خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

خرید استودیوها و شرکت‌ها توسط سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

ابوالفضل مناف زاده
۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

موج خریدهای اخیر شرکت‌های سونی و مایکروسافت برای برندهای سرگرمی خود همچنان ادامه دارد اما، به‌وضوح می‌توان تفاوت‌هایی اساسی در سیاست‌های آن‌ها در قبال خریدهایشان مشاهده نمود.

با اینکه خریدهای اخیر پلی‌استیشن به نظر برخی‌ها نوعی واکنش به خریدهای ایکس باکس تلقی می‌شوند، اما اگر بخواهیم جزئیات و اهداف این خریدها را با یکدیگر مقایسه کنیم، به دو نتیجه‌ی کاملاً متفاوت دست خواهیم یافت. شرکت سونی دارای تعداد زیادی از شرکای بزرگ و کوچک در صنعت بازی در سراسر جهان است و با توجه به عملکرد تحسین برانگیز پلی‌استیشن در نسل هشتم، انجام خرید جدید و جذب زیر مجموعه تا سال گذشته برای این برند چندان قابل درک نبود.

این شرایط با خریداری شدن نه استودیو، نه ناشر و بلکه شرکت مادر یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین ناشرین و بازی‌سازان تاریخ یعنی بتسدا توسط ایکس باکس تغییر کرد. از سمت مقابل، پلی‌استیشن تنها در زمینه‌ی ارائه‌ی کنسول و سخت‌افزار رقیب مستقیم ایکس باکس است و در زمینه‌ی تولید نرم‌افزار و بازی‌ها، نام رقبای دیگری نظیر تنسنت، الکترونیک آرتز، امبریسر، زینگا، اپیک و خود مایکروسافت نیز مطرح می‌شود که دائماً در حال گسترش زیر مجموعه‌های خود و توان تولید نرم‌افزاریشان هستند.

استراتژی‌ای که سونی در قبال خریدهای خود انجام می‌دهد، به وضوح با سایر شرکت‌های نامبرده تفاوت دارد و این شرکت ژاپنی به جای خرید ابرشرکت‌هایی نظیر زنی‌مکس، همواره سعی دارد تا استودیوهای کوچک‌تر را با مبالغی بسیار پایین خریداری کرده و از آن‌ها بیشترین مزایای ممکن را دریافت کند. این استراتژی در طول چند سال اخیر نیز بسیار موفقیت آمیز بوده است و کافی است به نام استودیوی به واقع قابل تحسینی نظیر اینسامنیاک گیمز اشاره کنیم؛ استودیویی که تنها با مبلغ کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار توسط سونی خریداری شد و دائماً شاهد تولید شدن بازی‌های غافلگیرکننده‌ای از سوی آن هستیم.

خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

استراتژی سونی در قبال خریدهایش در طول چند سال اخیر بسیار موفقیت آمیز بوده است و کافی است به نام استودیوی به واقع قابل تحسینی نظیر اینسامنیاک گیمز اشاره کنیم…

سیاست‌های خریدهای مایکروسافت کاملاً در تضاد با سونی هستند که البته دلایل آن نیز کاملاً مشخص است. همه از تمرکز مایکروسافت بر روی بخش نرم‌افزار در همه‌ی زمینه‌ها آگاه هستیم و این شرکت آینده را در تولید نرم‌افزار می‌بیند. بارها اعلام شد که میزان فروش نرم‌افزار (چه در ویندوز و چه در ایکس‌باکس) برای مایکروسافت از میزان فروش کنسول‌ها و لپ‌تاپ‌ها مهم‌تر بوده است و به همین دلیل، سرویس‌های مختلفی از جمله گیم‌پس و ایکس کلاود شکل گرفتند تا به نوعی آینده‌نگری در سیاست‌های این ابرشرکت تزریق شود.

در نتیجه‌ی این امر، شما باید برای افزودن مزیت به یک سرویس که میلیاردها دلار هزینه در بر داشته است، دست به خریدهای شوکه‌کننده‌ای بزنید. شرکت مایکروسافت در اقدامی قابل پیش‌بینی برای کارشناسان، شرکت بتسدا را تصاحب کرد تا در کنار شُک اساسی به محتوای سرویس گیم‌پس، به تیترها، رسانه‌ها و اذهان بازی‌بازان نیز شُک وارد کند.

