تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

تحلیل مراسم PlayStation Showcase 2021؛ قابل پیش بینی اما جذاب

مصطفی زاهدی
۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

چندی پیش بود که بالاخره پس از ماه‌ها انتظار و سکوت خبری، سونی طی برنامه PlayStation Showcase به معرفی عناوین آینده PS5 پرداخت و لاین آپ کلی این کنسول تا سال ۲۰۲۳ تقریبا به طور کامل مشخص شده است. حال که هنوز اطلاعات و معرفی‌های این مراسم داغ است، به سراغ بررسی و تحلیل PlayStation Showcase رفته‌ایم. سوال‌های زیادی اکنون مطرح می‌شود. آیا نمایش‌ها در حد انتظارات ظاهر شدند؟ آیا لاین آپ پلی استیشن در دو سال آینده قدرتمند است؟ در مقایسه با نمایش E3 مایکروسافت دست کدام کمپانی باز‌تر بوده است؟
در ادامه به بررسی بازی‌های مهم و تحلیل کلی این مراسم می‌پردازیم.

قابل پیش‌بینی اما جذاب، Marvel’s Spider-Man 2

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

پس از عرضه Batman:Arkham City سال‌ها بود که شاهد عنوان ابرقهرمانی با کیفیت بالا و قابل‌قبول نبودیم و آثار اقتباسی از کمیک‌ها معمولا ناامیدکننده ظاهر می‌شدند. اما در سال ۲۰۱۸ و با عرضه Marvel Spider-Man بود که شاهد تحولی در عناوین ابرقهرمانی صنعت گیم بودیم. اینسامنیاک به شکل فوق‌العاده‌ای توانست عنوان Marvel Spider-Man را خلق کند و بازی نه تنها از لحاظ ساختاری، مبارزات، گرافیک و داستان فوق‌العاده در سطح مطلوبی قرار داشت، بلکه به شدت به کامیک‌ها وفادار بود.
این بازی نه تنها مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بلکه به پرفروش‌ترین بازی انحصاری تاریخ PS4 نیز تبدیل شد و موفقیتی همه جانبه را رقم زد. عنوان فرعی Miles Morales نیز هر چند در حد و اندازه‌های عنوان اصلی ظاهر نشد، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه فروش داشت و تاکنون پرفروش‌ترین عنوان انحصاری PS5 به شمار می‌آید.
در مورد دنباله‌ی این سری تنها چیزی که می‌دانیم و در تریلر بازی نیز دیدیم حضور ونوم بود. Venom با وجود این‌که معمولا کارهای قهرمانانه بسیاری انجام می‌دهد، اما در نهایت یک ضد قهرمان است‌‌. فراموش نکنید انگل Venom برای بقا به خوردن انسان وابسته است و همان‌طور که می‌دانید قهرمان‌های دنیای مارول و دی سی کاملا از کشتن اجتناب می‌کنند. به همین دلیل تقابل اعتقادات اخلاقی پیتر پارکر، مایلز مورالز و ونوم می‌تواند جذاب باشد‌‌. بر طبق شنیده‌ها احتمالا مخاطبان در برخی قسمت‌ها کنترل شخصیت ونوم را نیز می‌توانند به دست بگیرند که البته هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. بدون‌ شک بازی Marvel Spider-Man 2 یکی از آثار مهم معرفی شده در PlayStation Showcase بود.

عنوان Project Eve، در راه نجات بشریت

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
عنوان Project Eve یک بازی اکشن هک اند سلش است که به نظر می‌رسد از مبارزات جذاب و سریعی بهره می‌برد. بازی‌بازان کنترل بازمانده‌ای به نام Eve را بر عهده می‌گیرند که باید زمین اشغال شده را از دست نیروهای خارجی آزاد سازد. برای قضاوت هنوز زود است اما Project Eve از پتانسیل بالقوه خوبی برخوردار است و باید منتظر ماند و دید آیا نتیجه خروجی به جذابیت تریلر‌ها خواهد بود یا خیر .‌..

سریع و خشن، Forspokenتحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

عنوان Forspoken که توسط Square Enix در دست توسعه است عنوانی اکشن نقش‌آفرینی جهان باز است که از المان‌های ترکیبی نقش‌آفرینی‌های غربی و شرقی الهام گرفته است. با استناد به تریلرها، گشت و گذار و ماجراجویی و نبرد فوق‌العاده سریع است و قابلیت‌های شخصیت اصلی بازی یعنی Frey را می‌توان مشابه قابلیت‌های پروتاگونیست‌های Infamous دانست. بازی Forspoken هم برای PC و هم برای PS5 منتشر خواهد شد‌.

ماجراجویی تمام نشدنی, عرضه Uncharted: Legacy of Thieves Collection

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
بالاخره پس از مدت‌ها گمانه‌زنی و شایعات مختلف، سونی رسما از نسخه‌ی ریمستر دو عنوان Uncharted 4 و Uncharted: Lost Legacy در یک مجموعه به نام Legacy of Thieves رونمایی کرد که هم برای PS5 و هم برای PC عرضه خواهد شد. این اولین بار است که نسخه‌ای از فرنچایز‌ Uncharted بر روی PC عرضه خواهد شد. برای آن دسته افرادی که این دو عنوان را بر روی PS4 تجربه کرده‌اند نیز تجربه دوباره این دو عنوان این بار با فریم ریت ۶۰ فوق‌العاده خواهد بود. هر چند منصفانه بررسی کنیم این کالکشن تنها به خاطر سود مالی عرضه خواهد شد.

مرموز به سبک میکامی، Ghostwire: Tokyo

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

مدت زیادی است که از معرفی عنوان Ghostwire می‌گذرد اما در این مدت به غیر از برخی شایعه‌های مختلف و گمانه‌زنی‌های کلی شاهد اطلاعات یا گیم‌پلی خاصی نبودیم. اما در نهایت در PlayStation Showcase شاهد نمایشی جدید از این بازی بودیم. تریلر جدید بازی، صحنه‌های متعددی از مبارزات، قابلیت‌ها، دشمنان و موارد مختلف دیگر را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد در Ghostwire: Tokyo جادو و قابلیت‌های ماوراءالطبیعه مهم‌ترین رکن و اساس مبارزات به شمار می‌آیند و شاهد المان‌های طبیعی مختلف مثل باد و آتش خواهیم بود و از طرف دیگر دشمنان نیز دارای جادو مخصوص خود و ابزار منحصر به فرد خود هستند. هم‌چنین می‌توان به این نتیجه رسید که اتمسفر بازی کمی تاریک و سنگین است و از المان‌های Horror در مقیاس کوچک نیز استفاده کرده است‌. Ghostwire هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد اما اگر دوباره تأخیر نخورد، باید تا قبل از پاییز ۲۰۲۲ عرضه شود.

پایان حماسه‌ی نورس، God of War: Ragnarok

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین نمایش PlayStation Showcase مربوط به نسخه‌ی جدید God of War یعنی عنوان Ragnarok بود. البته سال قبل بود که با تیزری فوق‌العاده کوتاه این عنوان معرفی شده بود اما تازه دو شب پیش بود که شاهد نمایش کاملی از بازی، شخصیت‌های موجود و مبارزات بازی بودیم.
این نسخه سال‌ها پس از نسخه‌ی اول در جریان است و Atreus به مراتب بزرگ‌تر شده و از صداپیشه جدیدی نیز برخوردار است. آنتاگونیست‌های اصلی بازی تا به اینجا Freya و Thor بوده‌اند و از طرف دیگر مشخص شد Tyr خدای جنگ نورس نیز در جبهه کریتوس خواهد بود و به او کمک خواهد کرد‌. Mimir, Brock و Sindri نیز در این نسخه به عنوان مهم‌ترین شخصیت‌های مکمل حضور دارند.
در بحث مبارزات و گیم‌پلی به نظر می‌رسد SantaMonica کاملا از اساس و پایه مبارزات نسخه قبل استفاده کرده و گیم‌پلی بازی کاملا آشنا بود. در واقع فکر می‌کنم مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده مربوط به حضور دشمنان و موجودات بیشتر از هر نه Realm و تنوع بیشتر مکان‌های بازی باشد. از طرف دیگر فکر می‌کنم نقش Atreus نیز به مراتب در مبارزات پر رنگ‌تر خواهد بود و در تریلر نیز شاهد این بودیم که او سوار بر حیوانات مختلف به مبارزه مشغول می‌شود.
از لحاظ داستانی همان‌طور که از اسم بازی مشخص است ساختار کلی بازی بر روی آخرالزمان نورس یا همان رگناروک متمرکز است. البته کاملا مشخص است که از لحاظ داستانی، Atreus بسیار از کریتوس در اتفاقات رخ داده مهم‌تر است و به نوعی در مرکز اتفاقات داستانی و Plot کلی بازی قرار دارد.
گرافیک بازی فوق‌العاده به نظر می‌رسید و در بخش مبارزات، مشخص است که SantaMonica دست به تغییرات بزرگ ساختاری نزده چرا که منطقی نگاه کنیم آن‌ها در نسخه‌ی ۲۰۱۸ به ساختار مبارزاتی فوق‌العاده دست یافتند و تغییر مبارزات، طراحی مراحل و موارد دیگر کاملا غیر ضروری به نظر می‌رسد. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که امیدوارم دو ضعف کلی نسخه‌ی قبل یعنی پایین بودن تنوع دشمنان و باس فایت‌ها در این نسخه برطرف شده باشد. هم‌چنین بد نیست بدانید که کوری بارلوگ کارگردانی این عنوان را بر عهده ندارد و از طرف دیگر، God of War: Ragnarok آخرین قسمت ماجراجویی‌های کریتوس در نورس خواهد بود.

بزرگ‌ترین سوپرایز مراسم، معرفی Marvel’s Wolverine

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
بدون هیچ شکی بزرگ‌ترین سوپرایز و غافلگیری PlayStation Showcase مربوط به معرفی عنوان Marvel’s Wolverine بود که توسط Insomniac در دست ساخت است. تقریبا هیچ چیزی از این بازی نمی‌دانیم و با توجه به این‌که اینسامنیاک بر روی اسپایدرمن جدید نیز کار می‌کند، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این عنوان در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. اما در هر صورت حضور ولورین در دنیای گیم می‌تواند فوق‌العاده جذاب باشد و با توجه به سابقه‌ی درخشان Insomniac، می‌توان امیدوار بود که دوباره شاهد عنوانی فوق‌العاده خواهیم بود.

آیا انتظارات از مراسم PlayStation Showcase برآورده شد؟

هم بله و هم خیر. از یک طرف معرفی Marvel Spider-Man 2، سوپرایز Marvel’s Wolverine و نمایش گیم‌پلی God of War: Ragnarok بسیار جذاب و راضی کننده بود و از طرف دیگر، شاید می‌توانستیم شاهد معرفی عناوین بیشتری باشیم. البته منصفانه نگاه کنیم هنوز یک سال نیز از نسل جدید نمی‌گذرد و بدیهی است سونی هنوز برگ‌های برنده زیادی را رو نکرده است و احتمالا سال آینده مراسم‌های سونی پر بار‌تر و جذاب‌تر باشند. این مسئله تا حد زیادی برای مایکروسافت و ایکس باکس نیز صدق می‌کند.
اما در کل به لطف حضور Marvel’s Spider-Man 2 و God of War: Ragnarok، PlayStation Showcase به یکی از مراسم‌های ماندگار چند سال اخیر تبدیل شد. هم‌چنین از نمایش‌های آثاری مانند Forspoken، نسخه‌ی ریمیک Star Wars: Knights if the Old Republic و Gran Turismo 7 نیز نباید غافل شد.

