معرفی زودهنگام بازیها، بلای جان بازیبازان
گردش پولهای کلان در صنعت بازیهای ویدیویی، باعث ظهور سیاستهای سودجویانهای شده است که بیش از همه به بازیبازان لطمه میزند.
توسعهی بازیهای ویدیویی از جمله دشوارترین و صدالبته سودآورترین فعالیتهای حوزهی سرگرمی قلمداد میشود. از آنجا که ذات بشریت همواره با طمع رابطهی نزدیکی دارد، برخی از شرکتها فرصتها را غنیمت میشمارند و از هر ترفندی برای کسب سود بیشتر و حتی تبلیغات استفاده میکنند. از جملهی این ترفندها، میتوانیم به معرفی زودهنگام عناوین مورد انتظار اشاره کنیم. در این مقاله، سعی داریم تا فارغ از تمایلات خود به برندهای مختلف، به نمونههایی از این سودجوییها که امروزه به جان صنعت بازیهای ویدیویی افتادهاند بپردازیم.
آماده باشید، رگناروک در سال ۲۰۲۱ (؟) فرا میرسد!
متاسفانه ماهی گرفتن از آب گلآلود دیگر به استودیوهای کمتر شناختهشده محدود نمیشود و بسیاری از شرکتهای محبوب ما نیز هر از چند گاهی گریزی به انجام چنین ترفندهایی میزنند. برای مثال، اعلام تاریخ انتشار بازی God of War برای سال ۲۰۲۱ از همان ابتدا بحث برانگیز بود و برخلاف بازیبازان مشتاق که برای تجربهی این بازی لحظه شماری میکردند، کارشناسان از همان ابتدا به این تاریخ با پوزخند واکنش نشان دادند و آن را یک نوع مقابله به مثل برای رقابت با ترند شدن خبر معرفی کنسول ایکس باکس سری اس ۳۰۰ دلاری قلمداد کردند.
ما به واژهی “نسل” اعتقاد داریم اما…
شنیدهشدن جملهی “We believe in Generations” از زبان یکی از مهمترین افراد حاضر در صنعت بازی، برداشتهایی به همراه داشت که با اعلام تغذیه شدن ۹۰ درصدی سود پلیاستیشن از فروشگاه پلیاستیشن ۴، به کلی به دست فراموشی سپرده شد تا عناوینی نظیر Gran Turismo 7 علیرغم تاکید سونی بنا بر انحصاری بودن آن برای کنسول پلیاستیشن ۵، برای این کنسول نیز عرضه شود.
به خاطر بازیبازان، Halo: Infinte را یک سال تاخیر میزنیم
حتی با درنظر گرفتن این موضوع که گرافیک هیچگاه برای علاقهمندان مجموعهی Halo مهمترین فاکتور نبوده است و حتی Halo Infinite قرار است که به صورت میاننسلی عرضه شود، اما باز هم شاهد نمایشی عجیب از گیمپلی این بازی بودیم که صد البته تمامی نکات منفی آن به گرافیک خلاصه نمیشد. در واقع، طولی نکشید که کارشناسان پس از انتشار این تریلر گیمپلی، استودیوی سازندهی Halo Infinite را متهم به نمایش عمدی نسخهی ناآمادهی بازی کنند. به نظر میرسد که هدف از این امر چنین بود که استودیوی ۳۴۳اینداستریز بدین وسیله، اصطلاحاً بدتر را با بد خنثی کرده و با بهانه کردن این موضوع و گفتن جملهی مضحک “به خاطر بازیبازان، تاریخ انتشار Halo Infinite را یک سال به تعویق میاندازیم”، یک سال فرصت بیشتر برای ترمیم وضعیت آشفتهی این بازی داشته باشد.
وعدههایی که هیچگاه عملی نشدند
در انتها، هر دو شرکت (با فرض بر اینکه ادعاهای فوق صحت دارند) همانطور که پیشبینی میشد ویروس کرونا و مسائل این چنینی را بهانه کردند و تمامی ایرادها و اشکالات را گردن دور کاری انداختند. در نهایت، این بازیها تاخیر خوردند تا به معنای واقعی کلمه به ریش تک تک بازیبازانی که با اشتیاق منتظر فرارسیدن تاریخ عرضهی بازی محبوب خود بودند خندیده شود. به هر ترتیب، گاهی اوقات شرکتها چنین اعمالی را مرتکب میشوند تا هم قافیهی تبلیغات را به رقیبان خود نبازند و هم ویترینشان را به وسیلهی سراب بازیهای مورد انتظار، “پُر یا پُر تر” جلوه دهند.
