هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

احمد آریا
۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

آیا می‌دانستید که یک بازی ویدئویی براساس مجموعه ترسناک Halloween ساخته شده است؟ به مناسبت اکران قسمتی جدید از این مجموعه، با فرنچایز Halloween بیشتر آشنا می‌شویم.

مجموعه فیلم‌های هالووین (Halloween) جزو محبوب‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های ترسناک و اسلشر سینما محسوب می‌شوند که دوازدهمین قسمت آن از این هفته اکران جهانی خود را آغاز کرده و به همین دلیل، قصد داریم با این مجموعه بیشتر آشنا شده و حقایقی جالب درباره هر قسمت از آن، بخوانیم.

توجه کنید که بخش‌هایی از این متن که با رنگ سبز نوشته شده‌اند، به داستان این مجموعه اشاره کرده و آن فیلم و یا قسمت قبل را، اسپویل می‌کنند. پس تنها در صورتی‌که آن قسمت را مشاهده کرده‌اید، آن قسمت متن را بخوانید.

هالووین ۱۹۷۸

کارگردان: جان کارپنتر
بازیگران: جیمی لی کرتیس – نیک کسل (مایکل) – دونالد پلزنس

نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۷۸ و با نام هالووین منتشر شد و داستان فردی به نام مایکل مایرز (Michael Myers) را نشان می‌داد که در ۶ سالگی خواهر خود را به قتل رسانده و پس از ۱۵ سال حضور در یک تیمارستان، از آن جا فرار کرده و به شهر کوچک خود برمی‌گردد و قصد دارد دختر جوانی به نام لوری استرود (Laurie Strode) را به قتل برساند.

نسخه نخست این مجموعه، یک فیلم بسیار کوچک بود که با بودجه ۳۰۰ هزار دلاری ساخته شده بود. بودجه هالووین آنقدر کم بود که جان کارپنتر (John Carpenter)؛ کارگردان و نویسنده تازه‌کار این فیلم در آن زمان، بدون گرفتن دستمزد، این فیلم را ساخت!

در واقع کارپنتر امیدوار بود که این فیلم در گیشه به موفقیت دست پیدا کند تا از میزان سود فیلم، به وی پاداشی تعلق گیرد. کارپنتر هرگز تصور نمی‌کرد که این ساخته وی، در نهایت آغاز کننده یکی از معروف‌ترین فرنچایزهای ژانر وحشت سینما باشد.

از دیگر مشکلات بودجه کم فیلم، این بود که تیم سازنده، بودجه لازم را برای خرید ماسکی منحصر به فرد برای شخصیت مایکل در اختیار نداشتند. آن‌ها در ابتدا از چند کمپانی معروف درخواست کردند تا ماسکی را به صورت رایگان برای مایکل طراحی کنند که این خواسته به جایی نرسید.

هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

در نهایت اما، این تیم یک ماسک از شخصیت جیمز کرک (James Kirk) از مجموعه پیشتازان فضا (Star Trek) را به قیمت ۲ دلار خریده و آن را رنگ کرده و بر روی صورت مایکل گذاشتند! نیک کسل (Nick Castle) نخستین بازیگری بود که در نقش مایکل بازی کرد، هرچند چهره وی همیشه پشت این نقاب بود.

جالب است بدانید که نام شخصیت منفی این فیلم، براساس نام رئیس یک کمپانی فیلم‌سازی که فیلم قبلی کارپنتر را منتشر کرده بود انتخاب شد! در واقع کارپنتر برای تشکر از آن شخص، نام مایکل مایرز را برای شخصیت نخست فیلم هالووین انتخاب کرد.

این فیلم، نخستین تجربه سینمایی جیمی لی کرتیس (Jamie Lee Curtis)؛ بازیگر نقش نخست آن نیز بود. جالب آن‌که کرتیس برای بازی در این فیلم، در حالی تنها ۸ هزار دلار دستمزد گرفت که در سال ۱۹۹۵ و برای بازی در هفتمین قسمت این مجموعه، ۵ میلیون دلار دستمزد دریافت کرد!