در مقایسه با نمایش مایکروسافت در E3 کدام شرکت عملکرد بهتری از خود به جای گذاشته است؟

پاسخ به این سوال خود مقاله‌ای مستقل و طولانی را می‌طلبد چرا که بررسی این سوال به بررسی ابعاد زیادی نیازمند است. مایکروسافت که در نسل هشت با قحطی آثار انحصاری دست و پنجه نرم می‌کرد، پس از خرید ده‌ها استودیو بزرگ و کوچک مختلف از جمله Ninja Theory و Obsidian و صدالبته خریداری بتسدا، می‌خواهد نسل نه را با قدرت ادامه دهد. تعداد بازی‌های به نمایش درآمده در E3 بسیار زیاد بودند و از Forza Horizon 5 و Halo گرفته، تا Redfall و Replaced شاهد آثار بسیار زیادی بودیم‌. در واقع باید گفت از لحاظ تنوع سبک و آثار، به نظر می‌رسد مایکروسافت کمی بهتر عمل کرد هر چند از لحاظ هایپ و انفجار خبری، نمایش God of War: Ragnarok به تنهایی از بسیاری از آثار مایکروسافت روی هم رفته بزرگ‌تر، پر سر و صدا‌تر و مهم‌تر بود‌. در هر دو نمایش شاهد معرفی بازی‌هایی بدون گیم پلی و تاریخ انتشار بودیم‌. در مراسم مایکروسافت عنوان Redfall تنها یک نمایش سینماتیک داشت و از سمت دیگر Marvel’s Wolverine نیز فقط سی ثانیه تیزر معرفی نشان داد.
البته فراموش نکنید اکنون مهم‌ترین استراتژی مایکروسافت سرویس گیم پس است و این شرکت دیگر قصدی برای رقابت با سونی به شیوه قدیمی را ندارد و به نوعی راه نتفلیکس را پیش گرفته است. به نظر می‌رسد مدیران ارشد مایکروسافت و در رأس آن‌ها فیل اسپنسر به این نتیجه رسیده‌اند که رقابت به شیوه سنتی با سونی نتیجه‌ای نخواهد داشت و استفاده از شیوه‌های جدید اشتراک محور مانند گیم پس انتخاب بهتری برای آینده برند مایکروسافت است. به همین دلیل نمایش مایکروسافت در E3 به نوعی کاملا با محوریت Game Pass انجام شد و به همین دلیل شاید مقایسه این دو نمایش درست نباشد.
از طرف دیگر سونی دو معرفی بزرگ از دنیای مارول انجام داد. فن بیس مارول فوق‌العاده بزرگ و بین‌المللی است و همین مسئله به بازاریابی و گسترش اخبار کمک بسیاری می‌کند. به همین دلیل بدیهی است معرفی Marvel’s Spider-Man 2 در اخبار عمومی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر سر و صدا‌تر از بسیاری از نمایش‌های مایکروسافت باشد. هم‌چنین نمایش سونی در PlayStation Showcase بیشتر بر روی آثار AAA مانور داد در حالی که در نمایش مایکروسافت آثار کوچک و مستقل پر تعدادی حضور داشتند. شاید بتوان گفت از لحاظ کمیت مایکروسافت بهتر عمل کرد و از لحاظ کیفیت و سر و صدای خبری، سونی. با این وجود همان‌طور که گفتم جواب دادن به این سوال و مقایسه این دو نمایش خود به مقاله و زمان دیگری نیازمند است چرا که هنوز به خیلی از موارد مرتبط اشاره نکردم. اما درکل باید بگویم حس می‌کنم سال آینده نمایش‌ها و مراسم‌های دو شرکت سونی و مایکروسافت بزرگ‌تر و پر بار‌تر خواهند بود و خصوصا به نظر می‌رسد آثاری که امسال تنها با تیزری کوتاه و بدون گیم‌پلی یا اطلاعات تکمیلی معرفی شدند، در سال آینده به شکل کامل‌تر و رسمی‌تری معرفی شوند و اطلاعات بیشتری از آثاری مانند Marvel’s Wolverine، Redfall و Marvel’s Spider-Man شاهد خواهیم بود.

آیا سیاست پلی‌استیشن هنوز به توسعه آثار متفاوت و خاص توجه دارد؟

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

با توجه به سرسام‌آور شدن هزینه توسعه بازی‌های AAA، به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌های بزرگ در ادامه نسل نه سعی کنند کمتر ریسک کنند و آثار خاص و متفاوت پرهزینه تولید کنند. اما با این وجود به نظر می‌رسد هنوز سونی و مایکروسافت به خلاقیت و تنوع اهمیت می‌دهند و برای مثال معرفی عنوان Tchia که تم کودک و نوجوان داشت نشان می‌دهد سونی در کنار توسعه آثار بزرگ و بلاک‌باستری، نیم نگاهی به آثار کوچک‌تر، خلاقانه‌تر و خاص‌تر نیز دارد. از طرف دیگر در جبهه مخالف وجود Xbox Game Pass می‌تواند به برخی سازنده‌ها این امکان را بدهد که بیشتر ریسک کنند و به امتحان ویژگی‌ها و ایده‌های جدید ترغیب شوند.
در هر نسل شاهد انحصاری‌هایی از سونی بودیم که کاملا رنگ و بوی خلاقانه بودن را می‌دادند. از Little Big Planet و Knack گرفته، تا Dreams و آثار مشابه دیگر. اما در کل فکر می‌کنم تمرکز اصلی سونی همان‌طور که بدیهی نیز به نظر می‌رسد بر روی خلق IP‌های جدید با پتانسیل بالقوه بالا و فن بیس بزرگ (مانند Marvel’s Wolverine) از یک سمت و توسعه‌ی نسخه‌های جدید فرنچایز‌های محبوب و بزرگ خود مانند God of War, Gran Turismo و Uncharted از سمت دیگر است. در این بین شاهد معرفی و توسعه آثار متفاوت‌تر و کوچک‌تری نیز خواهیم بود اما قطعا این عناوین در اولویت اختصاص بودجه، توجه و نیروی انسانی نخواهند بود که کاملا نیز منطقی و بدیهی به نظر می‌رسد.
با این وجود بر خلاف صحبت‌هایی که در چند ماه اخیر مطرح شد مبنی بر این‌که سونی از خلاقانه بودن فاصله گرفته است، نمایش‌های PlayStation Showcase نشان داد در نسل نه نیز هم‌چنان شاهد عرضه آثار متفاوت و کوچک نیز خواهیم بود. هر چند منطقی نگاه کنیم بازی‌های کوچک و خلاقانه هیچ وقت اصطلاحا Console Seller نبوده و نیستند و بیشتر به متنوع شدن لاین آپ انحصاری یک پلتفرم و جذب مخاطبان خاص کمک می‌کنند.

نگاهی به برخی موارد و بازی‌های دیگر

  • نسخه‌ی بازسازی شده عنوان Star Wars: knights of the Old Republic نیز برای PS5 معرفی شد. برخی اعضای پروژه اصلی نیز در توسعه این عنوان بازسازی شده نقش دارند.
  • شاهد تریلری جدید از عنوان Gran Turismo 7 نیز بودیم.
  • تریلر گیم‌پلی جدیدی از اثر Deathloop انحصاری زمانی PS5 نیز به نمایش گذاشته شد.
  • بازی Tchia، یک اثر جهان آزاد با تم بسیار شاد و رنگارنگ است که شخصیت اصلی توانایی تبدیل شدن به حیوانات مختلف و برخی اجسام را در اختیار دارد.

سخن پایانی:

در مراسم PlayStation Showcase شاهد نمایش‌های مختلفی بودیم‌. از معرفی‌های جدیدی مثل Tchia و Marvel’s Wolverine گرفته تا نمایش‌های مورد انتظار بزرگی مثل Marvel’s Spider-Man 2 و علی‌الخصوص God of War: Ragnarok. کاملا مشخص است سونی نیز کاملا دست پر نسل نه را شروع کرده و ادامه می‌دهد و خود را برای رقابتی سخت آماده کرده است.

نظر شما گیمفایی‌های عزیز در این مورد چیست؟ آیا از این مراسم راضی بودید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید …

EMPEROR NIMA SHAMS

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا
تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام
    مقاله‌ی خیلی خوبی بود
    اگه پراجکت ایو همین چیزی باشه که نشون دادن، قطعا کلی ازش لذت خواهم برد و با توجه به اینکه عاشق سبک هک اند اسلش هستم، برام از ارزش تکرار بالایی هم برخوردار خواهد بود …

    بعد از اون بیشتر از همه هایپ بازی ولورین هستم و یکسال مونده به تاریخ عرضه‌ی بازی شروع می‌کنم کل فیلم‌های ایکس من رو می‌بینم تا بتونم بعدش حسابی غرق در بازیش بشم

  • be name pc گفت:

    مراسم فقط یه متال و سایلنت نیاز داشت تا بترکونه ولی اصلا مشخص نیست کونامی داره چیکار میکنه این همه شایعه ازشون داره میاد ولی دریغ از یک معرفی رسمی ببینیم تو توکیو گیم شو این سکوت و میشکونه یا نه

    • درست میگی
      کاش حداقل کونامی خبر مرگش میومد میگفت من آیپی‌هامو به کسی نمیدم و خودمم نمیتونم بسازم و منتظرش نباشید
      حداقل تکلیف آدم معلوم میشد
      منتظر بلوپوینت و ریمیک متال‌گیر بودم توو مراسم
      منتظر ابندد و حسن و کوجیما و سایلنت‌هیلم بودم توو مراسم
      منتظر مولتی لست۲ هم بودم
      اما گادو گرنو اسپایدی وولورین ترکوندن
      یه چیز مهمم بگم
      خیلیا بابت اینکه اریک‌ویلیامز کارگردان گاد۲ هستش غر زدن و گفتن کوری کجاس
      اما بچه‌ها دقت کنید که مشخصه خط‌فکری نسخه۲۰۱۸ کاملا در ادامه مسیر قرار داره و بارلوگ اعلام کرد که نظارت کامل روی اثر داره
      از اونور ویلیامزو اصلا دست کم نگیرین
      طرف از قدیمیای‌ سانتامونیکا هستش ‌‌از نسخه‌ی اول همراه سانتامونیکا بوده
      اما موضوع اصلی اینه که گفتن بارلوگ رفته سراغ یه آیپی جدید
      بارلوگ دیده گادو از آبو گل در آورده و به تیمش اعتقاد داره و پروژه‌ای که پیش‌رو داره خیلی حساس و سنگین هستش که خودش مامور رهبریش شده
      این که اون بازی چی هست و توو چه ژانری هستش آدمو منفجر میکنه
      یه بازی از سانتا با کارگردانی بارلوگ و چیزی جز گاد
      دوست دارین چی باشه و توو چه سبکی

    • parsa.s71 گفت:

      کونامی آیپی هاشو گروگان گرفته به هیچکسی هم نمیده یه بازی نسبتا درست و حسابی به اسم pes داشت که زد همونم ترکوند با اختلاف نفرت انگیزترین کمپانی صنعت گیمه

  • رویداد خوبی بود فقط چند تا بازی از جمله رینبو سیکس و دث لوپ جا شون تو این رویداد نبود. بازی Project EVE که واقعا عاشق مبارزاتش شدم و گرافیک زیبایی هم داشت و اما در آخرین دقایق رویداد ( که بهترین دقایق بود) بازی ولورین معرفی شد که واقعا انتظار شو نداشتم و هایپ خیلی برد بالا و بعد اون بازی اسپایدرمن که همون جمله کوتاه ونوم و نشون دادن چهره اش واقعا یه حس ترسی بهم منتقل کرد و یاد دارک بودن فضای مجموعه بازی های بتمن افتادم و اما آخرین بازی هم که god of war بود و من کریتوس رو خشمگین تر از همیشه دیدم و همینطور ثور که واقعا مبارزه کریتوس و ثور نقطه عطف بازی God of War: Ragnarok هستش.