اگر بخواهیم از زاویه‌ی دیگری به این خرید نگاه کنیم و آن را با صحبت‌های پیشین فیل اسپنسر و مت بوتی در یک ظرف قرار دهیم، تناقض‌هایی خواهیم یافت که به واقع همچنان مبهم هستند. این دو شخص پیش از خرید شرکت بتسدا بارها پیرامون اضافه‌شدن محتواهای جدید به ایکس باکس از جمله بازی‌های خانوادگی و بازی‌های ژاپنی برای تصاحب بازارهای بیشتر صحبت کرده بودند. اما با خرید بتسدا، مجموعه‌ای گسترده از عناوین نقش‌آفرینی از جمله Fallout ،Elder Scrolls ،The Outer Worlds و حتی Starfield و Avowed به عناوینی نظیر Fable ملحق شدند تا ایکس‌باکس بیش از آنکه تنوع در کتابخانه‌اش ببیند، به بهشتی برای علاقه‌مندان عناوین نقش آفرینی جهان آزاد مبدل شود.

از طرفی دیگر، این موضوع در زمینه‌ی عناوین شوتر نیز صدق می‌کند و خرید بتسدا باعث شد تا در کنار Halo و Gears، شاهد بازی‌هایی نظیر DOOM و Wolfenstein و حتی Rage باشیم تا اوضاع در ژانر شوتر نیز برای ایکس باکس اندکی از حالت تعادل خارج شود.

این موارد به هیچ عنوان بدین معنی نیست که خرید بتسدا توسط مایکروسافت اقدامی اشتباه بوده است و شاید در آینده خریدهای دیگری جای خالی ژانرهای مختلف را در کتابخانه‌ی ایکس باکس پر کنند. از طرفی دیگر، همانطور که اشاره شد این خرید یک تکان اساسی به محتوای سرویس گیم‌پس داد و ارزش خرید آن را بیش از پیش بالا برد. به هر حال، اگر از عاشقان بازی‌های شوتر و نقش آفرینی هستید، پلتفرم‌های بازی مایکروسافت هم‌اکنون خانه‌ی اول شما تلقی می‌شوند.

خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

علاوه بر محتوای غنی ایکس باکس در سبک شوتر، مجموعه‌ای گسترده از عناوین نقش‌آفرینی از جمله Fallout ،Elder Scrolls ،The Outer Worlds و حتی Starfield و Avowed به عناوینی نظیر Fable ملحق شدند تا ایکس‌باکس بیش از آنکه تنوع در کتابخانه‌اش ببیند، به بهشتی برای علاقه‌مندان عناوین نقش آفرینی جهان آزاد نیز مبدل شود.

در نقطه‌ی مقابل، خریدهای اخیر سونی بیشتر هدفمند و آینده نگرانه هستند. خرید برند EVO برای برگزاری مسابقات eSports و خرید استودیوی هاوس‌مارک که سال‌ها با شرکت سونی در ارتباط بوده و این شرکت ژاپنی نقش انکارناپذیری در اوج‌گیری آن‌ها با بازی Returnal داشته است، یک اقدام هدفمند و هوشمندانه تلقی می‌شود.

همچنین، خرید استودیوی نیکسز به عنوان یکی از ماهرترین استودیوهای پورت بازی‌ها برای رایانه‌های شخصی نیز یکی دیگر از اقدامات استراتژیک سونی است. به دنبال عرضه‌ی بازی‌های انحصاری موفق کنسول پلی‌استیشن ۴ برای رایانه‌های شخصی، سونی قصد دارد تا نه به اندازه‌ی مایکروسافت اما تا حدودی نگاهی به بازار اختصاصی نرم‌افزار در سایر پلتفرم‌ها نیز بیندازد. در نتیجه، استودیویی نیاز دارد تا به انجام این عمل سرعت ببخشد و ۲۳ استودیوی ایکس‌باکس را بدون رقیب در این پلتفرم رها نکند.

