نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords؛ این دژ شکستناپذیر
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords
قبل از آنکه به سراغ نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords برویم بد نیست کمی در مورد این سری صحبت کنیم. فرنچایز Stronghold برای ما ایرانیها به معنای واقعی کلمه نوستالژی است. دهها سال قبل زمانی که کنسولهای بازی به اندازهی امروز همهگیر نبودند و هنوز اکثر مخاطبان کوچک و بزرگ با PC به تجربهی عناوین مختلف میپرداختند، یکی از بزرگترین و محبوبترین اسمها Stronghold بود. عنوانی Real Time Strategy که به لطف تم فوقالعاده جذاب نسخههای مختلف خود به محبوبیت فوقالعادهای میان بازیبازان ایرانی دست یافت. از نسخهی اول یعنی Stronghold Crusader که جنگهای صلیبی را روایت میکرد گرفته تا نسخهی دوم که تم قرون وسطی داشت. ساخت یک قلعهی بزرگ، رسیدگی به وضعیت غذایی مردم، ساخت ارتش و حمله به قلعههای دشمنان. این تمام چیزی بود که هویت Stronghold را تعریف میکند اما حقیقت این است میتوان گفت نسخههای مختلف سری همواره تجربهای فوقالعاده از حمله و دفاع تاکتیکال خلق ساختهاند.
نکته قابل توجه در مورد این فرنچایز این بود که نسخههای اولیه این سری مانند Crusader بسیار محبوبتر از نسخههای جدید بودند. همین مسئله باعث شد Firefly سازنده این فرنچایز برای نسخهی جدید این سری از یک فرمول کاملا جدید استفاده کند. تمام نسخههای پیشین با آنکه حتی از لحاظ تم و ساختار گاها بسیار متفاوت بودند و یک نسخه در قرون وسطی روایت میشد و نسخهای دیگر در دوران جنگهای صلیبی، اما همواره حس و حالی که به مخاطب منتقل میشد بسیار شبیه یکدیگر بود.
همانطور که احتمالا میدانید، نسخه Warlords این بار فرنچایز Stronghold را به شرق آسیا و کشور چین میبرد. این مسئله در تکتک ساختارها و المانهای بازی به خوبی مشهود است. از معماری ساختمانها، خانهها و برجها گرفته تا نیروهای نظامی موجود. همین مسئله یک سوال بزرگ را ایجاد میکند. آیا تفاوت بسیار زیاد با نسخههای قبلی سری تصمیمی درست بوده یا تصمیمی اشتباه؟ در دید اول باید بگویم فضا و حس و حال بازی بسیار متفاوت از آن چیزی است که همواره در سری Stronghold وجود داشته است. بله درست است که اصول کلی و ساختار بازی همان همیشگی است. ساختن و توسعه قلمرو خود و آماده شدن برای حمله به دیگران. اما نکته این جا است که آن حال و هوای همیشگی سری Stronghold به شکل ضعیفی در این نسخه احساس میشود. آیا این نکته را میتوان نقطه ضعف قلمداد کرد؟ هم بله هم خیر. از یک طرف متفاوت بودن و جدید بودن اتمسفر بازی را میتوان نکتهای مثبت قلمداد کرد چرا که حال و هوایی جدید به سری Stronghold تزریق کرده است. اما از طرف دیگر طرفداران یک فرنچایز باسابقه همیشه به دنبال مواردی هستند که در گذشته با آنها خاطره داشتهاند. نوستالژی یعنی همین. یعنی حسی که در گذشته به واسطهی چیزی تجربه کردهاید دوباره برای شما شبیهسازی شود. اینجاست که میتوان گفت شاید بهتر بود اگر Firefly به ریشههای سری بیشتر توجه میکرد. البته در نهایت من این ویژگی را نقطه ضعف در نظر نگرفتهام اما خب باید بگویم کمی ناامید شدم.
بخش داستانی بازی Stronghold: Warolrds از فرمول همیشگی سری استفاده میکند و بازیبازان را به قسمتهای مختلف تاریخ شرق آسیا برده و در سناریوهای مختلف قرار میدهد. اگر هر کدام از نسخههای سری Stronghold را تجربه کرده باشید به خوبی با این مراحل آشنایی دارید.
بخش داستانی بازی بسته به روش بازی شما و سطح سختی انتخابی چیزی بین شش تا ده ساعت به طول میانجامد که با وجود آنکه آنقدر طولانی نیست، ولی تجربهای بسیار قابلقبول را ارائه میدهد.
