بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent اولین بار در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک بازی جاسوسی جهان آزاد توسط راکستار معرفی شد و بهنظر میرسد که این عنوان برای همیشه به دست فراموشی سپرده شده است.
گاهاً روند توسعهی بازیهای بزرگ به دلایل مختلفی از جمله مسائل مالی، زمانبندی نادرست، سوءمدیریت و موارد دیگر به قدری پیچیده و طولانی میشود که استودیو و شرکت سازندهی آن به طور کلی پروندهی ساخت آنها را مختومه اعلام کرده و از بروز ضرر و زیانهای بیشتر جلوگیری میکند. در این بین، شرکت راکستار (Rockstar) نیز با این شرایط بیگانه نیست و عنوانی به نام Agent در کارنامه دارد که بیش از یک دهه در جهنم توسعه گرفتار شده بود. همچنین، به دنبال حذف شدن وبسایت رسمی بازی Agent در روزهای اخیر به نظر میرسد که برای همیشه باید این بازی را فراموش کنیم.
البته، نباید فراموش کنیم که این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از طرفداران قدیمی شرکت راکستار بی صبرانه منتظر تولید و عرضهی بازیهای کاملاً جدیدی از سوی این شرکت هستند. علاوه بر این، انتشار تریلری از نسخهی نسل نهمی بازی Grand Theft Auto 5 خود به روند شکایات و اعتراضهای گیمرها سرعت بخشید و همه متحدانه به دنبال انتشار خبری در مورد توسعهی عنوانی جدید از سوی راکستار بودند.
به هر حال، جهنم توسعه گاهی برخی از عناوین را بیرحمانه به سمت خود میکشد. علاوه بر این، راکستار سابقهی چندان درخشانی در جلوگیری از کرانچ و کنترل فشار روی توسعهدهندگانش ندارد و حتی این موضوع نتوانست باعث شود تا بازی Agent به دست علاقهمندانش برسد.
سبک و محتوای بازی Agent قرار بود چگونه باشد؟
از قرار معلوم بازی Agent ادای احترامی به فیلمهای جیمز باند و جنگ سرد بود اما شرکت راکستار تاکید داشت که این بازی خود آغازگر یک سبک منحصر به فرد است. همانطور که اشاره شد، این بازی جاسوسی جهان آزاد ابتدا در رویداد E3 2007 معرفی شد اما تنها پس از گذشت یک سال، شرکت راکستار حق نشر L.A. Noire را نیز به دست آورد. البته، شرکت راکستار در اعلامیههای رسمی خود بارها به این موضوع اشاره نمود که Agent یک بازی متفاوت است.
در نهایت، طی رویداد E3 2009 نام این بازی نیز به صورت رسمی اعلام شد و نکتهی مهم در این بین، انحصاری بودن آن برای کنسول پلی استیشن ۳ بود. لازم به ذکر است که زمانبندی شرکت راکستار در مورد توسعهی بازی Agent کاملاً عاقلانه بهنظر میرسید و این شرکت باید تمرکز خود را روی مجموعهی Grand Theft Auto معطوف میکرد. اما متاسفانه، پس از ۲۰۰۹ اخبار مربوط به بازی Agent به مرور زمان محو شدند و این روند نیز تا چند روز اخیر ادامه داشت.
هماکنون، مدتی کوتاه از حذف شدن کامل وبسایت رسمی بازی Agent میگذرد و بهنظر میرسد که شرکت راکستار به کلی این پروژه را مختومه اعلام کرده است و حتی قصد ندارد هزینههای نگهداری وبسایت آن را پرداخت کند.
چه اتفاقی درون شرکت راکستار افتاده است؟
در طول سالهای گذشته، افراد مهم در شرکتهای سونی و راکستار از جواب دادن به سوالات پیرامون بازی Agent اجتناب کردند. با این حال، گاهی اوقات تصاویر مفهومی و مواردی دیگر توسط اینسایدرها از این بازی فاش میشد. در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که بازی Agent برای کنسول پلی استیشن ۴ توسعه خواهد یافت و این موضوع نشانگر وجود مشکلات جدی در روند توسعهی بازی Agent بوده است. در نهایت، پس از اعلام خبر فوق بود که شرکت تیکتو انترتینمنت (Take-Two Entertainment) به عنوان شرکت مادر راکستار نشان تجاری Agent را تنها تا سال ۲۰۱۸ تمدید کرد.
