پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

معین سلیمانی
۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

عنوان Ready or Not پس از سه سال توسعه، حالا به فاز دسترسی زودهنگام رسیده و در دسترس برخی کاربران قرار گرفته است. در این مقاله قصد بررسی این اثر را داریم.

تاریخچه‌ی سری Police Quest (SWAT)

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
SWAT 4: The Stetchkov Syndicate

قبل از این که به معرفی و بررسی بازی Ready or Not بپردازیم، لازم است که نگاهی به تاریخچه‌ی منبع الهام آن، یعنی سری Police Quest داشته باشیم. سابقه‌ی این سری بسیار قدیمی به سال ۱۹۸۷ و دوره‌ای برمی‌گردد که ژانر “اشاره و کلیک” هنوز در دنیای بازی‌های ویدیوئی مطرح بود. اولین قسمت از این فرنچایز که در قالب یک شوتر اول شخص و واقع گرایانه منتشر شد SWAT: Global Strike Team نام داشت و رویکردی بسیار متفاوت با نسخه‌های قبلی در پیش گرفته بود. در قسمت سوم این سری یعنی SWAT 3، تاکتیک‌های واقعی گروه ضربت و تجهیزات مخصوص آن‌ها به تصویر کشیده شدند.

جالب است بدانید که کمی پس از انتشار SWAT: Global Strike، عنوان Rainbow Six خلق شد تا بتواند با این اثر رقابت کند.

مسیر متفاوتی که سری SWAT پیش گرفت

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

در مراسم E3 سال ۲۰۰۲، در کنار عناوینی مانند Halo 2، استودیوی توسعه‌ دهنده‌ی SWAT 3 یعنی سیرا (SIERRA)، از جدیدترین عنوان آن زمان خود یعنی SWAT: URBAN LEGENDS رونمایی کرد. در حاشیه‌ی مراسم دموی قابل تجربه‌ای از این عنوان نیز در دسترس هواداران و علاقه‌مندان به این عنوان شوتر تاکتیکال نیز قرار گرفت. اما چیزی که عموم مخاطبین نمی‌دانستند این بود که سیرا در زمان توسعه‌ی این اثر به مشکلات جدی برخورده بود و به کمک یک استودیوی دیگر نیاز داشت و این جا بود که پای استودیوی ایراشنال گیمز (Irrational Games) به ماجرا باز شد. جالب است بدانید که این استودیو سابقه‌ی خلق عنوان تحسین شده‌ی System Shock را در کارنامه‌ی خود داشت.

مقدمه‌ای بر یک پیروزی

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

عنوان SWAT: Urban Legends در نهایت لغو شد. اما استودیوی ایرشنال گیمز با استفاده از فایل‌های به جا مانده از این پروژه‌ و ارتقای برخی از المان‌های بازی‌های قبلی استودیوی سیرا اثر SWAT 4 را خلق کرد. SWAT 4 در زمان انتشار خود موفق به جلب رضایت کاربران شد و به نوعی توانست موفقیت SWAT 3 را باری دیگر تکرار کند. در SWAT 4 سیستم فرمان به هوش مصنوعی باری دیگر ساخته شده و به طور کلی ارتقا پیدا کرده بود، همچنین استودیوی ایرشنال گیمز با اضافه کردن بسته‌های الحاقی، محتوای جدید برای بخش چندنفره و قسمت تک نفره‌ی این اثر اضافه کرد. SWAT 4 موفقیت بزرگی برای استودیوی ایرشنال گیمز و سبک شوتر‌های تکتیکال محسوب می‌شد و باری دیگر امید را به طرفداران این سبک برگرداند. اما …

پتانسیل هدر رفته

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

پس از موفقیت SWAT 4، اعضای توسعه دهنده‌ی استودیوی ایرشنال گیمز قصد داشتند قسمت پنجم این سری را نیز بسازند و المان‌هایی تخیلی مثل زامبی‌ها را نیز به آن اضافه کنند. SWAT 5 که با نام رمزی Division 9 در دست توسعه قرار داشت، قرار بود عنوانی کو-آپ محور با استفاده از المان‌های بقا و مبارزه بر علیه‌ سیل ناتمام زامبی‌ها و گرگینه‌ها باشد، اما متاسفانه این پروژه رها شد و استودیوی ایرشنال گیمز به کمپانی تیک تو (Take Two) پیوست تا اولین قسمت Bioshock را بسازد. لازم به ذکر است که این ایده سه سال قبل از عرضه‌ی بازی بسیار محبوب و موفق Left 4 Dead، در قالب یک دموی ناقص آزمایش شد، اما متاسفانه این پروژه هیچوقت به پایان نرسید و شاهد عرضه‌ی آن نبودیم.