  • Sina_2081 گفت:

    چرا هیچکس به GT 7 اشاره نمیکنه ؟ قبول دارم گرافیکش یه کم مشکل داره اما من حدس میزنم یکی از بهترین نسخه های سری خواهد بود . درباره GOW هم به نظرم کار درستی کردن که داستان رو در نسخه دوم تموم میکنن ، شما رو نمیدونم اما تریلر جدید گاد ، در کنار یه حس فوق العاده ، یه حس تکراری بودن هم داشت (ابتدا تریلر گاد به تریلر سال ۲۰۱۶ اشاره داشت که اونجا کریتوس داشت شکار رو آموزش میداد اما حالا آترئوس که بزرگ شده خودش از شکار برگشته بود) . درباره داستان گاد ، به نظرم میتونه بهترین روایت رو در بین نسخه ها داشته باشه . حضور آترئوس ، تییر ، تور و شایعه ۴۰ ساعت گیمپلی بازی نشون میده با یه بازی بزرگ و خفن طرفیم . راستی forspoken هم یکی از بهترین نمایشها بود و خیلی گیمپلی سریع و متفاوتی داشت که اون هم با توجه به نویسنده هایی که داره ، به نظر داستان جذابی داره

  • Matin_kh گفت:

    بازیدید رویداد اصلی : در عرض یک روز ۳ ملیون و ۱۰۰ هزار بازدید خورد و ۱۳۳ هزار لایک 😮

    تریلر گاد آف وار : ۳ ملیون و ۷۰۰ هزار بازدید و ۲۹۸ هزار لایک 😰

    تریلر اسپایدرمن ۲ : ۶ ملیون و ۱۰۰ هزار بازدید و ۴۰۲ هزار لایک 😱

    تریلر ولورین : ۱ ملیون و ۸۰۰ هزار بازدید و ۱۱۰ هزار لایک 😮

    گرن توریسمو ۷ : ۹۱۰ هزار بازدید و ۳۸ هزار لایک 😮

    اینا مهماش بودن که واقعا خیلی ترکوندن 😈
    برام خیلی جالب بود رویداد پلی استیشن در عرض ۱ روز ۳ ملیون و ۱۰۰ هزار بازدید خورده ولی رویداد ایکس باکس در عرض ۲ ماه ۲
    ملیون و ۱۰۰ هزار بازدید 😒😕😏😂
    بعد این تعدادی که گفتم فقط تو کانال پلی استیشن بود بعضی ها تریلر رو تو کانال هایی مثل آی جی ان دیدن که تریلر گاد تو آی جی ان ۳ ملیون و خورده ای بازدید خورده 😰 پس این رو هم در نظر بگیرید 😌 و خیلی بیشتر از اینهم میشه تازه یک روز اومده 😎

    EMPEROR NIMA SHAMS
  • رویداد از حق نگذریم رویداد خوبی بود و آخرش حق مطلب رو ادا کرد ولی فکر کنم همه اتفاق نظر داشته باشیم که می تونست بهتر باشه حداقلش اینه که میتونست تریلر دث استرندینگ و معرفی استودیو جدید رو بجای تریلر رینبو سیکس و یا دثلوپ قرار بده.
    برای مقایسه کنفرانس مایکروسافت و سونی اشاره کوچیکی کردید که به گفته خودتون واقعا مختصر بود امیدوارم هرچه سریعتر یک مقاله مفصل و پر و پیمون براش تدارک ببینید و با اجازتون من هم دارم روی یک مقایسه اجمالی کار می کنم که گذاشتم حداقل یک هفته از مراسم بگذره تا دوستان هیجانی نباشند و احتمالا تا آخر این هفته تو یه پست مربوط با شما دوستان به اشتراک میذارم🙂

  • mahdy گفت:

    خوشبختانه هم سونی و هم مایکروسافت دارند خوب عمل می کنند

  • ممنون از رونمایی دوباره جی تی ای
    برای من که مراسم بدک نبود پنج دقیقه اخر بمبببب خالص بود اون دقایق قبلش معمولی رو به خوب بودن
    گاد رو که حرف نزنم بهترههههه کلا شاهکار پ این گیم که تکلیفش معلومه
    بریم سراغ اسپایدی دوووووو
    من اتش گرفتم وقتی دیدم ونوم هستش
    ینی میتونم یه شاهکار تمام عیار در بیارن از اسپایدی تو مخصوصا با حضور ونوم یکی از بهترین انتاگونیست های جهان
    نمره کلی به مراسم:۸

  • djma گفت:

    متاسفانه هر دو کمپانی انتظارات رو برآورده نکردن ،اون از مایکروسافت با بازی رد فال که بیس طراحیش معلومه خوب نیست و ریت پایینی خواهد گرفت، سونی هم اولین بازی خودش ۲۰۲۳ میاد ولوولین هم معلوم نیست کی بیاد ،گاد هم میان نسلیه ولی احتمالا نمره اش بالای نود میشه ،ولی اون حرفی که درباره نسل جدید زدن تا الان اتفاق خاصی من ندیدم

  • تحلیل مفیدی از مراسم بود دستتون درد نکنه آقای زاهدی
    واقعا امسال نمایش پر باری رو شاهد بودیم نمایش Project EVEو ولورین که همه رو شگفت زده کردن کلا انتظارات رو سونی برآورده کرد از حق نگذریم جای سوت و دست تماشاگراها خالی بود، نمایش گاد آف وار رگناروک و اسپایدرمن ۲ هم که عالی بود
    ریمیک استار وارز هم واقعا ارزشمنده و گرن توریسمو جدید هم حریف فورزا هورایزن ۵
    گوست وایر توکیو هم ساخته جدید استاد میکامی که خیلی خودم به شخصه بهش امید دارم

  • البته متوسط رو به ضعیف بود کنفرانس ۶.۵ از ده

  • مراسم برای من خوب بود ولی عالی هم نبود.

  • ShinjiMikami گفت:

    بنظر شخصی بنده مراسم در حد عالی و اونی که فکر میکردم برگزار نشد. به طور کلی سطح کیفی مایکرو و سونی مثل هم بود. از مایکرو هم انتظار بالایی داشتم از جمله نشون دادن هلبلید و ولفنشتاین و فیبل و حتی بازی های جدید تر. ولی در کل بازیای مایکرو بیشتر از سونی بود. از سونی هم انتظار داشتم در کنار گاد یکی دو بازی جدید از سانتا یا ناتی که میگن در دست ساخت هستند حداقل یه تریلر کوچیکی رو نشون میدادن. من خیلی چشم به راه بازی بعدی سانتامونیکا و ناتی داگ هستم. در واقع میخواستم شوکه بشم. گاد و اسپایدر و فوراسپوکن و … کاملا پیشبینی شده بودند و بین بازیا فقط گاد و اسپایدر انحصاری کامل ps هستن.
    البته باید گفت سطح کیفی نمایش خوب بود ولی عالی و شوکه کننده نبود.
    از کپکام هم خبری نشد. اگر در توکیو هم خبری نشه واقعا ناامید میشم.

  • بازیهای انحصاری آینده پلی استیشن و سونی:

    Deathloop
    Kena: Bridge of Spirits
    Death Stranding Director’s Cut
    Solar Ash
    Horizon Frobidden West
    Sifu
    Gran Turismo 7
    Forspoken
    Uncharted Legacy of Thieves Collection
    Ghostwire Tokyo
    Stray
    God of War Ragnarok
    Tchia
    Marvel’s Spider-Man 2
    Marvel’s Wolverine
    Star Wars KOTOR Remake
    Final Fantasy XVI
    .
    به نظرم همینا کافی بودن برا مراسم. چون نمیشد هر چی دارن نشون بدن. اونطوری برا رویدادهای بعدیشون چیزی نمی موند.

  • GrandWarden گفت:

    سپاس از آقای زاهدی عزیز بابت مقاله.
    به نظر من کنفرانس در حد هایپ ایجاد شده نبود؛ دلیل اصلیش هم این بود که بعد از ۱ سال و ۳ ماهی که از آخرین رویداد سونی می گذاشت طرفداران انتظار داشتن سونی بیشتر از استودیو های فرست پارتیش بگه.
    به گمونم دلیل این که زیاد چیزی از فرست پارتی ها ندیدیم این بود که مایکروسافت در مراسم E3 سال آینده حسابی با دست پر حاضر خواهد شد و سونی هم قصد کم آوردن نداره. مطمئنا کنفرانس سال آینده حسابی جذاب تر خواهد بود.
    البته از حق نگذریم مراسم خالی از بازی های عالی هم نبود. از میان ترد پارتی ها project eve نمایش فوق العاده ای داشت. بازی های فرست پارتی هم که حرفی برای گفتن باقی نگذاشتن با این که زمان اندکی رو به خودشون اختصاص دادن. به نظر من نمایش گاد رگناروک بهترین نمایش مراسم بود.
    یک نکته ای که نظر من رو جلب کرد قرار دادن تمامی فرست پارتی ها در آخر مراسم بود. انگار سونی مطمئن بود که طرفداران منتظر نمایش استودیو های داخلی میمونن.

  • Good look گفت:

    گرند تریسمو،گاد اف وار،ودلندز و یکمم پروژه ایوو یک مقدار ارزش داشتن اونم بخاطر اینکه گیم پلی طولانی نشون ندادن.برای من این رویداد دل چسب نبود.هر وقت رویدادی پیدا شد که از هر بازی۱۵دقیقه گیم پلی نشون دادن اون عالی میشه و دلچسب.تا الانم همه رویدادها زیبا نبودن که پاشم ایستاده دست بزنم

  • HsH گفت:

    اقا معذرت می‌خوام.اما صداپیشه آترئوس تغییر نکرده.همون سانی سولجک هست.فقط افتاده تو دوران بلوغ صداش تغییر داره میکنه

  • Tang Hao گفت:

    از حق نگذریم رویداد خوبی بود
    ولی برای منی که طرفدار بازی ها و فیلم های ابرقهرمانی نیستم سورپرایز خفنی نداشت ولی برای طرفداران این سبک این یه بمب بود
    استاروارز هم خبر خیلی خوبی برای طرفداران این بازی و خود فرنچایز بود
    آنچارتد هم که یه خبر خیلی خوب برای PC پلیر ها بود
    پروژکت ایو فوق العاده بود قطعا رفته تو لیست خرید
    Forspoken و گوست وایر به نظرم باید بیشتر ازشون ببینم تا نظر بدم
    Tchia هم بین اون اسمای گنده به نظرم گم شد و بهتر بود که توی یه مراسم دیگه میبود (نظرشخصی)
    دث لوپ هم نبود اتفاق خاصی نمی افتاد LOL
    و به گرن ۷ به نظرم کم مهری شده و منتظر یه State of Play با محوریتش هستم و برای من ایکس باکس فن مهمه چون رقیب یکی از فرست پارتی های مایکروسافته و رقابتشون دیدنیه
    و گاد ستون مراسم بود و حرفی نیست دربارش بزنم

  • Hasan0930 گفت:

    نمایش God of War: Ragnarok به تنهایی از بسیاری از آثار مایکروسافت روی هم رفته بزرگ‌تر، پر سر و صدا‌تر و مهم‌تر بود‌.