راستگوترین فرد در صنعت بازی: راوی تریلر ۲ The Outer Worlds
متاسفانه، سوء استفاده از احساسات بازیبازان تنها به مواردی خاص از جلمه نشان دادن تاریخ غیر واقعی و نمایشهایی که اصلاً و ابداً با وعدههایی که داده شده است همخوانی ندارند، خلاصه نمیشوند. از همه مهمتر، این معرفی زودهنگام بازیها هستند که امروزه به نوعی بلای جان بازیبازان شده است. در حال حاضر، بسیاری از استودیوها پس از انتخاب یک اسم برای بازی جدید، تیزر تبلیغاتی برای آن پخش میکنند و تا سالهای سال خبری از آن عناوین نمیشود. برای مثال، علیرغم تمامی تحسینهایی که نسبت به تیزر معرفی جالب بازی The Outer Worlds 2 شد، چرا یک بازی که تنها به مرحلهی انتخاب نام رسیده است باید در یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازی به صورت رسمی از آن رونمایی شود؟
چه خبر از Perfect Dark ،Pragmata ،BG&E2 و ES6؟
بازیهای دیگری نظیر Indiana Jones ،Perfect Dark و حتی Pragmata نیز شرایط مشابهای دارند. از طرفی دیگر، طی اقدامی تامل برانگیز، شرکت یوبیسافت یک تریلر سینمایی در حد و اندازههای انمیشنهای پیکسار برای Beyond Good and Evil 2 در سالهای اخیر منتشر کرد اما، در حال حاضر اصلا مشخص نیست که این بازی در حال توسعه قرار دارد و یا به کلی روند ساخت آن لغو شده است.
به عنوان مثالی دیگر، میتوان معرفی بازی Elder Scrolls 6 را یادآور شد که بعید میدانم زمانی که تیزر تبلیغاتیاش منتشر شد، مراحل توسعهی بازی حتی در فازهای اولیهاش قرار داشت. در واقع، بتسدا خود در زمان معرفی این بازی اشاره کرد که توسعهی Starfield در اولویت آنها قرار دارد و نباید به این زودیها منتظر شنیدن اخبار جدیدی از Elder Scrolls 6 باشیم. حتی با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق، طرفداران مجموعهی Elder Scrolls از زمان معرفی ES6 برای شنیدن اخبار بیشتر در مورد آن لحظهشماری میکنند. حال شما تصور کنید که با نزدیک شدن به روزهای انتشار بازی، چه جو سنگینی پیرامون آن شکل خواهد گرفت و بتسدا چه کار سختی در قبال جلب رضایت طرفداران بیشمار این بازی خواهد داشت.
به هر ترتیب، چندی پیش در شبکهی اجتماعی ردیت شاهد صحبت جالبی از جانب یکی از کاربران بودم که شنیدن آن خالی از لطف نیست. وی چنین میگفت:
امروز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۰ خرداد ۱۳۹۷) است و مورد انتظارترین بازی عمرم یعنی Elder Scrolls 6 معرفی شد و خبر خوب دیگر این است که من امروز پدر شدم. امیدوارم بتوانم قبل از اینکه بتواند راه برود و برای من در انجام بازی مزاحمت ایجاد کند، آن را تجربه کرده و به اتمام برسانم.
در این بین، نکتهی جالب این است که احتمالاً این کاربر چندان علاقهای به بازیهای ویدیویی ندارد و اخبار آن را مدام پیگیری نمیکند و در نتیجه، تصور میکرده که همانند سالهای دور، بازیها نهایتاً تا ۱ سال پس از معرفی عرضه میشوند. حال، اگر وی تا زمان عرضهی Elder Scrolls 6 زنده بماند، احتمالاً به آرزوی خود خواهد رسید؛ اما به جای عدم توانایی کودک او در راه رفتن، این مدرسه رفتنش است که میتواند در عدم ایجاد مزاحمت در انجام این بازی او را یاری کند.
