راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا

راهنمای خرید ایکس باکس سری اس؛ تمام نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

مهدی ملکی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا

سونی در مراسم E3 سال ۱۹۹۵ میلادی اولین قدم خود به درون صنعت بازی‌های ویدیویی را چنان با قدرت برداشت که ما بیش از دو دهه بعد، هنوز هم پس‌لرزه‌های آن را حس می‌کنیم و در ابتدای مقاله‌ای راجع به ایکس باکس سری اس، از پلی استیشن ۱ سخن می‌گوییم! در آن مراسم پس از شروع مراسم معرفی اولین کنسول تاریخ سونی، سخنران از رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و قیمت محصول جدید این غول ژاپنی را معرفی کند.

شخص مورد نظر از میان جمعیت رد شد، بالای صحنه رفت، کلمه «۲۹۹» را طی ۲ ثانیه گفت و پایین آمد؛ همین! آن شخص حتی به واژه «دلار» نیز اشاره نکرد اما قضیه درباره قیمت‌گذاری به قدری روشن بود که برای اولین بار تا پایان یک نسل بازی‌های ویدیویی، کنسول نینتندو نتوانست به پرفروش‌ترین محصول آن دسته تبدیل شود. بنابراین چه کسی برنده بود؟ واقعاً به جواب نیاز دارید؟ پلی استیشن، کنسولی که از معجزه قیمت‌گذاری بهره برد.

پس از آن تاریخ قیمت‌گذاری یک کنسول بازی‌های ویدیویی بیش از پیش به یکی از بزرگ‌ترین برگ‌ برنده‌ها و از موارد تاثیرگذار در موفقیت یک شرکت تولید کننده سخت‌افزار بدل شد. سونی، مایکروسافت و نینتندو لحظه‌ای پس از آن تاریخ از گزند عواقب سنگین قیمت‌گذاری مناسب و یا نامناسب یک کنسول در امان نبوده‌اند.

سونی خود بعدها در قیمت‌گذاری پلی استیشن ۳ با یک اشتباه تاریخی مواجه شد، مایکروسافت همین قضیه را هنگام عرضه ایکس باکس وان تکرار کرد و نینتندو نیز در معرفی «وی یو» نتوانست نظر کاربران را به قیمت دستگاه جلب کند.

ایکس باکس سری اس

با این حال اگرچه لحظات چشم‌گیر برخلاف این روند را نیز می‌توان یافت که قیمت‌ها در خاطر کاربران ثبت شده‌اند، اما احتمالاً هیچ کدام به اندازه قیمت ۲۹۹ دلاری ایکس باکس سری اس در نسل نهم، نتوانسته‌اند به مانند حماسه‌سازی سونی در سال ۱۹۹۵ برای «ورود کاربران به یک اکوسیستم جدید» جذاب و  غیرقابل پیش‌بینی عمل کنند.

سونی در آن سال‌ها به دنبال جذب کاربران از سمت کنسول‌های سگا و نینتندو بود و اکنون مایکروسافت در نسل نهم همین روند را روی سونی و نینتندو پیاده کرده است. تاثیر همان‌قدر است؟ شاید! اما همان مواردی که قیمت این کنسول را تا به این اندازه استثنائی کرده‌اند، در کاهش مزایای آن نسبت به دیگر همتایانش نیز نقش داشته‌اند. در ادامه ما نکاتی را بازگو می‌کنیم که شما را به سمت خرید و عدم خرید ایکس باکس سری اس هدایت خواهد کرد.

توجه داشته باشید که مقاله پیش‌رو برای راهنمایی تمام طیف‌های مختلف کاربران آشنا و ناآشنا با بازی‌ها نوشته شده است و برای درک مفاهیم آن هیچ نیازی به اطلاعات پایه نیست.

دلایل خرید ایکس باکس سری اس؛ چرا این کنسول مناسب شماست؟

  • قیمت

باید یک بار دیگر به معیار قیمت اشاره کنیم. این کنسول با قیمت ۲۹۹ دلار حدود ۲۰۰ دلار از کنسول‌های دیگر نسل نهم از جمله پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ارزان‌تر است. از سوی دیگر پلی استیشن ۵ دیجیتال با قیمت ۳۹۹ دلار در جلب نظرات موفق عمل کرده است اما ۱۰۰ دلار برای بسیاری می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

جدای از بازار جهانی، ایکس باکس سری اس در زمان نگارش این مقاله حتی از برخی کنسول‌های نسل هشتمی از جمله پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ نیز قیمت نازل‌تری دارد. به این ترتیب شما با پرداخت مبلغ کمتری در عوض ورود به نسل هشتم، می‌توانید نسل نهم را تجربه کنید.

باید در نظر بگیرید که تمام بازی‌هایی که تاکنون در نسل‌های گذشته برای کنسول‌های شرکت مایکروسافت عرضه شده‌اند، از طریق ایکس باکس سری اس قابل تجربه هستند. افزون بر آن، تمام بازی‌های فرست پارتی این شرکت که تا پایان نسل (تقریباً طی ۶ سال آینده) عرضه خواهند شد، برای این کنسول نیز در دسترس قرار خواهند گرفت.

ایکس باکس سری اس

همچنین باید توجه کرد که هیچ عنوانی به صورت انحصاری برای کنسول قدرتمندتر این شرکت عرضه نخواهد شد و تمام بازی‌های مورد انتشار، حداقل با اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها روی این کنسول نیز در دسترس قرار خواهند گرفت.

از طرفی کاربران ناآشنا به صنعت بازی‌های ویدیویی باید توجه داشته باشند که این کنسول قادر به اجرای بازی‌های انحصاری پلی استیشن نخواهد بود و هرگز هیچ نسخه‌ای از عناوین شرکت نینتندو روی این کنسول عرضه نمی‌شود. این شرایط برای پلتفرم‌های رقیب نیز صدق می‌کند و توجه به آن پیش از انتخاب، یک موضوع حائز اهمیت است.