    آقای زاهدی یک استارفیلد فقط اندازه کل نمایش پلی استیشن هایپ داشت…

    استارفیلد تو یک روز (( یک روز نه تا الان))سی جی اش بیش از ۱۵ ملیون بازدید گرفت در حالیکه گیم پلی گاد (( نه سی جی )) ۱۰ ملیون بازدید گرفته

    فکر بکنین گیم پلی استارفیلد چقدر بازدید بخوره…

    واقعا نگاهتون یک طرفه بود اصلا اشاره ای به معرفی فرتزا هرایزن پنج در مراسم ایکس باکس نکردید و این که چقدر طرفداران ریسینگ رو هایپ کرد…

    بازم میگم فقط استارفیلد نمایش ایکس باکس پروژه بسیار بزرگی بود و این که تاریخ انتشار گرفت…

    علاوه بر این که ۲۷ بازی روز عرضه برای گیم پس معرفی شد که شامل عناوین درجه یکی مثل فرتزا هرایزن پنج استارفیلد اوتر وردز دو پلیت میت دو استاکر دو و …. میشد…

    اما اونجای نقدتون که گفتین پلی استیشن فقط بازی های بزرگ تو نمایشش نشون داد و ایندی نشون نداد… ولی ایکس باکس بازیهای ایندی رو هم نشون داد… و این را نقطه مثبت کنفرانس سونی دونستین که پشت سر هم بازیهای بزرگ نشون میداد واقعا خنده دار بود…

    اتفاقا برعکس این که سونی پشتیبانی چندانی از بازی های ایندی نمی کنه و فقط باید یک بازی بزرگ باشه تا تو کنفرانس باشه نقطه منفی نمایش های بزرگش هست… ولی مایکروسافت به بازیهای ایندی اهمیت میده و اونا رو تو نمایش های بزرگش نشون میده و این نقطه‌ قوت کنفرانسش هست نه نقطه منفیش…

    پشتیبانی از بازیساز های ایندی یک قدم رو به جلو هست نه رو به عقب آقای زاهدی… که نقطه منفی کنفرانس ایکس باکس و نقطه مثبت کنفرانس پلی استیشن میدونینش…فقط یک ایندی تو نمایشش نشون داد

    • arm4nii گفت:

      موافقم حسن جان.
      بنظرم جناب زاهدی یمقدار هنوز در ذوق و خوشحالی کنفرانس سونی هست و چون مدت زمان زیادی از کنفرانس ماکرو گذشته ممکنه تحت تاثیر اون قرار گرفتن باشه که طبیعی هم هست.
      برای من هم کنفرانس سونی یه شوکیس خوبی بود و لذت بردم ازش چون قصد تهیه پلی ۵ رو دارم اما من کنفرانس ماکرو رو بخاطر تعداد بیشتر بازی و داشتن بازی سلیقه های مختلف مقداری بهتر میدونم هر چند سلیقه ای هست منتهی بازم تبریک میگم به طرفداران سونی.

    • سلام
      میشه بگین من کجا گفتم نداشتن بازی ایندی نقطه ضعف؟ کجا همچین چیزی نوشتم؟ چرا فقط برداشتی که دوست دارین انجام میدین؟
      بعد در مورد گاد او وار، من جایی توی متن با استارفیلد مقایسه کردم؟ نه نکردم ولی شما خودتون ربطش میدین. کاملا درسته. استارفیلد فوق‌العاده از لحاظ خبری ترکوند و ترند اول توییتر هم بود، ولی سوالم اینه آیا گاد او وار از اکثر بازیای مایکروسافت بزرگ‌تر یود یا نه؟
      بعد من کجا تعصبی نگاه کردم؟ کلی از موارد و ضعف‌های مراسم رو گفتم. ولی شمل اون ویزی رو می‌خونی و میبینی که دوست داری
      در مورد فورزا هم که شکی نیست. خودمم موافقم

      • Axel.7 گفت:

        من جا داره بهتون خسته نباشید بگم به خاطر نقد خوب و منصفانه تون و این نکته رو همیشه در نظر بگیرد،شنیدن حرف حساب به یه سری ها فشار میاره،
        وقت ارزشمندتون رو بابت جواب دادن به چنین افرادی تلف نکنید.البته قصد جسارت نداشتم به عنوان پیشنهاد خدمتتون عرض کردم.

      • Hasan0930 گفت:

        اگه اونطوری حساب کنین استارفیلد هم از بخش بزرگی از نمایش پلی استیشن بیشتر هایپ می کرد… چون بخش بزرگی از نمایش پلی استیشن بازی های مولتی مثل الن ویک و رنبو سیکس یا انحصار زمانی مثل دثلوب بودن…

        هم‌چنین نمایش سونی در PlayStation Showcase بیشتر بر روی آثار AAA مانور داد در حالی که در نمایش مایکروسافت آثار کوچک و مستقل پر تعدادی حضور داشتند. شاید بتوان گفت از لحاظ کمیت مایکروسافت بهتر عمل کرد و از لحاظ کیفیت و سر و صدای خبری، سونی…
        این عبارت یکم تمرکز نمایش مایکروسافت رو بازی های ایندی رو به سخره میگیره… به هر حال شاید من اشتباه می کردم و شما منظوری نداشتین…
        مقایسه بهتر این بود که تک تک انحصاری های کامل رو در کنفرانس های هر دو میاوردین و با هم مقایسه می کردین…
        پلی استیشن گرندتوریسمو گاد اف وار اسپایدرمن دو ورولین رو نمایش داد
        ایکس باکس استارفیلد فرتزا هرایزن پنج ردفال اوتر وردز دو کانتربند هیلو اینفینیت رو نشون داد…
        از نظر سی جی با هم برابر بودن…

        ولی چیزی که نمایش ایکس باکس رو بهتر می کرد این بود که ۲۷ بازی روز عرضه برای گیم پس معرفی کرد و روز نمایش ۱۰ تا دیگه از بازی های بتسدا رو گیم پس اورد

        اما پلی استیشن می تونست بازی های جدید پلی استیشن پلاس کالکشن یا یک دفعگی ده تا بازی رو پلیاستیشن نو بزاره و یک حال اساسی بده…
        از نظر سرویس ایکس باکس تو نمایش بهتر عمل کرد
        اما از نظر بازی درسته گاد اف وار هایپ بسیار بالایی داره ولی نمیشه منکر هایپ بزرگ استارفیلد هم شد
        درسته گرند توریسمو هایپ بالایی داره ولی هایپ فرتزا هرایزن پنج هم به شدت بالا هست
        درسته اسپایدرمن دو هایپ داشت ولی خوب کانتربند (( به خاطر استودیویی که پشتش هست )) و اوتر وردز دو هم هایپ بسیار بالایی داشتن…
        درسته ورولوین بود ولی هیلو اینفینیت هم طرفداراش خیلی منتظرن
        ردفال هم به خاطر بازی پری هایپش بالاست…

        پس از نظر هایپ هر دومراسم برابر بودن…

        اینا انحصار کامل بودن اما از نظر انحصاری زمانی خوب قطعا پلیاستیشن جلوتر چون اون طرف فقط استاکر دو و ارک دو رو داریم ولی ابن طرف فاینال ۱۶ فروسپوکن و…
        اما اینم دقت کنیم که بازی های کنفرانس ایکس باکس اگر چه روز عرضه پلیاستیشن هم بودن ولی روز عرضه گیم پس هم بودن.. مثل اوتمیک هرتز پلیت میت دو بلک فر بلاد و….

        این طوری مقایسه کامل تر میشد…. البته شما هم نمی خواستین مقاله طولانی بشه ولی خوب سالی یک مقاله اینطوری داریم دیگه… به هر صورت امیدوارم که موفق باشین…

        این نکته که پلی استیشن پشت پشت هم فقط بازی بزرگ نشون میداد هم نکته مثبته به خاطر هایپ بالا و هم نکته منفی به خاطر عدم توجه به بازی های ایتدی ولی اگر توجه می کرد تعداد بازیساز های بزرگ در آینده خیلی بیشتر میشدن…

  • آرین گفت:

    سلام، خسته نباشید!
    خیلی بی‌طرف و منصف می‌نویسید و تحلیل می‌کنید.
    اول بگم بنظرم رویداد مایکروسافت بسیار بزرگتر بود که معلومه، جای بحث نداره. منتها حکایت علاقه ست و سلیقه چون من یه نمایش از گاد رو می‌دم به کل نمایش‌ها و کنفرانس‌های دیگه.
    بنابراین خوب و بد بودنش با خود مردم هست ولی خب تعدادی و کمی مایکروسافت خیلی بزرگتر بود.
    دوما هم بنظرم گاد ۲۰۱۸ خیلی متنوع بود، چرا دوستان انقدر می‌گن تکراری بود؟ ظاهر دشمن‌ها یکی بود ولی حملات‌شون و الگوها متفاوت بود! هیچ دو فایت تکراری‌ای نداشتیم!
    اتفاقا تصمیم خوبی بود، چند نوع دشمن داشتیم که حین شاخ‌و‌برگ می‌گرفتند و گسترده‌تر می‌شدند، نیومدن همینطور الکی موجودات بی‌هویت خلق کنند…

  • ASHEN ONE گفت:

    تیتر عالی زدید محمد جان😍
    نقدتم منصفانه بود.
    با این که تا حدودی متوسط بود ولی در کنارش جذاب هم بود

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    با درود مقاله و تحلیل درستی بود و من با هیچ قسمتش مخالف نیستم در مورد سوالتون باید بگم که مراسم منو کاملا امیدوار کرد و برام خیلی رضایت بخش بود کلی بازی درجه ۱ معرفی شد 😍 و این تازه یه ناخنک کوچک از برنامه پلی استیشن هست و بازی هایی که تو چنته داره ، به نظرم خیلی حرفه ایی رویداد رو برگزار کردن ، به عقیده من نسل ۹ واقعی رو از اواخر ۲۰۲۲ خواهیم دید.