FF7 Remake و Cyberpunk 2077، مصداق بارز راه و بیراهه
حال قصد داریم تا به دو عناوین مورد انتظار دیگر یعنی Final Fantasy 7 Remake و Cyberpunk 2077 بپردازیم که سازندگانشان با صحبتهای خود پیرامون محتوا و تجربهی نابی که آنها ارائه خواهند کرد، باعث شدند تا انتظارات از این دو بازی به طرز عجیبی بالا برود و حتی ارائهی یک بازی صرفاً خوب نیز از نظر بازیبازان یک شکست تمام عیار تلقی شود. بدون شک، استودیوهای سازندهی هر دو بازی و حتی هر استودیو و یا شرکتی دیگر، تمام تلاش خود را میکنند تا با عرضهی بهترین محصول ممکن، ارزش سهام، درآمد و تعداد مخاطبین خود را افزایش دهند. همچنین، تیم بازاریابی و آنالیز هر استودیو موظف است تا شرایط بازار هدف و انتظار کاربران را بسنجد تا مطابق یک رویهی خاص و با توجه به جدول توسعهی بازی خود، در زمانی درست عناوین مورد انتظار خود را معرفی کند.
از طرفی دیگر، تنها یک اشتباه در این زمینه کافی است تا انتظارات از بازیهای مورد انتظار به حد غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کند. در نتیجه، اگر محصول نهایی مطابق با وعدههایی که استودیوی سازنده داده است نباشد، طغیانی از نوع تهدید به مرگ و آزار و اذیت اعضای استودیوها توسط طرفداران افراطی و حملهی همه جانبه از سوی سهامداران به پا خواهد شد. در مجموع، میتوان Cyberpunk 2077 و Final Fantasy 7 Remake را مسافرین یک جاده قلمداد کرد که تنها یکی از آنها توانست به مقصد خود برسد.
ژاپنیها با معرفی زودهنگام بازیها بیگانه نیستند
البته، موفقیت Final Fantasy 7 Remake به معنای دقیق بودن ژاپنیها و عدم خلف وعده توسط آنها نیست و اگر سری به کارنامهی شرکت اسکوئر اینکس بزنیم، در مییابیم که برخی از شرکتهای ژاپنی نیز عادت داشتند که بازیهای خود را از سالها پیش معرفی کنند و پیش از عرضهی آنها به وسیلهی کمپینهای تبلیغاتی گسترده به آمار پیشفروش بالایی دست پیدا کنند.
بازی Final Fantasy Versus 13 که اولین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان گسترشدهندهی جهان بازی Final Fantasy 13 معرفی شد، قصد داشت تا چندین شخصیت و لوکیشن جدید را طی سالهای آتی به این بازی اضافه کند که این پروژه بعدها و تقریباً پس از گذشت یک دهه، به Final Fantasy 15 تغییر نام پیدا کرد و در کنار Kingdom Hearts 3 مجدداً معرفی شد. اما نکتهی جالب این است که هیچ یک از دو عنوان مذکور، سایهی آن چیزی نبودند که در ابتدا وعده داده شد و حتی تتسویا نومورا (Tetsuya Nomura) با استفاده از ایدههایی که قرار بود در Versus 13 به کار گرفته شود، دنیای Kingdom Hearts را خلق کرد. حال، اگر به عقب برگردید و پیشنمایش اصلی Final Fantasy 15 را تماشا کنید. مطمئن باشید که حتی یک قاب از آن تصاویر را در نسخهی نهایی بازی نخواهید یافت.
در واقع، میتوان چنین استنباط کرد که شرکتها برای دستیابی به آمار فروش بیشتر، سعی میکنند تا سالها پیش از عرضهی بازی، نوعی اعتیاد را به خورد طرفدارانشان دهند و این مساله را در طول سالیان سال بهوسیلهی تریلرها و موارد تبلیغاتی رفع و رجوع کنند. در واقع، امروزه ناشرها اغلب ریسکپذیری کمتری در این زمینه از خود نشان میدهند و فاصلهی اولین نمایش تا عرضهی آنها در مواردی بسیار نادر به بیش از ۴ سال میرسد. در نتیجه، بهنظر میرسد که شرکتها به طور فزایندهای از این مساله که دیگر بازیبازان صبر و حوصله برای تحمل چنین اعمالی را ندارند آگاه شدهاند. همچنین، با گسترش شبکههای اجتماعی، مطلع هستند که اگر محصول نهایی آنها نتواند مطابق انتظار بازیبازان عمل کنند، اقلیت آنها با صدای بلند شکست پروژههایشان را در بسترهای مختلف فریاد خواهند زد.
