چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا

چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟

مهدی ملکی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا

پلی استیشن نو (PlayStation Now) در زمان تولد، اولین قدم اصلی در زمینه سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد. البته چندین سال پیش ما شاهد سرویس‌هایی نظیر OnLive هم بودیم که به هر حال هیچ کدام شرکتی به بزرگی سونی را پشت خود نداشتند.

در واقع این سونی بود که در سال ۲۰۲۱ با تصاحب Gaikai و انتقال حقوق و ویژگی‌های آن به سرویس اختصاصی استریم خود با نام پلی استیشن نو، توانست توجه قسمت زیادی از کاربران را حداقل برای اولین بار به چنین سرویس‌هایی جلب کند.

با این حال سونی اکنون نزدیک به ۱۰ سال پس از خرید و توسعه این سرویس، نسبت به آن سیاست‌های خیلی عجیبی را در پیش گرفته است و به نظر می‌رسد بازاریابی مناسبی برای آن انجام نمی‌شود. این سرویس تا ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی ۳.۲ میلیون مشترک فعال را به خود جذب کرده است. با مقایسه این تعداد با تعداد مشترکین سرویس دیگر سونی یعنی پلی استیشن پلاس، می‌توان متوجه شد که پلی استیشن نو چندان در جذب توجه عموم کاربران موفق عمل نکرده است.

با این حال، ۳ میلیون کاربر دائمی به خودی خود نیز عدد کمی نیست و اگرچه حتی در مقایسه با رقیب اصلی خود، ایکس باکس گیم‌پس هم آمار مناسبی به شمار نمی‌رود اما دلیل بر این نیست که ما باید به پلی استیشن نو بی‌توجه باشیم.

در حقیقت فارغ از تعداد مشترکین این سرویس، اکنون با در نظر گرفتن مزایایی که این سرویس ارائه می‌دهد، بسیار عجیب است که کاربران عظیم پلتفرم سونی توجه ناچیزی به این سرویس نشان می‌دهند.

البته نباید منظور ما را اشتباه متوجه شوید؛ کاربران دلایل زیادی را برای بی‌توجهی به پلی استیشن نو ارائه می‌دهند و نمی‌توان گفت که این سرویس از هر حیث بی‌اشکال است اما با یک حساب و کتاب منطقی این‌طور به نظر می‌رسد که در واقعیت تنها تعداد کمی از این دلایل قابل استناد هستند.

سونی پلی استیشن نو

بنابراین پیش از آن که به مطالعه مقاله پیش‌رو بپردازید، باید متوجه باشید که این مقاله در تلاش نیست تا پلی استیشن نو را در جایگاهی بالاتر از ایکس باکس گیم‌پس قرار دهد.

اکنون که ایکس باکس گیم‌پس مایکروسافت به عنوان برترین سرویس اشتراکی تاریخ بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود و حداقل سونی از دید برخی کاربرانش نیاز به چیزی برای رقابت دارد، ما در این مقاله به این خواهیم پرداخت که چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید.

پتانسیل‌ها و مزیت‌های بزرگ

پیش از آن که به سراغ بحث اصلی برویم، باید به برخی از نواقص و مشکلات آشکار پلی استیشن نو بپردازیم. اول از همه بازی‌های پلی استیشن ۳ موجود روی این سرویس همه تنها از طریق استریم در دسترس هستند.

این مشکل تا حدودی به همه سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی ربط دارد. خروجی تمام سرویس‌های استریم بازی به شدت به کیفیت و سرعت اینترنت شما وابسته است. این یکی از موضوعاتی است که پلی استیشن نو زمانی که اولین بار پا به عرصه گذاشت و تنها استریم بازی‌ها را ارائه می‌داد، بسیاری از کاربران به سراغ آن نرفتند.

آیا نهایتاً یک روز بازی‌های پلی استیشن ۳ به صورت دانلود نیز در دسترس قرار خواهند گرفت؟ هیچ‌کس نمی‌تواند این را برای شما تضمین کند اما در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که شاهد رخ دادن این قضیه باشیم.

بنابراین اگر تنها به دلیل تجربه بازی‌های پلی استیشن ۳ به تهیه این سرویس علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود که ابتدا از حالت Trial این سرویس استفاده کنید. با توجه به مشکلات اینترنت از جمله سرعت، کیفیت و قیمت آن، نه تنها در ایران بلکه در همه نقاط جهان، هنوز هم تعداد غیرقابل تصوری از کاربران نمی‌توانند با خروجی قابل قبولی به استریم بازی‌ها بپردازند.

سونی پلی استیشن نو

در حالی که سونی نیز در چند مدت اخیر بازی‌های پلی استیشن ۳ چندانی را به فهرست عناوین پلی استیشن نو اضافه نکرده است اما در عوض ما شاهد افزایش ارتقای مولفه‌های استریم این سرویس بوده‌ایم. سونی در ماه آوریل حداکثر رزولوشن قابل استریم بعضی از بازی‌ها را تا حداکثر ۱۰۸۰p افزایش داد که نسبت به رزولوشن ۷۲۰p پیشین یک قدم کاملاً روبه‌جلو و تماماً مثبت به شمار می‌رود.

