شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت

شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن ۵ پرو قوت گرفت

ابوالفضل مناف زاده
۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت

شایعات حاکی از آن هستند که سونی به صورت جدی توسعه‌ی کنسول پلی استیشن ۵ پرو را پیگیری می‌کند. همچنین، ارتقای قدرت گرافیکی در اولویت این شرکت است.

بر اساس آخرین آگهی استخدام سونی، این شرکت به دنبال مهندس نرم‌افزار ارشد برای تیم توسعه فناوری خود است. همچنین، سونی در نظر دارد تا روی ارتقا‌ی قدرت گرافیکی پلی استیشن تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و توانایی خود در زمینه‌های رهگیری پرتو، سایه‌زنی، رندرینگ و تسلط بر ابزارهای مرتبط با GPU در معماری کنسول‌های پلی استیشن را ارتقا دهد.

البته، توجه داشته باشید که در این آگهی استخدام هیچ اشاره‌ای به کنسول پلی استیشن ۵ پرو نشده است، اما توضیحات سونی در مورد بازتعریف قدرت گرافیکی کنسول پلی استیشن و ارائه‌ی فناوری جدیدی برای بهبود عملکرد آن به صورت غیر مستقیم به تولید کنسول پلی استیشن ۵ پرو اشاره دارند.

ماه گذشته، گزارشی منتشر شد که به تولید یک مدل جدید از کنسول پلی استیشن ۵ با پسوند پرو در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ اشاره داشت. گفته می‌شود که هدف این کنسول، دستیابی به نرخ فریم بالاتر در وضوح ۴K و پشتیبانی برخی از بازی‌ها از وضوح ۸K خواهد بود. همچنین این گزارش مدعی می‌شود که این کنسول قدرتمند، بسیار گران‌تر از چیزی که تصور می‌شود خواهد بود و احتمالاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و این قیمت تقریباً معادل دو برابر قیمت کنسول پلی استیشن ۵ دیجیتالی است.

پیش از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که در این نسل شاهد عرضه‌ی کنسول‌های میان‌نسلی نخواهیم بود، چرا که کنسول‌های جدید به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند. اما پس از گذشت چند ماه از عرضه‌ی کنسول‌ها، مشخص شد که وعده‌هایی مبنی بر اجرای بازی‌ها با وضوح ۴K و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه تنها شعارهای تبلیغاتی بودند. در نهایت، به نظر می‌رسد که عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۵ پرو در سال‌های آتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که کنسول پلی استیشن ۴ پرو نیز پس از گذشت سه سال از عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۴ عرضه شد.

با این اوصاف، حتی در صورت تایید هدف قرار دادن وضوح ۸K توسط کنسول‌های ارتقا یافته‌ی میان‌نسلی، نباید این هدف را چندان جدی گرفت. البته، دلایلی منطقی از جمله هزینه‌های سنگین خرید تلویزیون‌های ۸K و در نهایت، ارائه‌ی قابلیتی که متقاضی چندانی ندارد و تنها به زحمت بیشتر توسعه‌دهندگان منجر خواهد شد می‌تواند در تایید این موضوع دخیل باشد.

در نتیجه، به نظر می‌رسد که سونی با کنسول پلی استیشن ۵ پرو و احتمالاً ایکس باکس با نسخه‌ای میان‌نسلی از کنسول نسل نهمی خود، اجرای عناوین مختلف در وضوح ۴K و نرخ فریم ۶۰ را هدف قرار دهند، موضوعی که قرار بود کنسول‌های پایه‌ی نسل نهمی آن را عملی کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت
شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Aiden pearce گفت:

    پلی استیشن پرو از نظر من چیز بیخودیه
    چون هر چی قوی باشه در هر صورت بازی رو بر اساس نسخه اصلی میسازن که یعنی از کل قدرت نسخه پرو استفاده نمیکنن
    (نظر شخصی)

  • arm4nii گفت:

    این نیاز واقعا حس میشه
    وقتی این کنسولهای میان نسلی بیان تجربه بازی فورکی و ۶۰ فریم با ریتریسینگ فول دیگه راحت قابل پیاده سازیه.