در نهایت، نوبت به استودیوی بلوپوینت (Bluepoint) می‌رسد که سال‌ها در کنار شرکت سونی به ریمستر و ریمیک کردن بازی‌های این شرکت پرداخته است. در واقع، بعید است تا کسی تکذیب خبر تصاحب شدن بلوپوینت توسط سونی را جدی گرفته باشد. این استودیو بازی‌هایی نظیر ریمیک Demon’s Souls، ریمستر سه‌گانه‌ی Uncharted، ریمستر Gravity Rush، ریمیک Shadow of the Colossus و Metal Gear Solid HD Collection را در کارنامه‌ی خود دارد و شاید خبر تصاحب شرکای سابق سونی از جمله نینجا تئوری (Ninja Theory) توسط مایکروسافت، سونی را مجبور کرده است که پیش از وقوع اتفاقی مشابه دست به خرید این استودیو بزند.

تصاحب شدن این استودیو توسط سونی اصلاً و ابداً خبر شوکه کننده‌ای نیست و همواره شاهد عرضه‌ی ریمسترها و ریمیک‌ها از سوی بلوپوینت بوده‌ایم. از طرفی دیگر، اگر شرکت سونی همچنان به دارندگان کنسول پلی‌استیشن ۵ اجازه‌ی دسترسی به محتوای پلی‌استیشن ۳ را از طریق Backward ندهد، می‌توان چنین متصور شد که این استودیو احتمالاً به ساخت ریمیک بازی‌های نسل ۶ و ۷ سونی بپردازد.

می‌توان خرید استودیوی هاوس‌مارک (Housemarque) را مثالی عالی برای تفهیم سیاست‌های سونی در خریدهایش در نظر گرفت.  این شرکت ژاپنی اکثر اوقات استودیوهای کوچک و مستعد را می‌پروراند و پس از شکوفا شدنشان، آن‌ها را خریداری می‌کند.

این موضوع تاحدودی در مورد برخی از استودیوهای ایکس باکس از جمله پلی‌گراند گیمز و آندد لبز نیز صدق می‌کند اما تفاوت‌های عمده‌ای بین سیاست‌های خرید این دو شرکت به چشم می‌خورد. در نتیجه، اگر خبر خرید استودیوهای هاوس‌مارک، بلوپوینت و نیکسز را با هم در یک ظرف قرار بدهیم و در ظرفی دیگر نه تنها خبر خرید زنی‌مکس و بتسدا و بلکه اگر تنها خبر پیوستن یکی از کارگردانان اسطوره‌ای به ایکس‌باکس یعنی شینجی میکامی از تانگو گیمز را قرار دهیم، باز هم بار رسانه‌ای خرید ایکس باکس بسیار بیشتر از خرید سه استودیوی مذکور توسط پلی‌استیشن خواهد بود.

با این وجود، سیاست‌ها و شرایط مالی مختلف این دو شرکت چنین ایجاب می‌کند که یکی به دنبال سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی پلتفرم و سخت‌افزار خود باشد و دیگری به‌دنبال تامین محتوا برای سرویس گیم‌پس.

به‌نظر نمی‌رسد که روند خریدهای دو شرکت در این نقطه پایان بپذیرند و از قرار معلوم، سونی مدتی است که در صدد جلب رضایت استودیوهایی نظیر فایرواک، هیون و دیویشن برای همکاری بوده است. شاید نام استودیوها را تاکنون نشنیده باشید اما اعضای این استودیوها پیش‌تر عناوین AAAای نظیر Assassin’s Creed ،Destiny و Call of Duty را توسعه داده بودند. به‌نظر می‌رسد که جلب رضایت استودیوی هیون برای انتشار عنوان جدید این استودیو به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۵ موفقیت آمیز بوده است و در صورت روبرو شدن با عنوانی به موفقیت Returnal، احتمال اینکه این استودیو نیز در آینده به پلی‌استیشن ملحق شود نیز وجود دارد.

خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

اگر خبر خرید استودیوهای هاوس‌مارک، بلوپوینت و نیکسز را با هم در یک ظرف قرار بدهیم و در ظرفی دیگر خبر پیوستن یکی از کارگردانان اسطوره‌ای به ایکس‌باکس یعنی شینجی میکامی از تانگو گیمز را قرار دهیم، باز هم بار رسانه‌ای خرید ایکس باکس بسیار بیشتر از خرید سه استودیوی مذکور توسط پلی‌استیشن خواهد بود.

