نقد و بررسی بازی Psychonauts 2؛ پیچیدگیهای ابدی ذهن انسان
شاید کمتر کسی فکرش را میکرد Psychonauts 2 به عنوان یکی از بهترین بازیهای سال مطرح شود. با نقد عنوان شگفتانگیز سال ۲۰۲۱ با گیمفا همراه باشید.
احتمالا سازنده بازی Psychonauts 2 را به خوبی بشناسید. استودیو دابلفاین، یکی از بهترین و خلاقترین سازندههای مستقل بود که نهایتا توسط مایکروسافت خریداری شد. عناوینی مانند Grim Fandago و Psychonauts 1 از بهترین عناوین این استودیو هستند که توسط طیف عظیمی از طرفداران پازل و پلتفرمر تجربه شدند. شاید برایتان جالب باشد که نسخه اول سایکوناتس توسط بسیاری از مراجع معتبر به عنوان یکی از بهترین آثار در طراحی مراحل معرفی شد و نظر اکثر منتقدین و بازیبازان را با متای ۸۷ کسب کرد! با نقد بازی Psychonauts 2 در ادامه همراه من باشید.
اگر نسخه اول بازی را انجام داده باشید، احتمالا میدانید که Psychonauts در به تصویر کشیدن یک دنیای غیرمتعادل و عجیب و غریب کاملا موفق بود. درون مایه نسخه اول ورود به اذهان انسانها و فهمیدن پیچیدگیها و راز و رمز شخصیتهای مختلف بود. حال مدتی است که نسخه دوم با شباهت زیادی به نسخه قبل عرضه شده و سعی دارد از لحاظ کیفی چند پله نسبت به پیشینه خود ارتقا یابد. آیا موفق به این امر شده است؟ در این نقد کاملا به پاسخ این سوال خواهید رسید.
داستانی فراتر از انتظار در Psychonauts 2
داستان نسخه دوم بازی فقط چند روز بعد از نسخه اول بازی و دو دنباله فرعی آن، Interlude و Rhombus of Ruin ادامه مییابد. پروتاگونیست بازی، یک پسر ده ساله به نام Raspute naquate است. رز، رهبر گروه را از چنگال جراح آماتور گروه به نام لاباتو نجات میدهد. رز و بقیه سایکوناتها وارد مغز لوباتو میشوند تا بفهمند چه کسی لاباتو را استخدام کرده است. در ادامه پای ساحره خبیثی به نام مالیگولا به داستان بازی باز میشود. او از قدیمیترین دشمنان سایکوناتها بوده که تصور میشد حدود ۲۰ سال است مرده است! بازگشت او زخمهای قدیمیای را باز میکند و رازهای زیادی را روانه داستان زیبای بازی خواهد کرد.
بازگشت مالیگولا به شکل هیجانانگیزی صورت میگیرد و یکی از بهترین معارفهها را دارد. مالیگولا از ترفندهای زیادی برای از هم پاشاندن سایکوناتسها استفاده میکند و حتی کار تا جایی پیش میرود که رز به وجود یک جاسوس در گروه شک میکند. در نهایت رز متقاعد میشود وارد ذهن Psycho Six، سازنده و مغز متفکر گروه سایکوناتسها شود و از آنجا حقایق تلخ و تاریک زیادی برملا خواهد شد.
داستان بازی Psychonauts 2 اصلا قابل انتظار پیش نمیرود. شخصیتها با انگیزه و اعمالشان به خوبی پیچشهای داستانی را تا انتها جذاب نگه میدارند. شما نمیتوانید از هیچکس در طول داستان انتظار نداشته باشید هیچ کار اشتباهی انجام ندهد و همین که کاراکترهای مثبت داستان هم گاها اشتباهاتی را انجام میدهند، به جذاب شدن داستان کمک شایانی کرده است؛ حتی بعضی از انتخابهای رز هم در لحظات حساس اشتباه است و حرص گیمر را در میآورد!