دونالد پلزنس (Donald Pleasance) فقید که در نقش دکتر لومیس در این فیلم بازی کرده بود، گفته بود که چون دخترش به وی گفته که موسیقی فیلم قبلی کارپنتر “باحال” بوده است، در این فیلم به بازی پرداخته است!

هر چه بود، فیلم هالووین در ابتدا تنها در یک شهر آمریکا منتشر شد و تا مدت‌ها، تیم سازنده فکر می‌کردند که این فیلم در گیشه شکست خواهد خورد. اما به مرور، آوازه این فیلم در کشور آمریکا پیچید و در نهایت این فیلم به موفقیت عظیمی در گیشه دست یافت.

فروش حدود ۷۰ میلیون دلاری فیلم هالووین، این فیلم را تا سال‌ها، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم مستقل تاریخ سینما کرده بود. فروشی که باعث شد تا ساخت قسمت بعدی آن، در دستور کار قرار گیرد.

جالب است بدانید که گرچه این فیلم در ژانر اسلشر ساخته شده است، اما تقریبا در هیچ سکانسی از آن، شاهد ریخته شدن قطره خونی نبودیم! دلیل این موضوع، انتقادات نسبت به خشونت زیاد ساخته قبلی کارپنتر بود و وی که نمی‌خواست مجددا با این مشکل مواجه شود، تصمیم گرفت تا این فیلم را با کمترین میزان خشونت بسازد.

قبل از اشاره به قسمت بعد، اجازه دهید اشاره کنیم که هالووین بر فیلم‌برداری سینما نیز تاثیر زیادی گذاشت چرا که این فیلم یکی از اولین فیلم‌های تاریخ سینما بود که از استدی‌کم برای نشان دادن داستان از زاویه دید قاتل، استفاده کرد.

اتفاقی که تبدیل به یک اتفاق ضروری برای ساخت فیلم‌ها شد و فیلم درخشش (The Shining)؛ شاهکار استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) که در سال ۱۹۸۰ میلادی منتشر شد، یکی از فیلم‌هایی بود که از این موضوع بیشترین استفاده را برد.


هالووین ۲ (۱۹۸۱)

هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

کارگردان: ریک رزنتال
بازیگران: جیمی لی کرتیس – دونالد پلزنس – دیک وارلاک (مایکل)

قسمت دوم این فیلم در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و داستان آن پس از گذشت تنها پنج دقیقه از پایان قسمت اول، شروع می‌شد.

شخصیت لوری در بیمارستان به سر می‌برد و دکتر لومیس نیز با کمک کلانتر، تلاش می‌کند تا مایرز را دستگیر کند. همچنین در حین این فیلم، مشخص شد که شخصیت لوری، در واقع خواهر مایکل بوده است.

جالب است بدانید که تنها چند ماه پس از انتشار این فیلم، یک نفر در آمریکا، یک زن و شوهر مسن را به قتل رساند و در دادگاه گفت که در حالی که مواد روان‌گردان مصرف کرده بوده، فیلم هالووین ۲ را تماشا کرده و به خاطر خشونت این فیلم، آن زن و شوهر را به قتل رسانده است!

دیک وارلاک (Dick Warlock) برای آن‌که فرصت بازی در نقش مایکل را به دست آورد، با ماسکی از مایکل، وارد دفتر ریک رزنتال (Rick Rosenthal)؛ کارگردان این فیلم شد و پس از آن‌که وی را شدیدا ترساند، ماسک را از روی صورت خود برداشت و درخواست بازی در این نقش را کرد!

مجموعه فیلم‌های هالووین در شب هالووین که مصادف با ۳۱ اکتبر هر سال است، رخ می‌دهند و در همان شب، داستان فیلم به پایان می‌رسد. قسمت دوم این مجموعه، تنها قسمتی است که داستان آن در روز بعد (۱ نوامبر) به پایان می‌رسد.