برای عناوین پلی استیشن ۳ که حتی در عرضه اولیه خود نیز قادر به ارائه این رزولوشن نبودند، این موضوع اهمیت چندانی ندارد اما اگر شما به استریم بازی‌های پلی استیشن ۳ روی تلویزیون و یا رایانه شخصی خود علاقه دارید، این ویژگی در صورت بهره‌مندی از یک اینترنت قابل قبول، یک مزیت آشکار است.

چه چیزی تغییر کرده است؟

پلی استیشن نو اکنون سرویس کاملاً متفاوتی نسبت به زمان عرضه است. احتمالاً تعداد زیادی از کاربران مخصوصاً بازیکنان خارجی که به سادگی می‌توانند از ویژگی Trial استفاده کنند، هنوز هم به دلیل ذهنیتی که در زمان عرضه داشته‌اند، نسبت به آن قضاوت می‌کنند. حقیقت چیز دیگری است و پلی استیشن نو تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است.

شاید بتوان ویژگی دانلود بازی‌ها را بزرگ‌ترین قابلیتی دانست که از زمان عرضه تاکنون به این سرویس سونی اضافه شده است اما با این حال هنوز هم موارد بسیاری وجود دارند که می‌توانند این سرویس را چیز کاملاً متفاوتی نسبت به زمان عرضه نشان دهند.

اکنون شما می‌توانید تمام بازی‌های پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۴ موجود روی این سرویس را دانلود کنید. این موضوع نباید برای کسانی که طی ۳ سال گذشته این سرویس را امتحان کرده‌اند، چیز جدیدی باشد اما با این حال ما هنوز هم کاربران بی‌شماری را مشاهده می‌کنیم که یا از این ویژگی اطلاع ندارند و یا به عنوان یک تغییر مثبت از آن یاد نمی‌کنند.

از سوی دیگر افزون بر تنوع مناسب بازی‌های موجود روی این سرویس، کیفیت آن‌ها نیز جذابیتی دو چندان دارد و ما در مجموع با آثاری روبه‌رو نیستیم که تنها برای پر کردن عرصه صحنه حضور داشته باشند.

به این ترتیب می‌توان از بازی‌های Bloodborne، God of War، Tekken 7، Metal Gear Solid V، Doom، InFamous Second Son و … نام برد. این آثار تنها گوشه‌ای کوچک از هزاران عنوانی هستند که شما می‌توانید روی سرویس پلی استیشن نو تجربه کنید. همچنین تعداد زیادی از این بازی‌ها محدودیت زمانی ندارند و شما هرگز با یک تاریخ برای خروج آن‌ها مواجه نخواهید شد.

بازی‌های جدیدی که به سرویس اضافه می‌شوند، چیزی است که پلی استیشن نو را پی در پی بهتر می‌کند. پلی استیشن پلاس نیز از همین سیاست برای اضافه کردن بازی‌ها استفاده می‌کند ولی معمولاً عناوین پلاس ترکیبی از بازی‌هایی با سطح کیفی مختلف هستند. اکنون ۲ عدد از بازی‌های پلاس برای پلی استیشن ۴ و یکی از آن‌ها برای پلی استیشن ۵ عرضه می‌شوند که در مواقع زیادی نمی‌توانند کاملاً رضایت‌بخش ظاهر شوند.

سونی پلی استیشن نو

بازی‌های پلی استیشن نو در بازه‌های زمانی مشابه معمولاً عناوین باکیفیت‌تری هستند. معمولاً ماهانه کمتر از ۳ بازی به این سرویس افزوده نمی‌شوند و زمان‌های بسیاری وجود دارد که کاربران به صورت دائمی حداقل ۵ بازی را دریافت کرده‌اند.

تعدادی از این بازی‌ها برای همیشه روی این سرویس میزبانی خواهند شد ولی مسائل مربوط به عناوین موقت مانند سرویس‌های مشابه در پلی استیشن نو هم مشاهده می‌شود. تجربه بازی‌های بزرگ در مدتی محدود شاید چندان جذاب به نظر نرسد اما به هر حال شما می‌توانید اثری مانند Red Dead Redemption 2 را ۵ الی ۶ ماه در اختیار داشته باشید.

مزیت مثبت آخر که در سرویس‌های رقیب مانند ایکس باکس گیم‌پس همه آن را به دفعات بازگو می‌کنند، اضافه شدن بازی‌های مستقل است. هر ماه حداقل یک بازی مستقل هم به سرویس پلی استیشن نو اضافه می‌شود که برخلاف سرویس‌های رقیب، کاربران کمی در سوی سرویس پلی استیشن به درستی و آن‌گونه که شایسته است، از آن تمجید می‌کنند.

با وجود تمام بلاک باسترهای این سرویس و حتی آثار AA، بازی‌های مستقل هر ماه می‌توانند در کنار عناوین دیگر یک شانس بزرگ برای تجربه داشته باشند؛‌ یک شانس دو سویه تا هم خودشان دیده شوند و هم کاربرانی که هیچ انتظاری ندارند را شگفت‌زده کنند.

