نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا
نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا
نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا
نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا

نقد و بررسی بازی Aliens Fireteam Elite؛ یک بیگانه‌کشی لذت‌بخش

مهدی رضایی
۹ شهریور ۱۴۰۰ - 18:00
نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا

وقتی اسمی از Alien برده می‌شود، خواه‌ناخواه ذهن‌ ما به سمت هنر هفتم و ساخته‌های ریدلی اسکات و جیمز کارون می‌رود؛ این کارگردان‌ها با ساخت سری فیلم‌های بیگانه، تاثیر انکارناپذیری را روی ساخت فیلم‌های علمی-تخیلی با درون‌مایه‌ موجودات فضایی گذاشتند. اولین فیلم Alien در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و اغراق نیست اگر بگویم خیلی از بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی فضایی امروز، تاثیراتی از آن گرفته‌اند. متاسفانه در دنیای بازی‌های ویدئویی، بازی باکیفیتی از این سری قدیمی و پرافتخار عرضه نشده بود، تا این‌که در سال ۲۰۱۴ بازی بسیار زیبای Alien: Isolation که داستان فرزند شخصیت اصلی فیلم Alien را روایت می‌کرد، توانست نظر منتقدین و مخاطبین را کاملا جلب کند.

امسال شاهد عرضه‌ی یکی دیگر از بازی‌های سری Aliens بودیم. از آن‌جایی که بازی‌های این سری معمولا کیفیت بالایی نداشته‌اند، نگرانی‌هایی پیرامون عرضه‌ی این نسخه هم وجود داشت. استودیو سازنده‌ی بازی، Cold Iron Studios، با وجود آن‌که سابقه‌ی چندانی در ساخت بازی‌ها ندارد، اما اعضای آن سابقا بر روی بازی‌های بسیار خوبی چون Neverwinter و Startrek Online کار کرده‌‌اند و همین مورد خیال طرفداران را کمی راحت می‌کرد. نام جدیدترین اثر در این مجموعه، Aliens: Fireteam Elite است. این بازی یک Co-op سه‌نفره است که سعی دارد داستان جدیدی را در قالب یک عنوان آنلاین روایت کند؛ در ادامه، شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی نقد و بررسی Aliens Fireteam Elite.

aliens fireteam elite

از آن‌جایی که بازی‌های این سری معمولا کیفیت بالایی نداشته‌اند، نگرانی‌هایی پیرامون عرضه این نسخه هم وجود داشت.

معمولا بازی‌هایی که تمرکز اصلی‌شان روی قسمت آنلاین و چندنفره است، داستان دلچسبی ندارند؛ با این وجود استثناهایی هم چون Division در بین این عناوین به چشم می‌خورد. Aliens: Fireteam Elite اگر در این قسمت عالی هم نباشد، ضعیف کار نکرده است. درست است که داستان بازی آن روند حماسی و تاثیرگذار بازی‌های آفلاین را ندارد، اما کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و در حد یک بازی چندنفره به خوبی ظاهر می‌شود. در کمپین داستانی ۱۰ ساعته‌ی بازی، شاهد چهار Chapter هستیم که هرکدام شامل سه Mission می‌شوند؛ اگر بخواهم منصفانه در این مورد نظر بدهم، باید بگویم داستان و روایت بازی در طول این ۱۰ ساعت همراهیتان می‌کند و از آن خسته نمی‌شوید.

داستان بازی ۲۰ سال بعد از وقایع فیلم Aliens 3 اتفاق می‌افتد. در پایان آن فیلم، Ellen Ripley خود را فدا کرد تا بشر در دام زنومورف‌ها گرفتار نشود. اما زنومورف‌ها هنوز زنده هستند و اگر متوقف نشوند نابودی‌های عظیمی از خود برجای خواهندگذاشت. تیم USS Endeavor سیگنال‌های خطرناکی از یک پالایشگاه به نام کاتانگا که اطراف سیاره‌ای به نام LV 895 قرار دارد دریافت کرده و برای بررسی، تیمی متشکل از Marineها و سربازان حرفه‌ای را عازم منطقه می‌کنند. طولی نمی‌کشد که تیم متوجه می‌شود منطقه، کاملا توسط زنومورف‌ها احاطه شده است. از اطلاعات یک بازمانده متوجه می‌شوید، فردی به نام Weyland yutani کشف کرده است که تخم‌‌های زنومورف‌ها می‌توانند مانند یک ماده جهش زا، پاتوژن‌هایی را در LV895 تولید کنند. او در حال آزمایش روی زنومورف‌ها بوده که آن‌ها فرار کرده‌‌ و در منطقه پخش شده‌اند.