کارپنتر قصد داشت این فیلم را نیز به مانند نسخه نخست، با کمترین میزان خشونت بسازد. اما موفقیت فیلم‌های خشونت‌بار در آن سال‌ها، باعث شد تا وی در هنگام تدوین این فیلم، چند سکانس خشن و خونبار به آن اضافه کند تا این فیلم در گیشه، عملکرد موفق‌تری داشته باشد.

به هر حال این فیلم که با بودجه ۲.۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، گرچه نتوانست به موفقیت نسخه نخست دست یابد، اما به فروش ۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد که رقم بسیار خوبی برای آن محسوب می‌شد.


هالووین ۳: فصل جادوگر (۱۹۸۲)

halloween 3

کارگردان: تامی لی والاس
بازیگران: تام اتکینز – استیسی نلکین – دن اوهرلیهی

کارپنتر قصد داشت تا پس از پایان قسمت دوم، داستان دو شخصیت لوری و مایکل را به پایان ببرد. به همین دلیل بود که در قسمت سوم این مجموعه، شاهد یک داستان کاملا جدید و نامرتبط به این دو و دو قسمت نخست بودیم. اتفاقی که البته با استقبال همراه نشد.

این قسمت که مجددا بودجه ۲.۵ میلیون دلاری داشت، در گیشه به فروش ۱۴ میلیون دلاری رسید تا دومین فیلم ضعیف این مجموعه لقب گیرد. هرچند با توجه به بودجه کم، در نهایت در گیشه موفق بود.


هالووین (بازی ویدئویی)

halloween video game

در سال ۱۹۸۳، کمپانی Wizard Video یک بازی ویدئویی برای کنسول آتاری ۲۶۰۰ از این مجموعه ساخت و آن را روانه بازار کرد. این بازی براساس داستان قسمت نخست فیلم بود، هرچند شخصیت‌های این بازی بدون نام بودند.

در این بازی، گیمر کنترل یک پرستار بچه را بر عهده می‌گیرد و تلاش می‌کند در هر مرحله، ۵ بچه را از دست قاتل نجات داده تا به مرحله بعد برود. این روال تا وقتی که گیمر سه بار جان خود را از دست دهد، ادامه می‌یابد.

جالب آن‌که کمپانی سازنده این بازی، آنقدر به فکر کم کردن هزینه‌ها بود که اکثر نوار (کارتریج)های این بازی، بدون برچسب منتشر شده و تنها با یک ماژیک، اسم بازی روی آن‌ها نوشته شده بود!

این بازی به علت خشونت زیادی که داشت، در کمتر فروشگاهی فروخته می‌شد که این موضوع در کنار کیفیت پایین آن، باعث شد تا این بازی به موفقیت خاصی دست پیدا نکند.


هالووین ۴: بازگشت مایکل مایرز (۱۹۸۸)

halloween 4

کارگردان: دوایت اچ لیتل
بازیگران: دانیل هریس – دونالد پلزنس – جورج پی. ویلبر (مایکل)

پس از عدم موفقیت قسمت سوم، استودیوی سازنده از کارپنتر خواست تا در قسمت چهارم، مجددا داستانی درباره شخصیت مایکل بنویسد. کارپنتر که علاقه‌ای به این کار نداشت، در نهایت حق ساخت این فیلم را فروخت تا در قسمت چهارم، مجددا شاهد بازگشت مایکل مایرز باشیم.

در این قسمت، مایکل مایرز از کما خارج شده و متوجه می‌شود که لوری فوت شده است. با این حال، وی قبل از فوت شدن، صاحب یک دختر با نام جیمی شده است. مایرز به همین دلیل تصمیم می‌گیرد تا این دختر را به قتل برساند.