بنابراین قیمت اقتصادی ایکس باکس سری اس ارزان‌ترین راه برای ورود به نسل جدید بازی‌های ویدیویی و تجربه بازی‌های قدیمی و جدید خواهد بود. اساساً امکان‌پذیر نیست که شما بتوانید از طریق گزینه‌های دیگر با هزینه کمتری وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شوید.

  • سرویس گیم‌پس

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند خرید یک کالا تنها شروع راه است. در حقیقت در عصر مدرن پس از خرید برخی محصولات و پرداخت هزینه اولیه، هزینه‌های اصلی شما از هر سو، سر بر می‌آورند. در کنسول‌های بازی نیز می‌توان به هزینه خرید لوازم جانبی، تجربه بازی‌ها، مصرف انرژی و … نیز اشاره کرد.

بازی‌ها مسلماً اصلی‌ترین هزینه پس از خرید شما را تشکیل خواهند داد. شما با خرید کنسول تنها به سخت‌افزار دسترسی پیدا می‌کنید و باید از طریق روش‌های موجود اقدام به تهیه نرم‌افزار کنید که در این‌جا مقصود همان‌ بازی‌ها هستند. ایکس باکس سری اس کنسولی است که از دیسک‌ها پشتیبانی نمی‌کند بنابراین تنها راه پیش روی شما، استفاده از محتوای دیجیتال (دانلود یا استریم بازی‌ها) است.

اگر شما به بودجه توجه مضاعفی دارید و در اغلب خریدهای خود بر وجه اقتصادی ماجرا تاکید می‌کنید، مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین دوستان شما خواهد بود. این شرکت از مدت‌ها پیش شروع به عرضه سرویس‌های اشتراکی کرده است که می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. این سرویس‌ها از جمله اقتصادی‌ترین گزینه‌های ممکن هستند که هزینه بازی‌ها را تا حد زیادی بهینه می‌کنند.

ایکس باکس سری اس

بنابراین گیم‌پس به عنوان سرویس اصلی این شرکت، برگ برنده ماجراست. شما پس از تهیه کنسول می‌توانید با تهیه اشتراک‌های ۱، ۳ و ۶ ماهه گیم‌پس به ازای مبالغی نظیر ۱۰ دلار و بیشتر که از این لینک قابل مشاهده هستند، تا زمانی که اشتراکتان فعال است، به دانلود و تجربه صدها بازی جدید و قدیمی و بزرگ و کوچک بپردازید.

البته اگر احساس می‌کنید که این سرویس در مرکز توجه قرار ندارد و مایکروسافت آن را به‌روزرسانی نمی‌کند، مطلقاً اشتباه متوجه شده‌اید. تمام بازی‌هایی که به صورت انحصاری توسط این شرکت ساخته می‌شوند، در روز عرضه روی گیم‌پس در اختیارتان قرار خواهند گرفت و تا زمانی که این سرویس به کار خود ادامه می‌دهد، در آن‌جا باقی خواهند ماند.

افزون بر این شما با تهیه اشتراک این سرویس می‌توانید به استریم بازی‌های موجود در آن روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی بپردازید. همان‌گونه که ذکر شد این سرویس برای کاربرانی که بودجه محدودی را به بازی اختصاص می‌دهند و انتظار حداکثر بازدهی را دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

  • متناسب با تجهیزات کنونی

خرید یک کنسول نیازمند لوازم جانبی مناسب برای تجربه بازی‌هاست. شما اگر تنها یک کنترلر داشته باشید، در صورت نیاز و تمایل نمی‌توانید بازی‌ها را به صورت محلی با دوستان و خانواده‌تان تجربه کنید. از سوی دیگر تهیه هدفون و … نیز برای عده‌ای از کاربران ضروری تلقی می‌شود اما هیچ کدام از آن‌ها به اندازه نمایشگر یا مانیتور ضروری نیستند.

از آن‌جایی که این کنسول تنها خروجی ۱۴۴۰p و در برخی موارد ۱۰۸۰p را ارائه می‌کند،‌ شما حتی با وجود تهیه یک نمایشگر ۴K نیز نمی‌توانید از پتانسیل‌های آن و قدرت خروجی مورد نیاز بهره بگیرید.

ایکس باکس سری اس

پس در قدم اول شما اگر نمایشگر، تلویزیون و مانیتوری دارید که کنسول نسل گذشته به آن متصل است یا حتی پیش از این کنسولی نداشته‌اید، بدون هیچگونه هزینه اضافی و با اطمینان خاطر قادر به استفاده از ایکس باکس سری اس خواهید بود. دیگر کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت نیز به راحتی به تلویزیون‌های ۱۰۸۰p متصل می‌شوند اما شما نمی‌توانید از نهایت قدرت و خروجی ۴K آن‌ها استفاده کنید.

در قدم بعدی، تمام لوازم جانبی کنسول نسل گذشته مایکروسافت با ایکس باکس سری اس سازگار هستند. برای نمونه برخلاف پلی استیشن ۵ که از کنترلر پلی استیشن ۴ در تجربه بازی‌های نسل جدید پشتیبانی نمی‌کند (تجربه بازی‌های نسل گذشته با کنترلر پلی استیشن ۴ امکان‌پذیر است)، شما می‌توانید از کنترلرهای قدیمی مایکروسافت برای اتصال به ایکس باکس سری اس استفاده کنید.

