که درباره‌ی یکی از آن‌ها کمی بالاتر صحبت کردیم. اما تا قبل از این، حول تجربه‌ی دو نفره‌ بازی‌ها صحبت می‌کردیم، اما حالا قرار است در مورد آداپتوری صحبت کنیم که امکان بازی کردن به صورت چهار نفره را نیز فراهم می‌کرد.

PlayStation Multitap نام آداپتوری است که اجازه‌ی اتصال ۴ کنترلر و مموری کارت را به صورت همزمان به پلیرها می‌دهد. این آداپتور در آن دوره حسابی بازار داغی داشت و دلیل آن نیز لذت تجربه‌ی چند نفره‌ی بازی‌های این کنسول بود.

اگر به یاد داشته باشید، حافظه‌ی مموری کارت‌های این کنسول حدود ۱ مگابایت بود و به سرعت با سیوهای متوالی پر می‌شد و گاهی اوقات با وجود استفاده از دو مموری کارت، باز هم با کمبود حافظه روبه‌رو بودیم. به همین جهت، قابلیت استفاده‌ی هم زمان از چهار مموری کارت در این آداپتور نیز بسیار کاربردی به شمار می‌آمد و یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن بود.

۱. بازیابی سیوها پس از پاک شدن

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
در گذشته کنسول‌ها فاقد حافظه‌ی داخلی بودند که دیر یا زود شما را مجبور به پاک کردن برخی از سیوهایتان می‌کردند. به همین دلیل، پاک کردن ناخواسته یا تصادفی برخی از سیوها امری بسیار محتمل بود. قابلیت بازیابی سیوهای این کنسول مانند طلایی نهفته در دل زمین بود که اگر از آن با خبر می‌شدید، دیگر نگرانی‌ای از بابت پاک کردن تصادفی سیوهای خود نداشتید.

امروزه تمام کنسول‌ها با حافظه‌های داخلی در دسترس قرار می‌گیرند و همچنین از قابلیت‌هایی همچون Cloud Save پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل، پلیرها دیگر نگرانی‌ای از بابت سیو بازی‌های خود ندارند.

در شماره‌ی قبلی کمی حول مشکلات مربوط به نبود حافظه‌ی داخلی و کمبود حافظه‌ی مموری کارت‌ها در کنسول PS1 توضیح دادم. گاهی اوقات این کمبود حافظه ما را مجبور به پاک کردن سیوهایمان می‌کرد. این موضوع بسیار ناخوشایند بود، اما چاره‌ای وجود نداشت.

حال مطمئنم که من و همه‌ی کسانی که کنسول PS1 را داشتیم، حداقل یک بار به اشتباه سیوی را حذف کرده‌ایم که قصد حذف کردن آن را نداشتیم. به دنبال این اتفاق، ساعت‌ها به سقف خیره می‌شدیم و به ساعت‌هایی که دوباره باید مسیر طولانی بازی را طی کنیم فکر می‌کردیم.

اما در تمام این مدت، PS1 از قابلیتی بهره‌مند بود که شاید راه زندگیمان را به طور کلی تغییر می‌داد. این قابلیت، امکان بازیابی فوق‌العاده سریع و ساده‌ی سیوی است که به تازگی آن را حذف کرده‌اید! کافی است دکمه‌های R2/R1 و L1/L2 را دو بار به صورت هم زمان فشار دهید تا سیوتان بازگردد.

اگر از این خصوصیت پنهان با خبر بوده‌اید، تبریک می‌گویم شما هیچوقت درد حذف اشتباهی سیوهایتان را تجربه نکرده‌اید، اما اگر از آن بی‌خبر بودید، متاسفانه حالا شما بیش از پیش حسرت ندانستن این قابلیت و حذف اشتباهی سیوهایتان را می‌خورید.

سخن پایانی

امروز سوار ماشین زمان شدیم و به حدود دو دهه و نیم پیش سفر کردیم و نگاهی انداختیم به برخی از قابلیت‌های جذاب کنسول PS1 که احتمالاََ از آن‌ها بی‌خبر بودید. دنیای کلاسیک بازی‌های ویدئویی آن قدر عمیق است که همچنان پس از سال‌ها اطلاعات تازه‌ای از آن به گوشمان می‌رسد.

شما هم اگر مثل من عاشق رترو گیمینگ و به طور کلی دوران کلاسیک این صنعت هستید، حتما نظرات خود را درباره‌ی این مقاله، کنسول PS1 و همچنین عناوین خاطره‌انگیز خود از این کنسول را در بخش نظرات با من و دیگر کاربران گیمفا به اشتراک بگذارید.

منم یکی مثل خودتParham.اوچن ( بازی‌ساز آینده بازی‌باز فعلی)رضا مهرعلیامیرحسین رنجبرREAL MorganDARKSIREN..❤GOD OF WAR❤GamefanAli G_Hحسین غزالیمتأثر گشتهآرینM.MTMEYSAMB300maravessalinerdmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتروگیم؛ ۱۰ قابلیت کنسول PS1 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید - گیمفا