نام شخصیت نخست این فیلم، به پاس قدردانی از جیمی لی کرتیس، جیمی گذاشته شد. دانیل هریس (Danielle Harris) نیز در حالی در این نقش بازی کرد که به خاطر سن و سال کم خود، از فیلم‌های ژانر وحشت ترس زیادی داشت.

به همین دلیل بود که جورج پی. ویلبر (George P. Wilbur)، در بین هر سکانس سریعا ماسک خود را در می‌آورد تا هریس به یاد آورد در حال بازی در یک فیلم است و ویلبر قصد ندارد به وی آسیبی وارد کند!


هالووین ۵: انتقام مایکل مایرز (۱۹۸۹)

halloween 5

کارگردان: دوایت اچ لیتل
بازیگران: دانیل هریس – دونالد پلزنس – دن شنکس (مایکل)

در پایان قسمت چهارم، جیمی از دست مایکل فرار می‌کند و مایکل نیز توسط یک زاهد نجات داده می‌شود. مایکل در قسمت پنجم، این زاهد را به قتل رسانده و جهت گرفتن انتقام، به سراغ جیمی می‌رود.

دو قسمت چهارم و پنجم که با بودجه ۵ و ۶ میلیون دلاری ساخته شده بودند، در گیشه موفق نبودند و به فروش‌های ۱۷ و ۱۱ میلیون دلاری دست پیدا کردند. قسمت پنجم این مجموعه، بدترین عملکرد را بین فیلم‌های این مجموعه در گیشه داشته است.


هالووین ۶: نفرین مایکل مایرز (۱۹۹۵)

halloween 6

کارگردان: جو شپل
بازیگران: پل راد – ماریان هاگن – جورج پی. ویلبر (مایکل)

قسمت ششم این مجموعه مجددا با محوریت شخصیت مایکل ساخته شد. هر چند این‌بار شخصیت جیمی خیلی زود توسط وی کشته شد و شخصیت مقابل مایکل، پسری به نام تامی بود که در دوران کودکی، لوری مدتی پرستار وی بوده است.

این فیلم که نخستین فیلم سینمایی بود که پل راد (Paul Rudd) در آن به هنرنمایی پرداخته بود، با حواشی زیادی ساخته شد. اختلاف نظر بین کارگردان و استودیو سازنده، به حدی باعث افت کیفیت این فیلم شد که در ادامه اکثر بازیگران این فیلم، از بازی در آن ابراز ندامت کردند.

در این بین، دانیل هریس دوست داشت تا در این قسمت نیز حضور داشته باشد. وی که هنوز به سن قانونی نرسیده بود، به پیشنهاد عوامل سازنده، مراحل قانونی را طی کرد تا دیگر تحت تکفل والدین خود نباشد.

در نهایت اما، تهیه‌کنندگان این فیلم حاضر نشدند تا دستمزد درخواستی وی که ۵ هزار دلار بود (هزینه مراحل قانونی) را به وی دهند و به همین دلیل، هریس در این فیلم بازی نکرد.

کیفیت پایین این فیلم باعث شد تا حتی چند سال وقفه بین این قسمت و قسمت‌های قبلی، نتواند باعث فروش بهتر این فیلم در گیشه شود و این فیلم با فروش ۱۵ میلیون دلاری، کار خود را در گیشه به پایان رساند.


هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد (۱۹۹۵)

halloween 7

کارگردان: استیو مینر
بازیگران: جیمی لی کرتیس – جاش هارتنت – کریس دوراند (مایکل)

در هفتمین قسمت این مجموعه، مجددا شاهد بازگشت شخصیت لوری بودیم. در این قسمت مشخص شد که لوری مرگ خود را صحنه سازی کرده بود تا بتواند از دست مایکل فرار کند.
اما مایکل که اکنون متوجه این موضوع شده است، بازگشته و قصد دارد تا کار نیمه تمام خود را به پایان برساند.