  • farshadx گفت:

    به نظر من بیش از حد قابل پیش بینی بود
    و با هایپ طرفدارهام فاصله داشت
    یعنی اگر ولورین و گاد رو حذف میکردین از مراسم با یه مراسم خیلی ضعیف روبرو میشدین
    فقط لیستای که سونی فن ها میزاشتن رو میخوندید میفهمیدین چقدر هابپ بالا بود
    مثل
    ۱- سایلنت هیل
    ۲- متال
    ۳- خرید بلو پوینتز
    ۴- مولتی لست
    ۵- معرفی استودیو جدید ژاپن
    ۶- قابلیت بکوارد و ……………………………………..
    دوستانی بودنم که به ماکرو گیر میدادن که چرا بازیهای اینده اش رو معرفی کرده از جمله اقای کریمی و میگفتن ماکرو مجبور بوده برای فروش کنسول اینکارو بکنه حالا سونی هم این کارو کرده
    الآ میخوام جواب این دوستان رو بشنوم
    حالا نگاهی داشته باشیم به لاین اپ دو شرکت
    https://s4.uupload.ir/files/e-36jxnweaanqcd_v9qh.jpg
    حالا بماند نسخه های درکتور کات رو هم حساب کردن و nba رو ۳ بار نوشتن برای سونی
    در کل مراسم خوبی بود ولی به هیچ عنوان در حد هایپش نبود

    • نگفتم چرا برای آینده محتوا رونمایی میکنه، گفتم وقتی برای لانچ و سال اول برنامه‌ای ندارن (که نداشتن) میان از ۲۰۲۳ ۲۰۲۴ صحبت میکنن. سونی هم اگر ریترنال و رچت و دیمنز سولز و مایلز مورالز و سک بوی و … رو نداشت، مجبور بود روز اول از ولورین رونمایی کنه.
      موضوع دوم اینه محتویاتی مثل Forspoken و Ghostwire سال ۲۰۲۲ رو پر میکنن و اتفاقا اینا نقش غنی کردن محتوای در دسترس دارندگان پلی استیشن رو دارن. به غیر از این دو اثر، gow و horizon هم در دسترس قرار میگیرن. حالا که سال ۲۰۲۲ تضمینه، چرا بازی برای ۲۰۲۳ رونمایی نکنن. شما FF 16 رو در نظر بگیر که قرار محتوای پلی استیشن باشه اینا تماماََ نقش در غنی کردن محتوا دارن، بابتشون هزینه شده تا مخاطب پلی استیشن بازی با کیفیت داشته باشه تا انتشار عناوین انحصاری. خیلی با برنامه‌ریزی پیش رفتن اتفاقا، بازه های سه ماهه شامل بازی های بزرگ میشن، یا با محتویات قراردادی اونم با زمان های طولانی پر شدن یا با محتویات انحصاری کنسولی.
      مایکروسافت برای ۲۰۲۱ محتوا داشت سه ماهی یه بازی با کیفیت در سطح رچت و RETURNAL عرضه میکرد. ۲۰۲۲ هم به همین روال ادامه میداد اصلا برای ۲۰۲۵ بازی رونمایی میکرد من چه مشکلی داشتم اون وقت تا عرضه بازی‌ای مثل ELDER SCROLLS وقتم رو با محتویات دیگه پر میکردم.
      اون که میگی نگاهی داشته باشیم به لاین آپ دو شرکت به نظر خودت مسخره نیست؟
      اولاََ که اینا لاین آپ نیستن ساخته‌های دو شرکت هستن که اصلا برای من مخاطب فرقی نداره. چون هم GHOSTWIRE هم سایکوناتز هم DEATHLOOP جزو لاین آپ سونی هستند. (باید از لیست مایکروسافت حذف کنی بذاری ۲۰۲۲ پلی استیشن و بعد دوباره اضافه کنی به ۲۰۲۳ مایکروسافت) لاین آپی که اسمشو آوردی ربطی به ساخته شرکت نداره.
      یه سری چیزای دیگه هم فاکتور مهمی هستن برای تعیین پلتفرم، یکیش محتویات قراردادی و انحصاریه. این باد هوا نیست که Forsaken دو سال انحصار کنسولی پلی استیشنه و معلوم نیست بعدش به ایکس باکس بیاد یا نه.
      FF 16 هم باد هوا نیست اینا همه محتوایی هستن که براشون هزینه شده.
      حالا این موضوع هم بذاریم کنار. فکر نمیکنی این لاین آپ قابل استناد نیست و پلی استیشن از همه چی پرده‌برداری نکرده؟
      کاری به پروژه دوم تیم ها نداشته باشیم،
      از مایکروسافت استودیوهای زیر از بازی جدیدی رونمایی نکردن:
      Inxile
      The Coalition
      Compulsion Games
      Zenimax Online
      Round House
      پلی استیشن:
      ساکر پانچ
      بند
      لاندن استودیو
      مدیا مولکول
      پیکسلوپوس
      فایر اسپرایت
      هاوس مارک
      ناتی داگ
      (بدون احتساب همکاری های نزدیک و نشر بازی‌های استودیوهایی مثل FireWalk و Haven و Devation Studio.)
      اگر فکر میکنی اینا دست به سینه نشستن که لاین آپی گذاشتی همین باقی بمونه و قرار نیست در آینده یک یا دو بازی از این تیم ها منتشر بشه که دیگه بحثی نمیمونه. تازه در حالی هستش که استودیوهایی از مایکروسافت که پروژه رونمایی نکردن هیچ کدوم در سطح کیفیت استودیوهای پلی استیشن نیستن. کامپلشن گیمز اصلا نمیخوره به این لیگ. round house نمیخوره به این لیگ. بنابراین بهتره خیلی محو لاین آپ نشی.

      بنابراین اولاََ باید اون لاین آپی که گذاشتی رو انداخت توی سطل آشغالی و در پایان هر سال بررسی کردم کدام پلتفرم برای مخاطبینش محتوا به ارمغان آورده و از نظر کیفی چجوری عمل کرده. هر محتوایی مثل Grounded هم نمیشه گذاشت بین لیست.
      دوما Forspoken و FF 16 و قراردادها چیزی نیستن اصلا در نظر نگیری در کیفیت عملکرد شرکت‌ها.

      • بنظر من انقدر مانور دادن سونی روی بازی دثلوپ خیلی عجیبه و همینطور مانور دادن طرفدار ها روی بازی گوست وایر توکیو (اگر تلفظش رو درست نوشته باشم) چون برای کسی که طرفدار ایکس باکس باشه اصلا این یکسال انحصاری بودن رقبتی برای به اونطرف رفتن ایجاد نمیکنه چون مطمئنه که این بازی ها یکسال بعد با یک پورت مناسب خوب از روز عرضه روی گیمپس بدون هزینه اضافه قرار می گیرن. از این لحاظ که دارندگان ps5 محتوا برای بازی کردن دارن درسته ولی این همه مانور روی دثلوپ عجیبه چون بازی در حد عناوین بزرگ نیست که بخواد بخاطر یکسال انحصاری بودن نتونن صبر کنن و برن سمت پلی استیشن.
        درمورد بحثتون هم خودتون تو دو خط آخر جواب خودتون رو دادید پس بحث اضافه ای نمی مونه.

        • مانور میدن چون محتوای سال ۲۰۲۲ رو پر میکنه. نه به طور حتم بازی شاهکاری میشن نه بازی بد. یه بازی خوب از سازندگانی خوب. نمیشه داخل یک سال فقط شاهکار داشت از اول تا آخر. دلیل دوم مانورشون هم نزدیک بودن زمان عرضه اس Deathloop یه هفته دیگه رلیز میشه باید بازاریابی بشه.
          ghostwire هم چه تاکیدی داشتن آخه؟ دو تا تریلر ازش اومده تا الآن.
          زمان برای محتوا مهمه، یک سال بخش مهمی از یک نسل رو تشکیل میده. این که ۳۶۵ روز صبر کنی برای یک بازی چیز کمی نیست. اگر انحصار زمانی تفاوتی ایجاد نمیکرد، مطمئناََ هزینه‌ای بابتش نمیشد. به عنوان مثلا بابت rise of tomb raider حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج نمیکرد. یا سونی بابت ff هزینه هنگفت نمیکرد.

          • محتوای ۲۰۲۲ رو پر میکنه بجاش از اونطرف محتوای ۲۰۲۳ ایکس باکس رو پر میکنه دیگه.
            درسته دثلوپ یک هفته دیگه منتشر میشه ولی بقدری محتوا ازش دیدیم چه توی کنفرانس بتسدا قبل از گیمز کام و چه استیت آو پلی نه دیگه شوکیس سونی، نهایتش یه تریلر هنگام عرضه اونم نه توی شوکیس می دادن.
            یکسال قطعا زمان زیادیه اما برای این دوتا بازی زمانی نیست که نشه صبر کرد، بله مثلا اگر جی تی ای انحصار زمانی باشه طرفدار ها عمرا یکسال صبر کنن یا ریمیک استاروارز که معرفی شد برای طرفدار های این مجموعه می تونه دلیل مضاعف برای خرید ps5 باشه اما اینجا من منظورم منحصرا این دوتا بازیه که آیپی های جدیدی هستن و اصلا معلوم نیست در چه حد موفق بشن که مخاطب نتونه براشون صبر کنه و منتظر عرضه شدنشون باشه.

            • محتوای کهنه هیچوقت جای محتوای تازه رو نمیگیره. Rise of Tomb Raider هم همینطور بود بی سر و صدا روی پلی استیشن رلیز شد. در حقیقت بازی هایی امثال deathloop نقش این رو دارن که بازه های خلوت رو پر کنن، مهم نیست برای سونی که بعدا از انحصار در بیاد، مهم اینه که وقتی هورایزن رلیز شد و سونی محتوایی تا اواخر بهار نداره، میانه این بازه یه بازی جدید برای مخاطب در دسترس قرار بگیره. اتفاقی که قدیم رخ نمیداد. وقتی GT عرضه شد بین این بازی و gow اثری مثل FF یا FORSAKEN منتشر بشه تا مخاطب عطش محتوا نداشته باشه. قضیه اینه که شرکت‌ سونی برنامه‌ریزی داره برای سال‌های خلوت، ترکیبی از محتوای انحصاری و محتوای داخلی منتشر میکنن.

