نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا

نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون

سجاد باقریان
۴ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا

عناوین بسیار زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی پیدا می‌شوند که توانسته‌اند با یک داستان زیبا و گیم‌پلی بسیار ساده، تجربه‌ی بی‌نظیری را برای گیمر‌ها به ارمغان بیاوردند. نام‌های بسیاری را می‌توان ذکر کرد که با همین فرمول به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند. Limbo، Inside و little nightmares تنها قسمت کوچکی از عناوین این سبک از بازی‌های ویدیویی هستند که هرکدام از آن‌ها در زمینه‌های مختلف، یک شاهکار محسوب می‌شوند. با روی کار آمدن بازی‌های آنلاین و مولتی‌پلیر، گیمر‌های زیادی به‌طور کامل از بازی‌های داستان‌محور دست کشیده و به سراغ این‌گونه بازی‌ها مانند Fortnite، PUBG یا دیگر عناوینی رفتند که همه‌ی ما با آن‌ها به خوبی آشنا هستیم. اما با وجود تغییر سلایق گیمر‌ها و نوع نگاه سازندگان به بازی‌های ویدیویی، هم‌چنان بازی‌های داستان‌محور فراوانی پیدا می‌شود که بسیار باکیفیت و با سلیقه ساخته شده‌اند و می‌توانند شما را غرق خود کنند. امروز به سراغ نقد و بررسی عنوانی زیبا، جذاب و تاثیرگذار به نام Mr Pumpkin 2: Walls of Kowloon   رفته‌ایم که در سبک ماجراجویی، معمایی و دو‌بعدی است و می‌خواهیم شما را با تک‌تک جنبه‌های مختلف بازی آشنا کنیم.

بازی Mr Pumpkin 2  ساخته استودیو  Lilith Games می‌باشد که تجربه بسیار خوبی در ساخت بازی‌های ماجراجویانه و پازل‌محور دارد. این عنوان برای رایانه‌‌های شخصی و سیستم‌عامل اندروید منتشر شده است و خبری از نسخه ios نیست. بازی Mr Pumpkin 2 در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و توانست نمره بسیار فوق‌العاده ۴٫۵ از ۵ را در اپ‌استور گوگل کسب کند که برای یک بازی با قیمت ۲٫۵ دلار بسیار عالی است. در ادامه با نقد و بررسی نسخه اندروید این عنوان همراه ما باشید تا دلایل موفقیت بازی Mr Pumpkin 2 را بشناسید.

mr pumpkin 2

قهرمانی از جنس کدو تنبل!

داستان؛ فرشته‌ی نجات شهروندان کاولون شوید

بازی بسیار سریع و بدون هیچ مقدمه‌ای آغاز می‌شود و در همان ابتدا، شما آقای کدو تنبل را مشاهده می‌کنید که در ایستگاه اتوبوس منتظر است و مثل همیشه آن کیف کرمی و جذاب خودش را در دست دارد. اتوبوس بسیار سریع‌ سر می‌رسد و شما همراه با آقای کدو تنبل راهی شهری به نام کاولون می‌شوید، شهری که در کوچه پس کوچه‌هایش داستان‌های فراوانی نهفته و و مردمانش دست کمی از زامبی‌ها ندارند، به هر سویی که بروید مشکل و بدبختی می‌بینید و اثری از خوشحالی در صورت شهروندان کاولون پیدا نمی‌شود، اما آقای کدو تنبل در اینجا چه می‌کند؟ آیا نویسندگان دلیل منطقی و غیر کلیشه‌ای برای ورود به شهر در نظر گرفته‌اند؟ باید خیلی رک بگویم که خیر، این‌گونه نیست و همانند بسیاری از بازی‌های دوبعدی و معمایی، داستان اصلی بازی بسیار ساده و کلیشه‌ای بوده و قرار نیست شما را شگفت‌زده کند، اما بیایید آن‌ سوی قضیه را هم ببینیم، روایت بازی به‌قدری جذاب و تاثیر‌گذار است که شما به کلی کلیشه‌ای بودن شروع و پایان داستان را فراموش می‌کنید. اتفاقاتی که در حین روایت داستان رخ می‌دهد آن‌قدر جذاب است که به جرئت می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی را تشکیل می‌دهند.

mr pumpkin 2

کمک کنید! تنها خواسته شهروندان از شما همین است.