و در پایان…
مهمنیست که چند بازی در طول سالیان دور از فرمول معرفی زودهنگام پیروی کرده و به موفقیت دست یافتهاند. در واقع، وضعیت فعلی Cyberpunk 2077 خود گویای این مسئله است که بازیبازان دیگر صبوری گذشته را ندارند و به وسیلهی ابزارهای ارتباطی به راحتی میتوانند شکایات خود را بازتاب کنند.
البته، با این که سرانجامِ بازی Cyberpunk 2077 برای همه دردناک بود، اما این شکست نقطهای برای تامل و تغییر عقیده برای سایر شرکتها شد. برای مثال، شک نکنید که اگر بازی جاهطلبانهی سیدی پراجکت رد پیش از معرفی Elder Scrolls 6 عرضه میشد، بعید بود تا سالهای آتی حتی شایعات ساخت ES6 به گوش ما برسد. به هر ترتیب، شاید اوضاع در این زمینه به لطف Cyberpunk 2077 تغییر کند و یا ممکن است که این روند همچنان ادامه داشته باشد، اما امیدواریم که در آینده شرکتهای بزرگ با مسئولیت پذیری بیشتری در قبال احساسات و انتظارات بازیبازان عمل کنند.
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
هیلو خیلی هم گرافیک خوبی داشت نمیدونم چرا همه اشکال میگیرن؟ ?:-)
البته میدونم همه دنبال یک مشکل هستن تا هیلو رو بد جلوه بدن 😀
# دستهای پشت پرده
من فن هیلو نیستم ولی گرافیک هنری بازی خوب بود ولی انگار خام بود گرافیک
درباره گاد آف وار بعدی هم باید بگم تا حالا هیچ کدوم از گاد آف وار شکست نخوردن (اگر نسخه اسنش رو فاکتور بگیریم) این نسخه هم احتمالش خیلی کمه
بقیه بازی ها هم باید دید امید وارم هیچ بازی به سرنوشت سایبرپانک دچار نشه
عالم و آدم میدونن از قصد نسخه بیلدهای اولیه رو نشون دادن تا تاخیر یکساله بازی بشه درخواست ملت نه علت ناراحتیشون !!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه ربطی داره؟
اره جون تو
اون تریلری ام ک نشون دادن گرافیک بازی عین بازیای نسل ۷ بود تریلر هیلو نبود ک تریلر گاد او وار بود با اسلحه
ب خاطر هیچ و پول الکی تاخیر زدن 😐
ینی فن بوی بودن چشای ی عده رو ب طور کل بسته
اگه این حرف جای دیگه بزنی از خجالتت در میان 😀
ادم همیشه باید با منطق درست نظر بده.halo از نظر گرافیک واقعا ضعیف بود و باید مورد انتقاد قرار میگرفت تا مایکروسافت یخورده سیاست هاشو تغییر بده که کیفیت عناوینو به حد اعلا برسونه و بتونه از رقیب خودش یکم درس بگیره که بتونه شاهکار تحویل بده حداقل عنوانی رو که باید فوق العاده باشن مثل هیلو و گیرز و….این یه درس خوب بود برای ایکس باکس و خوش شانسی دیگه ای هم که اورد عرضه شدن سایبر پانک بود که کلی درس به همه صنعت داد.
کاملا صحیح در مورد معرفی خدای جنگ نه فقط کارشناسا بلکه عالمو ادم میدونستن که این تاریخ فیک هست
جز افراد متعصب .
