ظاهرا رقم پرداختی مایکروسافت برای انحصار زمانی Rise of The Tomb Raider مشخص شده است
این طور که به نظر میرسد، شرکت مایکروسافت به منظور دستیابی به انحصار زمانی بازی Rise of the Tomb Raider در سال ۲۰۱۵، هزینهای ۱۰۰ میلیون دلاری را متحمل شده است. این گفته، برگرفته از پروفایل لینکدین (LinkedIn) فابین روسینی (Fabien Rossini)، مدیر توسعهی اسبق شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix)، است که ادعا میکند بر سر این توافق، با مایکروسافت مذاکره کرده است.
پیش از اینکه ادعای فوق ویرایش گردد، پروفایل آقای روسینی به شکل گستردهای در رسانههای اجتماعی پخش شد. البته یکی از کاربران شبکهی توییتر به نام Timur222، تصویری از پروفایل ایشان را بایگانی کرده است.
اگر این رقم صحت داشته باشد، تصویر نادری از هزینههای پرداختی واقعی در پس انحصار موقت عناوین برای یک پلتفرم خواهد بود. هرچند به نظر میرسد که عدد ذکر شده توسط اقای روسینی، عناصر دیگری غیر از رقم اصلی قرارداد را نیز در بر میگیرد؛ مواردی همچون تعهدات بازاریابی.
این رقم ۱۰۰ میلیون دلاری تقریبا با مبلغ قرارداد فروشگاه اپیک گیمز برای انحصاری کردن عنوان پرطرفدار Borderlands 3 مطابقت دارد. بر اساس اسناد محرمانهای که در خلال رقابت قضایی دو شرکت اپل (Apple) و اپیک در دسترس عموم قرار گرفت، فروشگاه اپیک گیمز 115 میلیون دلار بابت به دست آوردن انحصار شش ماههی بازی Borderlands 3 هزینه کرده است. البته ما نمیتوانیم این دو بازی را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ چراکه مایکروسافت عنوان Rise of the Tomb Raider را یک سال به انحصار درآورده بود.
طبق اسناد شرکت اپیک، ۸۰ میلیون دلار از مبلغ این قرارداد بابت ضمانت فروش، ۱۵ میلیون دلار آن بابت تعهدات بازاریابی و ۲۰ میلیون دلار آن بابت هزینههای غیرقابل بازگشت انحصار بازی پرداخته شده است. بر اساس اسناد موجود، Borderlands 3 تنها در طول دو هفتهی اول عرضهی خود توانست ضمن کسب درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری، نزدیک به یک میلیون کاربر جدید را راهی این فروشگاه کند.
طبق آمار اعلامی توسط ایکسباکس، بازی Rise of the Tomb Raider در جریان دو ماه اول عرضهی خود (بازی از ابتدا برای رایانههای شخصی نیز منتشر شده بود)، بیش از یک میلیون واحد فروش داشته است. همچنین عنوان مذکور تا سال ۲۰۱۷ موفق به ثبت آمار فروش ۷ میلیون واحدی شد. البته نسخهی پلیاستیشن ۴ بازی نیز که سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جزئی از این آمار است.
اسناد دادگاه جنجالی شرکت اپیک موضوع دیگری را نیز فاش کرد و آن پیشنهاد ۲۰۰ میلیون دلاری این شرکت به سونی برای پورت ۴ تا ۶ بازی انحصاری پلیاستیشن به پلتفرم رایانههای شخصی بود؛ قراردادی که سونی در نهایت آن را نپذیرفت. بر طبق مستندات، اپیک گیمز زمانی به توافق با سه شرکت نینتندو، سونی و مایکروسافت برای عرضهی عناوین انحصاری آنها بر روی فروشگاه بازی خود در پلتفرم رایانههای شخصی علاقهمند بوده است.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
چه پولایی که ردو بدل نمیشه
۱۰۰ میلیون برای یک سال!
اونور۱۰۰ میلیون رای ۶ ماه
اون شایعهای که پخش شده بود در مورد انحصار موقت جیتیای۶ توسط سونی(که مشخصه دروغه) حالا ۶ ماه یک سال
حساب کنید اگه واقعیت داشت چه مبلغی بود!