معرفی Ready or Not

عنوان Ready or Not همان عنوان رویایی طرفداران SWAT 4 است که در طی این ۱۶ سال هیچ خبری از آن نبود. استودیوی ووید اینتراکتیو (Void Intractive) مسئولیت توسعه‌ی این عنوان را بر عهده دارد و همان چیزی را در اولویت قرار داده است که در دو بازی محبوب SWAT 3 و SWAT 4 در اولویت بود: کمترین فاصله با واقعیت.

عنوان Ready or Not یک بازی ایندی محسوب می‌گردد اما از لحاظ کیفی دست کمی از عناوین AAA که این روز‌ها شاهد آن هستیم ندارد. گرافیک فنی و صداگذاری بازی در یک کلام “عالی” عمل می‌کند و به شخصه‌ از یک بازی ایندی انتظار چنین گرافیک فنی باکیفیت و بهینه‌ای نداشتم. بازی Ready or Not حتی در سیستم‌های متوسط نیز به خوبی اجرا می‌شود و عملکرد قابل قبولی دارد. صدای شلیک اسلحه‌ها، برخورد گلوله با اجسام مختلف و انفجار نارنجک‌ها و شکستن‌ در‌ها و پنجره‌ها، بسیار باکیفیت پیاده سازی شده است.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
آیا عادت کرده‌اید با هر بار شلیک ریلود کنید؟ متاسفم، ولی در این بازی باید این عادت را کنار بگذارید چون جواب نمی‌دهد و گیج می‌شوید. در ابتدای هر مرحله چهار خشاب پر دریافت می‌کنید و باید با همان چهار خشاب مرحله را به پایان برسانید.

گان پلی و دیگر المان‌های مربوط به گیم‌پلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و علاوه بر “واقعی” بودن کیفیت مناسبی دارند. هندلینگ اسلحه‌ها واقع‌گرایانه پیاده‌سازی شده و استفاده از هر سلاحی در بازی حس خاص خود را دارد. همچنین شما می‌توانید سلاح‌های خود را نیز به دلخواه خود شخصی سازی کنید. البته در نسخه‌ی دسترسی زودهنگام برخی از موارد نیمه تمام بودند و احتمالا در روز عرضه شاهد موارد بیشتری در شخصی سازی خواهیم بود.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
شما علاوه بر تجهیزات، وسایل و اسلحه می‌توانید ظاهر شخصیت خود را نیز تعویض کنید

شخصی سازی در Ready or Not به ظاهر و تجهیزات سوار بر اسلحه خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید ظاهر و وسایلی که از آن در ماموریت‌ها استفاده می‌کنید را نیز عوض کنید. هر وسیله‌ای کاربرد خاص خود را دارد و در طول ماموریت‌ها به کار شما می‌آید. وسایل و تجهیزاتی که استفاده می‌کنید هر کدام تاثیر خاص خود را بر روی نحوه‌ی پیشبرد مراحل و گیمپلی دارند و هیچ کدام از آن‌ها ” بی‌مصرف” به حساب نمی‌آیند.

نگاهی به گیمپلی

Ready or Not علی‌رغم گیمپلی کند و آهسته‌ای که دارد سرعت عمل شما را نیز می‌طلبد و علاوه بر آن باید قبل از هر کاری استراتژی و نقشه‌ی خاص خود را داشته باشید. تجهیزات و وسایلی که پیش از شروع ماموریت انتخاب کرده‌اید، نحوه‌ی پیشبرد مرحله و تصمیماتی که می‌گیرید همگی حائز اهمیت بوده و حتی برد و باخت شما را تایین می‌کنند. به عنوان مثال اگر در ماموریت گروگان گیری در‌های قفل شده را با استفاده از C2 یا شات گان مخصوص باز کنید، گروگان گیر متوجه می‌شود و همه‌ی گروگان‌ها را به قتل می‌رساند یا اگر در ماموریتی که یک فرد مسلح به شهروندان حمله کرده است سرعت عمل لازم را نداشته باشید ماموریت با شکست مواجه خواهد شد.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
هر ماموریت تجهیزات خاص خود را نیاز دارد. پیش از شروع هر مرحله باید وسایل و تجهیزات خود و اعضای تیم را به درستی انتخاب کرده باشید.