تأیید لطفاً
متعصب به کسی میگن که از نمایش افتضاح هیلو تعریف میکرد
حتی با درنظر گرفتن این موضوع که گرافیک هیچگاه برای علاقهمندان مجموعهی Halo مهمترین فاکتور نبوده است
البته که ۴نسخه اول هیلو پرچمدار گرافیک هر سال بودن و همشون نامزد گرافیک سال شدن،درضمن جای استارسیتیزن هم خالی بود
پ.ن:سلام به همگی کاربر جدیدهستم
خوش اومدی ولی اینجا زیاد با ایکس باکس فن ها خوب رفتار نمیشه و بهشون برچسب فن بوی زده میشه 😉
سلام علیکم.
شما گویا نمیدونی هیلو ۳ رو چقدر بخاطر گرافیکش مسخره کردن که انصافا بد هم نبود.
هیلو ها غیر از ۴ همه گرافیک خوبی داشتن نسبت به سال انتشارشون (هیلو ۴ عالی بود) هیلو۴ هم اولین کار استودیو ۳۴۳ بود و تصمیم گرفتن یه تغییراتی بدن که یکیش گرافیک واقع گرایانه تر نسبت به نسخه های قبلی بود.
منبع بده برا
هیلو ۳ کی نامزد گرافیک سال شد؟
خوش اومدین
اما دقت کنین ما جایی ننوشتیم که هیلو گرافیک خوبی نداره، نوشتیم گرافیک برا طرفداراش در اولویت نبوده
برادر هیلو ۴ بهترین گرافیک ۲۰۱۲ بود و لا غیر .
اصلاح میکنم:همه اون ۴تا نامزد شدن بجز نسخه سوم
ممنون از اقای مناف زاده بابت مقاله :rose:
به نظرم هم سونی هم مایکرو از این کارا زیاد کردن که تو لیستم هستن من واقعا بابت معرفی الدر۶ تو سال۲۰۱۸خیلی دلخورم وقتی بازی میخواد ۲۰۲۴به بعد منتشر شه چرا ۶سال قبل باید تریلر بدن؟؟درباره اوتر ورلدز و گاد هم بگم معرفی شدن تا مردم رو هایپ کنند تا از واسه جنگ کنسولی و فروش کنسول عقب نمونن
سایبر هم که واقعا بلای یونیتی سرش اومد بازی اگه مشکلات فنیش(الان خیلی بهتر شده) هوش مصنوعی و فیزیک ماشین هارو کنار بزنیم دقیقا همون شاهکاری بود که همه میخواستیم دربارش میتونم بحث هم کنم.
طراحی مراحل سایبر پانک ۲۰۷۷ مشکل دارد . همچنین عدم پویایی جهان بازی .
طراحی مراحل؟؟خداوکیلی دیگه چی میخوای؟؟از سایبر بهتر؟؟
اسپویل اکت۱ سایبرپانک۲۰۷۷
تو فقط برو لول دیزاین مرحله مرگ جکی و ورود جانی سیلورهند رو ببین فقط
بیشتر فرعیا
مثلا کل سری ماموریت گیگ
بازی شاخههاش مشکل داره به نظر من تفاوت خاصی ایجاد نمیکنه انتخاب کردن هرکدوم اما یکی از برث تیکینگ ترین مراحل زندگیم رو تو سایبرپانک گذروندم
اسپویل اکت اول
در مرحلهی ورود سیلورهند
بنظرم جای بازی no man’s sky هم توی این لیست خالیه که هنگام عرضه هایپ زیادی داشت و مثل سایبر زمین خورد ولی در حال حاضر با پشتیبانی ای که از بازی کردن بازی حتی از اونچیزی که وعده داده بودن هم بهتر شده ولی چه فایده که اعتمادی که از دست بره خیلی سخت دوباره بدست میاد و سایبر هم اگر روزی به سطح کیفی خیلی خوبی برسه قطعا جذب دوباره گیمر ها به اون سخت خواهد بود.