اما به نظرم با همون بودجه میشه یه آیپی جدید خلق کرد
کلا انحصار زمانی خیلی مسخرس
چه سونی باشه برای دثلوپ چه مایکرو باشه برای مدیوم
شایعه انحصاری GTA 6 دروغه ؟ کی اینو گفت سونی ؟
واسه به سال به انحصار در آوردن بازی مثل توم ریدر رقم خیلی معقولی هست
نسخه نسل هفتمی این بازی هم در انحصار کامل اکس ۳۶۰ موند
اینم در نظر بگیریم که این قرداد موقتی بود و در نهایت با یه سال فاصله واسه پلتفرم رقیب هم اومد پس با اسپایدی و استارفیلد مقایسه نکنین
پس دیدین حرف من درست بود؟
گفتم که ماشین حساب آقای لیدن خراب نیست
صددرصد ما یه چیزهایی رو حساب نمیکنیم!
بعد یه عده گفتن تخریب(آخه اگه میخاست تخریب کنه که اینجوری تخریب نمیکرد در ضمن من فک نمیکنم اونا مثل ما باشن که برای اینکه خودشون رو ببرن بالا دیگری رو بیارن پایین
چرا..یه موقع هایی تیکه میندازن به همم(مثل اون قضیه دیسک دست دوم …)ولی تخریب اینجوری نه و اگرم تخریب میکرد مطمئن باشین از همه طرف بهش حمله میشد!اینفلوئنسرهای ایکس باکس رو که میشناسین دیگه!)
یه عده گفتن ماشین حسابش خرابه!(اینم کلا با یه توییت همش حل میشد!)
به هرحال من که از گیم پس راضیم(با اینکه به آینده ضربه میزنه(برای مثال خود فیل تو مصاحبش گفت که تمرکز ما بیشتر رو ساخت عناوین aa هستش به خاطر اینکه هزینه کمتری میبره و مدت زمان کمتری ساختش طول میکشه!)ولی من عناوین ایندی رو باهاش میزنم ولازم نیست برای هرکدوم جداگانه پول بدم!)
مایکروسافتم ضرر کنه به درک که ضرر کنه برای من بازی مهمه که گیم پس فراهم کرده!(البته انقدر مایکرو پول داره که اینا براش هیچه)
ولی خب حقیقتا اگر تمرکز استودیو های مایکرو روی بازی های aaa بود خیلی بهتر میشد
ولی خب دیگه اینا درنهایت همش برای پوله و باید با این قضیه کنار بیایم!
در نهایت
گوربابای نینتندو
گوربابای سونی
گوربابای مایکرو
گوربابای pc
بازی کنین حال کنین
ممنون
چرا حرف در میارین واسه بنده خدا ؟ کجا گفته ما تمرکزمون رو بازی های aa هست ؟
ابتدای کامنت ربط دادن گودرز به شقایق برای اثبات یک ادعای نامربوط به پست
در ادامه کامنت فکت های فن بوی گونه و غلط که اشاره به اینکه گیمپس به ضرر صنعت هست و فیل گفته تمرکزش رو بازیای aa هست(اره صد در صد فقط aa اصلا)
سپس اشاره به اینکه خود از سرویسی که به ضرر صنعت میداند استفاده میکند(wtf?)
و در آخر با لعنت فرستادن به تمامیه کمپانی های گیم و پلتفرما ادعای بی طرفی میکند.
من بشخصه که بازی میکنم و حال میکنم ولی تو حالت خوبه راحتی؟چون حس میکنم خودت زیاد درگیری تا بقیه بقول خودت ارزش نداره این کارا بشین حال کن لذت ببر از گیم
فازت ز مدار خارجه ها چی داری میگی ۳۲ خطه
۱۰۰ میلیون دلار برای همچین زباله ای D:
بازیش انقدر بد بود که دو ساعت بعد شروع کردن بازی دعا میکردم هر چی زودتر این عذاب تموم بشه و تا اواسط دیگه بیشتر ادامه ندادم
.