گیمپلی لذتبخش و طولانی Psychonauts 2
مراحل بازی مملو از سکوبازی و اکشن و مبارزات است. هر مرحله در ذهن یک کاراکتر اصلی یا فرعی اتفاق میافتد و واقعا در هر مرحله گوشهای از خلاقیت سازندگان را به وضوح خواهید دید. سایکوناتسها، دشمنان، محیطها و مکانیسمهای بازی به خوبی طراحی شدهاند و روی گیمپلی بازی هم مینشینند. موارد نامبرده شده با دقت و جزئیات زیادی در بازی پیاده شدهاند و با هماهنگی خود باهم یک گیمپلی زیبا را رقم میزنند.
مهمترین نکته در گیمپلی بازی Psychonauts 2 این است که هویت خودش را دارد و با جزئیات زیاد در ابعاد مختلف، قدرتمندتر از انتظار هم ظاهر میشود. گیمپلی Psychonauts 2 چندان پیچیده نیست اما به خوبی میتواند شما را در خود غرق کند و یک تجربه لذتبخش ۲۰ ساعته را برای شما فراهم میکند. هر مرحله از بازی در ذهن یک کاراکتر رخ میدهد و بازتاب اتفاقاتی است که در ذهن آن فرد اتفاق میافتد؛ویژگیهای شخصی فرد، موانع ذهنی، علایق، چیزهایی که از آن متنفر است و … همگی در پیشبرد مراحل و عبور از یک منطقه تاثیر دارند. وقتی افراد متوجه حضور یک غریبه ناخواسته در ذهنشان میشوند، سعی بر مقابله میگیرند و میخواهند شما را از ذهن خود بیرون کنند.
طراحی استادانه مراحل بازی سایکوناتس ۲
شرایط ذهنی کاراکترها مانند PTSD، اعتیاد و استرس روی طراحی مراحل بازی تاثیرگذار است و این موارد به خوبی در طی مراحل نشان داده میشوند. مثلا یکی از مراحل بازی افسردگی و اعتیاد به الکل را در تم پیشزمینه خود دارد و به خوبی همدردی با این افراد را به تصویر میکشد. طراحی ذهنی افرادی که از این مشکلات رنج میبرند به زیبایی هرچه تمامتر در Psychonauts 2 انجام شده و سازندگان حرفی را در این زمینه باقی نگذاشتهاند.
مرحله مذکور در یک دریای بزرگ میان یک جزیره زیر یک آسمان پاک و زیبا اتفاق میافتد. اگر به نمادها دقت کنید کاملا متوجه شرایط نامساعد فردی که در ذهن او هستید میشوید: درختهای بطری شکل، سکوهایی شبیه به بطری الکل و ریلهایی شبیه به نی به زیبایی تم اعتیاد را به تصویر میکشند و وقتی در ادامه با شرایط نامساعد جوی مواجه میشوید متوجه افسردگی و حال روحی بد او میشوید؛ این مراحل تماتیک به وفور در Psychonauts 2 وجود دارد.
همخوانی زیبای داستان و گیمپلی Psychonauts 2
Psychonauts 2 شاید در ابتدا ظاهر ساده و بچگانهای داشته باشد و ساعات ابتدایی بازی هم شما را جذب نکند، اما در باطن یک عنوان با لحن جدی است که پیامهای جدی خود را به صورت قطرهچکانی به گیمر القا میکند. مکالمات بازی شاید در ابتدا کمی عجیب و غریب و ناهمگون جلوه کند، اما وقتی کمی بیشتر با شخصیتها همذاتپنداری میکنید، به خوبی با بازی ارتباط خواهید گرفت. بازی علاوه بر آن که سعی میکند دغدغههای ذهنی و درگیریهای درونی کاراکترهای مختلف را به خوبی به تصویر بکشد، در تلاش است شما آنها را برخلاف ظاهر عجیبشان به عنوان یک انسان شبیه به افراد جامعه بپذیرید و در این امر هم موفق شده است.