به صورت کلی Ready or Not شما را وادار به استفاده از یک روش خاص برای پیشبرد و اتمام مراحل نمی‌کند. روش شما مهم نیست و این اتمام ماموریت است که اهمیت دارد. می‌خواهید از سنگین‌ترین زره‌ها و سلاح‌ها استفاده کنید و با مظنونین مسلح به صورت مستقیم درگیر شوید؟ بازی این اجازه را به شما می‌دهد. اما باید کند شدن حرکت و به خطر افتادن هم‌تیمی‌ها و افراد غیرمسلح را نیز بپذیرید. این قانون بازی است.

همه لیاقت شانس دوباره را دارند، به جز شما!

همان طور که در مقاله ذکر شد، توسعه دهندگان Ready or Not بازی‌ای را توسعه داده‌اند که کمترین فاصله با واقعیت را دارد. در دنیای واقعی اولویت نیرو‌های ضربت “دستگیری مظنونین” است نه “کشتن آن‌ها”. اگر موفق شوید هر مرحله را با حداقل کشتار به پایان برسانید بازی به شما پاداش می‌دهد. لازم به ذکر است که این عنوان تجهیزاتی که برای رسیدن به این هدف نیاز دارید را نیز فراهم کرده است. همه‌ی سلاح‌های بازی کشنده نیستند و حتی اگر یکی مظنونین مسلح سعی کند شما را به قتل برساند. می‌توانید با استفاده از شات گان مخصوص یا با تیزر جلوی او را گرفته و دستگیرش کنید.

ready or not
همه‌ی افراد حاضر در ون با یک تصمیم اشتباه یا حرکت نسنجیده ممکن است کشته شوند. قبل از هر کاری باید به نتیجه‌ی آن فکر کرده باشید.

هوش مصنوعی بازی بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود. افراد مسلح می‌توانند با شلیک یک گلوله به راحتی شما یا هم‌تیمی‌هایتان را به قتل برسانند و به اعمال شما واکنش نشان می‌دهند. حتی برخی از افراد غیرمسلح از دستور شما نافرمانی کرده و می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. هوش مصنوعی یاران شما در بخش تک نفره نیز عملکرد مناسبی دارند و دستورات شما را به خوبی اجرا می‌کنند و واکنش آن‌ها به اتفاقات مختلف سریع است.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
اگر در را منفجر کنید ممکن است مظنون یا افراد بی‌گناه کشته شوند و اگر قفل را بی سر و صدا باز کنید بیشتر طول می‌کشد در حالی که زمان شما محدود است. در برخی مواقع این گونه به چالش کشیده می‌شوید.

اما این هوش مصنوعی بی‌ایراد نیست، بعضی وقت‌ها افراد شما به دستورات شما تا انتهای مرحله واکنشی نشان نمی‌دهند و به دردسر می‌افتید. همچنین برخی از افراد غیر نظامی نیز به هشدار‌های شما واکنشی نشان نمی‌دهند و شما ناچار به استفاده از زور و دریافت امتیاز منفی می‌شوید.

قانون هیچ وقت در نمی‌زند

نقشه‌ها و محیط‌های Ready or Not به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای دسترسی به بخش‌های مختلف باید از در‌هایی که بعضا قفل شده‌اند عبور کنید. این درها تخریب پذیر هستند و گلوله‌ی برخی از سلاح‌ها از آن عبور می‌کند. شما برای عبور از هر در، دو راه دارید. یا با وسیله‌ی Mirror Gun از نبود تله‌ها و مظنونین مسلح مطلع شده و قفل در را باز کنید. یا با استفاده از C2، شات گان و لگد، در را شکسته و خطر تله‌هایی که بعضا مرگ بار بوده یا وجود مظنونین مسلح را به جان بخرید. شکستن قفل در سریع‌تر است اما خطرناک‌تر از روش اول است. هر کدام از دو روش در موقعیت خود کارآمد هستند و این شمایید که تشخیص ‌می‌دهید باید از کدام روش استفاده کنید.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
بازی با توجه به نحوه‌ی پیشروی شما در انتهای هر مرحله امتیاز می‌دهد