بنابراین این مزیت تنها مختص گیم‌پس نیست. تجربه آثار مستقل مانند Dead Cells، Slay the Spire، Moonlighter و … دقیقاً همانند چیزی که درون گیم‌پس در حال رخ دادن است، لذت و مزایای بسیاری برای هر دو سمت قضیه یعنی کاربران و توسعه‌دهندگان دارد.

پس اگرچه ما عاشق آن هستیم که بازی‌های بزرگ و مطرح را با شرایط اقتصادی این سرویس‌ها دریافت کنیم اما از سوی دیگر به خوبی می‌توانیم آثار مستقل را هم در پلی استیشن پلاس تجربه کنیم.

اگر شما اشتراک پلی استیشن نو را تهیه کنید می‌توانید تمام بازی‌های آنلاین موجود روی سرویس را بدون اشتراک پلی استیشن پلاس تجربه کنید.

 بنابراین کسانی که به غیر از ویژگی‌های آنلاین پلی استیشن پلاس از قابلیت‌های دیگر آن استفاده نمی‌کنند، می‌توانند تنها با تهیه پلی استیشن نو دیگر به سمت تهیه پلی استیشن پلاس نروند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سرویس استفاده از آن در پلتفرم‌هایی غیر از پلی استیشن است. سونی این امکان را هم فراهم کرده است که کاربران پلی استیشن نو بتوانند به استریم بازی‌های این سرویس روی رایانه‌های شخصی بپردازند. تنها کافی است پس از نصب اپلیکیشن و تهیه اشتراک این سرویس، به انتخاب بازی مورد علاقه خود برای استریم بپردازید.

این مزیت در سایر سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی هم وجود دارد اما در آن‌ها نمی‌توانید به انحصاری‌های کنسول‌های پلی استیشن و برخی از انحصاری‌های کنسولی یا زمانی دسترسی پیدا کنید.

پلی استیشن نو به عنوان یک رقیب برای گیم‌پس

ایکس باکس گیم‌پس طی سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و ستایش می‌شود. اما پلی استیشن نو خیلی بیشتر از آن که فکر کنید، به این سرویس نزدیک شده است. در زمان نگارش این مطلب ۴۰۹ بازی کنسولی روی گیم‌پس و ۳۹۹ بازی پلی استیشن ۴ روی پلی استیشن نو قرار دارد که باید به آن ۲۱ عدد بازی پلی استیشن ۲ را هم اضافه کنیم.

از لحاظ تعداد بازی‌ها پلی استیشن نو با ایکس باکس گیم‌پس برابری می‌کند اما نمی‌توان این واقعیت را فراموش کرد که بازی‌های فرست پارتی (عناوین انحصاری) مایکروسافت از روز اول در این سرویس عرضه می‌شوند.

سونی عناوین بزرگ خود نظیر God of War، Horizon Zero Dawn و سایر عناوین پلی استیشن نو را مدت‌ها پس از عرضه به پلی استیش نو اضافه کرد که البته بسیاری از آن‌ها نیز نه برای همیشه، بلکه برای مدت محدودی روی این سرویس قرار گرفتند. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد بازی‌های The Last of Us Part 2 و یا Ghost of Tsushima روزی روی این سرویس عرضه شوند یا حداقل ما به زودی شاهد به حقیقت پیوستن این موضوع باشیم.

با تمام این اوصاف در حال حاضر به نظر می‌رسد که برخی از مزایای سرویس مقابل، معایب دیگری را می‌پوشاند تا رقابت نزدیک‌تر از آن چه که به نظر می‌رسد پیش برود.

پلی استیشن نو

تا زمانی که استودیوهای ایکس باکس بتوانند بازی‌های با کیفیت و قابل توجه بیشتری را تولید و عرضه کنند، به نظر می‌رسد که پلی استیشن نو جذابیت متمایز خود را حفظ کند. از سوی دیگر اگر شما از ویژگی استریم پلی استیشن نو استفاده کنید، هزاران بازی پلی استیشن ۳ نیز در اختیار شما قرار دارند که کفه ترازو را سنگین می‌کنند.

مورد دیگر که جای تعجب و در عین حال تحسین دارد، تبدیل شدن گیم‌پس به پلی استیشن نو است! گیم‌پس اساساً در حال تبدیل شدن به پلی استیشن نو است اما چون مایکروسافت از ویژگی بک‌وارد پشتیبانی می‌کند، عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

مایکروسافت در سرویس خود تنها با عناوین قابل دانلود شروع کرد اما مدت‌هاست که قابلیت استریم را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. مایکروسافت مسلماً راه هوشمندانه‌ای را برای معرفی ویژگی‌ها و استفاده از کاربرد آن‌ها انتخاب کرده است اما نهایتاً در انتهای روز ما شاهد دو سرویس متفاوت هستیم که هر دو افزون بر بازی‌های قابل دانلود، امکان استریم را هم فراهم کرده‌اند.

آیا می‌توان پلی استیشن نو را به عنوان یک رقیب مستقیم برای گیم‌پس در نظر گرفت؟ حداقل در سمت ما بله. پلی استیشن نو روز به روز پیشرفت کرده است و به نظر می‌رسد که هر سال قوی‌تر از گذشته ظاهر می‌شود.