دلایل عدم خرید ایکس باکس سری اس؛ چرا این کنسول مناسب شما نیست؟

  • حافظه کم

ایکس باکس سری اس مجهز به یک حافظه SSD پرسرعت با حجم ۵۱۲ گیگابایت است که کاربر تنها به ۳۶۴ گیگابایت از این فضا دسترسی دارد. در نسل گذشته نیز کنسول‌های پایه با حافظه‌ای مشابه به بازار عرضه شدند اما افزایش حجم بازی‌ها نسبت به نسل گذشته به قدری بود که کنسول‌های ۱ ترابایتی نیز راه خود را به بازار گشودند.

به این ترتیب باید در نظر گرفت زمانی که حافظه ۵۱۲ گیگابایتی کنسول‌های نسل گذشته قادر به جلب رضایت بعضی از کاربران نیستند، ایکس باکس سری اس با فضای در دسترس کمتر چگونه می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربران را راضی کند؟

بازی‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 و نسخه‌های مختلف مجموعه Call of Duty غالباً حجمی بالاتر از ‍۱۰۰ گیگابایت دارند و ما در سال‌های آینده بیش از گذشته با این فرایند روبه‌رو خواهیم شد. مایکروسافت نیز همانند رقیب خود وعده داده که با فناوری‌های پیشرفته و به کمک حافظه SSD پرسرعت ایکس باکس سری اس، حجم بازی‌ها را فشرده‌تر خواهد کرد. تاکنون سونی اندکی در این زمینه بهتر عمل کرده است اما استفاده از این فناوری‌ها هنوز هم تاثیر به سزایی روی کاهش حجم بازی‌ها نداشته‌اند و اکنون نیز نمی‌توان به صورت منطقی درباره‌شان نتیجه‌گیری کرد.

ایکس باکس سری اس

سرانجام باید پیش از خرید ایکس باکس سری اس متوجه باشید که شما به طور میانگین همزمان می‌توانید به دانلود و تجربه نهایتاً ۳ الی ۶ بازی AAA (بازی‌هایی که با بودجه‌های عظیم ساخته می‌شوند و اکثر اوقات حجم زیادی در مقایسه با بازی‌های استاندارد دارند) بپردازید. در این میان شاید بتوان چند بازی مستقل و کم حجم را نیز روی کنسول نصب کرد.

با توجه به سرویس‌ گیم‌پس که در آن واحد به شما اجازه دسترسی به چند صد بازی را می‌دهد، این یک نکته به شدت منفی است. حافظه کم ایکس باکس سری اس هرگز اجازه نمی‌دهد که شما بتوانید تعداد زیادی از عناوین جذاب موجود روی این سرویس را روی کنسول خود نصب کنید. این سوال نیز مطرح است که «چرا باید چندین و چند بازی را به صورت همزمان روی دستگاه نصب کرد؟ چه کسی زمان تجربه همزمان آن‌ها را دارد؟»

در پاسخ باید به عناوین آنلاین و آفلاین اشاره کرد. برخی از بازی‌ها صرفاً برای تجربه بخش آنلاین عرضه می‌شوند. این بازی‌ها پیوسته به‌روزرسانی می‌شوند و کاربران بدون در نظر گرفتن دیگر بازی‌ها، تقریباً همیشه در حال تجربه آن‌ها هستند. زمانی که کاربر تصمیم به تجربه عناوین آفلاین می‌گیرد، بازی‌های آنلاین را حذف نخواهد کرد، چرا که مدتی بعد دوباره به تجربه آن‌ها مشغول خواهد شد.

این فرایند و فرایندهای مشابه که خارج از منطق نیستند، برای بازیکنانی که حداقل نسل گذشته را در این صنعت سپری کرده‌اند، به شدت آشنا و محتمل است. اگر شما از جمله کاربران جدیدتر هستید، مطمئن باشید که حتی در صورت عدم علاقه و تمایل به تجربه بازی‌های آنلاین، در نقطه‌ای با این مشکل مواجه خواهید شد.

  • عدم پشتیبانی از دیسک

مایکروسافت برای عرضه این کنسول با قیمت ۳۰۰ دلار  باید چندین عامل را حذف و یا تضعیف می‌کرده است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این کنسول با دیگر عضو این خانواده یعنی ایکس باکس سری ایکس، عدم پشتیبانی از دیسک‌های بازی است. به این معنا که دستگاه مورد نظر شما فاقد درایو نوری است. در نتیجه شما نه تنها نمی‌توانید بازی‌های فیزیکی را روی این کنسول نصب کنید، بلکه طبیعتاً امکان اجرای دیسک فیلم‌ها و موزیک نیز روی ایکس باکس سری اس وجود ندارد.

کاربرانی که با دانلود بازی‌ها، استفاده از اینترنت و یا حافظه‌های خارجی برای انجام اغلب ویژگی‌های چند رسانه‌ای مشکلی ندارند، این ویژگی را نادیده می‌گیرند اما شما چطور؟ در نسل گذشته برای کنسول خود دیسک تهیه می‌کردید؟ اگر جواب مثبت است، قطعاً نمی‌توانید این روش را دوباره در پیش بگیرید. همچنین اگر برای اولین بار به دنیای بازی‌ها وارد می‌شوید و در نظر دارید که به تهیه دیسک‌ و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بپردازید، باید شما را ناامید کنیم.

ایکس باکس سری اس

شاید بهتر باشد کاربران دیگری هم که به این گزینه حتی دقایقی تفکر نمی‌کنند، یک بازنگری اساسی داشته باشند. معمولاً با ورود یک کنسول جدید به بازار و مخصوصاً محبوبیت عظیم آن، گروهی از بازیکنان به تهیه دیسک‌های فیزیکی می‌پردازند.

با توجه به آمار و ارقام و تحلیل‌های مستند، به نظر می‌رسد مایکروسافت در نسل پیش‌رو بهتر از گذشته عمل کند و در کشور ما نیز به محبوبیت مناسبی دست یابد. به این ترتیب صاحبان دیسک‌ها به طور خاص در شهرهای اصلی کشور قسمت بزرگی را تشکیل می‌دهند که به دنبال تبادل با کاربران دیگر هستند. به این ترتیب شما می‌توانید دیسک‌های دست دوم را نیز به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین راه‌های تجربه بازی‌ها در نظر بگیرید. با تهیه این کنسول، چنین امکانی از بین می‌رود و به هر حال شما با یک محدودیت مواجه خواهید شد.