  • NicK گفت:

    بیش از هر چیزی دلم میخواد ظاهر ps5 proرو ببینم
    سخت افزار که معلومه قراره چی باشه

  • Starwarszero گفت:

    همینو ساپورت کنن اخه بقیه پیش کش

  • Mateus گفت:

    جناب مناف زاده حس میکنم یکم کم لطفی کردین
    هنوز اول نسل هستیم و بیشتر بازی ها ۱۸۰۰p 60fps یا ۴k 30fps ارائه میدن که نسبتا قابل قبوله چون دیولوپر ها هنوز آشنایی کامل با devkit ندارن ؛ رفته رفته کیفیت بالاتر میره ؛ مثل قیاس سکند سان و لست ۲ ( صرفا فقط بخاطر اختلاف تاریخ عرضه این ۲ بازی مثال زدم )
    .
    به نظرم از اواسط نسل استاندارد ۴k 60fps و بعضا ۴k 60fps RT یا ۴K 120FPS برای بازی های کوچیک تر خواهیم رسید که برای یه کنسول ۱۰ الی ۱۲ ترافلاپسی واقعا خوبه ؛ حالا اگه کنسولای پرو با ترافلاپس بیشتر از ۱۵ بیان ؛ انتظار ۸K 30fps یا ۴k 120fps برای بازی های بزرگ میشه داشت ؛ با توجه به اینکه کنسولی مثل ps5 digital فقط و فقط ۴۰۰ دلار قیمت داره ؛ ۴k 60fps واقعا یه دستاورد عظیم به حساب میاد

    • ممنون بابت نظر،
      این گفته‌ی منبع هست، البته بنده هم هم عقیده هستم.
      این که اول نسل هستیم و این موضوع خوبه اصلا موضوع بحث ما نیست. موضوع بحث ما چیزی که میگن و چیزی که ارائه میدن هست.
      قطعاً الان خوبه اوضاع اما بازم این چیزی نیست که میگفتن قراره بشه. مثال بارزش سایبرپانک هست، عالیه الان اوکیه اما اون چیزی نیست که میگفتن.
      در مقام قیاس اگر با پی سی های بالا رده همین الان که تنها یک سال از نسل گذشته مقایسه کنیم، کنسولا شدیداً دارن به سمت برتری به دلیل بهینه سازی پیش میرن و قدرت کامل داره تحت شعاع قرار میگیره.
      شاید تنها حافظه‌ی پلی استیشن ۵ هست که نسل ۴ و کاملاً به روزه.
      پردازنده‌های بالا رده الان فرکانسشون راحت بالای ۴ گیگاهرتزه در حالی که کنسولای نسل نهمی همین اول نسل رو ۳.۵ هستن. کارت‌هایی داریم که حتی تاپ نیستن ولی به راحتی میتونن کنسولا رو رد کنن. شما ۳۰۹۰ و ۳۰۸۰ هم نه، با ۳۰۷۰ هم میتونین قدرت بیشتری از کنسولا بگیرین.
      اینا همه در حالی رخ داده که هنوز ۱ سال از نسل نهم گذشته و پردازنده‌های الدر لیک اینتل با رم DDR 5 تو راه هستن.
      سرعت پیشرفت تکنولوژی نسبت به ده سال پیش به قدری زیاد شده که خیلی بعید بدونم کنسولا همچنان ۱۰ سال آینده رو دووم بیارن.

      • crystal sky گفت:

        کنسول رو هیچ وقت نباید با pc مقایسه کرد اینجوری باشه سونی و ماکرو باید هر ۳ سال یه کنسول جدید بسازن کنسولها هیچ وقت قرار نبوده و قرار هم نیست بازیها رو مثل pc اجرا کنن حتی اگه دوباره میان نسلی های جدید عرضه بشه

      • Mateus گفت:

        “”ممنون بابت نظر””
        باعث افتخاره 🙏 ممنون از شما بابت انتقاد پذیری 🙏❤
        .
        درمورد بحث قدرت و برتری ؛ قطعا و بدون شک مشخصه که pc ها و قطعاتشون برتری کامل دارن منتهی شما کارت گرافیک ۳۰۹۰ با اون قیمت فضایی ! رو با کنسول ۴۰۰ دلاری قیاس میکنید ؛ کنسول برتری مهمی داره و همونطور که خودتون اشاره کردید بهینه سازی و کاستوم سازیه ؛
        .
        شخصا فکر نمیکنم عمر کنسول به پایان برسه با وجود قیمت فرا پایین و کیفیت بالا با توجه به قیمتشون و بازی هایی که ارائه میدن ؛ صاحبان پلتفرم هرکدوم به نحوی دارن برای بقا میجنگن و موفق بودن ؛ سونی با انحصاریی هایی که از نظر کیفیت فرسخ ها از خیلی بازی ها بالاتره و مایکرو با سرویسی که هر قشری رو به خودش جذب میکنه و کنسول ۳۰۰ دلاری