شاید تعامل با درگیریهای ذهنی افراد پیچیده باشد، اما خوشبختانه گیمپلی بازی پیچیدگی زیادی ندارد. Psychonauts 2 در بخش سکوبازی و اکشن خود شباهت زیادی به نسخه اول دارد اما تا حد زیادی روانتر شده است. تواناییهای کاراکتر اصلی شامل ۸ قدرت است که از مهمترین آنها میتوان به Telekinesis، Cyboblast و Pyrokinesis اشاره کرد که تقریبا در تمام مبارزات بازی از واجبات است. این تواناییهای زیاد شخصیت اصلی باعث شده بازی شامل مبارزات شلوغ زیادی شود و حتی گاها شما را درچار مشکل کند.
تواناییهای شخصیت اصلی با جمعآوری آیتمهایی مخصوص از محیط بازی و مرحلهها قابل آپگرید است. تقریبا میتوانم بگویم هرکدام از دشمنان بازی استراتژی خاصی را برای شکست دادن طلب میکند و شاید بارها مجبور به تغییر تواناییهای Equip شده خود برای موفقیت در مبارزات شوید. در طی مبارزات باید فعالیت زیادی داشته باشید و صرفا با ایستادن در یک نقطه و دفاع کردن موفق به پیروزی نخواهید شد. سکوبازیها هم کاملا روان و دقیق هستند و به هیچ عنوان از کوچکترین مشکلی مانند Input Lag رنج نمیبرند.
مشکلات اندک Psychonauts 2
حتی بهترین بازیهای تاریخ هم دچار مشکلاتی هستند و Psychonauts 2 هم بدون مشکل نیست. مهمترین مشکل بازی عدم خلاقیت کافی در طراحی باسفایتها است. سازندگان بازی هرچقدر در طراحی مراحل خلاقانه عمل کردهاند، در طراحی مبارزات با غولهای بازی دچار کمبود ایده شدهاند! مبارزه با باسها یک فرمول ثابت دارد: دشمنان ریز و درشتی که برای شما مزاحمت ایجاد میکنند+ باس بازی که در نقطهای دور در حال تیراندازی به شماست. شما باید در مواقع درست سکوها را طی کنید، به باس برسید و ضربهای مهلک را به او وارد کنید و این چرخه چند بار تکرار میشود. متاسفانه مبارزه با باسها تنوع لازم را ندارد.
یکی از نکات لذتبخش گیمپلی بازی، سندباکس بودن بازی بین مراحل است. شما بعد از اتمام یک مرحله باید مسیری را تا مرحله بعد طی کنید، اما مجبور نیستید فورا این کار را انجام دهید. میتوانید در محیطی سندباکس و بزرگ گشت و گذار کنید و آیتمهای باارزش زیادی را پیدا کنید. این محیط شامل سکوبازیهای لذتبخشی هم میشود و چند محیط مخفی را هم در خود دارد. هیچ نقشه یا راهنمایی در بازی وجود ندارد و وقتی در جهان بازی گشت میزنید، حس آزادی کاملی دارید و البته این مورد در طی مراحل گاها باعث سردرگمی میشود، اما با توجه به پیچیده بودن درگیریهای ذهنی یک انسان کاملا با آن همخوانی دارد.
جهان بازی حس خوبی به شما میدهد و اکثر آن را مدیون شخصیتهای عالیاش است. هیچ دیالوگ بیهوده یا اتفاق بیدلیلی در بازی وجود ندارد و همهچیز سر جای خودش است. زیبای اصلی سایکوناتس ۲، نهفته در مبارزات یا سکوبازیهای باکیفیتش نیست، بلکه در درک عمیق کاراکترها و همراهشدن با درگیریهای درونی، ترسها و حسرتهای آنها است. این مورد، بازی را از همه عناوین هم سبکش متمایز میکند و پایه و اساس بازی را تشکیل میدهد.