  • محصولی آینده‌دار؟

این گزینه بیش از هرکس دیگر به کاربرانی مربوط می‌شود که در تمام تصمیم‌گیری‌هایشان به عوامل اقتصادی توجه دارند. «قیمت» و «سرویس‌های کاربردی» ایکس باکس سری اس دلایلی مناسبی برای توجیه یک خرید و طبقه‌بندی آن در دسته گزینه‌های اقتصادی هستند اما تمام عوامل به این قضایا خلاصه نمی‌شوند.

قبل‌تر اشاره کردیم که این کنسول حافظه داخلی اندکی تقریباً معادل ۳۶۰ گیگابایت دارد. این حافظه داخلی اندک شاید اکنون بتواند رضایت شما را جلب کند اما هیچ تضمینی بر ادامه‌دار بودن این روند نیست. همان‌طور که بسیاری از افراد در نسل‌های گذشته سریعاً به سمت افزایش حافظه داخلی دستگاه و یا حتی تعویض آن هجوم بردند، این ریسک در این نسل و به‌ویژه در رابطه با ایکس باکس سری اس نیز به چشم می‌خورد.

اگر شما پس از خرید کنسول به این نتیجه برسید که حافظه آن جوابگوی نیاز شما نیست، با گزینه خرید حافظه‌های خارجی مواجه می‌شوید. ایکس باکس سری اس از حافظه‌های پرسرعت جدید SSD بهره می‌برد، بنابراین تنها حافظه‌های مورد عرضه خود مایکروسافت قادر به اجرای بازی‌هاست.

ایکس باکس سری اس

این حافظه‌ها حداقل دارای قیمت تقریباً ۲۰۰ دلار هستند. با یک حساب سرانگشتی می‌توانید متوجه شوید که امکان دارد در طولانی مدت، شما مجبور به پرداخت ۵۰۰ دلار (۳۰۰ دلار سری اس + ۲۰۰ دلار حافظه خارجی) شوید. اکنون پیش از خرید سری اس با پرداخت همان ۵۰۰ دلار می‌توانید به تهیه ایکس باکس سری ایکس بپردازید که از حافظه بالاتر و قدرت بیشتری بهره‌مند است؛ همچنین سری ایکس اجازه تجربه بازی‌ها به صورت ۴K بومی را می‌دهد.

صحبت از رزولوشن ۴K شد؛ همچنین اگر در آینده‌ای نه چندان دور تصمیم بگیرید که معجزه اصلی نسل نهم بازی‌های ویدیویی را تماشا کنید، باید قید ۴K غیرحقیقی و قدرت خروجی سری اس را بزنید و به تهیه یک کنسول نسل جدید بپردازید. از طرفی ایکس باکس سری اس از ابعاد مختلف نمی‌تواند کیفیت خروجی دیگر کنسول‌های نسل نهم را به شما ارائه کند؛ کیفیتی که برای مشاهده نسل نه واقعی، در کنار ۴K بومی به آن نیاز خواهید داشت.

ایکس باکس سری اس

افزون بر این موارد، عدم پشتیبانی از دیسک نیز می‌تواند باری دیگر با منطق بالا تبدیل به یک معضل شود. شما نمی‌توانید دیسک‌های دوستان خود را به امانت بگیرید یا به خرید و فروش دیسک‌های دست دوم بپردازید. این گزینه اقتصادی و مورد قبول در تمام کشورها حتی در مناطق توسعه یافته،‌ با خرید ایکس باکس سری اس برای همیشه از دسترس شما خارج می‌شود.

در نهایت با بررسی معایب خرید ایکس باکس سری اس متوجه می‌شوید که این کنسول شاید در آینده چندان اقتصادی ظاهر نشود و معادلات‌تان را به هم بریزد. خریداران با تجربه محصولات الکترونیک همیشه آینده یک کالا، تغییر شرایط و تغییر احتمالی تصمیم‌شان را در نظر دارند. اگر از ثبات شرایط و تصمیم خود در آینده‌ای نه چندان دور اطمینان ندارید، خرید ایکس باکس سری اس به شما توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی؛ ایکس باکس سری اس بخریم یا نه؟

عوامل بالا، ۳ دلیل عمده خرید و ۳ دلیل اصلی عدم خرید ایکس باکس سری اس بودند. شما می‌توانید با بررسی دلایل بالا متوجه شوید که آیا این کنسول مناسب شما خواهد بود یا خیر، ولی اگر به خواندن متن طولانی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید این کنسول، اولویت‌های خود را یادداشت کنید و سپس به خواندن دو پاراگراف زیر بپردازید.

  • اگر هر یک از گزینه‌های تجربه بازی‌ها با حداکثر کیفیت خروجی ممکن، لزوم استفاده از دیسک و از همه مهم‌تر، حافظه مناسب جزو اولویت‌های شما هستند، باید از خرید ایکس باکس سری اس صرف نظر کنید. همچنین اکیداً پیشنهاد می‌شود که به آینده و شرایط چند سال آتی این کنسول توجه داشته باشید؛ پس از خرید ایکس باکس سری اس، در مشخصات آن معجزه رخ نخواهد داد! کیفیت خروجی، حافظه و عدم پشتیبانی از دیسک ثابت است و در اغلب موارد تغییرناپذیر و در معدود موارد قابل تغییر، گران‌قیمت خواهد بود.
  • اما اگر به دنبال بهترین گزینه برای ورود به نسل جدید، با کمترین هزینه برای خرید تجهیزات و همچنین بهره‌وری از بازی‌ها با روش‌های ارزان هستید، پیشنهادی بهتر از سری اس وجود ندارد. اشاره به آینده پرابهام این کنسول به معنی عدم پشتیبانی مایکروسافت از آن نیست. اگر به صراحت اطمینان دارید که اولویت‌های شما طی سال‌های آینده تغییر نخواهند کرد، آینده ایکس باکس سری اس از لحاظ دیگر و غیر از شخص شما توسط نهاد دیگری تهدید نمی‌شود.