هنگامی که به اعضای تیم خود دستور پاکسازی یک محل را می‌دهید، می‌توانید تایین کنید که از کدام نارنجک‌ استفاده کنند. نارنجک Flash Bang سریع عمل می‌کند و به همان سرعت اثرش از بین می‌رود. در حالی که نارنجک دودزای CS کمی کندتر بوده اما به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا محل را پاکسازی کرده و مظنونین را دستگیر کنید. نارنجک Stinger نیز افراد حاضر در محل را برای مدت کوتاهی گیج می‌کند.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
مراحل نسخه‌ی دسترسی زود هنگام محدود هستند، اما زمان زیادی برای اتمام آن‌ها لازم دارید و ارزش تکرار آن‌ها بالاست

چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که هر کدام از این نارنجک‌ها تجهیزات خاص خود را نیاز دارند. به عنوان مثال هنگام استفاده از Flash Bang اگر از عینک مخصوص آن استفاده نکنید برای مدتی نمی‌توانید به درستی محیط را ببینید و کنترل سلاح سخت‌تر خواهد شد. پیش از استفاده از نارنجک دودزا نیز باید ماسک مخصوص آن را داشته باشید وگرنه هنگام استشمام آن اندکی از میزان سلامتی‌تان کم می‌شود و نمی‌توانید سلاحتان را کنترل کنید.

نگاهی به محتوای بازی

همان طور که می‌‌دانید، Ready or Not نزدیک به واقعیت ساخته شده و اعضای تیم توسعه دهنده با نیرو‌های پلیس همکاری نزدیک و مستقیم دارند. Ready or Not جو بسیار تاریک و حتی ناراحت کننده‌ای دارد و با عناوین رنگارنگی مثل Fortnite یا Apex Legends متفاوت است. این جا دیگر خبری از موزی که رقص‌های تیک‌تاک را اجرا می‌کند و خرگوشی که بالا و پایین می‌پرد نیست. در ماموریت‌های Ready or Not با قاچاقچی‌های انسان و موادمخدر، بمب گذار‌ و مجرمانی طرف هستیم که در برخی موارد حتی برای جان خود نیز ارزشی قائل نیستند. در حین ماموریت با قربانیان آن‌ها و افرادی که فاصله‌ی کمی با مرگ دارند و بسیار مجروح شده‌اند مواجه می‌شویم. ماموریت Clean House در Modern Warfare 2019 را به یاد دارید؟ حالا به آن تله‌های مرگ‌بار، مظنونین غیرقابل پیش‌بینی و محیطی بسیار بزرگ‌تر را اضافه کنید. Ready or Not چنین محتوایی را ارائه می‌دهد.

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
با تعویض درجه سختی هر مرحله، مناطقی که به آن دسترسی دارید و تهدیداتی که با آن مواجه می‌شوید نیز تغییر می‌کند.

در دیگر نسخه‌هایی که به صورت محدود از این عنوان منتشر شد، علاوه بر بخش تک‌نفره و کوآپ، بخش چند نفره یا همان PVP نیز وجود داشت. با توجه به بازخورد‌های منتشر شده این بخش تعریف چندانی نداشت اما قسمت تک نفره و کوآپ کیفیت بسیار بالا و قابل قبولی دارد. شما می‌توانید به جای هوش مصنوعی در کنار دوستان خود بازی کنید و تاکتیک‌های مختلف را اجرا کنید. هنگام بازی با دوستان این عنوان روی مفرح خود را نیز نشان می‌دهد.

وقتی اولویت‌ها دردسر ساز می‌شوند

توسعه دهندگان Ready or Not در کار خود بسیار مصمم بوده و در به تصویر کشیدن جرایم مختلف بسیار جسورانه عمل می‌کنند. حتی به موضوعات بسیار جنجالی‌ای مانند تیراندازی در مدرسه‌ها نیز پرداخته شده است، برخی معتقد هستند که ناشر این اثر به همین بهانه از آن‌ها جدا شده است.

