نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart ؛ چشم نواز و سرگرم کننده
نقد و بررسی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart
با این که هنوز یک سال نیز از عرضهی PlayStation 5 نمیگذرد، این کنسول عناوین انحصاری متعدد جذابی را به خود دیده است. از ریمیک عنوان Demon’s Souls گرفته، تا نسخهی فرعی Spider-Man و صد البته روگ لایک بسیار جذاب Returnal. اما عرضهی آثار انحصاری با کیفیت ادامه دارد و چندی پیش بود که دنبالهی عنوان Ratchet & Clank پس از مدتها انتظار عرضه شد و بار دیگر مورد تحسین منتقدان و استقبال گستردهی بازیبازان قرار گرفت. در ادامه به نقد و بررسی این انحصاری جذاب کنسول PlayStation 5 میپردازیم.
ماجراجوییهای Ratchet و Clank بار دیگر آغاز میشود
داستان بازی پس از اتفاقات نسخهی قبل جریان دارد. جایی که Ratchet و Clank به عنوان قهرمان مورد استقبال قرار گرفتهاند و به نظر میرسد همه چیز در آرامش جریان دارد. در این حین Clank فاش میسازد که Dimensionator را کامل کرده است. این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست امکان سفر میان بعدها یا همان Dimensionها را فراهم میسازد. Clank میخواهد با کمک Dimensionator، به رچت کمک کند تا خانواده گمشده خود را پیدا کند. اما همانطور که قابل پیشبینی نیز به نظر میرسد، Dr Nefarious باز میگردد تا Dimensionator را بدزدد. در این بین فعل و انفعالاتی رخ میدهد و Dimensionator فعال شده و دهها پورتال مختلف به ابعاد مختلف ایجاد میکند و رچت و کلنک نیز از هم جدا میشوند. هدف داستان مشخص است. تعمیر Dimensionator، شکست Dr Nefarious و سر و سامان دادن به وضعیت آشفته Dimensionها …
داستان بازی با وجود اینکه بسیار کلیشهای و تکراری است، اما به عنوان یک بستر مقدماتی بسیار عالی عمل کرده است و با معرفی Dimensionator و امکان سفر به ابعاد دیگر، تاثیر فوقالعادهای بر روی مبارزات و طراحی مراحل داشته است.
تنها ضعف بخش داستانی، مربوط به حضور عجیب و بیدلیل برخی شخصیتهای فرعی و همچنین برخی اتفاقات داستانی است که آنچنان منطقی و اصولی نیستند. در واقع با کلیشهای بودن داستان بازی مشکلی ندارم، بلکه برخی موارد ریزتر در زمینه اتفاقات داستانی است که کمی آدم را گیج میکند. خصوصا اینکه بازی با وجود اینکه دنبالهی مستقیم نسخهی قبل است، برخی از Cliffhangerهای نسخهی قبل را بدون پاسخ گذاشته است.
با این وجود باید بگویم داستان بازی به طور کلی ساختار خوبی دارد و بستری فوقالعاده برای مبارزات بازی فراهم ساخته است.
بازی Ratchet & Clank: Rift Apart در بخش گیمپلی، المانهای کلی سه سبک هک اند سلش، پلتفرمر و اکشن ماجراجویی را با یکدیگر ادغام کرده است. در طول بازی، باید با سلاحهای سرد و گرم مبارزه کنید، تیراندازی کنید، سکانسهای گاه و بیگاه پلتفرمینگ را انجام دهید و برخی معماهای کلی را حل سازید. در کل گیمپلی بازی بسیار چند شاخه و گسترده است و به اکشن صرف یا ماجراجویی صرف خلاصه نمیشود که این مسئله نشان دهنده استاندارد بودن لول دیزاین بازی در سطح پایه است.
مبارزات بازی، از حیث تنوع ظاهری بسیار خوب عمل میکنند. در طول بازی و با پیشروی در داستان بیش از ۱۰ سلاح مختلف در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. از The Enforcer، شاتگانی که رعد و برق شلیک میکند گرفته، تا انواع و اقسام سلاحهای اتوماتیک بزرگ و کوچک که هر کدام گلولههای مختلف شلیک میکنند و از لحاظ ظاهری و Visual هویت مستقل خود را دارا هستند.
یکی از تصمیمهای هوشمندانه کارگردان و طراحان گیمپلی این بوده که مهمات هر سلاح تا حد زیادی محدود است و این مسئله در طول سکانسهای مبارزات بازیبازان را مجبور میکند تا بین سلاحهای مختلف جابهجا شوند و از سلاحها و تجهیزات مختلف استفاده کنند. این مسئله یکی از نقاط قوت مبارزات و گیمپلی بازی به شمار میآید
اما بزرگترین مشکل بازی، فقدان عمق و جزئیات در زمینه گیمپلی است. منظور من از نداشتن عمق، این است که سلاحهای بازی هر چند ظاهر متفاوتی دارند و گلولهها و قابلیت منحصربهفرد خود را دارند، اما در حقیقت استفاده از آنها هیچ تفاوتی در پیشروی ایجاد نمیکند. این مسئله به طراحی سطحی دشمنان بر میگردد. یعنی در واقع شما حتی میتوانید کل بازی را فقط با Pistol ابتدایی خود نیز تمام کنید چرا که طراحی مبارزات و خلق دشمنان به صورتی بوده که برای شکست آنها به استراتژیهای گوناگون و یا استفاده از سلاحهای مختلف نیازی نیست و تغییر سلاح بیشتر به منظور جلوگیری از یکنواختی مبارزات است تا کمک به شکست دشمنان. این مسئله بزرگترین نقطه ضعف بازی از دید من است. استودیو Insomniac سلاحهای مختلفی را در اختیار مخاطبان قرار میدهد، ولی به غیر از کمبود مهمات هر سلاح، دیگر دلیل و انگیزهای به مخاطبان برای استفاده از سلاحهای مختلف یا به کارگیری استراتژیهای مختلف به مخاطبان نمیدهد.
در دید اول ممکن است پاسخ شما این باشد که از آنجایی که رده سنی بازی بسیار پایین است این نوع طراحی مبارزات عمدی بوده. ولی خب حقیقت این است حتی با در نظر گرفتن این مورد، فقدان عمق در گیمپلی و تنوع دشمنان مورد آزاردهنده به شمار میآید. چرا که سازندگان این امکان و توانایی را داشتند تا در عین خلق مبارزاتی جذاب و سرگرمکننده برای گروههای سنی مختلف، کمی عمق و پیچیدگی نیز به گیمپلی بازی اضافه کنند تا مخاطبان بزرگتر و باتجربهتر نیز بتوانند تعامل بهتر و ارتباط عمیقتری با بازی برقرار کنند.
در کل بازی Ratchet & Clank: Rift Apart تا حد زیادی ساده و بدون چالش است. حتی با وجود انتخاب Difficultyهای بالاتر. پلتفرمینگ بازی جذاب اما سطحی است، معماها کاملا معمولی هستند (که به هیچوجه نکتهی منفی به شمار نمیرود) و حتی باسفایتهای بازی نیز چالش خاصی برای مخاطبان ایجاد نمیکنند. در کل گیمپلی بازی بسیار جذاب و سرگرمکننده است. خصوصا به لطف تنوع بالای سلاحهای مختلف موجود در بازی. گرافیک هنری خیرهکننده بازی نیز به جذابیت هر چه بیشتر گیمپلی بازی کمک کرده و شاهد یک گیمپلی پر زرق و برق و جذاب هستیم. اما متاسفانه با وجود سرگرمکننده بودن، مبارزات و گیمپلی بازی فاقد عمق و پیچیدگی کافی هستند و بسیار ساده و کلی طراحی شدهاند.
یک تابلوی نقاشی کارتونی!
گرافیک هنری بازی Ratchet & Clank: Rift Apart فوقالعاده چشمنواز و زیباست. دنیای بازی پر است رنگهای مختلف و زنده و جای جای محیطهای بازی به شکل فوقالعادهای طراحی شدهاند. در واقع باید Ratchet & Clank: Rift Apart را یکی از جذابترین عناوین نسل هشتم از لحاظ زیبایی بصری و گرافیک هنری دانست. خصوصا اگر بازی بر روی حالت Fidelity تجربه کنید، از آنجایی که Ray Tracing فعال است و رزولوشن خروجی نیز فور کی است، گرافیک هنری بازی خارقالعادهتر از قبل میشود. استفاده هوشمندانه از طیف رنگ وسیع در رنگآمیزی محیطهای مختلف و خلق افکتهای Visual جذاب مانند افکتهای شلیک با سلاحها یا استفاده از قابلیتهای مختلف نیز بر زیبایی بیشتر بازی افزودهاند.
باید گفت موتور گرافیکی Luna تمام و کمال قدرت و توانایی خود را در Rift Apart به نمایش گذاشته است. البته پیشنهاد شخصی من این است که از حالت Fidelity استفاده نکنید تا بتوانید بازی را با ۶۰ فریم تجربه کنید چرا که از آنجایی که مبارزات بازی فوقالعاده پر رزق و برق،جذاب، سریع و دیوانهوار هستند، تجربهی بازی با فریم ۳۰ نهایت لذت و روانی بازی را منتقل نمیسازد.
به راحتی میتوان گرافیک هنری بازی را بینظیر خواند. در برخی از مراحل فقط باید ایستاده و بدون حرکت به محیط اطراف نگاه کنید و لذت ببرید.
خوشبختانه از حیث فنی نیز عملکرد بازی بسیار قابلقبول است. افت فریم ریت تقریبا وجود ندارد و باگهای گرافیکی نیز آنقدر انگشت شمار هستند که میتوان آنها را نادیده گرفت. به شخصه در طول تجربهی بازی باگ گرافیکی یا فنی که در گیمپلی بازی تاثیر داشته باشد مشاهده نکردم و تنها چند مورد باگهای گرافیکی بیاهمیت دیدم که هیچ مشکلی در روند بازی ایجاد نمیکردند.
بدون هیچ شکی بخش گرافیکی بازی بزرگترین نقطهی قوت Ratchet & Clank: Rift Apart به شمار میآید. نه تنها بازی طراحی چشمنوازی برای کودکان و نوجوانان دارد، بلکه افراد بزرگسال نیز از مشاهده گرافیک هنری و Art Style بازی لذت خواهند برد.
سخن پایانی:
بازی Ratchet & Clank: Rift Apart، یکی از جذابترین و سرگرمکنندهترین عناوین ۲۰۲۱ به شمار میآید. به لطف گرافیک هنری خیرهکننده و فوقالعاده و مبارزات سرگرمکننده، به راحتی میتوان این عنوان را یکی از آثار موفق انحصاری سونی در چند سال اخیر دانست. با این وجود برخی مشکلات در زمینه شخصیتپردازی و عمق مبارزات باعث شده این عنوان نتواند از پتانسیل بالقوه خود به طور حداکثری استفاده کند.
نقاط قوت
گیمپلی جذاب و سرگرمکننده
گرافیک هنری فوقالعاده چشمنواز و زیبا
صداگذاری و موسیقی بسیار استاندارد و مناسب
تنوع بالای سلاحهای موجود در بازی
نقاط ضعف
داستان و شخصیتپردازی جای کار بیشتری داشت
گیمپلی و مبارزات بازی در عین جذاب بودن، فاقد عمق و پیچیدگی لازم هستند
بازی بیش از حد آسان و بدون چالش است
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
نویسنده محترم مطمئنی رتچت اند کلنک ریفت اپارت بازی کردی ؟
این عکس های توی نقد شما همش ماله نسخه ۲۰۱۵ هست
چقدر جالبه توی گیمفا بدون بازی کردن بررسی مینویسن
و جالب تر اینکه هر چهارتا عکس از توی اینترنت برداشته شده
چرا منتقد سایت گیمفا وقتی خودش بازی تجربه کرده
عکس بازی از جای دیگه برمیداره ؟
افسوس به حال گیمفا
دوست عزیزم
اگه شما یه نگاه به مقالات سایتای خارجی هم بندازی، میبینی که اکثرا عکسای کلی یا سینماتیک و حتی گیمپلی مشابه دارن. دلیلش اینه بعضی عکسا جلوهی بهتری به مقاله میدن
در مورد اینکه چرا خودم عکس نگذاشتم، متاسفانه امکان گرفتن عکس رو نداشتم.وگرنه مقالات نقد و بررسی دیگه من یا سایر دوستان رو نکاه کنین غالبا عکسها اختصاصیه
بازم عذرخواهی میکنم از این مورد
سلام ممنون از نقدتون
منم با نقدتون کاملا مخالفم انتظار یه بازی روگ لایک ندارید که
ضمنا شخصیت پردازی فوق العاده بود و اتفاقا نکات جالبی داشتن.
در کل از نقدتون ممنون تشکر
اقای زاهدی چرا به انحصاری سونی نمره کمتر از ۹.۵ دادی؟
دوستان شاکیان!!
دوست عزیز شما که PC گیمری. چرا همیشه از دست سونی شاکی هستی 😀
همه چیز از اسپویل رددد دو شروع شد…
شما سونی فنا چرا از عالم و ادمن شاکی هستین؟
مگه من چیزی گفتم 😀 الان بازم شما عصبی هستید
عصبی؟
نتونستن از بازی ایراد بگیرن، غارا هم پر شده دارن نقد و نویسنده رو هیت میکنن :rotfl:
اتفاقا نقد خیلی خوبی بود و باعث شد به خرید این بازی فکر کنم ممنونم از نویسنده :yes:
(سونی چون گونی گونی انحصاری داره پولم نمیرسه همه رو بخرم و از تو همون انحصاریاشم گلچین میکنم ممنونیم ازت سونی :pray: :worship: :pray: :worship: :pray: :worship: )
مشکلی نیست نظر شخصی نویسنده اس
اما یه بازی عالی انتظار نداریم همچین نمراتی بگیره
لااقل برا من مهم نیست مربوط به کدوم شرکته.
به هر حال ایشون نکات ضعفو که گفتن، دو موردش همانطور که توضیح دادم اصلا اینطور نبود.
لازم نیست ایشون هم با نظر من موافق یا مخالف باشن، نقدشون هر چی هست مربوط به خودشونه همونطور که نظر هر کسی به خودش مربوطه.
آره تازه دقت کردم! واقعا این یه افتضاح به تمام معناست!
نکته ای ظریف و قابل تامل ?:-)
سلام دوست عزیز
عذرخواهی میکنم از این بابت. هنگام قرار دادن عکسها در آرشیو دقت نکردم
در مورد نکتهی دومتون، خدمت شما عرض کنم که خیر، اکه چیزی نوشته میشه، حتما تجربه شده. ولو به مدت چند ساعت
بازم عذرخواهی میکنم از همهی گیمفاییهای عزیز
ولو به مدت چند ساعت؟ احیانا منظورتون این نیست که بدون تموم کردن بازی و صرفا بازی کردن بخشی از اون، نقد نوشته میشه؟ درسته؟
چون این برداشت رو میشه از جملتون داشت!
برادر من یعنی اقای زاهدی ( به دور از ایشون ) اینقدر نادون هستن که جای بازی که ۲۰۲۱ اومده برند بازی که ۲۰۱۵ اومده رو بازی کنند و بیان نقدش رو اینجا بزارند بجای بازی اصلی.
البته باید تشکر کنم از اقای زاهدی بابت این نقد بدون اسپویل و روان شون.
کاش یکم شعور داشتی و احترام میزاشتی به نویسنده بابت زحمتی که کشیده. خوشت نمیاد؟ پس کلتو نگرفتن که بیای بخونی و کامنت بزاری! میتونی رد شی ازش. البته میدونم مشکل نقد نیست. چون ایرادی نمیتونین بگیرین از بازی شروع کردین به هیت کردن نویسنده محترم.
@Tmtime
اخلاق مداری هم چیزه خوبیه 😉
یعنی می فرمایید اگر عکس نداشت این مقاله نتیجه می گیریم که اصلا نویسنده بازی نکرده؟عکس چه ارتباطی با مقاله داره
یادش بخیر قدیمیا گیم فا یادشونه بازی که نقد میشد چه قدر نقدش طولانی بود،این نقدبیشتر به یک نظر شبیه بود معلوم بود رفع تکلیفیه!
بازی ratchet هیچوقت بازی هاردکور و خیلی سختی نبوده ولی همیشه مخصوصاً رو درجات سختی بالا خیلی چالشی میشد؛ عجیبه که این نسخه انقدر آسون شده. 🙁
نوید نسخهی ۲۰۱۵ کلا سه درجه سختی بیشتر نداشت حالا این یکی رو نمیدونم
مثلا دیز گان فک کنم ۸ تا درجه سختی داره
یا لست ۵ ۶ تا
من ۲۰۱۵ رو اصلا بازی نکردم چون اصلش رو قبلا بازی کرده بودم.
و منم حتما روی درجه سختی بالا بازی میکنم و چیزی که یادمه بازی چالش های خاص خودش رو داشت. حالا اینکه به درجات سختی بیشتری نیاز داشته رو نمیدونم.
نقد خیلی خوبی بود
فقط تو نقد چرا از شخصیت مهم rivet حرفی زده نشد؟
.من تجربه اش نکردم ولی با توجه به گیم پلی که دیدم بازی باکیفیت و نسل نهمیه
نمره والهالا و گوست ریکون تو گیمفا از این بازی عالی و لذت بخش که متاش ۸۹ شده کمتره! :no:
ای کاش بازیای سونی رو مهدی رضایی و بابایی یا اکرامی نقد کنن
سلام دوست عزیز
هر مننقد معیار خودشو داره. اصلا مفهوم متا یعنی میانگین امتیازات منتقدین و نشریات معتبر. همه که نظرشون مثل هم نیست
بازم احترام میزارم به نظرتون. هر کس عقیدهی خودشو داره
الان این نمره هم با متا ۰/۴ فرقشه ( از ۱۰ )
بعد خودت هم داری میگی که گوست ریکون زیاد تر از حقش تو نقد سایت نمره گرفت
بدن اکرامی نقد کنه که حتی به مدیویل هم به خاطر انحصاری بودن ده از ده میده
خوب جناب چون شما از یه بازی لذت بردی دلیل نمیشه همه هم باشما هم نظر باشن! ۸٫۵ هم تازه نمره بدی نیست. اگه ۱۰ بدن به شما چیزی میرسه؟ شما از بازی لذت بردی؟ خوب برو حالشو ببر! چکار به نمره ای که گیمفا داده داری؟ یکی مثل شما قبلا بازی رو تجربه کرده و خیلی باهاش کیف کرده که اصلا چیز بدی نیست! ولی یکی هم ممکنه بازی رو تجربه نکرده باشه و دنبال این باشه که ببینه بازی ارزش وقت گذاشتن داره یا نه. پس میاد بررسی چندتا سایت رو می خونه. میاد می بینه گیمفا ۸٫۵ داده، می بینه فلان سایت ۹ داده بهمان سایت فلان نمره داده و … بعد هم میره نظر کسایی که بازی کردن مثل شما رو میخونه و در آخر هم یه جمع بندی می کنه و یا بازی رو تجربه می کنه یا بیخیالش میشه
متا زیاد چیز مهمی نیست(از نظر فنی هست ها!!!)الان من همین چند رو پیش اسنایپر گوست واریور ۲ رو خریدم چون تخفیف خورده بود نشستم پاش دیدم چه بازی خفنیه از لحاظ مکانیزم و منم که عاشق اسنایپ ام.دیگه تا تهش رفتم=) با اینکه متاش ۵۲ شده فک کنم
آقای رضایی؟
کیلویی؟:-|
منتقد دو بازی بریکپوینت و اندرومدا آقای آریا مقدم بودند
گوست ریکون Wildlands عالی بود من با نقد گیمفا تحریک شدم بگیرمش و واقعا ازش راضی بودم. محتوای زیادی داشت و مدت زمان گیمپلی طولانی. مپش یکی از بزرگترین مپ هایی بود که دیدم. شما هم مطمئنم بازی نکردی و داری دربارش نظر میدی.
محتوای زیاد نشانه ی خوب بودنه؟ 😐
همیشه نه. ولی در این مورد خوب بود. گرافیک نسبتا خوبی داشت. گیمپلی متوسط. فیزیک رانندگی افتضاح. داستان متوسط. کلا بازی متوسط رو به بالا بود.
کلا فیزیک رانندگی بازی های یوبی افتضاحه 😀 . نمونه همین وایلدلندز و واچ داگز ها 😀 ولی اگه خیلی دور بازی باشیم بلاخره چه زود چه دیر بهش عادت میکنیم 🙂
مطمئنی شما درمورد عکسا ؟
درکل نقد گیمفا یکم زد تو ذوقم برا بازی مخصوصا اینکه بازی چالشی نداره . کسایی که تجربه کردن بگن رو درجه اخر هم چالش نداره و اسونه ؟
در اخر ی سوال دیگ هم داشتم ، برا تجربه بازی حتما باید رچت قبلی رو پلی داده باشی ؟ یا داستان ها ربطی ندارن ?:-)
بازی اتفاقا چالشهای خودشو داره
قرار نیست این بازی روگ لایک یا هاردکور باشه
منتقد گفتن که شخصیت پردازی از ایراداته
خداییش شخصیت پردازی از نکات مثبت بازیه
بازی هر بار که بازیش میکنی دوست داری بازم از اول شروع کنی تا بازیش کنی.
لطفا نقد ز.و.م.جی رو ببینید چونکه منتقد خیلی بهتر توضیح داده
رچت اند کلنک قبلی ریبوته نسخهی اول رچته
ابتدای بازی روند آشنا شدن کلنک و رچت رو نشون میده و این که کلنک از کجا اومده و …
به نظرم بهتره بازی کرده باشی نسخهی قبلی رو
آقای زاهدی کسی از بازی برای همه سنین ساخته میشه انتظار شخصیت پردازی و داستان نداره و پیچیده نداشتن گیم پلی هم ربطی مستقیم به ساخته شدن برای تمام سنین داره
کامل نبودن شخصیت پردازی بازی رو با درجه سنی بازی ماستمالی می کنی ?:-)
فقط با قسمت”گیمپلی و مبارزات بازی در عین جذاب بودن، فاقد عمق و پیچیدگی لازم هستند بازی بیش از حد آسان و بدون چالش است”مشکل دارم.به نظرم این بازی قرار نیست چیزی مثل ویچر-دارک سولز-گوست اف سوشیما باشه که مثلا فلان دشمن این نقطه ضعف رو داره یا باید با این نوع ترفند این باس یا دشمن رو شکست بدی.بازی قراره برای همه نوع آدم باشه و فقط توی جهان بچه های انگلیسی زبان این بازی رو نمیکنن،توی آسیا و اروپا همه انگلیسی بلد نیستن،که مثل ویچر ۳ یکجا بنویسه فلان دشمن نقطه ضعفش اینه!!قرار بازی علاوه بر داشتن ویژگی های یه بازی بزرگ از نظر فنی برای بچه های کوچیک هم جذاب باشه.الان من به بچه فامیلمون ویچر ۳ رو بدم بازی کنه با اون سیستم مبارزاتی پیچیده طبیعتا حوصلش سر میره.قراره مبارزه تو بازی جذاب باشه نه درگیر کننده=) البته نظر شما هم محترمه…
نویسنده عزیز داری اشتباه بازی میکنی فک کنم عسلم
من تا قبل از معرفی این بازی شاهکار تاحالا این هگعنوان رو تجربه نکرده بودم با دیدن تریلرهاش خیلی کنجکاو بودم تا بفهمم این فرنچایز چجوریاس ک از شانسم توی رویداد دیز آف پلی سونی نسخخ ریبوت رک رایگان کرد و منو بااین سری شاهکار و به یاد موندنی اشنام کرد و به محض خریدps5 این نسخه رو تهییه میکنم و ازین انحصاری ناب لذت ببرم
مرسی اینسامنیاک گیمز بابت دوتا انحصاری درجه یک در عرض مدت به این کوتاهی
مرسی سونی ک هستی تا از زندگی لذت ببریم
ممنون از آقای زاهدی بابت این نقد خوب و خواندنی
عاشقتونم
یعنی هر چیزی رو یه برچسب اینکه بازی برای کودکانه میزنید کنارش و کلا میزنید زیرش
اون از کنا اینم از این:-|
کنا دختر بچگانس :rotfl: با بازی پسر بچگانه فرق داره بازی پسر بچگانه میشه سوسمار خان ماجراجو اصلا گیمپلی کنا رو دیدم از خنده روده بر شدم البته تو ذوقی هم خوردم انتظار یه بازی مثل زلدارو داشتم
ممنون بابت نقد. خسته نباشید میگم به جناب زاهدی.
ای کاش نقد رو طولانی تر میکردید. :yes:
نقد ضعیف و کوتاهی بود
ایراداتی هم که ذکر شده بیشتر به نظر میان نویسنده خواسته برای خالی نبودن عریضه، همینطوری یه چیزی بگه!
موافقم
سلام آقای زاهدی
ممنونم بابت نقد خوبتون. مختصر و (تا حد زیادی) مفید بود.
اسپم:
منم مثل بعضی دیگه از بچه ها کمی کوتاه بودن نقد رو دوست نداشتم. مثلا تو بخش تابلوی نقاشی درست متوجه نشدم حس شما به عنوان پلیر دقیقا چیه. ذکر شده که گرافیک اینطوره اونطوره ولی به نظرم کوتاه بودن نقد باعث شد اونطور که باید نتونم تجربه شما از این بازی رو درست متوجه بشم.
ضمنا منم مثل بعضی دوستان تو همین پست کمی به نمرات بازی ها تو سایت گیمفا انتقاد دارم. مشکلی که خیلی از مجموعه ها (نه افراد) دارن تو این زمینه اینه که همخوانی ندارن. ینی منه خواننده نمره چند تا بازی مختلف رو می بینم، نقد ها رو می خونم ولی منطق درستی و سازگاری رو نمی بینم. کاملا قبول دارم که مقوله بازی یک مساله ریاضی نیست و با یک عدد نمیشه حق مطلب رو کامل ادا کرد. منتهی دوست دارم شما و همکارای خوبتون کمی بیشتر و صریح تر با ما در مورد ساز و کار نقد ها و نمرات گیمفا صحبت کنین (می تونه در قالب چند تا مقاله باشه). در حال حاضر نقد های خوب گیمفا رو می خونم ولی به نمرات گیمفا نمی تونم خیلی اعتماد کنم.
امیدوارم منتقد ناراحت نشن اما نقد سایتهای ایرانی دیگه خیلی بهتر و جامع تر بود.
با کمال احترام ولی نقد ضعیفی بوده
آقای زاهدی هرچیزی جای خودش رو داره.
شما انتظار یک دارک سولز از یک بازی همه سنین نداشته باش.
الانمثل اینکه از بازی لست آو آس یا گوست آو سوشیما یک گیم پلی در حد ماریو داشته باشم.
؟:-|
گیم پلی ماریو به شدت بهتر و چالشی تره:-|:-|:-|
نقدو خوندم.منصفانه بود.نظرات بعضی دوستان تو کامنتا کمی عجیبه!.ممنون از نویسنده عزیز.استفاده کردیم.خسته نباشی :rose: :rose:
درود بر آقای زاهدی عزیز.خیلی ممنون بابت بررسی.
به نظرم بررسی بیش از حد کوتاهه و بررسی های کوتاه تر عموما برای آثار ریمستر به کار میرن که در اون نویسنده از پرداخت کامل به جزئیات خودداری می کنه.
برای مثال از شخصیت “ریوت” چیز زیادی در این بررسی گفته نشده در حالی که بیشتر بررسی های دیگه مربوط به بازی بخش قابل توجهی رو به این شخصیت اختصاص داده ان.
متاسفانه این روزها در سطح جهانی منتقدینی دیده میشن که به خاطر اینکه اسمشون سرزبون بیوفته، بازی های خوب رو نمره پایین میدن.گیمفا تنها جایی بود که به لطف سغید آقابابایی اینجوری نبود. اما الان گیمفا هم به این ورطه سقوط کرد. البته یک منتقد کل سایت و نمیتونه زیرسوال ببره. اما انتظار میره که سایت نقد رو راستی آزمایی کنه. مهم نیست نمره بازی چند شده. مهم اینه که نقد به هیچ وجه صحیح نیست. شخصیت پردازی از مهم ترین نکات مثبت این بازی هست. آقای زاهدی عزیز با کمال احترام نقدتون اعتبار حقیقی نداره چون تنها هدف از دادن نمره دیده شدن و گرفتن کامنت های زیباد بوده حتی اگه منفی باشه. امیدوارم دوستان گیمفا نظارت بیشتری روی اعتبار نقدها داشته باشن
نقد و بررسی بسیار بد بود . متاسفم . احتمالا منتقد از اکانت های ترکیبی استفاده میکرده و اوایل بازی ، بازیش قفل شده
امیدوارم آقای زاهدی از حرفم ناراحت نشن
با اختلاف ضعیف ترین نقدی بود که خوندم