گرافیک و صداگذاری باکیفیت Psychonauts 2
فکر میکنم تا همینجا به اندازه کافی از زیباییهای هنری بازی گفتهام. گرافیک هنری بازی فوقالعاده است و کاملا شما را میخکوب میکند. رنگبندی محیطها و ترکیب رنگهای مختلف بر اساس اتفاقات داستانی و ویژگیهای مختلف اذهان مختلف به زیبایی هرچه تمامتر صورت گرفته و جای هیچ ایرادی باقی نمانده. از دیگر زیباییهای گرافیک بازی میتوان به کیفیت بصری بسیار خوب بازی روی کنسولهای مایکروسافت اشاره کرد. در طی تجربه خودم روی Xbox Series S کاملا از کیفیت بالای تکسچرها لذت بردم و نورپردازی و افکتهای مختلف بازی را تحسین کردم. انیمیشنهای شخصیتها هم کاملا در حد و اندارههای یک عنوان نسل بعدی ظاهر شدهاند.
موسیقی و صداگذاری گوشه دیگری از موفقیتهای Psychonauts 2 است. موسیقیهایی که در مواقع مختلف پخش میشوند مطابق با تم کلی آن مرحله یا ماموریت است و در مواقع گشت و گذار هم یک موسیقی شاد و گوشنواز پخش میشود تا کمی از داستان جدی و دردناک بازی فاصله بگیرید. صداگذاری شخصیتها بسیار استادانه است و صدای هرکس کاملا روی چهره و شخصیت او نشسته است. حتی صداگذاری کاراکترهای فرعی با دقت و جزئیات بالایی کار شده و یکی از اصلیترین عواملی است که به سرنوشت آنها در طول داستان اهمیت میدهید.
Psychonauts 2؛ یکی از با ارزشترین بازیهای ۲۰۲۱
Psychonauts 2 در تمام ابعاد خود به خوبی ظاهر میشود و تجربه ۲۰ ساعته شما از آن یک لذت تمامعیار است. نویسندگی، طراحی مراحل، گرافیک چشمنواز و میزان بالای درگیری و مشارکت گیمر در گیمپلی بازی از عوامل اصلی کیفیت بالای بازی است. این عنوان در داستان و گیمپلی منطبق بر داستان خود، یک روایت احساسی، عمیق و گاهی ویرانگر است؛ یک روایت عالی با درونمایه بخشش. سایکوناتس ۲ میخواهد بگوید حتی اگر اعمال بسیار بدی هم انجام دادهاید، هیچگاه برای آغاز دوباره دیر نیست و همه افراد لیاقت یک فرصت دوم را دارند. Psychonauts 2 قطعا بهترین بازی Double Fine و از برترین بازیهای سال ۲۰۲۱ است.
نکات مثبت:
- داستان و روایت عالی و درگیرکننده
- شخصیتپردازی بسیار خوب کاراکترها
- سکوبازی و مبارزات جذاب
- صداگذاری کم نظیر
- گرافیک هنری چشمنواز
- عدم تکراری شدن بازی تا لحظه آخر
- یک تجربه ۲۰ ساعته لذتبخش
نکات منفی:
- طراحی باس فایتها
۹.۵
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
میداشتید یه یک سال دیگه نقدش میکردین
جناب فیکتونو زدن🤣🤣😂😂
الان پایین کامنت داده
نقد بسیار عالی ….
همونطور گفتم لذتی این بازی داره حتی از فورزا ۵ هم بیشتره … ولی چون انحصاری نیست جعبه فن ها زیاد بهش اهمیت نمیدن … بازی فوق العاده ای هست ….