شواهدی از جمله مصاحبههای توسعهدهندگان راکستار که روی عنوان Agent کار میکردند وجود دارد که به وضوح میتوانند چرایی ورود این بازی به جهنم توسعه را توضیح دهند. در واقع، بازی Agent پس از معرفی رسمی Grand Theft Auto IV و پیش از معرفی بازیهای Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption 2 معرفی شد. بسیاری از گزارشها نشان میدهند که تمرکز راکستار و نیروی تیم توسعهی Agent معطوف و جذب ساخت GTA V شد و این موضوع با وابستگی بیش از حد راکستار به GTA V در سالهای اخیر میتواند اثبات شود.
در نهایت، حتی بدون احتساب توسعهدهندگانی که سالها وقت، انرژی و ایدههای خود را روی بازی Agent تباه کردند، باز هم میتوان نمونههایی یافت که به دلیل اولویتبندیهای شرکت راکستار به دست فراموشی سپرده شده و در جهنم توسعه گرفتار شدهاند. در واقع، شرکت راکستار هیچ تعهدی نسبت به موارد این چنینی ندارد و در حالی که بسیاری از گیمرها در سالهای اخیر منتظر شنیدن اخباری در مورد توسعهی دنبالهی Bully و L.A Noire بودند، این شرکت سعی کرد تا با پشتیبانی بالقوه از بخش آنلاین GTA به کسب درآمد بیشتر بیندیشد و پروژههای مورد انتظار گیمرها حتی به مرحلهی توسعه نیز نرسیدند.
گیمرها باعث لغو شدن پروژهی ساخت Agent هستند
البته، نباید فراموش کنیم که این شرکت به خوبی راه ساخت بازیهای منحصر به فرد را آموخته است و تمامی بازیهایش در فهرست بهترینهای تاریخ جای دارند. حتی با وجود افشای کرانچ و فشار کاریای که راکستار در زمان توسعهی Red Dead Redemption 2 به کارکنانش وارد کرده بود، باز هم بازی جدیدش با موفقیتی عظیم روبرو شد. در واقع، پس از سال ۲۰۱۸ و هنگامی که نشان تجاری Agent کنار گذاشته شد، راکستار به دو بازی بزرگ تکیه کرده بود. اما از آن زمان تاکنون هیچ خبری در مورد دنبالههای دو مجموعهی اصلی راکستار یعنی Grand Theft Auto VI و Red Dead Redemption III منتشر نشده است.
در مجموع، اکنون به برههای از زمان رسیدهایم که معرفی نسخهی نسل نهمی Grand Theft Auto V و یک ریمستر از سهگانهی GTA، راکستار را در موقعیت خطرناکی قرار داده است. البته، نباید فراموش کنیم که حتی اگر این شرکت بخواهد چند سال دیگر نیز به GTA Online تکیه کند و زمان عرضهی بازی بعدیاش را دائماً به صورت درون استودیویی تاخیر بزند، باز هم سیل خریداران بازیهای راکستار به سمت عناوین آیندهی آن روانه خواهد شد. به دنبال این موضوع، راکستار حس میکند که جا پای خود را در بین گیمرها به قدری محکم کرده است که هر تصمیم او یک معاملهی برد-برد تلقی میشود. حتی اگر این تصمیم مختومهشدن پروژهی ساخت Agent باشد.
پر بحثترینها
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- گزارش: شرکت Sweet Baby Inc نقش فعالی در پروژه معرفی نشده Remedy دارد
- بازی Assassin’s Creed Shadows بار دیگر تاخیر خورد
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
نظرات
حتی یک گیمپلی از بازی وجود نداره
هیچی جز چنتا محیط بازی و کانسپت وجود نداره
البته فقط ایجنت کنسل نشد
میدنایت کلاب چهار
بولی ۲
کنسل شدن
کاشکی بازی هایی مثل واچ داگز و سایبر پانک به قدری موفق میشدن که باعث میشدن راکستار به خودش بیاد و بازی جدید بسازه
حیف.