این قسمت که هفتمین قسمت این مجموعه محسوب می‌شود، با نام H20 معرفی شد. H2O ، نماد شیمیایی آب است و همانطور که احتمالا می‌دانید، عدد پی‌اچ آب نیز، ۷ است که به این موضوع اشاره می‌کند که این قسمت، هفتمین قسمت از این مجموعه است.

به علت موفقیت و محبوبیت فیلم‌های ترسناک و اسلشر در دهه نود میلادی، بازیگران جوان بسیاری دوست داشتند تا در این فیلم بازی کنند که این فرصت در نهایت به جاش هارتنت (Josh Hartnett)، میشل ویلیامز (Michelle Williams) و جوزف گوردون لویت (Joseph Gordon-Levitt) داده شد.

این قسمت با افزایش بودجه زیادی نسبت به قسمت‌های قبل همراه شد و با بودجه ۱۷ میلیون دلاری ساخته شد. در نهایت نیز این فیلم به فروش ۵۵ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.


هالووین: رستاخیز (۲۰۰۲)

halloween 8

کارگردان: ریک رزنتال
بازیگران: باستا رایمز – بیانکا کایلیک – برد لوری (مایکل)

در این قسمت، می‌بینیم که لوری به خاطر کشتن یک تکنسین فوریت‌های پزشکی که فکر می‌کرد مایکل است (قسمت هفتم)، در تیمارستان بستری شده است.
در این بین، چند نفر سعی می‌کنند تا با حضور در خانه دوران کودکی مایکل، یک مستند درباره وی تهیه کنند که این موضوع با واکنش خوبی از سمت مایکل همراه نمی‌شود!

کرتیس که دیگر علاقه‌ای به بازی در این مجموعه نداشت، تنها به خاطر قرارداد قبلی، مجبور شد تا نقش کوتاهی را در این فیلم بازی کند و در ادامه نیز بارها از خجالت این فیلم درآمد! کارپنتر نیز دیدن این فیلم را یک عذاب برای خود قلمداد کرده بود!

در نهایت نیز فیلمی که با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، با فروش ۳۷ میلیون دلاری به کار خود پایان داد تا در گیشه شکست خورده باشد. به نظر می‌رسید دنیای سینمایی هالووین، به آخر راه خود رسیده است.


هالووین ۹ (۲۰۰۷) و هالووین ۱۰ (۲۰۰۹)

halloween 9

کارگردان: راب زامبی
بازیگران: اسکاوت تیلر کامپتن – مالکوم مک‌داول – تایلر مین (مایکل)

اما در سال ۲۰۰۷، راب زامبی (Rob Zombie)؛ خواننده مطرح سبک متال، تصمیم گرفت تا فیلم هالووین را با ایده‌های خود، مورد بازسازی قرار دهد و داستانی جدید که ارتباطی با ۸ فیلم قبلی نداشت را، بیان کند.

داستان این فیلم درباره یک زندانی به نام مایکل مایرز است که پس از ۱۷ سال از زندان فرار کرده و تلاش می‌کند تا خواهر کوچک‌تر خود را پیدا کند و در این بین، هر مزاحمی را از بین خواهد برد.

زامبی و کارپنتر ایده‌های متفاوتی از شخصیت مایکل مایرز داشتند. کارپنتر، مایرز را یک شخصیت تا حدی مافوق بشری می‌دید در حالی‌که زامبی معتقد بود که مایرز باید یک انسان عادی باشد تا نشان دهد انسان‌ها چقدر می‌توانند به موجودات بد ذاتی تبدیل شوند.

هر دو قسمت با تیمی مشخص و با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده بودند که قسمت نهم به فروش ۷۷ میلیون دلاری و قسمت دهم، به فروش ۳۸ میلیون دلاری رسید.

بدین ترتیب، قسمت نهم در آن زمان، به موفق‌ترین اثر این مجموعه تبدیل شد. همچنین این اثر تا سال ۲۰۲۱، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ آمریکا در هفته روز کارگر نیز محسوب می‌شد.