در حال حاضر عناوین AAA بیشتری روی این سرویس وجود دارد و تعداد بازی‌های مستقل آن نسبت به سرویس رقیب کمتر است. اما نباید فراموش کنیم که به تازگی عناوین بتسدا هم روی گیم‌پس اضافه شده‌اند و مایکروسافت ده‌ها استودیو در اختیار دارد که هر کدام عناوین خود را طی سال‌های آینده عرضه خواهند کرد و این عناوین مستقیماً روی گیم‌پس هم عرضه خواهند شد.

سونی چطور می‌تواند پلی استیشن نو را بهتر کند؟

اگر سونی با توسعه‌دهندگان و ناشران شخص ثالث برای عرضه بازی‌هایشان یا بازی‌های فرست پارتی خود در روز اول روی پلی استیشن نو به توافق نرسد، بعید به نظر می‌رسد که این سرویس بتواند پا به پای گیم‌پس رقابت کند. همین موضوع یکی از دلایل اصلی کمبود و یا کاهش تعداد کاربران پلی استیشن نو است.

البته این تنها راه پیش روی سونی نیست. این شرکت طی سال‌های گذشته ویژگی‌های جذاب این سرویس را با سرعت بسیار کندی به آن اضافه کرده است. حتی تبلیغات سونی برای این سرویس بسیار ناچیز و اندک است و شاید چندین سال از آخرین تبلیغ پراکنده این شرکت برای معرفی این سرویس گذشته باشد.

هیچ خبری از تبلیغ پلی استیشن نو روی سایت نیست و سونی نیز طی رویدادها و مراسم خود به آن اشاره‌ای نمی‌کند. پلی استیشن نو از برخی جهات و مخصوصاً در بحث مولفه‌های اقتصادی گاهی اوقات نسبت به گیم‌پس بهتر به نظر می‌رسد و این دقیقاً همان چیزی است که سونی باید آن را به کاربرانش بگوید.

اما چرا ما چنین باوری راجع به مسائل اقتصادی پلی استیشن نو سونی در مقایسه با ایکس باکس گیم‌پس مایکروسافت داریم؟ چون این حقیقت است! پلی استیشن نو مقداری ارزان‌تر از گیم‌پس محسوب می‌شود و در عین حال بازی‌های بیشتری را ارائه می‌کند. پلی استیشن با اشتراک سالیانه ۶۰ دلار، ماهانه تنها ۵ دلار هزینه روی دست کاربران می‌گذارد اما در سمت مقابل تهیه گیم‌پس آلتیمیت ماهیانه ۱۵ دلار هزینه در بر دارد.

پلی استیشن ۵

می‌توان اطمینان داد همین حالا میلیون‌ها کاربر پلی استیشن وجود دارند که اگر پلی استیشن نو به آن‌ها معرفی شود، عاشق آن خواهند شد. مشکل اصلی این است که بسیاری از رسانه‌ها و انفلوئنسرها در حالی این سرویس را «آشغال به تمام معنا» خطاب می‌کنند که خودشان اذعان کرده‌اند تجربه کار با آن را ندارند.

پلی استیشن نو در این موقعیت در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند حمایت است ولی اگر سونی به این باور نرسد، کاربران هم به این باور نخواهند رسید.

این سرویس ابداً در حد و اندازه‌های ایکس باکس گیم‌پس بازاریابی و تبلیغ نمی‌شود. حتی هیچ اثری از روز اول روی این سرویس منتشر نشده و احتمالاً تا مدت‌ها هم منتشر نخواهد شد اما هیچ کدام از این‌ها دلیل خوبی نیست که پلی استیشن نو کاملاً از سبد خرید کاربران پلی استیشن کنار گذاشته شود.

در عصر امروز قسمتی از کاربران که به آینده فکر می‌کنند، این سرویس‌ها را خود آینده می‌دانند. پلی استیشن نو می‌تواند این راه را به خوبی بپیماید اما تا زمانی که سونی به گیم‌پس اجازه می‌دهد تمام توجهات را جلب کند، آینده‌ای برای این سرویس وجود نخواهد داشت.

استریم بازی‌های ویدیویی به واسطه یک اینترنت مناسب که احتمالاً طی سال‌های آینده در مناطق بسیار بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت، به مراتب بهتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. اکنون هزاران بازی روی سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی قرار گرفته‌اند که هر ماه نیز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود و باید باور داشته باشیم که هر سال این شرایط بهتر و بهتر خواهد شد.