جالبه که فروش همین نسخه حتی بودجه ساخت بازی رو برنگردونده
معلومه هیچ درکی از گیم نداری که این حرفو میزنی
نسخه ریبوت ۲۰۱۳ شاهکار بود
نسخه ۲۰۱۵ تا اواسط بیشتر ارزش ادامه دادن نداشت
نسخه آخر هم شدو حقیقتا به قدری زباله بود که بیشتر از نیم ساعت ارزش تجربه نداشت:دی
من کاری به مایکروسافت و اینکه کاری که کرده از نظر اقتصادی به سودش بوده یا نه ندارم (حقیقتشم اینه که دانشش رو ندارم). شرکتهایی بزرگی مثل مایکروسافت و سونی کلی تئوریسین و ایدهپرداز دارن که برنامههای مختلف رو بهشون ارائه میکنن و کلی آنالیزر که این برنامهها روبراشون بررسی و تحلیل میکنن. ولی اینکه بیایم یه اثری مثل Rise of the Tomb Raider رو زباله خطاب کنیم، یا ظلمه، یا هیته، یا نظر دادن بدون تجربهی بازیه.
حالا ۱۰۰ میلیون دادن
به همون اندازه رو ایکس باکس فروش داشته ؟ طبیعتا نه
همین قضیه انحصاری زمانی مسخره رو هم مایکروسافت کلید شو زده
داداش مهم خلق ای پی نیس محبوبیت یه بازی هست
بنظرت سود یه بازی جدید بلاک باستر بیشتر میشد یا ای پی محبوب و نام آشنای توم ریدر؟
مایکرو تو نسل های گذشته اینقدر ریسک نمی کرد
اشتباه مدیریتی محض
۱۰۰ میلیون دلار بودجه یک بازی AAA پنج ساله است. حتی بعضی استودیوهای متوسط رو هم میشه به این مبلغ خرید! البته در اینگه مایکروسافت ثروتمنده شکی نیست، ولی پرداخت این مبلغ، اونم برای انحصاری زمانی زیاد با عقل جور در نمیاد
مایکروسافت ۱۰۰ ملیون دلار واسه یه بازی که بدترین بین نسخه های دیگش بود و شکست خورد پول میده که یک سال انحصارش کنه
سونی ۱۲۰ ملیون دلار میده و یه شاهکاری مثل لست ۲ را خلق میکنه
به این خاطره که مایکروسافت میره خود استودیو رو میخره چون اینطوری خیلی براشون ارزونتر درمیاد…
همین صد ملیون دلارو اون موقع میدی به اندد لبز و اینسامنیاک به نظرم بهتر بود.. بازی سانست اور درایو اگه یکم دیگه کیفیتش بالا می رفت یکی از شاهکار های نسل هشت مایکروسافت به شمار میرفت… و همینطور استیت اف دیکی دو…
حالا شما حساب کن سر فروسپوکن دثلوب و گوست وایر فاینال ۱۶ و بقیه بازی ها چقدر پلی استیشن هزینه کرده….
ولی مایکروسافت مثل پلی استیشن بازی های مختلف رو انحصاری نکرد و فقط مدیوم رو انحصاری زمانی کرد و به جاش پولاشو جمع کرد رفت ناشر خرید… بهترین تصمیمو گرفت…
اول اینکه مشکل اینه اگه مایکرو نمیخرید استودیو ایی رو, به احتمال زیاد یکی دیگه اینکارو انجام میداد و مشکل دیگه این بود که مایکروسافت اصن تیم اونطور overkill ایی نداشت و زنیمکس یک پله هم نه چنیدن پله جلو برد و تقویتش کرد. همین هیلو ها کلی سرمایه گزاری روشون میشده و داره میشه و الانم پرفکت دارک رو میبینیم که چقدر دارن روش مانور میدن ولی در کل باهات موافقم. در حال حاضر هم مثل اینکه هنوزم که هنوزه مایکروسافت دنبال خرید استودیو هست اما امیدوارم بعد این موضوع بودجه هاشونو مستقیما صرف استودیو و بازی ها بکنن
کاش این پول میداد تا اپیک و بانجی رو نگه میداشت تا عادت به متای بالای ۹۰ این دو شاهکار (گیرز و هیلو) از سرمون نپره . دیگه هم نیاز به کوالیشن و صنعت ۳۴۳ نبود . (ایموجی عصبانیت)
بانجی سکندپارتی بود و از دست دادنش واقعا مسخره بود. بانجی فقط میخواست بجز هیلو عناوین دیگه ایی هم داشته باشه اخه ایراد این کار چی بود
بازی خیلی خوبی بود و من کامل بازی کردم خیلی سرگرم کنننده بود. شکی نیست که مایکروسافت ضرر نکرده
حیف کاش با این پول میرفتن اون زمان یک اکشن ادونچر انحصاری کامل ناب میساختن این کارا کلا سوسول بازیه