      • farshadx گفت:

        وقتی بهتون میگن فن بوی هستین قبول کنید
        سونی اول سال خوب بود ماکرو اخر سال (البته هنوز اخر سال ماکرو معلوم نیست ولی خوب پیشبینی هست)
        اصلآ شما درست میگی GHOSTWIRE و DEATHLOOP هم میزاریم برای سونی
        سایکوناتز رو حذف کنیم بزاریم برای سونی؟! اخه چرا؟! رو ps5 که منتشر نشده(بکوارد هست ولی نسل نهمی نیست)
        انچارتد و نسخه های درکتور کات رو چی میگید؟! ۳تا nba رو چی میگید؟! نکنه اینا بازی های جدید هستن؟!
        من نگفتم سونی بازی نداره طبق حرف شما که میگفتید دست ماکرو خالی هست با این حساب باید بگیم دست سونی هم خالی هست وقتی هنوز به ۲۰۲۲ نرسیدیم داره پروژه ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رو نمایش میده
        قبلآ هم گفتم وقتی ماکرو نشون داد همین شما اقای کریمی کلی هیت دادی که زوده و بازی ندارن و … حالا که سونی نشون داده خوب شد؟!
        ما داریم در مورد فرست پارتی صحبت میکنیم نه بازیهای قرار دادی چرا وقتی جوابی ندارید یه چیز دیگه رو میکشید وسط
        اهان الآ خیلی خوب و جالب شد سونی هنوز بازی داره که پرده برداری کنه ولی ماکرو نداره
        من نمیدونم این فن بوی بودن خودتون رو تا کجا میخواید ادامه بدید
        اگر سونی داره پس ماکرو هم داره اگر ماکرو نداره طبق استنادات قبلی خودتون پس سونی هم نداره چون پروژهای ۲۰۲۴ رو هم معرفی کرده
        اتفاقآ تمام محتوایی که خودشون ساختن و رو پلتفرم خودشون هست من جمله Grounded جزوی از لاین اپ هست
        نه بازیهای که قرار داد انحصاری زمانی دارن اینجا فقط مقایسه چیزهایی هست که ۲ شرکت ماکرو و سونی برای اینده دارن میسازن
        شما اقای کریمی دقیقآ همون خبرنگار هستین که بعد از خرید بتسدا تویت زد این ضربه به صنعت گیم هست و ضد مشتری هست و …ولی بعد از نمایش سونی و انحصاری کردن بازی مولتی ولورین تویت زد ریپ xbox دقیقآ مصداقش شما هستین
        اصلآ دید درستی ندارین متعصفآنه هر کاری سونی انجام بده بدون دلیل خوبه هر کاری ماکرو انجام بده بدون دلیل بده
        بارها تو کامنت شما دیده شده
        از قرار دادهای ضد ماکرو گرفته تا بکوارد و سیاست های سونی در قبال کراس پلتفرم و بی اعتنایی به ایندی سازها و قیمت گذاری بازیها و الا ماشالله
        نه سونی خدا است نه ماکرو شیطان
        بخاطر چند تا کامنت و بازدید بیشتر و یا شاید از روی فن بودن پلتفرم چشم خودتون رو همه چیز نبندید
        یکم منصفانه نگاه کنید چیزی ازتون کم نمیشه

        • شما دهنت رو که باز میکنی فقط ازش Nonsense بیرون میاد. فقط بلدی جملات دیگران رو تغییر بدی.
          اول کامنتم توضیح دادم که وقتی یه شرکت بازی در بازار داره و داره از ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ به صورت کامل پشتیبانی می‌کنه و زمان لانچ اثر خوب داشته، چرا نباید از آینده بازی رونمایی کنه؟ مایکروسافت چی داشته تا الآن؟استودیوهاش درگیر ساخت بازی بودن، چیزی برای ارائه نداشتن که اومده Fable رونمایی کرده. نکنه انتظار داشتی هیلو و فورزا که نشون دادن رویداد رو قطع کنن؟ زمانی که مایکروسافت از Fable رونمایی کرد سونی از اون زمان برای رونمایی ds remake استفاده کرد. زمانی که avowed رونمایی شد، سونی اون زمان رو به returnal اختصاص داد و …. چون بازی داشتن و دارن برای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲. این هیلویی که ازش دم میزنی داره یک سال دیر میاد. اون سایکوناتز یک سال دیرتر داره رلیز میشه.
          نکته بعدی اینه خودتو زدی به خواب یا فکر میکنی بقیه متوجه نمیشن صحبت‌های بیهوده می‌کنی؟ اومدی تمام محتوای انحصاری زمانی رو حذف کردی، تمام قراردادها رو که برای مخاطبین پلی استیشن در نظر گرفته شده مثل Forspoken Deathloop Ghostwire FF 16 Kena و … رو حذف کردی. انگار کلا محتوا بی ارزشه فقط بنویس کی قراره چیکار کنه در آینده.
          ۲۰۲۲ سونی محتوا داره نگران چی هستی؟
          اول سال Ghostwire میاد. بعدش Horizon میاد بعدش gt 7 میاد. بعدش Forspoken میاد بعدش God of War.
          نه بازی بی کیفیتی مثل Grounded داخل لاین آپ وجود داره نه کمبود محتوا میبینم.
          نمیدونم واقعاََ چه مشکلی وجود داره که باید حرفا رو دو سه باره برات تکرار کنم. من قبلاََ نگفته بودم چرا مایکروسافت از بازی ۲۰۲۴ رونمایی کرده، گفتم وقتی محتوا نداره، میاد از بازی ۲۰۲۴ بازی رونمایی می‌کنه. فکر کنم یه دو سه بار دیگه باید برات توضیح بدم تا کاملاََ متوجه قضیه بشی. سونی وقتی سال ۲۰۲۲ محتویاتی رو در نظر گرفته که سطح کیفی این صنعت رو تعیین میکنن، یکی دوتا بازی هم برای ۲۰۲۳ رونمایی کنه چه کسی ضربه میبینه؟ مخاطبش نباید یک سال صبر کنه تا یه بازی محض رضای خدا براش عرضه بشه مثل مخاطب ایکس باکس که از زمان لانچ ۳۶۵ روز در انتظار فورزا و هیلو هستش. می دونستی مخاطب ایکس باکس از آخر امسال دوباره چقدر باید صبر کنه تا Starfield بازی کنه؟ میدونی فاصله تا نوامبر چقدره؟ میدونی توی این بازه زمانی هورایزن و گوست وایر و یک ماه بعدش GT 7 و یه مدت بعدترش (SPRING) مخاطب پلی استیشن Forspoken بازی میکنه اما مخاطب ایکس باکس باید تا تابستون برای بازی کو آپ Redfall و تا اواخر پاییز برای Starfield صبر کنه؟ (اگر تاخیر نخوره) می دونی زمانی که رسیدیم به تابستون تازه GOW رلیز میشه و تازه همه محتویات لو نرفته. خودتو مسخره میکنی با این صحبت‌ها که یه لاین آپ چرت و پرت گذاشتی؟ فکر کنم عقیده داری ناتی داگ تعطیله دارن خوش گذرونی میکنن که لاین آپ نیمه کاره آوردی. بعد میگی تعصبی نیستی، یه لاین آپ بی محتوا گذاشتی که بگی مثلا تیم مورد علاقت بیشتر محتوا داره؟

          من در طول این مدت که داخل سایت بودم متعصب تر از تو و رفیقات ندیدم، مشکل من با تو عقیده‌‌ای نیست مشکل من با تو دو رویی هستش یه انسان فوق‌العاده دو رو که جایی تمام کنسول پلیرها رو پزنت خطاب میکنه بعد جای دیگه به دیگران میگه متعصب. شما برو مشکلت با خودت رو حل کن بعدش در مورد دیگر می تونی صحبت کنی. این لاین آپی هم که گذاشتی به درد زباله‌دونی میخوره، سونی مطمئناََ برای ۲۰۲۳ ۲۰۲۴ و فراتر از اون برنامه داره، استودیوهای بیشتری هم داره که داخل سکوتن استودیوهای که از نظر کیفی داخل یه لیگ هم نیستن با استودیوهای مایکروسافت (استودیوهایی که در حال حاضر مخفیانه کار میکنن) مناسب ‌ترین تعریف برای تعصبی و دو رو بودن کسیه که لاین آپ دو شرکت رو کنار هم میذاره اما به محتوا کاری نداره تعصبی یعنی کسی که به دیگران میگه پزنت . تعصبی یعنی کسی که نمیبینه اکثر استودیوهای ایکس باکس از بازی خودشون رونمایی کردن اما بزرگ ترین استودیوهای سونی هنوز داخل سکوت خبری هستن. کسی که داخل لاین آپش لانچ ۲۰۲۰ رو حذف میکنه. کسی که از نقشه تکراری gow صحبت میکنه در صورتی که هنوز بازی رلیز نشده اما نمیگه مایکروسافت تا به امروز محتوایی نداشته. من اگر تعصب هم داشته باشم روی کنسول پلی استیشن ترجیح میدم یه آدم غیر تعصبی بهم این حرف رو بزنه نه تعصبی ترین آدمی که توی این سایت دیدم.

          • Omid_Fsh گفت:

            آقای کریمی حالتون خوبه؟!دفعه قبلم گفتید قطعا از E3 بهتر بود این کنفرانس جدیدا چیزی شده حس میکنم منطقتونو گرفتن محتوا نداره ایکس باکس؟یک ساعت و نیم کنفرانس ۳۰تا بازی و ۲۷ تاش گیم پس استارفیلد اول مراسم با تاریخ عرضه-استالکر ۲ با گیمپلی و تاریخ عرضه- هیلو بخش داستانی و رونمایی از گیمپلی مولتی و اعلام فیری تو پلی بودن و بازه عرضه- رونمایی برای اولین بار از گیم پلی بتلفیلد ۲۰۴۲-معرفی دوتا انحصاریه کنترابند و د اوتر ورلدز۲- معرفی چندتا ایندی با سال عرضه و گیمپلی مثله ریپلیسد و سامر وایل و ۱۲ مینتز و د اسنت و …-معرفی MFS برای کنسول های نسل جدید و دی ال سی رایگان با تاریخ عرضه-معرفی بازی فورزا هورایزن ۵ با گیمپلی و تاریخ عرضه-معرفی رد فال با بازه ی عرضه تابستان ۲۰۲۲- اومدن بازیای بک فور بلاد و اِ پلیگ تیل روز عرضه و ….. بیشتر اینا گیمپلی و تاریخ عرضه نهایتا ۲۰۲۲ دارن محتوا نداشت ایکس باکس اینارو نشون داد؟!سونی محتوا داشت؟۴تا تریلر از فرست پارتیاش نشون داد دوتاش گیمپلی بود گاد بعد این همه مدت بازم تاریخ نگرفت هیچی به سرویساش اضافه نشد اون دوتا هم که یکیش تاریخ نگرفت یکی دیگه هم رفته برا ۲۰۲۳!! پولم بتون بده سونی نباید دیگه انقدر تعصب داشته باشید محتوای سونی در برابر محتوایی که مایکروسافت نشون داد تو E3 جک بود.

            • Forspoken
              The Wolverine
              God of War
              Project E.V.E
              Spider-Man 2
              Ghostwire Tokyo
              KOTOR REMAKE
              اینا جوک بودن. بازگشت یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین آر پی جی ها. جوکه ساخته شدن ولورن توسط بهترین سازنده برای این کار جوکه. gow جوکه. اما
              دی ال سی Flight simulator گیمپلی بتلفیلد بک فور بلاد = شاهکار.
              آخه دوست من این بازی‌های ایندی که میگی، سونی قبلاََ ازشون داخل State of Play رونمایی کرد بخاطر همینه که مراسم جدیدشون ۴۰ دقیقه بود بدون هیچ ایندی مثل sifu و Kena و Stray و little devil inside. این که مایکروسافت از ایندی ها و یه سری بازی مولتی پلتفرم رونمایی کرده و کمیت بالایی داشته دلیل نمیشه مراسم پلی استیشن جوک باشه.
              به جای این که دی ال سی لیست کنی از بازی‌های مولتی پلتفرمی مثل BF و BACK 4 BLOOD مایه بذاری، بیا محتویات با کیفیت و اختصاصی رو بررسی کنیم:
              مایکروسافت:
              Starfield
              The Outer World 2
              Halo
              Redfall
              STALKER 2
              Contraband
              استاکری که سازنده‌اش بعد از ۱۵ سال (درسته؟) بر میگرده. Halo که سرنوشتش مشخص نیست. بخاطر شما Contraband هم اضافه کردم. حالا اینا رو میتونی بذاری جلوی بازی‌های بالا که استودیوهایی که روشون کار میکنن بهترین های صنعتن. اگر اینقد دوست داری دی ال سی شبیه ساز و مولتی پلتفرم اضافه کنی منم تاینی تینا و دث لوپ و بقیه هم اضافه کنم چون سطح اینا کمتر از دی ال سی نیست دیگه. ناسلامتی دث لوپ رو استودیوی مورد علاقه خودتون میسازه.