بازی 8dayهست
راکستار از همون اول هم با سونی بود
یکسری از نسخه های GTA مثل ۳ و سن آندرس هم انحصاری زمانی سونی بودن
عه…بیشتر از یه کامنت..خوبه مثل اینکه واقعا ساخت یه اکانت برای هیت دادن به مایکرو ارزشش رو داشته..یه طناز دیگه به سایت اضافه شد
نه دوست عزیز
ایشون داره درست میگه
از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ راکستار کلا با سونی کار میکرد
ایجنت هم نمونه بارزش
یا اینکه سن اندرس برای پلی دو روز عرضه بود اما برای ایکس باکس با یک سال تاخیر.
اونش رو اوکی…
اما دلیل اینکه ایشون اکانت ساخته چیه!؟بیاد اطلاعات عمومی مون رو افزایش بده!؟
بیا پایین بچه
کلا همین چند دقیقه پیش خودت اکانت ساختی😂
دو تا کامنت هم کلا دادی
😂😂😂😂سایقه ام رو نگاه میوردی حااقل..
بماند کلیشه،هیت و مسخره بازی..کلا کارتون بیشتر از این نیست…اگر با اراده بودیم امثال شما محو میشدن..ولی حیف که هی بهتون توجه زیادی میشه
آها پس همه بازی های راکستار باید انحصاری سونی بشن چون دو نسخش ۱ سال انحصاری زمانی بودن 😒
پس شما دیگه در مورد انحصاری شدن بتسدا و سری الدراسکرولز نمیتونی اضهار فضل کنی ok؟
نظری راجب انحصاری شدن الدر اسکرولز ندارم
ولی بقیه بازی های بتسدا هیچکدوم انحصاری میکرو نبودن پس همچنان مفت خوری محسوب میشه
داداش عذحار درسته 😊
با یادش خوش باش گذشت اون زمان take tow یه قدرتی گرفته که الان هرکی رو بخوادم میتونه کله پا کنه ۵ ۶ سال تو ۱۰ تای پرفروش بودن رو نمیشه تصور کرد اصلا
هر بازی نهایتا زورش رو بزنه ۱ ۲ ماه بمونه نهایتا ورزشی باشه تاریخ مصرفش نگذره ۱ سال
:))
برید خدا رو شکر کنید راکستار واسه خودش کنسول نساخته اینقد پول پارو کرده
از جمله آخر خیلی خوشم اومد..
حق بود بمولا…تو انگلستان هنوز جی تی ای وی جز ده بازی برتر به فروش رفتست..آخه چقدر دیگه!؟چندتا نسخه میخواد هی بفروشه تا راکستار بیخیالش بشه!؟هنوز وی آی رو تدادن گیر دادن هی سر وی…شور اینم در اومد
مردم انگلیس اینقدر gta v میخرن که فکر کنم هر روز بازیشون رو گم می کنن و میگن یکی دیگه بخریم 😑
چه خبرهههه،الان ۸ ساله این شکلیه 😑
بزار لول دیزاین احتمالی ای که تو این بازی وجود داشته رو حدس بزنیم
مرحله با یه کاتسین شروع میشه
سوار اسب میشی میری به محل انجام ماموریت
یه کاتسین چخش میشه باید یه کاری بکنی و مرحله تموم میشه
همین روند الا آخر😁
الان به رد دد تیکه انداختی!؟
بهترین بازی عمرم Red Dead Redemption 2 بود و هست.
ولی راکستار ریسک پذیری خیلی پایینی داره. GTA رو به عنوان ترکیب برنده گرفته داره ادامه میده. حیف هست که همچین شرکتی با چنین توانایی هایی تو سبک دیگه بازی نمیسازه اخیرا. مثلا بازی RPG تو مایه ویچر. البته تمرکز مایکروسافت تقریبا همیشه رو نشون دادن شرایط جامعه آمریکا بوده اگه دقت کنید.خلاصه که هعععییی امان از پول زیاد.
همون بهتر به فراموشی سپرده شد. بازی که با همکاری سونی تو زمان پی اس تری عرضه میشد چیزی جز فاجعه ازش درنمیومد
فرض کن راک استار بعد از n سال داشت یه IP جدید میساخت اونم نه هر IP بلکه یه IP مخفی کاریه اوپن ورلد !
واقعا این بازی حیف شد کاش بشه دوباره راک استار استارتشو بزنه
حیف شد میتونست ای پی بزرگی بشه
😑☹️