nioh هم خیلی زود معرفی شد تو اوایل نسل ۷
anyway
دوستان این آخرین پیام من تو سایت دوست داشتنی گیمفاست. این چندسال اوقات خوشی با این سایت و اعضاش و نویسنده های گرامی گذروندم و خیلی چیزها یاد گرفتم
خسته نباشید میگم خدمت تک تک نویسنده هایی که واقعا زحمت کشیدن و تو این اوضاع سخت با پست هاشون شرایطو برای گیمر ها راحت کردن
بخاطر مشغله و اینکه حس میکنم کامنت گذاشتن تو سایت و نگاه نقادانه به صنعت گیم باعث شده به لذت بردنم از ویدئو گیم لطمه بخوره، خداحافظی میکنم با سایت و بهترین هارو برای گیمرهای ایرانی با هر پلتفرمی آرزومندم
دوستانی ک میخوان تو تلگرام در ارتباط باشیم هم میتونن خصوصی پیام بدن تا یه مدتی پیام هارو چک میکنم احتمالا
خدا نگهدار…
Farewell
کار خوبی میکنید شما یاد گرفته بودید که بازی ها را تحلیلی و منتقدانه بنگرید این باعث میشود لذت گیم خراب شود باید دقت کرد از این خط قرمز رد نشویم و تحلیل های شما هم همواره افراطی بود این هم ضربه میزند.سربلند و سر افراز باشید.
نرو توروخدا :-((
سایت به کاربرهایی مثل شما نیاز داره.امیدوارم اون amir rpg(اگه اسمشو درست نوشته باشم) هم برگرده
خدا رو شکر از دستت راحت شدیم :rotfl:
به شدت مقاله به جایی بود
دیگه واقعا اینقدر کار مضحک شده که لوگو معرفی میکنن یا واسه تریلر معرفی تاریخ عرضه میدن!
و از اون بدتر بزرگنمایی امکاناتی که اصلا در بازی وجود نداره !
با همین فرمون جلو بره کار به جایی میکشه که یه سال باید منتظر تاریخ انتشار لوگوی بازی باشیم !
البته انصافا بتسدا همیشه زمان معرفی و عرضه بازیاش به فاصله کمی از هم بودن ولی سر الدر اسکرول جدید نمیدونم چرا اینکارو کرد !
سیدی پراجکت با سایبرپانک ثابت کرد که همون باید تو ساخت بازی های موبایل و کارتی بزنه
ظهر عالی متعالی اقای مناف زاده. خدمت شما عرض شود لطفا از این پس نگران احساسات بازیبازان نباشید متاسفانه مقاله شما نگاهی عجیب دارد. هر اتفاق دلیل خودش را دارد نمیشود از بحران ها میانگین گرفت و نتیجه ایی ساخت این عجولانه است بازیباز ها هم باید صبورتر باشند و این تکه آخر عرایض بنده نیازه به توجه ایی ویژه دارد.سربلند و سر افراز باشید.
معلومه دل پری داری چون دو مقوله جدا رو قاطی کردی !
معرفی بازی و اعلام اینکه بازی در حال ساخته : طرفدارها میدونن فلان استودیو داره فلان بازی رو میسازه دیگه دم و دقیقه نمیپرسن یا شایعه نمیکنن که اینا چکار میکنن آیا نسخه بعدی این بازی رو میسازید !!!؟؟؟
این یک بخش کاره بخش بد ماجرا شروع کمپین تبلیغاتیه بازی هست در حالی که هنوز مشخص نیست کی آماده میشه !!! یا اعلام تاریخ انتشار در حالی که بازی به مرحله پلیش هم نرسیده
مرحله بازی قابل بازی هست اما برای روان تر شدن بازی پلیش بیشتری انجام میشه نه اینکه مثل سایبرپانک اصلا قابل بازی نباشه !!!
این مورد دوم هست که مشکل آفرینه نه صرفا معرفی بازی !!!
هل بلید ۲ هم همین جوریه
کشتنمون از انتظار
واقعا من نسخه اول رو خیلی دوست دارم
واقعا نباید زود معرفی کنن نهایت با ۱ سال اختلاف
ولی یه سوال اینهمه بازی چرا استارفیلد رو تو عکس گزاشتید بازی خو ۲۰ سال داشتن روش کار میکردن
سایبر پانک یه شکست کامل بود ، بازی به جر گرافیک زیبا ، شهر تقریباپویا و طراحی مراحلش ، چیز خاصی نبود ، این بازی مشکلاتی داره که با اپدیت حل نمیشن ، عجیبه بازی تو اینده اتفاق میوفته ولی یدونه جتپک وجود نداره !! قطار که دیگه تو تریلر ها بود اونم نیست :sarcasm: در حالی که تو gta3 هم میشد قطار سوار شد. کلا عجله کردن وگرنه پتانسیل زیادی داشت