اما چه چیزی روایت داستان بازی را جذاب کرده است؟ بدون شک شخصیت‌ها و شهروندان بازی جواب این سوال می‌باشند و باید نویسندگان را برای خلق این شخصیت‌ها تحسین کرد. آشپز چاق و بداخلاق، دختری که به دلیل افتادن آبنابت چوبی‌ش گریه می‌کند، پست‌چی که به دنبال نامه‌های گم شده‌ش است، خانواده‌ای که غذایی برای خوردن ندارند و ده‌ها داستان کوتاهی که در دل شخصیت‌های بازی قرار دارد و شما باید پای حرف‌های آن‌ها بنشینید و مشکلات آن‌ها را حل کنید تا در نهایت به خواسته خودتان برسید. تماشای شهروندان نا‌امید و خسته، قطعا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، شهروندانی که تنها به دنبال حداقل امکانات موردنیاز برای سپری کردن زندگی‌شان هستند و متاسفانه همان حداقل امکانات را هم در اختیار ندارند، پس آقای کدو تنبل را همراهی کنید تا خواسته‌ها و آرزو‌های شهروندان را برآورده کند. بعد از انجام درخواست‌های شهروندان، آن‌ها خوشحال می‌شوند و دیدن صورت شاداب آن‌ها بسیار لحظه‌های زیبایی را به ارمغان می‌آورند.

بازی از چهار چپتر یا فصل تشکیل شده که شما در هرکدام از این فصل‌ها در حال کمک‌رسانی به شهروندان و خوشحال کردن آن‌ها هستید. در بین فصل ۱ و ۲، توضیحاتی در مورد شهر کاولون خدمت شما ارائه می‌شود که با خواندن آن، دلایل وضعیت نابسمان این شهر را بیشتر درک خواهید کرد، برای مثال در توضیحات نوشته شده که این شهر در هنک کنگ واقع شده و در استعمار کشور بریتانیا است و با این اندازه کوچک، دارای پنجاه هزار شهروند می‌باشد که شما می‌توانید از روی طراحی شلوغ شهر و تودرتوی خانه‌ها نیز به این قضیه پی ببرید. در تیکه‌ای از توضیحات نوشته شده که مردمان با وجود این شرایط، هم‌چنان امیدوار هستند و تمام امیدشان به موجود شگفت‌انگیزی است که در اسارت به سر می‌برد، شما در این قسمت به داستان اصلی بازی پی خواهید برد و باید بگویم که تنها دلیل حضور آقای کدو تنبل در شهر کاولون، آزاد کردن آن موجود شگفت‌انگیز می‌باشد که در واقع یک اژدها است. به هرحال آقای کدو تنبل در طول مسیر به این موضوع پی می‌برد که هیچ چیز شگفت‌انگیزی نمی‌تواند این شهر را از این وضعیت خارج کند و تنها راه نجات شهر کاولون، کمک کردن به شهروندان و انسان‌دوستی است.

mr pumpkin 2

باید یک شهر را خوشحال کنید تا به این اژدها برسید.

در کل می‌توان گفت که به لطف روایت بی‌نقص و شخصیت‌سازی بسیار جذاب، داستان بازی یکی از نقاط قوت بازی به حساب می‌آید و به غیر از کلیشه‌ای بودن شروع و پایان بازی، هیچ ایراد خاص دیگری در این زمینه به بازی وارد نیست.

 

گیم‌پلی؛ سخت و بی‌نقص

گیم‌پلی بازی به معنای واقعی بی‌نقص بوده و هیچ مشکل خاصی به آن وارد نیست، به راحتی می‌توان بازی Mr Pumpkin 2 را هم‌سطح بازی‌های شاهکار این سبک مانند limbo یا Machinarium دانست. اول از همه سراغ میزان سختی پازل‌ها و معماها می‌رویم، جایی که سازندگان نمی‌خواستند پازل‌ها به قدری سخت باشد که فکر کوبیدن گوشی به ذهنمان بیاید و نه آن‌قدر ساده که حوصله‌ی ما سر برود، پس می‌توان گفت که درجه سختی پازل‌ها در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و قرار نیست هیچ چیز غیرمنطقی در طول بازی ببینید که نکته مثبت بزرگی برای این‌گونه بازی‌ها به حساب می‌آید. از درجه سختی که بگذریم، به تنوع معما‌ها می‌رسیم، به جرئت می‌توان گفت که حتی یک دانه پازل شبیه به هم را در بازی پیدا نمی‌کنید و سازندگان اهمیت بسیار زیادی برای تنوع پازل‌ها قائل شده‌اند که خوشخبتانه این طیف وسیع و بسیار متعدد پازل‌ها، باعث نشده که در بازی شاهد مراحل کسل کننده باشیم و طراحی هر کدام از مراحل و پازل‌ها در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد.

mr pumpkin 2

آبنباتی به این بچه هدیه بدهید تا دوباره خنده به صورت او بازگردد.

