از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

ناآرامی تکان‌دهنده در امپراطوری بلاک‌باستری سونی؛ از توسعه The Last of Us 1 Remake تا عدم اجازه ساخت Days Gone 2

محمد حسین کریمی
۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

در سال‌های اخیر شرکت سونی در زمینه اهدای چراغ سبز برای توسعه پروژه‌های جدید به شدت سختگیر شده است و پیرامون همین موضوع، اتفاقات عجیب و غریبی در استودیوهای مختلف زیرمجموعه آن‌ها رخ داده است، اتفاقاتی نظیر توسعه The Last of Us 1 Remake!

استودیوی کمکی سونی ویژوال آرتز (Sony Corp.’s Visual Arts Service Group) همیشه یکی از قهرمانان ناشناخته توسعه بازی‌های پلی‌استیشن بوده است. این استودیوی مستقر در سن دیگو، در زمینه‌های مختلفی از جمله انیمیشن، طراحی و تولید محتوا به استودیوهای مطرح سونی کمک می‌کند، اما حدوداََ سه سال پیش تعدادی از اعضای این استودیو تصمیم گرفتند که کنترل بیشتری را به خود بدهند و به جای این که تنها نقش حمایتی ایفا کنند، یک پروژه را با رهبری و کارگردانی خود تولید کنند.

مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، بنیان‌گذار استودیوی ویژوال آرتز، گروهی ۳۰ نفره از سازندگان را به صورت داخلی و حتی خارجی تحت اختیار خود گرفت تا یک واحد توسعه را تشکیل دهد. ایده‌ آن بود که این تیم کوچک کار خود را با توسعه بازسازی‌ عناوین مشهور و پرطرفدار پلی‌استیشن شروع کند و در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که بازی The Last of Us 1 را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ بازسازی کامل کنند. با این وجود، بر اساس صحبت‌های افرادی که از این قضیه آگاه بودند، شرکت سونی هیچوقت به این تیم توجهی نکرد و به همین دلیل بودجه و حمایت مورد نیاز نیز به آن‌ها داده نشد تا بتوانند اثری قابل توجه در بازار رقابتی بازی‌های ویدیویی ارائه دهند. در نهایت سونی حتی به این تیم نام رسمی نداد و از طرفی حق توسعه The Last of Us 1 Remake نیز به خالق این سری یعنی ناتی‌داگ (Naughty Dog) منتقل شد. احتمالاََ در حال حاضر کوچکی از آن‌ها بر روی این بازسازی کار می‌کند.

در نهایت تیم کوچک تشکیل شده توسط مامباور منحل شد و عده‌ی زیادی از آن‌ها در کنار مامباور استودیو را ترک کردند. مامباور تصمیم گرفته است که پیرامون این موضوع صحبت نکند و همچنین سخنگوی سونی نیز از جواب دادن امتناع کرد.

از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، بنیان‌گذار استودیوی ویژوال آرتز، گروهی ۳۰ نفره از سازندگان را از داخل و حتی خارج از استودیو تحت اختیار گرفت تا یک واحد توسعه را تشکیل دهد. ایده‌ آن بود که این تیم کوچک کار خود را با توسعه بازسازی‌ عناوین مشهور و پرطرفدار پلی‌استیشن شروع کند و در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که بازی The Last of Us 1 را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ بازسازی کامل کنند.

شکست تیم مذکور در توانایی گرفتن چراغ سبز تولید یک بازی و همچنین روند سلسله مراتبی و محافظه کارانه سونی نشان می‌دهد که تیم‌ها باید برای تولید بازی‌های پلی‌استیشن ۵، مراحل سختی را طی کنند و به راحتی به تیم‌هایی غیر از ناتی‌داگ، سانتا مونیکا و گوریلا گیمز چراغ سبز داده نمی‌شود. این شرکت غول ژاپنی چندین استودیوی خبره در سرتاسر جهان تحت اختیار خود دارد، اما در سال‌های اخیر به بازی‌های آن‌ها به صورت اولویت‌بندی شده نگاه کرده است. در چند سال گذشته بودجه‌های چند ده میلیون دلاری به استودیوهای ناتی‌داگ، سانتامونیکا و گوریلا گیمز اختصاص داده شده است، اما تمرکز از استودیوهای خلاقی مانند ژاپن استودیو برداشته شده است. در سمت مقابل رقیب آن‌ها، شرکت مایکروسافت، استراتژی متضادی را برگزیده است. آن‌ها تمرکز خود را بر روی سرویس‌ها و همچنین استودیوهای کوچک و بزرگ مختلف گذاشته‌اند.

تمرکز بیش از حد سونی بر روی انحصاری‌های بلاک‌باستری و پرهزینه، برای آن‌ها مساوی با ضعیف شدن استودیوهای میان‌برده و از دست رفتن افراد بااستعداد در این تیم‌ها بوده است. چنین روندی باعث می‌شود که بازی‌بازان در نهایت گزینه‌های زیادی را پیش روی خود نداشته باشند و همچنین نشود از تمامی سلایق پشتیبانی کرد. هفته‌ی گذشته سونی استودیوی ژاپن خود را سازماندهی مجدد کرد که در نتیجه‌ی آن شاهد از دست رفتن استعدادهای زیادی از جمله تهیه‌کننده Bloodborne و خالق سری Silent Hill بودیم. تمامی این سیاست‌ها نشان می‌دهند که تمرکز سونی به صورت تمام و کمال بر روی استودیوهای بزرگ است و سازندگان کوچک‌تر نقش کمتری را در لاین-آپ‌های آن‌ها ایفا می‌کنند.

سال گذشته استودیوی سونی بند (Sony Bend) پروژه‌ و ایده نسخه دوم بازی Days Gone را به سونی ارائه کرد و پیشنهاد داد که اجازه توسعه این اثر داده شود، اما تیم مدیریتی بخش سرگرمی سونی این اجازه را صادر نکرد و آن‌ها در گرفتن چراغ سبز از سوی سونی شکست خوردند. اگرچه بازی اول سودآور بود، اما مدت زمان توسعه بلندمدت و همچنین دریافت نقدها و نمرات متوسط، باعث شد که سونی از ساخت Days Gone 2 منصرف شود. پس از مدتی، سونی به آن‌ها دستور داد که برای ساخت یک بازی چندنفره به استودیوی ناتی‌داگ کمک کنند و در کنار آن، تیم دومشان با نظارت ناتی‌داگ، نسخه‌ جدید Uncharted را توسعه دهد. برخی از اعضای ارشد این تصمیم سونی را نپذیرفتند و استودیو را ترک کردند. اعضای استودیوی سونی بِند ترسیدند که در نهایت جذب استودیوی ناتی‌داگ شوند و پروژه Uncharted نیز لغو گردد و به سرانجامی نرسد. با این وجود، ماه گذشته، مارس ۲۰۲۱، آن‌ها به آرزوی خود رسیدند و در حال حاضر بر روی یک پروژه جدید کار می‌کنند.