بازی aliens fireteam elite

داستان بازی ۲۰ سال بعد از وقایع فیلم Aliens 3 اتفاق می‌افتد. در پایان آن فیلم، Ellen Ripley خود را فدا کرد تا بشر در دام زنومورف‌ها گرفتار نشود.

داستان بازی کلیت خوبی دارد و خوشبختانه از ریتم نمی افتد. به جز مشکلات به وجودآمده از فرار زنومورف‌‌ها، به تدریج مشکلات مهم‌تر دیگری هم به وجود می‌آیند که بر زیبایی داستان می‌افزایند. با این حال نباید در داستان بازی، به دنبال مواردی چون همذات‌پنداری با شخصیت‌ها باشید. در واقع اصلا بعید است که اهمیت چندانی به سرنوشت هر یکی از اعضای تیمتان بدهید یا بخواهید برای اتفاقات بازی احساسی شوید. هرچه باشد، تمرکز این نسخه روی بخش آنلاین است و نباید هم در حد یک بازی تک‌تفره از آن توقع روایت یک داستان عالی را داشت. اما اگر بازی در قالب یک عنوان تک‌نفره داستانی عرضه می‌شد، پتانسیل بسیار بیش‌تری برای مانور دادن روی بخش داستانی داشت.

گیم‌پلی بازی بخش درخشان آن است و واقعا حس و حال فیلم‌های سری Alien را برای شما زنده می‌کند. سعی شده مبارزات بازی حالت کلاسیک و نوستالژیکی از سری Alien داشته باشد؛ یک اکشن سوم شخص باکیفیت که در اتمسفری ترسناک اتفاق می‌افتد و تاکید بسیار زیادی هم روی مبارزه با سلاح گرم و در قالب همکاری دارد. کلیت بازی، اکشن و هیجان‌انگیز است، اما قسمت‌هایی هم وجود دارد که واقعا شما را می‌ترساند؛ مانند وقت‌هایی که زنومورف‌ها در محیط‌های تاریک یا کم‌نور، شروع به فریادکشیدن می‌کنند و به معنای واقعی کلمه ترس را در جانتان می‌اندازند.

َaliens fireteam elite review

گیم‌پلی بازی بخش درخشان آن است و واقعا حس و حال فیلم‌های سری Alien را برای شما زنده می‌کند.

گیم‌پلی بازی نکات مثبت زیادی دارد. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، تنوع بالای اسلحه و دشمنان بازی است. از شات‌گان‌های قدیمی گرفته تا تفنگ M56 که به صورت هوشمند عمل می‌کند و به صورت خودکار روی هدف قفل می‌شود، در میان سلاح‌های بازی به چشم ‌می‌خورد و هر گیمری با هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. بیست نوع دشمن مختلف هم در بازی وجود دارد و هر چه جلوتر بروید، گونه‌های جدیدتری از Xenomorph ها بلای جانتان می‌شوند. نکته‌ی جالب در مبارزه با دشمنان مختلف این است که در ابتدا سعی می‌کنید تنها با تیراندازی و سلاح گرم آن ها را از بین ببرید، اما با کمی گذشت زمان می‌فهمید که راه‌های بهتری مانند استفاده از قابلیت‌ها و مهارت‌های کلاس‌های متنوع بازی نیز وجود دارد.

در بازی ۵ کلاس مختلف وجود دارد و تفاوت این ۵ کلاس، تنوع بسیار خوبی به گیم‌پلی بازی می‎‌بخشد. کلاس‌های بازی با جزئیات زیادی طراحی شده‌اند و وقتی به ابزار و قابلیت‌های آن‌ها نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید با یک بازی RPG طرف هستید و بازی از این نظر کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. کلاس‌های بازی شامل Gunner، Demolisher، Technician و Doc می‌شوند که هرکدام اسلحه و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. اتفاقا یکی از مواردی هم که ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد همین تفاوت کلاس‌ها است؛ به این منظور گزینه‌هایی هم مانند غیرفعال‌کردن Abilityها در قالب چالش‌هایی برای شما در دسترس قرار می‌‌گیرد که گیم‌پلی و مبارزات را بسیار سخت و جالب خواهند کرد.

بازی aliens fireteam elite

در بازی ۵ کلاس مختلف وجود دارد و تفاوت این ۵ کلاس، تنوع بسیار خوبی به گیم‌پلی بازی می‎‌بخشد. کلاس‌های بازی با جزئیات زیادی طراحی شده‌اند و وقتی به ابزار و قابلیت‌های آن‌ها نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید با یک بازی RPG طرف هستید و بازی از این نظر کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد.