اگر اکنون دارای یکی از کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ هستید، پیشنهاد می‌کنیم که دوره آزمایشی پلی استیشن نو را به رایگان امتحان کنید. احتمالاً پس از این دوره به این اعتقاد می‌رسید که این سرویس بهتر از آن چیزی است که تصور می‌کردید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون اقای ملکی ، واقعا موافقم پلی استیشن تبلیغ خاصی نمیکنه برای پلی استیشن ناو با اینکه فوق العادست فقط امیدوارم قابلیت دانلود بازی ها خصوصا بازی های پلی ۳ رو اضافه کنه و همچنین بازی های بیشتر از پلی ۱ تا الان به مرور زمان البته
    .
    .
    اسپم :

    ۱ -دیشب دیز گان رو تموم کردم گفتم ۳ تا ایراد و ۳ تا نکات مثبتش رو بگم به دوستان از نظر من
    نکات مثبت
    Boozer که به نظرم بهترین کرکتر بازی هست و من عاشقش شدم کلا در زمینه خلق کرکتر های مهم بازی خیلی موفق بود ، ریکی و ایرون مایک و اسکیزو خیلی عالی بودن و دیکن و سارا هم شما رو با خودشون همراه میکنن
    ۲- داستان اصلی بازی با اینکه کلیشه ایی هست ولی این قدرت رو داره تا شما رو تا اخرش همراهی کنه
    ۳-گان پلی و گیمپلی و موتور سواری قطعا از نظر من جزو نکات مثبت هست
    ….
    نکات منفی :

    ۱- مشکلات فنی که گاها باعث تعجب میشه برام با اینکه نسخه اپدیت شده رو بازی کردم
    ۲- ماموریت های فرعی تکراری و در اکثر اوقات خسته کننده و بی معنی که از اواسط بازی تقریبا هیچ نیازی به پیشبردش ندارین
    ۳-تنوع بسیار کم دشمنان بازی
    .
    .
    .
    نمره ایی که بازی بدم ۸۱ هست خط داستانی بازی کاملا ارزش تجربه کردن داره و همچنین اشنایی با بوووزر یا بوزمن که واقعا باهاش حال کردم

    • aliboostani گفت:

      البته گان پلی خیلی جای کار اشت میتونست خیلی بهتر باشه ولی در کل تا حدی قابل قبول بود
      در مورد موتور سواری به نظرم خوب بود عملکرد بند استودیو و ارتقای موتور هم قابل قبول بود

      نکات منفی که کاملا همش درسته
      در مورد ماموریت های تکراری زمانی قضیه بد میشه که علاوه بر ماموریت های فرعی ، ماموریت های اصلی هم تکرار مکررات هستن و شاید ۱۰ درصد ماموریت های اصلی رنگ و بوی تازه ای برای گیمر داره برای مثال مرحله مقابله با کارلوس

      یه نکته منفی رو هم من اضافه کنم اون هم هوش مصنوعی ضعیف
      فریکر ها تنوع قابل قبولی داشتن
      از سوارمر و بلیچر تا اسکریمر و حیوانات بیمار
      بازی جهان باز بود ولی عملا چیز خاصی نداشت و گشت و گذار ها صرفا خلاصه میشد به همون مراکز نرو و هورد ها

      هورد ها البته مقابله باهاشون جذاب بود ولی خب بعد یه مدت تکراری میشد
      و واقعا ماموریت های داستانی فرعی خیلی ناچیز توی بازی بود البته اگه لیسا رو فرعی بشه حساب کرد
      از پتانسیل یه سری شخصیت هم استفاده نشد
      و به قول شما ماموریت های فرعی بی معنی بودن و اصلا جذابیتی نداشتن که بریم سراغش

      روایت داستان به نظرم بعضی بخش ها کند بود البته نظر منه و خب برای من در سطح خوبی قرار نداشت
      ویس اکتر ها عملکرد خوبی داشتن ، ولی خب کاتسین ها زیاد با کیفیت نبودن در حد امثال گاد و بقیه بازی های سونی
      مشکلات های فنی که یکی از مشکلات اصلی بازی بود

  • Sina_2081 گفت:

    ممنون بابت مقاله . به نظر من مواردی که سونی باید اصلاح کنه اینها هستن :
    ۱- در دسترس قرار دادن برای کشورهای بیشتر
    ۲- قابلیت دانلود در نسخه pc
    ۳- حفظ کیفیت عناوین مثل چند ماه گذشته
    ۴- اضافه کردن عناوین مستقل بیشتر
    ۵- مهمترین : تبلیغ برای مخاطبین (که خیلیهاشون هنوز فکر میکنن این یه سرویس صرفا استریم هست)
    فقط اینکه سونی Gaikai رو سال ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ تصاحب کرد . فکر کنم اشتباه نوشتید

  • Matin_kh گفت:

    دقیقا ps now میتونه رقیبی برای گیم پس باشه فقط باید یه کوچولو براش تدارک ببینن 👌👍

  • blackcity گفت:

    من خیلی دوست داشتم یه سری از آثار ps3 رو دوبار تجربه کنم (مثل god1.2 و…)
    ولی متاسفانه اینترنت ایران اصلا پاسخگو نیست

  • Black Knight گفت:

    PlayStation Now پتانسیل های زیادی داره ولی متاسفانه نمیدونم چرا سونی زیاد واسش تبلیغ نمیکنه و بازی های ایندی رو روز عرضه رو سرویسش نمیاره (دقت کنید میگم بازی ایندی) همین چیز ها میتونه خیلی به دیده تر شدنش کمک بکنه از اونطرف هم میتونه بازی های انحصاری که قبلا فروششون رو داشتن رو کلا بیاره رو این سرویس برای همیشه و از اونطرف مثل Xbox Game Pass که از Backward Compatibility پشتیبانی میکنه این هم کاری بکنن پشتیبانی بکنه دیگه عالی میشه