با توجه به ۲۰ سال سابقه مایکروسافت در زمینه تولید کنسول و تعهد این شرکت، تا پایان نسل شاهد انتشار بازی‌های ساخت این شرکت و ناشران شخص ثالث خواهیم بود. همچنین تمام مزایای این کنسول از جمله سرویس گیم‌پس نه تنها تا آن زمان به قوت به کار خود ادامه می‌دهند، بلکه پشتیبانی از سرویس‌های ابری می‌تواند امکان تجربه بازی‌های نسل‌ آینده را نیز ممکن سازد. اگر این اولویت‌ها در لیست شما وجود دارند، در خرید ایکس باکس سری اس تعلیل نکنید.

ایکس باکس سری s

شما ممکن است به غیر از موارد بالا که به روشنی بایدها و نبایدهای خرید ایکس باکس سری اس را مشخص کردند، پرسش‌ها و ابهامات دیگری نیز داشته باشید. مقاله نقد و بررسی ایکس باکس سری اس می‌تواند قسمت عظیمی از سوالات شما را پاسخ دهید اما در غیر این صورت می‌توانید با مطرح کردن آن‌ها در نظرات همین پست، پاسخ خود را به سرعت از تیم گیمفا و یا کاربران دریافت کنید. همچنین اگر به مقالات راهنمای خرید دیگر محصولات دنیای بازی اعم از کنسول‌ها و … علاقه‌مند هستید، ما را در جریان بگذارید تا در دستور کار نگارش و انتشار قرار گیرد.

Spider-ManTᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اصولا کنسول بدی نیست سری اس قیمت مناسبی داره و خب مایکروسافت پشتیبانیش میکنه اما ایکاش به جای سری اس یک سری اکس دیجیتال میداد ، حقیقتش با این پیشرفتی که من میبینم تو بازی ها فک کنم تا چند وقت دیگه بازی های فک بر اندازی ببینیم امیدوارم که خریداران سری اس مایوس نشن از انتخابشون و این کنسول طبق وعده های تیم اکس باکس عمل کنه ، یک مقایسه قیمتی با پلی ۱ صورت گرفت خب قطعا کنسول پلی ۱ یک انقلاب تکان دهنده بود در ویدیو گیم و چه دورانی ساخت به نظرم سری اس حتی به سایه پلی ۱ هم نمیتونه نزدیک بشه و تنها تشابهشون فقط قیمتشونه . سری اس و گیمپس و بازی های مولتی پلتفرم و انحصاری های اینده ترکیب جالب و مقرون به صرفه ایی هست برای خیلی ها و امیدوارم نسل ۹ لذت ببرن ازش هر چند این لذت باعث میشه کار بازیساز ها سخت تر بشه ولی در نگاه نهایی اونا بابت محصولاتشون پول میگیرن ….
    .
    .
    از طرفی با ۱۰۰ دلار بیشتر میشود پلی ۵ دیجیتال هم خرید به عبارتی گزینه ارزان قیمت پلی ۵ که از لحاظ سخت افزاری و بازی های انحصاری در بالاترین سطح نسل ۹ قرار داره و از سرویس های خوبی بهره میبره منتها نه در حد گیمپس و نکته بسیار مهم در مورد سرویس های ارائه شده چه پلی استیشن و چه ایکس باکس اینه که گیمرهایی که به روز بازی میکنن تقریبا تمام بازی های موجود در این سرویس ها رو انجام دادن و به نوعی ارزش این سرویس ها براشون کم اهمیت هست منتها یه خوبی گیمپس اینه که انحصاری ها روز عرضه میاد رو گیمپس و این هم تا یک بازی بزرگی مثل استارفیلد روش عرضه نشه و کیفیت انحصاری های بزرگ داخلش سنجیده نشه برای امثال من قلقک دهنده نیست ایکس باکس ترسیم زیبایی از اینده نشون داده ولی باید طعم اون هم چشید بوی خوش غذا کافی نیست 😀 ( امیدوارم رو بازی های داستان محور و aaa سرمایه گذاری بیشتری کنه )
    .
    .
    در انتها در مورد فقط گیمرای ایرانی بگم به نظرم کنسول دیسک خور بگیرین چون الان تو هر شهری یک یا چندین مغازه که کارشون بازی و کنسول هست وجود داره و اغلب بازی رو کرایه میدن بدیهی هست داشتن پلی استیشن به علت محبوبیت بیشتر دست باز تری میزاره برای مخاطب برای انتخاب بازی و انحصاری ها هم هست ،،،، بله با هفته ایی ۵۰ تومان میتونین دیسک ۷۰ دلاری کرایه کنین راه حلی که مدتها پیش خود پلی استیشن هم گوشزد کرد اگر میخواید مقرون به صرفه بازی کنید دیسک دسته ۲ و یا اجاره ایی مزایایی بسیار بالایی داره که قیمت ۵۰۰ دلاری رو توجیح میکنه و البته سخت افزار قویتر …. من همین چند روز پیش مایلز مورالس رو کرایه کردم و در حال بازیه نبوغ اینسومنیاک هستم بعدشم میرم سراغ رچت اند کلنک ( همچنان دیسک فاینال فانتزی ریمیک نسخه نسل ۹ نایابه 🙁 ) ، خب بله ۲ بازی که قیمتشون میشه ۱۲۰ دلار با ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان ( ۳ هفته ) کیفشو میبرم …… این فقط یک گوشزد بود امیدوارم هر کی هر چی میخره ازش لذت ببره :yes: 😎

