نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 

نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered؛ فساد در دنیای مردگان

سجاد باقریان
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 

اگر عنصر خلاقیت را از هرچیزی جدا کنید، قطعا یک خروجی خام و کلیشه‌ای تحویل خواهید گرفت که به هیچ وجه برای شما جذاب نخواهد بود، اما کافی است خلاقیت را به هرچیزی، به خصوص بازی‌های ویدیویی اضافه کنید، تا یک عنوان جذاب را به وجود بیاورید. بازی Grim Fandango Remastered دقیقا همین‌گونه ساخته شده است، یک بازی ساده و بی‌ادعا که با استفاده از ایده‌های جالب و نو، توانسته به یکی از برترین عناوین ماجراجویی دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. Grim Fandango Remastered ساخت استودیو لوکاس آرتز می‌باشد که در سال ۲۰۱۵ برای رایانه‌های شخصی، کنسول‌های نسل هشتم و گوشی‌های هوشمند با سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی او اس منتشر گشت. این عنوان در زمان خودش توانست استاندارد‌های بازی‌های سبک ماجراجویی را چند سطح بالاتر ببرد و به گونه‌ای این سبک را شکوفا کند. با وجود گذشت زمان زیاد از عرضه این عنوان، Grim Fandango Remastered هم‌چنان از کیفیت خوبی برخوردار است و حس یک بازی منسوخ شده را به شما نخواهد داد، با توجه به تمامی این تفاسیر، ما تصمیم گرفتیم که به سراغ نقد و بررسی نسخه اندروید این بازی کلاسیک برویم تا متوجه شویم دقیقا چه چیز‌هایی باعث شده‌اند تا Grim Fandango Remastered به یک عنوان فوق‌العاده تبدیل شود.

‌‌

داستان؛ فساد در دنیای مردگان

اتمسفر داستان شما را به یاد فیلم‌های کلاسیک هالیوودی خواهد انداخت، محیط‌هایی مرموز و پر از معما که شخصیت اصلی در صدد کشف راز‌های آن است. داستان شما را در پیچ و قوس‌های فراوان قرار خواهد داد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که یک اتفاق به‌طور سطحی روایت شود. علاوه بر این مسئله، نویسندگان در زمینه دیالوگ بسیار خوب عمل کرده‌اند و می‌توان گفت که در بازی با دیالوگی بی‌هدف مواجه نخواهیم شد و هرکدام از آن‌ها با دقت خاصی نوشته شده‌‌اند.

داستان بازی ماجرای مانوئل کالاورای را روایت می‌کند، او در اداره مرگ و میر مسئول فروش بلیت بسته‌های مرگ می‌باشد، بلیت‌هایی که افراد موفق می‌توانند خیلی ساده آن‌ها را خریداری کنند، اما مردمان عادی از پس هزینه‌های آن‌ها بر نمی‌آیند و باید در دنیای مردگان به کار بپردازند، در حالی که هم‌نوعان آن‌ها در حال خوش‌گذرانی در دنیای مرگ هستند. مانوئل به‌گونه‌ای یکی از بازاریاب‌های شرکت مرگ و میر به حساب می‌آید، او فردی صبور، خون‌سرد و از همه مهم‌تر باهوش می‌باشد که شخصیتش این اجازه را به او نمی‌دهد تا از کنار چیزی به سادگی و بدون تفکر رد شود، او یک اسکلت متحرک می‌باشد، یک انسان مرده که مرگ را به انسان‌ها می‌فروشد، پس قرار نیست با شخصیتی شاد و تک‌ بعدی سر و کار داشته باشیم و خیلی زود می‌توانیم با مانوئل ارتباط برقرار کنیم و حتی رفتار‌های عجیب او را هم درک خواهیم کرد، ویژگی‌های شخصیت مانوئل را شرح دادیم تا فقط به یک نکته برسیم، شخصیت‌پردازی در این عنوان فوق‌العاده است و همه شخصیت‌ها دارای ویژگی‌ها‌ و هدف‌ها‌ی خاص خودشان هستند.

grim fandango remastered

گلاتیس فوق‌العاده است، شخصیتی دیوانه و دوست‌داشتنی.

بعد از این‌که با شخصیت‌های اصلی آشنا شدید، تازه جذابیت‌های اصلی داستان برای شما آشکار می‌شود و رفته رفته به هسته اصلی داستان بازی پی خواهید برد. همان‌طور که گفتیم، مانوئل یک شخصیت باهوش و کنجکاو می‌باشد که همین ویژگی‌های او باعث می‌شود پی به وجود یک فساد بزرگ در میان بالارده‌های شرکت ببرد، از اینجا است که داستان بازی به اوج خودش می‌رسد. مانوئل با راننده غول‌پیکر و دیوانه‌اش، یعنی گلاتیس هم‌سفر می‌شود و در این راه با زنی به نام مرسدس کولومار آشنا می‌شود که بعد‌ها بین مانوئل و او یک رابطه عاشقانه و احساسی ایجاد می‌شود که چگونگی شروع این رابطه و احساسات آن‌‌ها به خوبی روایت شده‌ است.

اگر امکانش بود، حتما به تحلیل داستان چندلایه بازی می‌پرداختیم، زیرا این ماجراجویی و اتمسفر سنگین داستانی، ارزش ساعت‌ها تفکر را دارد، بگذارید این‌گونه بگویم که بازی Grim Fandango Remastered، جزو عناوینی است که پس از تمام کردنشان، تازه در ذهنتان آغاز می‌شوند و به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که ساعت‌ها در حال فکر کردن به داستان آن‌ها هستید و می‌خواهید هرچه زود‌تر بروید بازی را ری‌استارت کنید و این‌بار با دقت بیشتر آن را به اتمام برسانید. نمی‌خواهیم داستان بازی را اسپویل کنیم، پس فقط بدانید که Grim Fandango Remastered در این زمینه یک شاهکار می‌باشد.

‌‌

گیم‌پلی؛ ذهنتان را آماده چالشی سخت کنید

هسته اصلی گیم‌پلی بازی مربوط به حل پازل‌ها می‌شود، پازل‌هایی سخت که حل کردن آن‌ها اصلا کار آسانی نیست. کار شما این است، محیط را جست و جو نمایید، وسایل مختلف را در جیب شگفت‌انگیز مانوئل ذخیره کنید، از آن‌ها برای حل پازل بهره ببرید و در این بین از اتفاقات داستانی لذت ببرید، شاید گاهی اوقات احساس کنید پازل‌ها به‌طرز ناجوان‌مردانه‌ای سخت می‌شوند که باید بگویم حق با شما است و این مسئله کاملا درست می‌باشد، ولی این بازی در بخش گیم‌پلی محدود می‌باشد و سازندگان نمی‌توانند از المان‌های خیلی زیاد و متفاوتی استفاده کنند، پس این سختی بی‌رحمانه فقط و فقط با هدف بیشتر درگیر کردن شما در بازی گنجانده شده است، البته این را هم بگویم که معما‌های بازی قابل حل شدن هستند و اینگونه نیست که بخواهید به‌خاطر یک معمای دشوار بازی را حذف کنید یا گوشی خود را به دیوار بکوبید تا آرام بگیرید، پس اصلا نمی‌توان این موضوع را یک نکته منفی تلقی کرد.

Grim Fandango Remastered

حل پازل‌ها سخت است، اما لذتی که در پیدا کردن سرنخ‌ها وجود دارد، در هیچ چیز دیگری پیدا نمی‌شود!

در حین بازی با شخصیت‌های زیادی مواجه خواهید شد که باید با انتخاب دیالوگ‌های مختلف با آن‌ها صحبت کنید، البته دیالوگ‌ها یک هدف خاص را دنبال می‌کنند،‌ مثلا در ابتدای بازی، باید با انتخاب دیالوگ صحیح، گلاتیس را راضی کنید تا راننده شما شود، در اینجا تعداد دیالوگ‌ها بسیار زیاد است و با انتخاب هرکدام از آن‌ها جواب‌های جالبی هم دریافت خواهید کرد. انتخاب دیالوگ‌های اشتباه باعث نمی‌شود ببازید، درواقع هیچ دیالوگ اشتباهی در بازی وجود ندارد و شما باید با استفاده از تمامی دیالوگ‌ها به داستان بازی پی ببرید و بدانید که قرار است الان چه معمایی را حل کنید.

زاویه دوربین ثابت کاملا حس نوستالژیکی را به شما منتقل خواهد کرد، البته امروزه استفاده از این‌گونه زاویه دوربین منسوخ شده و نمونه‌های داینامیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال وجود چنینی زاویه دوربین در این بازی آزاردهنده نیست و شما را به یاد عناوین نسل ۵ و ۶ خواهد انداخت.

‌‌‌

گرافیک فنی و بصری؛ ای کاش بازی ریمستر می‌شد!

در نام بازی می‌توان کلمه ریمستر را دید، اما در محیط بازی خبری از ریمستر نیست و واقعا نمی‌دانم دقیقا سازندگان چه چیزی به غیر از افزایش رزولوشن را به بازی اضافه‌ کرده‌اند. در بازی خبری از تکسچر‌های با‌کیفیت یا به اصطلاح نرم نیست و شاهد یک گرافیک بیست ساله و منسوخ شده هستیم که حتی از استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند هم پایین‌تر می‌باشد. بسیار بهتر می‌شد که اگر شاهد کلمه بازسازی در نام بازی نبودیم، زیرا در این شرایط می‌دانستیم که حداقل تنها با یک پورت ساده سر و کار داریم و الکی دلمان را برای بهبود‌ گرافیک فنی خوش نمی‌کردیم. گرافیک فنی با ارفاق قادر است شما را راضی نگه دارد، البته این یک بازی داستان‌محور و ماجراجویی است، پس تمرکز اصلی یک گیمر در این‌گونه عناوین بدون شک بر روی داستان و گیم‌پلی می‌باشد، پس می‌توان حتی با این گرافیک نه چندان استاندارد هم از بازی لذت برد.

grim fandango remastered 2

بازسازی؟ صحیح…

اما در سوی دیگر، یعنی در زمینه گرافیک بصری سازندگان بسیار خوب کار کرده‌اند و شاهد محیط‌های متنوع و جالب زیادی هستیم که اکثر آن‌ها عجیب و غریب هستند. البته تا  اواسط بازی آن‌قدر صحنه‌های گیج‌کننده و در عین حال زیبا می‌بینید که دیگر همه چیز برایتان عادی می‌شود، این جا دنیای مردگان می‌باشد و عجیب بودن عادی است. این اتمسفر سنگین، سیاه و رمزآلود قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد و به شخصه در هیچ عنوانی این سطح از صحنه‌های عجیب را ندیدم که در عین پیچیدگی، بسیار جذاب هم هستند.

می‌توان بهینه‌سازی بازی را جزو بزرگ‌ترین نکات منفی آن دانست، بازی Grim Fandango Remastered با گوشی‌های جدید که مجهز به نسخه‌های جدید اندروید هستند مشکل دارد و در اکثر مواقع اجرا نمی‌شود، البته در صورت اجرا شدن بازی هم، شاهد یک عملکرد عالی نیستیم و گوشی‌های میان‌رده نیز در رسیدن به فریم‌ریت ثابت دچار مشکل می‌شوند. متاسفانه سال‌ها است که این بازی آپدیتی دریافت نکرده و به احتمال قوی این مشکل برای همیشه پابرجا خواهد ماند.

‌‌

موسیقی و صداگذاری، هدیه‌ای برای گوشی‌های شما!

نمی‌دانم چرا، ولی موسیقی بازی مرا به یاد انیمیشن‌های قدیمی می‌اندازد، انیمیشن‌هایی دو بعدی و کلاسیک که تقریبا همه‌ی ما با آن‌ها خاطرات زیادی داریم و کودکی‌مان را با تماشای این انیمیشن‌ها سپری کردیم. موسیقی بازی در یک کلام عالی است، دقیقا همان حس رازآلودی‌ را به شما می‌دهد که انتظارش را دارید. موسیقی‌ها به خوبی با تم داستانی بازی هماهنگ می‌باشند و شما را ترغیب می‌کنند تا به‌ سراغ رمز و راز‌ها بروید و پازل‌ها را حل کنید.

grim fandango remastered

موسیقی بازی در حد همین عکس حس عجیبی دارد!

فقط می‌توان دیالوگ‌های معرکه بازی را با یک صداگذاری فوق‌العاده تکمیل کرد که خوشبختانه بازی Grim Fandango Remastered در این زمینه بی‌نظیر عمل کرده است، صداپیشگان بازی به خوبی توانستند حال و هوای تک‌تک دیالوگ‌ها را به گیمر‌ها منتقل کنند و به جرئت باید گفت که در صورت نبود صداگذاری مناسب بر روی شخصیت‌ها، اصلا نمی‌تواستیم در این حد و اندازه با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و در این جا است که قدرت یک هنرنمایی باکیفیت را می‌توان متوجه شد.

 

سخن آخر

بازی  Grim Fandango Remastered به کمک تم داستانی فوق‌العاده جذاب، معماهای متنوع،‌ موسیقی خاص و صداگذاری بسیار باکیفیت کاملا می‌تواند توقع‌های شما از یک عنوان در سبک ماجراجویی را برطرف کند و دوستداران بازی‌های داستان‌محور قطعا از تجربه آن لذت خواهند برد، اگر این بازی را قبلا تجربه نکرده‌اید، حتما Grim Fandango Remastered  را در گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید تا از وجود این بازی باکیفیت بهره‌مند شوید.


نقاط قوت:

روایت و تم داستانی فوق‌العاده جذاب

وجود پازل‌های سخت و متنوع

بازی سرشار از محیط‌های عجیب و چشم‌نواز می‌باشد

صداگذاری شخصیت‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد

نقاط ضعف:

عملا هیچ بازسازی خاصی در بازی صورت نگرفته است

عدم پشتیبانی و انتشار آپدیت‌های جدید جهت رفع مشکلات فعلی این عنوان

 بهینه‌سازی ضعیف

نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 

امتیاز گیمفا

راستین کوله

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Grim Fandango Remastered- گیمفا