  • Siavashkhan13 گفت:

    واقعا خنده داره که یک دهمه رقیبت هم تو سرویس قوی نیستی ولی قیمت برابر با رقیب داری،، من خودم هم سونی فن هستم هم باهاش زندگی کردم اما واقعا کمی سیاست های سونی آزاردهندس،،،، اما با تمام تفاسیر هنوز هم هیشکی انگشت کوچکه کوچکترین استودیو سونی هم نیست

  • Aiden pearce گفت:

    پلی استیشن نو سرویس خوبیه
    ولی اگه با گیمپس مقایسه شه گیمپس برنده میشه
    ولی در کل پلی نو سرویس خوبیه
    .

  • یه سوال داشتم
    کسایی که از سرویس PlayStation now استفاده میکنن آیا الان امکانش هست بازی های این سرویس رو به صورت استریم و بدون دانلود بازی کرد مثل بازی های ps3؟

  • عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای مهدی ملکی . امیدوارم روز خوبی داشته باشید .
    مقاله ی تحلیلی حضرتعالی به واقع کمک شایانی در جهت آشنایی بازی بازان ، علی الخصوص کاربران پلتفرم های پلی استیشن می کند که شایسته تقدیر می باشد .
    چند روزی است که این سرویس و خرید اشتراک آن یکی از چالش های این روزهای بنده است و احتمالاً در آینده نسبت به پیوستن به این سرویس اقدام خواهم نمود .
    اما مسایل و نکات مهم تری نسبت به آشنایی بازی بازان با این سرویس وجود داشته که حضرتعالی نیز به آن ها اشاره ای داشته اید . یکی از این مسایل عدم توجه خالق این سرویس به آن می باشد . بخش سرگرمی های تعاملی سونی هرگز آن چنان که شایسته است در جهت تبلیغ برای این سرویس بر نیامده است .
    بخش سرگرمی های تعاملی سونی همکاری های بلندمدتی با توسعه دهندگان و ناشرین بزرگ بازی های ویدیویی داشته و دارد اما از این مهم آن چنان که باید به جهت باروری این سرویس استفاده نمی کند . شرکایی همچون Take-Two Interactive و Activision Blizzard و Epic Games تنها بخشی از همکارهای تجاری ایشان محسوب می شوند که هر کدام به تنهایی در ژانر مورد نظر خود حرف های زیادی برای گفتن داشته و دارند .
    با این حال یکی از مشکلات سرویس فوق صرفاً به مورد اشاره شده در بالا محدود نخواهد بود ، بلکه در مقام مقایسه با رقیب مستقیم این سرویس ، سرویس فوق آنچنان که باید میزبان عناوین آنلاین نیست . چه بخواهیم بپذیریم یا نپذیریم باید این مهم را قبول کرد که بخش زیادی از مخاطبین این مهم را یک مسئله ی اساسی برای انتخاب خود قلمداد می کنند . امروزه کمتر پلتفرمی را می توان سراغ گرفت که عنوانی همچون Fortnite را حدأقل تجربه نکرده باشد . بازی های سرویس محور نقشی کلیدی در پیشرفت این صنعت ایفا می کنند .
    در نهایت باید اعلام کرد کاربر پلی استیشن ( علی الخصوص بنده ) برای بهره مندی از حدأکثر خدمات ، مایل است تا تمامی آن ها را بر روی یک پلتفرم در ازای چند پلتفرم تجربه نماید .
    برای استفاده از تخفیف های فوق العاده باید یک اشتراک پلتفرم استیم داشت ، حال برای بهره مندی از عناوین رایگان و قیمت های مناسب تر بهتر است تا یک اشتراک از فروشگاه Epic داشت ، مگر می شود برای تجربه ی عناوین زیبای پلی استیشن بی خیال پلتفرم ایشان شد و در نهایت برای تجربه ی روز اولی یک عنوان حتماً باید اشتراک سرویس Xbox Game Pass را خریداری نمایم .
    با نگاهی به متن فوق به راحتی متوجه خواهیم شد که شلختگی و شلوغی و آشفتگی در مدیریت حساب های کاربری و پرداخت های ارزی و عدم فرصت کافی در تجربه ی تمامی پلتفرم ها نمی تواند راه حلی مناسب برای یک بازی باز باشد یا حدأقل بنده به هیچ وجه تمایلی به استفاده ی اینگونه از سرویس ها نداشته و نخواهم داشت ، پس ترجیح خواهم داد تا تمامی این قابلیت ها بر روی یک پلتفرم در دسترس بنده باشد .
    به همین دلیل همیشه سیاست اپل برای در دسترس قراردادن سرویس های اشتراکی را در یک پلتفرم ستایش می کنم . یک کیف پول و یک سرویس شامل تمامی آن چه که یک نفر نیاز دارد ، از جمله سرویس موسیقی و فیلم و بازی .
    قطعاً در آینده اقدام به تجربه ی سرویس اشتراکی پلی استیشن خواهم نمود منتهی این مهم در سال آتی اتفاق خواهد افتاد ، جایی که تا حدودی فضا برای حضور عناوین نسل جدید همچون نسل های گذشته فراهم می شود .
    قبلاً بابت تمامی زحمات حضرتعالی در تهیه ی مقاله ی فوق از حضرتعالی سپاسگذارم .
    همیشه و در همه حال پیروز و پایدار باشید .