از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

سال گذشته استودیوی سونی بند (Sony Bend) پروژه‌ و ایده نسخه دوم بازی Days Gone را به سونی ارائه و پیشنهاد داد که اجازه توسعه این اثر داده شود، اما تیم مدیریتی بخش سرگرمی سونی این اجازه را صادر نکرد و آن‌ها در گرفتن چراغ سبز از سوی سونی شکست خوردند. با این وجود، ماه گذشته، مارس ۲۰۲۱، آن‌ها به آرزوی خود رسیدند و در حال حاضر بر روی یک پروژه جدید کار می‌کنند.

برخی اوقات بازی‌های بزرگ می‌توانند در بخش فروش نتیجه‌ای معکوس و غیرمنتظره‌ دریافت کنند و برعکس این قضیه نیز وجود دارد. پروژه‌ها و آثار کوچک نیز می‌توانند به صورت ناگهانی به بازی‌های پردرآمد تبدیل شوند. در سال ۲۰۲۰، شرکت سونی پیرامون بازی Dreams بازاریابی قدرتمندی را انجام نداد و بازی از دیدگاه تجاری نتوانست به پتانسیل خود دست پیدا کند. در نتیجه، احتمالاََ پلی‌استیشن یک روبلاکس مخصوص خود را از دست داده است. شرکت روبلاکس در اوایل امسال به صورت عمومی مطرح شد و در حال حاضر ارزشی فرای ۴۵ میلیارد دلار دارد.

حال باری دیگر به اتفاقات پیرامون استودیوی ویژوال آرتز باز گردیم. مامباور و تیمش برای اولین بازی خود تصمیم گرفتند اثری را انتخاب کنند که به راحتی توسط مدیران سونی تایید شود. با توجه به خطرها، بودجه و تعداد نیروی مورد نیاز، آن‌ها تصمیم گرفتند که به عنوان اولین پروژه، یکی از بازی‌های قدیمی را برای پلی‌استیشن ۵ بازسازی کنند. بازسازی‌ها اصولاََ انتخاب محافظه کارانه‌ای هستند، زیرا به‌روزرسانی و پولیش یک بازی قدیمی کم خرج‌تر و آسان‌تر از توسعه بازی جدیدی از پایه است. از دیدگاه بازاریابی نیز این عناوین می‌توانند به واسطه زنده کردن حس نوستالژی، افراد قدیمی را به این پروژه جذب کنند و در کنار آن، بازی‌بازان جدید نیز خواهان تجربه یک اثر قدیمی با کیفیت نسل نهمی خواهند بود. در ابتدا تیم مذکور برنامه داشتند که اولین بازی از سری Uncharted را بازسازی کنند که در سال ۲۰۰۷ توسط ناتی‌داگ عرضه شد، اما در نهایت این پروژه لغو شد، زیرا به طراحی‌های اضافه زیادی نیاز داشت. در نهایت آن‌ها تصمیم گرفتند که عنوان The Last of Us 1 را به صورت اساسی بازسازی کنند.

در آن زمان، استودیوی ناتی‌ داگ سخت مشغول توسعه The Last of Us Part II بود که گرافیک بصری خیره‌کننده‌ای داشت و ویژگی‌های جدیدی را از دیدگاه گیم‌پلی معرفی می‌کرد. اگر مامباور و تیمش می‌توانستند بازی اول را با کیفیت مشابه بازی دوم و گیم‌پلی کاملاََ جدید توسعه دهند، آنگاه پکیج بازسازی بازی اول و همچنین بخش دوم آن می‌توانست برای هر مخاطبی جذاب به نظر برسد و به یک عامل فروش برای پلی‌استیشن ۵ تبدیل شود. به صورت تئوری چنین رویکردی باعث می‌شد پروژه اول مامباور نیاز به بودجه زیادی نداشته باشد، زیرا بازسازی Uncharted 1 نیازمند تغییرات اساسی در گیم‌پلی بود، اما بازسازی The Last of Us 1 تنها تمرکز بر روی کیفیت گرافیکی را می‌طلبید. آن‌ها عقیده داشتند که اگر پروژه The Last of Us 1 Remake به خوبی ارائه شود، آنگاه می‌توانند برای بازسازی Uncharted نیز چراغ سبز را بگیرند.

با وجود تمامی رویاپردازی‌های تیم ویژوال آرتز، سونی اعتماد به تیم مامباور را انتخاب نکرد، زیرا The Last of Us 1 یکی از عناوین مهم سونی به شمار می‌رود و شرکت‌های بزرگ در زمان انتخاب تیم‌ها به شدت مراقب هستند که بهترین‌ها برای بهترین پروژه‌ها انتخاب شوند. پروژه مامباور که در آن زمان T1X نام داشت، به صورت آزمایشی تحت توسعه قرار داشت، اما سونی موجودیت این تیم را به عنوان یک راز نگه داشت و بودجه مورد نیاز به آن‌ها اهدا نشد. با وجود تمامی این چالش‌ها، تیم کوچک ویژوال آرتز در بهار سال ۲۰۱۹ بخشی از پروژه جدید خود را تکمیل کرد تا به مدیران سونی نشان داده شود.

در آن دوره، سونی تیم مدیریتی خود را به طور کامل تغییر داده بود و رئیس جدید، هرمن هالست (Herman Hulst)، از نتیجه به دست آمده توسط تیم مامباور راضی نبود. هرمن هالست پروژه را بیش از حد هزینه‌بر می‌دانست و از تیم مامباور این سوال را مطرح کرد که چرا چنین بودجه‌ی کلانی برای پروژه T1X درخواست شده است. جواب آن‌ها این بود که بازی بر روی موتورگرافیکی کاملاََ جدیدی بر اساس پلی‌استیشن ۵ توسعه می‌یابد. مامباور در آن زمان به نیروی تخصصی بیشتری نیاز داشت تا بر روی مبانی این تکنولوژی جدید کار کنند و همچنین برخی از مکانیک‌های گیم‌پلی نیز به طراحی دوباره نیاز داشتند. در نهایت هالست کاملاََ متقاعد نشد، اما مراحل ساخت ادامه یافت.

از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

با وجود تمامی رویاپردازی‌های تیم ویژوال آرتز، سونی اعتماد به تیم مامباور را انتخاب نکرد، زیرا The Last of Us 1 یکی از عناوین مهم سونی به شمار می‌رود و شرکت‌های بزرگ در زمان انتخاب تیم‌ها به شدت مراقب هستند که بهترین‌ها برای بهترین پروژه‌ها انتخاب شوند. پروژه مامباور که در آن زمان T1X نام داشت، به صورت آزمایشی تحت توسعه قرار داشت، اما سونی موجودیت این تیم را به عنوان یک راز نگه داشت و بودجه مورد نیاز به آن‌ها اهدا نشد.