      • blackcity گفت:

        درسته که سرعت پیشرت خیلی زیاده ولی یادتون باشه زمان عرضه کنسول نسل هشت هم پردازنده جدید ، رم های جدید و حتی گرافیک های جدید در میانه نسلشون معرفی شد
        فقط یه تفاوتی وجود داره
        اون زمان خیلی ها یا داشتند تلیویزیون و مانیتور ۴k تهیه میکردن و یا داشتن
        برای همین وقتی بازی ها رو ۴k نمیتونست اجرا کنه برای خیلی ها ناراحت کننده بود
        ولی در خصوص ۸k هم میشه اینطور صحبت کرد ؟
        مطمئنا نه ، نه تنها در ایران بلکه تو کشورهای اروپایی هم خیلی ها نمیاند ۸k بخرند و از ۴کی راضی هستند

        و باید در نظر بگیرید که سیستم عامل کامپیوتر به راحتی بخش زیادی از قدرت سخت افزار رو اشغال میکنه
        برای همینه که قدرت بیشتری میطلبه تا کنسولی که به بهینه ترین شکل ممکنه سیستم عامل رو ساختن که کمترین استفاده رو از سخت افزار داشته باشه (مثلا من از ۱۲ گیگ رم همیشه ۴ گیگش اشغاله ، یعنی من با ۸ گیگ رم دارم جدیدترین بازی هارو بازی میکنم !)

  • Sina_2081 گفت:

    به نظرم نیازی نیست . کنسولهای فعلی قدرت لازم رو برای نسل نهم دارن (البته بجز سری اس که میتونه یه مانع برای نسل نهم باشه)

  • Gamer 207 گفت:

    خبر خریداری استودیو های بزرگ توسط سونی رو هم پوشش بدید
    احتمال خرید ناشر توسط سونی بالاست

  • Matin_kh گفت:

    توقع من از سونی : وی آر جدید – پی اس پی جدید – پی اس فایو پرو 😍

  • blackcity گفت:

    در اصل کنسول ها قدرتش رو دارند ولی سرمایه و وقت زیادی رو برای ناشرا میطلبه که بخوان بازی رو بهینه کنند (دلیل جفتش هم اینه که هنوز سازنده ها با کیت های کنسول ها به خوبی اشنا نشدن)
    نمونش بازی مرد عنکبوتی هست
    ۴کی ، ۶۰ فریم و رهگیری پرتوی نور رو باهم داشت
    همه رو با هم !
    طبعا بخاطر بهینه سازی عالی شرکت سازندش بوده که همچین چیزی ممکن شده

  • middle age گفت:

    واقعا غیر منطقی هست ساخت نسخه pro چرا تا اونجایی که یادمه هیچ سازنده ای عنوان نکرده که قدرت سخت افزاری کنسول ها البته بجز سری اس کم هست .هنوز بیشتر از یکی دو عنوان نسل نهمی واقعی فرست پارتی عرضه نشده که اونم ازهمه توان کنسول استفاده نکرده.تازه تکلیف اونایی که سری اس خریدن چی میخواد بشه واقعا روند مسخره ای هست که از نسل هشت شروع شد

    • crystal sky گفت:

      قدرت سخت افزاری سری اس کم نیست تمام بازیهایی که سری ایکس الان ۴k فریم ۶۰ اجرا میکنه سری اس همونارو ۱۰۸۰ فریم ۶۰ اجرا میکنه اتفاقا بر خلاف عقیده خیلیا شکی ندارم سری اس تا انتهای نسل ۹ به راحتی از پس بازیها برمیاد

  • به شخصه مخالف این کارم . مثل این میمونه که مثلا خداوند متعال یک بار ملرمولک رو خلق کرده . حالا بیاد هیکل اون رو گنده کنه و دندون های تیز بهش بده و با اسم جدید مثل تمساح بده بیرون . هیچ وقت همچین کاری نمیکنه

شایعه‌ی ساخت کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو قوت گرفت