اگر از جو خرید و فروش‌های پر سر و صدای مایکروسافت گذر کنیم، سونی هیچ تغییر خاصی در روند خرید استودیوهای بیشتر اعمال نکرده است و همانند سابق در حال پیروی از چهارچوب‌های خود برای جذب اعضای جدید است. حقیقتاََ، هر آنقدر که پلی‌استیشن عملکرد سودآورتری در مقایسه با ایکس باکس داشته است، مایکروسافت نسبت به سونی معادل چندین و چند برابر بیشتر سود و سرمایه دارد و دائماً درآمدهای این شرکت در حال رشد است.

جالب است بدانید که ارزش سهام شرکت مایکروسافت در این برهه از زمان نه به‌خاطر صنعت بازی و بلکه به خاطر معرفی ویندوز ۱۱ رشد چشمگیری داشته است و برخلاف سونی، این ابرهولدینگ امریکایی حتی بدون بخش سرگرمی نیز به راحتی به حیات خود ادامه خواهد داد.

به عنوان جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که سیاست‌ها و خریدهای شرکت مایکروسافت برای برند ایکس‌باکس، حول محور پیشرفت و غنی شدن سرویس مقرون به صرفه‌ی گیم‌پس و سرمایه‌گذاری بر روی سرویس‌های ابری و فروش نرم‌افزار می‌چرخند. سونی نیز با وام‌گیری سیاست‌های تقریباً مشابه با نینتندو، سعی دارد تا پلی‌استیشن را همچنان با عرضه‌ی عناوین بلاک باستر و تحسین برانگیز با قیمت‌های ۶۰ و ۷۰ دلاری در دل مخاطبانش جای دهد و در این مسیر، با خرید استودیوهای کوچک و پروراندن آن‌ها، با کم‌ترین هزینه بیشترین خروجی را از آن‌ها بگیرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟
خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • bbb10 گفت:

    اقا خبر بزارید که قراره کله اینترنت بسته شه رو مردم امروز تصویب شد

  • با تشکر از آقای مناف زاده. متن خوب و منسجمی بود.
    اما یک انتقاد هم دارم. عمده محتوای این مقاله حول خرید های اخیر دو شرکت بوده. به گیم پس و سیاست کلان مایکروسافت هم اشاره شده. اما همچنان عمق مقاله با توجه عنوان انتخاب شده، از بعد تحلیل اتفاقات کافی نیست. برای مثال این مساله که چرا بین انبوه شرکت ها بتزدا خریداری شده؟ (در حالی که برخلاف تصور عموم این شرکت کاملا خصوصی بوده و مشکل مالی چندانی نداشته).
    با توجه به اطلاعات زیاد و در نتیجه قدرت تحلیل بیشتر شما امیدوارم به این مقاله خوب و منسجمتون قسمت دوم هم اضافه کنید.