درست زمانی که تیم مامباور امید به شروع مراحل تولید بازسازی The Last of Us 1 را داشتند، یک بازی بزرگ دیگر به زمان تعیین شده برای عرضه نرسیده بود و آن‌ها به عنوان یک تیم کمکی مجبور شدند که بخشی از مراحل توسعه آن اثر را پیش ببرند. عرضه The Last of Us Part II از ۲۰۱۹ به سال ۲۰۲۰ منتقل شده بود و ناتی‌داگ برای پولیش بیشتر به تیم ویژوال آرتز نیاز داشت. بخش بزرگی از تیم مامباور در کنار ۲۰۰ نفر از اعضای ویژوال آرتز موظف شدند تا در آن دوره از ناتی‌داگ پشتیبانی کنند و به دنبال این موضوع، توسعه بازسازی The Last of Us 1 از حالت قبل خود نیز کندتر شد.

پس از مدتی نقش‌ها عوض شد. این‌بار سونی چندین عضو ارشد از استودیوی ناتی‌داگ را به ویژوال آرتز فرستاد تا بر روی T1X کار کنند و این پروژه را به سرانجام برسانند. تعداد زیادی از نیروهای ناتی‌داگ به تیم سن دیگو ملحق شدند و حتی برخی از آن‌ها قبلاََ بر روی The Last of Us 1 کار کرده بودند. در نهایت این پروژه به زیرمجموعه‌ بودجه ناتی‌داگ منتقل شد و تمامی هزینه‌های آن از سوی ناتی‌داگ پرداخت می‌شد. در ابتدا سونی آزادی عمل بیشتر را به اعضای ناتی‌داگ داد و به طور تدریجی کنترل تمام و کمال به ناتی‌داگ منتقل شد و حالا استودیوی اصلی که این ایده را در ذهن داشت یعنی ویژوال آرتز یا سن دیگو استودیو دیگر نقش چندانی در توسعه این پروژه نداشت. در نهایت همان روند همیشگی رخ داد، تیم ویژوال آرتز به پولیش و پشتیبانی از پروژه‌ای دیگر پرداخت و پروژه T1X به طور کامل به زیرمجموعه ناتی‌داگ منتقل شد.

استراتژی انتخاب شده پیرامون مسائل بالا برای سونی منطقی به نظر می‌رسد. ناتی‌داگ “یکی از استودیوهای کلیدی” آن‌ها به شمار می‌رود. تحلیلگر بلومبرگ، متیو کنترمن (Mathew Kanterman)، در این باره می‌گوید:

برتری رقابتی سونی پیرامون تولید عناوین انحصاری و محتویات جدید در سالیان اخیر بهتر از مایکروسافت بوده است. بازی‌های جدید و بازسازی عناوین کلاسیک باعث می‌شود که تقاضای پلی‌استیشن ۵ در سطح بالایی حفظ شود.

با این وجود، افرادی که تقاضای استقلال داشتند، با ناامیدی محض مواجه شدند. تا اواخر سال ۲۰۲۰، بیشتر اعضای بالارده‎ پروژه T1X، تیم ویژوال آرتز را ترک کردند. در حال حاضر پروژه T1X توسط ناتی‌داگ با همکاری تیم سونی ویژوال آرتز در دست توسعه قرار دارد. آینده تیم مامباور که به شوخی استودیوی ناتی‌داگ جنوبی نامیده شده بودند نامشخص باقی می‌ماند.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 
از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • وای دعا میکنم دو یا سه سال دیگه بیاد برای آخرین بار جوئل کنترل کنم 🙁

  • ساخت دیزگان دو و است ریمیک واقعا حماقت محضه
    اولی کمتر دومی خیلی!
    دم اونی که نذاشت گرم

  • خب روند دقیقا چه تاثیری روی اینده پلی استیشن داره؟ باید با بازی های کوچیک و ریسکی خداحافظی کنیم؟ قراره فقط تا انچارتد ۲۱ پیش بریم؟ :-/
    بقول شان لیدن مدت زمان بازی های AAA باید به ۱۰ تا ۱۲ ساعت کاهش پیدا کنه مثل اسپایدر من مایلز مورالز بنظر من این انتخاب خیلی بهتریه تا اینکه سونی بخواد فقط بازی های بلاک باستری بسازه و بخاطر بودجه بقیه رو فدای این مسیر کنه :smug:

    • Kℭ₦Å گفت:

      اتفاقا سونی بازی های بزرگ زیاد ساخته و خبری از بازی های کوچک نبوده
      از آنچارتد و لست و هورایزن و گاد و اسپایدرمن و بلادبورن گرفته تا دیمنز سولز و ریمیک و گوست و بقیه که همگی بازیای بزرگ و پر خرجی هستن و خیلی هاشون هم ریسکی هستن زمانی که اون استدیو درایو کلاب بسته شد و منم گفتم به درک و سونی هم دلیلش این بود که اون کیفیت و کار ساخت مد نظرشون رو براش ارائه نداد حتما چیزی میدونن که به هر پروژه ای چراغ سبز نمیدن

    • همین حرف شان لیدن ، جوزف فارس زد همه گیمرها بهش حمله کردن که حق هم داشتند شان لیدن بگه خوبه اما جوزف فارس بگه بده یعنی چی بازیها ۱۲ ساعته بشند هیچ گیمری اینو دوس نداره بازی بخره که توی دو روز تموم بشه

      • Yato گفت:

        ۱۲ ساعت برای یک بازی که تنها بخش کمپین داره مدت خوبی به حساب میاد و قرار نیست شما طی ۲ روز تمامش کنید ۱ هفته طول می کشه مثل doom eternal که ۱۰ ساعت بود ، همه بازی ها نباید به این سمت برند ولی برای بازی های داستانی مثل انچارتد فکر بدی نیست

        • Witcher گفت:

          بستگی داره چطوری پلی بدی !! مثل من باشی ۲ روزم کمتر تموم شدست بازی هر دو روز یه بازی رو تموم میکنم جوری که تقریبا بازی خاصی نمونده واسه پلی دادن … به نظرم بازی که ۷۰ دلار پاش میدن (منظورم کسایی که میخرن ) حد اقل باس ۱۵-۲۰ ساعت گیم پلی داشته باشه پول کمی نیستا

      • بازی های اکشن ادونچر استانداردشون پونزده بیست ساعته
        نقش آفرینی ها بالای بیست ساعت
        پلتفورمر هشت تا پانزده ساعت مثلا
        شوتر اول شخص هشت تا ده ساعت
        ترسناک زیر ده ساعت
        اینا معیار های من بود مال شما شاید فرق کنه
        البته نقش آفرینی که من دوست دارم بالای چهل ساعت مفید باید گیم پلی داشته باشه

  • Morpheus گفت:

    ریمیک کردن بازی مال هشت سال پیش 😐 😐 واقعا چ نیازی به ریمیک بازی سال ۲۰۱۳ هست ؟!!
    راکستار به اون شیردوشی gtav که همون ۲۰۱۳ اومده یک اپدیت میخواد بده حالا اینو میخوان ریمیک کنن.نباید بهش دست بزنن بازی هنوز قشنگه.
    حالا اون به کنار دیزگانو کجای دلم بزارم
    بازی که اینهمه فروش کرد و اینهمه طرفدار داره منتظر دنبالشن حالا برای انتقادایی که بهش وارد شده کنسلش کردن 😐 😐 😐 .

