بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد

بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد

ابوالفضل مناف زاده
۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد

بازی Agent اولین بار در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک بازی جاسوسی جهان آزاد توسط راکستار معرفی شد و به‌نظر می‌رسد که این عنوان برای همیشه به دست فراموشی سپرده شده است.

گاهاً روند توسعه‌ی بازی‌های بزرگ به دلایل مختلفی از جمله مسائل مالی، زمان‌بندی نادرست، سوءمدیریت و موارد دیگر به قدری پیچیده و طولانی می‌شود که استودیو و شرکت سازنده‌ی آن به طور کلی پرونده‌ی ساخت آن‌ها را مختومه اعلام کرده و از بروز ضرر و زیان‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. در این بین، شرکت راکستار (Rockstar) نیز با این شرایط بیگانه نیست و عنوانی به نام Agent در کارنامه دارد که بیش از یک دهه در جهنم توسعه گرفتار شده بود. همچنین، به دنبال حذف شدن وبسایت رسمی بازی Agent در روزهای اخیر به نظر می‌رسد که برای همیشه باید این بازی را فراموش کنیم.

البته، نباید فراموش کنیم که این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از طرفداران قدیمی شرکت راکستار بی صبرانه منتظر تولید و عرضه‌ی بازی‌های کاملاً جدیدی از سوی این شرکت هستند. علاوه بر این، انتشار تریلری از نسخه‌ی نسل نهمی بازی Grand Theft Auto 5 خود به روند شکایات و اعتراض‌های گیمرها سرعت بخشید و همه متحدانه به دنبال انتشار خبری در مورد توسعه‌ی عنوانی جدید از سوی راکستار بودند.

به هر حال، جهنم توسعه گاهی برخی از عناوین را بی‌رحمانه به سمت خود می‌کشد. علاوه بر این، راکستار سابقه‌ی چندان درخشانی در جلوگیری از کرانچ و کنترل فشار روی توسعه‌دهندگانش ندارد و حتی این موضوع نتوانست باعث شود تا بازی Agent به دست علاقه‌مندانش برسد.

سبک و محتوای بازی Agent قرار بود چگونه باشد؟

rockstar agent راکستار
حذف شدن وبسایت رسمی بازی Agent گواه از این دارد که شرکت راکستار به کلی پروژه‌ی ساخت این عنوان را مختومه اعلام کرده است.

از قرار معلوم بازی Agent ادای احترامی به فیلم‌های جیمز باند و جنگ سرد بود اما شرکت راکستار تاکید داشت که این بازی خود آغازگر یک سبک منحصر به فرد است. همانطور که اشاره شد، این بازی جاسوسی جهان آزاد ابتدا در رویداد E3 2007 معرفی شد اما تنها پس از گذشت یک سال، شرکت راکستار حق نشر L.A. Noire را نیز به دست آورد. البته، شرکت راکستار در اعلامیه‌های رسمی خود بارها به این موضوع اشاره نمود که Agent یک بازی متفاوت است.

در نهایت، طی رویداد E3 2009 نام این بازی نیز به صورت رسمی اعلام شد و نکته‌ی مهم در این بین، انحصاری بودن آن برای کنسول پلی استیشن ۳ بود. لازم به ذکر است که زمان‌بندی شرکت راکستار در مورد توسعه‌ی بازی Agent کاملاً عاقلانه به‌نظر می‌رسید و این شرکت باید تمرکز خود را روی مجموعه‌ی Grand Theft Auto معطوف می‌کرد. اما متاسفانه، پس از ۲۰۰۹ اخبار مربوط به بازی Agent به مرور زمان محو شدند و این روند نیز تا چند روز اخیر ادامه داشت.

هم‌اکنون، مدتی کوتاه از حذف شدن کامل وبسایت رسمی بازی Agent می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد که شرکت راکستار به کلی این پروژه را مختومه اعلام کرده است و حتی قصد ندارد هزینه‌های نگه‌داری وبسایت آن را پرداخت کند.

چه اتفاقی درون شرکت راکستار افتاده است؟

rockstar agent راکستار
با استناد به گزارش‌ها، تمرکز و وابستگی شدید راکستار و تیم توسعه‌ی Agent روی ساخت بازی GTA V باعث شد که این بازی به کلی فراموش شود.

