در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟

مصطفی زاهدی
۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

در این مقاله نگاهی داشته‌ایم به حواشی، گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون روند توسعه‌ی بازی مورد انتظار GTA 6 و مواردی که باید در این مورد بدانیم.

بیش از هشت سال است که از عرضه‌ی بازی Grand Theft Auto 5 می‌گذرد. این عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ دنیای گیم و سودآورترین اثر سرگرمی در تاریخ به شمار می‌رود. تنها همین نکته که تقریبا یک دهه پس از عرضه، هم‌چنان بازی GTA V در لیست پرفروش‌ترین‌های کشور‌های مختلف قرار دارد نشان دهنده‌ی بزرگی و عظمت این عنوان است. در بحث فروش و درآمد‌زایی، تقریبا رکوردی باقی نمانده که نسخه‌ی پنجم Grand Theft Auto نشکسته باشد و اگر به خاطر آمار فروش بازی Tetris نبود، رکورد پرفروش‌ترین بازی تاریخ نیز از آن GTA V می‌شد.

اما سال هاست که از انتشار این بازی می‌گذرد و طبیعتا از مدت‌ها پیش، طرفداران این سری برای معرفی نسخه جدید این سری روزشماری می‌کردند. اما هر سال که می‌گذشت امید رونمایی نسخه جدید کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شد. فروش فوق‌العاده نسخه‌ی پنجم از یک طرف و درآمدزایی فوق‌العاده بخش آنلاین از طرف دیگر، باعث شده بودند از لحاظ مالی نیز شرکت مادر یعنی Take Two اصلا نیازی به معرفی و انتشار نسخه‌ی جدید از این سری نداشته باشد.

اما در دو سال اخیر شاهد انبوه شایعات و گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد نسخه‌ی ششم Grand Theft Auto، مشکلات توسعه و حواشی مختلفی بودیم که بسیار جالب توجه به نظر می‌رسیدند. اما بر اساس شایعات و گزارش‌ها، در پشت صحنه‌ی توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟

بیوم
هنوز هم GTA V در جدول‌های فروش حضور فعالی دارد!

رفتن Dan Houser، آغازگر مشکلات

شاید دن هاوزر را نشناسید اما او مرد اول پروژه‌های راکستار در یک دهه‌ی اخیر بوده است. از GTA: San Andreas گرفته، تا Max Payne، Red Dead Redemption 2 و GTA V، این دن هاوزر بوده است که رهبری این پروژه‌ها را بر عهده داشته است‌. دن هاوزر در کنار برادرش سم، از جمله کسانی بود که Rockstar را در دهه نود میلادی تأسیس کردند. از آن‌جایی که دن و سم هاوزر به عنوان تهیه کنندگان اجرایی (Executive Producers) فعالیت می‌کردند، بر روی پروژه‌های مختلف نظارت کاملی داشتند و دن هاوزر همواره نویسنده اصلی آثار مختلف Rockstar در دو دهه اخیر بوده است. از این رو نام دن هاوزر کاملا به راکستار و پروژه‌هایش و خصوصا فرنچایز Grand Theft Auto گره خورده است.

اما دو سال پیش بود که دن هاوزر رسما از راکستار جدا شد. عواقب این تصمیم به نظر می‌رسد اول از همه گریبان‌گیر توسعه Grand Theft Auto 6 شده باشد. بر طبق برخی شایعات، پیش تولید نسخه ششم به مدت حدودا یک و نیم سال به رهبری دن هاوزر آغاز شده بود اما پس از خروج Dan Houser راکستار تصمیم گرفت آن پروژه را ادامه ندهد و به نظر می‌رسد پروژه توسعه نسخه ششم GTA در همان اوایل کار ریبوت شد. هر چند این خبر شایعه بود و می‌تواند نادرست باشد، اما با توجه به سابقه درست منبع ذکر کننده و بررسی منطقی این خبر، می‌توان احتمال داد این اتفاق واقعا رخ داده باشد. ریبوت شدن یک پروژه در دوره پیش تولید اصلا عجیب نیست. برای مثال در ابتدا امی هنینگ بر روی Uncharted 4 کار می‌کرد و آن پروژه بر اساس نظر او ساخته می‌شد. اما پس از خروج او، کل آن یک و نیم سال توسعه کنار گذاشته شد و نیل دراکمن و بروس استارلی یک Uncharted 4 دیگر را استارت زدند. پروژه‌ای که در نهایت به نسخه A thief’s end ختم شد.

خروج دن هاوزر را باید اولین اتفاق ناخوشایند در راه توسعه نسخه ششم GTA بدانیم. عملکرد او به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده آن قدر فوق‌العاده بوده است که شاید بتوان گفت هیچکس به اندازه‌‌ی او از این فرنچایز شناخت ندارد. اما مشکلی که به نظر می‌رسد راکستار با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که جایگزین مناسبی برای هاوزر پیدا نکرده است. در مثال خروج امی هنینگ، دراکمن و استارلی به خوبی نبود هنینگ را جبران کردند، اما راکستار بعد از خروج فردی کلیدی مانند دن هاوزر، دچار آشفتگی شد. دقت کنید که این موارد مطرح شده در مورد روند توسعه و مشکلات و آشفتگی پیرامون آن همگی در حد گمانه‌زنی‌ و شایعات هستند.