  • نینتندو سه تا ماریو کهنه نسل شش و پنجی رو میزاره تو یه کالکشن به اسم ال استار خداتومن میفروشه همه سریع میخرن
    اون وقت اینا دنبال ریمیک کردن بازی هستن که بهترین گرافیک نسل هفت رو داشته!
    یا بعضی از سوییچ دارها کم هوش هستن یا این دنیا واقعا جای عجیبیه

    • Emmat گفت:

      شماره یک ماریو جزو ستون های گیمینگ هست شخصیت که ۳۵ سال توی راس بوده قرار نیست نینتندو مفت از دستش بده نینتندو هم یه شیطونی هایی هم داره.
      ولی درباره اینکه نینتندو دار ها می خرن شما الان می خوای یه تجربه ای درست از ماریو ۶۴ داشته باشی به هیچ عنوان نمی شه فقط باید کنسول نینندو ۶۴ رو بخری تازه همه نمرات بازی ها ماریو رگ سبز رو دارند.

  • Kℭ₦Å گفت:

    بازسازی لست ۱ واقعا عجیبه در این کنار هم میتونه فروش بسیاری داشته باشه کلا فرنچایز لست محبوبیت و فن بیس بسیاز بزرگی داره ولی بازسازیش بنظرم همچین هم واجب نبود همون ریمستر نسل هشت رو بصورت ۴k و ۶۰ فریم میدادن خوب بود گرافیک و کیفیتش عالیه دیزگان هم که درسته بخاطر مشکلات فنی روز عرضه نمرات پائینی گرفت ولی فروش بسیار عالی داشت و رکورد فروش گاد رو هم توی چین زده بود و طرفدارای زیادی هم داره و خیلی لذت بخشه!ولی خب فکر کنم سونی میخواد هر بازی میسازه درجه یک و حداقل متای بالای ۸۰ باشه سونی فعلا تمرکزش روی ناتی داگ و اینسامنیاک و سانتا و گوریلا هستش و این کنار هم با بقیه سازندها هم همکاری میکنه.
    بلاخره یه پستی اومد که برای من ارزش کامنت دادن رو داشته باشه و البته این اوضاع فاجعه سایت و لایک و دیس هارو درست کنید یه نگاه به سایت های دیگه بکنید چندین ساله هیچ مشکلی تو این بخششون ندارن اون وقت گیمفا با چند سال سابقه درگیره باگ و سیستم لایک و دیسلایکه :-/ خودم گیمفارو دوست دارم ولی اوضاع خوبی نداره زمانی نویسندهای مختلفی مثل غزالی و رضایی مقاله مینوشتن و کلی نقد و مقاله داشتیم الان جز اقای بابایی کسی مقاله بزرگی نمینویسه و سایت خلاصه میشه توی خبر هایی که همه سایت ها میزارن و گذاشتن مطالب تکفارس و سینما تو گیمفا اون دوران مطالب خاص و خوب خبری نیست چیزی که گیمفا رو متفاوت کرده بود و ایدهایی که داشت.موفق باشید

  • واسه چی دیزگان که خیلی آی پی خوبی بود
    پ ن : این جیم رایان داره پلی استیشن رو به فنا میده
    پ ن۲: اوه اوه لست ۱ ریمیک 😀 فکر می‌کرد همون ریمستر رو با جهش گرافیکی واسه این نسل عرضه کنن

  • ۱- استودیوای به نام سن دیگو دیگه وجود نداره و اگر وجود داشته باشه هنوز نتونستن از سردرگمی ساخت بازی خارج بشن چون الان هیچ پروژه ای ازشون تایید نگرفته.
    ۲- لست ریمیک داخل استودیو ناتی داگ در دست ساخت قرار داره. طبق گزارشی به شدت معتبر.
    ۳- سونی اگر به روند بلاک باستری و عدم توجه به ایده استودیوهای کوچک‌تر ادامه بده نمی تونه همه ی سلایق رو پوشش بده، و همین الان هم بیش از حد به سمت عناوین سینماتیک رفته. اگر قرار باشه به استودیوهایی مثل ناتی داگ اهمیت بیش از حد بده، فقط باید بازی سینماتیک ببینیم، چون مهارت این استودیو در بخش اثار سینماتیک هستش. در صورتی که japan studio یک سازنده به شدت خلاق به همراه پروژه هایی بود که دغدغه ذهنی نوابغ بودن.

  • Ninja Theory گفت:

    هر وقت این گزارش ها رو میبینم یاد یک جوک می افتم و میخندم
    《سونی به آزادی عمل بالا به استودیوهاش معروفه》
    حتی اگر این جمله تا چند سال پیش وجود داشت، الان از بین رفته
    الان هم میبینیم که فرصت ساخت نسخه بعدی به استودیوهاش نمیده و به خاطر هزینه بالای پروژه ها چراغ سبز نمیده :-))

    • متاسفانه مایکروسافت به این سطح از کیفیت محتوا و حساسیت نرسیده که نیاز به کنترل کیفیت بالا داشته باشه و در حال حاضر ریسک کردن پیرامون محتوا برای مایکروسافت ضرر چندانی نداره، اما این وسط سونی به محض این که یک بازی با متای ۸۰ داشته باشه هیترها و حتی طرفداران پلی استیشن امان نخواهند داد، در صورتی که مایکروسافت در طول نسل گذشته کارخونه تولید بازی ۷۰ ۸۰ بود و تعداد کمی اثر +۹۰ و بازی سال داشت، برای همه عادی شده بود. مطمئناََ فرق هست بین ریسک پذیری دو شرکت که یکی ۰ کاندید بازی سال و دیگری هر سال کاندید بازی سال ارائه میده.