اتفاقا بازی کاملا انحصاریه
دثلوپ و گوست وایر انحصاری نیستن چون مایکرو سافت بودجشو نداده
اما سایکوناتس بودجه دادن و مراحل و باس های بیشتر دادن و البته که نسخه نسل بعدی انحصاری است
انحصاری نیست. هم برای ps4 اومده ، و هم اپدیت نسل نهمیش برای ps5 اومد. به این میشه گفت انحصاری دیگه؟🤔
واسه پلی ۵ نسخه نسل ۹ نداره رو همون بکوارده…
عزیز شما خود سازنده هم بیاری بنویسه و امضا کنه و بگه انحصاری نیست .. این جعبه فن ها با ی ژست منطقی چرت و پرت تحویل میدن که نه انحصاریه !! خودتو خسته نکن اینا فقط مخوان با ژست منطقی سونی رو هیت کنن و جعبه رو بزرگ که به جایی نمیرسن
داش فرست پارتی هست ولی انحصاری! نه
والا امممم ….
اصلا به من چه حرف جمع برتره
ولی مگه این دلیلی نبود که تو ردیت و گیم اواردز انحصاری مایکرو زدنش ؟
اصلا بیخیال
بازی مولتی است 😁
بابت اطلاعات غلط عذرخواهی میکنم 🤗
محض اطلاع خودم رو پی اس فور اسلیم بازی کردم
خوشحالم نقد رو دوس داشتی مرسی از نظرت
حالا که زحمت کشیدین نقد کردین یه روزی روزگاری هم کنارش میزدین
البته دور از شوخی دست خوش نقد عالی بود
خواهش میکنم نظر لطفتونه
Finally…
واقعا هم همین حقش بود بازی عالی بود
نقد خوبی بود خسته نباشید
فقط خیلی دیر شروع به نقدش کردید
ممنونم از نظر خوبتون دلیل تاخیر در نقد رو توضیح دادن آقای کریمی
به به، چه عجب! خسته نباشید. نقد خوبی بود.
ااااااا منم چشم بصیرت پیدا کردم:))))))))
😂me too bro😂
چند روزی روی پنل بود فقط من و نویسنده چشم بصیرت داشتیم اما الآن دیگه همه شما چشم بصیرت دارید. :دی برای همین گفتم.
اما در مورد تاخیر این نقد:
دلیل تاخیر نقد Psychonauts 2 اینه که، درست در زمان انتشار بازی، تحریریه سایت دچار تغییر مسئولیت و دگرگونیهایی شد که متاسفانه به دنبال این موضوع نقد نوشته نشد، بعد از مدتی هم تردید داشتیم که با تاخیر منتشر بشه یا نه، اما از اونجایی که فردا بهترین بازیهای سال تیم گیمفا رو مشخص میکنیم، تصمیم گرفتیم نقد بازی برنامهریزی بشه برای یک روز قبلش. تصمیم گرفتم این توضیحات رو زیر خود نقد ذکر کنم.
بعضی وقتا یه سری چیزا یه سری وقتا پیش میاد که باعث میشه یه سری کارا سر وقتشون انجام نشه ، یا ابوالفضل چی گفتم:)
ولی خب مهم اینجاست که نقد شده ، نه مثل بعضی سایتا که بوردرلندز سه رو کلا نقد نکردن
فرمانده , شوخی شوخی با اون هم شوخی؟ 😂
یادش بخیر چقدر تیکه مینداختن سایت بقل به نقد بوردلندز ۳ 😂😂
ما که خیلی وقته میدونستیم کی منتشر میشه😉
تبریک میگم فرمانده 👏
خیلی ممنون از نقد
اما من فکر میکردم قبلا بررسی شده
درود خدمت اقای رضایی
.
نقد بسیار خوبی بود و بازی هم کاملا مشخصه یک اثر شایسته هست به امید موفقیت بازی های بعدی این استودیو …
درود بر شما لطف دارید به من خوشحالم نظرتون نسبت به نقد مثبته