    • سلام
      طبعاً این مقاله میتونست تا ۱۰۰۰۰ کلمه هم متن و محتوا داشته باشه اما لیمیت ما اجازه نمیده که همه ی مطالب رو در یک مقاله جا بدیم. به هر حال، این موضوعی که شما اشاره کردین خودش یه مقاله کامل رو میطلبه و اگر قسمت شه چرا که نه! قطعا به رشته تحریر درمیاریم.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    تحلیل جامع و خوبی بود با تمام قسمت هاش موافقم و واقعا امیدوارم دیگه خریدی مثل بتسدا اتفاق نیوفته چون واقعا برای جامعه کل گیمینگ ضربه ایی سخت هست ، به نظرم اگر تیم ایکس باکس اونطور که وعده میده موفق هم ظاهر بشه در انتشار بازی های شاهکار و پر طرفدار احتمالا از سال ۲۰۲۵ به بعد نیازی به خرید استودیو نداره و کم کم میتونه استودیو پرورش بده
    .
    .
    در مقاله گفتین برای کسایی که عاشق نقش افرینی هستن ایکس باکس بهترین جا هست ، خب نقش آفرینی ژانر محبوب و اول من هست ولی از نسل ۷ گرایش شدیدی پیدا کردم به نقش آفرینی مدرن تر یعنی نقش آفرینی غربی و اکشن آر پی جی دلیلشم شاهکار های بایو وار همچون دراگون ایج و مس افکت بود و استودیو نوظهور و بسیار محبوب و مستعد سیدی پروجکت رد و ای پی ویچر و در نسل ۸ اسکوئر انیکس با یک چرخش بزرگ و بسیار دقیق از نظر من فرنچایز ماندگار فاینال فانتزی رو به سمت نقش آفرینی غربی برد و فاینال ۱۵ و ریمیک ۷ رو داد و از طرفی انحصاری هورایزون و همچنین رفتن گاو اف وار به این سمت البته گاد رو میشه گفت اکشن ار پی جی هک اند اسلش (تعادل استادانه ایی برقرار کرد بارلوگ ) به اینا ژانر نقش آفرینی ژاپنی و شاهکاری همچون پرسوناو کلی آثار دیگه که حضور ذهن ندارم رو اضافه کنین ، خواستم بگم که با آرزوی موفقیت برای مایکروسافت و کسی که ژانر اولش نقش آفرینی غربی هست همچنان با داشتن پلی استیشن در بهشتی از عناوین مورد علاقه و نقش آفرینی به سر میبرم. تشکر بابت مقاله و نکات مفیدی که گفتین البته این تشکر به خاطر زحمتی هست که برای ما میکشین و وظیفه خودم میدونم این تشکر رو باز نیاین بگین محسن میخواد خودشو پازیتیو نشون بده و الکی تعریف میکنه ، والا :laugh:

    • ممنونم که مطالعه کردین
      والا حقیقتش هیچ کسی نمیتونه ارزش و کیفیت فاینال فنتزی یا درگن ایج رو زیر سوال ببره اما کافیه یه تحقیق کوچولو کنین پیرامون عناوین نقش آفرینی جهان آزادی که سال ها ماندگار شدن و همچنان گیمر دارن.
      اینجا بازیایی میبینیم مثل ویچر یا نقش آفرینی های دهن پر کن مثل فالوت، الدر اسکرولز و حتی fable که به واقع جنس بازیاشون نسبت به فاینال و اینا کلی تفاوت داره و خیلی علاقه مند دارن

      • @alistar گفت:

        ( سونی نیز با وام‌گیری سیاست‌های تقریباً مشابه با نینتندو، سعی دارد تا پلی‌استیشن را همچنان با عرضه‌ی عناوین بلاک باستر و تحسین برانگیز با قیمت‌های ۶۰ و ۷۰ دلاری در دل مخاطبانش جای دهد . )
        اقای مناف زاده منظور از وام گیری چیه ؟ میشه توضیح بدین .

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        به هیچ وجه نمیخوام منکر شاهکار های بزرگ بتسدا بشم من با اسکایریم و ابلیویون و سری فال اوت زندگی کردم و همینطور فیبل ، من عاشق فیبل هستم مخصوصا ۱ و ۲ و تو ۱۰ بازیه برتر نقش افرینی من فال اوت ۳ و همینطور اسکایریم قرار دارن منظور من اینه که اگر مایکروسافت در این زمینه خیلی قوی هست اما از اونور پلی استیشن هم به هیچ عنوان بیخیال این ژانر نیست و برای یک طرفدار نقش افرینی کلی بازی بزرگ وجود داره ، یه مقدار بحث سلیقه هم مطرحه قطعا

  • Old Hater گفت:

    مایکروسافت در آینده راکستار و فرام سافتور و ندررلم و راکستدی و EA و یوبیسافت و کوجیما پروداکشن رو خواهد خرید و تمام بازی های اون رو انحصاری خواهد کرد(جف گراب چند وقت پیش لیک کرد)
    و سونی که پول خرید استودیو نداره چاره ای جز فروختن بخش پلی استیشن به مایکروسافت نخواهد داشت :yes:

  • last of gand گفت:

    خرید استودیو های بیشتر وقتی خوبه که به صنعت گیم کمک کنه نه اینکه سونی و ماکرو دنبال سود بیشتر باشن تمام

  • عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای ابوالفضل مناف زاده . امیدوارم روز خوبی داشته باشید . مقاله ی فوق به واقع یک تحلیل و البته دیدگاهی با نگاه منصفانه به دو شرکت سونی و مایکروسافت می باشد که کمتر می توان این نگاه را از جانب طرفداران دو برند مطرح حوزه ی سرگرمی های تعاملی داشت .
    علی ایحال با توجه به انتشار گزارش مالی سه ماهه ی چهارم شرکت مایکروسافت که خبر آن توسط جناب آقای مهدى قانع‌پسند کار شد ، می توان به راحتی متوجه این موضوع شد که اکنون شرکت مایکروسافت چه برنامه ای برای آینده ی خود می بیند و چگونه در این مسیر حرکت خواهد کرد .
    در نهایت باید منتظر ماند و دید که شرکت سونی چه زمانی گزارش مالی خود را برای پایان امسال منتشر خواهد نمود تا بتوان نگاهی دقیق تر به جهت گیری و آینده نگری ایشان داشت .
    حوزه ی سرگرمی امروزه بر دو اصل استوار است :
    ۱ – محتوا ( اصل مقوله ی سرگرمی )
    ۲ – ارایه ی خدمات ( سرویس های گوناگون )
    شاید در آینده اصل سومی نیز به دو اصل فوق اضافه گردد علی ایحال هر دو شرکت سونی و مایکروسافت ، اگر نگوییم در هر دو ، در بدبینانه ترین حالت خود در یکی از اصول فوق موفق عمل نموده است .
    در گذشته نیز عنوان کرده ام که حتی ثروتمند ترین و با ارزش ترین شرکت جهان ( اپل ) نیز برخلاف مایکروسافت خریدهایی بلندپروازانه نداشته و ندارد و نخواهد داشت . این حرکت به لحاظ فرم و ساختار بازاریابی برای محصولات ( جایی که تا حدودی شبیه سیاست سونی است ) در آینده نیز ادامه خواهد داشت .
    صرفاً جهت تکرار عرض می کنم که شرکت مایکروسافت در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ چیزی حدود ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار برای خرید سایر شرکت ها هزینه نموده است حال آن که در نقطه ی مقابل شرکت اپل مبلغی حدود ۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار هزینه کرده است . شاید بد نباشد تا خواننده ی متن بداند سونی در هزینه کرد جهت خرید شرکت ها به مراتب دست و دل باز تر از شرکت اپل عمل کرده است .
    علی ایحال با سخن پایانی جناب آقای مناف زاده به عنوان جمع بندی مقاله موافقم و گمان هم نمی کنم در آینده ی نزدیک شاهد تغییر رویه ی دو شرکت در مدل کسب تجارت و بازاریابی ایشان باشیم .
    خوزستانی های عزیز ، پایدار و پیروز باشید .

  • Black Knight گفت:

    مرسی از آقای مناف زاده عزیز بابت نوشتن همچین مقاله خوب و مفصلی
    شخصا سیاست سونی تو خرید استودیو رو بیشتر میپسندم تا مایکروسافت (البته به هیچ عنوان نمیگم مایکروسافت کار اشتباهی میکنه یا استودیو های بدی خریده صرفا نظرمو گفتم)
    ولی امیدوارم دیگه تو صنعت گیم شاهد خریداری شدن هیچ ناشر و استودیو مولتی پلتفرم سازی نباشیم واقعا خیلی بده که بازی های مولتی پلتفرم برای همیشه انحصاری بشن
    که البته الان دیگه هیچ ناشری نمونده شرایطش مثل Bethesda Softworks باشه خدارو شکر

  • Mateus گفت:

    “”استودیویی که تنها با مبلغ کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار توسط سونی خریداری شد “”
    .
    ۲۲۹ میلیون دلار

  • amazon گفت:

    به نظر بنده سونی بواسطه دانش عظیمی که در ساخت گیم داره (انحصاری های سونی گویای این سخن هستش و یک ادعای پوچ نیست!) بیشتر به سمت استودیو هایی جذب میشه که افراد با استعدادی در اون استودیو مشغول به کار هستن و با جذب این استودیو ها عناوین جدید و فوق العاده ای رو خلق میکنه. ولی ماکروسافت به دلیل اینکه در ساخت بازی های خوب و بزرگ ناتوان هستش (متای زرد اکثر بازی هاش، نه ادعای بنده!) و به شدت فروش کمتری نسبت به سونی داره، به سمت استودیو هایی که ساخته هاشون مورد پسند گیمرها قرار گرفته جذب میشه که ریسک کمتری براش داره. متاسفانه لطمه این کار ماکروسافت رو گیمرها میخورن چراکه خلاقیت از بین خواهد رفت.

    • اره سونی خیلی ریسک پذیره که بیش از۷۰درصد بازیهاش اکشن ادونچرن!!
      از اونطرف مایکرو هم ایندی های بهتری داره هم شوتر هم ریسینگ همrpg

      اکشن ادنچرم هلبلید و ایندیانا جونز هستن
      از اونطرف سونی باgtگند زد به همه چی کیلزون که کلا پروندش بسته شد
      اینقدر نوبی که نمیدونی وقتی یکی گیمپس داره نمیره بازی رو بخره واسه همین فروشش کمتره

      تا۲۰۲۳که متا بالا۹۰های مایکرو منتشر شدن حال وروزت دیدنیه

      • Black Knight گفت:

        هن ؟
        ۷۰ درصد بازی های سونی اکشن ادونچرن !!!
        چرا چرند میگی
        اصلا میدونی سبک اکشن ادونچر المان های دقیقش چین ؟
        اکشن ادونچر یعنی آنچارتد یعنی گوست آو سوشیما
        خوبه تا همین نسل نه مایکروسافت عملا تنوع سبک بازی هاش زیر خط فقر بود !
        مایکروسافت فقط تو ژانر RPG تنوع بالایی داره وگرنه سونی تو شوتر استودیو و IP کم نداره همین الان داره با Deviation Games و Firewalk Studios سر ساخت شوتر همکاری میکنه که بعدا بازیشون خوب بشه میخرتشون پس کمتر چرند بگو
        Killzone سه نسخه اولیش جزء محبوب ترین شوتر ها سونی بودن فقط نسخه Shadow Fall خراب کرد همین الانم شعبه دوم Guerrilla Games داره رو یه شوتر کار میکنه حتی اکانت توییتر کارگردان استودیو ها اینو تایید کرد خبرش تو همینجا هم هست
        تو یدونه از نسخه های GT رو بازی کردی که دربارشون نظر میدی اصلا ؟
        جهت اطلاعت بگم GT متا کلیش خیلی بالاتر از Forza Motorsportعه !
        این هم لیست متا Gran Turismo
        نسخه ۱ متا ۹۶
        نسخه ۲ متا ۹۳
        نسخه ۳ متا ۹۵
        نسخه ۴ متا ۸۹
        نسخه ۵ متا ۸۴
        نسخه ۶ متا ۸۱
        نسخه فرعی Sport متا ۷۵
        حالا متا های Forza Motorsport
        نسخه ۱ متا ۹۲
        نسخه ۲ متا ۹۰
        نسخه ۳ متا ۹۲
        نسخه ۴ متا ۹۱
        نسخه ۵ متا ۷۹
        نسخه ۶ متا ۸۷
        نسخه ۷ متا ۸۶
        حالا باز شعر بگو سونی فقط اکشن ادونچر داره !
        جالب اینجاست اونور همین حرفا رو زدی سریع عذر خواهی کردی از بس منفی خوردی ولی اینور اومدی دوباره همینارو تکرار کردی فکر میکنی زرنگی کسی نمیفهمه !
        مایکروسافت هم تنها سبکی که توش تنوع بیشتر داشته همون RPG بوده وگرنه سونی تا اینجا خیلی تنوع بازی هاش رو بیشتر کرده به خصوص برای لانچش و داره بازی های بیشتری تولید میکنه تو سبک ها متفاوت و با خریداری بتسدا توسط مایکروسافت خودش رو تو RPG هم از قبل بهتر میکنه

        • من دارم واسه نسل۹رو میگم چی میگی؟؟کل شوتراتون که برحسب شایعس در حدی که نسل۸یه سوتر درست حسابی نداشتید

          از اونطرف مایکرو واسه نسل۹هم هیلو داره هم گیرز هم ردفال،ولفن اشتاین،دووم و.