  • arm4nii گفت:

    خدا خیرتون بده.
    یه مطلب جامع و کامل برای مقایسه گیم پس و پی اس نو و توضیحات تکمیلی و جالب برای سونی فنهای عزیز.
    کاشکی داوود برره هم بخونه تک تک جملاتشو و بفهمه.
    😁😁

  • The Red Devil گفت:

    سونی داره با بازی های تریپل ای ترد پارتی سرویسش رو تقویت میکنه تا مخاطب هایی که کرایه بازی رو میپسندن راضی باشن اما تبلیغاتی نمیکنه تا افراد زیادی به سمت کرایه نرن
    این مورد مخصوصن در سال ۲۰۲۱ به اوج رسیده بصورتیکه تابحال فقط ماه مارس بازی بزرگ از ناشرهای تردپارتی نداشته و برعکسش ماه آوریل ۲ بازی و ماه جولای ۳ بازی داشته در حالیکه میبینیم گیمپس چهار ماهه که هیچ بازی تریپل ای تردپارتی نداشته و فقط بازی های ایندی بهش اضافه میشه
    ژانویه Crew 2
    فوریه COD Black Ops 3
    مارس نداشت
    آوریل Marvel Avengers & Borderlands 3
    می Nioh 1
    جون Witcher 3 wild hunt
    جولای Judgement & Nioh 2 & Red Dead Redemption 2
    آگست Nier Automata
    سپتامبر Tekken 7

    • ☆WKNWS☆ گفت:

      میدونم که میدونی و اینو عمدا نوشتی، ولی مینویسم که برات یادآوری بشه:
      Back 4 Blood
      Atomic Heart
      Stalker 2
      Dirt 5
      The Medium
      تمامی یاکوزاها
      Football Mangager 2022
      Farming Simulator
      Destroy All Humans
      Outriders
      For Honor
      Wreckfest
      Darksiders Genesis
      RDR Online
      GTA V
      Just Cuase 4
      Edge Of Eternity
      Control
      OCTOPATH TRAVELER
      Street Of Rage 4
      A Plague Tale: Innocence
      Injustic 2
      و… تنها بخشی از بازی‌های تردپارتی مهمی هستن که یا در‌چندماه گذشته به گیم‌‌پس اومدن یا در چندماه آینده قراره بیان. حالا این هارو بزار کنار بازی های EA ، Zenimax و XGS تا ببینی چه بمبی میشه.

      • The Red Devil گفت:

        چیزی که من گفتم این بود که ۴ ماهه هیچ بازی AAA ترد پارتی به گیمپس اضافه نشده
        اینایی که اسم بردی هیچکدومش حرف منو نقض نکرد
        یه سریشون اصلن AAA نیستن
        یه سریشون هنوز منتشر نشدن
        و بقیشون هم مال ۴ ماه گذشته نیستن
        دیگه دسته بندی نمیکنم خودت برو تحقیق کن
        بازی های زنیمکس هم دیگه جزو xgs حساب میشن ، جدا نوشتی که زیاد بنظر بیاد؟
        EA play هم با قیمت سالی ۳۰ دلار برای کربران پلی استیشن در دسترسه ، مختص ایکس باکس نیست و هیچ کدوم از بازی های EA روی گیم پس معمولی نیست باید آلتیمیت بخرید که سالی ۱۸۰ دلاره

  • Hasan0930 گفت:

    اصلا به این نکته اشاره نمی کنین که گیم پس هر ۱۵ روز شارژ میشه ولی پلی استیشن نو سر هر ۳۰ روز

    البته این مقاله در مقام مقایسه نبود ولی واقعا به این تفاوت بزرگ تو مقاله ها اشاره نمیشه…

  • Adler گفت:

    سرویس سونی هم خوبه ولی توی بعضی جا ها ضعف داره نسبت به گیم پس ولی امید وارم سونی ازش کلی پشتیبانی کنه ازش

  • آرین گفت:

    سلام
    اینطور که دوستان می‌گن PS now از گیمپس هم بهتره که؟
    ولی بنظرم PS now خیلی کوچکتر از ایکس‌باکس هست، بازی‌های انحصاری سونی به این سرویس کمک کرده‌اند.
    بیشتر بازی‌های AAA و بزرگ دارد، بازی‌هایی که می‌شود همه رو تو چند ماه تجربه کرد و عملا چیز خاصی باقی نمی‌ماند.
    گیمپس خیلی پویاتر و خیلی مجتوای بیشتر و گسترده‌تری داره.
    Ps now آدم رو مجبور نمی‌کنه که هر ماه خریداری‌اش کنه.