یکی از نکات جالب در گیم پلی بازی Mr Pumpkin 2، ارتباط دقیق و بی‌نظیر بین پازل‌های بازی است. بگذارید کمی این موضوع را برای شما باز کنم، قطعا در بازی‌های پازل‌محور شاهد این موضوع بوده‌اید که یکی از اشیائ موردنیاز برای حل پازل، در جایی قرار دارد که عقل جن هم به آن نمی‌رسد و عملا این احساس به شما دست می‌دهد که سازندگان نمی‌دانستند دقیقا آن شئ را در کجای محیط بازی قرار دهند که همین موضوع  باعث می‌شد حل پازل‌ها کمی غیر منطقی به‌نظر برسد، اما در بازی Mr Pumpkin 2 خبری از این مشکل نیست و همه چیز در ارتباط با یکدیگر اتفاق نمی‌افتد و شما شاهد یک روند بی‌نقص از حل پازل‌ها در بازی خواهید بود.

خوشبختانه سازندگان بازی، مینی‌گیم‌هایی در طول بازی قرار داده‌اند که در کمتر بازی‌ای شاهد آن‌ هستیم و به جرئت می‌توان گفت که سازندگان با قرار دادن این مینی‌گیم‌ها، حجت را در حق گیمر‌ها تمام کرده‌اند. این مینی‌گیم‌ها بسیار جذاب بوده و از بازی‌های قدیمی‌ای مانند block puzzle و دیگر عناوین کلاسیک الهام گرفته‌اند که خود آن‌ها می‌توانند شما را به شدت سرگرم کنند، اگر از حل پازل‌ها خسته شده‌اید و حوصله کشف معماهای بازی را ندارید، در سطح شهر بگردید و مینی‌گیم‌ها را پیدا کنید تا زمانتان بیهوده در بازی تلف نشود.

mr pumpkin 2

یکی از مینی‌گیم‌های بازی که شما را یاد عناوین کلاسیک و قدیمی خواهد انداخت.

همان طور که در بخش داستان به آن اشاره کرده‌ایم، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی، مربوط به روایت و حل مشکلات شهروندان می‌باشد که به لطف پازل‌های متنوع، جذاب و چالش‌برانگیز بر جذابیت آن افزوده شده است. در نهایت باید بگوییم که گیم‌پلی بازی بی‌نقص بوده و سازندگان در این زمینه بسیار عالی کار کرده‌اند.

 

گرافیک فنی و بصری؛ بدون شک کاولون یکی از جذاب‌ترین شهر‌های کثیف و شلوغ دنیا است!

خوشبختانه بازی در زمینه گرافیک بصری بسیار خوش‌ساخت بوده و شهر کاولون از طراحی بسیار جذاب و با‌سلیقه‌ای برخوردار است. به لطف طراحی بی‌نقص این بازی، آثار ناراحتی را در تمامی قسمت‌های این بازی احساس می‌کنید و باید گفت که طراحان به خوبی توانسته‌اند یک شهر غم زده را به نمایش بگذارند. رنگ‌بندی یکی از مهمترین المان‌های گرافیک بصری محسوب می‌شود که در بازی Mr Pumpkin  به خوبی به آن توجه شدهه است. در طراحی شهر از رنگ‌های تیره و گوناگون استفاده شده تا بیشتر از پیش حال و هوای افسردگی را احساس کنیم. از ابتدا تا دو سوم پایانی بازی که داستان بیشتر بر روی افسردگی تمرکز دارد، ما شاهد رنگ‌های تیره و کثیف هستیم و در انتهای بازی رنگ‌های روشن و شاد به بازی اضافه می‌شود که حال و هوای شما را به کلی عوض خواهد کرد. علاوه بر شهر، طراحی شهروندان نیز در سطح بسیار خوبی قرار داشته و تفاوت‌های آشکاری بین آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود بیشتر با شخصیت های بازی ارتباط برقرار کرده و رفتار‌ها و درخواست‌های آن‌ها را راحت‌تر درک کنیم. طراحی شهر کاولون و شهروندان آن، تا حدودی شما را یاد بازی Machinarium خواهد انداخت و احتمالا سازندگان جهت طراحی محیط کاولون، از این بازی الهام گرفته‌اند.

mr pumpkin 2

بازیگران تئاتری که در انتظار کامل شدن گریم خود هستند.

