خطر پرداخت جریمه ی ۱۲ میلیون دلاری، شرکت کپ کام را تهدید می کند
به گزارش خبرگزاری Polygon: روز جمعه، ۱۴ خرداد ماه بود که خانم جودی یوراسک (Judy A. Yuracek)، شکایتی را بر علیه شرکت ژاپنی فعال در صنعت بازیهای ویدئویی مطرح کرد. در متن این شکایت، ادعا شده است که شرکت بازیسازی کپکام (Capcom)، تعدادی از تصاویری که خانم یوراسک برای کتاب خود، Surfaces، طراحی کرده بودهاند را، در حالی که حقوق آنها محفوظ بوده، بدون اخذ مجوزهای لازم مورد استفاده قرار داده است. نشر کتاب نامبرده، به سال ۱۹۹۶ میلادی بازمیگردد.
کتاب Surfaces، مجموعهای از بیش از ۱۲۰۰ تصویر است که از بافتهای طراحی شده توسط نویسنده، به اشتراک گذاشته شدهاند. طبق توضیحات خود کتاب، مقصود از تهیهی این مجموعه، مطالعات بصری بوده است.
همراه این مجموعهی تصاویر چاپشده، یک لوح فشرده هم قراره داده شده است. اما خانم یوراسک در همان لوح فشرده اعلام داشته است که اگر شرکتها قصد استفادهی تجاری از این تصاویر را داشته باشند، باید نسبت به دریافت گواهیهای لازم از ایشان اقدام نمایند.
بنا بر دعاوی مطرح شده در این پروندهی حقوقی، بیش از ۸۰ عدد از تصاویر متعلق به خانم یوراسک، مجددا و در برخی از بازیهای ساخت استودیو کپکام مورد استفاده قرار گرفتهاند. حتی این موضوع، به طریقی لوگوی بازی Resident Evil 4 را هم شامل میشود و در مجموع، مستندات به استفاده از بیش از ۲۰۰ مورد از مصادیق تصاویر تهیهشده توسط خانم یوراسک، در بازیهای استودیو کپکام، اشاره دارند.
زمانی این دادخواست جدیتر جلوه میکند، که ادعا میشود نام حداقل یکی از تصاویر منتشرشده در جریان سرقت اطلاعات محرمانهی کپکام ، دقیقا مطابق نام فایل مربوطه در لوح فشردهی کتاب Surfaces است!
درخواست وکلای خانم یوراسک از مقامات دادگاه، جریمهی ۱۲ میلیون دلاری کپکام و پرداخت این مبلغ، به منظور جبران ضرر و زیانهای وارده به شاکی پرونده است. همچنین درخواست دیگر ایشان، دریافت ۲۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار، به ازای هریک از تصاویری است که این شرکت با نقض و یا حذف حقوق محفوظه، آنها را مورداستفادهی تجاری قرار داده است.
بخشی از شواهدی که خانم یوراسک تقدیم دادگاه کرده است، به انتشار دادههای محرمانهی استودیو کپکام در سال گذشتهی میلادی بازمیگردد. ماه نوامبر سال گذشتهی میلادی بود که سازندهی سری بازیهای Resident Evil، اعلام کرد که سرورهای این استودیو، مورد حمله قرار گرفتهاند و مهاجمین، به دنبال دریافت باج برای آزادسازی دادهها هستند. این حمله، موجب دستبرد به بخش اعظمی از دادههای موجود در سرورهای این استودیو شد.
حال و در جریان این پروندهی حقوقی، مشخص شده است که سال گذشته، از طرحهای هنری موجود در بازیهای سری Resident Evil و سایر عناوین استودیو کپکام هم، تصاویری با وضوح بالا دزدیده شده بوده است. ممکن است این پروندهی حقوقی، شما را به یاد ادعای مشابهی که ماه گذشته و مجددا برعلیه استودیو کپکام مطرح شد بیندازد.
در ماجرای ماه گذشته، فیلمسازی هلندی با نام ریچارد رافورست (Richard Raaphorst)، اتهام سرقت ‘طراحی ظاهری یک هیولا’ را به شرکت ژاپنی کپکام نسبت داد. ایشان مدتی پس از انتشار عنوان Resident Evil: Village، پستی را در شبکهی لینکدین (LinkedIn) منتشر کرد تا توسعهدهندهی بازی یادشده را، به استفادهی بدون مجوز از طراحیهای یک فیلم ژانر وحشت موسوم به Frankenstein’s Army متهم کند. تاریخ انتشار این فیلم، به سال ۲۰۱۳ میلادی بازمیگردد. متن ادعای مطرحشده از سوی آقای رافورست، به این شرح است:
سال ۲۰۱۳ کارگردانی فیلمی به نام Frankenstein’s Army را برعهده داشتم، که فیلم هیجانانگیزی با تم هیولا و مملو از موجودات طراحیشده توسط شخص من است. یکی از این موجودات، بدون کسب هیچ مجوزی و یا پرداخت هیچ هزینهای، در بازی جدید سری Resident Evil استفاده شده است.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
گاتهام نایت و جوخه انتحار و هری پاترم ظاهرا تو e3 نیستن 😐 😐
اقا اینکه دزدی حساب نمیشه فوقش الهام گرفتنه
اتفاقا کوچک ترین بحث تویه کپی رایت رو راحت یه وکیل میکشه به دادگاه علنی تنها راهش اینه قرامت بده حلش کنه یا آبرو میبرن ازت چون بالاترین لول دزدیه تو این عصر
اولین کار قاضی هم معمولا تو همچین کیس هایی معلق کردن پروانه کسب و کار شرکته که ضرر روزانش چند میلیون دلاره :)) اونجا سخت ترین قانون کپی رایته
حق کپی رایت اینجاست که خودشو نشان میده
خدایی ببین دیگه یه طراحی هم رفتن از جای دیگه کپی کردن خو مث بچه ادم حقشو بدین که کار به جاهای بی مزه نکشه دیگه
۱۲ میلیون دلار که پول خورده – همچین خطری نیست.
درسته یه جور دزدی حساب میشه کار کپکام ولی این خانمم بو پول به مشامش رسیده
کاری به این که مرده یا زنه ابدا ندارم ، چون قانون کپی رایت واسه همه هست
ولی حقشه بوی پول به مشامش برسه
رفتن ۲۰۰ عکس کپی کردن آوردن (تو سیستم اسم عکسارو هم تغییر ندادن حتی)
رسما ایده های طرفو دزدیدن
دستش خیلی هم درد نکنه ، با این ۱۲ میل زندگیش از این رو به اون رو میشه
قول میدم یک اویل ۴ را ریمیک کنه و موتور قراضه نسل هشتمی اش هم تعویض کنه و از تمام امکانات نسل نهمی توش استفاده کنه و بازی بتونه پس از عرضه متا و یوزر اسکور بالای ۹۳ بگیره و گوتی بشه و کلی جوایز ببره کپکام هر چی قسط و قرض و دادگاهی و دادخواهی و دادگستری و شکایت که داشته را میتونه با فروش و ساخت این ابر بازی جبران کنه
البته همون موتور قراضه یکی از بهینه ترین و بهترین هاست!
معرفی میکنم کماندر شپرد مدافع حقوق همه قراضه ها ، داغونا ، بدبختا ، ته خطیا و….. 😀
خب خدایی قراضه نیس، بهترین موتور نسل بود بنظرم
تسکچرای dmc 5 رو میبینم دوس دارم مانیتورو ماچ کنم اینقد خوبن 😀
موتور قراضه ای که من مثال زدم واسه پنج سال پیش بی نظیر بود وگرنه اگر منظورمو گرفته باشی میفهمی که من منظورم گرافیکی مثل آنریل ۵ هست صرفا ری آنجین نسل ۸ به ps5 واق گرایانه نمیخورع
موتور گرافیکی قراضه ی re engine هنوز هم ، هم از نظر بهینه سازی هم از نظر گرافیکی فوق العادست و رو دست نداره ، دو نمونه کارش رزیدنت هفت و هشت و دی ام سی پنج که جفتشون بنچمارکین برا خودشون! ( سه تاشون حالا:-D)
با ریمیک دو و سه که اونا هم گرافیک های خفنی داشتن نداریم
.
درسته آنریل پنج هم موتور خفنیه ولی همین re engine با یه ارتقا میتونه راحت رو دست آنریل پنج بلند شه
میدونی چرا از ارتقا حرف میزنم؟
چون انجین قراضه طراحی فعلیش برای نسل هشته برعکس آنریل پنج!
منظورت ری انجین ـه؟ شما برو گرافیک dmc5 رو تو ps5 ببین یا مثلا همین رزیدنت اویل ویلیچ، شما برو بهینه سازی رو ببین رزیدنت اویل ۲ ریمیک ۲۰ گیگه، دویل می کرای پنج ۳۲ گیگ، رزیدنت اویل هفت ۱۷ گیگ، رزیدنت اویل ۳ ریمیک ۲۱ گیگ
حتما رزیدنت اویل ۲ریمیک یا رزیدنت اویل ویلج ندیدی میگی موتور قراضه 😐
کپکام چه کپی کاری شده جدیدا
اون از کپی برداری از یه فیلم هلندی توی رزیدنت ایول ویلیج
این از این
یکم خلاقیت داشته باش
اینجوری نمیشه دوتایی باید بریم طراحای کپکامو با چوب بزنیم که از تنبلیشون کم کنن
حین کتک کاری آهنگ دووم هم پلی میکنیم….
کپکام دیگه گندشو درآورده رسما! واقعا زشت که شرکتی با این عظمت همچین اشتباهای بچه گانه کنه. هرچند بابت ویلیج هنوز از دست کپکام عصبیم ولی همیشه جزو سه شرکت دوس داشتنی زندگیم بوده و هست.
قبل از اینم یه کارگردان از کپکام شکابت کرده بود. یکی از باس های RE:V شبیه شخصیت منفی داخل فیلم بود.
به نظرم کپکام یکم داره شیطونی میکنه 😀