          RPGهم استارفیلد،الدر۶،اوتر ورلدز۲،اوود،فیبل،پروژه اینگزایل

          ریسینگ هم که تنها امیدتون به نسخه بعدیGTهستش که معلوم نیست چی میشع

          اما از اونطرف موتور اسپورت قطعا بالا۸۶میشع

          • Black Knight گفت:

            چی زدی انصافا ؟
            خود فایرواک رسما گفت بازیشون شوتره میگی شایعه !
            اعضای استودیو دیویشن هم تخصصشون شوتره توقع داری چی بسازن ؟
            گوریلا هم شعبه دومش اعضای کار کشته بازی هاش شوتر رو استخدام کرده و چندین باز خبر دربارش اومده که تو همین جا هم میتونی بری بخونی و شایعه هم نیست
            شایعه میدونی یعنی چی ؟
            شایعه یعنی حرف های جف گراب یعنی اخبار مایکروسافت که به راحتی ۹۰ درصدش شایعست !
            گیرز شوتر سوم شخصه سونی هم شوتر سوم شخص کم نداره مثل آنچارتد ردفال هم سبک اصلیش شوتر نیست یه چیزی مثل دثلوپ و کار های قبلی آرکین هستش
            شوتر یعنی ولفنشتاین و دووم و هیلو
            که از اونور سونی هم داره میسازه
            وقتی حتی یدونه از نسخه های گرن رو هم بازی نکردی بیجا میکنی دربارشون نظر میدی
            گرن تا نسخه ۵ شاهکار بود ولی تو نسخه ۶ خوب نبود که بعد از اون اسپورت رو دادن که به خاطر آنلاین بودن و سیاستای اشتباه و کامل نبودن اوایل خوب نبود ولی بعد با آپدیت خیلی بهتر شد و الان پلیر های خیلی زیادی داره و حتی خیلی از کارشناسای ریسینگ گرن رو بهترین شبیه ساز ریسینگ میدونن این رو میتونی بری تو گوگل هم سرچ کنی و مقاله دربارش بخونی !
            گرن الان حتی تو المپیک هم شرکت کرده و مسابقات اختصاصی خودش رو داره فورزا موتور اسپورت چیکار میکنه ؟
            اون زمانی که فورزا موتور اسپورت موز بود گرن داشت انقلاب به پا میکرد تو سبک ریسینگ !
            فقط یه نسخه ۶ زیاد خوب نبود که شده دکلی برای ترول ها شما
            خود یامائوچی الان داره سخت رو نسخه ۷ کار میکنه با تیمش و گفته قراره بازی برگرده به ریشه هاش و براش دارن خیلی وقت میزارن و بازی رو تاخیر زدن تا عالی باشه
            خوشم میاد فقط از رو جو یه چی میگینو میرید

  • Omid_Fsh گفت:

    بنظرم مایکروسافت همچنان باید استودیو اضافه کنه برای تولید محتوا و تامین خوراک گیم پس طوری که واقعا اگه روزی هیچ بازی مولتی پلتفرمی هم روز عرضه رو گیم پس نیاد کاربرا احساس نکنن کمبود گیم هست و یه دلیل دیگه هم که هست اینه که صد در صد این سرویس در آینده رقیب جدی پیدا خواهد کرد حالا یا از طرف سونی یا هر شرکته دیگه ای مثل نتفلیکس و …. پس هر چقدر پیشرفت کنه و جا پاشو محکم تر کنه به نفعشه

  • mamad1166 گفت:

    سونی شد هدفمند مایکروسافت هم فقط شوتر ساز و آر پی چی ساز خریده اونم بدون هدف فقط برای بمب رسانه ای !!!
    آرکین و تانگو و دابل فاین و کامپالشن گیمز و نینجا تئوری و … هم شوتر ساز و نقش آفرینی سازن !؟

خریدهای سونی و مایکروسافت بر چه مبنایی صورت می‌گیرند؟