بزرگترین نقطهی قوت مراحل Campaign تنوع بسیار قابلقبول Objectiveها است. از جمعآوری مقدار مشخصی منابع خاص گرفته تا تصرف قلعهای مشخص و موارد مختلف دیگر. همچنین مانند نسخههای پیشین شاهد مراحلی هستیم که در آن خبری از ساخت و ساز نیست و بازی به شما تعداد مشخصی نیروی نظامی میدهد و باید با استفاده از آنها Objective مورد نظر را انجام دهید. این مراحل با وجود آنکه تعدادشان آنقدر زیاد نیست، اما تنوع بسیار خوبی به بازی بخشیدهاند چرا که مخاطبان را مجبور میسازند با برنامه و نقشه پیشروی کنند چرا که امکان تجدید قوا و افزایش نیروهای نظامی وجود ندارد.
ساختار کلی بازی، چه در بخش Campaign، چه در بخش Multiplayer و چه در بخش Skirmish کاملا یکسان است. از صفر شروع کنید. به گسترش و توسعه قلعه و قلمرو خود بپردازید. به موارد غذایی و اقتصادی مردم خود رسیدگی کنید و در نهایت از دو بعد دفاعی و تهاجمی خود را برای نبردهای پیشرو آماده کنید.
یکی از بزرگترین لذتهای بازیهای سری Stronghold این است که شرایطی خاص برای مخاطب ایجاد میکند که مخاطب طبق آن محدودیتها باید بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. این مسئله که مقدار زمین محدودی در اختیار شماست و شما باید با برنامه و نقشه قلعه خود را بسازید لذت بسیار بالایی به مخاطبان منتقل میسازد.
بخش داستانی بازی را باید تجربهای نسبتا کوتاه اما جذاب و سرگرمکننده دانست. اما خب حقیقت این است بعید میدانم بعد از یکبار اتمام بخش داستانی رغبتی به تجربهی دوباره آن داشته باشید. مگر اینکه بر روی درجه سختی بالاتر بخواهید مراحل داستانی را دوباره انجام دهید.
اجازه دهید کمی در مورد خود بازی نیز صحبت کنیم. در Stronghold: Warlords، همراهی مردم بسیار در توسعه قلمرو شما حیاتی است. حال میتوانید با افزایش جیرهی غذایی و ایجاد تفریحات مختلف رضایت مردم را به دست آورید یا اینکه از راه ترس و قدرت بر آنها تسلط پیدا کنید. در Stronghold: Warlords برای افزایش جمعیت باید مردم از شما رضایت کلی داشته باشند و همچنین برای گرفتن مالیات بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر جمعیت زیادتر میتواند بسیار کمککننده باشد. البته این مسئله از همان نسخهی Crusdaer وجود داشت و سیستم رضایت مردم آنچنان نکته جدیدی به شمار نمیآید. به قول دوبلهی فوقالعاده دارینوس: مردم شما را میپرستند!
نیروهای نظامی بازی Stronghold: Warlords خوشبختانه تنوع بسیار خوبی دارند. این نیروها در سه دستهبندی کلی قرار میگیرند. Barracks، Military Academy و Siege Camp. نیروهای Barracks تنوع بالایی دارند و از نیروهای نظامی نسبتا ضعیف و رده پایین تا نیروهای High Tier قدرتمند در آنها به چشم میخورد. Military Academy یکسری Unit متفاوت و Specialist را در اختیار بازیبازان قرار میدهد و در نهایت Siege Camp همانطور که از اسمش نیز پیداست مربوط به Unitها و ابزار مورد نیاز برای حمله و محاصرهی قلعههای مختلف است. تنوع کاربردی Unitها واقعا قابلتوجه است اما مشکل اینجاست که از لحاظ Visual و بصری عملکرد بازی بسیار ضعیف است. نه تنها نیروهای نظامی مختلف از لحاظ Visual بیش از حد به هم شبیه هستند بلکه این شباهت آزاردهنده در ساختمانها و برجهای بازی نیز به چشم میخورد. در واقع هر چه بازی از لحاظ ساختاری و اصولی موفق عمل کرده است، ضعف بازی در بخش هنری و بصری باعث شده پتانسیل بالقوه بازی به بالفعل تبدیل نشود. اگر نیروها و ساختمانهای Stronghold: Warlords را با نسخهی بیست سال پیش Crusader مقایسه کنید در مییابید Crusader از لحاظ تنوع ظاهری نیروها و در کل از لحاظ Visual در بسیاری از بخشها از Stronghold: Warlords بهتر عمل کرده است که این مسئله جای تأسف دارد.