              • اون هفتا بازی جوک نیستن اما gta v رسما جوکه اونم یک جک بسیار بی مزه و مسخره، رینبو سیکس جوکه، الن ویک ریمستر اگر رسما معرفی نشده بود سوپرایز خوبی بود اما با وجود اینکه یکروز قبل معرفی شد نشون دادنش جک حساب میشه، گاردین آف د گلگسی با وجود نمایش گیم پلی یک ربعه در e3 جک حساب میشه.
                اکثر بازی هایی که در e3 به نمایش در اومدن یا انحصاری کنسولی بودن و یا انحصاری لانچ و از مولتی پلتفرم هایی که به نمایش در اومدن میشه به اولین گیم پلی بتلفیلد اشاره کرد که تازه چهارشنبه هفته قبلش معرفی شده بود یا فارکری که درسته قبلش نشون داده بودن ولی فکر نکنم دو هفته از معرفی شدنش میگذشت و دیابلو ریمستر، اینا رو با مولتی پلتفرم هایی که بالا اشاره کردم مقایسه کنین آها راستی فالوت ۷۶ و الدر اسکرولز آنلاین هم بودن که البته در حد آپدیت بود ولی می تونیم اونها رو هم حساب کنیم.
                از ایندی صحبت می کنید ولی اشاره ای به Tchia نمی کنید؟ از این مراسم برای ایندی ها مایکروسافت هم برگزار کرده بنام ID@xbox که قسمت دومش هم چند وقت پیش پخش شد.
                اگر کفرانس سونی هم یکساعت و نیم می بود اون بازی هایی که در بالا اشاره کردم جک حساب نمی شدن ولی وقتی مخاطب میبینه ۳۰ دقیقه از کنفرانس رد شده ولی تریلر جی تی ای وی در حال نمایشه روانش بهم میریزه بشخصه وقتی داشتم مراسم رو میدیم یکسره به ساعت خیره شده بودم و حرص می خوردم که ۳۰ دقیقه از مراسم گذشته اما هنوز اونچیزی که باید نشده و می ترسیدم گاد رو هم نشون ندن، خدا خدا می کردم دقیقه ها رد نشن بلکه به تریلر گاد برسیم و بعد از صحبت های هرمن هالست که نماد پلی استین استودیوز به نمایش در اومد واقعا خوشحال شدم که آخ جون حداقل گاد رو نشون میدن که بعدش دونه دونه بازی های فرست پارتی معرفی شدن و از اون جو منفی کم کردن.

                • آخه چجوری آپدیت Fallout 76 جوک نیست اما Rainbow جوکه. تمام محتویات دسته دوم ایکس باکس سمت مقابلش وجود داره. اما میان محتویات با کیفیت دو طرف و هایپی که ازشون استخراج میشه، معادله جور در نمیاد. تریلر GTA فقط ۱ دقیقه بود ۱/۴۰ مراسم. بولد شده به شدت، اما نقاط فرود مراسم مایکروسافت اصلا بهشون اشاره نمیشه و ازشون به عنوان “یه آپدیت خوب” یاد میشه.
                  آی دی ایکس باکس یه سری بازی درجه سوم به نمایش در اومدن. چیزی در سطح آثار Replaced و kena نیستن:
                  https://www.ign.com/articles/id-xbox-twitch-gaming-indie-showcase-news-everything-announced
                  ایندی‌های قراردادی دو طرف رو مقایسه کنید نه مولتی پلتفرم های شوکیس xbox@.
                  مثلا همان ایندی هایی که نام بردیم چند تا کامنت بالاتر.

                • کامنت اول رو قبل ادیت شما نوشتم و این هم در اصل ادامه کامنت بالا برای ادیت شماست:
                  در ابتدا که فورتزا هورایزن ۵ رو فراموش کردین تو لیستتون بزارین در ادامه میگین استودیو هایی که روی عناوین بالا کار می کنن از بهترین های صنعت هستن، قبول دارید که در این حرفتون اغراق کردین؟ چون در بالا بودن سطح کیفی استودیو سانتا مونیکا و اینسامنیاک که شکی نیسن ولی سازنده ریمیک استار وارز و پروژه ایو از بهترین های صنعت گیمینگ نیسن، حداقل تا اونجایی که من اطلاع دارم.
                  در آخر هم کسی نگفت دثلوپ بازیه بدیه فقط نقدی که بهش وارده اینه که جای تریلر این بازی بعد اون همه نمایش توی مراسم به این مهمی نبود.

              • Omid_Fsh گفت:

                نه قطعا دارید هیت میکنید دیگه 🙂 استالکر۲ مورد انتظار نیست بعد از این همه سال لابد بازی یه استودیو کره ای که نمیدونم چین کین مورد انتظاره؟ایندی معرفی کردن و ایندی قدیمی نشون دادن فرق داره فقط همون دوتا سامر ویل و ریپلیسد که معرفی شدن جز مورد انتظارترین موردا بعد از مراسم شدن و ما قرار نبود تکرار مکررات سونیو ببینیم این همه میگفتن ۲۵ بازی نصفش آی پی جدید بعد یک سال اومد جواب E3رو بده یعنی؟!!من دی ال سی بخوام نام ببرم قطعا سی اف تیوزو میگفتم چون یکی از بهترین نمایشا بود با جک اسپارو:)))ولی بازیش برای کنسولا معرفی شد چرا خودتونو میزنید به اون راه نوشتم بازی با دی ال سی:))HALOمعلوم نیست چیزه جدیدیه نکنه شما از بازیای آینده سونی خبر داری؟!!مثلا لابد GT7کاملا معلومه شاهکاره؟! اصلا بیاید همه این حرفارو بریزیم دور فرست پارتیا و استودیوهاشونو رو چک کنیم:)مایکروسافت:
                Starfield(تاریخ عرضه۲۰۲۲ و تیزر in انجین)
                The Outer World 2
                Halo(بخشی از داستان و گیمپلی مولتی و بازه عرضه۲۰۲۱)
                Redfall
                FORZA HORIZEN 5(معرفی و گیم پلی و تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۱)
                Contraband
                سونی:
                GT7(گیمپلی و تاریخ عرضه مارچ ۲۰۲۲)
                GOW(گیمپلی)
                Spider-Man 2(in انجین وسال عرضه ۲۰۲۳!)
                The Wolverine
                خب مثل اینکه بازم محتوای E3 مایکروسافت بیشتر بود متأسفانه:))

                • خیلی جالبه بخدا. احساس نمیکنی سونی نیم سال اول ۲۰۲۱ رو بازی داده و قرار نیست بیشتر از این محتوا رلیز کنه؟ اون زمان که Returnal رلیز شد مایکروسافت چیکار میکرد؟ سونی کار خودش رو سال ۲۰۲۱ انجام داد تموم شد رفت. رچت اومد ریترنال اومد کنا در راهه. قبل ترش دیمنز سولز اومد اسپایدرمن اومد. فکر نمیکنی این مدتی که سونی محتوا عرضه می‌کرد مایکروسافت خواب بود؟ این که هیلو یک سال بعد میاد و داخل رویداد E3 تاریخشو مشخص کردن خوشحالی داره؟ بخدا باورم نمیشه مشخص شدن تاریخ عرضه هیلو عاملی به حساب میاد برای برتری کنفرانس E3 (تازه اونجا هم تاریخشو مشخص نکردن، این خودش آخرشه)
                  در ضمن داری کیفیت بازی‌ها رو میسنجی یا تاریخ انتشار. اگر به تاریخ انتشار علاقه‌مند هستی باید خدمتت بگم که ما نیمه اول امسال رو محتوا داشتیم نیمه دوم هم محتوا وجود داره خوشبختانه. مایکروسافته که از زمان لانچ تا پاییز بازی بزرگی عرضه نکرده. فکر نمیکردم مشخص شدن تاریخ انتشار هیلو بعد از یک سال خشکسالی اینقدر خوشحال کنه شما رو. این که اینقد قشنگ بررسی میکنی یه نگاهی به سالی گذشت بنداز ببین سونی چیکار کرده مایکروسافت چیکار کرده تمام این بازی هایی که تاریخ گرفتن قبلاََ جاشون سونی محتوا داده اینا مانده‌های از قبل هستن. هیلویی که زمان لانچ قرار بود رلیز بشه داره الان منتشر میشه. نمیشه بدون داشتن هیچ پیش زمینه‌ای بشینی بگی هیلو مشخص شد تاریخش پس مایکروسافت رویدادش بهتر بود خنده داره. بهتر بودن یه معیاری داری، بهتر بودن زمانی رخ نمیده که مایکروسافت بعد از یک سال تاریخ انتشار هیلو رو مشخص میکنه این یه “باید” به حساب میاد.
                  در حقیقت باید این جمله رو بهت بگم:
                  سونی محتوا داشته تمام طول این مدت (Returnal، Demons Souls و رچت و اسپایدرمن و HORIZON هم در راهه و رونمایی شده که داخل مراسم شرکت نکرد) حالا هم یه سری بازی جدید به این فهرست اضافه شدن که قراره رلیز بشن. مایکروسافت زمان لانچ هیچی نداشت. تابستون سایکوناتز رو عرضه کرد. چجوری لاین آپ داخل پرانتز رو میندازی دور از ذهنت و با افتخار از تاریخ عرضه هیلو و فورزا هورایزن صحبت می‌کنی؟ احساس نمی‌کنی این دیگه حق مسلمه شما بوده که پاییز ۲۰۲۱ اولین بازی های انحصاری بزرگتون رو بگیرید و پلی استیشن از نظر محتوا خیلی جلوتر بوده از همان ابتدا و هنوزم محتوا داره و کلی قرارداد انحصاری؟ بازی‌هایی که باید میومدن پاییز امسال نکته مثبت نیست.

                • Omid_Fsh گفت:

                  نمیتونستم بالا جواب بدم باگ گرفت اینجا میگم مثل اینکه تاخیر فقط برای هیلو بوده نه؟GOW هم که قرار نبود ۲۰۲۱ بیاد تاخیر خورده بازم اومده بعده تاخیر نشونش داده بازم نگفته حداقل چه فصلی از ۲۰۲۲ میاد بله تاریخ گادو نزدم تاریخه رد فالم نزدم اونم تابستون ۲۰۲۲ میاد هورایزنم تاخیر خورد سیفو هم تاخیر خورد حتی کنا هم یه ماه تاخیر خورد اگه به تاخیره که …در ثانی اگه به محتوای فرست پارتیه استودیو باشه شما مگه از رچت تا ۲۰۲۲ چیزی دریافت میکنید؟شما هم الان تو خشکسالی میرید در صورتی که فورزا و هیلو میان اگه دیمونز سلوزو فرست پارتی میدونید که پس MFS هم هست دیگه ولی جدا از این بحث ما صرفا داشتیم محتوای هر دو کنفرانسو مقایسه میکردیم و شما میگفتید بهتره و این درست نبود اگه صرفه کنفرانسا باشه و محتواهاش قطعا سونی بهتر نبود

                • من در مورد محتوا صحبت میکنم شما تمامی محتویاتی که برای ایکس باکس رلیز میشن اما برای پلی استیشن نه بیار. ما گیمریم، قصد داریم پلتفرمی رو انتخاب کنیم که محتوای بیشتری در اختیارمون میذاره. تمام چیزایی که دو طرف تدارک دیدن برای گیمر رو محاسبه کن، ببین کدوم بیشتر محتوای با کیفیت داشته از فاینال فانتزی اینتگرید گرفته تا دی ال سی گوست و سیمولیتر و …

                  اما در مورد مراسم‌ها! چجوری پیش زمینه مهم نیست؟ آیا این که مایلز مورالز زمان لانچ عرضه شده، دلیلی برای انتشار دیرهنگام Spiderman 3 نیست؟ پیش زمینه همیشه مهمه نمیشه ناعادلانه قضاوت کرد.