در طول سال‌های گذشته، افراد مهم در شرکت‌های سونی و راکستار از جواب دادن به سوالات پیرامون بازی Agent اجتناب کردند. با این حال، گاهی اوقات تصاویر مفهومی و مواردی دیگر توسط اینسایدرها از این بازی فاش می‌شد. در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که بازی Agent برای کنسول پلی استیشن ۴ توسعه خواهد یافت و این موضوع نشانگر وجود مشکلات جدی در روند توسعه‌ی بازی Agent بوده است. در نهایت، پس از اعلام خبر فوق بود که شرکت تیک‌تو انترتینمنت (Take-Two Entertainment) به عنوان شرکت مادر راکستار نشان تجاری Agent را تنها تا سال ۲۰۱۸ تمدید کرد.

شواهدی از جمله مصاحبه‌های توسعه‌دهندگان راکستار که روی عنوان Agent کار می‌کردند وجود دارد که به وضوح می‌توانند چرایی ورود این بازی به جهنم توسعه را توضیح دهند. در واقع، بازی Agent پس از معرفی رسمی Grand Theft Auto IV و پیش از معرفی بازی‌های Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption 2 معرفی شد. بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهند که تمرکز راکستار و نیروی تیم توسعه‌ی Agent معطوف و جذب ساخت GTA V شد و این موضوع با وابستگی بیش از حد راکستار به GTA V در سال‌های اخیر می‌تواند اثبات شود.

در نهایت، حتی بدون احتساب توسعه‌دهندگانی که سال‌ها وقت، انرژی و ایده‌های خود را روی بازی Agent تباه کردند، باز هم می‌توان نمونه‌هایی یافت که به دلیل اولویت‌بندی‌های شرکت راکستار به دست فراموشی سپرده شده و در جهنم توسعه گرفتار شده‌اند. در واقع، شرکت راکستار هیچ تعهدی نسبت به موارد این چنینی ندارد و در حالی که بسیاری از گیمرها در سال‌های اخیر منتظر شنیدن اخباری در مورد توسعه‌ی دنباله‌ی Bully و L.A Noire بودند، این شرکت سعی کرد تا با پشتیبانی بالقوه از بخش آنلاین GTA به کسب درآمد بیشتر بیندیشد و پروژه‌های مورد انتظار گیمرها حتی به مرحله‌ی توسعه نیز نرسیدند.

گیمرها باعث لغو شدن پروژه‌ی ساخت Agent هستند

rockstar gta agent
راکستار با ماشین پول‌سازی خود یعنی GTA V قدرت زیادی به دست آورده است؛ شاید بیش از حد.

البته، نباید فراموش کنیم که این شرکت به خوبی راه ساخت بازی‌های منحصر به فرد را آموخته است و تمامی بازی‌هایش در فهرست بهترین‌های تاریخ جای دارند. حتی با وجود افشای کرانچ و فشار کاری‌ای که راکستار در زمان توسعه‌ی Red Dead Redemption 2 به کارکنانش وارد کرده بود، باز هم بازی جدیدش با موفقیتی عظیم روبرو شد. در واقع، پس از سال ۲۰۱۸ و هنگامی که نشان تجاری Agent کنار گذاشته شد، راکستار به دو بازی بزرگ تکیه کرده بود. اما از آن زمان تاکنون هیچ خبری در مورد دنباله‌های دو مجموعه‌ی اصلی راکستار یعنی Grand Theft Auto VI و Red Dead Redemption III منتشر نشده است.

در مجموع، اکنون به برهه‌ای از زمان رسیده‌ایم که معرفی نسخه‌ی نسل نهمی Grand Theft Auto V و یک ریمستر از سه‌گانه‌ی GTA، راکستار را در موقعیت خطرناکی قرار داده است. البته، نباید فراموش کنیم که حتی اگر این شرکت بخواهد چند سال دیگر نیز به GTA Online تکیه کند و زمان عرضه‌ی بازی بعدی‌اش را دائماً به صورت درون استودیویی تاخیر بزند، باز هم سیل خریداران بازی‌های راکستار به سمت عناوین آینده‌ی آن روانه خواهد شد. به دنبال این موضوع، راکستار حس می‌کند که جا پای خود را در بین گیمرها به قدری محکم کرده است که هر تصمیم او یک معامله‌ی برد-برد تلقی می‌شود. حتی اگر این تصمیم مختومه‌شدن پروژه‌ی ساخت Agent باشد.

علیDARKSIRENP.morgan 𔓙محسن رضوی فر🤘Mohsenj74M.MTmeysamb1100alinerdshadowSpider-Mah04SHadDelZeroSina MorganAlirezaMahyarMsmBlack KnightAmir Hossein006

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد
بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی Agent، عنوانی که توسط راکستار به فراموشی سپرده شد