هالووین ۱۱ (۲۰۱۸)

halloween 11

کارگردان: دیوید گوردون گرین
بازیگران: جیمی لی کرتیس – جودی گریر – ویل پاتون

پس از عدم موفقیت نسخه‌های قبلی، تصمیم گرفته شد تا این مجموعه بازسازی شده و یک نسخه سه‌گانه از آن ساخته شود. نسخه نخست که یازدهمین قسمت این مجموعه بود، دنباله نخستین قسمت این مجموعه بود و داستان سایر قسمت‌های آن را نادیده گرفت.

در واقع داستان این فیلم، به ۴۰ سال پس از حوادث شب هالووین سال ۱۹۷۸ (هالووین ۱) می‌پردازد. در داستان این قسمت، لوری نه تنها یک دختر بزرگ که یک نوه نیز دارد.
در این بین، مایکل در حین انتقال به یک زندان دیگر، فرار کرده و مجددا به سراغ لوری و خانواده‌اش می‌آید. خواهر و برادر بودن مایکل و لوری نیز در این سه‌گانه نادیده گرفته شده است.

جالب آن‌که کرتیس در ابتدا به هیچ عنوان نمی‌خواست تا مجددا در این مجموعه بازی کند. با این حال، جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) که یکی از دوستان خانوادگی نزدیک وی و از طرفداران این مجموعه است، وی را راضی کرد تا مجددا در این نقش بازی کند.

بازگشت کرتیس به این مجموعه و تغییر داستان، نتیجه کاملا مثبتی داشت و این فیلم که با بودجه ۱۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در نهایت به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت و با فروش ۲۵۵ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه نیز شد.


هالووین می‌کشد (۲۰۲۱)

فیلم ترسناک halloween 12

کارگردان: دیوید گوردون گرین
بازیگران: جیمی لی کرتیس – جودی گریر – ویل پاتون

در این قسمت، لوری که از دست مایکل خسته شده است، با کمک خانواده و سایر شهروندان، تلاش می‌کند تا وی را گیر انداخته و به کشتار وی پایان دهد.

این فیلم، ششمین حضور کرتیس در این مجموعه را رقم زده است تا وی با عبور از دونالد پلزنس، رکورددار حضور در این مجموعه شود. نیک کسل نیز به مانند قسمت نخست این مجموعه، مجددا و در بعضی از سکانس‌ها، در نقش مایکل بازی کرده است.

دوازدهمین قسمت این مجموعه، در روز پیش نمایش به فروش ۴.۸ میلیون دلاری رسیده است و اگر به همین روند ادامه دهد، احتمالا با افتتاحیه‌ای حدود ۴۵ میلیون دلاری، صدرنشین جدول باکس آفیس این هفته خواهد شد.

تریلر فیلم هالووین می‌کشد:


قسمت سیزدهم و احتمالا پایانی این مجموعه نیز در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.

به این موضوع نیز اشاره کنیم که اصطلاح “دختر نهایی“، یکی از مفاهیمی است که از فیلم‌های ژانر ترسناک به وجود آمده است. این اصطلاح، به شخصیت‌های مونثی گفته می‌شود که در پایان یک فیلم ترسناک، در نهایت موفق به فرار از دست قاتل شده و زنده می‌مانند.

مجموعه هالووین، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما در این مورد بوده است و این اصطلاح با توجه به فیلم‌هایی چون این مجموعه و شخصیت لوری، به وجود آمده است.

در پایان جالب است بدانید که جیمی لی کرتیس ۶۲ ساله، در ۶ دهه میلادی مختلف، در نقش لوری استرود بازی کرده است! قسمت نخست در دهه هفتاد از سده بیستم منتشر شد و قسمت جدید نیز در دهه اول از سده بیست و یکم، منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween
هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

هیجان، ترس و وحشت؛ معرفی کامل فرنچایز Halloween