        • اسپنسر فکر میکنه راز موفقیت سونی آزادی عمل استودیوهاشه برای همین چند سالی هست به استودیوهاش گفته هر جور دوس دارین بازی بسازین فقط اون بازی هیلو و گیرز باشه نحوه ساختش مهم نیست بعضی ها فرق آزادی عمل و ریسک پذیری بالا همراه با کنترل کیفی سخت گیرانه رو با رها کردن استودیوها به حال خودشون اشتباه گرفتند همین گاد ۲۰۱۸ سونی اینقدر روش سخت گیری کرد اینقدر به کوری بارلوگ سخت گرفت که بهترین کیفیت ممکن رو بده بیرون که نتیجه ش این شد وقتی نمرات بازی اومد بیرون بارلوگ اشک شوق ریخت

          • اون طرف هم مایکرو ۳۴۳i رو به حال خودش رها کرده بهشون گفته فقط هیلو بسازین نحوه ساختش مهم نیست آزادی عمل دارین 😀 که نتیجه شد اون فاجعه نسل ششی که مجبور شدن تاخیر بزنند بلکه یه ذره از اون حالت فاجعه ش دربیاد

      • Kℭ₦Å گفت:

        :yes: :rotfl: این کامنت رو نه تنها باید طلا گرفت بلکه باید سر در تمام سایت های گیمینگ زد تا دیگه بعضی فن بوی ها و هیترا جوک نگن و هی صفحه رو رفرش کنن و لایک بدن به خودشون :rotfl:
        گیمفا داره به کجا میره با این سیستم مسخره لایک و دیس 😀

      • بله
        تقابل دو دست به قند شکن رو میبینیم
        ببینیم کدام یک برنده میشن
        فعلا دست به قندشکن لایک ده برندست⁦:-D⁩

      • Nobody گفت:

        حرف حق بعضی هارو فشاری کرده :rotfl:

      • Arno گفت:

        این عدم فرصت ساخت نسخه بعدی و آزادی عمل سونی چه ربطی به مایکروسافت داشت خدا میدونه ولی همیشه متا پرستا تعدادشون زیاده در حالی که بالای ۱۰۰ میلیون نفر در حال تجربه فورتنایت با متای ۷۵ هستن یا خبر فروش ۲۰ میلیونی Sea of Thieves باعث شده مایکروسافت بودجه و اختیار کامل ( فارق از متای ۶۵) در اختیار استودیو ریر برا پشتیبانی رو بده و از یه محصول بار مصرف فاصله بگیره.

        یه عده فک میکنن چون دارن بازی متا ۹۰ و جایزه گرفته تجربه میکنن pro player هستن و بقیه و آماتور و کژوال پلیر.

        • شما خیلی ذهنیت مثلا روشن فکرانه داری که فکر می کنی متاکریتیک بی اهمیت هستش در بحث ریسک پذیری ساخت بازی‌ها یا این که بازی سال اهمیتی نداره. شما اول باید به این موضوع فکر کنی که موضوع متا در مورد تجربه بازی بازها شاید تاثیر زیادی نداشته باشه و یک بازی با متای ۷۵ هم لذت نسبی بده به گیمر اما وقتی به بحث مطرح شدن در جوامع و همچنین بازاریابی میرسیم اتفاقا متا اهمیت بالایی داره برای همینه که روی کاور بازی های GOTY EDITION یا در تریلرهای لانچ نمرات وبسایت های مختلف رو تگ می کنن به بازی. چون توی بازاریابی تاثیر داره. از طرفی بازی سال هم همینطور تریلرها و توییت از سمت سازندگان همگی کاندید ها و بازی های انتخاب شده به عنوان بهترین سال رو اعلام می کنن. چرا؟ به نظر شما چرا سازنده ها این کار رو انجام میدن؟ ساده اس، چون یک نوع افتخار و بازاریابی محسوب میشه. حالا چی میشه اگر سونی ریسک کنه و به هر پروژه ای چراغ سبز نشون بده؟ بازی های با نمرات پایین و چیپ از دیدگاه منتقدین مثل برخی عناوین مایکروسافت تولید میشن با این تفاوت که استاندارد سونی با مایکروسافت فرق داره مایکروسافت در این سال ها استانداردش در بهترین حال ۸۰+ بدون هیچ کاندید بهترین سال شدن بوده اما سونی در چند سال اخیر چندین بازی داشته که مورد تحسین قرار گرفتن و اگر بازی ها حتی مقداری نمرات پایین تری دریافت کنند به شدت مورد بلک لش و اعتراض قرار میگیرن که چرا ناگهان از عناوین GROUND breaking با نمرات و جوایز بالا به این سطح رسیدن در حالی که این موضوع برای مایکروسافت یک عادت همیشگی در چند سال اخیر بوده. بنابراین حرفی که زدم کاملاََ هم مربوطه. و افتخاراتی نظیر متای بالای ۹۰ و بازی سال اگر جایی در تجربه ی ما نداشته باشه، در بازاریابی و ریسک پذیر بودن ناشرها بسیار اثر داره. این در مقاله شرایر هم اومده که نمرات پایین دیزگان نسبت به عناوین تاپ سونی یکی از دلایل عدم توسعه نسخه دوم بوده.

  • T800 گفت:

    الان نفهمیدم چیشد
    بازی جدید بند استدیو یه پروژه جدیده یا پروژه مولتی پلیر ناتی داگ؟

  • Yato گفت:

    همین الانشم سونی هوای خیلی از استودیو های کوچک مثل Returnal داره درک نمی کنم که چرا به استودیو های داخلیش بها نمیده

  • Devil گفت:

    دست از سر ریمیک بردارین بازیهای ریمیک هیچوقت به اورجینال نمیرسن چون اسپویل شدن یک بازی داستانی اسپویل شده دیگه چه چیزی برای ارائه داره فکر کنم دلیل اصلی قطع پشتیبانی ps3 ریمیک بازیهای نسل هفت باشه.این ریمیک شده سرطان صنعت گیم چون از ایجاد خلاقیت برای یک آی پی جدید جلوگیری میکنه

  • Inspody گفت:

    سوتون بلاخره برگشتی :laugh: :heart: :rose:

  • Witcher گفت:

    مطمئن باش بخاطر پورت گیم ها رو پی سی تو بلند مدت ضرر بدی به فن بیس و حتی فروش کنسول وارد خواهد شد اینو بعد چند سال خواهی فهمید الان همه فکر میکنن خیلی روشن فکرانس حتی منم که میام ترول میکنم بخاطر پورت و ته تهش میدونم این کار باعث کم شدن کیفیت بازی ها خواهد شد

  • Vahid3333 گفت:

    نظرات ما هم که تایید نمیشه انگار

  • داداش مخلصتیم خوبه که برگشتی

  • Vahid3333 گفت:

    موفقیت مغروریت هم با خودش میاره اگه تو موضع ضعیفی بود سونی بازی بدم بود چراغ سبز رو میداد

  • Mikasa گفت:

    ناراحت کنندست که ظاهرا تیم مدیریتی جدید سونی موفقیت رو فقط در بازی های AAA و بلاک باستری با کیفیت سینمایی میبینه!
    اصلا با این هرمن هالست و اون یکی یارو ( اسمش یادم رفته!) حال نمیکنم اصلا
    برای دریمز حتی کمترین تبلیغاتیم نکردن و بازی به اون جالبی کلا از دید مخفی موند
    japan studio رو هم که زدن پاک کردن کلا! بابا لعنتیا من چندتا از بهترین‌تجربه های زندگیم ناشی از همکاری این استودیو بوده! سازنده سایلنت هیلو باید اینا در حد پادشاه باهاش برخورد میکردن! یارو بلند شد رفت از بس بهش فضا داده نشد! این حد از حماقت واقعا؟
    سانسور بازیای ژاپنی هم‌بی تاثیر نبود برای مهاجرت ژاپنیا از پلی استیشن به نینتندو
    وقتی مخاطب ژاپنی کنسولتو نخره
    کارگردان ژاپنی هم دلیلی نداره برات بازی بسازه و میره! نتیجش میشه یه چرخه معیوب
    نینتندو نمیدونم خبر دارین یا نه ولی کارگردان هایی که داره رو با چنگ و دندون حفظ میکنه
    درسته پول پرست هست ولی این پول پرستیش باعث نشده توجهش به این کارگردان ها کم بشه. میاموتو وقتی ماریو میساخت و ۴۰ میلیون میفروخت همونقدر بهش احترام گذاشته شد که pikmin ساخت و ۳ میلیونم‌نفروخت
    هنوزم که هنوزه بعد ۳۰ سال میاموتو تو نینتندو هست و مشاوره میده نتیجشم مشخصه دیگه
    بزرگان گیمو بخاطر یکی دوتا بازی غیر موفق که نمیندازن دور :/
    چون سازنده سایلنت هیل یه گراویتی راش ساخت که کم فروخت، هیچ فرصتی بهش ندادن و اخرشم رفت یه استودیوی جدید
    بلادبورن ۲ نساختن حتی یه شایعه هم ازش درز نشد کاملا مشخصه سونی چراغ سبز نمیداده و تهیه کننده ها و عوامل ژاپن استودیو هم رفتن

  • Mateus گفت:

    ممنون جناب کریمی بابت تایید کامنت :rose:

  • ASHEN ONE گفت:

    چرا باید لست آو آس ریمیک بشه؟
    اتفاقا بنظرم اصلا به ریمیک نیازی نداره.

  • کل قضا و بلای عمرتو رو یهویی تموم کردی… ایشالا دیگه تا ۱۲۰ سالگی تخت گاز بتازی!
    خوش اومدی!

  • منتظر پرافتخارترین ریمیک تاریخ باشید 😎

  • خوش برگشتی صفا آوردی :heart: :deadrose:

  • لست یک همین ورژن ps4ش قشنگ تا نسل بعدی قابل بازیه
    بشینن گاد او وارای یونان رو ریمسترد کنن

  • Kℭ₦Å گفت:

    ریمیک شدن لست یک واقعا دیدنیه فکر کن با جزییات و فیزیک و گرافیک و گیمپلی ای مثل لست دو رو به رو بشی از این ور هم دی ال سی و آنلاین لست دو هم توی راهه :inlove: بلاخره لست یک جز پر افتخار ترین بازی های تاریخه و یک بازی معمولی نیست هرکی هم ریمیک شدن لست یک رو اسم شیردوشی روش میزاره میتونه نخره و بازی نکنه و بره شماره بعدی کالاف و بتل رو بخره و صاحب یک ساعت کمپین و بخش آنلاین بی ارزش و تکراری بشه :-*

  • hamid619 گفت:

    کاربرای سایت همسایه خیلی منطقی تر هستند به نظر من لست ۱ نیاز به ریمیک نداره نهایت یک ریمستر با رهگیری پرتو و تکسچر فورکی و فریم ریت بالا ولی ریمیک بازی که کلی جایزه گرفته و کیفیت بالایی هم روی پلی ۳ هم ریمیستر پلی ۴ داره اصلا منطقی نیست ولی وقتی سونی فن باشی دیگه منطق تنها چیزی که اهمیت داده نمیشه

  • Neil_druckman گفت:

    خوشحالم که سالمی ولی خیلی بد نگرانم کرده بودی اون شب اونجوری ناپدید شدی واقعا هزارتا فکر بد داشتم میکردم

  • Amir_69 گفت:

    الحق والانصاف که سونی برترین کمپانی جهان هست وخواهد بود.
    و صبر نداریم واسه دیزگان۲٫ و یکبار دیگه با لست ۱ دیدار کنیم :inlove:

    • Wild Rage گفت:

      تا وقتی ادم هایی مثل شما میان و به به و چه چه میکنن واسه ریمیک یه بازی که تازه ۸ ساله اومده و یه ریمستر نسل هشتمی داره و گرافیکش هنوزم عالیه و معلومه هرمون هولست و جیم رایان نمیزارن ناتی داگ بره سراغ ای پی جدید.
      اخه چرا از بین این همه استودیو این دو تا باید بیان به ناتی داگ که برگ برنده سونی هست گیر بدن؟؟
      حتما این دو تا میان بعدا میگن به جای گاد اف وار ۶ (گاد اف وار بعد رگناروک) سانتامونیکا باید بره گاد اف وار ۳ رو ریمیک کنه (بازی ای که همین الانم ریمستر نسل هشتمی داره و گرافیکش خوبه)
      معلوم نیست دو تا پیر مرد دارن چی کار میکنن. از بستن فروشگاه های پی اس ۳ و پی اس ویتا و پی اس پی و مسخره کردن بازی های قدیمی تا این عمل های جدیدشون.

  • NEON گفت:

    من واقغا نمیدونم چرا ؟ لست خود ریمسترش این همه خوب بود چرا ریمیک ؟ دیزگان پتانسیل نسخه دوم رو داره ولی حیف شد :-((

  • farshadx گفت:

    The Last of Us 2013
    The Last of Us Remastered 2014
    The Last of Us Remake 2021?!
    یعنی نسخه ۲۰۱۴ اینقدر بدرد نخوره؟!
    یا سونی میخواد برای یه نسخه بازی که ریسک خیلی کمتری نسبت به ip جدید داره سرمایه گذاری کنه؟!
    این همه بازیهای ps1 و ۲و ۳ ریمیک نمیکنه اد گیر داده به بازی که ۱ بار ریمستر شده؟!
    جالبه خیلی ها قبول دارن بازی های سونی بیش از حد سینمایی شده
    اگر این حرف رو ما زده بودیم میشدیم دشمن خدا و پیرو پیغمبر

  • سلام متئوس جان.نبودی نگرانت بودم.یکی از بهترین و فهمیده ترین اعضای سایت هستی.خوش برگشتی :rose:

  • اگه رو عناوین جدید کار کنن جذاب تره ولی من خودم دوست دارم بازی های محبوبم رو با گرافیک بروز بازی کنم همین لست رو اگه گرافیکش نسل ۹ امی بشه و گیمپلیش نسخه ارتقا یافته لست ۲ بشه محشر میشه (جاخالی دادن و گان پلی) نسخه های آنچارتدم مخصوصا نسخه ۲ ریمیک بشه که با اختلاف زیاد بهترین آنچارتد بود یا گاد آف وار ۱ ریمیک بشه همشون جذاب و فوق العادست
    ولی به هرحال سونی باید میدون بده به بند استدیو و بقیه استدیو ها برای ساخت ادامه بازی ها مثل دیزگان ۲ چون دیزگان واقعا گیمپلی جذابی داشت و خیلی سرگرم کننده بود اگه مشکلات فنی اولیش نبود متای به مراتب بالاتری میگرفت به هرحال اگه قرار باشه ریمیک بازی های قدیمی تاثیر منفی داشته باشه رو توسعه بازی های جدید بهتره نسازن و رو ادامه همین بازی ها تمرکز کنن مثل آنچارتد جدید لست جدید و آی پی های جدید اگرم همش با هم شد که چه بهتر : ) خرو خرما باهم کی بدش میاد : )

  • @alistar گفت:

    شاید خیلی ها باور نکنند که دیزگان ۲ ساخته خواهد شد ، یک لحظه اگه دقت کنین میبینید که شدنیه ، نسخه اول دیزگان به دلیل باگ ها و یک سری ایرادات نمرات پایینی رو کسب کرد اما بعد از برورسانی های به موقع ، بازی بسیار عالی شد ، حالا فرض کنین سونی دیده نسخه اول بازی به همین دلایلی که گفته شد نمرات پایینی رو گرفته ، حالا میخواد امتحان کنه ببینه وقتی اینارو رفع کنه چه اتفاقی میفته ، به نظرم عرضه بازی رو ی پیسی یکی از اهدافش همین بوده که ببین بازی بدون این مشکلات چجور نمراتی رو میگیره اگر بتونه خوب عمل کنه احتمالا نسخه های جدید بازی ساخته خواهد شد .

  • Nahoo گفت:

    گویا حداقل تریلر سینمایی گاد توی E3 امسال نمایش داده خواهد شد.

  • Nahoo گفت:

    امسال تریلر سینمایی گاد توی E3 نمایش داده خواهد شد.

  • سایت همسایه همینو تیتر زده تمرکز بیشتر پلی استیشن بر عناوین بلاک باستر ، اینجا ولی شروع کرده جو دادن و نارامی امپراتوری پلی استیشن با اون تصویر نماد های پلی استیشن در حال نابودی ‌. داداش من نمیدانم فاز شما چیه که اونم در سالی که پلی استیشن موفقیت های مالی و هنری فراوانی کسب می کند آن را نقطه ضعف می بینید

    • vas گفت:

      دوست عزیز مطمئن باشید آقای کریمی بیشتر به پلی استیشن علاقه داره و بیشتر براش دلسوزی میکنه و زدن این تیتر بی هدف نیست.

    • این مقاله مال جیسون شرایر هستش، و جیسون شرایر این مقاله رو بنابر انتقاد از پلی استیشن نوشته و ما به عنوان مترجم باید حق مقاله رو ادا کنیم و منظور رو برسونیم، بنابراین من نمی تونم منظور شخص نویسنده رو تغییر بدم و برداشت متفاوتی داشته باشه. آقای شرایر با رویکرد منفی مبنی بر دادن آزادی عمل پایین به استودیوهای سونی این مقاله رو نوشته. وبسایت منبع هم مستقیماََ از بلومبرگ هستش کسی که مقاله رو خونده باشه متوجه میشه که منظور چی به چیه. شما هم به جای ایراد گرفتن الکی بهتره به منبع مراجعه کنی. در ضمن نوکیا هم موفقیت های زیادی کسب کرد دلیل نمیشه همیشه موفق باشه یه شرکت و مثل شما تبدیلش کنیم به یک خدا. هر جایی اشتباه میتونه رخ بده و یک سری اشتباهات می تونن شروع سلسله‌ای سقوط برای یک شرکت باشن.
      شما هم به جای این که کامنت نامربوط منتشر کنی بهتره یکم به نحوه فکر کردنت پیرامون این موضوعات رجوع کنی چون سخت در اشتباهی کسی قصد نداره با تیتر یه مقاله یا خبر استودیو یا شرکتی رو خراب کنه توجیه منطقی نداره.

  • عجب
    شاید tlou 1 از نظر من و خیلی از دوستان نیاز به ریمیک نداشته باشه و قدیمی نشده باشه اما همه که ما نمیشن! خیلی‌ از مخاطبان هستن که به گرافیک اهمیت میدن و براشون مهمه (سلیقه‌ها زیاد هستن و تفکر‌ها در حالِ تغییر) خودِ من هنوز درک نکردم چرا بخش آنلاین انقدر طرفدار داره و فکر هم نمیکردم که انقدر رشد کنه اما برعکس عقیده من انجام شد.شاید قبلا نظرسنجی میذاشتن گرافیک رای زیادی نمی‌اورد اما الان اگه بذارن چی؟ سلیقه‌ها رو به تغییر هستش و گرافیک در ذهنِ بازیبازا داره مهم میشه و اهمیت دادن به گرافیک ( در ذهن گیمر‌ها) دقیقا به نظرم داره مثل روندِ همین وسیع شدن بخشِ آنلاین میشه.به نظرم سونی میخواد فن‌بیس لست رو بزرگتر کنه مثلا افرادی که به گرافیک اهمیت زیادی میدن جذب بشن و بعدش برن سراغ نسخه دوم و اگر هم افرادی که قبلا دو نسخه رو تجربه کردن باز هم ریمیک رو بخرن که چه بهتر.بعد اینکه لست بیشتر سر زبون‌ها میوفته و از طرفی پخش سریال رو هم داریم که باز مجموعه رو به افراد بیشتری معرفی میکنه که در نتیجه به بزرگ‌تر شدن فن‌بیس کمک میکنه در آخر با تمام این اقدامات که به بیشتر‌ شدن طرفدار‌ها ختم میشه ، احتمال در توسعه بودن tlou3 به شدت میره بالا و آخر نسل فن‌بیسِ tlou رو داریم که از همیشه بزرگتر شده و tlou3 منتشر میشه که با وجود مجموع طرفدار‌هایی که در چند سال آینده اضافه میشن با طرفدار‌های قدیمی ، tlou3 عملکردِ کم‌نظیری به لحاظ فروش خواهد داشت.به جز این منطقی تو باز‌سازی اساسی tlou نمیبینم.فقط نمیدونم کاتسین‌ها رو میشه در حد tlou2 کرد یا نه.درباره days gone هم به نظرم سونی حتما باید برای نسخه دوم به بند اجازه ساخت بده.
    محمد حسینِ گل ازت یه تحلیل میطلبم پیرامونِ علت ریمیک tlou1.