    Haj_Hossein
    • وقت بخیر
      ممنون از توجهتون
      مقایسه‌ای بین پلی استیشن ۱ و ایکس باکس سری اس صورت نگرفت؛ این دو کنسول کاملاً در جایگاه، شرایط و استراتژی متفاوتی قرار دارن. یک بار دیگه نتیجه اصلی ذکر این دو و کنار هم قرار دادنشون رو از متن بازگو می‌کنم تا متوجه منظورم بشین و ابهامات رفع بشن:
      “اگرچه لحظات چشم‌گیر برخلاف این روند را نیز می‌توان یافت که قیمت‌ها در خاطر کاربران ثبت شده‌اند، اما احتمالاً هیچ کدام به اندازه قیمت ۲۹۹ دلاری ایکس باکس سری اس در نسل نهم، نتوانسته‌اند به مانند حماسه‌سازی سونی در سال ۱۹۹۵ برای «ورود کاربران به یک اکوسیستم جدید» جذاب و غیرقابل پیش‌بینی عمل کنند.”

      Haj_Hossein
      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        مهدی جان اصلا منظورم نبود شما مقایسه کردین در کامنتمم اشاره کردم مقایسه قیمتی ، فقط تو کامنتم بهش اشاره کردم که کسی وسوسه نشه کلا مقایسش کنه، ما ارادت داریم آقای ملکی عزیز :rose:

        • zilarom گفت:

          محسن من یکی از اون کسایی هستم که اشاره کردی،سرویس هایی مثله گیم پس و پی اس نو برا من اصلا جزاب نیست،چون تمام بازی های اصلی رو بازی کردم،حتی چند روز پیش تو سایته گیم پس رفتم که چک کنم،دیدم نخیر برا من چیزی نداره،برا همینم نشستم پی اس ۵ ارزون شه،به هوای انحصاری های جدید،حقیقت اینه که اگه از ماکروسافت خیالم راحت بود که مثله ایکس ۳۶۰ میترکونه،همین الان قید سونی فن بودنم رو میزدم و سری اس میگرفتم چون جیبم واقعا خالیه

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            میدونم داداش حالتو درک میکنم ، امیدوارم شرایط جوری برات پیش بیاد که بتونی هر چی دلت میخواد بخری ، بله من هدفم از کامنت این بود که تابو گفتن این بازی های ۷۰ دلاری رو بشکنم و بگم که میشود خیلی ارزانتر هم بازی کرد با پلی استیشن و همچنین سرویس ها برای گیمرایی که بازی های مهم و مورد علاقشون رو کردن جذابیتی نداره یا خیلی کم جذابیت داره ، ممنون ار توجهتون :rose:

  • مقاله خیلی عالی بود
    در کل سری اس + گیم پس، برای مردم کشورهای جهان سومی گزینه‌ی بسیار بی‌نظیری محسوب می‌شن …
    ولی کاشکی مایکروسافت یک کنسول ۴۰۰ دلاری بدون درایو مجازی هم عرضه می‌کرد … اون خیلی گزینه‌ی جذاب‌تری می‌شد به نظرم … باتوجه به این‌که اکثر کاربران ایکس باکس‌ هم بازی‌های خودشون رو به واسطه‌ی گیم پس تجربه می‌کنند و از دیسک استفاده نمی‌کنند و …

    • وقت بخیر
      ممنون که مطالعه کردی
      معمولاً برای افزایش تمرکز، توی عرضه همچین محصولات به سمت سه تا کنسول مختلف نمیرن؛ همچنین زمانی که یک محصول یا کالایی در سه نسخه و مدل مختلف عرضه میشه، اهداف متفاوتی را با دو محصول در پیش میگیره
      برای مثال سیاست‌های فروش استارباکس مثال خوبی برای یکی از الگوهای فروش مبتنی بر عرضه سه کالاست که به‌طور گسترده در تمام دنیا مردم رو فریب میده. این شرکت توی ارائه لیوان‌های مختلف نوشیدنی معمولاً ۳ گزینه رو در اختیار مشتری میزاره ولی در حقیقت گزینه میانی اونقدر غیراقتصادی به نظر میرسه که مشتری ناخودآگاه به سمت گرون‌ترین گزینه سوق پیدا میکنه

  • من از دی ماه سری اس دارم و باید بگم ترکیب سری اس و گیم پس و یه TV Full HD ترکیبی عالی هست برای افراد کم بودجه.برای حافظه هم یه هارد اکسترنال ۲ترا بایت دارم و بازی های نسل قبل رو از روی اون اجرا میکنم و بازی های نسل جدید رو فقط روی SSD میذارم باشه و تا ۵-۶ بازی نسل جدید رو راحت جا میده چون بجز Call of duty cold war باقی بازی های نسل جدید حجم بهینه ای دارن و وقتی بازی ای رو تموم میکنم دیتاش رو روی هارد اکسترنال کپی میکنم که برای بعدا باشه شاید باز دلم کشید اون بازی رو انجام بدم.منه دانشجو با این وضع گرونی واقعا بابت پولی که دادم راضی هستم.ولی اگر واقعا کسی پول داره و تلویزیون ۴k داره و میتونه سری X بخره یک لحظه هم صبر نکنه.سری S برای اونایی هست که نه تلویزیون ۴k دارن و نه پول زیاد برای خریدن بازی های ۷۰دلاری دارن.مثل بنده.و این هم بگم که درسته PS5 Digital هم هست که ۱۰۰ دلار گرونتره ولی در عوض قدرت خیلی بیشتری داره اما مساله اینه بازی هاش هم گرونتره و باید خرج بیشتری بابت بازی هاش کرد و باز هم نمی ارزه.مثل برادرم الان ۱هفته هست PS5 Digitalش حتی روشن هم نشده چون نمیتونه زیاد بازی براش بخره و بیشتر با ایکس باکس من بازی میکنه چون هرماه حداقل ۲ بازی جدید باکیفیت بصورت رایگان برای گیم پس میاد.اگر باباتون میلیاردر نیست به جمع ما سری Sی ها بپیوندید 😀 😀