                  یه رویداد خوب زمانی رخ میده که حرکتی فراتر بزنن شرکت‌ها، این که مایکروسافت وظیفه‌اش رو انجام داده و دو تا بازی انحصاری داره رلیز میکنه، به نظر من پوئن مثبت نیست. اما این که پلی استیشن برای لانچ دو بازی بزرگ داشت برای سال بعدش هم دو بازی بزرگ داشت + محتویات مختلف و بازی های انحصاری زمانی. و حالا هم قراره اوایل ۲۰۲۲ هورایزن رو رلیز کنه. خیلی حرکت بزرگ‌تریه تا این که بیای تازه وظیفه لانچت رو یه سال دیرتر انجام بدی.

                  در ضمن تاخیر gow باعث ضعف سونی در مقابل پلی استیشن نشده در سال ۲۰۲۱. همچنان سونی از نظر محتوا جلوتره. سال آینده هم تا به الآن سونی از نظر کیفیت محتوا به نظر میرسه چیزای بیشتری برای ارائه داره. حالا به پایان سال رسیدیم حتما بررسی میکنیم مشخص میشه.

                • Omid_Fsh گفت:

                  “اما در مورد مراسم‌ها! چجوری پیش زمینه مهم نیست؟” ببینید من صرفا و صرفا گفتم تو این دو کنفرانس قطعا محتوایی که مایکروسافت تو یک ساعت و نیم نشون داد جذاب تر بود شما ولی الان دارید بحث پیش زمینه میکنید اگه درمورده پیش زمینه باشه من بحثی ندارم خیلی منطقی میگم شروع نسل تا الان سونی بهتر بوده ولی این دو کنفرانس اصلا هم سطح نبودن عملا نیم ساعت خسته کننده از ۴۰ دقیقه!! و در مورد محتوا بازم میگم سونی تا الان بهتر بوده و آینده عالی ای هم داره ولی اینطورم نیست که طرف مقابل محتوایی نداشته باشه فقط محتواش دیرتر میاد مثل هیلو و فورزا و اگه تاخیر نخورده باشن اسکورن و کراسفایر ایکس و …و محتوایی مثل زمانی و کنسولی هم اومده د مدیوم و ۱۲ مینتس ارتفول اسکیپ و د اسنت و سایکونات و …. ولی نسبت به سونی ضعیف تر بوده اینو قبول دارم شرمنده بحث زیاد کردم تهش اصلا این حرفا مهم نیست همش سلیقس منم اگه تند رفتم جدی نگیرید تنور بحث داغ بود:))

                • اصلا قصد ندارم برای دفاع از خودم این حرف رو بزنم. و واقعا چیزی رو میگم که عقیدمه. به نظرم حداقل ۵۰ دقیقه از رویداد مایکروسافت خواب آور بود. حتی برای بزرگ‌ترین بازی رویداد یعنی استارفیلد میتونستن تریلر بهتری انتخاب کنن.

                  در هر صورت دیگه بحث طولانی شد :دی آخر سال حتما پستی چیزی از عملکرد دو شرکت زده میشه دوباره بحث پیش میاد. دقیقتر میشه بررسی کرد عملکرد بازی ها هم منتشر شده.

                • Omid_Fsh گفت:

                  ایشالا همون آخر سال فقط خدا کنه شما داور نباشید عملا مایکرو به فنا میره😂😂(شوخی)به هر حال خوش گذشت.

  • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

    به شخصه انتظار یه پروژه حتی در حد معرفی اسم از ناتی داشتم البته بعید نیست تا ۲۶ سمپتامبر روز شیوع خبری از مولتی لست ۲ بیاد.
    اما مراسم عالی بودمخصوصا حضرت کریتوس و فعال ترین استدیو سونی یعنی اینسامنیاک

  • آقای کریمی چون نمی شد به پیامتون ریپلای زد مجبور شدم کامنت جدا بدم.
    من نگفتم فالوت ۷۶ آپدیت خوبی بوده اتفاقا از دستی اسمشو آوردم تا بدونید همه مولتی پلتفرم هایی که ایکس باکس نشون داد خوب نبودن گرچه که آپدیت قابل توجه sea of thieves هم توی مراسم بود و دلیلم رو هم آخر کامنتم گفتم چرا این نمایش های ضعیف در کنفرانس مایکروسافت به چشم نمیان اما نمایش ۱ دقیقه جی تی ای ( که خدایش برای کسی که داشت آنلاین میدید خیلی بیشتر بنظر میومد) بولد میشه.
    در جواب به کامنتی که به کاربر omid_sfh دادید هم نظرمو بگم که شما میگید :«این که هیلو یک سال بعد میاد و داخل رویداد E3 تاریخشو مشخص کردن خوشحالی داره؟» بعد گاد آو وار و گرنتوریسمو که قرار بود ۲۰۲۱ عرضه بشن چی میشن؟ شما بحث مقایسه دو کنفرانس رو دارین به حاشیه میبرین، اینکه سونی لانچ خوبی داشته قبوله از اونطرف پاییز بازی ای نداره اما ایکس باکس دو تا از محبوب ترین آیپی هاشو عرضه می کنه.
    بازم میگم بحث اصلی مقایسه کنفرانس ها بود نه عملکرد دو شرکت در گذشته آینده چون هردو بازی هایی دارند که توی این مراسم ها نبود.
    نکته آخر هم اینکه دلیل اینکه امید چیزی از تاریخ گاد نمیگه اینه که مثل عناوین دیگه نیومدن آخر تریلر، بزرگ یه تاریخ مشخص رو نشون بدن حتی ۲۰۲۲ هم دیده نمیشد مثل گرندتوریزمو که البته اون در ادامه رویداد مشخص شد که این نگرانی رو ایجاد میکنه که شاید بازم شاهد تاخیر خوردن بازی باشیم که خیییییلی بعید بنظر میرسه و احتمالا همون تابستون یا پاییز ۲۰۲۲ شاهد عرضه شدنش هستیم.

    • قصد من بردن بحث به حاشیه نبود قصد من این بود که این ایده رو بهتون بدم که به نظرم وقتی برای لانچ کاری نمیکنی، طبیعیه که سال آینده حداقل حرفی برای گفتن داشته باشه. مشخص شدن تاریخ هیلو پوئن مثبت نیست، یه وظیفه به حساب میومد (که حتی تاریخشم مشخص نشد اون روز) این که در لیست از تاریخ بازی به عنوان یک نقطه مثبت در برابر رویداد سونی استفاده میکنید به نظر من منطقی نیست.
      نکته دومی وجود داره به طور مداوم قرارداد هاییی مثل ff 16 یا Forsaken یاDeathloop یا ghostwire فراموش میشن. اینا لاین آپ سونی هستن. یکی یک سال و یکی دو تا سه سال در انحصار قرار داره. اینا بخشی از محتویات پلی استیشن هستن و هر وقت به پلتفرم رقیب اومدن قرار بدین در لاین آپ همون سال.

      نکته سوم تاخیر GOW به سال آینده در برنامه پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ برای مقابله با ایکس باکس مشکل چندانی ایجاد نمیکنه. محتویات اختصاصی و اختصاصی زمانی زیادی وجود دارن و داشتن. اما تاخیر HALO مشکل بزرگی ایجاد کرد برای زمان خودش.
      مشکل دیگه اینه که نرسیدن هورایزن به پاییز باز هم برای ایکس باکس بدتره. اوایل ۲۰۲۲ ایکس باکس چیزی نداره اما سونی هورایزن و GT رو داره. بعدش Ghost رلیز میشه یکم بعدتر Forsaken و در نهایت gow. در هر صورت ایکس باکس به نظرم تا آخر ۲۰۲۲ از سونی جلو نمیوفته از نظر محتوا. بعد از ۲۰۲۲ احتمالش وجود داره بستگی داره سونی چه حرکتی بزنه.

      در هر صورت دوست ندارم بحث به جاهای مختلف بره اما وقتی در مورد بخشی صحبت میکنین نمیتونم بهش جواب ندام و خیلی اوقات اتفاقات بهم مربوطن. شرکت‌ها نمیتونن به طور مداوم محتوا رلیز کنن چه مایکروسافت چه سونی، اما سونی به خصوص با محتویات اختصاصی زمانی و کنسولی این void رو پر کرده اما مایکروسافت کمتر. برای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مخصوصا ۲۰۲۲ که همینطوره.

  • Axel.7 گفت:

    بی نظیر بود این کنفرانس
    پر بود از عناوین بینظیر از سازنده های اسم و رسم دار
    و این تازه شروع نسل ۹ تا همین جاشم ۵ عنوان انحصاری هیولا عرضه شده death loop هم قرار این ماه بیاد.
    من بشخصه توقعی بیشتر از این نداشتم مثل همیشه عالی بود و سوپرایز های دیگه ای هم مطمئنا تو راه هست.
    گاو اف وار . فور اسپوکن. پراجکت ایو. اسپایدرمن.ولورین.الن ویک. بازی جدید گیرباکس.گرن توریسمو.گوست وایر توکیو .دث لوپ و … چه لاین آپ خفنی بود.
    فوق العاده خوشحالم که این نسلم مثل نسلای قبل مخاطب و طرفدار پروپاقرص سونی هستم ، در مجموع اگر سونی هم باشی هیچ وقت نمی تونی همه رو راضی نگه داری مطمئن باشید اگر سایلنت هیل .متال گیر. لست مولتی (که مطمئنا تو یه بازده زمانی دیگه معرفی میشه) هم بود باز هم هجمه منفی برخی از افراد به سمت سونی میومد ، چون اساسا یه سری ها تو این صنعت به دنبال لذت بردن از گیم و بطور کلی مقوله هنر نیستن و فقط در صدد اند تا با تخریب و خود نمایی خودشون رو گنده کنن .وگرنه چطور میشه یه کسی که عاشق گیمه از معرفی چنین عناوین درجه یکی خوشحال و هیجان زده نشه.
    من سوالم اینه چجوری میشه تو یه کنفرانس ۴۰ دقیقه ای علاوه بر عناوینی که معرفی شد ۱۰ مدل عنوان دیگه هم معرفی بشه ؟ چه توقعی دارید؟
    در مجموع به عنوان یه کاربر( که خاطرات فوق العاده ای با عناوین شاهکار سونی داره) معتقدم تا به اینجای کار سونی شروع بهتری نسبت به نسل قبل داشته( با وجود اینکه نسل قبل هم شاهد عملکرد خیلی خوبی بودیم) و در نظر داشته باشید که این تازه اول راهه.

تحلیل و بررسی PlayStation Showcase- گیمفا