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      قطعا پروژه لست ۳ برای پلی استیشن از اهمیت و بودجه بالایی برخورداره و یک بازیی بسیار حیاتی هست که محکوم به موفقیت در همه زمینه ها هست و ناتی داگ کاملا قدرت به رخ کشیدن یک بازی بی نظیر رو داره ناسلامتی ۳ تا بازی پر افتخار تاریخ اول و سومش مال ناتی داگه این شوخی نیست واقعا ، خیلی نابغه و قابل تحسینن … مطمئنا پلی استیشن و مدیرانش برای عرضه بازی و چطور عرضه کردنش و مهمتر از همه بزرگتر کردن طرفداراش در تمام نسل ها چه قدیمی و چه حتی کسایی که تازه به پلی استیشن پیوستن برنامه دارن ، یه برنامه بزرگ ، از این حیث ایمان جان به نکته ایی اشاره کردی که از چشم خیلی ها پنهان بود :yes:

  • AmirtheGRB گفت:

    ما گفتیم طوریت شد که شد ولی خوب شد طور خاصیت نشد. ایشالا سلامت باشی

  • خسته دل گفت:

    خب چیو میخواین ری⁦⁦:-|⁩
    بازی تازه هشت سال یا هفت ساله(دقیق یادم نیست)که نسخه ریمستر نسل هشتمیش عرضه شده
    بعد میخوایید برای نسل نهم ریمیک کنینش

  • Ozhan گفت:

    سلام عزیز نمیگی نگران میشیم؟
    الان حالت چطوره؟

  • vas گفت:

    حاجی کجایی دلمون تنگ شده بود :rose:

    خوشحالم که سالمی.

  • SOLID گفت:

    به جای ریمیک کردن یک بازیی که می توان به راحتی در ps5 بازی کرد با داشتن نسخه ps4 بهتر سونی تمرکزش رو بروی بازی جدید بزاره نه ریمستر های سه نسل که در دست رسه 😐 حال کجا شوتر اول شخص داریم یا سبک مخفی کاری اگر سونی واقعا می خواهد بازسازی کنه بیاد دو نسخه قدیمی گاد یا mgs4 بازی که هنوز برای تجربه اش مجبورید یک کنسول قدیمی بخرید چون شاهکار به تمام معنا است فقط گرافیک اش ارتقا پیدا کنه گیم پلی عالی است نیازی به ریمیک نداره و همچنان دو نسخه killzone که تا هنوز بهترین شوتر اول شخص پلی استیشن است
    کجایی سونی make believe نه سونی make money 😐 😐 😐 😐 😐 😐

  • SOLID گفت:

    خون سردتر عزیزم مقاله انتقاد است که خیلی منطقی هم نوشته شده 😐

  • Javad گفت:

    سونی تیم مدیریتی قوی داره که تونسته تا اینجا پیش بیاد ولی خوب بعضی از تصمیماتشون غافل گیرانه بوده نمونه لغو قسمت دوم days gone و آزادی عمل کمتر یه بقیه برای تولید بازی های جدید البته شاید بخاطر مدیریت منابع مالیش می خواد فعلا تصمیمات محتاطانه تری بگیری وگر نه یکی از دلایل موفقیت سونی در نسل قبل همین حمایتش و ریسک پذیریش در تولید بازی های جدید بود که در عمل هم موفق بود.باید منتظر موند دید چی پیش یاد.

  • Ozhan گفت:

    عیب نداره
    محمدرضاجان صبرش زیاده!! چشمش به کنفرانس بعدیه 😀

  • CARNAGE گفت:

    قطعا همه کاربرای گیمفا میدونن تو حالت پیش فرض این خبرهای کوتاه تنها ترجمه هستن! من حتی ندیدم نویسنده این خبر چه کسی هست چون میدونم ترجمه هست
    من با این دیدگاهی که بیان شده و خیلی ها موافقن و خیلی ها مخالف مشکل دارم، مگه ما مایکل مامباور و تیمی که جمع کرد رو میشناسیم که حالا سونی رو به خاطر کار ندادن به اونا قضاوت میکنیم؟ همین ناتی داگ هم موفقیت الانشو مدیونه سونی هست پس سونی بلده استودیو های کوچیک با ظرفیت بالا رو شناسایی کنه، این دیدگاه که چون سونی همکاری با فلان تیم و فلان استودیو رو قبول نکرده پس نمیخواد بها بده یا داره بیش از حد سخت گیری میکنه درست نیست، ما از کجا میدونیم؟ شاید واقعا اون تیم ها به درد نمیخوردن! به عنوان یه خبرنگار باید خوب بدونید بعضی مسائل مثل این موضوع الکی رسانه ای نمیشن!

    • مطمئناََ شخصی مثل شرایر که مقالات کم اما بدرد بخوری مینویسه به این موضوع آگاه هستش که حرف های یک نفر مدرک نیستند اما زمانی که سازندگان دیزگان شرایط خاص براشون پیش میاد، مامباور از طرفی دیگر تحت شرایطی دیگر قرار میگیره. ژاپن استودیو بازسازی مجدد میشه و خیلی از استعداد ها از استودیوها خارج میشن و افراد قدیمی مثل دیوید جفی هم اعتراض می کنن. معلوم میشه خبرهایی هستش یک نفر تیم بدرد نخوری داره دو نفر میشه گفت دروغ میگن ولی وقتی ساختار سازمان سونی داره تحت تغییر و مورد اعتراض قرار میگیره مشخصه اتفاق جالبی در حال رخ دادن نیست. و اگر همیشه مبنا را بر آن بگیریم که همه دروغ می گن، بنابراین هیچ وقت نباید به چیزی اعتراض کنیم.

  • Rich Man گفت:

    ای بابا . حالا یه شاهکار دادی بیرون ۷ سال پیش هی ازش شیر بدوش مزه اش بپره .
    به نظرم ساخت دنباله ی DAYS GONE می تونست خیلی پتانسیل بیشتری داشته باشه .

  • لعنتی
    خییییلی منتظر اعلام ساخت دیزگان ۲ بودم
    من در مورد زمان عرضه اش نمیتونم نظر بدم چون اون موقع تهیه اش نکردم
    اما وقتی بازیش کردم اینقدر خوشم اومد که کل مپ رو ۱۰۰ درصد کردم
    دیزگان واسه من با اختلاف بهترین و خاص ترین بازی زامبی محور تاریخه

از توسعه The Last of Us 1 Remake تا روند عجیب ساخت Uncharted