  • mohamad199 گفت:

    دوستان سلام‌. یه سوال مهم . ممنون میشم راهنمایی کنید به بحث هم مربوطه تا حدی . من اخیرا گیم پس روی pc زدم . اما یه نکته ای تو یک ویدیو دیدم نگرانم کرد ‌. گویا بازی رو که ازگیم پس دانلود میکنی . فایل های بازی مخفی میشه وگویا وقتی بازی رو دان میکنی نمیتونی بطور کامل از کامپیوتر پاک کنی ایا درسته این موضوع ؟ چون به هرحال حافظه زیادی رو کامپیوتر میمونه . سوال بعد اینکه الان مثلا بازی گیرز۵ رو من از گیم پس pc دان کنم قابلیتی نداره که فقط بخش داستانی رو دان کنم ؟ یا کل بازی وبخش مولتی دانلود میشه . میدونم نسخه کرک شده بازی موجوده . ولی میخواستم برا عناوین جدید که روط عرضه میاد بپرسم ‌ . چون جدیدا بعضی بازی ها مثل کالاف میشه بخش بخش دانلود کرد . ممنون میشم دوستانpc پلیر راهنمایی کنن . باتشکر

    • آرین گفت:

      سلام
      والا فکر نکنم فایل‌ها مخفی بشه، اگه هم بشه خب پیدا می‌کنیم پاک می‌کنیم.
      گیرز ۵ هم کامله، جداجدا نیست فکر کنم.
      معمولا فقط نسخه کرکی کالاف جدادا ست چون اکثرا زامبی و مولتی‌پلیر بکار نمیاد و غیرفعال هست، حذف می‌کنند فایلها رو.
      اونم تازه کار ریپک‌ها ست.

  • Faith گفت:

    پست های سایت بیشتر رفتن به سمت مقایسه دوتا کنسول یا سرویس یا…
    بیشتر هدف پست ها سرگرم کردن کاربرا با بحث های الکی و بیهوده هست
    چرا صبحت درباره بازی نباشه؟

  • Ramin گفت:

    حداقل تو بازار ایران مشکلش اینه که کاربرای پلی استیشن (که خودم جزء شون هستم) عادت کردن به اکانت های دزدی و هکی که هم برای کنسول و اکانت ممکنه خطر بن شدن داشته باشه و هم تضمینی برای قفل نشدن بازی نیست (که این مورد رو به جز چند تا بازی انگشت شمار من جزء شون نیستم) و اینکه این طوری که از کامنت های گرن توریسمو متوجه شدم آنلاین بودن کنسول براشون خیلی عجیب غریبه و می دونیم که این جور سرویس ها به اینترنت نیاز داره.و نکته دیگه قیمت سرویس یک ماهه قانونی ps now تو ایران ۳۶۰ تومنه

    • Adler گفت:

      من کنسول پلی استیشن ۴ ام ریجن ۲ هست میتونم به نت وصل بشم ولی نمیتونم به یک دلایلی به نت وصل بشم
      ولی گیم پس چهار ماهه ۱۸۰ خیلی هم خوبه من به احتمال زیاد نسل نه ایکس باکس بگیرم به دلیل گیم پس

  • TekkenGod گفت:

    تیترو دیدم قبل باز کردنش دو ساعت تو این فکر بودم که پلی استیشن نو چه مزیتهایی نسبت به پلی استیشن کار کرده و دسته دوم داره که در موردش مقاله نوشتن .

  • Hope گفت:

    چیزی که در مورد گیم پس وجود داره اینه که میشه به صورت دو نفره و کاملا قانونی اونو تهیه کرد یعنی ۱۵ دلار ماهیانه تبدیل میشه به ۷.۵ دلار و گیم پس آلتیمیت دارای EA Play و لایو گلد هم هست که با ۵ دلار اضافه نسبت به ۱۰ دلار استاندارد تبدیلش میکنه به یه پکیج کامل،
    و اینکه داخل سرویس پلی استیشن نو برخلاف گیم پس عناوین آنلاین خیلی کمی وجود دارن که اصلا بخوایم اونها رو آنلاین بازی کنیم، بازی‌های نسل قبل هم اکثرا با همون کیفیت و بدون آپ اسکیل به رزولوشن فورکی یا FPS boost و یا auto hdr و کلا هر افزایش کیفیتی که ما روی backward compability گیم پس شاهدش هستیم عرضه میشن، و اینکه حتی بعضی از بازی‌های فرست پارتی خود پلی استیشن هم ممکنه از این سرویس برن و هیچ چیز قطعی و دائمی نیست، مثلا سونی پارسال days gone رو از این سرویس خارج کرد، به صورت خلاصه به نظرم این سرویس فقط برای کسایی خوبه که تازه وارد اکو سیستم پلی استیشن شدن، دقیقا مثل ps collection و نه برای کسایی که از قبل در این اکو سیستم حضور داشتند.

  • Rich Man گفت:

    ممنون از مقاله خوب که شایسته بود راجبش بیشتر بدونیم. ولی آخر نفهمیدم که چرا قیمت ۱۰ دلاری این سرویس چند برابره قیمت ۱۰ دلاریه سرویس پلاسه !!

چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا
چرا پلی استیشن نو بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟ - گیمفا