سیستم Warlords یکی دیگر از ویژگیهای جدید این نسخه است. در هر منطقه و نقشه تعدادی NPC به نام Warlords وجود دارند که خود دارای قلعه و قلمرو به خصوص هستند. شما میتوانید با حمله نظامی و یا با دیپلماسی آن Warlordsها را با خود همراه سازید که این اتفاق نکات مثبت مختلفی در پی دارد چرا که وقتی که یک Warlord سوگند وفاداری یاد کند و به شما ملحق شود هم میتواند در جنگ با دیگر بازیکنان و یا حمله به سایر قلعهها به شما کمک کند و هم Bonusهای متفاوتی مثل ارسال غذا و تجهیزات را میتواند به دنبال داشته باشد. این مکانیزم با وجود اینکه شاید در دید اول آنچنان قابلتوجه نباشد اما عمق نسبتا خوبی به بازی بخشیده و مبارزات بازی را از بعد تکبعدی خارج ساخته است.
از لحاظ گرافیکی عملکرد بازی نسبتا ناامیدکننده است. هر چند رنگآمیزی و تنوع طیف رنگ قابلقبول است اما کیفیت بافتها خصوصا دیوارها، تنوع ظاهری و Visual نیروهای جنگی و در کل گرافیک هنری بازی آنچنان عملکرد رضایتبخشی ندارد و به عنوان یک بازی سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی ناامیدکننده است.
از بعد فنی اما شرایط کاملا متفاوت است و بازی بسیار Stable و ثابت است و حتی در شلوغترین لحظات و درگیریها بازی عملکرد بسیار روانی دارد و مشکلات افت فریم تقریبا وجود ندارد که این نکته برای یک بازی در سبک استراتژیک همزمان بسیار عالی است چرا که به تجربهی اصلی بازی لطمه وارد نمیسازد.
سخن پایانی:
بازی Stronghold: Warlords را باید متفاوتترین نسخه کل سری Stronghold دانست. مانند همیشه با یک تجربهی لذتبخش Real Time Strategy طرف هستیم که ذهن مخاطب را به چالش میکشند. متاسفانه ضعف در بخش گرافیکی باعث شده بازی نتواند آنطور که حقش بود به نتیجه برسد با این وجود این عنوان هنوز تجربهای سرگرمکننده به شمار میآید.
نقاط قوت
مبارزات جذاب و سرگرمکننده
اصول و قواعد کلی به خوبی رعایت شده
تنوع بالای Objectiveها در بخش داستانی
نقاط ضعف
ضعف گرافیک هنری
از تمام پتانسیل بازی به خوبی استفاده نشده
برخی مشکلات گاه و بیگاه هوش مصنوعی
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
امیدوارم بازی های استراتژیک برای کنسول ها هم منتشر بشند . بعید میدونم نشه با دسته بازی کرد اگرم نمیشه حداقل یه امکاناتی به کنسول ها اضافه بشه که این مساله رو راحت کنه .
حتی بازیهای جدیدم با دسته مشکل شده به خاطر تغییر زاویه دوربین اونوقت بازی استراتژیک که یک بازی واکنش سریع و با آپشن زیاد محسوب میشه رو با دسته پلی بدی؟ هروقت با چنگال آب خوردی با دسته هم میتونی استراتژیک پلی بدی
تنها را بازی کردن یه بازی مث coh2 رو کنسول اینه که با موس و کیبورد بزنیش همین …..هیچ راه دیگه ای نداره….بشر میتونه بره ماه ولی روی ماه نمیتونه بی کپسول نفس بکشه تکنولوژی هر چقدر هم پیشرفت کنه باز هم یه جایی هیچ کاریش نمیشه کرد
آذوقه کم است. مردم به سمت قلعه می آیند. کماندار. شمشیر زن. پیام از سلطان. من با این جمله ها زندگی کردم 😥
خیلی ممنون برای نقدتون
.
دوستان من این بازی رو انجام دادم و میخوام نظر خودم رو در مورد این بازی بگم
قبل از اینکه بخوام نظرم رو بگم اول بگم که کدوم از بازی های سری رو انجام دادم
.
Stronghold: Crusader
Stronghold: Crusader extreme
stronghold legends
stronghold 2
.
این بازی ها جزو محبوب ترین های سری بودن و من انجام دادم
نسخه ۲ crusader رو بازی نکردم
با kingdom
با نسخه ۳ بازی
این رو هم بگم که crusader 1 رو خیلی بازی کردم و تقریبا هم میتونم بگم توش استاد شدم
.
من این بازی رو وقتی شروع کردم اولین چیزی که تونست ناراحتم کنه سیستم انتخاب نقشه و بازیکن ها بود
واقعا من رو یاد legend انداخت و من اصلا خوشم نیومد
بعد که وارد بازی شدم دقیقا باز مثل legend و همینطور نسخه ۲ بازی باید اول انبار و انبار غذا رو بسازیم و باز من این موقع بود که متوجه شدم کلا قراره یه چیزی شبیه legend ببینم 😐
بعد که کم کم شروع کردم متوجه شدم که میشه همسایگانی که ربات هستن رو گرفت و ازشون استفاده کرد
که باز این سیستم تو legend بود ، فقط تو این بازی فرقش اینکه ما میتونیم ارتقاشون بدیم و یه سری کارای دیگه هم انجام بدیم
ولی باز ناراحت شدم که این سیستم رو دیدم تو بازی
از طراحی ساختمون ها خیلی خوشم اومد
این تنوع برخی ساختمون ها خیلی خوشم اومد و برام جالب بود
از انیمیشن سرباز ها زیاد خوشم نیومد
از مبارزات هم زیاد خوشم نیومد و به نظرم حتا نسخه افسانه ها و ۲ واقعا از این هم بهتر بودن تو این بخش
.