گرافیک فنی بازی به صورت دوبعدی بوده و جزئیات بازی راضی کننده است و در حد استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند می‌باشد، اما نباید توقع یک گرافیک کنسولی با جزئیات خارق‌العاده را از بازی Mr Pumpkin 2 داشته باشید. انیمیشن‌های زیادی در بازی وجود ندارد و عملا شهروندان بازی متحرک نیستند و جابه‌جا نمی‌شوند،‌ آقای کدو تنبل تنها کسی است که در این شهر راه می‌رود و حرکت می‌کند.

خوشبختانه بازی از بهینه‌سازی بسیار خوبی بهره می‌برد و در طول بازی شاهد لگ و افت فریم نخواهید بود، به همین دلیل می‌توانید بازی Mr Pumpkin 2 را در گوشی‌های پایین‌رده هم تجربه کنید. با توجه به حجم ۴۰۰ مگی این بازی، نمی‌توان به گرافیک فنی بازی ایراد خاصی وارد کرد و در مجموع با یک اثر زیبا و باجزئیات قابل‌قبول روبه‌رو هستیم.

 

موسیقی و صداگذاری؛ متناسب با جو بازی، اما تکراری

موسیقی بازی هم‌خوانی خوبی با حال‌وهوای شهر و داستان دارد و به خوبی می‌تواند غم و اندوه را به شما منتقل کند، اما مشکل اصلی آن، عدم تنوع کافی در موسیقی بازی است. به جرئت می‌توان گفت که موسیقی بازی تنها بعد از گذشت ده دقیقه تکراری می‌شود و این موضوع زیاد خوشایند نیست. سازندگان بازی‌های پازل‌محور و دو‌بعدی، همیشه سعی می‌کنند که از موسیقی‌های زیادی در بازی استفاده نکنند تا در حد امکان بازی از حجم معقول و پایینی برخوردار باشد و متاسفانه این مشکل در اکثر این‌گونه بازی‌ها دیده می‌شود، البته همان تعداد اندک موسیقی موجود در بازی، از جذابیت خوبی برخوردار بوده و بازی را از بی‌روحی در آورده است.

mr pumpkin 2

می‌توانید در این تصویر تمام شخصیت‌هایی که در طول بازی به آن‌ها کمک کرده‌اید را ببینید، البته این نکته را بگویم که در این لحظه موسیقی زیبایی پخش خواهد شد.

برخلاف موسیقی، صداگذاری بازی بسیار غنی و کامل به‌نظر می‌رسد و ایراد خاصی در این زمینه به بازی Mr Pumpkin 2 وارد نیست. صدای شهروندان و هیاهوی یک شهر شلوغ به خوبی پیاده‌سازی شده است که کاملا شما را غرق خود خواهد کرد و در کل می‌توان گفت که با یک شهر پویا مواجه هستید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

اگر از علاقه‌مندان بازی‌های پازل‌محور و معمایی هستید، حتما بازی Mr Pumpkin 2 را تجربه کنید، این بازی با روایت داستان بسیار جالب،‌ گیم‌پلی غنی، گرافیک فنی و بصری زیبا و موسیقی و صداگذاری قابل قبول می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. شما می‌توانید این بازی ۲٫۵ دلاری را از اپ‌استور‌های مختلف دانلود و نصب نمایید. اگر این عنوان را تجربه کرده‌اید، حتما نظرات خودتان را درمورد بازی Mr Pumpkin 2 با ما به اشتراک بگذارید.

 

نکات مثبت:

روایت داستان بسیار جالب و تاثیرگذار می‌باشد

تنوع پازل‌های بازی در سطح فوق‌العاده‌ای قرار داد

وجود مینی‌گیم‌های متعدد در طول بازی

سختی پازل‌ها در سطح خوبی است

گرافیک بصری و فنی قابل قبول

بهینه‌سازی بسیار عالی بوده و شما می‌توانید با گوشی‌های پایین‌رده نیز به تجربه این بازی بپردازید

موسیقی بازی با حال‌وهوای بازی هم‌خوانی خوبی دارد

قیمت مناسب

نکات منفی:

شروع و پایان داستان بازی کلیشه‌ای است

تنوع کم در موسیقی بازی

نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Mr Pumpkin 2؛ قهرمان شهر کاولون - گیمفا