    HunterJafarHaj_Hossein
    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      الان دوست من ps5 دیحیتال داره ۱۲ تا بازی گرفت ظرفیتی یک میلیون دویست هزار تومان رفت تا چندین ماه بی نیاز بشه از بازی همه هم بازی های aaa¹، خوشبختانه اونقدر ها هم سخت نیست و قیمت بازی ۷۰ دلاری زیاد احساس نمیشه

      JafarHaj_HosseinMasuod Enayati
      • فکر نکنم دوازده تا بازی یک و دویست دیگه اسمش ظرفیتی باشه…

        Haj_Hossein
      • دوستت ۱ میلیون و ۲۰۰ داده برای ۱۲تا؟من اکانت ظرفیت هوم ۱۲ماهه گیم پس آلتیمیت خریدم ۵۰۰تومن با قابلیت بازی آنلاین چون اشتراک گلد هم روش هست و با دسترسی به بیش از ۲۰۰بازی گیم پس و ۸۳ بازی Ea Play.اشتراک پلاس ۱ساله خودش به تنهایی از اکانت گیم پس من گرونتره بازی ها به کنار.الان دور از تعصب کدوم بهتره؟ما ایرانی ها باید به فکر جیبمون باشیم نه کورکورانه از یک برند طرفداری کنیم.سونی PS Now داره که متاسفانه تعداد بازی هاش نصف گیم پس هم نیست.من خودم عاشق God of war و Uncharted هستم اما واقعا سونی داره از لحاظ قیمت بد عمل میکنه توی نسل ۹٫کاش طرفدارها کورکورانه اینهمه سنگش رو به سینه نمیزدن که کمی سونی حساب کار دستش بیاد و قیمت هارو بهتر کنه ماهم راحتتر بتونیم بازی های نسل ۹ سونی رو بخریم.مثل ماکروسافت که جو گرفتش اومد گلد رو گرون کنه و همه ی طرفدارا دهنشو سرویس کردن و مجبور شد نه تنها گرون نکنه بلکه بعد از سال ها بازی های رایگان بدون نیاز به گلد بشن.

        Haj_Hossein
        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          بحث تعصب نیست هر چند هرکسی حق داره یک برند رو به هر دلیلی که برا خودش با ارزشه بیشتر دوس داشته باشه اما این حرف شما از ۲ جهت قابل بررسیه
          .
          .
          مورد اول کسایی هستن که بسیاری از بازی ها رو به هر دلیلی نکردن در اینصورت حرف شما صحیحه با پول خیلی کم صاحب یک بهشت از انواع بازی ها میشن
          .
          .
          مورد دوم کسایی که به هر دلیلی اکثر بازی های مورد علاقشون رو کردن در اینصورت سرویس حداقل فعلا جذابیت اونچنان براشون نداره کسایی که بازی های داستانی بازی میکنن ، اونا دنبال بازی های به روز و بیشتر و بهتر هستن در اینصورت پیشنهاد من پلی ۵ دیجیتال و یا دیسک خورش هست
          .
          .
          همین هیچ تعصبی هم نمیخواد من فقط پیشنهاد دادم

          Haj_Hossein
        • وقت بخیر
          شما اطلاعات اشتباهی درباره سرویس PS NOW دارید. تعداد بازی‌های موجود روی این سرویس بیش از دو برابره گیم‌پسه
          گیم‌پس به خاطر تعداد بازی‌ها به شهرت نرسیده. دلایل دیگه‌ای داره. فقط خواستم یادآوری کنم که PS NOW هم سرویس خوبیه و جدای از این که مسلماً ضعف‌های بزرگی در برابر گیم‌پس داره، اما شاید اگر سونی تمرکز بیشتری روش بزاره و به شیوه درست بازاریابی کنه، احتمالاً برخی کاربرانی که اصولاً با این سرویس آشنا نیستن برن سمتش و چنین ابهاماتی رو نبینیم

          Haj_Hossein
    • Pro Gamer گفت:

      واقعا کنسول فوق العاده ایه
      میتونه طیف وسیعی از گیمرا رو جذب کنه اونایی که واقعا پول خرید یه کنسول نسل نهی رو ندارن
      درسته ps5 digital هست ولی خب این گیمپس بیشتر آدمو جذب میکنه
      کسی که بخواد ps5 digital بخره میره ۱۰۰ دلار بیشتر میده مدل درایو رو میخره راحت دیسک دست دو هم داره میشینه بازی شو میکنه و از انحصاری ها لذت میبره
      سری اس واقعا کنسول جذابیه قیمت کم کیفیت کمتر واسه کسایی که تلویزیون full hd دارن گیم پس
      همچنین میتونه کژوال گیمرای زیادی رو جذب کنه کسایی که میخوان pes و fifa بازی کنن بیشتر
      همچنین مایکرو گفته تا آخر نسل پشتیبانی میشه ارزان ترین راه برای ورود به نسل نهم هست و واقعا به شخصه برای من خیلی کنسول جذابیه
      امیدوارم از خریدت لذت ببری و اون روش که گفتی از هارد اکسترنال استفاده میکنی رو نمیدونستم باری بازی های نسل قبل یعنی جواب میده؟

  • TzzzT23 گفت:

    نظر شخصی من این هست برای کسایی که براشون تجربه نسل ۹ زیاد مهم نیست (منظورم ray tracing و ۴k 60fps هست) و فقط میخوان بازی ها رو تجربه کنن واقعا کنسول خیلی خوبی هست، من خودم خیلی بازی از نسل قبل هست که تجربه نکردم یا از نسل جدید هست که با این وضع اقتصادی زورم میاد پولش رو بدم تجربه کنم، ولی با gamepass اونم مبلغ ۱۴۰ تومن برای اولین ماه که دو ماه هم مجانی میدن تجربشون کردم مثل the evil within 2 یا مثلا کلی indie خوب مثل spritfarer. به نظرم به طور کلی برای کسایی خوب هست که کنسول اولشون ps5 هست و میخوان بیشتر بازی هایی که میاد رو تجربه کنن با کمترین هزینه ممکن. ولی واقعا ضد حال هست همه کنسول ها یه بازی رو ray tracing پشتیبانی کنن ولی series s نه (Doom eternal)

  • StiCheS گفت:

    دوستان عزیزی که قیمت ها به دلار حساب می‌کنید و میگید PS5 Digital صد دلار گرون تره ولی مشخصات بهتری نسبت به سری اس داره باید یادآوری کنم که توی ایران زندگی میکنیم و همین صد دلار یعنی ده میلیون گرونتره … یعنی از سری ایکس هم حتی گرون تره.. پس هر جور حساب کنید برای کسی که بودجه محدودی داره تنها راه ورود به نسل نهم همین سری اس هست.

    بله یه زمان که دلار چهار تومن بود نهایتا قیمت میخواست دو الی سه میلیون بین PS5 و سری اس فرق کنه که صد درصد PS5 یا Xbox سری ایکس انتخاب عالی بود.
    ( نظر شخصیم بود قصد جسارت به نظرات دوستان نداشتم)
    سپاس

  • اول درود بر مهدی جان و خسته‌نباشی
    مقاله رو دیدم لازم دونستم که برای دستان گیمرم کامنت بدم
    من هنوزم سر حرفم مبنی براینکه سری اس ارزش خرید نداره هستم.اولا با خرید این کنسول اصلا به نسل نهم نرفتیم چون اصلا این کنسول پیشنیازش که یک سخت‌افزار قدرتمند هست رو نداره در بهترین حالت انگار رفتیم نسل ۸.۵.
    دوما اینکه من هنوزم ندیدم به غیر از افت رزولوشن بقیه فاکتور‌ها با کنسول‌های اصلی یکسان باشه.هنوزم تفاوت محسوسی تو بحث سایه‌زنی فریم‌ریت عدم وجود یسری متریال نسبت به کنسولای اصلی تو بازیای مختلف دیده میشه تا الان با توجه به این موارد من ندیدم حرفی که آقای رونالد زد (sampler feedback streaming) براساس کاربردش اثر‌دهی داشته باشه مگر بازیای فرست‌پارتی.اگر ذره‌ای بحث فنی براتون اهمیت داره سمت سری اس نرید.اگر من جای دوستانم بودم حتی اگر تا وسط نسل نمیتونستم به نسل نهم برم سری اس نمیخریدم.۲۰۰ دلار ارزونتر اما ۸ ترافلاپس ضعیف‌تره ۲۰۰ دلار ارزونتر اما درایو نداره.قضاوت با خودتون.
    .
    .
    لطفا با کامنتایی مثل “مگه هم تیوی ۴k دارن؟” یا “حتما نمایشگر باید ۴k باشه تا کیفیت واقعی نسل ۹ رو ببینیم” یا “مگه نمیگفتین ترافلاپس مهم نیست” به من ریپلای نکنید.قبلا راجع به این موارد صحبت کردیم که ترافلاپس مهم نیست اما آنچنان هم بی‌اهمیت نیست و اگر نمایشگر فو‌ل‌اچ‌دی باشه مقدار قابل توجهی از قدرت اضافی منعطف میشه به افزایش یا ثبات در فریم‌ریت یا هر دو و همینطور افزایش کلی کیفیت در خروجی که این موضوع روز به روز هم در حال پیشرفته.

    .
    دوست عزیزم محسن جان ، یک بُعد رو هدف قرار داد منم در حد خودم میخواستم روی بُعدِ دیگری تاکید داشته باشم.امیدوارم که مفید باشه.

    Lu BuHaj_Hossein
  • arm4nii گفت:

    مرسی بابت این مقاله زیبا.
    خیلیها با خوندن این مطلب میفهمن هدف سری اس چیه و چه ادمایی باید بخرنش

  • Jafar گفت:

    سلام مطلب بسیار عالی بود استفاده کردم
    راستش برای من با بودجه نه تومن غیر این گزینه ای نیست البته ک دلم ps5استاندارد میخواد اما کو پول اگه بتونم فعلا با این کنسول سر کنم تا یک سال دیگه بتونم بفروشم و یک ps5بگیرم خوبه و راضیم نظر شما چیه؛ من یک سال پول جمع کردم و نه ک نداشته باشم نمیتونم بیشتر هزینه چون خیلی اولویت های دیگه تو زندگی هست راستش فردا میخوام بخرم و هنوز دو دلم ولی میدونم اگه اینو نخرم مطمئنن ps5هم فعلا نمی تونم بخرم
    بنظر خودم xbox بخرم بعدا یک هارد هم بخرم و بازی های افلاین رو روی هارد بریزم تا بعد وقتی بتونم ps5بخرم با همین کنسول سر کنم

  • Jafar گفت:

    و یک چیز دیگه با اینکه میگید ps5دیجیتال صد دلار گرون تره ولی تو بازار ۲۰تومنه با اینکه در واقع باید دوازده سیزده باشه
    اگه قیمتش درست بود حتما ps5میخریدم ولی قیمتش خیلی بده مجبوریم xbox بخیریم مجبور

راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری اس - گیمفا