اگر وجود مرحله‌ای با محوریت “تیراندازی در مدرسه” موجب جدایی Team 17 شده است، پس چرا این کمپانی وظیفه‌ی انتشار این اثر را بر عهده گرفته بود؟

در حالی که از تریلر رونمایی این عنوان از همان ابتدا در سال ۲۰۱۷ مشخص بود که چنین محتوایی در بازی وجود دارد. لازم به ذکر است که یک هفته پیش از انتشار خبر توسط وبسایت کوتاکو، نام Team 17 از صفحه‌ی استیم این اثر، به عنوان ناشر حذف شد و این بازی‌ به یک صفحه‌ی دیگر منتقل شد.

در حال حاضر دلیل واقعی جدایی ناشر این بازی یعنی Team 17 مشخص نشده است. اما به نظر می‌آید که همانند بازی Six Days in fallujah، عنوان Ready or Not نیز از طرف مخالفان خود تحت فشار قرار بگیرد. همان طور که می‌دانید Team 17 در اقدامی آیپی Hell let Loose را به صورت کامل از تیم توسعه دهنده‌ی آن خریداری نمود، آیا Team 17 قصد خرید آیپی Ready or Not را نیز داشته اما به دلیل مخالفت سازندگان مسئولیت انتشار آن را رها کرده است؟

سخن پایانی؛ آیا Ready or Not در این شرایط ارزش خرید را دارد؟

اگر طرفدار شوتر‌هایی مانند Insurgency: Sand Storm، ARMA 3 و Escape From Tarkov هستید، یا پیش از این از تجربه‌ی عنوان خاطره انگیز SWAT 4 لذت برده‌اید، Ready or Not مناسب شماست و نسخه دسترسی زود هنگام در حال حاضر با قیمت ۳۹.۹۹ دلار در استیم فروخته می‌شود. این عنوان همچنان در بخش‌هایی همانند شخصی سازی سلاح‌ها یا شخصیت ناقص است و در برخی موارد ممکن است با باگ‌هایی عجیب و غریب در هوش مصنوعی یا فیزیک بازی مواجه شوید. اما این اثر در کل کیفیت بالا و قابل قبولی دارد.

Arthur MorganArtin_GamearWise Oldmangod of war1100DARKSIRENMEYSAMB300REZA_OXعلیزمین 52SEYED XBOXZFBjavad-1383MahyarMsmDOOMS𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Sina MorganGramy kJin sakaimore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mohsen7_3_0 گفت:

    الدن نمیذاره بقیه مطالب دیده بشن!
    ممنون از شما چند سالیه تاکتیکالهایی از این دست ندیده بودم اولین تریلر r6 siege که منتشر شد فکر میکردم به همین شکل باشه ولی بعدا فهمیدم سرعت بالایی داره. مشخصه که از Swat 4 الگور برداری زیادی کردن اون بازی که شاهکار بود. اینم اگر بودجه ی بیشتری داشتن روی گانپلی بیشتر کار میکردن عالی میشد. توی این جور بازیها اگه پاکسازی یه اتاق کوچک ۱۰ دقیقه هم طول بکشه بازم لذت بخشه. امیدوارم هرچی زودتر بهتر بشه بریم سراغش

  • Mohsen7_3_0 گفت:

    الدن نمیذاره بقیه مطالب دیده بشن!
    ممنون از شما چند سالیه به جز ۲-۳ تا بازی استراتژی که انصافا بازیای خوبی بودن تاکتیکالهایی از این دست ندیده بودم اولین تریلر r6 siege که منتشر شد فکر میکردم به همین شکل باشه ولی بعدا فهمیدم سرعت بالایی داره. مشخصه که از Swat 4 الگور برداری زیادی کردن اون بازی که شاهکار بود. اینم اگر بودجه ی بیشتری داشتن روی گانپلی بیشتر کار میکردن عالی میشد. توی این جور بازیها اگه پاکسازی یه اتاق کوچک یه ربع هم طول بکشه بازم لذت بخشه. امیدوارم هرچی زودتر مشکلاتش برطرف بشه بریم سراغش

    Moein MM2
  • S گفت:

    مقاله عالی بود👍👍🔥🔥

    1100Jin sakaiP.morgan 𔓙Gramy k
  • Gramy k گفت:

    مممنون بابت مقاله اقای سلیمانی

    Moein MM2Jin sakaiP.morgan 𔓙
  • ZFB گفت:

    خیلی این دسته بازی هارو هستم حیف که برای کنسول عرضه نشده

    Moein MM2Jin sakaiP.morgan 𔓙
پیش‌نمایش بازی Ready or Not؛ کسی به بازو‌های قانون اهمیت نمی‌دهد