نبود یک مغز متفکر بزرگ بالای سر یک پروژه، به این معنی است که سازندگان نمی‌دانند دنبال چه چیزی هستند. چرا که خط مشی و مسیر مشخصی را جلوی خود نمی‌بینند. به نظر می‌رسد در ابتدا قرار بود که نسخه‌ی ششم در دهه ۷۰ و هشتاد میلادی جریان داشته باشد، اما از آن‌جایی که بخش Online فوق‌العاده مهم است، این ایده نیز به بن بست خورده است چرا که یک Setting قدیمی آزادی عمل لازم را به توسعه دهندگان در بخش آنلاین نمی‌دهد

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
دن هاوزر، یکی از موسسان Rockstar، و مهم‌ترین فرد پروژه‌های تاریخ راکستار به شمار می‌آید.

به نظر می‌رسد برنامه‌ی Dan Houser کاملا مشخص بوده است. بعد از عرضه‌ی GTA 5، کل تیم راکستار تمرکز خود را روی Red Dead Redemption 2 گذاشت و پس از عرضه‌ی این عنوان، تولید نسخه بعدی GTA به طور جدی و همه جانبه آغاز می‌گشت. اما رفتن هاوزر، باعث شد حساب و کتاب به هم بریزد. بحث جایی جالب می‌شود که اخیرا مشخص شد عنوان Bully 2 نیز در دست ساخت بود که به علت مشکلات توسعه و تمرکز بر روی Red Dead Redemption 2 لغو شد. به نظر می‌رسد سیاست راکستار بسیار کمال گرایانه است و در آن واحد فقط بر روی یک پروژه به طور کامل کار می‌کند. سیاستی که البته نتیجه داده است و شاهد آثار فوق‌العاده‌ای از راکستار در این دو دهه بود‌ایم.

عدم نیاز جدی Take Two به عرضه نسخه‌ی بعد

بیاید کمی حرفه‌ای و مادی صحبت کنیم. دنیای گیم یک صنعت است و وقتی صحبت از صنعت می‌شود، همیشه پای سهام و سهام‌داران به میان می‌آید. شرکت Take Two از لحاظ مالی چند عنوان پول‌ساز فوق‌العاده دارد. بخش آنلاین GTA V، نسخه سوم Borderlands که هنوز فروش خوبی را تجربه می‌کند، بخش ۲K Games که به لطف عرضه سالیانه NBA و پرداخت‌های درون برنامه‌ای به مانند ماشین پول‌سازی عمل می‌کند و صد البته فراموش نکنید که GTA V هنوز فوق‌العاده فروش می‌کند! همین مسئله موجب شده تا سهام‌داران و افراد کلیدی Take Two، به اندازه مخاطبان برای عرضه نسخه ششم GTA عجله نداشته باشند.

یک مثال دیگر در شرایط متفاوت می‌تواند قضیه انتشار Cyberpunk 2077 باشد. CD Project Red (به عنوان یک شرکت نه استودیو)، بعد از عرضه‌ی ویچر ۳ دیگر عنوان خاصی را منتشر نکرد و برای همین تمام امید و توجه سرمایه‌گذاران بر روی Cyberpunk 2077 معطوف شده بود. به همین دلیل بود که آن‌ها مجبور شدند پس از سه تاخیر طولانی، در نهایت با وجود آماده نبودن بازی آن را منتشر کنند. چرا که سرمایه‌گذاران دیگر تأخیر و به عقب انداختن انتشار را نمی‌پذیرفتند.

اما شرایط Take Two بسیار مناسب و عالی است و این شرکت چند راه پول‌سازی بزرگ را در اختیار دارد. شک نکنید اگر Take Two نیازمند عرضه‌ی GTA 6 بود، حتی در همین نسل هشت نیز می‌توانست آن را منتشر کند. چرا که Take Two از لحاظ بودجه تخصیص داده شده کم نمی‌گذارد و خساست به خرج نمی‌دهد.

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
به نظر شما GTA 6در چه سالی معرفی و عرضه می‌شود؟

در آخر توجه کنید که ممکن است اکثر این موارد مطرح شده شایعه باشند و اصلا به واقعیت نزدیک نباشند. هر چند به شخصه فکر می‌کنم خروج دن هاوزر به شدت بر روی توسعه GTA 6 اثر منفی گذاشته است و حتی در سال‌های آینده اگر قرار شود روزی به فرض مثال Red Dead Redemption 3 ساخته شود، جای خالی هاوزر حس خواهد شد.

با همه‌ی این اوصاف احتمالا شرایط در آینده بهتر خواهد شد و توسعه روند مطلوب‌تری به خود می‌گیرد. البته بد نیست بدانید بسیاری از لیکر‌ها و منابع داخلی راکستار، از روند توسعه‌ی نسخه ششم به عنوان پر هرج و مرج‌ترین پروژه تاریخ راکستار یاد می‌کنند.
نظر شما در مورد این بحث چیست؟ تا چه اندازه فکر می‌کنید راکستار دچار آشفتگی شده است؟

vahid gamerفریدREZA_OXjavad-1383در انتظار gta6DARKSIRENMehran.Baمتأثر گشتهTang HaoAlireza3200NathanM.MTپِسَرِ خُدایِ‌ خُدایانdanialSکسری نراقیSina_2081SHHshadowعلیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا