نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 

نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition؛ بیهوده زنده ماندن!

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 

تجربه باز‌ی‌های منحصر به فرد همیشه لذت‌های خاص خودش را دارد، بازی‌هایی که با گیم‌پلی نو و غیرتکراری خودشان می‌خواهند حس جدیدی را به گیمر‌ها منتقل کنند. ساخت این‌گونه عناوین برای استودیو‌های بازی‌سازی یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود، زیرا هیچ‌وقت نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این بازی خاص، مورد توجه گیمر‌ها قرار خواهد گرفت یا نه. با این وجود استودیو‌هایی وجود دارند که دل را به دریا می‌زنند و هر چه در چنته دارند را رو می‌کنند تا یک بازی‌ خاص را بسازند. یکی از آن‌ها، استودیوی مستقل بازی‌سازی به نام Klei Entertainment می‌باشد. این استودیو در سال ۲۰۱۳ با انتشار عنوان Don’t Starve برای کنسول‌های نسل هشتم توانست نظر خیلی از گیمر‌ها را به ساخته جدید خودش جلب کند. Don’t Starve یک بازی در سبک بقا و ماجراجویی است که از المان‌های نقش‌آفرینی بهره می‌برد، گیم‌پلی این عنوان حس تازه‌ای به شما منتقل می‌کند که در کمتر بازی‌ای شاهد آن هستیم.

با توجه به استقبال خوب گیمر‌ها از Don’t Starve، استودیو Klei Entertainment پا را فراتر گذاشت و آن را با نامDon’t Starve Pocket Edition  برای گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های اندروید و ios منتشر کرد. ما در این مطلب به سراغ نسخه اندروید این عنوان جذاب رفته‌ایم و قصد داریم تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر از عاشقان سبک بقا و ماجراجویی هستید و بدتان نمی‌آید که بازی خاصی را تجربه کنید، حتما در ادامه با ما همراه باشید.

داستان؛ از این بخش چیزی نصیبتان نمی‌شود

در واقع بازی دارای هیچ‌گونه داستانی نیست، شما فقط می‌دانید که در نقش دانشمندی به نام Wilson قرار دارید که نفرین شده و به یک جزیره‌ای عجیب و غریب تبعید گشته است، همین! حتی برای این بخش کوچک هم هیچ‌گونه دیالوگ خاصی رد و بدل نمی‌شود. شما وارد بازی می‌شوید و می‌بینید شخصیت اصلی بر روی زمین دراز کشیده و یک موجودی که به‌نظر شیطان می‌آید به او هشدار می‌دهد که باید هرکاری که از دستش برمی‌آید انجام دهد تا بتواند در این جزیره مرموز زنده بماند. باید تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا Wilson را زنده نگه دارید، زنده ماندن در این جزیره کار آسانی نیست و موجودات خطرناک زیادی در انتظار شما هستند تا شما را از پای در بیاورند. با تجربه Don’t Starve Pocket Edition، حس و حال یک بازی بقا را کاملا درک خواهید کرد.

dont starve pocket edition

شروع بازی در همین حد ساده است.

بسیاری از بازی‌ها وجود دارند که بدون داستان خاصی و تنها به صرف یک گیم‌پلی بی‌نقص می‌توانند شما را تا ساعت‌ها سرگرم‌ خود کنند و به قدری جذاب هستند که لحظه‌ای از آن‌ها خسته نخواهید شد. حال سوال پیش می‌آید که آیا بازی Don’t Starve Pocket Edition نیز همین‌گونه است؟ باید گفت که جواب منفی است، با توجه به مواردی که در بخش گیم‌پلی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، بازی با این شرایط قادر نیست تا شما را تا ساعت‌های طولانی سرگرم خود کند و وجود یک داستان هرچند معمولی و کلیشه‌ای می‌توانست این مشکل را رفع کند که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است و بازی فاقد داستان می‌باشد.

گیم‌پلی؛ زنده ماندن سخت‌تر از آن‌ چیزی است که فکرش را می‌کنید

مهم‌ترین بخش بازی مربوط به گیم‌پلی آن می‌شود، شما با یک عنوان در سبک بقا و ماجراجویی مواجه هستید که با کمک المان‌های نقش‌آفرینی توانسته تجربه جدیدی را برای گیمر‌ها به ارمغان بیاورد. تمام سعی شما در طول بازی این است که زنده بمانید و مکان‌های جدید و ناشناخته جزیره را کشف کنید. همان طور که در بخش  قبلی اشاره کرده بودیم، هدف شما از گشت و گذار در این جزیره مشخص نیست. آدم برای زنده ماندن دلیل خاصی می‌خواهد؟ اگر همین الآن به شما بگویند که ۵۰ سال به عمر شما اضافه خواهد شد، قطعا خوشحال می‌شوید، اما این یک بازی ویدیویی بوده و با زندگی واقعی قابل مقایسه نیست، پس چنین ایده‌ای برای ساخت بازی منطقی است؟

تلاش در بازی Don’t Starve Pocket Edition نیز همین‌گونه است، شما فقط می‌خواهید در این مکان خطرناک زنده بمانید و دست از تلاش نکشید و روز‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. از همان ابتدا تا انتها در حال جمع‌آوری منابع و آیتم‌های گوناگون هستید، سنگ‌ها را می‌شکنید و با استفاده از چوب و سنگ برای خود سلاح می‌سازید که بعد‌ها قادر به ارتقاء آن هستید. در طول بازی همه‌چیز را می‌شکنید و جمع‌آوری می‌کنید و صد‌ها وسیله کاربردی، تزئینی، دفاعی و … را با ترکیب چند آیتم ساده می‌سازید تا با استفاده از آن‌ها راحت‌تر زنده بمانید، فکر نکنید تنها با وجود چندین وسیله قادر هستید که زنده بمانید، این تفکر را از ذهن خود خارج کنید، نحوه برخورد شما با هیولا‌ها، ترکیب صحیح آیتم‌ها و در حالت کلی، هوش و سبک بازی شما تاثیر مستقیمی بر روند بازی خواهد گذاشت.

dont starve pocket edition

هرچیزی که در این تصویر می‌بینید را قادر هستید جمع‌آوری کنید تا در ادامه از آن‌ها استفاده کنید.

اگر بی‌مهابا به دل جنگل بزنید و بدون ارزیابی شرایط کاری را انجام بدهید، مطمئن باشید که ضرر خواهید کرد و Wilson را خواهید کشت. همیشه باید به نوار سلامت، میزان گرسنگی و سطح هوشیاری شخصیت اصلی اهمیت بدهید، زیرا کمبود در هرکدام از این سه بخش شما را به شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد. شخصیت‌های دیگری به غیر از Wilson در بازی وجود دارند که در طول بازی باید آن‌ها را باز کنید. هرکدام از شخصیت‌ها دارای ویژگی‌های مثبت و ضعف‌های خاص خودشان هستند که قادر هستید با توجه به سلیقه و سبک بازی خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

با وجود محیط‌ها و اتفاقات نسبتا متنوع، بازی Don’t Starve Pocket Edition نمی‌تواند برای طولانی مدت شما را سرگرم کند و بعد چندین ساعت یک بیهودگی خاصی در بازی احساس می‌کنید که باعث می‌شود آن را کنار بگذارید. اما اصلی‌ترین دلیل این مشکل چیست؟ همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، عدم وجود داستان، اصلی‌ترین دلیل این مشکل است. شما به خود می‌آیید و می‌بینید که برای هیچ هدفی دارید از جان مایع می‌گذارید. وجود داستان بسیار ساده هم می‌توانست تا حدود زیادی این مشکل را کم‌رنگ‌تر کند و باعث شود بتوانیم ساعت‌های بیشتری با همان شوق اولیه به تجربه بازی بپردازیم.

dont starve pocket edition

نبود داستان و مشکلات ریز دیگر لطمه بزرگی به این عنوان وارد کرده است و اشتیاق ابتدایی تجربه بازی بعد از چند ساعت از بین می‌رود.

دومین دلیل مهم  کاهش جذابیت بازی، مربوط به سبک خاص آن بوده که با سلیقه بسیاری از گیمر‌ها هم‌خوانی ندارد. سلیقه شما تاثیر فوق‌العاده‌ای در تجربه این‌گونه بازی‌ها دارد. نظرات بسیار مختلفی در رابطه با Don’t Starve Pocket Edition وجود دارد، بعضی‌ها عاشق آن می‌گردند و بعضی‌های دیگر همان ده دقیقه اول از آن ناامید می‌شوند.

در نهایت باید گفت که ریسک استودیو  Klei Entertainment برای ساخت این بازی خاص قابل تحسین بوده و نمی‌توان از کنار المان‌های جذاب و جدید این عنوان به سادگی گذشت. اما به دلیل ایرادات موجود، آتش شوق اولیه بازی خیلی زود خاموش می‌شود و خستگی جای آن را می‌گیرد.

گرافیک فنی و بصری؛ فوق‌العاده نیست، اما زیباست

بازی حتی در زمان انتشار هم دارای گرافیک فنی بی‌نقصی نبود و کم و کاستی‌هایی در آن وجود داشت که حتی در نسخه گوشی‌های هوشمند نیز شاهد آن‌ها هستیم. شاید بزرگ‌ترین دلیل این مشکل را محیط بزرگ بازی دانست. با تماشای نقشه پی به وسعت نقشه بازی خواهید برد که با توجه به حجم ۲۰۰ مگی آن، بسیار عالی است. اما به ‌دلیل همین وسعت نقشه و کم‌کاری سازندگان، جزئیات گرافیکی بازی چنگی به‌دل نمی‌زند و در حد و اندازه‌های یک عنوان نسل هشتم به‌نظر نمی‌رسد. خوشبختانه در طول بازی با باگ یا مشکلاتی مانند افت فریم مواجه نخواهید شد که جای شکرش باقی است. بهینه‌سازی بازی هم راضی‌کننده بوده و می‌توان Don’t Starve Pocket Edition را یک بازی سبک برای گوشی‌های هوشمند دانست که حتی گوشی‌های پایین‌رده با سخت‌افزار ضعیف نیز قادر به اجرای آن هستند.

dont starve pocket edition 1

شاید جزئیات زیادی نبینید، اما محیط‌های زیبایی در انتظار شما است.

برخلاف گرافیک فنی، بازی در زمینه گرافیک بصری بسیار عالی کار شده و طراحی محیط‌های بازی در بهترین حالت قرار دارند. علاوه بر طراحی زیبا، تنوع آن‌ها نیز بسیار راضی‌کننده است و با گشت و گذار در جزیره ناشناخته، مکان‌های زیبا و جدید زیادی برای شما به نمایش درخواهد آمد. می‌توان گفت که محیط بازی پویا است و آب‌و‌هوای بازی همیشه یکسان نمی‌ماند، انتظار بارش برف و باران را در طول بازی داشته باشید، در این شرایط، جمع‌آوری آیتم‌ها، مبارزه با هیولاها و درکل زنده‌ ماندن سخت‌تر از قبل می‌شود و چالش‌های جدیدی برای شما پیش می‌آید. در بازی شاهد بخش‌های مختلف روز هستیم و هرکدام از این بخش‌ها به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن در بازی پیاده‌سازی شده‌اند. قطعا هیجان‌انگیز‌ترین لحظات بازی وقتی رخ می‌دهد که هوا تاریک می‌شود و شما تنها با یک مشعل کوچک باید به دل جنگل‌ها و صحرا‌های خطرناک بزنید. در این مواقع اصلا نمی‌دانید که چه چیزی در انتظار شما است، فقط باید ریسک کنید و پیش بروید تا زنده بمانید.

موسیقی و صداگذاری؛ خوب یا بد؟

عملا موسیقی‌ای در طول بازی وجود ندارد و سکوت محض در خیلی از جا‌ها بسیار کسل‌کننده می‌باشد. با توجه به گیم‌پلی طولانی و وجود چالش‌های متنوع، نبود موسیقی لطمه بزرگی به تجربه بازی Don’t Starve Pocket Edition وارد کرده است. فرض کنید در حال مبارزه با یک عنکبوت عظیم‌الجثه هستید و هیچ آوایی نیست که هیجان مبارزه را برای شما بیشتر کند یا در مواقع مرموز، وجود یک موسیقی که با موقعیت هم‌خوانی داشته باشد می‌توانست از کسل شدن گیمر جلوگیری کند.

dont starve pocket edition

گشت و گذار در تاریکی شب همراه با پخش یک موسیقی جذاب‌تر نبود؟ جواب سازندگان را باید شنید!

در سوی دیگر قضیه، مشکل خاصی به صداگذاری وارد نیست و سازندگان بازی توانستند به خوبی بر روی این بخش از بازی کار کنند. از گوشه و کنار محیط‌های بازی همیشه صداهایی به گوش می‌رسد که همیشه دلتان می‌خواهد به منبع صدا نزدیک شوید تا ببینید دقیقا چه چیزی در انتظار شما است. در بازی دیالوگی در بین شخصیت‌ اصلی و دیگر هیولا‌ها رد و بدل نمی‌شود و تنها صدا‌های نامفهومی از دیگر موجودات خواهید شنید که توی ذوق می‌زند.

نمی‌توان به این بخش از بازی صفت خوب یا بد را چسباند، بخش صداگذاری دارای نقص خاصی نبوده و موسیقی آن یک افتضاح واقعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

سخن آخر

شاید Don’t Starve Pocket Edition دارای نقص‌های بزرگ و کوچک زیادی باشد، اما با تمام مشکلاتش، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و اگر شانس بیاورید و سلیقه شما با بازی هم‌خوانی داشته باشد، قطعا از تجربه آن لذت خواهید برد. اگر به دنبال تجربه یک عنوان خاص هستید، Don’t Starve Pocket Edition انتخاب بسیار مناسبی است.


نکات مثبت:

گیم‌پلی خاص با المان‌های جذاب.

بهینه سازی مناسب.

طراحی محیط‌های بازی زیبا و متنوع می‌باشد.

صداگذاری مناسب.

نکات منفی:

عدم وجود داستان مناسب به تجربه بازی لطمه وارد کرده است.

جذابیت بازی بعد از گذشت زمان کوتاهی کاهش می‌یابد.

گرافیک فنی می‌توانست بهتر باشد.

هیچ موسیقی‌ای در بازی وجود ندارد.

 

نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 
نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • pcmaster گفت:

    عدم وجود داستان :laugh: عمو کلا بازی رو نگرفتی چی به چیه داری نقدش میکنی ؟ من pocket edition رو بازی نکردم ولی غیر اون عمده نسخه هاشو دارم و together هم الان نصبه رو سیستم آخه عدم وجود داستان :no: :no: بعدش موسیقی ضعیف و گشت و گذار بی دلیل و گرافیک فنی ضعیف :laugh: به حد کافی گشت و گذار نکردی داستانشو و موسیقیشو ببینی. گرافیکشم برای جماعتی که گرافیک COD دوست دارن جذاب نمیاد زیاد زور نزنین. متاسفم واسه گیمفا.

    AAS(بازگشته است)Amir khanNightFury
    • بازی برای چند ساعت اولیه خیلی جذابه و حس و حال خاصی برای آدم داره. داستان بازی به تلپورت شدن ویلسون و تلاش برای پیدا کردن مکسول خلاصه میشه و همینقدر کلیشه‌ای هستش. بعد از اینکه با تمامی جنبه‌های گیم‌پلی آشنا بشین و چیز جدیدی برای شناختن نباشه بازی خسته‌کننده میشه و به نطر من بزرگترین دلیل این مشکل نبود یک داستان مناسبه. بله میدونم که بازی طوری ساخته شده که ۹۰ درصد تمرکزش روی گیم‌پلی باشه، ولی وجود یک داستان مناسب میتونست از اون کسل‌کنندگی جلوگیری کنه. در نسخه پاکت ادیشن که هیچ موسیقی وجود نداشت(بعید میدونم نسخه‌ای که من نصب کرده بودم دچار اشکال بوده باشه) و گرافیک بازی هم از نطر فنی، نه از نطر بصری! از رقبا خودش ضعیف‌تر عمل کرده و ما قصد مقایسه اون رو با عناوینی مثل cod نداریم. امیدوارم که مقاله رو خونده باشین و نطر داده باشین 😉 :yes:

  • بسیار عالی. فقط یکم دیر نیست برا نقد این بازی؟ ۷ سال پیش منتشر شده! بهتره بازی outriders رو هم بررسی کنید.

  • این بازی بهترین بازی بقاست
    ساعت اول بازی جهنمه
    عملا از یه جایی دورتر نمیتونی بری و کلی طول میکشه یه خونه به اصطلاح بسازی
    بعد که ساختی و کیسه خواب و اینا گرفتی میتونی دورتر بری و بازی تازه شیرین میشه
    پیشنهادش میکنم به همه

    Amir khan
  • DOTA_2 گفت:

    دیگه به هیچ کدوم از نقد های گیمفا اعتماد نمیکنم
    داستان بازی ازین قراره که همون شیطان دوست شمارو گروگان گرفته باید برای نجات اون از هفت مرحله عبور کنید که برای رفتن از مرحله اول به دوم شما باید یک پرتال بسازید ……..
    آیتم های بازی بسیار جذاب هستن
    زنده ماندن بسیار لذت بخشه بازی کارکاتر های زیادی داره که هر کدوم قابلیت خاصی دارن
    موسیقی بازی بسیار فوق العاده است
    این که شرایط بازی سخت باشه یا اسون شما خودتون همه چیز رو انتخاب میکنید که فلان ایتم زیاد باشه تو نقشه یا نه فلان موجود باشه تو بازی یا نه کاملا دستتون بازه
    ای کاش اونی که این بازی رو نقد کرد حد اقل یک ربع تایم پلی داشته باشه
    متاسفم برای گیمفا

    NightFury
    • منتقدا دو نوعن. نوع اول سلیقه خودشون رو میزارن کنار و کلی نگاه می کنن. نوع دوم با سلیقه خودشون نقد میکنن. اکثر منتقدا چه گیمفا چه جاهای دیگه از نوع دومن. یکی از کسایی که از نوع اول بود و من خیی مقالاتشون رو دوست داشتم اقای آریامقدم بودن که متاسفانه چند وقت پیش از گیمفا رفتن و حتی یه پست برای یکی از بهترین منتقدا گزاشته نشد و از ایشون قدردانی نشد. ولی بازم برای خرید یا دانلود یه بازی(چون دانلود هم به هر حال هزینه داره. حالا چه کرکی تو pc و چه هکی ps4 که خودم هکیم) شما باید نقد چند تا سایت رو بخونید و ببینید نکات مثبت و منفی بازی چی هستن و اصلا ارزش خرید یا دانلود رو دارن یا نه. البته بعضی نقدا واقعا ما رو از نقد سایتای دیگه بی نیاز می کنن. مثلا نقد بازی لست۲ توسط سعید اقابایی که همه چیز رو شرح داده بودن ایشون. هر چند من خودم سعی کردم سلیقم رو بزارم کنار و در همه سبک ها و حتی بازیایی که بهشون علاقه ندارم رو هم پلی بدم. چه بازیایی بودن که قبل از تجربه ازشون متنفر بودم و بعد از تجربه عاشقشون شدم. مثل بازی Devil May Cry 5.

  • مهدیار گفت:

    یکی از بهترین بازی های بقایی که تو عمرم تجربه کردم همین بازی هست
    .
    ” هیچ موسیقی‌ای در بازی وجود ندارد. ”
    تا اونجایی که من یادمه داشت !
    .
    ” گرافیک فنی می‌توانست بهتر باشد. ”
    خیلی خفنه که !
    .
    کسایی که بازی های بقا رو دوست دارن حتما این بازی رو پیشنهاد میکنم ، ۲ یا ۳ نفری هم برین دیگه خیلی باحال تر میشه 🙂

  • light گفت:

    باز هم یک نقد ضعیف دوست عزیز شما کاملا بازی رو متوجه نشدی موسیقی بازی کاملا مناسب این عنوان هستش و اون حس تاریکی و تنهایی این جهان رو منتقل میکنه خب این بازی سندباکس هستش شمارو رها میکنه تا داستان خودت رو بسازی میشه گفت کامل ترین عنوان در ژانر بقا هستش ، برای شما خسته کننده میشه معنیش این نیست که این بازی خسته کنندس

    AAS(بازگشته است)Amir khan
  • Amir khan گفت:

    بنظر من داستان برای همچین بازی بقایی که همچین تنوع بالای تو خودش دارع اصلا اهمیت ندارع😐
    گیم پلی بازی واقعا چالش بر انگیزو خوبه و حتی بعد ۱۰۰ روز زنده بودن راحت ممکنه بمیری اما تو اکثر بازی های بقای دیگه اینطوری که یه خونه یا چیزی میسازی و تمام و بنظرم این یه مزیت
    روی موجودات و دشمنای بازی خیلی کار شده و باهاشون میشه خیلی کارا کرد
    چیزایی مثل تغییر فصل و محیط های مختلف و وجود باس های مختلف و جانوران بشدت متنوع ارزش بازی رو بالا میبره
    انتظار حداقل ۸ رو از ۱۰ داشتم☹️

نقد و بررسی بازی Don’t Starve Pocket Edition- گیمفا