سیستم مالیاتی بازی واقعا یه سیستم ساده هست و شما فقط کافیه چند تا دکمه بزنید و از مردم مالیات بگیرید
که واقعا تو اینجا بود که متوجه شدم این بازی اصلا پیشرفت خاصی نداشته که هیچ ، واقعا پسرفت هم داشته
.
و در آخر از قلعه میگم که یکی از بزرگ ترین نکات بازی هست
سیستم قلعه سازی این نسخه من رو باز خیلی یاد نسخه legend انداخت که قلعه ها خیلی جم و جور هستن و حس خوبی واقعا بهشون ندارم
.
چندین چیز دیگه هم هست تو بازی که به نظرم فقط از نسخه legend کپی شده و تو این بازی با یه تم متفاوت گذاشته شده
.
تنها چیزی که تو بازی ازش لذت بردم فقط تم جدیدش بود و بس
.
دوستان من خیلی به این سری علاقه دارم و میتونم بگم تو هر نسخه ای که قبلا بازی کرده بودم یا دیده بودم تفاوت های زیادی دیدم ولی متاسفانه تو این نسخه تو عموم موارد کپی برداری از نسخه legends بازی دیدم
دوستان این ها نظر شخصی خودم بود ، میخوام بگم اگر از تم بازی خوشتون میاد و با سیستم گیم پلی نسخه legend مشکلی ندارید ، حتما این بازی رو انجام بدید ، ولی اگر مثل من بیشتر به crusader و نسخه ۲ بازی علاقه دارید و از سیستم legend خوشتون نمیاد این بازی رو پیشنهاد نمیکنم بهتون
و در آخر من به این بازی ۵ میدم
.
تمام چیز هایی که گفتم نظر شخصی خودم بود و نمیخوام به کسی قالب کنم چیزی رو
خیلی ممنون که خوندین 🙂
سلام دست شما درد نکند.
بازی گرافیک هنری و هوش مصنوعیاش قابل بحث هست.
خواهش 🙂
در مورد تم و گرافیک در کل به نظرم بازیش خیلی خوبه ، در مورد هوش مصنوعی نظری ندارم 🙂
با اینکه کامنتت طولانی بود ولی برای من قشنگ بود خیلی مرسی که تجربه ات رو با ما در اختیار گذاشتی من هنوز این نسخه رو بازی نکردم( من بجز این نسخه بقیه نسخه ها رو بازی کردم اینم بزودی …) و خوشهال شدم گفتی که بازی شبیه نسخه legend هست مرسی 😉 :inlove:
خواهش 🙂
میخواستم جزیئات بیشتری رو بگم ولی گفتم دیگه خیلی زیاد میشه و حوصله سر بر شاید بشه 😀 😀 :yes:
امیدوارم لذت ببری از بازیش 🙂 :heart:
حیف که نمی تونم بازیش کنم 😥
یعنی پشمای خود اسپنسر هم از این رفت فر خورد که چطور Stronghold رو به Hellblade ربط دادی !
خسته نباشید آقای مصطفی زاهدی عزیز بابت نقد زیباتون من معمولا نقد بازی ها رو نمیخونم ولی این بازی برای من فرق داره با بقیه خیلی ممنون بابت زحماتتون :rose:
تازه از خواب بلند شدم با بی حوصلگی میام گوشی رو بر میدارم تا ببینم گیمفا چه خبر هایی گذاشته تا چشم به این خبر عالی میفته کل بی حوصلگی از تنم جدا میشه :rotfl: :rotfl: بازم تشکر بابت نقد زیباتون :inlove:
مردم (ما) از شما راضی هستند قربان! (قلعه)
معلوم شد گیمر نیستی.
جنگ های صلیبی و هل بلید؟
هر وقت فرق ژانر و سبک این دوتا بازی رو فهمیدی بیا کامنت بده و بحث کنیم. :rotfl:
حتما باید تجربش کنم.مطمئنم بازی خوبیه. 😀 😀 😀
الان این چه ربطی به هل بلید داشت وقتی میگیم بچه اید همینه دیگه کارای بچه گونه میکنید
اینم بازی خوبیه ولی قبول کنید هیچ بازی استراتژی به پای بازی های توتال وار نمیرسه