طراحی مراحل بازی می‌توانست بهتر باشد. مراحل بازی از نیمه‌ی آن، کمی رنگ و بوی تکرار به خود می‌گیرند و متاسفانه یک‌سری از اتفاقات، به صورت افراط‌گونه‌ای در بازی تکرار می‌شوند. مثلا طی مراحل، مدام با راهروهای تنگ و مشابه مواجه می‌شوید یا مجبورید دقایق زیادی را با دشمنان فرعی بجنگید. نتیجه‌ی این قسمت‌ها خسته‌کننده شدن گیم‌پلی بازی و تکراری شدن آن است. مورد دیگری که در Level Design بازی مشکل‌ساز است، عدم وجود اتاق امن برای ذخیره‌سازی پیشرفت در هر Mission است و حتی چک‌پوینت خاصی هم برای مراحل بازی در نظر گرفته نشده‌ است! اگر همه اعضای تیم بمیرند، باید از اول ماموریت کار خود را آغاز کنید!

به طور کلی گیم‌پلی بازی یک Co-op سه‌نفره‌ی بسیار لذت‌بخش با تنوع بالای دشمنان، اسلحه و کلاس‌ها است؛ اما مشکلات انکارناپذیری هم مانند تکراری شدن روند بازی را دارد. با وجود آن‌‌که گیم‌پلی بازی می‌توانست جذابیت بیش‌تری هم داشته باشد، اما در وضعیت کنونی خود نیز یک عنوان قابل‌احترام و بسیار‌سرگرم‌کننده به خصوص برای طرفداران سری فیلم‌ها و بازی‌های Alien است. به یاد داشته باشید که بازی از کوآپ Split screen پشتیبانی نمی‌کند و کمپین داستانی بازی را می‌توانید با هوش مصنوعی به صورت آفلاین یا با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنید.

بررسی بازی aliens fireteam elite

به طور کلی گیم‌پلی بازی یک Co-op سه نفره بسیار لذت‌بخش با تنوع بالای دشمنان، اسلحه و کلاس‌ها است؛ اما مشکلات انکارناپذیری هم مانند تکراری شدن روند بازی را دارد.

گرافیک بازی چندان شبیه به یک بازی نسل نهمی نیست؛ اما برای یک کوآپ سه نفره آنلاین قابل قبول است. تکسچرهای بازی جزئیات نسبتا خوبی دارند و نورپردازی هم به طور هنرمندانه‌ای در بازی پیاده شده‌ است. چهره کاراکترها به خوبی طراحی شده‌ است و دشمنان بازی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و خوشبختانه کم‌کاری در قسمت گرافیک تکنیکی و هنری دیده نمی‌شود. یکی از نکات بسیار خوب در این قسمت، فریم‌ریت عالی بازی است و می‌توانید بدون محدودیت فریم از بازی لذت ببرید. برخی انیمیشن‌ها گاها دچار باگ می‌شوند که این مشکل احتمالا با یک به‌روزرسانی برطرف خواهد شد.

صداگذاری زنومورف‌ها عالی است و حس ترس و ضعف را به خوبی در شما ایجاد می‌کنند. با وجود آن‌که دو همراه در بازی دارید (AI یا دوست) اما چنان دشمنان ترسناک و باابهتی دارید که مرگ را همواره در اطرافتان حس می‌کنید. صداگذاری سلاح‌ها و محیط‌های بازی هم بسیار خوب کار شده است و تاثیر زیادی را در همراهی شما با گیم‌پلی بازی دارند. صداگذاران شخصیت‌ها نیز تا حد قابل قبولی کار خود را انجام داده‌اند و ضعفی در این مورد هم دیده نمی‌شود. سازنده‌ی موسیقی و Soundtrack بازی آستین وینتوری، سازنده موسیقی بازی Journey است! بنابراین نیازی به تعریف از موسیقی عالی بازی نیست و همین اسم کافی است تا به کیفیت بالای ترک‌های بازی پی ببرید.

aliens fireteam elite

صداگذاری زنومورف‌ها عالی است و حس ترس و ضعف را به خوبی در شما ایجاد می‌کنند. با وجود آن‌که دو همراه در بازی دارید(AI یا دوست) اما چنان دشمنان ترسناک و باابهتی دارید که مرگ را همواره در اطرافتان حس می‌کنید.

بازی Aliens: Fireteam Elite یک بازی Co-op باکیفیت و لذت‌بخش در سبک اکشن سوم شخص است که اوقات لذت‌بخشی را برای شما و دوستانتان خواهد ساخت. تنوع بالای دشمنان، سلاح‌ها و کلاس‌ها در کنار مبارزات باکیفیت و کلاسیک، شما را جذب بازی خواهد کرد و از تجربه‌ی آن پشیمان نخواهید شد. اگر از طرفداران بازی‌های شوتر سوم‌شخص با چاشنی همکاری هستید، حتما این عنوان را تجربه کنید.

نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا

 

mehdi_cd2006ah1372

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite- گیمفا